Politikk, religion og samfunn OL i Oslo

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.008
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Jeg lurer alltid på hva de mener, de som liksom tror at de ikke får noe igjen for skatten sin, siden de f.eks. aldri har vært sjuk og ikke har belastet helsevesenet. Tror de at det er gratis å holde en befolkning frisk?

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
    Jeg lurer alltid på hva de mener, de som liksom tror at de ikke får noe igjen for skatten sin, siden de f.eks. aldri har vært sjuk og ikke har belastet helsevesenet. Tror de at det er gratis å holde en befolkning frisk?
    Ja man kan lure. Kanskje man tror det er "every person for themself"? Og at det jeg betaler i skatt står på en konto øremerket megselv og kan hentes ut ved behov? Eller i det minste ønske at det var slik?

POB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Antall liker
    3.204
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    32
    Z

Zomby_Woof

Gjest
    Greit att det ikke bør genomføres nått overdådigt idretts arr med 100x milliarder kroner!!! Men gudarna ska vite att det sløses nått enormt med skatte penger på bla vei utbygging i dette landet.
    Har nå snart jobbet med infrastruktur/anleggsvirksomhet opp mot Statens veivesen i 25år! Bare for og ta det siste prosjektet E18 Østfold så byggs 4.5km motorvei fra 4felt til 3felt og ner til 2felt nå er vi snart ferdige noen gluping har kommit på ,att det bør nog være 4felt hele veien så en ombygging/utbygging blir nog gjort i fremtiden. Kontrakten var på ca 400 000 000 begynner vel og nærme seg det dobble snart:eek: pga byggherres manglende oversikt av masseforflytt/spreng bla i anbuds papirer, noe også entreprenøren får svi før krevende prosesser av indekkning av merutgifter:p

På samme strekk byggs en vannvittig dyr viltovergang 150m tunnel i 3felt Norges dyreste tunnel/viltovergang!!! Hade de iværtfall lagd 4felt med en gang da:eek:
    Nå skall vi igang med neste E18 parsell mot Oslo 10km, sen blir det stopp og nye utredninger/planlegg/ konsultjobb for att kanske komme noen km videre, en enorm effektiv måte og sløse bort skattepenger på.

Misstenker ett historiskt stort budsjett sprekk på ett Oslo OL:eek: ellers er jeg stor fan av OL- konkurranse:)
    Synes egentlig dette peker på et par av budsjettsprekkens viktigste mekanismer. Man ønsker seg noe, går lavt ut, ber om bevilgning til en minimumsløsning, får den vedtatt, henter inn anbud, tildeler oppdraget til den som leverer billigst, så kommer man med ekstrabestillingene, en og en gjennom hele prosjektet. Ekstra koster ekstra, antageligvis av flere grunner.

Jeg regner med at det er vanskelig for nye entreprenører å konkurrere på et 'tillegg' når hovedentreprenøren allerede er der med maskinparken. Det er svære maskiner som skal transporteres til stedet for nye leverandører, det er tegninger på eksisterende som danner viktige forutsetninger for tilleggene som skal tegnes og så videre. Selv det å innhente og lese anbud koster penger. Jeg tipper at 'tilleggene' ofte havner hos samme entreprenør som hoveddelen, fordi andre kandidater ikke en gang gidder å levere et anbud. Jeg tipper også at det er betraktelig større prosentvis fortjeneste på 'tilleggene' enn det er på hovedanbudet.

Et OL vil antageligvis bli et vanvittig Bonanza av tillegg på tillegg på tillegg. Alle anbud leveres av entreprenører (eller leverandører generelt) som allerede har fulle ordrebøker. Det er bare å gå høyt ut, taper man et anbud så vinner man et annet, og ikke er det så farlig heller når man allerede har mer enn nok.

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
    Formidabel motstand, det må sies. Men det er bare å brette opp ermene, spytte i nevene, og gi gass.

«Alt går på skinner, men da har vi plutselig ikke råd til OL» - Aftenposten

Disse sier JA:

• Gerd Kristiansen, LO-leder
    • Yngve Hågensen, eks LO-leder
    • Kristin Skogen Lund, NHO-leder
    • Thorhild Widvey (H), kulturminister
    • Gunn Wærsted, konserndirektør Nordea Bank
    • Klaus-Anders Nysteen, administrerende direktør, eiendomsselskapet Entra.
    • Tom Staavi, redaktør Dine Penger
    • Aftenposten
    • Stavanger Aftenblad
    • Adresseavisen
    • Bergens Tidende
    • Romerikes Blad
    • Budstikka
    • Gudbrandsdølen/Dagningen
    • Skiforeningen
    • Fabian Stang (H), ordfører Oslo
    • Jonas Gahr Støre, leder av Arbeiderpartiet
    • Lisbeth Hammer Krog, ordfører Bærum
    • Jørgen Foss, leder av Landsforeningen for Overvektige
    • Tom A. Schancke, idrettshistoriker
    • Libe Rieber-Mohn, varaordfører (AP), Oslo
    • Ole Robert Reitan, sjef i Rema 1000.
    • Olav Selvaag, leder Selvaag Bolig
    • Jan-Erik Aalbu, sportssjef TV-Norge
    • Erling Lae, fylkesmann Vestfold
    • Hadia Tajik, ekskulturminister
    • Trine Skei Grande, Venstres partileder
    • Linda Hofstad Helleland (H), Stortinget
    • Petter Stordalen, hotellkonge
    • Kristin Krohn Devold, adm.dir. NHO Reiseliv
    • Per Sundnes, skuespiller
    • Arne Hjeltnes, programleder
    • Christin Ringnes, investor
    • Rita Ottervik, ordfører Trondheim
    Nei listen...

[h=2]Disse sier nei:[/h]
    • Kåre Willoch (H), ekspolitiker
    • Thorvald Stoltenberg (AP), ekspolitiker
    • Dagbladet
    • Nordlys
    • Klassekampen
    • Bjørnar Moxnes, partileder Rødt
    • Siv Jensen (FrP), finansminister
    • Helge Wærøy, boksetrener
    • Geir Pollestad (SP), leder næringskomiteen på Stortinget
    • Roy Pedersen, LO-leder i Oslo.
    • Andreas W. Falkenberg, professor ved Institutt for strategi og ledelse ved Univ. I Agder.
    • Mette Nord, leder av Fagforbundet
    • Jacob Lund, sponsorrådgiver
    • Jan Arild Snoen, kommentator i Minerva
    • Erling Borgen, journalist, spaltist i BA
    • Tor Georg Jakobsen, forsker og statsviter NTNU
    • Hans Geelmuyden, leder Geelmuyden-kiese
    • Per Sandberg, nestleder Fremskrittspartiet
    • Tove Karoline Knutsen, sanger og politiker
    • Arild Pedersen, professor i filosofi ved Universitetet i Oslo.
    • Frank Willy Djuvik (Frp), fylkesleder i Sogn og Fjordane
    • Geir Seljeseth, samfunnskontakt i Norsk olje og gass
    • Mads Gilbert, lege
    • Ruben Yttergård Jenssen, fotballspiller
    • Tom Høgli, fotballspiller
    • Knut Bjørklund, leder Troms idrettskrets
    • Alta kommunestyre
    • Anders Opdahl, sjefredaktør Nordlys
    • Ibar. B. Prestbakmo, ordfører Salangen
    • Tord Lien (Frp) olje- og energiminister
    • Finn-Erik Vinje, professor i nordisk språk
    • Sandra Borch (Sp), politiker
    • Ingrid Skjøtskift (H), statssekretær i Utenriksdepartementet.
    • Egil "Drillo" Olsen, fotballtrener

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.601
    Torget vurderinger
    24
    Dere blir fort nok edrue når regninga kommer!

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Da er jeg utmeldt av Skiforeningen og oppfordrer alle andre ivrige skigåere som ikke vil stå bak OL-søknaden til å gjøre det samme.

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    34.101
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Torget vurderinger
    1
    Greit att det ikke bør genomføres nått overdådigt idretts arr med 100x milliarder kroner!!! Men gudarna ska vite att det sløses nått enormt med skatte penger på bla vei utbygging i dette landet.
    Har nå snart jobbet med infrastruktur/anleggsvirksomhet opp mot Statens veivesen i 25år! Bare for og ta det siste prosjektet E18 Østfold så byggs 4.5km motorvei fra 4felt til 3felt og ner til 2felt nå er vi snart ferdige noen gluping har kommit på ,att det bør nog være 4felt hele veien så en ombygging/utbygging blir nog gjort i fremtiden. Kontrakten var på ca 400 000 000 begynner vel og nærme seg det dobble snart:eek: pga byggherres manglende oversikt av masseforflytt/spreng bla i anbuds papirer, noe også entreprenøren får svi før krevende prosesser av indekkning av merutgifter:p

På samme strekk byggs en vannvittig dyr viltovergang 150m tunnel i 3felt Norges dyreste tunnel/viltovergang!!! Hade de iværtfall lagd 4felt med en gang da:eek:
    Nå skall vi igang med neste E18 parsell mot Oslo 10km, sen blir det stopp og nye utredninger/planlegg/ konsultjobb for att kanske komme noen km videre, en enorm effektiv måte og sløse bort skattepenger på.

Misstenker ett historiskt stort budsjett sprekk på ett Oslo OL:eek: ellers er jeg stor fan av OL- konkurranse:)
    Synes egentlig dette peker på et par av budsjettsprekkens viktigste mekanismer. Man ønsker seg noe, går lavt ut, ber om bevilgning til en minimumsløsning, får den vedtatt, henter inn anbud, tildeler oppdraget til den som leverer billigst, så kommer man med ekstrabestillingene, en og en gjennom hele prosjektet. Ekstra koster ekstra, antageligvis av flere grunner.

Jeg regner med at det er vanskelig for nye entreprenører å konkurrere på et 'tillegg' når hovedentreprenøren allerede er der med maskinparken. Det er svære maskiner som skal transporteres til stedet for nye leverandører, det er tegninger på eksisterende som danner viktige forutsetninger for tilleggene som skal tegnes og så videre. Selv det å innhente og lese anbud koster penger. Jeg tipper at 'tilleggene' ofte havner hos samme entreprenør som hoveddelen, fordi andre kandidater ikke en gang gidder å levere et anbud. Jeg tipper også at det er betraktelig større prosentvis fortjeneste på 'tilleggene' enn det er på hovedanbudet.

Et OL vil antageligvis bli et vanvittig Bonanza av tillegg på tillegg på tillegg. Alle anbud leveres av entreprenører (eller leverandører generelt) som allerede har fulle ordrebøker. Det er bare å gå høyt ut, taper man et anbud så vinner man et annet, og ikke er det så farlig heller når man allerede har mer enn nok.
    Ække sånn det funker vettu:D
    Direkte extra jobber utom anbuds-kontraktet betales oftes med en ferdig forhandlet timepris! I tilfellet vi er nå med masse extra inom kontrakt blir det en forhandlings sak som krever masse dokumentasjon som skall gjøres opp senere i anleggstiden, men oftes havner i en rettsak tilslutt:p

Poenget var ellers bare og belyse litt sløsing av stats kapitalet! Først bygger man en underdimensjonert vei som sprekker alle budsjett, også om noen år er det dags att gjøre jobben igen:p

Næ dette krever ett musikk inslag:cool:

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
    Da er jeg utmeldt av Skiforeningen og oppfordrer alle andre ivrige skigåere som ikke vil stå bak OL-søknaden til å gjøre det samme.
    Ikke medlem men jeg sa opp abonnementet på avisen min. Den er på lista. Betyr nok dessverre ikke noe men det gjorde godt.:)

Sist redigert:

kasol

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Antall liker
    5.193
    Torget vurderinger
    4
    Signert nei og delt på fjesboka ☺

Z

Zomby_Woof

Gjest
    OK. Rettsak, ja.... Det er ikke akkurat overkapasitet i den flaskehalsen heller.. Jeg gir meg ende over. :cool:

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Og mange takk for voksenopplæringen, cash. Innkjøperne er det lille hakket smartere enn jeg ga dem kred for. ;)

Men samtidig, kontraktsstrukturen du beskriver gjør vel fortsatt tilleggsarbeidet dyrere? Mindre, oppdukkende saker underveis må da bryte rytmen og flyten, skape problemer med koordinering av forskjellige kapasiteter, og denslags? Jeg ser for meg et logistikkmareritt om kaster om på ting underveis i såpass komplekse prosjekter på kort varsel.

Og noen betaler vel advokatregningene til slutt... Regner med at de tas med i planen når man forhandler om timepris for oppdukkende.

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    34.101
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Torget vurderinger
    1
    Og mange takk for voksenopplæringen, cash. Innkjøperne er det lille hakket smartere enn jeg ga dem kred for. ;)

Men samtidig, kontraktsstrukturen du beskriver gjør vel fortsatt tilleggsarbeidet dyrere? Mindre, oppdukkende saker underveis må da bryte rytmen og flyten, skape problemer med koordinering av forskjellige kapasiteter, og denslags? Jeg ser for meg et logistikkmareritt om kaster om på ting underveis i såpass komplekse prosjekter på kort varsel.

Og noen betaler vel advokatregningene til slutt... Regner med at de tas med i planen når man forhandler om timepris for oppdukkende.
    skall ta rede på litt mer fakta og tall, så tar vi en prat og en øl på sommefesten:)
    men ett litet google søk så dykker mye av det samme opp. Mot rettssak om Ryatunnelen -itromso.no

N

nb

Gjest
    Holmenkollen ble vel komisk dur og tre ganger over budsjett fordi entreprenørene kunne skrive regning med gaffel for tilleggssrbeider, ting hastet og kontraktene var dårlig håndverk. Oslo kommune bar selv byggherre og hadde ikke kompetent hjelp til kontraktsbiten så vidt jeg har forstått.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    En annen ting er at det fra IOCs ståsted må oppfattes som ikke så lite arrogant at et lite søkerland/-by vil diktere spillereglene. Det er IOC som eier arrangementet, og de må få bestemme hvordan de vil ha det, så får man heller la være å søke om man ikke liker svineriet.

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    34.101
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Torget vurderinger
    1
    Latterligt spør du meg! Du har vel støttet skiforeningen for deres arbeid/info i marka antar jeg? Om du sen er uense om deres standpunkt i OL søknad trenger vel ikke og bli avgjørende om vi skall ha en fungerende marka drift IMO!

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Latterligt spør du meg! Du har vel støttet skiforeningen for deres arbeid/info i marka antar jeg? Om du sen er uense om deres standpunkt i OL søknad trenger vel ikke og bli avgjørende om vi skall ha en fungerende marka drift IMO!
    Alt henger sammen med alt!

POB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Antall liker
    3.204
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    32
    Helt klart.
    Og jeg er helt klart enig med totte i hans standpunkt.
    Selvom idrettsforeninger gjør mye bra arbeid og utgjør tusentalls med dugnadstimer, trenger vi ikke å bli rævkjørt av de.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.308
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Helt klart.
    Selvom idrettsforeninger gjør mye bra arbeid og utgjør tusentalls med dugnadstimer, trenger vi ikke å bli rævkjørt av de.
    Det er bare å dra ned for det blir nok OL i Oslo skal du se uansett å mye du skriker :)

POB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Antall liker
    3.204
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    32
    Tror dessverre du har rett Ingeniøren.
    Men jeg gir aldri opp før slaget er tapt. Heldigvis er flertallet mot OL sterkt voksende.

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    34.101
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Torget vurderinger
    1
    Helt klart.
    Rævkjørt? Er defenitivt ikke for ett Ol med dagens budsjett! Trur også att de fleste sommer/vinter/marka bruker foreninger er for Ol. Men att jeg ev skall gå ut av min skiforening (skedsmo) og oppmane til general bojkott for min åsikt er ikke aktuellt! for att om noen år stå der med igengrodd løypetrase':p

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Av alle organisasjoner som her et legitimt ønske om OL må vel skiforeningen og de andre særforbundene innen vinteridretten være fremst i køen. De er da tross alt ute etter å tjene sine egne idretter i større grad enn noen andre. Akkurat den lever jeg godt med, selv om det naturligvis ender med å gå ut over alt som tenkes kan av sommeridretter.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.530
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det blr unektelig ganske tomt prat å tro at Oslo som vertsby skal kunne påvirke IOC til noe som helst. IOC forplikter seg knapt til å svare i telefonen, mens søkerbyen får all risiko og alle kostnader.

Eneste måte å påvirke IOC på er å demonstrere at ingen demokratiske land vil ta i arrangementet med ildtang, dvs å si nei til OL i Norge inntil det hele er nedskalert til et rimelig nivå.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Støtten til Skiforeningen er allerede betalt via kontingenten som jeg ikke får (eller vil ha) tilbake. Etter at OL-saken er avgjort melder jeg meg nok inn igjen og betaler kontingent for neste år og. Men, nå er det ikke slik at man som medlem bare støtter foreningens arbeid. Foreningen består av medlemmene, og det som gir Skiforeningens standpunkt noen som helst vekt* er hvor tung foreningen oppfattes, som også avhenger av antall medlemmer. Så lenge OL-saken ikke er avgjort vil jeg ikke stå i rullene til noen organisasjon som går inn for Oslo-OL. En annen side av det er at jeg har tro på å synliggjøre hvordan OL-saken skaper splid og dårlig stemning heller enn det motsatte, og da jeg ringte Skiforeningen for å melde meg ut ble jeg satt over til den meget sympatiske medlemssjefen som gjerne diskuterte saken. Om alle som er mot OL bruker de små og store anledninger livet gir til å vise OL-tilhengerne med noe makt og innflytelse at de vil få motstand hele veien frem til 2022, og latterliggjøring og fiendtlighet i årene etterpå, så virker det forhåpentligvis demotiverende.

*dette er neppe utslagsgivende, men dog

Det er tydelig at Skiforeningen synes OL-saken er problematisk, og jeg er enig med dem i at det nok ville være underlig om den med den rollen den spiller i andre store skiarrangementer om de ikke engang støttet ideen om et OL i Oslo. Her er teksten fra en kronikk som medlemssjefen sendte meg:

Et OL som setter spor

Fra stiftelsen i 1883 har Skiforeningens formål vært å arbeide for utbredelsen av
    ski-idrett og friluftsliv. For å øke interessen for vinteridrett, styrke
    frivilligheten og samtidig fornye og utbedre idrettsanlegg er det, etter
    Skiforeningens erfaring, riktig å arrangere store internasjonale mesterskap med
    jevne mellomrom.

Ski-VM i
    Holmenkollen i 1966, 1982 og 2011, og OL i 1952 og 1994 satte varige spor i
    alle som fikk oppleve arrangementene. Vi mener at et OL i Norge vil sette nye,
    varige spor, men deler den tvil mange føler rundt utviklingen av OL. Vi ønsker
    derfor velkommen den prosess IOCs nye leder har igangsatt og de innspill
    Kulturdepartementet, Oslo kommune og Norges Idrettsforbund har gitt.

Norske veivalg
    Norge er et lite land, og mange mener det er naivt å tro vi kan påvirke IOC. I
    vintersportsammenheng er Norge større enn som så. IOCs nye president, Thomas
    Bach har igangsatt prosessen The Olympic Agenda 2020 som skal modernisere OL,
    og bedt om innspill til forbedringer. Hele 40.000 forslag til endringer ble
    sendt inn fra medlemslandene.

I en landsdekkende undersøkelse gjennomført av Respons i mars 2014, sier 77 prosent
    at de ønsker at Norge skal fortsette å delta i OL og Paralympics. I
    aldersgruppen 16-24 år er tallet på hele 83 prosent. Kun 14 prosent er
    negative, mens resten er usikre. Altså vil nærmere 8 av 10 nordmenn at våre
    utøvere skal stille med norsk flagg på brystet i de olympiske vinterleker.

Bachs Norgesbesøk vil ikke kunne påvirke stemningen blant det norske folk alene. Men
    en ydmyk og imøtekommende IOC-president som viser vilje til å la Norge
    arrangere lekene på norske premisser er ubetinget positivt. Positivt er det
    også at kulturminister Thorhild Widvey er minst like overbevist om at Norge bør
    søke om OL i 2022 etter møtet med Bach.

La oss sette spor
    The Olympic Agenda 2020 vil ta tid og vil bli påvirket av en rekke forhold, ikke
    minst hvordan vi velger å presentere vår søknad. Både Idrettsforbundet,
    Kulturdepartementet og Oslo kommune vil legge riktige og viktige føringer. Vi
    støtter et OL i Oslo under de forutsetningene at vi får arrangere leker som er
    tilpasset vår idrettskultur og at de har en håndterbar økonomisk ramme og
    risiko.

Dette er vår sjanse til å gå foran i løypa og skape et OL vi kan være stolte av med
    fokus på gode norske verdier. Vi er sikre på at vinterleker på hjemmebane vil
    stimulere til vinteridrett og stolthet. Vi har nå muligheten til å legge de
    sporene vi ønsker at lekene skal gå i og gjenvinne lekenes opprinnelige
    verdier.

Bente Lier, generalsekretær i
    Skiforeningen

Knut Halvor Hansen, fungerende styreleder
    i Skiforeningen

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn