Olympiske sommerleker

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
På tide med en OL-tråd? Kun dager igjen.

Er dette årets høydepunkt for noen, eller dette totalt uinteressant. Er det en skandale at kommunistene i Peking får arrangere et slikt mesterskap, eller er det bra for globaliserings- og fredstanken?

Noen indikasjoner på hvordan dette blir, har vi fått. I tillegg til at tusener er kastet i fengsel i forkant av lekene, har utenlandske journalister vanskelige arbeidsvilkår, med blant annet begrenset nettilgang til utvalgte siter.

IOC lover å ta opp problemet med arrangørene, men så viser det seg at dette allerede er klarert med IOC. Arrangørene har sitt på det tørre, ser det ut til.

Det blir lite OL for min del. Det smaker ikke godt lenger.

I also now understand that some IOC officials negotiated with the Chinese that some sensitive sites would be blocked on the basis they were not considered Games related
http://news.yahoo.com/s/nm/20080730/ts_nm/olympics_dc;_ylt=AmnTrdfP3Eyq8R3B18bmZjqs0NUE

J

Jurassic

Gjest
oddgeir skrev:
På tide med en OL-tråd? Kun dager igjen.

Er dette årets høydepunkt for noen, eller dette totalt uinteressant. Er det en skandale at kommunistene i Peking får arrangere et slikt mesterskap, eller er det bra for globaliserings- og fredstanken?

Noen indikasjoner på hvordan dette blir, har vi fått. I tillegg til at tusener er kastet i fengsel i forkant av lekene, har utenlandske journalister vanskelige arbeidsvilkår, med blant annet begrenset nettilgang til utvalgte siter.

IOC lover å ta opp problemet med arrangørene, men så viser det seg at dette allerede er klarert med IOC. Arrangørene har sitt på det tørre, ser det ut til.

Det blir lite OL for min del. Det smaker ikke godt lenger.

I also now understand that some IOC officials negotiated with the Chinese that some sensitive sites would be blocked on the basis they were not considered Games related
http://news.yahoo.com/s/nm/20080730/ts_nm/olympics_dc;_ylt=AmnTrdfP3Eyq8R3B18bmZjqs0NUE
Ja de har fortsatt et stykke å gå for å oppnå amerikansk standard......

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Jurassic skrev:
Da mangler bare Israel, så er vi i gang. Alvorlig talt, hvis du ikke har noe å komme med, så trenger du ikke skrive noe. Gå heller og kast stein på den amerikanske ambassaden eller brenn et flagg.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.248
Torget vurderinger
2
Kina er et land som aldri skulle ha arrangert OL. En undertrykkende okkupasjonsmakt.
Det burde ha vært en boikott av de lekene, slik Sovjetlekene ble boikotta i 1980.

K

KindOfBlue

Gjest
Sovjetlekene i 80 ble boikottet pga invasjonen av Afghanistan.

Men Kina skulle aldri fått lekene - der lot IOC seg kjøpe. Et undertrykkende militærdiktatur uten rettssikkerhet for borgerne og med vilkårlig dødsstraff for et stort antall forbrytelser er ikke rett arena.

Heiberg i radioen forleden var foruroligende patetisk.

J

Jurassic

Gjest
oddgeir skrev:
Jurassic skrev:
Da mangler bare Israel, så er vi i gang. Alvorlig talt, hvis du ikke har noe å komme med, så trenger du ikke skrive noe. Gå heller og kast stein på den amerikanske ambassaden eller brenn et flagg.
Eller du kan hoppe fra et brotårn eller kjøre i fronten på en lastebil for i mine øyne har ikke du så mye å komme med heller utenom fordomsfull propaganda.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Jeg synes det er fint at en korrupt organisasjon arrangerer leker for dopede utøvere i et diktatur for folk som heller sitter i sofan enn å trimme egen skrott. Det bringer sikkert verdensdelene nærmere hverandre. Får håpe det ikke fører til jordskjelv.

S

Slubbert

Gjest
Ting blir ikke verre i Kina av søkelyset de har pådratt seg. Et sosialistdiktatur lar seg ikke snu på en dag, men landet vil gradvis bli åpnere ettersom globaliseringen og frihandelen bidrar til økt grad av selvbevissthet og verdensanskuelse hos den jevne kineser. Det er nok bra at Kina fikk OL, selv om lekene i seg selv er uinteressante for mitt vedkommende.

Jeg ser at herværende sosialister også glimrer med sin åpenhet og humanisme for tiden.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.905
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
BT skrev:
Jeg synes det er fint at en korrupt organisasjon arrangerer leker for dopede utøvere i et diktatur for folk som heller sitter i sofan enn å trimme egen skrott. Det bringer sikkert verdensdelene nærmere hverandre. Får håpe det ikke fører til jordskjelv.
Stort sett trådens beste innlegg.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Noen burde fortalt disse kineserne at idèen med kommunistisk diktatur ikke var så god likevel.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.608
Torget vurderinger
0
BT skrev:
Noen burde fortalt disse kineserne at idèen med kommunistisk diktatur ikke var så god likevel.
Tror ikke de er så veldig interessert i å høre på det øret ! :-\

Og når du i tillegg ser hvor mange her på berget som gjerne ville innføre det hos oss også er jeg redd du vil komme til kort. ::)

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.409
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Men menns fellesstart på sykkel skal jeg se.

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
skal få med meg spydkast for menn, samt en del av stupekonkuransene.

ellers gir jeg beng denne gangen.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Damenes sandvolleyball muligens? Men jeg har TV'en på soverommet, så da kan jeg ikke skru av lyden og spille musikk til.

Og ja. Det kan virke som om Kina er et skikkelig utrivelig land, styrt av noen ordentlig kultne og rett og slett atale typer.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
BT skrev:
;D

Enig i dette, OL er kommet der det bør være, og alle anstendige mennesker burde sky både OL og Kina som pesten. En ufyselig organisasjon som man rett og slett burde boikotte og et ufyselig land som man definitivt burde boikotte. Jeg skal ikke se noe, men det ville jeg ikke gjort uansett, synes sport er drepende kjedelig i alle slags former..

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Dette OLet er jo allerede en fadese og et bevis på at IOC eller hva faen de kaller seg er en gjeng korrupte gubber.
Hele OL greiene koster LANGT mer enn det smaker, jeg tror at vi skal ikke titte så inmari langt inn i krystallkula før vi ser at hele OL konseptet må gjøres om da kostnadene har blitt alt for høye.
At Kina driver en slags "human" etnisk rensing (ikke mord i dette tilfellet, men flytting av mennesker i stor skala, at de gir regler for hvordan oppføre seg osv. viser at Mao fortsatt lever i beste vellgående i Kina) for å presentere landet sitt på den beste måten blir jo bare nevnt i media med en bisettning.
Jeg skal selvfølgelig ikke følge med på OL da jeg finner det hele særdeles smakløst.

T

Tølper

Gjest
En kan kalle kina hva som helst, men kommunistisk er ikke et av de beste alternativene da kineserne har en ekstremt gammel kultur og alltid har gått egne veier, Mao tok vel etterhvert stor avstand fra Sovjet (og hvorvidt tidlig og i spesiell grad senere styre i Sovjet var kommunistiske kan også diskuteres)? Men nå er vel neppe etymlogi hva som er fokuspunktet for denne tråden. Jeg hadde nok støttet en boikott av et eventuelt Amerikansk OL på grunn av Irak og Afganistan krigen, og har en viss forståelse for at andre kan ha det samme synet på OL i Kina. Men jeg føler en bør bevisstgjøre seg før en eventuelt tar et slikt standpunkt. Kinesisk kultur og historie er nok komplekse greier, dog visse klanderverdige forhold er meget åpenbare. Men det er en del forhold ved vår rolle også. men de er følgelig mindre synlige for oss enn for en utenforstående rent generelt sett.

Kommer neppe til å få med meg noe særlig, men har sansen for bl.a. turning på toppnivå. Dessuten er bmx for første gang tat med som OL-gren.

Mvh
Atle K

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Hva har kinesernes gamle kultur med dette å gjøre? Man kan ikke gradere menneskerettigheter og reaksjoner på brudd på disse avhengig av et lands kultur eller tro. Det er der enkelte er helt på ville veier, galt er galt like mye som 2+2=4, ingen steder er 2+2 =3 eller 5, og å unnskylde overgrep med kultur er helt horribelt. Samme for meg om man kaller Kina kommunistisk eller ei, men måten de behandler folk på er grusom, og uakseptabel okkesom. Skal de være med i det gode selskap får de lære seg manerer, for 1000 år siden sloss vi med sverd, men vi kan ikke bruke dette som unnskyldning for å drepe mennesker i dag. Kulturrelativisme er en uting.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Tølper skrev:
En kan kalle kina hva som helst, men kommunistisk er ikke et av de beste alternativene da kineserne har en ekstremt gammel kultur og alltid har gått egne veier, Mao tok vel etterhvert stor avstand fra Sovjet (og hvorvidt tidlig og i spesiell grad senere styre i Sovjet var kommunistiske kan også diskuteres)? Men nå er vel neppe etymlogi hva som er fokuspunktet for denne tråden. Jeg hadde nok støttet en boikott av et eventuelt Amerikansk OL på grunn av Irak og Afganistan krigen, og har en viss forståelse for at andre kan ha det samme synet på OL i Kina.
Men jeg føler en bør bevisstgjøre seg før en eventuelt tar et slikt standpunkt.
Der kom den sedvanlige "dette er ikke kommunisme" samt "dere må bevisstgjøre dere", underforstått at vi ikke har peiling.
Til slutt kommer så Amerika den store stygge ulven-kortet.

Tølper skrev:
Men det er en del forhold ved vår rolle også. men de er følgelig mindre synlige for oss enn for en utenforstående rent generelt sett.
Så rundes det av med at det nok er vår skyld alt sammen.

Fornøyelig og forutsigbart.

T

Tølper

Gjest
Det mest fornøyelige i mine øyne er at nettopp dere to er like forutinntatte ovenfor hva jeg skriver som hva dere er ovenfor Kina. Horribelt er uansett horribelt, men om en ser en for hver tiende horrible hendelse her hjemme og ti for hver ene horrible hendelse der borte så har en latt seg styre av sin forutinntatthet og hvor dypt plantet en er i sin egen kultur. Hvordan dere utelukkende oppfatter kommentaren min som en feil ved meg og min moral er jo sånn sett utrolig fascinerende.

Mvh

Topp Bunn