OLED-tråden - Spørsmål/svar og erfaringer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • C

    Cyber

    Gjest
    C9 er vel den som er "mest for pengene" og mest fremtidsrettet om en kan si det sånn med oppdateringer hdmi inngang.



    Meeeen den panasonic 960 oled`n er en fristerinne og mye for pengene om en får kalibrert den godt.
    Selv om det er HDMI 2.1 portaler.
    Jeg trodde greia var at Panasonic sine var godt kalibrerte ut av esken?
     

    SVS Inderøy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2009
    Innlegg
    1.446
    Antall liker
    448
    Sted
    Inderøy i Nord Trøndelag
    C9 er vel den som er "mest for pengene" og mest fremtidsrettet om en kan si det sånn med oppdateringer hdmi inngang.



    Meeeen den panasonic 960 oled`n er en fristerinne og mye for pengene om en får kalibrert den godt.
    Selv om det er HDMI 2.1 portaler.
    Jeg trodde greia var at Panasonic sine var godt kalibrerte ut av esken?

    Tilstrekkelig i følge de som tester på youtube.

    Naturlige farger og svart nivå er vel styrken til Panasonic.


    Har bare nettopp begynt og tenke og vurdere og bytte ut min panasonic vt50 plasma til noe oled 4k.



    Ser at Eks : Panasonic , LG , Phlips og Sony har forskjellige styrker og svakheter på sine Oled skjermer.
     
    Sist redigert:

    SVS Inderøy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2009
    Innlegg
    1.446
    Antall liker
    448
    Sted
    Inderøy i Nord Trøndelag
    Da sank prisen på Panasonic 65 GZ960 til 20 lapper? Godt kjøp? Hvordan står den seg mot LC C9 og Philips f.eks.?
    Var og titta på lillebror 960 (55") i dag.

    Den var virkelig feil kalibrert :( så måtte trykke litt selv.


    Litt tamt den ikke var koblet opp til noe seriøs 4k kilde så en kunne sjekke 4k, HDR+ og Dolby Vision justeringer i det leiet.


    Mest en tv for den som er ute etter bildekvalitet over noe annet :)

    Konkurrentene har bedre meny, strømming, smart o.s.v
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Da sank prisen på Panasonic 65 GZ960 til 20 lapper? Godt kjøp? Hvordan står den seg mot LC C9 og Philips f.eks.?
    Var og titta på lillebror 960 (55") i dag.

    Den var virkelig feil kalibrert :( så måtte trykke litt selv.


    Litt tamt den ikke var koblet opp til noe seriøs 4k kilde så en kunne sjekke 4k, HDR+ og Dolby Vision justeringer i det leiet.


    Mest en tv for den som er ute etter bildekvalitet over noe annet :)

    Konkurrentene har bedre meny, strømming, smart o.s.v
    Ja, jeg endte opp med å la "sjansen gå fra meg", som jeg så ofte gjør.

    Satser på en 65 C9 til Black Friday-pris over nyttår. Ser den har blant annet HDMI 2.1 som visstnok er bra å ha, litt ukurant OS også skjønner jeg. Aller helst skulle man hatt 77 tommeren fra LG...
     
    Sist redigert av en moderator:

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg vil tro det blir et ras av store skjermer neste år. 75" falt jo med 10-15 000kr sånn jevnt over i år, og folk kjøper det i øst og vest. Neste steg for meg er minimum 77", selv om det frister med 85 allerede før jeg har sett 77" på veggen.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Jeg vil tro det blir et ras av store skjermer neste år. 75" falt jo med 10-15 000kr sånn jevnt over i år, og folk kjøper det i øst og vest. Neste steg for meg er minimum 77", selv om det frister med 85 allerede før jeg har sett 77" på veggen.
    Stemmer nok det. 77 er nok max i TV-stuen, jeg sitter på 3,2 meter avstand. 65 som jeg hadde til test føltes stor, men ikke helt "immersive".

    Ser 86" LCD går for 19 990,- på Elkjøp nå, men bildekvaliteten er nok ikke på høyde med OLED, eller de råeste LCD. 70 tommere til 6990,-. :)
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.474
    Sted
    Sunndalsøra
    Da jeg bare har et gammelt Pioneer plasma 42", så er jeg på besøk hos min søster denne helgen. Hun har kjøpt et Samsung QE55Q8 QLED. Ble kjøpt som B vare. Dvs at de som kjøpte apparatet først, fikk det kalibrert og innstillt. De ombestemte seg og ville ha en større skjerm. Det er svært lite brukt og og ble levert innenfor angrefristen. Kostet 16k ved nykjøp, og ble solgt for 10k. En fin pris kan man si.
    Det første jeg merket I begynnelsen, var at det virket noe uklart m. Lite kontrast/skarphet. Tenkte jeg måtte inn og se på innstillingen på bilde. Var inn på bildemodus, og så at det var innstilt på "filmodus" . Da stillte jeg det inn på "normal" bildeskarphet! Det ble et helt annet bilde på den nye modusen ☺og lurer på hvorfor det er så mye dårligere I film -modus? Eller så må jeg hjelpe søster og samboeren med å tilkoble lydplanken til denne marantz surround receiver'n. Må se om den har en optisk inngang som jeg kommer til å koble til altibox Tv-dekoderen . Hvis ikke, så blir det analog inngangen.
    Skal Tv'n kalibreres på nytt når det kommer inn på et nytt rom? Jeg har ikke peiling på dette og må ha litt ekspertise her.
    Synes denne Samsung-en har et veldig fint bilde når det gjelder kontrast og farger, og må vurdere merket når jeg bytter en gang!
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.706
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Panasonicen har ørlite bedre bilde enn C9, men begge ser temmelig like ut når en har jobbet litt med dem.. men hvis du skal bruke dem til spilling feks til tider, så er C9 mye bedre, den har bedre bevegelser og lavere input lag. Panny har modifisert panelet de bruker (som er laget av LG) og har en knallbra kalibrert skjerm ut av esken, samt et kjølesystem rundt skjermen som gir økt lysstyrke, nits..Begge er knallgode tver, verdens beste tver akkurat nå ( selv om C9 er den som ofte omtales med denne tittel)
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.706
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Nei, den har ikke 2.1, selv om de skriver støtte for ALLM så er det altså ikke 2.1, det har kun LG C9
     

    particle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.07.2014
    Innlegg
    476
    Antall liker
    315
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Styrken til Panasonic vil jeg si er de rike justeringsmulighetene. De er trolig langt fremme på bildebehandling, men her har jeg ikke fått anledning til å sammenligne side om side. Når det gjelder fjernkontrollene og formatstøtte synes jeg de er svake. Hverken FLAC eller DTS har jeg fått til å fungere.

    LG har god formatstøtte - Dolby Atmos er nok det eneste jeg ikke har fått spilt av. Fjernkontrollen liker jeg mye bedre, først og fremst på grunn av peke-funksjonen. Særlig når man skal taste inn søkestrenger eller navigere i filer er den praktisk.

    Når det gjelder HDMI 2.1 så er det vel kun LG som har fullverdig støtte for dette, som Virgo nevner. Den forbedrede eARC-standarden er det andre produsenter som har implementert, selv om de strengt tatt bare tilbyr HDMI 2.0. Så vidt jeg vet er det ingen skjermkort som støtter 2.1 i øyeblikket.
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.706
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Styrken til Panasonic vil jeg si er de rike justeringsmulighetene. De er trolig langt fremme på bildebehandling, men her har jeg ikke fått anledning til å sammenligne side om side. Når det gjelder fjernkontrollene og formatstøtte synes jeg de er svake. Hverken FLAC eller DTS har jeg fått til å fungere.

    LG har god formatstøtte - Dolby Atmos er nok det eneste jeg ikke har fått spilt av. Fjernkontrollen liker jeg mye bedre, først og fremst på grunn av peke-funksjonen. Særlig når man skal taste inn søkestrenger eller navigere i filer er den praktisk.

    Når det gjelder HDMI 2.1 så er det vel kun LG som har fullverdig støtte for dette, som Virgo nevner. Den forbedrede eARC-standarden er det andre produsenter som har implementert, selv om de strengt tatt bare tilbyr HDMI 2.0. Så vidt jeg vet er det ingen skjermkort som støtter 2.1 i øyeblikket.
    Godt og informativt svar.
    Ingen skjermkort støtter idag HDMI 2.1 nei, men Rtx 30xx kortene som kommer i 2020 blir de første som støtter 2.1
     
    Sist redigert:

    Jakey

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2019
    Innlegg
    155
    Antall liker
    25
    Sted
    Sandnes
    Har en Samsung Q8F som jeg har koblet lyd via optisk. Har problemer med at lyden kutter ca. hvert 20 sec bare 1 sekund det detter ut. Er ganske plagsomt. Har hatt et enormt styr med dette. Og siste beskjed fra verksted var en regning og at tven er ok. De fortalte meg at tven sine signaler ikke er "High-End" så det vil ikke matche mitt anlegg og derfor får jeg dette problemet. Pratet med selger av DAC og videre med produsent, de mener også det samme og at jeg må ha en ASRC emitter. Andre som har vært borti dette?
     

    SVS Inderøy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2009
    Innlegg
    1.446
    Antall liker
    448
    Sted
    Inderøy i Nord Trøndelag
    Jepp... ny 65" Panasonic GZ960E på plass.


    Men under all avspilling er det en tynn loddrett stripe midt på skjermen.

    Den stripen vises spesielt godt når det er gul farget bakgrunn.



    Det er vel en sånn feil det er bare og få ny tv sikkert ???
     

    jakr

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2004
    Innlegg
    756
    Antall liker
    111
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er litt spent på hvor mye kvaliteten har gått fremover siden 2013. Kjøpte da en Panasonic TZ60 med Kuro skjerm (Reference Monitor, Plasma) og den har vært knallbra etter at jeg kalibrerte den på plassen. Nå kommer det en 65" C9 om et par uker. Skal bli spennende å se hvor mye bedre den er etter finetuning. Ikke sikkert det er så mye å skrive hjem om...

    jakr
     

    SVS Inderøy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2009
    Innlegg
    1.446
    Antall liker
    448
    Sted
    Inderøy i Nord Trøndelag
    Da har jeg fått på plass erstatnings 65" Oled`en da den første hadde en seriøs produksjonsfeil (pixel feil)


    Erstatteren fikk en liten auto cal kalibrering da den ble sjekket før jeg hentet den.

    Og HDR, HDR+ og Dolby Vision gjør stor forskjell når en kommer fra 1080p.


    Ble sittende nesten 1.5 time og sjekke ut 4K og 8K HDR/D.Vision demo videoer på youtube. Noen av de var Wow :D




    Fornøyd med og endelig kommet meg inn i 4K verdenen :)
     
    C

    Cyber

    Gjest
    C9 65 til 18990 nå. Lurt å kjøpe, eller kommer det mye nytt?

    Har kjøpt en 75" LCD, men innsynsvinkel og fargekontroll er "meeeh". Vurderer å returnere den og bestille OLED.
     

    DagS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2004
    Innlegg
    466
    Antall liker
    496
    Sted
    Karlstad, Sverige
    Torget vurderinger
    8
    Veldig bra TV til en veldig bra pris! Regner med at du får hakeslepp hvis du bytter.
    Bare synd at OLED koster så mye i 75"...
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    C9 65 til 18990 nå. Lurt å kjøpe, eller kommer det mye nytt?

    Har kjøpt en 75" LCD, men innsynsvinkel og fargekontroll er "meeeh". Vurderer å returnere den og bestille OLED.
    Det kommer alltid noe nytt. Har vel egentlig ikke skjedd å mye på OLED de siste årene. Det kommer nok, men det kan også være en ulempe å kjøpe første modell med ny generasjon panel (dagens panel er vel i praksis det samme som de har hatt siden 6-serien. Synes en C9 på 65" til 18990 er et godt kjøp - selv om den har vært 3000 billigere (black friday).
     
    C

    Cyber

    Gjest
    C9 65 til 18990 nå. Lurt å kjøpe, eller kommer det mye nytt?

    Har kjøpt en 75" LCD, men innsynsvinkel og fargekontroll er "meeeh". Vurderer å returnere den og bestille OLED.
    Det kommer alltid noe nytt. Har vel egentlig ikke skjedd å mye på OLED de siste årene. Det kommer nok, men det kan også være en ulempe å kjøpe første modell med ny generasjon panel (dagens panel er vel i praksis det samme som de har hatt siden 6-serien. Synes en C9 på 65" til 18990 er et godt kjøp - selv om den har vært 3000 billigere (black friday).
    Da var LCD returnert og Kuroen på plass igjen. Deilig å ha innsynsvinkel igjen! Og den slår se på med en gang, ikke som LCDen som føltes som å laste Windows 95 ved påslag.

    OLED er ikke kommet på lager så avventer forsendelse. Synes egentlig 19 K på TV er litt tull, men er også typen som setter stor pris på sortnivå, flyt, innsynsvinkel og farger så er kanskje ingen vei utenom.
     

    North

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.12.2016
    Innlegg
    327
    Antall liker
    72
    Torget vurderinger
    0
    Kuro kostet en god bit over det når den kom, min kostet 60k. Og skal man jemføre lcd med oled så bør det vare i samme prisklasse, tviler på at du hade en kalibrert 75" q90 ?
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Kuro kostet en god bit over det når den kom, min kostet 60k. Og skal man jemføre lcd med oled så bør det vare i samme prisklasse, tviler på at du hade en kalibrert 75" q90 ?
    Hovedproblemet med LCD er bevegelse og fullstendig fravær av svartnivå (om man sammenligner med OLED). Jeg kan ikke etter beste evne skjønne de som velger LCD (om det kalles QLED eller annet har ingen betydning) mot OLED. Kommer selv fra Plasma verden, og var innom 2 Samsung LCD skjermer (den siste på 78" og en pris på 50.000 i ekstremt rabattert blackfriday pris). Har nå noe som var tiltenkt som en midlertidig skjerm OLED 65". Kommer aldri til å kjøpe en bakbelyst eller sidebelyst LCD skjerm igjen. Neste skjerm blir også OLED, eventuelt en teknologi som er bedre enn OLED. Eneste mangelen nå er størrelsen; 77" OLED hadde nok vært optimalt for meg.
     

    North

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.12.2016
    Innlegg
    327
    Antall liker
    72
    Torget vurderinger
    0
    Det var så mye feil i det inlegget at jeg ikke gidder svare på sak en gang, men poenget er uansett at man bør sammenligne ulike teknikker i samme prisklasse ellers så blir det veldigt "Apple-fan-syndrome" av det hele dvs dem som sverger til macbook pro for 35k da de testet en pc fra Elkjøp for 6k som søg. Man kan godt synas att at Apple er bedre, men grunnlaget blir feil.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Det var så mye feil i det inlegget at jeg ikke gidder svare på sak en gang, men poenget er uansett at man bør sammenligne ulike teknikker i samme prisklasse ellers så blir det veldigt "Apple-fan-syndrome" av det hele dvs dem som sverger til macbook pro for 35k da de testet en pc fra Elkjøp for 6k som søg. Man kan godt synas att at Apple er bedre, men grunnlaget blir feil.
    Enig der, men vi kan jo se på blindtestene da. Det viser seg jo der at oled har konsekvent vunnet i alle kategoriene utenom lysstyrke de siste årene da. Og da testes det i like prisklasser eller toppmodell mot toppmodell. Men helt enig i at man bør alltid sammenligne likt sånn sett.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Kuro kostet en god bit over det når den kom, min kostet 60k. Og skal man jemføre lcd med oled så bør det vare i samme prisklasse, tviler på at du hade en kalibrert 75" q90 ?
    OLED etter mine øyne er overlegen teknologi så en må nesten bare spise i seg prisen. Kuroen er også 12 år gammel så jeg forventer at ting skal ha skjedd på den tiden, men er med på tanken. QLED så bedre ut i butikken enn min 75" gjorde, men ikke på OLED nivå.
     

    North

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.12.2016
    Innlegg
    327
    Antall liker
    72
    Torget vurderinger
    0
    Oled har potentiale att se riktigt bra ut og vinner nok totalt sett på bildekvalitet det er jeg enig i, men formatet har idag mange brister og derav finns det rom for andre typer teknologi som sammenlignet riktig faktisk ikke gjør det så ille, men de introduserer da andre feil isteden. Det finnes ikke en like perfekt tv idag som Kuro var nå Kuro kom uten det er om å finne den med minst feil og at de feilene passer ens egne premisser som jeg mener vi bør vare åpne for er ulike hos ulike familier.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Oled har potentiale att se riktigt bra ut og vinner nok totalt sett på bildekvalitet det er jeg enig i, men formatet har idag mange brister og derav finns det rom for andre typer teknologi som sammenlignet riktig faktisk ikke gjør det så ille, men de introduserer da andre feil isteden. Det finnes ikke en like perfekt tv idag som Kuro var nå Kuro kom uten det er om å finne den med minst feil og at de feilene passer ens egne premisser som jeg mener vi bør vare åpne for er ulike hos ulike familier.
    Ok, hva er utfordringen med LG C9 f.eks.? (Ingenting er perfekt, men hva gjør en QLED bedre - lysstyrke?)
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Oled har potentiale att se riktigt bra ut og vinner nok totalt sett på bildekvalitet det er jeg enig i, men formatet har idag mange brister og derav finns det rom for andre typer teknologi som sammenlignet riktig faktisk ikke gjør det så ille, men de introduserer da andre feil isteden. Det finnes ikke en like perfekt tv idag som Kuro var nå Kuro kom uten det er om å finne den med minst feil og at de feilene passer ens egne premisser som jeg mener vi bør vare åpne for er ulike hos ulike familier.
    Hvilke brister snakker du om her? :) At den ikke er glad i direkte sollys rett på seg?
     

    North

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.12.2016
    Innlegg
    327
    Antall liker
    72
    Torget vurderinger
    0
    Jeg har hatt mange CRT-maskiner inklusive Philips, Sony, JVC og Panasonic både 32 og 36" samt CRT Barco 808, JVC Lcos, Kuro Plasma og en hel haug flaggskips CRT og LCD til PC. Jeg har kalibreringsutrustning til 5k og har kalibrert samtlige skjermer jeg eier, og mange av de jeg har eit inklusive mobiler med SuperAmoled. Dette er ikke veldig imponerende men ville si det fordi det betyr at jeg har en grunnleggende forståelse for hva en skjerm kan og ikke kan gjøre for å vise ett korrekt bilde og alle disse ulike apparater har sine styrker og svakheter.

    Det korte svaret er at hvis man ikke har barn og kan mørklegge så får man fantastisk bilde med en OLED-skjerm og velger man en Panasonic har man også mest mulig sjanse å få en så korrekt som mulig out of the box.

    Hvis man har mindre barn så kan det vare verdt å se på en LCD og om man legger verdi i bra bilde så er det kun de dyreste som gjelder.

    De ulemper som OLED har idag er bland annet:
    * Kan få inbrenninger både av statiske bilder og av direkt sollys på skjermen. (hvor viktig dette er for den enkelte må man selv bestemme, med svensk morgon-tv så er det flere som fått morgonsol-ikonen innbrennt permanent men det skjer etter sirka 3-år, personligen spiller jeg mye og har barn som kommer hjem tidig fra skolen og tvn kan stå på samme pause-skjerm i 4 timer før jeg kommer hjem og minner dem på å slå av tvn)
    * Kan ha problemer med å vise skygge-informasjon - dvs att de fleste OLED har black-crush. Hvis man øker svartnivået så mister man den kolsvarta fordelen.
    * Alle skjermer har mer eller mindre banding, hvilket igentlig er feil ord men det er det vanlige å bruke for uliknyanserte 10-20cm brede stolper som syns mer eller mindre i mørke scener. Senest såg jeg det på en LG 77"
    * Tint: her kan man ha gult, grønnt og magenta og det pleier vare mere på ene siden og gjerne hvis man sitter litt på siden, på en ishockeykamp ser da "halva" isen rosa ut.
    * Posterisering, døde piksler, piksler som fastnet osv er mindre utbrett men återkommer stadig.

    De ulemper som LCD (inklusive QLED) har idag er:
    * Dålig betraktningsvinkel fra siden
    * Alla LCD har mer eller mindre "dirty screen effect" hvilket er områder med mørkere flekker som oftest ikke syns ved vanlig titting men syns på helt lys bakgrund som ishockey, himmelen osv.
    * Posterisering (dette har en del OLED også mer eller mindre av) dette er dålig overgang mellom farger der fargene isteden for å ha en fin overgang isteden ser ut som windows pc med for få farger dvs harde kanter mellom nyanser.
    * De billige LCD-er har dårlig sværte, de bra med FALD har bra sværte men kan ha utfordringer med dimmingen.
    * De billige LCD viser oftest ikke korrekte farger og kan vare vanskelige å få kalibrert (eller umulig), dette gjelder en del OLEDs og, men de pleier vare bedre å få korrekt med kalibrering pga mere seriøse reglage, men å andre siden finnes ikke like billige OLEDs så det blir litt feil sammenligning, men det er greit å vare klar over at samtlige tvs bør kalibreres.
    * Billige LCDs har ofte blooming, clouding, bleeding osv hvilket er ujevnt bakgrundslys og kan resultere i at hvis man ser en helsvart bilde så lyser det i ett eller flere hjørne (dette har de fleste sikkert opplevt på laptops).

    Så alle tvs idag har ulemper og man kan ha godt med flaks eller uflaks når man får just sin panel og det ligger haugvis med skrekkeksempler ute på nettet.

    De positive tingene da:
    OLED:
    * Fantastiskt bilde
    * Svart er kolsvart
    * Noen kommer veldig korrekt fra fabrikk
    * Noen har ordentlig bra rørelsehåndtering (f.eks SONY)

    QLED:
    * Fantastisk bilde
    * Lav input-lag og auto game mode
    * Høy lysstyrke som gir effekt i HDR oppemot 1500 nits
    * Kan stort sett ikke få inbrenninger

    Hvis jeg ikke hade barn og mest såg tv/serie/film i mørkt rom så hade jeg antageligvis også hatt en OLED. Jeg spiller dog en del spill så jeg hade vart beredd å eventuellt med uflaks måtte skifte tv inom noen år da teknikken fortsatt kan få inbrenninger. Jeg elsker att svart er svart så dette hade jeg koset meg med. Derimot er det en del ting som ødelegger dette med sværtan, bland annet black-crush hvilket jeg absolutt ikke godtar samt denne høye sannsynlighetn for tykke render i mørke scener.

    PGA dette med barn som lar spill stå på i timer så valgte jeg denne gang en QLED og var innstillt på at dette er en overgangs-tv da ingen tv uansett er perfekt. Jeg var nok den som minst av allt trodde at jeg skulle sitte med en LCD som primærskjerm, men vi fikk ett tillbud fra jobbet som var ett rent ran så jeg har en 75" Q9FN som har full local dimming og 1500nits mulighet i vitt. Jeg kom rett ifra en Kuro fra 2007 til denne og var beredd å mislike sværtenivået, men Kurona har en rar ting der de øker volten for å kompensere for slitage så min var igentlig ikke helt svart lenger uansett. Jeg gjorde en justering av dette i service-menyen og fikk den bedre, fikk bland annet bort stygg rød tint som mange gamle Kuros får, men svart ble aldrig helt svart igjenn og dette syns tydelig på kvelden med kolsvart ramme rundt tvn og en svart scen eller når det skiftes scen.

    Denne QLED imponerer stort med sværten, hvis det er svart, ved bytte av scen eller på de svarte borders i 2,35:1 så ser jeg ikke hvor tvn slutter og veggen tar over i ett mørkt rom, så att LCD ikke kan vise svart er feil, men det er kun de dyreste modeller med full LocalDimming som kan slecke ned på denne måten. Denne localdimming kan medføre rare ting noen få ganger men overlag syns jeg det er en fin kompromiss, hvis noen er nysjerrig så kan jeg fortelle mer om dette. HDR ser helt fantastiskt ut, med høy lysstyrke og fina naturliga farger. Jeg har kalibrert den til 120nits i SDR, fjernet alt av bilde"forbedringer" og tunet rørelse så jeg er fornøyd. HDR trengte en tweak for å ikke vise altfor lyse bilder ellers er det kun gråskale-kalibrering som er gjort der.

    Spill ser helt amazing ut, rike bilder med masse punch, lav lag og auto gamemode når man starter PS4. Jeg har aldrig hatt så bra bilde til spill før.

    De tingene som jeg ikke liker på min tv er:
    * Dårlig innsynsvinkel. Sitte litt ut på kanten i 3-sitsern går fint, men hvis man ligger i sofaen bredvid så blir hele bildet utvasket. Dette stør litt men ikke så ille, jeg har også kjøpt ett veggfeste der jeg kan svinge tvn ut hvis jeg vil.
    * Dirty Screen effect. Jeg har dette akkurat som alle andre med LCD og det syns nesten aldrig men når det syns så er det veldig irriterende. F.eks hvis man panorere i spill mot himelen så ser det ikke bra ut. Jeg ser det så sjeldent så jeg glemmer at det er der men skulle ikke anbefale denne til de som ser på ishockey.
    * Det att FALD kan dumme seg er sjeldent men er en sak som må tas i beregning.


    Rørelsehåndtering mener jeg har veldig mye å gjøre med hvem som ser på. Noen tåler ikke Samsung sin måte å håndtere det på meden andre ikke klarer LG så denne mener jeg er uavgjort. Det kan vare at Samsungen må tunes og at flere har sett den med fabriksinstillinger i butikken - når jeg fikk hjem min så tok det akkurat 3-sekunder før jeg måtte in og slå av alt det dumme de har hatt på så jeg er enig at ut av boksen er den ikke bra, med soap-opera effect deluxe og artefakter, heldigvis går det å slå av.


    Ryktene sier at CX (C10) skal ha mindre utfordringer med inbrenninger, men hvor bra eller dårlige de er ut av boksen med de andre problemene er det ingen som vet. Jeg skulle gjerne ha en 85" OLED men syns ikke det er verdt risikoen idag med de penger de koster og de ulemper de har. Det vil troligtvis bli en til LCD før vi kommer dit men da har barnen vokst opp litt og teknikken bedret seg.
     

    North

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.12.2016
    Innlegg
    327
    Antall liker
    72
    Torget vurderinger
    0
    Litt skrekkbilder.

    Oled burn-in: https://www.google.com/search?q=ole...wH4tbmQCA&bih=584&biw=1280&client=firefox-b-d

    R-tings mener det stort sett ikke er ett problem men på ett svenskt forum jeg besøker så kommer det fortløpende folk som faktisk fått dette av normal tv-titting. Sammtidig er det andre med eksakt samme skjerm som t.o.m spiller mye med statisk bilde som ikke fått det, så det er ikke garantert men jeg mener det er en sannsynlighet.

    Oled tint: https://www.google.com/search?q=ole...XTwMQBHclgBpYQ_AUoAXoECAsQAw&biw=1280&bih=584

    Oled banding: https://www.google.com/search?q=ole...wHF44PICw&bih=584&biw=1280&client=firefox-b-d

    Oled posterization: https://www.google.com/search?q=ole...wGRu4rYDg&bih=584&biw=1280&client=firefox-b-d

    Posterization krever litt forståelse for å skjønne men ser slik ut:
    https://upload.wikimedia.org/wikipe...n_example.jpg/300px-Posterization_example.jpg

    Oled black crush (lost shadow detail): https://www.google.com/search?q=ole...wHjhJ_ABg&bih=584&biw=1280&client=firefox-b-d


    Vil återigen si det at OLED gir fantastisk bilde og jeg skulle absolutt kunna ha en selv, men at det er det eneste korrekte og at alle LCD er skit - det stemmer ikke. Vi har ulike preferanser og flyt i hverdagen, min Q9FN f.eks har ett antireflexfilter i verldensklasse, noe som de som kun ser på tv i lyskontrollert rom ikke mener har verdi for dem, så de beste tvs idag kan absolutt gi ett nydelig bilde oavsett QLED eller OLED men de fleste trenger kalibreres.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Da ble det OLED likevel. Philips 55" modell 854 i hus. Vasker gulvet totalt sammenliknet med led/lcd. Nye Lion King i 4K HDR ser helt absurd bra ut.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Grattis :)
    Ja Oled er tingen , ingen tvil om det :)
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Da ble det OLED likevel. Philips 55" modell 854 i hus. Vasker gulvet totalt sammenliknet med led/lcd. Nye Lion King i 4K HDR ser helt absurd bra ut.
    Beklager euforien her i går, men ble overrasket over hvor god den var. Mye bedre bevegelse i bildet jf. fjorårets modell jeg også prøvde.

    Så "The Mule" fra Netflix i går og bildet er så klart og "riktig" at du noen ganger føler du nesten er på settet i stedet for i handlingen. Helt rått å se rynkene i Clints ansikt i mørket f.eks.

    Ser det skal komme 48" OLED også, tror det hadde vært marked for 32" også til PC-bruk.
     
    Sist redigert av en moderator:

    DagS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2004
    Innlegg
    466
    Antall liker
    496
    Sted
    Karlstad, Sverige
    Torget vurderinger
    8
    Litt skrekkbilder.

    Oled burn-in: https://www.google.com/search?q=ole...wH4tbmQCA&bih=584&biw=1280&client=firefox-b-d

    R-tings mener det stort sett ikke er ett problem men på ett svenskt forum jeg besøker så kommer det fortløpende folk som faktisk fått dette av normal tv-titting. Sammtidig er det andre med eksakt samme skjerm som t.o.m spiller mye med statisk bilde som ikke fått det, så det er ikke garantert men jeg mener det er en sannsynlighet.

    Oled tint: https://www.google.com/search?q=ole...wMQBHclgBpYQ_AUoAXoECAsQA w&biw=1280&bih=584

    Oled banding: https://www.google.com/search?q=ole...wHF44PICw&bih=584&biw=1280&client=firefox-b-d

    Oled posterization: https://www.google.com/search?q=ole...wGRu4rYDg&bih=584&biw=1280&client=firefox-b-d

    Posterization krever litt forståelse for å skjønne men ser slik ut:
    https://upload.wikimedia.org/wikipe...n_example.jpg/300px-Posterization_example.jpg

    Oled black crush (lost shadow detail): https://www.google.com/search?q=ole...wHjhJ_ABg&bih=584&biw=1280&client=firefox-b-d


    Vil återigen si det at OLED gir fantastisk bilde og jeg skulle absolutt kunna ha en selv, men at det er det eneste korrekte og at alle LCD er skit - det stemmer ikke. Vi har ulike preferanser og flyt i hverdagen, min Q9FN f.eks har ett antireflexfilter i verldensklasse, noe som de som kun ser på tv i lyskontrollert rom ikke mener har verdi for dem, så de beste tvs idag kan absolutt gi ett nydelig bilde oavsett QLED eller OLED men de fleste trenger kalibreres.
    HDTVTest har gjort en interessant sammenligning mellom Samsung Q90R (QLED) og LG C9 (OLED), som tar for seg forskjell på bildekvalitet i game mode og image retention (innbrenning) på LG C9.

     

    North

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.12.2016
    Innlegg
    327
    Antall liker
    72
    Torget vurderinger
    0
    Låt mig gissa, dom får inte innbränningar?
     

    DagS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2004
    Innlegg
    466
    Antall liker
    496
    Sted
    Karlstad, Sverige
    Torget vurderinger
    8
    Tror det er liten sjanse for det med normalt bruk. Selv har jeg to stk. og har aldri sett noe til det, men en kompis måtte få byttet panelet på sin. Der var det elektronikkfeil som hadde skylda.

    Det som overrasket meg mest i denne videoen er hvor dårlig implementert game mode er på Q90. Synd, for ellers er det en bra TV.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Jeg har en LG E6 65 tommer OLED og det jeg merker meg er at når jeg er på HDMI2 i gaming mode, så sitter TV2 logoen fra HDMI3 igjen på skjermen.
    Har ikke kjørt Panelstøy funksjonen over en lang periode enda.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn