OK Open Baffle & Horn & Kasse & Kaffeslaberas

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Hvordan viste du det?
    Jeg er alltid glad når sommeren kommer :D

    Jeg vil ikke være dommer over hva som er best av dem forsterkerne!
    Gode er dem og respekt for konstruktørene har jeg! Dem har gjort godt arbeid alle tre så slike sløfokker som meg kan nyte musikk :)
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Hørt om spanjolen som var et år i Norge?
    Han fortalte etterpå: "Det er to vintre i Norge. Det verste var den grønne for da fyrte dem faen ikke en gang"
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Fikler på :)
    Av alle idiotiske ting så testes ut 1khz deling med 6dB 1.orden akustisk avrulling.
    Tanken var siden kompdriverne står så langt bak så er 1.ordens uten faseskift.
    Om det er endelig løsning...tja...
    Det er alltid noe uansett i deleområdet. Det kommer en ikke unna.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Veldig kort og greit, 1.ordens filtre ble for slakke saker.
    Det ble med å makse ut B4 med 4.ordens elektrisk.
    Så må en jobbe med greiene for å treffe noenlunde som vanlig.

    En god del passive komponenter lagt på lager. :)

    Trur dette er første gang jeg ikke har hatt L-Pad på horna og dempet der. Demper i B4. Nådeløs test for forsterkere som ikke vil holde kjeft og må støye.
    Musical Innovation er helt knyst på 110dB følsomhet :)
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.887
    Antall liker
    1.465
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Veldig kort og greit, 1.ordens filtre ble for slakke saker.
    Det ble med å makse ut B4 med 4.ordens elektrisk.
    Så må en jobbe med greiene for å treffe noenlunde som vanlig.

    En god del passive komponenter lagt på lager. :)

    Trur dette er første gang jeg ikke har hatt L-Pad på horna og dempet der. Demper i B4. Nådeløs test for forsterkere som ikke vil holde kjeft og må støye.
    Musical Innovation er helt knyst på 110dB følsomhet :)
    Merker du noe forskjell på å benytte et aktiv dempeledd, B4en, mot det å ha L-pad på CDene?
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Et veldig enkelt spørsmål, dog er det vanskelig å svare :)
    Kanskje jeg sover litt bedre?
    Teoretisk vil en gjerne ikke ha motstand i serie med CD, men i enkelte tilfeller med støy er det gjerne foretrekke.
    Med passiv deling har en ikke valg.
    Nå etter satt inn B4 er egentlig alt forandret, så det er ikke enkelt å svare på hva akkurat dempingen gjør isolert sett.

    Det er aldeles ikke enkelt dette med B4 heller.
    En får andre utfordringer enn med passivt.
    Deling satt i B4 responderer overhode ikke på samme måte når en måler.
    24dB filtre gir ikke 24dB avrulling, og heller ikke samme frekvens som er satt.
    Dette er drivernes egenskaper som gjør, ikke filteret sin feil.
    Har prøvd en del forskjellig her nå, har endt opp med deling rundt 1khz.

    Hovedproblemet, og det som gjør at det hele blir vanskelig, er fravær av mulighet for delay som en har med DSP.
    Uansett hva en finner på når en har kompresjonsdriver så langt bak, så får en utfordringer i deleområdet, gjerne en treffer men får problemer over og under.
    Det hele blir en linedans med vepsebol i buksa :)

    Heldigvis synest jeg det er interressant å prøve og feile slik. Se tendenser og trender på hva som foregår.
    Gjerne motsatt dette av andre som helst vil bli ferdig med en gang. :)
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Man gjør så godt man kan :)
    Kompdriver står akustisk ca 75cm bak bassene.
    Tilsvarer 2 bølgelengder ved 920hz.
    Så målet ble rundtom der. Også at hornet låt greit passivt delt 900hz.

    JBL 2360.jpg

    Dette er med 900hz 24dB targetkurve, denne er 6dB ned ved deling, i B4 er det her satt 640hz 24dB deling.


    Prøvde få midbass til ved samme deling men sumering ble ikke noe bra, så har måtte kjøre overlapp i deling.
    Så derfor:

    JBL 2220.jpg


    Dette er med 1100hz 12dB target. Rart men 12dB targeten er bare 3dB ned ved deling.
    Uansett jeg har bare økt deling på bassene til låt greit. Står med 1080hz 24dB i B4.

    Teoriene om hvor en får fasedrei kan en vel egentlig bare kaste akkurat her og nå.

    I lytteposisjon
    JBL Lytteposisjon.jpg


    8k dip er i hornet, diskant legges inn høyt, selv om ser stikkende ut låter det egentlig helt greit.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    PS!

    Du kan endre Q verdi på slopes med B4 ved å ha individuelle delefrekvenser på polene i filteret fra og med andre ordens.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Det stemmer HEL :)
    Jeg prøvde det på 2220, legge lavere deling med pole 3 og 4. Det fungerte litt.
    Men kan være om legger hver pole for seg selv med lavere frekvens at klarer brattere.
    Skal jeg prøve finne mer ut av.

    Et problem tenker jeg er målemetode for hornet.
    2220 er enkel å måle, hornet forandrer seg etterhvert i lengderetning på lytteposisjon.
    Ideelt skulle vel hatt anekoisk, med rett avstand, jeg gidder ikke drasse hornet ut!
    Veit ikke om det går gate FR i lytteposisjon så en får vekk rominfo?
    Ellers er det kanskje slik at må som tidligere prøve med best mulig deling i lyttepos.

    Stemmer mk1 :)
    LR er ved -6dB, så en skal få flat respons summert.
    Jeg må se litt hva får til!
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    LR 24 løpetidskorrekt gir vel også flat summering?
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.887
    Antall liker
    1.465
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Det stemmer HEL :)
    Jeg prøvde det på 2220, legge lavere deling med pole 3 og 4. Det fungerte litt.
    Men kan være om legger hver pole for seg selv med lavere frekvens at klarer brattere.
    Skal jeg prøve finne mer ut av.

    Et problem tenker jeg er målemetode for hornet.
    2220 er enkel å måle, hornet forandrer seg etterhvert i lengderetning på lytteposisjon.
    Ideelt skulle vel hatt anekoisk, med rett avstand, jeg gidder ikke drasse hornet ut!
    Veit ikke om det går gate FR i lytteposisjon så en får vekk rominfo?
    Ellers er det kanskje slik at må som tidligere prøve med best mulig deling i lyttepos.

    Stemmer mk1 :)
    LR er ved -6dB, så en skal få flat respons summert.
    Jeg må se litt hva får til!
    Erfaringen min er å måle helt inn mot hornet / elementet for å få mest mulig korrekt frekvensgang, dette for å finne passende krysningspunkt til delefilteret. Det gjør det også lettere å gate signalet uten påvirkning av omgivelsene nærmere elementet.
    Måling fra lytteposisjon egner seg ikke for å finne passende delefrekvenser i "normalt" dårlige dempede rom.
    (NB, fraskrivelses tekst: Gjelder ikke for de med egnede lytterom / testrom med strategisk plasserte akustikk remedier) :)
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Hornlyd, ja det stemmer, 4.ordens LR summerer flatt, krysningspunktet er da -6dB med LR filtre.

    Har prøvd litt mer i dag, endte opp med 12dB BW filtre som egentlig har vert hele tiden med passivt også.
    Krysning er ved -3dB, summering er på lykke og fromme med fasehelvete :)

    Flott innspill mk1!
    Teoretisk helt enig.
    Har dog slitt med at det har ikke helt fungert i praksis.
    Kan det være 2360, en har jo en lydkilde på 80x80cm, hvordan bølgeform er utover....?
    Jeg veit ikke helt.
    Det er M2 hornet du har?
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.887
    Antall liker
    1.465
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Hornlyd, ja det stemmer, 4.ordens LR summerer flatt, krysningspunktet er da -6dB med LR filtre.

    Har prøvd litt mer i dag, endte opp med 12dB BW filtre som egentlig har vert hele tiden med passivt også.
    Krysning er ved -3dB, summering er på lykke og fromme med fasehelvete :)

    Flott innspill mk1!
    Teoretisk helt enig.
    Har dog slitt med at det har ikke helt fungert i praksis.
    Kan det være 2360, en har jo en lydkilde på 80x80cm, hvordan bølgeform er utover....?
    Jeg veit ikke helt.
    Det er M2 hornet du har?
    Du har nok rett i det at størrelsen på hornet ditt vil påvirke hvor det er mest optimalt å måle. Det kan hende du må trekke deg ut en halv meter fra hornet for å få med hele hornet, eller måle lengre inn for å få mindre av refleksjonene som opptrer i hornet.

    Jeg har brukt hornet fra Barque M12 mkii høyttalerne i både passivt og aktivt oppsett med Barque "kina" driveren og TAD TD2001.
    Bilde av oppsettet her og her

    Passivt og aktivt (test oppsett). Aktivt oppsett måtte bygges ned da delefilteret takket for seg, og det tok en del måneder før de sendte en ny enhet.
    Vis vedlegget 395764
    Vis vedlegget 532304
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.514
    Antall liker
    6.913
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Hvis du hekter på et par strikk, så har du et s.k. Coughey filter...

    Johan-Kr
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Lappa sammen 12dB BW akkurat rett under 1khz.
    Låter greit det. Har stort sett fått til 12dB deling på et vis.
    Får en ikke til å dele kan en bare spille musikk en ikke liker, da det låter ræv uansett :D

    Siden det er lørdag får man sveive igang grammofonen!

    Reaga P3.jpg
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Har tidligere prøvd lav deling, men var da yngre og dummere enn nå, så det gikk ikke bra.
    Litt mer systematisk jobbing nå med målepinnen.
    Bare for morro, 400hz 24dB på 2360 :)
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Litt teknisk fjas....

    Er det noen på hfs med teknisk interresse enda? :D

    400hz deling på 2360 er fryktelig lavt med 2446.
    First Watt filteret stod da på 100hz...
    Rikelig med klassisk horn honk.
    Spilte ikke noe høyt med dette.

    First Watt B4 er ikke noen livredder. Isolert sett et glimrende produkt som er tyst og transparent, og med mye delemuligheter.
    Likevel ikke nok og en drar fort på med passive komponenter i tillegg for å redde inn ting og tang.

    Har jobbet en del dem siste dagene for å få frem noe bedre enn det som var med reint passivt. Stor overlapp med slake filtre er ikke ideelt.
    Målet var 24dB LR deleflanker mellom midbass og horn, uten ha drasse inn for mange passive komponenter.
    Distansen mellom midbass og kompdriver med en bølgelengde passer til deling 450hz...det er lovlig lavt det også.
    Har prøvd delinger over dette også, men får da problemer og må evt inn med flere passive komponenter.
    Har til slutt klart få til en noenlunde fornuftig deling ved 500hz 4.ordens.
    Låter greit det :)
    Ikke for langt unna fasekorrekt så ser greit ut på gatede målinger.
    Står da på 300hz i B4.
    Hele tiden hatt 47uF beskyttelseskondis.

    På midbass, akkurat nå 2227, så må inn med passivt 2.ordens i tillegg til 4.ordens i B4 for å få akustisk 4.ordens avrulling ved 500hz.

    Det er ikke enkelt å få kontinuitet i målinger, og skille rom fra høyttaler osv.
    Store horn er ikke helt enkelt slik. Også stor avstand mellom horn og midbass.
    Har kjørt rimelig mange sveip, brukt gating osv, og trur har noenlunde kontroll på slike det er nå.
    Syretesten er uansett hele tiden å spille litt forskjellig musikk og lytte.

    En god DSP har alltid vert ønskelig, det jeg baler med er konsekvens av tilgjengelighet/pris.
    Vi får se om det dukker opp noe :)
    Samtidig må en ha god kontroll på målinger. Er nok alltid litt å gå på der.

    Klarer vel ikke sitte helt i ro og fortsetter vel en eller annen dag med ideer, prøve lage seg erfaring.
    Takk til er par trivelige gutter som har hjulpet litt på veien!

    Mvh
    oks
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.514
    Antall liker
    6.913
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Tenker at B4 ikke er løsningen når du skal operere horn i ytterkanten av komfortsonen - du får rett og slett for lite verktøy i verktøykassa, så du ender opp med en masse ekstra passive komponenter for å bøte på manglende funksjoner i B4.

    Johan-Kr
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Det er jeg enig i, det blir for lite verktøy, så derfor må en inn med passivt i tillegg.
    Ytterkant av komfortsone er konsekvens av B4, da en benytter naturlig rolloff på hornet for å få bratt deling.
    Ideelt 600 og over bør en dele, men det er et vanskelig område, og drar fort på seg komponenter.

    Der fins jo simuleringsverktøy for filtre, men jeg har rett og slett ikke god nok kontroll på målinger til å tillate tenke den veien.
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.887
    Antall liker
    1.465
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Det er jeg enig i, det blir for lite verktøy, så derfor må en inn med passivt i tillegg.
    Ytterkant av komfortsone er konsekvens av B4, da en benytter naturlig rolloff på hornet for å få bratt deling.
    Ideelt 600 og over bør en dele, men det er et vanskelig område, og drar fort på seg komponenter.

    Der fins jo simuleringsverktøy for filtre, men jeg har rett og slett ikke god nok kontroll på målinger til å tillate tenke den veien.

    Du trenger i tillegg til din UMIK-1
    Dayton DATS: https://www.daytonaudio.com/product/1650/dats-v3-computer-based-audio-component-test-system
    Software feks VituixCAD https://kimmosaunisto.net/Software/Software.html
    eller https://www.diyaudio.com/forums/software-tools/259865-xsim-free-crossover-designer.html
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Burdeskulle det ja :)
    For så ta det hele fra bunn av.

    Gikk ikke lange tiden...så måtte det inn en spole også i korreksjon, blir da en Notch istedenfor shelf på 2360.
    Da må deling settes på nytt, kondis ble for stor, og måling og lytting...
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.514
    Antall liker
    6.913
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Høres ut som at du bør tenke på enten en MiniDSP 4x10HD eller en OpenDRC DA-8 sånn for å ha til utvikling, så kan du ta dette derfra når du har funnet topologien.

    Johan-Kr
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Av det som eksisterer nytt så virker miniDSP SHD litt spennende.
    Dumt den bare har fire kanaler, men å slenge på diskantene passivt plager meg egentlig ikke så mye i forhold til evt feil lenger ned i frekvensområdet.
    Det låter heldigvis ikke så dårlig her at jeg vrir meg i stolen av ubehag :)
    Men hadde vert kjekt etterhvert kunne fokusere på måleregimet istedenfor i tillegg måtte hele tiden vri hue på hva spoler og kondiser gjør for noe.

    Man blir mer og mer kresen etterhvert som man stiger fremover og identifiserer lyd i sammenheng med det fysisk utfordrende.
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.887
    Antall liker
    1.465
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Det du gjør da, er å investere i en litt eldre Lydkort / DAW interface kort fra Finn.no til noe tusen kroner til xx.xxxkr. Dette bruker du til prøving og feiling i et aktivt oppsett. Når du finner passende fornuftige, lette å bygge passive, konverterer du til passivt.
    I disse dager så er tydeligvis noen som selger unna "noen" år gamle Motu lydkort på Finn. Dessverre har de fleste Firewire (Sånn som disse), men det er ett eller annet kort med USB. Dette holder til lek med aktiv deling. Dette er et eksempel.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Har noe lydkort greier stående nede i filterdepartementet ja :)
    20200402_171118.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn