Jeg lurer alltid på hva de mener, de som liksom tror at de ikke får noe igjen for skatten sin, siden de f.eks. aldri har vært sjuk og ikke har belastet helsevesenet. Tror de at det er gratis å holde en befolkning frisk?
|
Ja man kan lure. Kanskje man tror det er "every person for themself"? Og at det jeg betaler i skatt står på en konto øremerket megselv og kan hentes ut ved behov? Eller i det minste ønske at det var slik?Jeg lurer alltid på hva de mener, de som liksom tror at de ikke får noe igjen for skatten sin, siden de f.eks. aldri har vært sjuk og ikke har belastet helsevesenet. Tror de at det er gratis å holde en befolkning frisk?
Amerikanske stjernenykker, spør du meg.Så har vi den endelige bekreftelsen på at det var rett å ikke søke om et OL i Tromsø.
De klarer jo ikke å sørge for bedritning for et lite sjakk-OL engang.
Sjakkstjerne raser mot toalettforholdene i Tromsø
Synes egentlig dette peker på et par av budsjettsprekkens viktigste mekanismer. Man ønsker seg noe, går lavt ut, ber om bevilgning til en minimumsløsning, får den vedtatt, henter inn anbud, tildeler oppdraget til den som leverer billigst, så kommer man med ekstrabestillingene, en og en gjennom hele prosjektet. Ekstra koster ekstra, antageligvis av flere grunner.Greit att det ikke bør genomføres nått overdådigt idretts arr med 100x milliarder kroner!!! Men gudarna ska vite att det sløses nått enormt med skatte penger på bla vei utbygging i dette landet.
Har nå snart jobbet med infrastruktur/anleggsvirksomhet opp mot Statens veivesen i 25år! Bare for og ta det siste prosjektet E18 Østfold så byggs 4.5km motorvei fra 4felt til 3felt og ner til 2felt nå er vi snart ferdige noen gluping har kommit på ,att det bør nog være 4felt hele veien så en ombygging/utbygging blir nog gjort i fremtiden. Kontrakten var på ca 400 000 000 begynner vel og nærme seg det dobble snartpga byggherres manglende oversikt av masseforflytt/spreng bla i anbuds papirer, noe også entreprenøren får svi før krevende prosesser av indekkning av merutgifter
![]()
På samme strekk byggs en vannvittig dyr viltovergang 150m tunnel i 3felt Norges dyreste tunnel/viltovergang!!! Hade de iværtfall lagd 4felt med en gang da
Nå skall vi igang med neste E18 parsell mot Oslo 10km, sen blir det stopp og nye utredninger/planlegg/ konsultjobb for att kanske komme noen km videre, en enorm effektiv måte og sløse bort skattepenger på.
Misstenker ett historiskt stort budsjett sprekk på ett Oslo OLellers er jeg stor fan av OL- konkurranse
![]()
Nei listen...Formidabel motstand, det må sies. Men det er bare å brette opp ermene, spytte i nevene, og gi gass.
«Alt går på skinner, men da har vi plutselig ikke råd til OL» - Aftenposten
Disse sier JA:
- Gerd Kristiansen, LO-leder
- Yngve Hågensen, eks LO-leder
- Kristin Skogen Lund, NHO-leder
- Thorhild Widvey (H), kulturminister
- Gunn Wærsted, konserndirektør Nordea Bank
- Klaus-Anders Nysteen, administrerende direktør, eiendomsselskapet Entra.
- Tom Staavi, redaktør Dine Penger
- Aftenposten
- Stavanger Aftenblad
- Adresseavisen
- Bergens Tidende
- Romerikes Blad
- Budstikka
- Gudbrandsdølen/Dagningen
- Skiforeningen
- Fabian Stang (H), ordfører Oslo
- Jonas Gahr Støre, leder av Arbeiderpartiet
- Lisbeth Hammer Krog, ordfører Bærum
- Jørgen Foss, leder av Landsforeningen for Overvektige
- Tom A. Schancke, idrettshistoriker
- Libe Rieber-Mohn, varaordfører (AP), Oslo
- Ole Robert Reitan, sjef i Rema 1000.
- Olav Selvaag, leder Selvaag Bolig
- Jan-Erik Aalbu, sportssjef TV-Norge
- Erling Lae, fylkesmann Vestfold
- Hadia Tajik, ekskulturminister
- Trine Skei Grande, Venstres partileder
- Linda Hofstad Helleland (H), Stortinget
- Petter Stordalen, hotellkonge
- Kristin Krohn Devold, adm.dir. NHO Reiseliv
- Per Sundnes, skuespiller
- Arne Hjeltnes, programleder
- Christin Ringnes, investor
- Rita Ottervik, ordfører Trondheim
Hva med oss som ikke er edru?Da er det signert. Oppfordrer ALLE edruelige HFS'ere til å gjøre det samme,
Ække sånn det funker vettuSynes egentlig dette peker på et par av budsjettsprekkens viktigste mekanismer. Man ønsker seg noe, går lavt ut, ber om bevilgning til en minimumsløsning, får den vedtatt, henter inn anbud, tildeler oppdraget til den som leverer billigst, så kommer man med ekstrabestillingene, en og en gjennom hele prosjektet. Ekstra koster ekstra, antageligvis av flere grunner.Greit att det ikke bør genomføres nått overdådigt idretts arr med 100x milliarder kroner!!! Men gudarna ska vite att det sløses nått enormt med skatte penger på bla vei utbygging i dette landet.
Har nå snart jobbet med infrastruktur/anleggsvirksomhet opp mot Statens veivesen i 25år! Bare for og ta det siste prosjektet E18 Østfold så byggs 4.5km motorvei fra 4felt til 3felt og ner til 2felt nå er vi snart ferdige noen gluping har kommit på ,att det bør nog være 4felt hele veien så en ombygging/utbygging blir nog gjort i fremtiden. Kontrakten var på ca 400 000 000 begynner vel og nærme seg det dobble snartpga byggherres manglende oversikt av masseforflytt/spreng bla i anbuds papirer, noe også entreprenøren får svi før krevende prosesser av indekkning av merutgifter
![]()
På samme strekk byggs en vannvittig dyr viltovergang 150m tunnel i 3felt Norges dyreste tunnel/viltovergang!!! Hade de iværtfall lagd 4felt med en gang da
Nå skall vi igang med neste E18 parsell mot Oslo 10km, sen blir det stopp og nye utredninger/planlegg/ konsultjobb for att kanske komme noen km videre, en enorm effektiv måte og sløse bort skattepenger på.
Misstenker ett historiskt stort budsjett sprekk på ett Oslo OLellers er jeg stor fan av OL- konkurranse
![]()
Jeg regner med at det er vanskelig for nye entreprenører å konkurrere på et 'tillegg' når hovedentreprenøren allerede er der med maskinparken. Det er svære maskiner som skal transporteres til stedet for nye leverandører, det er tegninger på eksisterende som danner viktige forutsetninger for tilleggene som skal tegnes og så videre. Selv det å innhente og lese anbud koster penger. Jeg tipper at 'tilleggene' ofte havner hos samme entreprenør som hoveddelen, fordi andre kandidater ikke en gang gidder å levere et anbud. Jeg tipper også at det er betraktelig større prosentvis fortjeneste på 'tilleggene' enn det er på hovedanbudet.
Et OL vil antageligvis bli et vanvittig Bonanza av tillegg på tillegg på tillegg. Alle anbud leveres av entreprenører (eller leverandører generelt) som allerede har fulle ordrebøker. Det er bare å gå høyt ut, taper man et anbud så vinner man et annet, og ikke er det så farlig heller når man allerede har mer enn nok.
Ikke medlem men jeg sa opp abonnementet på avisen min. Den er på lista. Betyr nok dessverre ikke noe men det gjorde godt.Da er jeg utmeldt av Skiforeningen og oppfordrer alle andre ivrige skigåere som ikke vil stå bak OL-søknaden til å gjøre det samme.
Disse sier nei:
............................................
- Sandra Borch (Sp), politiker
Signert nei og delt på fjesboka![]()
skall ta rede på litt mer fakta og tall, så tar vi en prat og en øl på sommefestenOg mange takk for voksenopplæringen, cash. Innkjøperne er det lille hakket smartere enn jeg ga dem kred for.
Men samtidig, kontraktsstrukturen du beskriver gjør vel fortsatt tilleggsarbeidet dyrere? Mindre, oppdukkende saker underveis må da bryte rytmen og flyten, skape problemer med koordinering av forskjellige kapasiteter, og denslags? Jeg ser for meg et logistikkmareritt om kaster om på ting underveis i såpass komplekse prosjekter på kort varsel.
Og noen betaler vel advokatregningene til slutt... Regner med at de tas med i planen når man forhandler om timepris for oppdukkende.
Latterligt spør du meg! Du har vel støttet skiforeningen for deres arbeid/info i marka antar jeg? Om du sen er uense om deres standpunkt i OL søknad trenger vel ikke og bli avgjørende om vi skall ha en fungerende marka drift IMO!Da er jeg utmeldt av Skiforeningen og oppfordrer alle andre ivrige skigåere som ikke vil stå bak OL-søknaden til å gjøre det samme.
Alt henger sammen med alt!Latterligt spør du meg! Du har vel støttet skiforeningen for deres arbeid/info i marka antar jeg? Om du sen er uense om deres standpunkt i OL søknad trenger vel ikke og bli avgjørende om vi skall ha en fungerende marka drift IMO!Da er jeg utmeldt av Skiforeningen og oppfordrer alle andre ivrige skigåere som ikke vil stå bak OL-søknaden til å gjøre det samme.
Helt klart.Alt henger sammen med alt!Latterligt spør du meg! Du har vel støttet skiforeningen for deres arbeid/info i marka antar jeg? Om du sen er uense om deres standpunkt i OL søknad trenger vel ikke og bli avgjørende om vi skall ha en fungerende marka drift IMO!Da er jeg utmeldt av Skiforeningen og oppfordrer alle andre ivrige skigåere som ikke vil stå bak OL-søknaden til å gjøre det samme.
Det er bare å dra ned for det blir nok OL i Oslo skal du se uansett å mye du skrikerHelt klart.Alt henger sammen med alt!Latterligt spør du meg! Du har vel støttet skiforeningen for deres arbeid/info i marka antar jeg? Om du sen er uense om deres standpunkt i OL søknad trenger vel ikke og bli avgjørende om vi skall ha en fungerende marka drift IMO!Da er jeg utmeldt av Skiforeningen og oppfordrer alle andre ivrige skigåere som ikke vil stå bak OL-søknaden til å gjøre det samme.
Og jeg er helt klart enig med totte i hans standpunkt.
Selvom idrettsforeninger gjør mye bra arbeid og utgjør tusentalls med dugnadstimer, trenger vi ikke å bli rævkjørt av de.
Rævkjørt? Er defenitivt ikke for ett Ol med dagens budsjett! Trur også att de fleste sommer/vinter/marka bruker foreninger er for Ol. Men att jeg ev skall gå ut av min skiforening (skedsmo) og oppmane til general bojkott for min åsikt er ikke aktuellt! for att om noen år stå der med igengrodd løypetrase'Helt klart.Alt henger sammen med alt!Latterligt spør du meg! Du har vel støttet skiforeningen for deres arbeid/info i marka antar jeg? Om du sen er uense om deres standpunkt i OL søknad trenger vel ikke og bli avgjørende om vi skall ha en fungerende marka drift IMO!Da er jeg utmeldt av Skiforeningen og oppfordrer alle andre ivrige skigåere som ikke vil stå bak OL-søknaden til å gjøre det samme.
Og jeg er helt klart enig med totte i hans standpunkt.
Selvom idrettsforeninger gjør mye bra arbeid og utgjør tusentalls med dugnadstimer, trenger vi ikke å bli rævkjørt av de.
Det blr unektelig ganske tomt prat å tro at Oslo som vertsby skal kunne påvirke IOC til noe som helst. IOC forplikter seg knapt til å svare i telefonen, mens søkerbyen får all risiko og alle kostnader.Jeg forbeholder meg retten til å poste dette her
Idrettsforbundet �forbeholder seg en fiktiv rett? | �Langust og korsnebb
Du mener sikkert "OL i gode argumenter"VM i gode argumenter.
Støtten til Skiforeningen er allerede betalt via kontingenten som jeg ikke får (eller vil ha) tilbake. Etter at OL-saken er avgjort melder jeg meg nok inn igjen og betaler kontingent for neste år og. Men, nå er det ikke slik at man som medlem bare støtter foreningens arbeid. Foreningen består av medlemmene, og det som gir Skiforeningens standpunkt noen som helst vekt* er hvor tung foreningen oppfattes, som også avhenger av antall medlemmer. Så lenge OL-saken ikke er avgjort vil jeg ikke stå i rullene til noen organisasjon som går inn for Oslo-OL. En annen side av det er at jeg har tro på å synliggjøre hvordan OL-saken skaper splid og dårlig stemning heller enn det motsatte, og da jeg ringte Skiforeningen for å melde meg ut ble jeg satt over til den meget sympatiske medlemssjefen som gjerne diskuterte saken. Om alle som er mot OL bruker de små og store anledninger livet gir til å vise OL-tilhengerne med noe makt og innflytelse at de vil få motstand hele veien frem til 2022, og latterliggjøring og fiendtlighet i årene etterpå, så virker det forhåpentligvis demotiverende.Latterligt spør du meg! Du har vel støttet skiforeningen for deres arbeid/info i marka antar jeg? Om du sen er uense om deres standpunkt i OL søknad trenger vel ikke og bli avgjørende om vi skall ha en fungerende marka drift IMO!Da er jeg utmeldt av Skiforeningen og oppfordrer alle andre ivrige skigåere som ikke vil stå bak OL-søknaden til å gjøre det samme.