Ole Paus. Fy faen for en musiker.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.507
Antall liker
2.953
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Han er den beste, ingen over, ingen ved siden!! :cool:
Norges beste sanger. Hør bare eksempelvis på albumet "Den velsignede"

Nå ser jeg ikke på denne serien (kommer bare til å kaste opp...) men skjønner at folk lar seg rive med. Er jo meningen det.
 

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
5.449
Antall liker
3.163
Torget vurderinger
6
Ole Paus er unik! Like it or not. Han skriver og synger på en måte som rører mange mennesker. Maria Menas tolkning av Mitt lille land og alt den ble et symbol på sier det meste om Paus posisjon og evne til å formidle et budskap. Hans versjon av For vår jord var dritkul imo. Jeg har aldri hørt hvor bra den teksten var før Paus "sang" den.. Ok, den traff nok litt ekstra blink fordi jeg er stefar til en av dem som teksten handler om, men det skjønte jeg ikke før Paus tok tak i visa.
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
Ole Paus er unik! Like it or not. Han skriver og synger på en måte som rører mange mennesker. Maria Menas tolkning av Mitt lille land og alt den ble et symbol på sier det meste om Paus posisjon og evne til å formidle et budskap. Hans versjon av For vår jord var dritkul imo. Jeg har aldri hørt hvor bra den teksten var før Paus "sang" den.. Ok, den traff nok litt ekstra blink fordi jeg er stefar til en av dem som teksten handler om, men det skjønte jeg ikke før Paus tok tak i visa.

gutty tar tyren ved horna og rører. Ole for støttekontakt....
 

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.162
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
Det er noe ved ham:-


-men det berører ikke meg;- og Paus undervurdert.,- nei vel;- han har da sannelig fått sitt.


Grace
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.166
Antall liker
6.853
Torget vurderinger
4
Og damene griner leser jeg.

Jeg ser frem til "Hver gang...spesial" når Eidsvåg, Paus, Lillebjørn og Åge synger låter av Odd Børretzen.
Da skal det bli sipping da !
 

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Innlegg
2.485
Antall liker
276
Torget vurderinger
19
For meg er ole paus sin tolkning av lydia norges svar på johnny cash sin tolkning av hurt. Begge gjør meg våt på øynene.
 

rumath

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2004
Innlegg
1.653
Antall liker
228
Vakkert! Mine ord blir fattige, men Ole's er ren poesi! En kulturskatt vi har i den mannen. :)
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.705
Antall liker
7.947
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Men den godaste Ole var nok best på 70-talet, sjølv om gamlingen framleis glimtar til innimellom. Mine favorittalbum er "Garman", "Blues for Pyttsan Jespersens pårørende" og så desse der han samarbeidar med andre, som Bjørnstad og Gunnar Bull Gundersen (den siste, "Ole Bull Show" er fantastisk på alle måtar, også lydmessig. De finn albumet på Spotify, og sjølv om vinylutgåva er veldig mykje betre, kan ein ha det moro med dataoverført versjon også.)
Kari Bremnes var også betre før, då ho var fersk. Det som kjem derifrå no, inneheld ingen overraskingar. Men det er ei seriøs dame, og eg spelar (relativt) ofte dei fyrste vinylplatene hennar.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.272
Antall liker
9.505
Torget vurderinger
2
Noen som husker programmene med Paus på TVNorge eller var det TV3? for 10-15 år siden. Programmet med storstjernen Inglesias er mitt beste TVminne noensinne.
Paus er et varmt klokt menneske og flott musiker,,
 
Sist redigert:

Kjetil_M

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2006
Innlegg
2.441
Antall liker
1.988
Sted
Bergen
Ole Paus leverte som vanlig varen, som han (nesten) altid gjør. Min favoritt plate med denne mannen, som jeg spiller veldig er "Hva hjertet ser"! Ikke et dårlig spor på hele platen. Veldig gode musikere, og en veldig fin produksjon. Ellers er jo Fjell/Paus platene glimrende. Håper flere oppdager hvor fantastisk han er i denne serien.
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Han er den beste, ingen over, ingen ved siden!! :cool:
Norges beste sanger. Hør bare eksempelvis på albumet "Den velsignede"

Nå ser jeg ikke på denne serien (kommer bare til å kaste opp...) men skjønner at folk lar seg rive med. Er jo meningen det.
Vi er alle forskjellige, men har du sett en episode Emo?
Synes programmet fanger en oppriktighet i dialogen og musiseringen som jeg finner svært severdig. Dessuten er det veldig god kvalitet på bandet og arrangementene.
Ser ytterst lite på tv generelt og er DRIT lei alt det kommerse oppkoket tv tryller frem, men noen gang treffer de og jeg mener at dette programmet treffer meget bredt og er severdig. :)
 

Mala

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.03.2012
Innlegg
1.037
Antall liker
406
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
5
Dette var en utrolig god tolkning av en fra før av, kjempebra låt! Paus nailet denne head-on!
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.741
Antall liker
503
Ole Paus, Gunnar Bull Gundersen og en dame hadde en programserie på høsten 1972. De reiste rundt på en gammel Harley med sidevogn og loddet stemningen før EF-avstemningen. Der var det mange fine viser fra Paus, som jeg ikke har hørt siden. Noen som vet noe om dette?
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.775
Antall liker
21.662
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Paus var veldig bra i går. Marlin var ikke borte hun heller. Ikke noen gang tidligere merket jeg at Morten Abel var en så god lyriker.

Og TrompetN treffer med et funky støt spikeren på hodet.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
Paus har vært der på vinyl siden jeg var 8-10 år gammel. Ole bull show, garman, lise madsen .... osv har vært med siden barndommen og står stødig fremdeles. Tviler sterkt på at jeg kommer til å se på grinerserien, men i beste fall kan jo paus' bidrag kjøpes fra eplemusikkbutikken dersom det faller i smak. Synes det er ganske tydelig, og for meg trist, at fallerte stjerner selger seg for et nytt kvarter i sola i et konsept i tore strømøys ånd. RealityTVtårevåtfølelseladdfinnesegsjælekte. Ikke troverdig uansett hvor mange tårer som felles på vei til banken .... Tar frem ole bull show på vinyl jeg ....
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
En Paus-perle som synes å ha gått mange hus forbi, er "Bjørnstad, Paus, Hamsun" fra 1982. Den hører hjemme i enhver oppegående platesamling.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.433
Antall liker
17.150
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Jeg gikk tydeligvis glipp av noe skjønner jeg:(
Skippet programmet, da jeg rett og slett ikke klarer Abel.
Men, må få med meg Paus´tolkning når det går i reprise.

Enig i at Paus kanskje er noe undervurdert, eller ihvertfall ikke har fått helt den oppmerksomhet han fortjener. Ikke minst med tanke på alt han har skrevet for andre artister.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg har ikke sett på programmet. Men endelig en tråd som starter med en hyllest til musikeren Ole Paus. Som dikter har han nesten fått den anerkjennelsen han fortjener. Musikeren, formidleren er så oversett at det er trist.
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.415
Antall liker
1.114
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
14
Jeg gikk tydeligvis glipp av noe skjønner jeg:(
Skippet programmet, da jeg rett og slett ikke klarer Abel.
Men, må få med meg Paus´tolkning når det går i reprise.

Enig i at Paus kanskje er noe undervurdert, eller ihvertfall ikke har fått helt den oppmerksomhet han fortjener. Ikke minst med tanke på alt han har skrevet for andre artister.
Jeg forstår deg når du sier at du ikke klarer Abel, men du skal huske på at Abel er en utrolig dyktig scene artist, han trenger ikke være slik på privaten ;)
Så jeg synes du skal se program serien som pågår, du blir muligens overrasket.
Det samme gjelder deg også Emotikon :) Dette er ikke noe idiotisk danseprogram serie!!
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.272
Antall liker
9.505
Torget vurderinger
2
Paus har vært der på vinyl siden jeg var 8-10 år gammel. Ole bull show, garman, lise madsen .... osv har vært med siden barndommen og står stødig fremdeles. Tviler sterkt på at jeg kommer til å se på grinerserien, men i beste fall kan jo paus' bidrag kjøpes fra eplemusikkbutikken dersom det faller i smak. Synes det er ganske tydelig, og for meg trist, at fallerte stjerner selger seg for et nytt kvarter i sola i et konsept i tore strømøys ånd. RealityTVtårevåtfølelseladdfinnesegsjælekte. Ikke troverdig uansett hvor mange tårer som felles på vei til banken .... Tar frem ole bull show på vinyl jeg ....
Lukter litt forargelse her , men det er ditt tap..
Går utifra at du holder din kommersielle sti plettfri og aldri har solg arbeidskraften din for penger eller blitt lønnet av en utbyttende kapitalist,men lever av å flette økologiske sivkurver som du selger på torget?.
Ser ikke noe galt i at artister får til salt til maten,mens de sprer glede og opplevelser via TV . Noe må de leve av mens vi sitter i sofaen og nasker musikken deres fra nettet...

For øvrig er det musikken som er i sentrum i serien, ikke tårer...
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
Har ikke noe mot at de tjener penger, men den følelsesbaserte underholdningen fremstår litt påtatt og uekte. Det handler om troverdighet og integritet, ikke penger. Resten av innlegget ditt var bare tull. Ellers kjøper jeg all musikken min. Har aldri stjålet en strofe.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.433
Antall liker
17.150
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Jeg forstår deg når du sier at du ikke klarer Abel, men du skal huske på at Abel er en utrolig dyktig scene artist, han trenger ikke være slik på privaten ;)
Så jeg synes du skal se program serien som pågår, du blir muligens overrasket.
Joda, så første runde med Skorgan, og resten er planlagt å se, men tenkte nå en gang at jeg "skipper" denne Abel-hyllesten, da verken fyren eller musikken fenger.
Det var tydeligvis en liten glipp, så jeg får sette reprisen i dag på opptak:)
 

OAlex

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.11.2006
Innlegg
3.050
Antall liker
1.418
Sted
Trondheim
Legger ut link til min favoritt September When -låt. Lydkvaliteten er ufattelig dårlig, men låtsnekkeriet er bra:

 

OAlex

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.11.2006
Innlegg
3.050
Antall liker
1.418
Sted
Trondheim
Oj, feil. Det var ikke min favoritt. Finner ikke den jeg leter etter.

Men la oss tenke at Bruce Springsteen hadde kommet opp med følgende låt. Det hadde blitt en verdenshit:
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Paus sier det han mener gjennom sine sanger. Tekstene er spydige og treffende, men noen ganger rett og slett vakre. Fyren er ærlig og han gir ikke ved dørene.

Ikkeno juks. Det er befriiende å lytte til ham.

Dette er noe annet enn Kari Bremnes & co. med sine liksom-intellektuelle tekster fra et tulle-øy-samfunn. Selv om hun kommer derfra.

Paus er troverdig, Kari Bremnes ikke.
What? WHAT Hva mener du egentlig her?

Jeg har alltid meint at Ole Paus har blitt kraftig undervurdert, uansett gårkveldens opptreden eller ikke ( som jeg ikke har fått sett..). Men det du sier om Kari Bremnes og "et tulle-øy-samfunn", viser at du ikke skjønner særlig mye om nord-norske kår og forhold. "Hurtigrute" er svært så treffende, det samme "Grågåsa" og mange, mange fleire. Ta f. eks. " E du nord i landet da?" fra hennes siste utgivelse - for oss som har reist, og fortsatt reiser litt omkring her i nord, er teksten svært så lett å kjenne seg igjen i.

Jeg skjønner ikke hvorfor du kommer med sånt skjitsnakk som det du gjør. Kari Bremnes er en smule finkulturell, ok - la så være, men hun er en dyktig artist, med en stor stemme. Lyden på utgivelsene hennes, er skikkelig gode og hun har svært så dyktige musikere med seg. Bare det, gjør hver eneste utgivelse verd å lytte til, IMO. Ole Paus var best i de årene hvor han virkelig var samfunnskritisk. "Tusjen og bæsjen", eller hva den het, synes jeg er innertier angående jappemiljøet rundt Oslo for noen år tilbake. Så hadde han en fin periode sammen med hr. Jonas Fjeld. Jeg har vært på to opptredener med "To rustne herrer", og det var mye solid humor og spisse bemerkninger der, særlig fra hr. Paus. Så jeg er enig, han er en stor artist - som desverre fifler litt for mye med kristendom og sånt nå for tida.

Noen som veit om programmet kommer i reprise, slik at man kan få sett det? Edit: Ser at programmet går i reprise på TV2 seint i kveld, såpass seint at det er uaktuelt for min del, og uten GET eller anna opptaksmulighet, ligger jeg dårlig an...
 
Sist redigert:

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Innlegg
1.629
Antall liker
966
Torget vurderinger
7
Ole Paus i går var heldig fantastisk! Intet mindre.. Har selv likt Morten Abel i mange år, og Lydia er jo en av de bedre også.. Kan jo nevne welcome home, winterland, trendsetter og some of us will make it for de som ikke har hørt noe. Også har han jo en suveren trommis i Børge Fjordheim.
Edit. Angående personligheten til Abel og Paus, så vil jeg påstå de er litt forskjellig. Haha. Men jo, begge gjør og synger hva de har på hjertet. Abel virker jo som en arrogant type, ser det ut som, men seriøs, og han har vel aldri skadet noen.. Sjekk ut dvd`n hans forresten. Er vel å få tak i ganske billig trur jeg. Mye studioting bla.a..
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.836
Antall liker
5.488
Sted
Holmestrand
Paus har vært der på vinyl siden jeg var 8-10 år gammel. Ole bull show, garman, lise madsen .... osv har vært med siden barndommen og står stødig fremdeles. Tviler sterkt på at jeg kommer til å se på grinerserien, men i beste fall kan jo paus' bidrag kjøpes fra eplemusikkbutikken dersom det faller i smak. Synes det er ganske tydelig, og for meg trist, at fallerte stjerner selger seg for et nytt kvarter i sola i et konsept i tore strømøys ånd. RealityTVtårevåtfølelseladdfinnesegsjælekte. Ikke troverdig uansett hvor mange tårer som felles på vei til banken .... Tar frem ole bull show på vinyl jeg ....
Skjønner deg godt. Å høre på gammel musikk på vinyl er jo en vesentlig mere høyverdig form for kulturell nytelse enn å se gode musikere gjøre nye tolkninger av noe ... som har vært gitt ut på plate for lenge siden. Da slipper man jo også å få opplevelsen forstyrret av hysteriske fruentimmer som sitter der og sipper.
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Morten Abel er opprinnelig Bertnes-ramp, oppvokst like borti hugget her. Han er tidvis innom. Jeg kjenner han ikke personlig, men jeg synes han harkommet med mye bra. "The September when" var virkelig storartet, til tider. Morten Abel har slitt med sitt, det er vel nokså kjent - men at han er så forbaska mye meir arrogant enn mange andre...nææ, litt særegen, kanskje. Men det er det jaggu mange av oss som er.. "Du ser ikke bjelken i din egen brors splint"...eller hva det nå er som står i skriften...:cool:
 

OAlex

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.11.2006
Innlegg
3.050
Antall liker
1.418
Sted
Trondheim
Abel-kampanjen fortsetter.. Denne er fin:


Teften for gode popmelodier er på plass.
 

oddemann

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Innlegg
552
Antall liker
133
Torget vurderinger
7
Abel er konge. Slo aldri til i utlandet. Dårlig engelskuttale? Har alt av Abel, fin POP!
On topic: Seriøst bra tolkning av Paus. Inntertier i både første og andre program, blir spanande å følge vidare.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.272
Antall liker
9.505
Torget vurderinger
2
Har ikke noe mot at de tjener penger, men den følelsesbaserte underholdningen fremstår litt påtatt og uekte. Det handler om troverdighet og integritet, ikke penger. Resten av innlegget ditt var bare tull. Ellers kjøper jeg all musikken min. Har aldri stjålet en strofe.

jepp jeg var ganske flåsene og useriøs, slik skjer i bakfylla desverre. God søndag
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Pauls er fin som dikter og til fremstille enkelte låter med godt innhold med sin spesielle formidling. Men han snakker da mer enn han synger og har ingen sangstemme. I lengden blir det ikke noe jeg hører på for min del. Enig dog at denne låten av Abel fungerte bra.
Lene Marlin treffer nok mer hjerteroten min.
 

hvalross

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.10.2008
Innlegg
1.074
Antall liker
145
Torget vurderinger
3
Dette med Paus har vel mere med Poesi og Lyrikk å gjøre enn sang og musikk . Han synger jo ikke ,bare prater og kremter med sin spessielle stemme . Slitsomt å høre på i lengden . Han kan jo ikke å synge .
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
Paus har vært der på vinyl siden jeg var 8-10 år gammel. Ole bull show, garman, lise madsen .... osv har vært med siden barndommen og står stødig fremdeles. Tviler sterkt på at jeg kommer til å se på grinerserien, men i beste fall kan jo paus' bidrag kjøpes fra eplemusikkbutikken dersom det faller i smak. Synes det er ganske tydelig, og for meg trist, at fallerte stjerner selger seg for et nytt kvarter i sola i et konsept i tore strømøys ånd. RealityTVtårevåtfølelseladdfinnesegsjælekte. Ikke troverdig uansett hvor mange tårer som felles på vei til banken .... Tar frem ole bull show på vinyl jeg ....
Skjønner deg godt. Å høre på gammel musikk på vinyl er jo en vesentlig mere høyverdig form for kulturell nytelse enn å se gode musikere gjøre nye tolkninger av noe ... som har vært gitt ut på plate for lenge siden. Da slipper man jo også å få opplevelsen forstyrret av hysteriske fruentimmer som sitter der og sipper.
Høyverdighet har ikke noe med dette å gjøre. Skal man ha en skikkelig griner, så spill køntri, ikke variable remakes. Blir noen tolkninger bra så kjøper jeg de i eplehagen enkeltvis senere.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Dette med Paus har vel mere med Poesi og Lyrikk å gjøre enn sang og musikk . Han synger jo ikke ,bare prater og kremter med sin spessielle stemme . Slitsomt å høre på i lengden . Han kan jo ikke å synge .
Smak og behag, naturligvis. Men jeg er uenig. Jeg synes 'snakkesangen' til Paus er særdeles musikalsk, om den skurrer aldri så mye. Skjønnsangere med smørmyke stemmer har en verdi, men dette krever like mye musikalsk intuisjon, forståelse, sjel og hjerte. Men er det alltid der? En stemme er et instrument som et hvilket som helst annet. Musiker er den som behersker sitt instrument. Kunstner er den som behersker å formidle stemning, enten det er med de midlene han/hun har, eller de midlene ideen krever. Paus har denne ekte formidlingsevnen til de grader i mine ører.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Paus ble ikke tatt så godt imot da jeg nominerte et av hans album i albumstafetten #4.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.433
Antall liker
17.150
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Dette er noe annet enn Kari Bremnes & co. med sine liksom-intellektuelle tekster fra et tulle-øy-samfunn.
Litt OT, men Kari Bremnes´tekster holder vel (med noen unntak) kvalitativt høyere nivå enn 70-80% av øvrige norske artister - både de som tyr til utstrakt bruk av nødrim og de som dekker seg bak "engelske" teskter så banale og/eller fulle av feil at de engelskspråklige må krølle seg i latter.

Noen låter er allerede nevnt. Her er noen flere: Københavnerkneipe, Erindring, En danser, Finn veien engel, hele Svarta Bjørn ++++++.
Greit nok å ikke like musikken, eller dama, men tekstene er vel ikke det hun bør "kritiseres" for.
 
Sist redigert:

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.536
Antall liker
102.872
Torget vurderinger
23
Dylan er ikke i nærheten av Paus. Synger ikke engang på norsk! Tidlig Paus er suverent best, pre-90.
 
Topp Bunn