OL 2010

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.042
Torget vurderinger
1
Huff. Fælt det der. Burde vært sikret bedre. :-[

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Det er lett å være etterpåklok,men det bildet viser en fantastisk dårlig sikring. Svære bjelker uten polstring eller nett rett ved utgangen av svingen... Her kan man lære av alpint..
Spørsmålet nå om banen rett og slett må stenges pga feil design og for høy risiko...

Det får være grenser for hvor spektakulær en idrett må bli...

pstraums

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2007
Antall liker
119
Sted
Flateby
Torget vurderinger
1
Ja.. spektakulært trenger vi ikke at det skal være synes jeg iaff..

Sleiven skrev:
Det er lett å være etterpåklok,men det bildet viser en fantastisk dårlig sikring. Svære bjelker uten polstring eller nett rett ved utgangen av svingen... Her kan man lære av alpint..
Spørsmålet nå om banen rett og slett må stenges pga feil design og før høy risiko...

Det får være grenser for hvor spektakulær en idrett må bli...

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Det begynte litt kjelkete men de får det nok på gli ???

Mvh. RS

F

fjellvåk

Gjest
Da ble det som forventet; de ga akeren skylda og fortsetter showet. Klart det er akeren som styrer brettet og han kan selvfølgelig miste kontrollen men de som setter utfor skal jo vite at det er sikret på en forsvarlig måte hvis uhellet er ute. Jeg så dette på TV i går og det gikk vondt igjennom hele kroppen, det kan da ikke være forsvarlig med de bjelkene rett ved banen som han traff.

http://www.dagbladet.no/2010/02/13/sport/ol_i_vancouver/aking/nodar_kumaritashvili/10378277/

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
At akeren gjorde feil gir seg vel selv. Får man til hele løpet velter man ikke. At det betyr at banen er tilstrekkelig sikker skjønner jeg ikke. Hvis man sammenligner med F1 må man vel tilbake til 60-tallet for å finne samme mangel på sikring. Veldig rart.

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.378
Torget vurderinger
1
En virkelig trist start, det bør være minimal fare for og miste livet ved deltagelse i OL.

Men om noe trodde at aking ville bli avlyst ??? idretts pamper er som pamper flest the show must og on.

La oss håpe ikke flere gjør feil i akebakken og at barneaktivitetene forsvinner ut av lekene i nær fremtid

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
totte skrev:
At akeren gjorde feil gir seg vel selv. Får man til hele løpet velter man ikke. At det betyr at banen er tilstrekkelig sikker skjønner jeg ikke. Hvis man sammenligner med F1 må man vel tilbake til 60-tallet for å finne samme mangel på sikring. Veldig rart.
At en aker gjør feil skal føre til at en annen vinner, ikke at akeren blir drept. Sikkerheten er jo til for de som gjør feil, ikke de som gjennomfører et perfekt løp i ruten.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
baluba skrev:
totte skrev:
At en aker gjør feil skal føre til at en annen vinner, ikke at akeren blir drept. Sikkerheten er jo til for de som gjør feil, ikke de som gjennomfører et perfekt løp i ruten.
Det var mitt poeng også, men det kom kanskje ikke helt klart frem.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
totte skrev:
baluba skrev:
totte skrev:
Det var mitt poeng også, men det kom kanskje ikke helt klart frem.
Da er vi jo skjønt enige i dette. :)

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
Starttemaet fortjener å være en egen tråd, men den generelle overskriften er allerede tatt, så jeg går over til mer trivielt pjatt.

Ville bare si at jeg håper Bøkko mislykkes fullstendig på 5000 m, som starter nå. Har mistet all sympati for denne egoisten og sutrekoppen. Jeg tviholder på ytringsfriheten ;D.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Birdman skrev:
Starttemaet fortjener å være en egen tråd, men den generelle overskriften er allerede tatt, så jeg går over til mer trivielt pjatt.

Ville bare si at jeg håper Bøkko mislykkes fullstendig på 5000 m, som starter nå. Har mistet all sympati for denne egoisten og sutrekoppen. Jeg tviholder på ytringsfriheten ;D.
Helt enig.

Neste OL bør 5000 m avvikles på idealtid, med gullmedalje til den som siden sist OL har fremstått som det beste forbildet (ingen bannskap, mye kli i kostholdet, deltagelse i bilbeltereklamer) og som klarest har gitt sin uforbeholdne støtte til oppsigelse av sin nærmeste og beste medarbeider på grunn av en grisevits på fest. Ektrapoeng for utagerende gruppeklem med det gjenværende støtteapparatet.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Birdman skrev:

Enig med deg mht ytringsfrihet. Så derfor ytrer jeg at jeg ikke er i stand til å forstå, uansett hvilken vinkling jeg forsøker å ta, at noen kan ønske seg at en utøver mislykkes.
Bøkko lever og ånder for disse greiene, tror du han ØNSKER at du mislykkes på jobben? Hva er dette for slags sjuk holdning?

Honkey

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
totte skrev:
Birdman skrev:

Helt enig.

Neste OL bør 5000 m avvikles på idealtid, med gullmedalje til den som siden sist OL har fremstått som det beste forbildet (ingen bannskap, mye kli i kostholdet, deltagelse i bilbeltereklamer) og som klarest har gitt sin uforbeholdne støtte til oppsigelse av sin nærmeste og beste medarbeider på grunn av en grisevits på fest. Ektrapoeng for utagerende gruppeklem med det gjenværende støtteapparatet.
Han kunne valgt å stå utenfor landslaget. I stedet er han primadonna, setter seg selv foran alle andre og oppfører seg i det store og hele som en fem år gammel bortskjemt drittunge.

F

fjellvåk

Gjest
OK da er det en OL generelt tråd...med ytringsfrihet. Jacobsen er en pyse.

Så på dette hopprennet, hvorfor er det renn i normalbakke? Utenom han som vant så landet de jo stort sett på samme plassen hele gjengen..

F

fjellvåk

Gjest
Birdman skrev:
totte skrev:
Birdman skrev:

Helt enig.

I stedet er han primadonna, setter seg selv foran alle andre og oppfører seg i det store og hele som en fem år gammel bortskjemt drittunge.
Nevn noen toppidrettsutøvere som setter andre foran seg selv.

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
Honkey-Chateau skrev:
Birdman skrev:

Enig med deg mht ytringsfrihet. Så derfor ytrer jeg at jeg ikke er i stand til å forstå, uansett hvilken vinkling jeg forsøker å ta, at noen kan ønske seg at en utøver mislykkes.
Bøkko lever og ånder for disse greiene, tror du han ØNSKER at du mislykkes på jobben? Hva er dette for slags sjuk holdning?

Honkey
Hadde Bøkko lest dette, hadde han sikkert ikke hatt noe imot at jeg snublet i første sving i min jobb. Husk at jeg ikke ønsker livet av ham. Jeg unner han bare ikke å stå å juble, og si "up yours" til landslaget som han er en del av uten å forstå det selv.

pstraums

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2007
Antall liker
119
Sted
Flateby
Torget vurderinger
1
Kjør på med alt som har med OL å gjøre, den var ikke ment å bare handle om ulykker :)

Jeg hadde faktisk litt troen på Jacobsen i hopp "minibakke" i dag... synd han ikke lykkes! Håper det går bedre i stor bakke..

Ellers enig med Fjellvåk ! Liten bakke er for barnehagejenter og knapt nok det.. ;) I store mesterskap burde det være bare hopp i KJEMPESTOR bakke, og ENORM bakke... (hvis det måtte være to forskjellige størrelser) ;D

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Birdman skrev:
totte skrev:
Birdman skrev:

Helt enig.

Han kunne valgt å stå utenfor landslaget. I stedet er han primadonna, setter seg selv foran alle andre og oppfører seg i det store og hele som en fem år gammel bortskjemt drittunge.
Det var jævlig illojalt av Forbundet å torpedere satsingen til Bøkko rett før OL på grunn av en bagatell. Han har grunn til å være snurt. Jeg er enig i at det hadde vært mer stas om han stod utenfor landslaget og vant.

Jeg deler vel Honkeys oppfatning om ditt fromme ønske om fiasko, men selv tenker jeg ofte når folk kjører for sakte eller ikke overholder vikeplikten i trafikken at jeg håper de blir sjuke og dauer, så jeg bør vel ikke ta for hardt i med å si for mye om hva ønsket ditt sier om deg ::).

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
Det er mulig jeg hadde vist mer forståelse for Bøkkos egotripp hvis han faktisk hadde vært best, men han har jo ikke sjangs.

Toleransegrensen er f.eks. annerledes for Northug fordi han følger opp det han har i kjeften med resultater.

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.378
Torget vurderinger
1
Birdman skrev:
fjellvåk skrev:
Nevn noen toppidrettsutøvere som setter andre foran seg selv.
De som sitter bakerst i toerbob.

Var det ikke toppidrettsutøver ?

Alle disse akeidrettene burde blitt kaset ut, det er gørr kjedelig og jeg kvir meg for å kalle det idrett

Bortsett fra det håper jeg den beste vinner og at ikke alt for mange medaljer må omfordeles når dopingresultatene foreligger

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Honkey-Chateau skrev:
Birdman skrev:

Honkey
Les kommentarene på db.no under store mesterskap. Det er litt symptomatisk at nordmenn ønsker sine egne nord og ned når de blir gode. Da enten jukser de, eller er sutrekopper som ikke fortjener suksessen. Ja ja, slik er det nå engang her på bergknatten.

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.859
Det er litt spesielt å sitte i Houston når vinter-OL starter. På en god måte.

Vi ligger klart foran Russland, USA, Tyskland og hele hurven på den historiske medaljestatistikken i OL. Og det er ikke bare fordi vi var først. De fleste har vært med hele tiden. Selv om de store nasjonene nå har en haug med løgnasgrener som de kan håve inn medaljer i vil det ta mange OL før de tar oss igjen. Og i de tradisjonelle grenene så holder vi fortsatt koken og vel så det.

Vi har omtrent dobbelt så mange medaljer som svenskene opp gjennom årene. Finnene ligger også langt bak. Og alpelandene ligger milevis bak oss. Det er plenty med snø og skiforhold på det amerikanske kontinentet, i mellom-Europa, Canada selvsagt, i store deler av asia og i sør-amerika. Snø på alle kontinenter. Massevis av mennesker har rikelig med anledning til å bli god på snø.

Texas er omtrent dobbelt så stort som Norge i areal. Houston-området alene har ca 50% mer innbyggere enn Norge. Houston har Chad Hendrick og et par stykker som jeg ikke kan navnet på i OL. Nå er ikke Texas skisportens vugge akkurat, men jeg blir ikke overrasket om vi tar dem på sommerstid også. Norge er en mygg i folketall, men allikevel har vi en hel haug med topp utøvere og vi har en flott tradisjon. Jeg synes ellers det er mye middelmådighet som dyrkes i Norge. Og mye av den norske selvsentrertheten gir en viss fornemmelse halsebrann. Men jeg kjenner at det bruser litt i blodet nå som det er vinter-OL.

I'm Norwegian and I'm proud ;D

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.737
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Heldigvis har jeg mye forskjellig å stelle med på fritiden, så jeg slipper å ergre meg for mye over at et idrettstevne på andre siden av kloden går ut over kulturtilbudet i våre stats-media. Ikke vanskelig å styre unna, men jeg gjør unntak hvis det skulle forekomme innslag av musikalsk verdi eller framvisning av vakre unge kvinner. Det har jo skjedd før.

mls

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.11.2007
Antall liker
27
pstraums skrev:
Kjør på med alt som har med OL å gjøre, den var ikke ment å bare handle om ulykker :)

Jeg hadde faktisk litt troen på Jacobsen i hopp "minibakke" i dag... synd han ikke lykkes! Håper det går bedre i stor bakke..

Ellers enig med Fjellvåk ! Liten bakke er for barnehagejenter og knapt nok det.. ;) I store mesterskap burde det være bare hopp i KJEMPESTOR bakke, og ENORM bakke... (hvis det måtte være to forskjellige størrelser) ;D
Skiflyging i OL hadde vært kjekt, selv om det byr på visse utfordringer for arrangørene.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Emil har det rimelig linet opp til jaktstarten nå.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Han tar gullet.
Bjørndalen går seg kraftig opp. Kanskje poengplass.

N

nb

Gjest
Kjipt for utøvere som har trent mot karrierens store mål i fire år og så får alle vinnersjanser ødelagt av værlotteriet. Samtidig er det litt artig at all haussingen som er gjort på forhånd i media ikke slår til. En fin påminnelse på tåpligheten til mye sportsjournalistikk.

Blir det en repetisjon av den labre innsatsen i Torino blir de vel noe nær nasjonal krise, i alle fall på sportssidene i Dagbladet og VG. Vi får se hva de neste dagene bringer.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Vi har tippekonkurranse på jobb hvor vi tipper beste norske plassering i hver øvelse. 8.000,- i potten.
Jeg ligger høyt oppe så langt, men jeg trodde Moan skulle gjøre det litt bedre.
I kveld har jeg satset på gull til Petter og sølv til Marit, ser jeg.

Men så har vi øvelser som snowbord herrer, snowcross. Hva er det for noe? Ser jeg har tippet en 8. plass...

F

fjellvåk

Gjest
nb skrev:
Kjipt for utøvere som har trent mot karrierens store mål i fire år og så får alle vinnersjanser ødelagt av værlotteriet. Samtidig er det litt artig at all haussingen som er gjort på forhånd i media ikke slår til. En fin påminnelse på tåpligheten til mye sportsjournalistikk.

Blir det en repetisjon av den labre innsatsen i Torino blir de vel noe nær nasjonal krise, i alle fall på sportssidene i Dagbladet og VG. Vi får se hva de neste dagene bringer.
Vi, og spesielt nevnte aviser, har en tendens til å glemme at det faktisk er andre som også driver seriøst med vinteridrett. Jeg tørr ikke tenke på hva som skjer hvis ikke guttungen tar gull i dag.

Men må si at det hadde vært utrolig kjekt hvis Bjørgen lykkes i kveld.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
fjellvåk skrev:
Hadde vært greit å sluppet flere tårer fra den kanten, ja...

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.028
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
BT skrev:
fjellvåk skrev:
Tårer derfra får meg av en eller annen grunn til å tenke på Harding fra Lilleyhammer....

Håper Marit og de andre får frem potensialet sitt nå i dette OL.
Hittil har jo den norske deltagelsen vært preget av dårlig kontroll på NERVER

Selv om jeg går hjemme og er sykmeldt enda, blir det lite TV på meg. Kanskje å se på ett par av de klassiske norske grenene.
Nei, her går det i musikk på roteloftet :)

F

fjellvåk

Gjest
emotikon skrev:
BT skrev:
fjellvåk skrev:
Tårer derfra får meg av en eller annen grunn til å tenke på Harding fra Lilleyhammer....

Håper Marit og de andre får frem potensialet sitt nå i dette OL.
Hittil har jo den norske deltagelsen vært preget av dårlig kontroll på NERVER

Selv om jeg går hjemme og er sykmeldt enda, blir det lite TV på meg. Kanskje å se på ett par av de klassiske norske grenene.
Nei, her går det i musikk på roteloftet :)
Sykmeldt under OL?? Er den gradert?

I dag skal Aksel og Jr. i ilden og nerver pleier ikke være tema der i gården, at Anders Jacobsen får nerver er ikke noe nytt, han skjelver t.o.m. under klubbmesterskapet på Hønefoss.

V

vredensgnag

Gjest
Å, vi nordmenn er da dyktige til å finne trøst i tidligere triumfer dersom det glipper i direktesendingen. Det går nok bra.

Jeg ser at skiløperne har med tre idrettspsykologer - muligens har det blitt litt for vanskelig å arrangere skrienn, hva vet jeg? Får gutta i smørebua krisepsykiatri når skiene limer seg fast i sørpa?

Må tilstå at dette er første vinter-OL der jeg egentlig ikke kjente noen interesse på forhånd. Jeg pleide følge med på rundetider med blyant og skjema, dro ut telefonlinjen under skistafetter, og hadde stor glede av hopp med utøvere som ikke tok fri fra innspillingen av "Livet i Auschwitz" for å kunne delta ...

Rart - jeg hadde større utbytte av å følge OL fra Lake Placid på en liten nyinnkjøpt svart-hvit skjerm på studenthybelen i 1978 enn fra bred flatskjerm i superstereo i 2010. Nå må jeg ta meg en spasertur.

;D

Topp Bunn