Om innspilling av musikk i studio

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Innlegg
2.428
Antall liker
11
Denne tråden er splittet ut fra en annen tråd og er tungt moderert. Jeg har forsøkt å få med meg det viktigste, da jeg syns det var mange gode innlegg og en spennende debatt. Forhåpentligvis kan den leve videre i denne tråden.

Mbare - moderator
 

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
32.782
Antall liker
30.849
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Takk skal dere ha, Mbare og baluba.
Dette er lese som fortjener en egen tråd. Og dere som synes HFS er så fælt for tiden bør absolutt lese hva kloke folk bedrev siste dag i 2009.
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
5.027
Antall liker
1.163
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Edelig(?) edruelig og informativ tråd!

Arne K
(som regner HiFi som en "illusjons-maskin")
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.191
Antall liker
2.314
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Det er så godt og bli opplyst noen ganger. Takk baluba.
Jeg har også en audiofil innspilling, bare en altså ;D
Stockfisck records ga ut Sara K "Hell or high water". Kjøpte denne først og fremst for å ha en audiofil plate som jeg kunne bruke til å lytte litt til forskjellige anlegg. Nå er den blitt gjemt bort i cd hylla, denne låter ikke bra i det hele tatt synes jeg. Veldig nærfeltopptak, alle detaljer er med. Det hele blir uvirkelig i mine ører. Anstrengende i lengden. Noen som kjenner til hvordan dette selskapet jobber med innspilligene?

Håvard
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
40.737
Antall liker
44.547
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jeg fikk en CD til jul, "Vargtime 3: Something good" med Jan Kåre Hystad Kvartett, og ble behagelig overrasket over lydkvaliteten. Innspilt i NRK Studio Bergen i juni 2009 med Haakon Gunby ved spakene, produsert av bandlederen selv, mikset og mastret av Jan Erik Kongshaug og utgitt på Acoustic Records.

Interessant nok nektet CD-spilleren min å spille CD'en, noe som ellers bare skjer på hybrid SACD. Det vanlige trikset med å klone CDen til en CD-ROM fra DVD-drevet på datamaskinen resulterte i spillbar vellyd, også fra min gamle EMC-1.

Det er åpenbart noen på Bergens-kanten som kan dette med å ta opp lyd. For meg høres dette ut som en slik produksjon som baluba beskriver, og slett ikke "to kanaler live i studio". @baluba: Vet du noe mer om det opptaket?
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
21.583
Antall liker
33.501
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
@Baluba:

Kan du skrive noe om hva slags utstyr du bruker?
Mikrofoner er kanskje ikke så interessante, men A/D-D/A, preamper, kabler, evt. masterklokker.

Hadde for en stund siden en tråd om studioutstyr og bruk av det i hifianlegg, men det kom ikke så mye ut av den...

mvh
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.485
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
tkr skrev:
@Baluba:

Kan du skrive noe om hva slags utstyr du bruker?
Mikrofoner er kanskje ikke så interessante, men A/D-D/A, preamper, kabler, evt. masterklokker.

Hadde for en stund siden en tråd om studioutstyr og bruk av det i hifianlegg, men det kom ikke så mye ut av den...

mvh
Alle opptak av trommer og eventuelt komp (trommer og bass) ble først kjørt gjennom en mellomstor standard Soundcraft studiomikser til en Adat. Etter å ha testet alt fra et dusin til to mikrofoner på trommer endte jeg opp med å bestandig bruke 5 mikrofoner til trommer, noen ganger 6 med ambience-mikrofon. Uansett endte jeg aldri opp med mer enn 8 spor til det bruket og brukte kun en av Adat-ene våre som videre overførte signalene digitalt til Adat Lightpipe-kortet i pc-en. Slik ble alt som ble spilt inn simultant på mer enn to spor digitalisert.

Vokal og soloinstrumenter ble tatt opp over en stereo ART micpre med rør og en innebygd rørkompressor. Der ble gjerne musikken gitt en mild kompresjon på veien til AD-konvertering. Den ble som oftest foretatt med AD-konverterne i en Tascam studio-DAT som vi virkelig likte lyden i. Vi ville gjerne ha noe bedre, men den var definitivt å foretrekke foran Alesis Adat som vi opplevde som litt kornete i toppen.

All miks og mastring ble foretatt i DAW. Etter å ha blitt digitalisert forlot ikke musikken maskinen før den ble brent ut som glassmaster. Eneste unntak var produksjonen som ble mikset ned i Elton Johns studio. Der ble musikken analogisert først for å kunne fremstå som AAD og AAA som produkt. ::)

Lydkort/interfac/mikser var Yamaha DS2416 DSP-factory med Adat Lightpipe-interface. Nedmiks ble delvis utført med DS2416 innebygde digitale mikser og prosessert gjennom Yamahas DSP-prosessorer som også var innebygd i kortet. Kortet var for å gjøre en lang historie kort en Yamaha O2R digital mikser pakket ned på et printkort uten kontroller. Kompressoren låter bra men er litt nervøs, så ofte brukte vi plugin til kompresjon. Stort sett en i Waves pakke som RCL, som fort ble en favoritt. Ofte hadde plugs en mer passende lyd enn Yamahas, og endel nedmiks måtte nødvendigvis gjøres i virtuelle spor uansett.

Opptakssoftware og sequenser var først Cakewalk, og senere Sonar. Det var egentlig Cakewalk som skiftet navn.

Mastring ble foretatt med gode plugins i Soundforge samt å legge inn koder for spor og index, og deretter brent ut som glassmaster og sendt til trykk. Det er veldig enkelt og relativt billig å oppnå glimrende lyd i dag, men studioer som opererer med miksere som SSD og mikrofoner som Telefunken og Neuman, samt hundedyre analoge kompressorer og klang vil få mer magi i opptakene sine. Men det var ikke galt med rør rett inn i DA heller.

@baluba: Vet du noe mer om det opptaket? Nei, det har jeg faktisk ikke hørt noe særlig om. Det er for mange år siden jeg forlot studio for å gjøre noe mer økonomisk fornuftig. Alt var fremdeles Redbook.
 

mutz

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2005
Innlegg
1.057
Antall liker
85
Torget vurderinger
1
Spennende innlegg fra studiobransjen Baluba. Leser med stor iver og entusiasme.
 
L

Lydarne

Gjest
Ja jeg må indrømme jeg læser med knapt så meget begejstring, jeg lærer ikke så meget nyt det meste af det er jeg godt klar over, og om ikke andet så kan det høres.

Det der ryster mig er Baluba begejstring over hvad han gør og det virker som om han slet ikke kan se andre veje.
Nu virker det endda som om Baluba hører til de mere moderate producerer der godt er klar over at der nogen gange skal holdes igen med klang effekter og kompression osv., men det høres jo tydeligt på de produktioner der bliver udgivet at det er ikke den generelle holdning blandt hans kollegaer.

Et billede af det baluba beskriver, kan vil sammenlignes med at tage et fotografi af et eller andet.
Gå helt tæt på alle detaljerne i fotografiet, fotograferede dem, manipulere så man tror det ligner virkeligheden, sætter det hele sammen, og fylder hullerne i mellem de enkelte fotografier ud med såkaldt klang og andet hopokus.

Jeg gad nok vide hvordan sådan et fotografi kommer til at se ud, naturligt vil det helt sikkert ikke blive, det vil nok komme til at ligne en rodet collage/sammensat billed, med forkerte proportioner. og på grund af tilsat makeup vil de enkelte del-elementer være mere eller mindre ukendelige.
Og sjovt nok sådan vil jeg også beskrive lyden fra en moderne produktion.
 
L

Lydarne

Gjest
Haavard skrev:
Det er så godt og bli opplyst noen ganger. Takk baluba.
Jeg har også en audiofil innspilling, bare en altså ;D
Stockfisck records ga ut Sara K "Hell or high water". Kjøpte denne først og fremst for å ha en audiofil plate som jeg kunne bruke til å lytte litt til forskjellige anlegg. Nå er den blitt gjemt bort i cd hylla, denne låter ikke bra i det hele tatt synes jeg. Veldig nærfeltopptak, alle detaljer er med. Det hele blir uvirkelig i mine ører. Anstrengende i lengden. Noen som kjenner til hvordan dette selskapet jobber med innspilligene?

Håvard
Enig det er noget af det værste hi-fi porno der er lavet, mit eksemplar samler også bare støv jeg har kun hørt et nummer helt kunne ikke klarer mere. Men rigtigt det regnes for en adiophil plade, årsagen til det er ukendt for mig.
 

Karma

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Innlegg
2.036
Antall liker
160
Takker baluba for mye interessant og nyttig kunnskap! Du har en fin måte å presentere vanskelig stoff på en forståelig måte. Ditt budskap er en viktig tankevekker for et miljø som preges av skepsis mot moderne teknologi.
Likevel får jeg en følelse av at dine holdninger ikke er spesielt dominerende innen gjennomsnittet av dagens studioer? Jeg forstår dine forklaringer om kunsten det vitterlig er å bruke moderne virkemidler for å få til god lyd. Dette spesielt når utganspunktet til teknikeren er å gjenskape noe som oppleves naturlig.
Hva er din mening og holdning til hvordan det meste av populærmusikken i dag faktisk behandles i studio?
 
Ble medlem
15.04.2002
Innlegg
25
Antall liker
0
Baluba, Takk! Veldig gode forklaringer du kommer med. Folk skulle bare visst hvor vanskelig det kan være å bedømme arbeid man gjør bak et miksebord.
 

trex

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
916
Antall liker
29
Godt å se at det er noen som kan forklare på en skikkelig måte hvordan det fungerer i det virkelige liv på studio-siden av sluttproduktet de audiofile liker så godt å klage på. Og at det blir avkreftet en gang for alle at lydteknikere ikke sitter der bare for å ødelegge lyden :D.


Meget gode innlegg, Baluba!!
 

Sheriff

Medlem
Ble medlem
03.11.2005
Innlegg
18
Antall liker
0
Hei folkens , forholdsvis fersk her men den tråden her synes jeg er interssant!

Baluba: Bra tålmodighet! Det lønner seg i lengden og kanskje folk får en liten tankevekke(eller ikke ;))

Jeg har vært skap-hififreak i mange år, kjøpte meg første leilighet i desember og driver å setter sammen første ordentlige stereoanlegg nå. GØY! :) Er veldig interessert i musikk, elektronikk og akustikk. Selvlært gitarist, har spilt litt i seriøste hobbyband oppigjennom ungdommen og da også vært inn og ut av en god del lydstudioer og holdt på med recording/produksjon variert nivå.

Jeg er veldig forbauset over et par tilbakemeldinger til Baluba her! :eek:

Jeg har lest og fulgt med på hifipressen i sikkert 10 år nå (er 23 selv) og synes det er mye artig og interessant lesing! Ofte stiller jeg meg spørsmål til meg selv og tenker over sammenhengen mellom lydproduksjon og lydgjengivning.

Det snakkes jo ofte om lydbilde, stereoperspektiv, farging av lyden, realisme, troverdighet osv (Fidelity right?) Ganske interessant at vi på lyttersiden skal sitte å måle, nyte, mislike og tolke disse tingene - og kanskje uten forståelsen hvorfor det faktisk høres slik ut i stuen vår. Det er nok ikke pga av sølvkabler og nøytral elektronikk.

Lydprodusenten sin jobb er jo nettopp å LAGE dette lydbildet. Hvorfor er artistene plassert her og der i rommet, hvorfor låter den vokalstemmen så krisp/rå. Det handler jo nettopp om det å farge/forme lydbildet slik at opptakene får den energien, livligheten, dynamikken og lyttergleden og realismen som vi brukere ønsker oss. Dette går jo på å forme/forandre lyd til en viss grad for å oppnå det vi i stua kaller realistisk lyd! Og skal låte bra på et ok anlegg, og helst låte BEDRE på et bra anlegg.

Et trommetake i et litt kjipt rom recordet rett på disk låter veldig lite realistisk ut av monitorene/hifihøytaleren, her må det gating, eq, kompresjon, paning, farging med klang, echo++++ for å disse store trommene ut av 2veis høytaleren vår igjen!

En god lydtekniker/produsent er for meg en kunster på lik linje som musikere, malere osv. Utrolig hva de kan gjøre med dårlige artister(kanskje litt trist) Men gud hvordan de kan heve virkelige gode artister til uante dimensjoner.

Baluba, hadde vært gøy med litt mer produksjonsdiskusjon opp mot hifi, uten at dette skulle gjennomsyre miljøet her. (vet ikke hvor mye sånt har blitt diskutert her tidligere) Kunne godt tenkt meg litt nice to know om Mastering på vinyl, kontra cd. Nå og for 20 år siden.
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.539
Antall liker
3.037
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
HJELP, har kjøpt B

Roysen skrev:
Det er artistene som fremfører musikken som er kunstnerne. All fargelegging som ikke bidrar til en så naturlig presentasjon av det virkelige kunstverket som mulig men som har som mål å lage et "masteringkunstverk" med egenlyd er i hvert fall i mine ører noe jeg ønsker å styre unna når jeg skal kjøpe min musikk.

Mvh
Roysen
Jeg må bare få kommentere her:
I dag er det få musikere som kan eller har mulighet til å styre hvordan sluttresultatet lydmessig skal bli.
Jeg har med selvsyn sett en produsent med tårer i øyekroken da han under fire øyne fortalte hvilket press/krav de arbeider under av plateselskapene når det gjelder krav til hvordan dette skal høres ut som ferdig produkt. Trist syn.
Men når dette er sagt, mange teknikere og produsenter brenner for jobben sin og ønsker at vi som sluttbrukere skal få nyte musikken på best mulig måte.
 

Dr.Evil

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.10.2007
Innlegg
634
Antall liker
9
Torget vurderinger
2
baluba; flott at du gidder å bruke så mye tid og energi på å beskrive hvordan innspilling i studio fungerer i praskis. De fleste av oss her på sentralen har nok ikke disse erfaringer.
Mange av oss har nok en tendens til å høre oss døve på parametre som faktisk kan være konstruerte i studio for å gi inntrykk av "live", for så å diskutere som fillene fyker, hvorvidt ting er autentisk eller ikke.
Jeg har også hatt gleden av å høre noen av dine produksjoner (for det meste "kvalitets pop") over mitt eget anlegg. Det er seriøse produksjoner, det kan jeg skrive under på.

Jeg kunne også tenke meg å få innblikk i hvordan nyere produksjoner av klassisk musikk, og da aller helst høyoppløste formater ala DSD (direct stream digital) foregår i konsertsaler. Kanskje noen her på sentralen har vært med på slike begivenheter?

Hilsen
Dr.Evil
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.485
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Lydarne skrev:
Det der ryster mig er Baluba begejstring over hvad han gør og det virker som om han slet ikke kan se andre veje.
Som Dr.Evil skriver i sitt innlegg så har jeg stort sett jobbet med kvalitetspop, men også hardere musikktyper, c&w og danseband. Jeg har altså ikke jobbet med musikktyper som egner seg for ekstremt puristiske opptaksmetoder. Det er musikk som trenger litt smell i basstrommen, eller musikk som er satt sammen av mange flere instrumenter enn det er musikere til i bandet. Det finnes ingen annen måte å produsere den typen musikk på. Og noen må jo gjøre den jobben også, så hvorfor ikke meg? Jeg er som du skrive av den mer forsiktige typen, noe som sikkert skyldes at jeg var hifi-interessert i mange år før jeg kjøpte meg inn i studio og startet med den typen produksjon. Det er en relativt sjelden kombinasjon, stort sett så går de fleste andre veien etterhvert.

Jeg synes mye av dagens musikk er totalt komprimert ihjel. Men så må da også mye av musikken være det. Skal den hovedsaklig brukes til dansegulv så må det hard kompresjon til hvis ikke danserne skal få bassmembraner regnende nedover dansegulvet når et spor når sitt klimaks. Slik er det bare, at musikken som er laget å danse til må komprimeres langt utover vår smak. For min del synes jeg ikke det er noe galt, for det er jo bare en tvingende nødvendighet.

Det samme gjelder heavy metall, funkrock, hiphop og annen musikk som spilles høyt. For det første kan man ikke ha for stor dynamikk på grunn av tidligere nevnte flygende membraner og røykende diskanter. Teknikere må jo ta hensyn til å spare anleggene til de ukyndige mot skader, og det gjelder da i hovedsak musikk som spilles høyt på fest. Det er nok sprengte diskanter hver helg, og det er ikke nødvendig å gjøre det til en daglig hendelse. Hvis man ikke har det store behovet for å spille høyt så må man likevel innrømme at det publikumet artisten ønsker seg spiller musikken høyt, og da er den typen hensyn noe artisten selvfølgelig trenger. Det vil gå kjapt for en plate å havne bakerst i platebunken på neste fest etter å ha sprengt diskantene for andre gang på få uker. Det vil jo ingen oppleve igjen. En annen sak er jo den at tung rock og tilsvarende musikk ikke får skikkelig smell og guff hvis produksjonen blir for dynamisk. Det rocker ikke så mye lenger, og det er heller ikke noe artisten ønsker. Ofte vil en artist be om enda mer kompresjon under mastring mot bedre viten, men da overstyrer teknikere og produsenter artistens ønsker. Det er tross alt det de betaler oss for, ikke bare å registrere men også å lede dem i riktig retning.

I tillegg så er oftest pop av den "yngre" typen laget for å låte mest mulig bra på minianlegg, bilstereo og ghettoblastere. Samt musikkmobiler og iPod med originalplugger. Og da er det bare å si sorry. Det er meningsløst å gi ut noe som låter dårligere på avspillerne til så og si hele målgruppen til en artist. Husk at unge mellom 14 og 24 står for storparten av musikkkjøpene nå, og det vil jo være merkelig hvis Max Martin plutselig begynte å produsere Britney på en måte som passer til middeladrende menns super-hifi. Den opprinnelige målgruppen vil synes at det låter py på de små anleggene sine. Småpedoene på bygden vil dumpe platen fordi den ikke låter bra når de cruiser rundt i sin Cossie. Dessuten er det ganske lugubert å produsere slik for middeladrende audiofile, he he he. ::)

Det er først når musikk som er laget for voksne mennesker med store innslag av akustiske instrumenter at jeg reagerer skikkelig sterkt. Et eksempel som jeg har nevnt til det kjedsommelige er Vamps debutplate. Den er så grusomt hardt komprimert at det minner mest av alt om heavy metall. Og det er bare feil. Dvs det er gjort for å låte bra i hagen om sommeren og i bilen på vei til jobben, men jeg synes likevel at det ikke var nødvendig å gjøre det så spekulativt. Jeg tror nok det bidro til noe av den voldsomme populariteten deres at det låt flott på vei til jobben, og at slike opplevelser gir folk lyst til å kjøpe selve platen. Lyden egner seg godt for radio, og hvem har mer radiospilling i Norge enn Vamp. Det må isåfall være Jan Eggum, og han viser vel tildels at det er mulig å låte bra samtidig som man får spilletid i radio og selger mye. Men Staveland og co i Vamp tok ingen sjanser, og lot det stå til. For min del har det ført til at jeg mistet interessen til å kjøpe mer av Vamp enn debuten, og hadde det ikke vært for gode låter og dyktig musikalsk håndverk hadde jeg forlengst sluttet å spille den.

Klart jeg er kritisk, og synes at all musikk for voksne burde bli behandlet på en mer respektfull måte. Slik musikk tåler som oftest mer dynamikk, og burde derfor få det. Tenk på hvor bra Steely Dan låter. Det burde ikke være umulig å få det meste av moderne pop for et kresent og bevisst publikum til å låte så bra.

Og emotikon, du har veldig rett i din beskrivelse. Nå skal det i rettferdigheten navn sies at det allerede tærte voldsomt på økonomien å drive studio, men det var til slutt mine dårlige erfaringer med platebransjen (mest av alt britisk Virgin :mad:) som førte til at jeg sa farvel til musikkbransjen. For godt. Og min konklusjon er at jeg fungerer ikke i den bransjen lenger i det hele tatt. Et konstant press for å selge seg selv, umulige frister der plateselskapet trenger hjelp umiddelbart. Legg bort alt annet og send DAW til Liverpool. ::) Å jobbe mot en sleip forfengelig luring av en topp-produsent som man må true med Tono er også opplevelser man helst vil være foruten.

Jeg må si at jeg er overveldet over responsen mine små utlegninger om studioarbeidet jeg har gjort har ført til så mye åpen og fordomsfri debatt. Det har vært mer positiv åpenhet enn jeg hadde håpet på, og det har jo vært artig for meg å gjenoppleve noe av det jeg har gjort i mitt tidligere yrke på denne positive måten. Takk for oppmerksomheten. Og takk til Dr.Evil for en nesten uhildet beskrivelse av det jeg har hatt fingrene i. :)
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.582
Antall liker
9.357
Torget vurderinger
1
baluba skrev:
I tillegg så er oftest pop av den "yngre" typen laget for å låte mest mulig bra på minianlegg, bilstereo og ghettoblastere. Samt musikkmobiler og iPod med originalplugger. Og da er det bare å si sorry. Det er meningsløst å gi ut noe som låter dårligere på avspillerne til så og si hele målgruppen til en artist. Husk at unge mellom 14 og 24 står for storparten av musikkkjøpene nå,

Er det rart at fjortiser kjøper mest musikk når det er fjortiser som er målgruppen til plateindustrien og den attpåtil er produsert for å låte "bra" på fjortisanlegg??? ???
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.539
Antall liker
3.037
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Voff skrev:
baluba skrev:
I tillegg så er oftest pop av den "yngre" typen laget for å låte mest mulig bra på minianlegg, bilstereo og ghettoblastere. Samt musikkmobiler og iPod med originalplugger. Og da er det bare å si sorry. Det er meningsløst å gi ut noe som låter dårligere på avspillerne til så og si hele målgruppen til en artist. Husk at unge mellom 14 og 24 står for storparten av musikkkjøpene nå,

Er det rart at fjortiser kjøper mest musikk når det er fjortiser som er målgruppen til plateindustrien og den attpåtil er produsert for å låte "bra" på fjortisanlegg??? ???
Takk baluba for en overmåtelig ærlig, rakrygget og ikke minst høflig fremstilling av jobben og situasjonen du befant deg i.

-Hva forteller disse pålagte kriteriene fra plateselskapene oss?
-Hva skjer med musikken fremover?

Jeg må ærlig innrømme at jeg har hoppet bukk over utallige plater de siste årene ene og alene pga. lydkvaliteten. Synd- for de jeg hadde sett meg ut inneholder god musikk av gode kunstnere/artister.
Men lydkvaliteten gjør det hele uspiselig for meg. Det låter rett og slett hermetisk og så langt fra virkelighetens verden, enten det er akkustisk eller elektrisk- at det høres verken ut som om det er spilt live eller i studio. Klanglig er det hele blitt flatt og nyansefattig.
Opplevelsen av musikkens nyanser er i ferd med å flates ut.....

Mulig jeg av enkelte oppfattes som sær på dette området, men når jeg kjøper musikk som skal reproduseres hjemme hos meg, forventer jeg at det låter "musikalsk"- uansett genre. Og ja, her i heimen spilles det meste av genrer fra musikkens verden.
Er det bare min bakgrunn som musiker og dirigent som spiller meg et puss, eller er det flere som har det så "jævlig" som meg når det gjelder dette?
Følgene for meg er i allefall at jeg kjøper mindre og mindre pop/rock av dagens artister. Og det er synd. Jeg vil mer en gjerne følge med på den musikalske utviklingen her i verden. Musikk er livet for meg minst 15 timer i døgnet.

Det som skremmer meg mest er hva den oppvoksende slekt skal få servert som lyd og dens "sannhet".
De vil jo få sjokk om de en gang kommer seg ut på konsert, enten det er akkustisk eller forsterket musikk. Eller kanskje ikke...de vet jo ikke hva de skal høre etter...
Fikk meg til å tenke på en setning sagt av en som hang på korset...noe om tilgivelse...
Dette siste avsnittet er ment som en kommentar på din siste setning baluba.
(IKKE ta det personlig)

Tilbake til mer i retning OT...
Hva er mer krevende enn å ta opp et stort orkester, med store trommer av div. slag, full blåserekke, 50 strykere, sangsolister etc.?
Her i huset finnes en del opptak gjort med få mikrofoner som låter aldeles praktfullt. Klart og tydelig kommer alle nyanser og stemmer frem. Ja, til og med lokalet det blir spillt i gir sitt særpreg.
Hva skjedde i studioene på veien mot år 2010??

Jeg skal ærlig innrømme at jeg kun har jobbet i studio noen få ganger som musiker, og derfor har skremmende lite peiling på den jobben som blir gjort bak spakene. Men litt har jeg da fått med meg.
Igjen:
Jeg har virkelig sansen for det du bidrar med baluba..
Du er ærlig (tror jeg ;) ) på måten du har jobbet og slik du opplever dette fra ditt ståsted. Ville sette stor pris på om du vil bidra mer. Og jeg setter også stor pris på måten du opptrer på her i denne tråden. Tålmodig og fleksibel. igjen takk. :)
 

Karma

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Innlegg
2.036
Antall liker
160
Når får vi tilgang til en form for dekomprimeringskammer som vi kan kjøre vår musikk gjennom? :D

Slik jeg forstår baluba, er visse musikktyper nesten umulig å kombinere med en audiofil legning..

Vil fremtidens nettbaserte musikkformidling gi oss valgmuligheter mellom ulike komprimeringsgrader for de ulike utgivelser? At man betaler for det man vil ha?
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
40.737
Antall liker
44.547
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Det ideelle hadde vært det motsatte: at alle avspillingsinnretninger hadde sin egen kompressor innebygget, med fast innstilling på sånt som bærbare MP3-spillere, kjøkkenradio og bilstereo, og med variabel innstilling + bypass for stasjonære anlegg (som kan tenkes å måtte betjene bakgrunnsmuzak til et middagsselskap, audiofile lyttekvelder og fullt tenåringsparty). Eventuelt også en expander-innstilling for å motvirke noe av det kompresjonshærverket som er begått på altfor mange innspillinger.

Da kunne musikken være produsert for lydkvalitet uten å måtte gjette på hva slags avspillingsutstyr som kommer til å bli brukt - one size fits all - og graden av kompresjon tilpasses utstyret og avspillingssituasjonen. Elektronikkbransjen greide det med "loudness"-knappen for noen år tilbake, så hvorfor ikke med dynamisk kompresjon?
 
N

nb

Gjest
asbjbo skrev:
Det ideelle hadde vært det motsatte: at alle avspillingsinnretninger hadde sin egen kompressor innebygget, med fast innstilling på sånt som bærbare MP3-spillere, kjøkkenradio og bilstereo, og med variabel innstilling + bypass for stasjonære anlegg (som kan tenkes å måtte betjene bakgrunnsmuzak til et middagsselskap, audiofile lyttekvelder og fullt tenåringsparty). Eventuelt også en expander-innstilling for å motvirke noe av det kompresjonshærverket som er begått på altfor mange innspillinger.

Da kunne musikken være produsert for lydkvalitet uten å måtte gjette på hva slags avspillingsutstyr som kommer til å bli brukt - one size fits all - og graden av kompresjon tilpasses utstyret og avspillingssituasjonen. Elektronikkbransjen greide det med "loudness"-knappen for noen år tilbake, så hvorfor ikke med dynamisk kompresjon?
I følge min kompis i lydbransjen ønsker produsentene/musikerne heller selv å ha kontroll på hvordan musikken blir komprimert. For det ville den blitt på radio uansett - da foretrekker de å gjøre det selv.

Men det hadde vært fint om det var som du skisserer...
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
40.737
Antall liker
44.547
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Ideen er ikke engang min, men kommer fra mastering engineer Bob Katz: The PARTY button.

Folk som leser denne tråden vil sikkert også være interessert i mange av artiklene på den websiden.
 

Karma

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Innlegg
2.036
Antall liker
160
Karma skrev:
Vil fremtidens nettbaserte musikkformidling gi oss valgmuligheter mellom ulike komprimeringsgrader for de ulike utgivelser? At man betaler for det man vil ha?
Siterer meg selv. Vil overgang til nedlastbare filer gi en mulighet for at musikk kanskje kan tilbys i f.eks. to valgbare utgivelser med ulik komprimering? Kundene forutsettes jo å betale hva det koster. Denne formen for salg gir jo heller ingen fare for fysiske utgivelser med mindre salg enn beregnet og da påfølgende tap for bransjen.
 

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Innlegg
5.095
Antall liker
9
En kan ofte velge mellom forskjellige formater og komprimeringer (til forskjellige priser) på det jeg har sett av komprimerte, lossless og high-res nedlastinger på nettet, så det virker som dette er iferd med å bli en standard. Forskjellige mastringer for forskjellige anlegg ("low-end" / "high-end") har jeg derimot ikke sett, og jeg tror heller ikke det kommer til å komme.
 

Karma

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Innlegg
2.036
Antall liker
160
Brasse skrev:
En kan ofte velge mellom forskjellige formater og komprimeringer (til forskjellige priser) på det jeg har sett av komprimerte, lossless og high-res nedlastinger på nettet, så det virker som dette er iferd med å bli en standard. Forskjellige mastringer for forskjellige anlegg ("low-end" / "high-end") har jeg derimot ikke sett, og jeg tror heller ikke det kommer til å komme.
Forskjellige formater ja, men også forskjellig komprimering?
Uansett har vel dette stort sett kun vært aktuelt innen deler av klassisk musikk?
 

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Innlegg
5.095
Antall liker
9
Med komprimeringen tenkte jeg på data i bits og bytes.
 
N

nb

Gjest
Brasse skrev:
Med komprimeringen tenkte jeg på data i bits og bytes.
Det er stort sett komprimert selv om det er lossless, dette er kanskje ikke så relevant for kundene - harddisk er billig, men det er ganske relevant for den som skal betale for utgående båndbredde. Konsument-wav er kanskje også det mest uegnede formatet å ha et musikkarkiv i.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
40.737
Antall liker
44.547
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Brasse skrev:
Med komprimeringen tenkte jeg på data i bits og bytes.
Det er viktig å skille mellom dynamisk kompresjon som gjør sterk og svak lyd tilnærmet like sterk, og datakompresjon som reduserer antall bits og bytes. Dette er to helt forskjellige ting som dessverre betegnes med samme ord.

Jeg vil definitivt være villig til å betale en pen slump for musikkfiler som garantert gjengir korrekt dynamikk, uten annen kompresjon enn den som er musikalsk betinget. Men det er mye mer jobb å lage ulike mastringer med forskjellig kompresjonsgrad enn å lage en master og kjøre den gjennom ulike datareduksjonsalgoritmer, så jeg holder ikke pusten mens jeg venter på å kunne kjøpe sånne filer. Dagens situasjon er bare latterlig, det er mye bedre lydkvalitet på en DVD med et konsertopptak enn på CDen av samme konsert. Filmbransjen har standarder som har forhindret en "loudness war" i det domenet.
 

Karma

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Innlegg
2.036
Antall liker
160
nb skrev:
Brasse skrev:
Med komprimeringen tenkte jeg på data i bits og bytes.
Det er stort sett komprimert selv om det er lossless, dette er kanskje ikke så relevant for kundene - harddisk er billig, men det er ganske relevant for den som skal betale for utgående båndbredde. Konsument-wav er kanskje også det mest uegnede formatet å ha et musikkarkiv i.
Sagt på en annen måte: Det er mange av dagens utgivelser som er så dynamisk ihjelkomprimert, at de ikke er verdt å spandere merkostnaden av å få i lossless.
 
L

Lydarne

Gjest
Karma skrev:
nb skrev:
Brasse skrev:
Med komprimeringen tenkte jeg på data i bits og bytes.
Det er stort sett komprimert selv om det er lossless, dette er kanskje ikke så relevant for kundene - harddisk er billig, men det er ganske relevant for den som skal betale for utgående båndbredde. Konsument-wav er kanskje også det mest uegnede formatet å ha et musikkarkiv i.
Sagt på en annen måte: Det er mange av dagens utgivelser som er så dynamisk ihjelkomprimert, at de ikke er verdt å spandere merkostnaden av å få i lossless.
Produktion, producer, komprimering sminke osv betyder meget mere end formatet, jeg har spillet mp3 her på gode indspilningen og folk nægtede at tror på at det var mp3.
Desværre er fodaftrykket fra producer og studio blevet så voldsomt at det overdøve det det drejer sig om, musikken, troværdigheden, korrekt instrument-klang og perspektiv.

Jeg synes også det ville være en god ide med to udgaver af den samme musik, jeg tror endda jeg gerne ville betale
ekstra for det.
 

kjetinho

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2005
Innlegg
788
Antall liker
22
Interessant å lese om musikk og lyd sett frå fagsida.

Baluba: For å sette innlegga dine litt i perspektiv, er du vilig til å kome med konkrete døme på kjente innspelingar som er gjort omlag som du hadde gjort det sjølv, eller som du tykkjer er smakfullt gjort? Og kanskje nokon du meiner er mindre vellukka? Eg ser at det er ein viss fare for at du kan få ufine kommentarar, så det er heilt greit om du står over.

Ang produsentar si rolle i opptak i pop/rock-sjanger: Går eit band inn i eit rom med eit par mikrofonar og speler inn eit spor live, vil dei mest sannsynleg meine at opptaket høyres heilt j##lig ut. Og at dei ikkje høyres ut som seg sjølve..Dei anar mest truleg heller ikkje korleis dei skal få det til.

Dei fleste band vil og ha ein "sound", om eg kan kalle det det. Ein sound kan ha ein verdi i seg sjølv, og bli ein del av heilskapen i musikken og eit kreativt reidskap. Kva ville t.d. The Cure sin A forest høyrd ut som med heilt tørr og effektlaus lyd, urørt av produsenthender ??? Det får me nok aldri vite.
Heilt tørt er det jo ikkje, men langt unna studioutgåvå:
Det er vel ikkje tvil om kva som høyres mest naturleg ut, men kven av dei gir det beste intrykket av bandet og kva dei vil oppnå?
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.790
Antall liker
577
Torget vurderinger
1
"Hvem er denne Baluba? Han har jeg svært god sans for" tenkte jeg her om dagen.
Men hans betraktninger i denne tråden om at hard komprimering er tvingende nødvendig for partymusikk er jeg ikke litt enig i engang. Sånn helt grei komprimering ala listepop som Thomas Dybdahl burde holde i bøtter og spann. Det er ikke teknikernes oppgave å bevare høyttalerelementene, men om det nå hadde vært det så betyr ikke det automatisk et dynamikkområde på 3db. Hard komprimering ble ikke gjort for å bevare høyttalerelementer, men for å få *enda* høyere loudness. Om jeg ikke tar helt feil, er også hard komprimering et passe nymotens fenomen som kom først på midten av 90-tallet.

Argumentet om å bevare høyttalerelementer er også urimelig all den tid de samme høyttalersystemene blir brukt til live-musikk, og til filmbruk hvor det til tider er en ENORM dynamikk. De tar ikke skade av dette. Jeg kan heller ikke finne referanser til at 60-70-80 tallets diskotek/klubber hadde problemer med ødelagte elementer, selv om høyttaler/forsterker teknologien var mye mindre utviklet enn idag, samtidig som all musikk på den tid hadde et dynamisk spenn man idag bare kan drømme om.

Og sorry, men det er bare en myte at ihjelkomprimerte produksjoner låter bedre enn moderat komprimerte produksjoner på ghettoblastere.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.485
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Man må jo være en tålmodig barnehageonkel i studio også noen ganger. ;D

Bransjen presser vel på dette segmentet fordi de er desperate etter å tjene mer penger. Det er ikke samme gullgruven som det engang var å være i den bransjen. Men jeg liker ikke utviklingen, og vil vel neppe være med på det noengang. Jeg slapp unna den gang, men en neste gang måtte jeg kanskje tenkt mer på penger enn idealisme. Ikke taklet jeg å ha så dårlig økonomi sist gang, og det blir nok verre hvis jeg prøver igjen. Da er det greit å erklære seg for gammel. ;)

Da frister det mer å dra ut på landeveien igjen med gamle, gode artister. Sett bort fra at det stresset ville blitt min undergang med dagens fysisk degraderte tilstand...
 

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Innlegg
2.024
Antall liker
94
Artig tråd dette. Baluba gjør en hederlig innsats i folkeopplysningens tjeneste her. Noen får vel en "nissens død" -opplevelse når det går opp for dem at det store, luftige og opplevd dynamiske lydteppet de opplever på "kvalitetspop" er et resulatat av kitt, retusjering og lag på lag med sminke.-Slik det låt i studiet? :p Er glad vi sjeldent hører det! Takk til Sheriff også for et modent innlegg.

Men seff: The loudness war har gått av skaftet og er en naken trussel mot faget baluba representerer.

Når vi nå har fått en tur inn i studioets verden, er det noen tonmeister her som kan holde neste time?

Mvh
Sniff
 

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Innlegg
6.073
Antall liker
3.413
Torget vurderinger
1
Som Man sier, mye bra fra Baluba sin penn, men jeg også finner teknikernes omtanke for høyttaler rundt om litt tvilsom.

Det handler vel mer om å trenge gjennom dagligstøyen vi omgir oss med uten at de lavere partier forsvinner, så det er vel heller en salgsstrategi :-\ dem om det selvsagt.

Når det gjelder live så brukes det også limitere/kompressorer så helt frislipp er det vel ikke der heller.

Baluba jeg lurer på hvor mye fokus som er på at innspillingen (sang for sang)skal ha et sammenhengende akustisk miljø?

Mvh Roald
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.485
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Roald skrev:
Som Man sier, mye bra fra Baluba sin penn, men jeg også finner teknikernes omtanke for høyttaler rundt om litt tvilsom.

Det handler vel mer om å trenge gjennom dagligstøyen vi omgir oss med uten at de lavere partier forsvinner, så det er vel heller en salgsstrategi :-\ dem om det selvsagt.

Når det gjelder live så brukes det også limitere/kompressorer så helt frislipp er det vel ikke der heller.

Baluba jeg lurer på hvor mye fokus som er på at innspillingen (sang for sang)skal ha et sammenhengende akustisk miljø?

Mvh Roald
Du har helt rett i at man ikke kommer utenom en viss bruk av kompressor så og si uansett. Selv om et high end-anlegg kan få mange kvaliteter ut av ukomprimert musikk, så vil det til en viss grad låte dårlig musikalsk. Mye av driven vil forsvinne, og det vil låte litt merkelig reprodusert over hifi i forhold til hvordan det høres ut før mic i studio. Det er også en måte å jobbe på som uansett ville gått drastisk utover salget. Og det kan jeg forstå, for jeg ville selv ha kjedet meg hvis for mye musikk var produsert på den måten. Dessuten er et frislipp av dynamikken farlig for avspillerkjeden. Det blir også litt mer kropp i instrumentene hvis de får ta turen innom en lett rørkompresjon før det blir digitalisert/spilt inn. Men det er som nevnt altfor ofte at det tas for mye hensyn til dette, og så ender det med litt groteske utslag i mine ører. Forsiktighet er en dyd i studio. Ofte er det dessverre musikerne selv som ønsker mer heavy kompresjon, og mange teknikere (der artisten har en viss makt over produktet) gir kjapt etter for dette kravet. Det samme gjelder produsenter som ikke alltid er teknikere selv. Jeg var tekniker og ikke moden for produsentrollen før jeg fant døren ut. Endel produsenter hadde hatt godt av å gå gradene, slik som Alan Parsons gjorde i sine dager som tekniker i Abbey Road.

Det er alltid en helhet som vurderes på en komplett plate. Det finnes alltid en som syr ting sammen hvis en plate har flere produsenter, og som har hånd om planleggingen. I min erfaring har vi ofret mange tanker på dette, for det har ikke vært andre produsenter med. Og i det ene tilfellet der en annen produsent var med måtte han rette seg etter våre originale opptak og den atmosfæren vi hadde satt for sangene, og den var i alle fall veldig sammenhengende og naturlig. Eneste han egentlig bidro med av nye ideer var litt stryk, men han var jo den endelige produsenten. Prosjektet vokste litt over hodene våre når kapitalen slo inn.

Så ja, de ofres nok endel tanker om helheten og lydbildets kontinuitet. Men ofte velger de det motsatte, noe som er greit når musikken bygger på slike premisser. Tenk hvis The Obs "U.F.Orb" hadde hatt et lydbilde som var sammenhengende gjennom hele platen. Hele platen bygger delvis på hvordan de "akustiske" forholdene utvikler seg.

På enkeltlåter føler jeg vel at de fleste ønsker at det skal høres ut som et naturlig lydbilde med homogen bruk av klang, der klangen brukes for å plassere instrumenter og stemmer i dybden. Sammen med pan gir det en plassering på scenen. Jeg er bare redd for at mange synes det er gøy å leke forskjellige rom i samme låt. Det har også vi gjort, men da med en klar effekt i tankene, og det var også en alternativ versjon til tittel-låten på platen. Noen er kanskje ikke bevisst på det i det hele tatt, spesielt bakgateteknikere. Men de som er skikkelig proffe vet hvordan klang skal brukes, men de velger ofte det motsatte for effektens skyld. Jeg husker en periode på slutten av nittitallet da produsenter nesten konkurrerte om hvem som kunne legge inn mest digital forvrengning (!) på platene uten at det er hørbart. Hvor hørbart det egentlig var ble jo bestemt av høyttalerne, men jeg vet ikke om jeg hadde hørt forskjellen. Jeg har for eksempel brukt ambience-mic presset opp i gain til det har overstyrer. Deretter mikses sporet (mono) inn til det høres, for så å bli dratt ned igjen til det ikke er hørbart lenger. Da oppleves bare drivet i trommen som mye heftigere. Et godt eksempel er Red Hot Chilli Peppers. Det var vel de som lærte oss den teknikken. Favoritter for mange her inne tipper jeg. ;) Det er forøvrig et glimrende studiotriks som jeg tipper brukes på de fleste hardrock-produksjoner i dag, og i alle fall de som ønsker å høres ut som RHCP. Det er ikke mulig å låte så bra som dem uten den effekten. Kanskje dette er en opplevelse lik den Homer har når han finner ut at trailersjåfører ikke kjører trucken selv for noen av dere?
 

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Innlegg
6.073
Antall liker
3.413
Torget vurderinger
1
Her faller jeg av RHCP låter da virkelig ikke godt, alle mine har den samme harde klangen og på flere av låtene er klippingen tydelig.

At det er forskjellig mengde ambiens på utøverne alt etter hvor de er plassert i lydbildet er jo naturlig, men en del plater drar dette til det ekstreme og det blir veldig tydelig med nærfelts lytting. Dette sammen med flere andre ”småfeil” får meg til å lure på om man kalkulerer med lytterommets Påvirkning/kamuflering?

Mvh Roald
 

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
32.782
Antall liker
30.849
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
baluba skrev:
Jeg husker en periode på slutten av nittitallet da produsenter nesten konkurrerte om hvem som kunne legge inn mest digital forvrengning (!) på platene uten at det er hørbart. Hvor hørbart det egentlig var ble jo bestemt av høyttalerne, men jeg vet ikke om jeg hadde hørt forskjellen. Jeg har for eksempel brukt ambience-mic presset opp i gain til det har overstyrer. Deretter mikses sporet (mono) inn til det høres, for så å bli dratt ned igjen til det ikke er hørbart lenger. Da oppleves bare drivet i trommen som mye heftigere. Et godt eksempel er Red Hot Chilli Peppers. Det var vel de som lærte oss den teknikken. Favoritter for mange her inne tipper jeg. ;) Det er forøvrig et glimrende studiotriks som jeg tipper brukes på de fleste hardrock-produksjoner i dag, og i alle fall de som ønsker å høres ut som RHCP. Det er ikke mulig å låte så bra som dem uten den effekten. Kanskje dette er en opplevelse lik den Homer har når han finner ut at trailersjåfører ikke kjører trucken selv for noen av dere?
Du refererer til gode RHCP-produksjoner som Blood Sugar Sex Magic, ikke sant? RHCP har jo i det senere godkjent produksjoner som har vært uspillelige på noenlunde gode stereoanlegg.
 
Topp Bunn