Politikk, religion og samfunn OL i Oslo

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• V

vredensgnag

Gjest
    Erling Dokk Holm skar inn til beinet i en kommentar i DN. Han viste til alle kalkylene som ga positive bieffekter for samfunnet etter at man hadde investert i OL, det var ikke måte på ting som ville bli forbedret, fordi man hadde hatt et OL. Da spør Dokk Holm ganske enkelt: kan vi ikke gi penger direkte til disse formålene, i stedet for å ta omveien gjennom et fjorten dagers jippo?

N

nb

Gjest
    ^ Og deri ligger absurditeten i det hele. Svært mye penger er knyttet til gjennomføringen av selve arrangementet (snakket de ikke om 3 milliarder bare til sikkerhet??). Selve arrangementet er beregnet å koste mellom 14.5 og 17 milliarder kroner - før eventuell budsjettsprekk.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.583
    Torget vurderinger
    24
    Da det sist var OL i Norge så hadde jeg det fyrstelig. Jeg hadde All-Venues Pass til alle konkurransesteder, bodde på Lillehammer Hotell sammen med IOC-fiffen og kunne kjøre min dengang Cherokee inn til stadion til ulike øvelser forbi politisperringer og rusle bort til VIP-tribunene for å nyte konkurransene (og utvalgte drikke- og spisevarer i teltene). Det var et himla morsomt liv.
    Så jeg burde vel være for dette en gang til, men med det sikkerhetsoppbudet man har i sikte denne gang spørs det om det blir like festlig, egentlig.

Poenget er at siden dentid er internasjonale idrettsarrangement av denne typen blitt hysterisk dyre, samtidig som vi nå vet utrolig mye mer om hva det koster å konkurrere på dette nivået - altfor mye når det gjelder ødelagte idrettstalenter, for å si det slik.
    Så dette kan Norge fint stå over.

Og etterbruksargumentet er det latterlig å komme med - det står tomt overalt man har hatt slike arrangement.

En fordel, her hjemme, er vel at vi slipper at noen stikker av med 30 milliarder dollar, under byggefasen:
    $30 billion stolen from Russian Sochi Winter Olympics, per reports - SBNation.com
    Selvfølgelig er ikke etterbruksargumentet latterlig, legger vi det i Oslo så kommer det til og brukt hvis kommunen har råd til og la folk bruke de.
    Det er mangel på ishaller i Oslo.

Russerne har jo det med å bygge alt så stort og dyrt, regner også med at del penger gikk under bordet til en del mennesker.

Det er nok muligens mangel på ishaller - særlig hvis vi sammenlikner oss med Sverige, men hva hjelper det med haller når kommunen ikke en gang har råd/guts nok til å holde de islagte og åpne i selve sesongen???

Landslaget mister 10 - TI uker med trening fordi kommunen har kuttet ned på tiden hallene har is!!!!

Nå, rett før sesongen BEGYNNER så er det kun en av fem haller i Oslo som har is. Vann-vittig.

Roy Johansen er forbannet - Klipp - NRK.no

Ta dere tid til å se dette korte innlegget; se en byråkrat i aksjon da han prøver å svare på hva/hvorfor..

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    Da det sist var OL i Norge så hadde jeg det fyrstelig. Jeg hadde All-Venues Pass til alle konkurransesteder, bodde på Lillehammer Hotell sammen med IOC-fiffen og kunne kjøre min dengang Cherokee inn til stadion til ulike øvelser forbi politisperringer og rusle bort til VIP-tribunene for å nyte konkurransene (og utvalgte drikke- og spisevarer i teltene). Det var et himla morsomt liv.
    Så jeg burde vel være for dette en gang til, men med det sikkerhetsoppbudet man har i sikte denne gang spørs det om det blir like festlig, egentlig.

Poenget er at siden dentid er internasjonale idrettsarrangement av denne typen blitt hysterisk dyre, samtidig som vi nå vet utrolig mye mer om hva det koster å konkurrere på dette nivået - altfor mye når det gjelder ødelagte idrettstalenter, for å si det slik.
    Så dette kan Norge fint stå over.

Og etterbruksargumentet er det latterlig å komme med - det står tomt overalt man har hatt slike arrangement.

En fordel, her hjemme, er vel at vi slipper at noen stikker av med 30 milliarder dollar, under byggefasen:
    $30 billion stolen from Russian Sochi Winter Olympics, per reports - SBNation.com
    Selvfølgelig er ikke etterbruksargumentet latterlig, legger vi det i Oslo så kommer det til og brukt hvis kommunen har råd til og la folk bruke de.
    Det er mangel på ishaller i Oslo.

Russerne har jo det med å bygge alt så stort og dyrt, regner også med at del penger gikk under bordet til en del mennesker.

Det er nok muligens mangel på ishaller - særlig hvis vi sammenlikner oss med Sverige, men hva hjelper det med haller når kommunen ikke en gang har råd/guts nok til å holde de islagte og åpne i selve sesongen

Landslaget mister 10 - TI uker med trening fordi kommunen har kuttet ned på tiden hallene har is!!!!

Nå, rett før sesongen BEGYNNER så er det kun en av fem haller i Oslo som har is. Vann-vittig.

Roy Johansen er forbannet - Klipp - NRK.no

Ta dere tid til å se dette korte innlegget; se en byråkrat i aksjon da han prøver å svare på hva/hvorfor..
    Du har helt rett, det er derfor jeg skriver hvis kommunen har råd og det har de ikke så la oss stemme nei til dritten.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.583
    Torget vurderinger
    24
    Selvfølgelig skal det stemmes nei - alt annet er totalt meningsløst både når en ser på historien, dagens reelle situasjon og betingelser for idretten, samt selvsagt fremtiden. La ikke politikere og kommersielt drevne bransjefolk nok en gang få stelle istand noe som kommer til å koste hinsides, bare for prestisjens skyld i tillegg til alt det forretningsmessige. Oslo Kommune har mer enn nok med virkelig viktige saker som dette vil ta fokus og ressurser vekk fra, både innen idrett og andre og kanskje enda viktigere områder. Ser en på idrett isolert er det nok å nevne (igjen) mangel på haller, både flerbrukstyper og ikke minst svømmehaller, gymfasiliteter for skolene, idrettsanlegg for masseidrett generelt, vedlikehold og DRIFT av eksisterende anlegg/installasjoner osv.

Et OL som ikke gir dårligere betingelser for alt annet av idrett (i området det gjelder først og fremst) er ren utopi. Et OL som skal gi økonomisk overskudd er en eksersis i politisk dårskap og inkompetanse som savner sidestykke, nesten da. Et eventuelt overskudd er i såfall på private hender. Et OL i Oslo må ikke få lov til å bli en realitet så lenge alle disse andre forholdene er slik de er, og det ikke kan stilles garantier/avsettes midler tilsvarende en opprydding i dette.

Mvh
    Slukpragmatikeren, født og oppvokst i et Oslo hvor masseidrett grodde frem og trivdes, hvor skolebarn hadde reelle tilbud, hvor folkehelsa definitivt var sunnere.... og politikere faktisk var politikere med reell samfunnsforståelse.

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    Men det hjelper ikke at vi stemmer nei, det er kun rådgivende og jeg er sikker på at de kommer til og gå for et OL uansett.

V

vredensgnag

Gjest
    Men det hjelper ikke at vi stemmer nei, det er kun rådgivende og jeg er sikker på at de kommer til og gå for et OL uansett.
    Skriv ut det du har skrevet her.
    Heng det opp på veggen.
    Vent til etter folkeavstemningen og debatten som vil følge.
    Ta det til etterretning når det gjelder din dømmekraft. Alle store reiser begynner med et første steg.

N

nb

Gjest
    Det virker ikke som disse OL-folka har helt trua, eller så er de usedvanlig slappe i fisken.

Jeg bor i Oslo, men bortsett fra dette latterlige "informasjonsheftet" som kom i posten her om dagen så har jeg ikke i noen anledning blitt utsatt for OL-propaganda eller fremstøt for å dytte min stemme i retning av "ja".

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    Heng det opp på veggen.
    Ta det til etterretning når det gjelder din dømmekraft. Alle store reiser begynner med et første steg.
    Det er lov å håpe at du har rett men jeg tror ikke det.

Fabian Stang: – Kan søke om OL selv om folket sier nei - TV 2 Sporten

Politikerne lever i sin egen verden og de driter i hva folket sier.

Folket sier sikkert nei til OL(jeg skal selv stemme nei), så vil de si at de kun skal sende en søknad og at den ikke er bindene, så går det en stund så er 9 september 2013 glemt, i februar 2022 løper noen politikere rundt med champagneglasset i hånda, etter OL så er det ikke 5 øre til breddeidretten.

V

vredensgnag

Gjest
    Heng det opp på veggen.

Folket sier sikkert nei til OL(jeg skal selv stemme nei), så vil de si at de kun skal sende en søknad og at den ikke er bindene, så går det en stund så er 9 september 2013 glemt, i februar 2022 løper noen politikere rundt med champagneglasset i hånda, etter OL så er det ikke 5 øre til breddeidretten.
    Kan vi ikke stole på at de blå lytter til folket?

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Jeg har tillatt meg å mene noe på sidene til Oslo kommune:
    Hei. Jeg fikk reklamen deres i postkassa i dag. Regner med at det var en ærlig tabbe, og at det ikke skjer igjen. Det står jo et lite klistremerke med 'nei takk til uadressert reklame' på den. Takk for påminnelsen i alle fall. Jeg skal ikke glemme å stemme nei. Jeg ser ikke for meg at vi mangler viktigere ting å bruke penger på. Toppidretten greier seg utmerket på egenhånd, selv om vintergrenene (alle) er lilleputtsport på grensen til bedriftsidrett. Det er en smal sak for pottitlandet å råsatse på talentutvikling fra tildeling til gjennomføring, og deretter gjøre reint bord. Vi kan med letthet sope gulvet med en verden uten kultur og treningsfasiliteter for 'våre' idretter. Skulle bare mangle. Det hjelper ikke om kenyanerne er langt mer veltrente enn oss, all den tid de eventuelt ser snø for første gang i det de ankommer Gardermoen. Vi blir dessuten aldeles motbydelige når en av 'oss' vinner en sportskonkurranse. Jeg husker enda skammen over vår hoverende folkesjel som boblet til overflaten i '94.

Jeg kan heller gi dere et tips om noe annet å bruke penger på. Gjør noe for masseidretten. La ungene spille løkkefotball. La ungene få gratis medlemsskap i et idrettslag. Bygg ut et nettverk av FUNGERENDE sykkelveier for de som pendler til jobb. Sånne ting. Til syvende og sist koster det knapt en krone. Pengene kommer tilbake til det offentlige gjennom redusert sykefravær, reduserte utgifter til trygdeytelser, folk som orker å stå lengre i jobb, i det hele tatt.

Sist redigert av en moderator:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.583
    Torget vurderinger
    24
    Ser for meg den rå latteren til enkelte kommuneansatte.... "se på han tosken her da, dere! Tror han skal reformere verden, eller lære OSS noe som helst! Makan til naiv dust!" :cool:

Det jævlige er egentlig at du selvfølgelig har rett i dine betraktninger og forslag.

V

vredensgnag

Gjest
    Ser for meg den rå latteren til enkelte kommuneansatte.... "se på han tosken her da, dere! Tror han skal reformere verden, eller lære OSS noe som helst! Makan til naiv dust!" :cool:

Det jævlige er egentlig at du selvfølgelig har rett i dine betraktninger og forslag.
    Nå er det jo ikke de kommuneansatte som nødvendigvis ivrer for OL. De sliter også med stramme budsjetter. Nickersadelen vil gjerne ha et vinter-OL, det er lenge siden 1952. Det kan synes som om Fabian Stang har kjøpt et lodd i tiltaket, og byråden har utredet samme - selv om den rapporten ble underkjent av bl.a. Dokk Holm i DN-kommentaren jeg nevnte tidligere.

Det viktige nå er at man er i ferd med å allerede underkjenne resultatet. Det er kommet fremstøt om at alle utenlandske i Oslo burde få stemme, og det at de ikke har fått adgang til det vil bli misvisende; i tillegg altså Stang som mener man likevel kan søke, selv om folk sier nei.

Bare å sørge for at flertallet mot blir stort nok.
    Dokk Holm tillot seg å nevne dette initiativet. Der private påtok seg å oppruste et forfallent område, til et nivå der det kunne arrangere NM i skating, og der et oppholdssted for heller lyssky virksomhet nå er blitt et aktivitetssentrum det gnistrer av. Det kostet 1 million kroner, pluss en god del frivillig innsats.

Bruk pengene på slikt:
    Skatere bygget parken selv - NRK – Østlandssendingen

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Det kunne vært interessant å vite noe om hvilke kommuneansatte, eventuelt innleide konsulenter, som driver med dette prosjektet. Jeg aner mye mer ugle enn mosen skulle tilsi.

Jeg har ikke problemer med å se enkeltaktører som vil profitere voldsomt på dette. En har allerede varslet at han vil stemme ja så han kan leie ut leiligheten sin for en hyggelig sum. Stordalen? Klart han tjener på fullt belegg på hotellene sine. Idrettsforbundet kommer til å få voldsomt med penger til å satse på potensielle OL-deltagere. De samme gjelder alle berørte særforbund.

I det hele tatt snakker vi om en enorm bevegelse i offentlige og private penger. Den som er smart og/eller posisjonert vil kunne tjene fett på det. Men glem ikke at pengene kommer fra et sted.

Vær skeptisk til de som kommer til ordet offentlig, det er kanskje dine penger de er ute etter.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.583
    Torget vurderinger
    24
    Nå er det jo ikke de kommuneansatte som nødvendigvis ivrer for OL. De sliter også med stramme budsjetter.
    DET skjønner til og med jeg, Vredens, red jo ikke inn på 13.50 toget fra Fagernes heller :cool: - men at de leser det er rimelig sansynlig, også en slik kommentar. Men at de innerst inne i seg selv, helt alene, også synes dette er toskeskap.. det skal man ikke se bort ifra. Medfører jo også en masse ekstra arbeid for de kommuneansatte.

Som du sier, det handler bare om å få mobilisert nok NEI og motvilje, mer kan en ikke gjøre. Bombing blir vel noe i overkant...

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Forøvrig synes jeg det hele er fantastisk arrogant av kommunen.

De ba oss altså om et 'råd'. Så begynte de et ganske massivt påvirkningsarbeid for å få det rådet de ønsker seg.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Forøvrig synes jeg det hele er fantastisk arrogant av kommunen.

De ba oss altså om et 'råd'. Så begynte de et ganske massivt påvirkningsarbeid for å få det rådet de ønsker seg.
    Og det arbeidet koster jo også kommunale ressurser, som ikke er ubegrensede.

Massiv negativ energi må til, bakvaskelser, herserteknikker og skittent spill. Kan det være mulig å grave frem noe løgg om enkeltpersoner eller organisasjoner som kan danne grunnlag for en drittpakke, som er et godt utgangspunkt for kampanjejournalistikk? Noen som har noe?

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    Heng det opp på veggen.

Samme som når folket sa nei til EU i 94 og ble ført inn bakveien, det var vel ikke blått styre da.

Det er politikere uansett parti som driter i folket.

V

vredensgnag

Gjest
    Jeg håper Sluket ikke planlegger å ta tog til Fagernes.
    Valdresbanen - Wikipedia

Skal bli morsomt å få resultatet av folkeavstemningen, og se hvordan idrettsledere og folkevalgte velger å reagere.

C

cruiser

Gjest

Samme som når folket sa nei til EU i 94 og ble ført inn bakveien, det var vel ikke blått styre da.

Det er politikere uansett parti som driter i folket.
    Litt morsomt at forhandlingene til eøs avtalen startet på slutten av 80 tallet og at den gikk gjennom stortinget 2 år tidligere (92) :D

room

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2008
    Antall liker
    382
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    0
    Her er enda en grunn til å stemme NEI til OL:
    En metastudie publisert i British Medical Journal i 2010 oppsummerer greit:
    “There is little evidence that major multi-sport events held between 1978 and 2008 delivered health or socioeconomic benefits for the population of the host country.”

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.522
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ikke bare de: - Ungdommens OL-ja bør forplikte de eldre - Aftenposten

Dummeste jeg har lest på lenge. Jeg har tre ungdommer i huset. Hvis jeg tar en avstemning i heimen om spørsmålet "Skal vi invitere alle vi kjenner på fest i hagen og leie inn Justin Bieber til å spille?" så kan det tenkes at ja-prosenten blir høyere i gruppen under førti enn over. Spesielt hvis ingen sier noe om hva det vil koste. Men ikke pokker om jeg ville føle meg forpliktet av den grunn.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20

Dummeste jeg har lest på lenge. Jeg har tre ungdommer i huset. Hvis jeg tar en avstemning i heimen om spørsmålet "Skal vi invitere alle vi kjenner på fest i hagen og leie inn Justin Bieber til å spille?" så kan det tenkes at ja-prosenten blir høyere i gruppen under førti enn over. Spesielt hvis ingen sier noe om hva det vil koste. Men ikke pokker om jeg ville føle meg forpliktet av den grunn.
    Ja, som man roper i skogen, får man svar. Det er jo helt opplagt at hvis man spør dem med minst betalingsevne (= ungdommen) om de vil ha en tre ukers fest (= OL) - en fest som de med størst betalingsevne (= skattebetalerne) skal betale, får man svar som fortjent. Man trenger ikke å være mer enn en middels Einstein for å skjønne det.

kasol

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Antall liker
    5.193
    Torget vurderinger
    4
    Nei til OL - for mye peng

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Nå har jeg fått en liten brosjyre i postkassen - en liten sak som skal overbevise meg om at OL i Oslo er tingen. La meg si det med en gang: den vitrker mot sin hensikt. Jeg skal få planfritt kryss ved Vinderen og Slemdal (der T-banen tidvis krysser veien og lager kø) - men det kunne jeg ha fått uten OL også? Det er bare å bevilge og bygge, det. Eller hva sies om sykkelstier tvers over Oslo? Ikke akkurat relevant for OL vinterstid - men også det er det jo bare å bevilge penger til og sette i gang. Nei - dete virket krampaktig.

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    839

Ja, som man roper i skogen, får man svar. Det er jo helt opplagt at hvis man spør dem med minst betalingsevne (= ungdommen) om de vil ha en tre ukers fest (= OL) - en fest som de med størst betalingsevne (= skattebetalerne) skal betale, får man svar som fortjent. Man trenger ikke å være mer enn en middels Einstein for å skjønne det.
    Hvis du bytter ut "fest" med "sosiale ytelser", har du standard fordelingspolitikk.

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    "Samlet trer et mønster fram: OL-kampanjen mangler folkelig forankring. Den er skapt av idrettsledere, næringslivstopper og politikere som elsker å sole seg på VIP-podiene i glansen fra store idrettsfester."

John Olav kunne fint tilføyd; Toppidretten har flinke lobbyister og andre bakmenn som skor seg fett på ikke å gjøre et ærlig dagsverk. Kretser hvor kanapé-kjakene og champagnevomma velter i all sin sportslige prakt.

Tror aldri jeg sett frem til et valg mer enn nå.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.046
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Her er enda en grunn til å stemme NEI til OL:
    En metastudie publisert i British Medical Journal i 2010 oppsummerer greit:
    “There is little evidence that major multi-sport events held between 1978 and 2008 delivered health or socioeconomic benefits for the population of the host country.”
    Likevel regner OL komiteen vsstnok med + 5 milliarder som inntekt i form av forbedret folkehelse i regnskapet. Morgenbladets artikkel er god.

palmaris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Antall liker
    1.865
    Torget vurderinger
    1
    Gje meg eit par hundre tusen og ein billett til Vegas so skal eg ha det moro og:) Sjeldan vanskaleg å ha det moro for andre sine pengar..

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Jepp! Da har vi hørt fra scientologkirken også. Det bli lettere og lettere, dette...

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Jeg håper det tar lang tid før OL-drømmen går i dass. Jeg unner kommuneledelsen, Heiberg, idrettstoppene og andre senrale OL-entusiaster å investere mye krefter på prosjektet, så turen ned i kloakken blir mer forsmedelig når det endelig, endelig trekkes i snora.

V

vredensgnag

Gjest
    Japans nasjonalforsamling, Diet, skulle diskutert Fukushima-katastrofen nå, men har utsatt denne viktige debatten, fordi man ikke ønsker å påvirke IOC negativt.
    Den 7. september skal nemlig IOC avgjøre om Tokyo får OL i 2020, eller om lekene går til en av de to andre kvalifiserte søkerne.

Så totalt fucked-up kan man altså prioritere, når OL er med i bildet.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn