- Ble medlem
- 18.02.2009
- Antall liker
- 15.017
- Sted
- Kopervik og Bergen
- Torget vurderinger
- 1
Og det finnes mer enn DP-forsterkere også. Ifølge denne linken bruker de også Classe også:http://www.classeaudio.com/html/abbeyroad-oct05.htmvredensgnag skrev:Navnet Quested er verdt å legge seg på hjertet om man ønsker å vite hva som benyttes ved mix i Abbey Road studios. B&W brukes til multikanal og til gjennomlytt etter mix. Du finner tre Nautilus 800D i kontrollrommet til studio 1, med HTM-monitorer til surroundkanalene.
Der man liker å arbeide med to-kanals er det Quested som dominerer. Avtalen med B&W gir sikkert noen kroner i året, og det gir cred for B&W å være på plass i Abbey Road. Men "man har B&W i Abbey Road Studios" er blitt til "Abbey Road Studios arbeider utelukkende med B&W som monitorer," og det er feil.
Høyttalerne kan trilles inn i selve studio og brukes for playback til utøverne -- men såvidt jeg er blitt fortalt, hender det at teknikerne bærer inn Quested-monitorer i kontrollrom 1 ...
http://www.quested.com/questednews.html
De har nok litt av verdt for å tilfredsstille enhver produsent tipper jeg. Legg forøvrig merke til at det kontrollrommet vi ser øverst er det for filmlyd, det andre ser mer ut til å være et av hovedstudioene for musikk. Men om det er hovedkontrollrommet vet jeg ikke. I vårt studio hadde vi to kontrollrom med vindu mot innspillingsrommet, og jeg vil anta at Abbey Road også har minst to kontrollrom inn mot det store innspillingsrommet. Og elektronikken er da vitterlig fra Classe i det kontrollrommet i alle fall.
Men at B&W har hatt et langt liv i Abbey Roads studioer er det ingen tvil om. De har også brukt Tannoy og Quad Elektrostater. Elektronikk tror jeg kan variere med vind og vær, for å si det på den måten. Og uansett så tenker de ikke hifi så nær kilden, de tenker verktøy.
Med Abbey Road som vitne så vet vi nå at også Classe kan drive 800D. Alternativene begynner å bli mange, men jeg står fortsatt for Naim. Det er noe med britisk+britisk som stort sett alltid fungerer levende og musikalsk. Det ble forresten uttalt et sted i tråden at hensikten med hifi er å befinne seg i produsentens godstol i studio. Det er ikke det vi i studio ønsker, hverken for oss selv eller andre. Vi ønsker å lage en lyd som vil fungere i et vanlig lytterom med vanlig hifi. Riktig uttalelse skulle vært at vi som driver med hifi ønsker å komme nærmest mulig den plassen i konsertsalen produsenten ønsker at du skal føle du sitter i. Hva han/hun gjør for å bringe deg der er av mindre interesse.
En musikkelsker bør fokusere på å skape en lyd i stuen som gjengir den lyden produsenten ønsker at du skal høre, for det har teamet i studio jobbet hardt for. Musikken skal låte bra i studio, men enda bedre i de tusen hjem. Vi i studio bruker vår forestillingsevne til å finne frem til den lyden som passer hjemme hos flest mulige mennesker, eventuelt best på reiseradio i hagen og bilstereoen (slik som Vamp). De færreste hadde orket å lytte til Godmorgen Søster på et skikkelig avslørende studio-oppsett med den heftige komprimeringen den har.
Ønsker dere high fidelity så bør dere satse på et anlegg som fremfører musikken slik produsenten er ment at den skal låte for publikum. Husk at i studio bruker vi gjerne tre par høyttalere for å få det komplette bildet. Et sett store hovedmonitorer til det store inntrykket i fullrange. Et sett midfield-monitorer som det meste foregår på, og til slutt et sett nærfieldmonitorer som kun brukes til balansemiks. Den lyden som er mest å trakte etter hjemme synes jeg er midfield-lyden. Det er det Genelec brukes til for det meste, i og med at 1020A er den mest brukte Genelec.
Legendariske Decca Studios (som hovedsaklig ble brukt til klassisk) var utstyrt med Tannoy studiomonitorer. Også fabelaktige til hifi med rør, hybrid eller Naim til å drive dem. NRK har de siste noenogtyve år brukt Genelec 1020A eller Meridian aktive monitorer i mange av sine studioer for radio.
Men uansett skal du glemme hva de bruker i studio. Der velges den lydfilosofien som teknikkerne er mest vant til lyden fra. Jeg missliker lyden fra Yamaha NS10 og 20 selv om eldre lydteknikere føler at det er med disse de får mest oversikt og best inntrykk av det de holder på med. Eldre lydteknikere har sine vaner, og jeg har mine. Selv elsker jeg Auratone til å mikse vokal på, men de låter mer grusomt enn grusomt til hifi. Det er forøvrig også de som er eldre enn meg enige i, og befinner seg ofte i high end radiostudioer.

Ut fra filosofien å lytte til det som produsenter og teknikere lytter til så skulle man nesten tro at dette er flotte saker, men til alt annet enn balansemiks av vokal og akustiske instrumenter med et begrenset frekvensområde (akk gitar) så har de ingenting å tilby. Hvis ikke dere har lyst til å avsløre den minste lille betoning inne det frekvensområdet stemmer befinner seg i, da. Og hvem vil vel det når de lytter til musikk? De avslører isåfall at de tilhører den gruppen audiofile som ikke liker musikk, men som elsker lyden den lager.
Skulle jeg bygge hjemmestudio blir det med 1020A som midfield/hovedmonitor og Auratone til nærfelts vokalmiks. Men det vil jeg helst ikke gjøre, for slikt arbeid ødelegger gleden ved musikk for meg. Da er det mer gøy å lytte til musikk på mitt mindre korrekte hifi-anlegg og prate med dere folkens om musikk fra lytterens side av bordet. Det gjør livet fornøyelig, og musikken blir igjen stående i fokus. I alle fall for meg.