Ode til gleden!

K

kbwh

Gjest
Jeg fant fram multimeteret på søndag, og

Altså. Søndag ble en slik familiedag, med svigerforeldre, svigerfarmor (som vi bar opp i hovedetasjen, hun måtte jo få se), svoger, svigerinne, deres to barn, våre to barn, og en niese i tillegg. Svær commotion, rett og slett, og snittnivå på samtalen på den plagsomme siden av 100dB. Men til saken:

Jeg plugget inn multimeteret, som fremdeles synes 10 flate oktaver gir meg uvant stor musikkglede, kommanderte etterhvert svoger, som vanligvis hører P4 og Vazelina fra et trist microanlegg, over i det søte punkt, fant fram Peter Gabriels So med den gamle superhiten Sledgehammer, plasserte nålen i rillen og skrudde volumet til Høyt (godt 90dB i snitt, tenker jeg). Og der satt han, overveldet av punch og presist gjengitt fretlessbassing, mens resten av gjengen danset (Svigerfarmor kjørte stol) på gulvet bak lyttestolen og inn i kjøkkenet og tilbake igjen og ennå en gang. Svoger var litt spak etterpå. Det var uvant med høy lyd som ikke var stygg lyd sa han.

---

Kommentarer og rapporter om liknende hifinærkontakter kan du gjerne poste her. Fint med hyggelige hifihistorier som avkobling fra juksemakeriet.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
Svigermor kaller stereoen min bare konsekvent for 40-årskrisa mi, og spøker med at hun også skulle hatt noen høytalere midt ute på gulvet.

Svigerfar kunne gjerne tilbringt evigheter i sweetspot. Han er bare 5 år eldre enn meg og har mye av de samme interessene.

Svigerfar 2 (biologisk svigerfar) var mektig imponert, og var forundret over at lyden kom fra alle andre steder enn fra høyttalerne, og spurte pent om han kunne få en liste over musikken jeg hadde spilt. (han bor i Danmark og er sjeldent innom)

Svogern min får ikke tilgang til stereoen da han bare vil høre ræpp på den, og det gjør han i såfall over mitt lik. Heldigvis bor han 65 mil unna.

Svigerinna mi (på 15 år) er for opptatt med å leke med sin lille nevø og bryr seg ikke om stereo.

Min mor synes hennes budsjett Denon/Infinity som jeg har gitt henne i gave spiller like bra, tunghørt som hun er.

Min far sier ikke stort men skryter mye av oppsettet mitt til venner, har jeg hørt.

Min bror skravler sånn at han har ikke tid til å høre på musikken. Eneste kommentar fra ham så langt er at det er jo som å være på konsert.

Min eldste sønn (12) bryr seg overhode ikke om musikk.

Min datter (11) elsker å høre musikk, men har sjeldent tid til å gjøre det.

Min yngste sønn (1 1/2) har funnet ut at sweetspot er en fin plass å være og klapper mellom låtene fra favorittplaten Bremnes Live. Nå vil han helst sitte der alene, og ikke lenger i pappas fang.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Fantastisk tråd, Valentino! :D Og en nydelig historie, ikke minst! Vi trenger daglige oder til gleden her inne.

Jeg har en i samme gata..
Min kjære har en bestevenninne som er innom av og til, og hun har mer enn en gang kommentert min galskap, lurt på hvor mange penger slikt koster(akkurat det har hun ikke fått svar på..), og i det hele tatt insinuert at man vel må være klar for en meget trang skjorte med armene på ryggen om man velger å bruke penger på sånt.

Så satt hun tilfeldigvis der en fredagskveld, og min kjære foreslo å vise henne hva anlegget kunne på en god kveld.
Den tilreisende fruen fikk lete lenge og vel i platesamlingen, og ba om å få høre sin gamle favorittplate, Pink Floyds "Wish you were here". Musikken fyller stua, og hun får et salig smil om munnen. Hun er ikke av de som snakker aller minst, men nå var hun helt stille en hel plateside. Så ba hun om en låt til, og igjen dette salige smilet, denne gangen akkompagnert av Eagles` "Hotel California". "Husker Du" for førtiåringer, med andre ord.

Hun så rett og slett ganske salig ut resten av kvelden, og ytret noe om at noe liknende hadde hun aldri opplevd.
I hennes familie er anlegg definitivt ikke prioritert, og det lille som er, er knapt i bruk.
Dermed var det jo ekstra morsomt da hun ringte neste dag. "Du, jeg har greid å skrape sammen XXXX kroner, hva kan vi få for det?". Det hører til historien at det var en relativt pen sum hun greide å avsette.......

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
impulse skrev:
Fantastisk tråd, Valentino! :D Og en nydelig historie, ikke minst! Vi trenger daglige oder til gleden her inne.

Jeg har en i samme gata..
Min kjære har en bestevenninne som er innom av og til, og hun har mer enn en gang kommentert min galskap, lurt på hvor mange penger slikt koster(akkurat det har hun ikke fått svar på..), og i det hele tatt insinuert at man vel må være klar for en meget trang skjorte med armene på ryggen om man velger å bruke penger på sånt.

Så satt hun tilfeldigvis der en fredagskveld, og min kjære foreslo å vise henne hva anlegget kunne på en god kveld.
Den tilreisende fruen fikk lete lenge og vel i platesamlingen, og ba om å få høre sin gamle favorittplate, Pink Floyds "Wish you were here". Musikken fyller stua, og hun får et salig smil om munnen. Hun er ikke av de som snakker aller minst, men nå var hun helt stille en hel plateside. Så ba hun om en låt til, og igjen dette salige smilet, denne gangen akkompagnert av Eagles` "Hotel California". "Husker Du" for førtiåringer, med andre ord.

Hun så rett og slett ganske salig ut resten av kvelden, og ytret noe om at noe liknende hadde hun aldri opplevd.
I hennes familie er anlegg definitivt ikke prioritert, og det lille som er, er knapt i bruk.
Dermed var det jo ekstra morsomt da hun ringte neste dag. "Du, jeg har greid å skrape sammen XXXX kroner, hva kan vi få for det?". Det hører til historien at det var en relativt pen sum hun greide å avsette.......
’relax,’ said the night man,
We are programmed to receive.
You can checkout any time you like,
But you can never leave!

;D

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
Jeg hadde en kamerat på besøk og spilte "Over the rainbow" fra "Songbird" med Eva Cassidy for ham. Han begynte å gråte. Det var sterkt.

Mvh

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
Og med det var vel fremtidens investeringer godt forsvart? Flotte saker.
Husker ennå min far satt litt målløs på gutterommet mitt og hørte Mark Knopfler, det samme gjelder vel egentlig hu gamle mor.
Min søster og hennes mann var på besøk for en stund siden, og fikk høre Tracy Chapman på et middels høyt volum, de forsto knapt nok hva de hørte. De og reagerte på at det var så uforvrengt, og at høy lyd kunne være såpass engasjerende og rent på samme tid.

Kona nekter fortsatt å la seg imponere og holder seg langt unna. Jeg er forvist til mitt eget lytterom på ubestemt tid. Men, en vakker dag skal musikkanlegget bli en integrert del av finstua. Det vetyr nok samtidig at høyttalere som krever god avtand til bakvegg er utelukket.

De fleste andre synes jeg mildt sagt er spesiell pga. denne interessen, jeg for min egen del synes det er meget spesielt at folk med mer enn middels musikkinteresse lar seg avspise med elendige musikkgjengivere.

Artig historie, Valentino :D

tommen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
0
Fin tråd om et emne som sikkert mange har et forhold til.
Jeg har gjennom hele mitt voksne liv ( er 53) og diverse ekteskap og samboerforhold,
ALDRI vært sammen med partner som har vært engasjert i lyden av musikk formidlet av et godt anlegg.
Jeg opplever det samme som sikkert mange andre; det er akkurat som om det ikke er
politisk riktig i et forhold at man kan innrømme at det låter faktisk ganske fint!
Jeg har løst min situasjon ved at vi har flyttet tven ut av stua og til et annet rom.
Da ble jeg plutselig alene i stua!
Innkjøpene til anlegget bruker jeg av egne midler ( har delt økonomi) men får selvfølgelig teite spørsmål om: "Kan dette være nødvendig,da?" Eller: "Jeg trodde du var så fornøyd med det du kjøpte for et halvt år siden?"
Kanskje tiltenkte partnere burde testes gjennom et HiFi- filter før man flytter sammen?
På den annen side så er jo også fint å ha en egen hobby, selv om det ofte blir lange
kveldstimer når det er ro i huset.

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Antall liker
6
Torget vurderinger
15
Du må skrive flere slike epistler Valentino, og gi dem ut i bokform. (verden tørster etter gledesfylte historier der ordet "sviger-" inngår). No

PS
Det en siste erfaringen jeg har med familie på besøk var en gammel tante som var i byen, og ville avlegge meg en overraskende visitt. Hun ble desverre filtrert bort av det nye ringeklokke-anlegget som involverer bruk av små piltaster og en liten lcd-skjerm og noen kodetall for leiligheten som ikke har noe med nummeret på leiligheten å gjøre.
Men ifjor derimot hadde jeg besøk av en pur ung nevø. Han var vant til god lyd, men hadde aldri hørt vinyl og det var morsomt å se uttrykket av vantro og sjokk i ansiktet hans, da jeg satt på en god lp. (jeg måtte trøste han etterpå med å si at lp platene bare unntaksvis var gode, fordi de store selskapene og lydteknikerne brydde seg like lite den gangen).

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
3.698
Torget vurderinger
4
tommen skrev:
Kanskje tiltenkte partnere burde testes gjennom et HiFi- filter før man flytter sammen?
Jeg er redd for at et slikt hifi-filter ville være omtrent like gjennomtrengelig som en blyplate...så med mindre man søker single-livet tror jeg ikke det er noen god ide... ::)

De lykkeligste stundene jeg har foran anlegget, er nå tre-åringen spør om å få høre "Bestefarvise" (Bestefaren min er kaptein på bøljan blå...K&L, vi kjenner den...!?!) Da danser tre-åringen, ett-åringen, far og mor, på stuegulvet, og livet er topp!

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Antall liker
429
Sted
Friedrichstadt
Virkelig et gledesspredende innlegg, Valentino, form og innhold - og dèt mellom linjene - går over i en større enhet Har gått og humret for meg selv en liten stund ;D ;D

K

kbwh

Gjest
Gutta vil høre "Pusur-sangen" av og til. Pusur-sangen er fra rulleteksten i Pusur-filmen; James Browns udødelige I feel good (I got you). Det danses, skal jeg love! Ellers så er det ganske kult å plukke opp musikken fra Små Einsteins-episodene NRK Barne-TV sender på mandager. Mozart, Grieg, Brahms, Smetana, Dvorak etc.

Mine foreldre kommer på besøk i helgen. Jeg har arvet dilla fra Far, så jeg får se hva jeg finner på i sakens anledning. Noe fanteri blir det garantert. 8)

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
3.698
Torget vurderinger
4
Valentino skrev:
Gutta vil høre "Pusur-sangen" av og til. Pusur-sangen er fra rulleteksten i Pusur-filmen; James Browns udødelige I feel good (I got you). Det danses, skal jeg love! Ellers så er det ganske kult å plukke opp musikken fra Små Einsteins-episodene NRK Barne-TV sender på mandager. Mozart, Grieg, Brahms, Smetana, Dvorak etc.

Mine foreldre kommer på besøk i helgen. Jeg har arvet dilla fra Far, så jeg får se hva jeg finner på i sakens anledning. Noe fanteri blir det garantert. 8)
Små Einsteins ja, det er bra barne-tv, treåringen elsker det, og blir foret med kunst og kultur i samme slengen :)

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Har noen kompiser som kun snakker om watt, ville vel heller vatt i deres tilfelle. Det er elementenes oppgitte effekttålighet de snakker om og forveksler dette med anlegets effekt. De var på audiens her en kveld og fikk lytte på det nye oppsettet mitt. Jeg har bygget to subber for dem, med BEYMA 12LX60 innstallert. De har i lang tid skryti rundt at de har subber på 1400 watt. Etter en kveld hos meg og en liten oppklaring ang vatt og watt så dro de hjem til et stereoanlegg med 2x200 watt. Da hadde de tilbrakt en kveld foran et anlegg på 2x2500 RMS watt.

O

om.s

Gjest
Etter en tid med tildels store sosiale omveltninger og uro, er det igjen på tide å nyte av livet, igår hadde jeg besøk av en meget hyggelig (og snygg!!) kvinne som man har møtt og funnet en usedvanlig god tone med.

Etter timer med hyggelig prat og glede var det tid å plassere henne i sofaen fremfor anlegget, i sweetspot, frem plukket man Patricia Barber "Verse" og låt #5 , lyset ble dempet og det var tid for reaksjonen!
ENDELIG, sier nå jeg, hun lukker øynene, lytter intenst, og etter noen minutter kommer det, "nå, skjønner jeg hvorfor du driver med dette, jeg har ikke tidligere hørt musikk så klart, dette vil jeg vil høre mer av en annen gang"!. Gjett om, sier nå jeg ;D.
(Nå hører det også med til historien at hun jobber innen kultur med bl.a musikk, film, bøker etc..)

Lykkelig! jeg? bare forordet!! ;D og fortsettelsen av historien går videre idag, da skal man hilse på hennes bror (som visstnok også lider litt av dette), Jeg går en spennende tid i møte 8) ;D....

Så gutta, kara, menn osv, ikke gi opp, det finnes håp!!! ;D

mvh

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Antall liker
429
Sted
Friedrichstadt
Riktig hyggelig eksempel på forførelsens kunst, om.s :)

For en tid tilbake hadde jeg besøk av en gammel venn, som også er musikkelsker, en kar som ikke lar seg skremme av litt volum. Vi hadde huset for oss selv, og kunne riktig boltre oss med musikken, i takt med økende inspirasjon fra bl.a. godt drikke og gjensidig musikkglede. Han hadde ikke hørt på anlegget mitt tidligere, og ville lytte seg frem med ene favorittlåten etter den andre. Favorittgenre hos ham (og hos meg) er rock, pop og electronica. Av sistnevnte kategori plukker han frem skiven til franske Mirwais og spiller hit`en "Naive Song" som han er godt kjent med gjennom årene. Imponert over gjengivelsen ("er det sånn den egentlig låter!"), og med stadig høyere volum og med begeistring i stemmen, ytrer han, "det låter jo like bra uansett hvor høyt vi spiller!"
Snakk om hyggelig musikalsk, felles opplevelse, den kvelden :)

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
om.s skrev:
Etter en tid med tildels store sosiale omveltninger og uro, er det igjen på tide å nyte av livet, igår hadde jeg besøk av en meget hyggelig (og snygg!!) kvinne som man har møtt og funnet en usedvanlig god tone med.

Etter timer med hyggelig prat og glede var det tid å plassere henne i sofaen fremfor anlegget, i sweetspot, frem plukket man Patricia Barber "Verse" og låt #5 , lyset ble dempet og det var tid for reaksjonen!
ENDELIG, sier nå jeg, hun lukker øynene, lytter intenst, og etter noen minutter kommer det, "nå, skjønner jeg hvorfor du driver med dette, jeg har ikke tidligere hørt musikk så klart, dette vil jeg vil høre mer av en annen gang"!. Gjett om, sier nå jeg ;D.
(Nå hører det også med til historien at hun jobber innen kultur med bl.a musikk, film, bøker etc..)

Lykkelig! jeg? bare forordet!! ;D og fortsettelsen av historien går videre idag, da skal man hilse på hennes bror (som visstnok også lider litt av dette), Jeg går en spennende tid i møte 8) ;D....

mvh
Ordet 'snygg' finnes ikke i Bokmålsordboka.
Jeg antar det da er enskrivefeil for "stygg".
::)

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
atonal skrev:
Regner med at du bor et stykke fra svenskegrensen, BT, snygg betyr pen :)
Da skjønner jeg mer av om.s' entusiasme. ;D
og jeg som lenge har lurt på hvorfor svenskene synes jeg er så stygg... :mad:

Har nylig besøkt våre to andre naboland i øst, men hadde likevel sannsynligvis skjønt like lite om det hadde stått pen på finsk eller russisk.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.040
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Valentino skrev:
Hva med å få ham til å tro at han har sprengt en høytaler...... ;D

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Antall liker
0
Alltid givende når folk får oppleve hva som egentlig befinner seg i musikk som er blitt gjort til bakgrunnsstøy - får meg også til å tenke på de stakkars musikerne som legger sjel, flid og detaljrikdom i arbeid som kun en sjelden gang når frem til et par ører.

For tiden har jeg stor glede av å utsette besøkende for Carla Bleys SOCIAL STUDIES, og sporet "Copyright Royalties" - dette er et forundringsskrin av en musikkåpenbaring, som vokser og vokser og vokser til du sitter bergtatt. I tråd med andre innlegg her har jeg opplevd at folk avslutter lytten med "Nei, nå skal jeg få meg et skikkelig anlegg. Dette var stort."

Gode høyttalere, skikkelig satt opp, med en rik kilde gjennom rette komponenter. Underlig å tenke på at kald elektronikk kan skape så rike følelser og fin respons. Husker da min datter, den gang 9, hørte Afro Cuban All Stars første gang - hun klarte ikke å sitte stille og MÅTTE ut på gulvet og røre på seg. Etter flere år nå med MP3 i Mac og iPod så tar hun seg fortsatt tid til å sette seg ned og "høre ordentlig på favorittene mine."

Det er håp!

O

om.s

Gjest
BT skrev:
om.s skrev:

mvh
Ordet 'snygg' finnes ikke i Bokmålsordboka.
Jeg antar det da er enskrivefeil for "stygg".
::)
Hehe, i den "utenlandske" ordboken finnes det, om ikke de har blåst meg på meningen da, her sör ;) ;D ....

mvh

O

om.s

Gjest
Valentino skrev:
Praktfullt hovedinnlegg, om.s! Virkelig varmende lese.
Takker Valentino!

Men så kjenner man seg også litt priviligert når man möter slike kvinner som både aksepterer og forstår litt av galskapen vår ;) ;D ;D ...

mvh

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
34.093
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Må bare fortelle denne, som skjedde for et par uker siden:
tkr og Maria sittter i sweetspot i stua og hører på musikk. tkr, som har tenkt å oppgradere panelene på sine Soundlaber, peker på sine 2m x 80 cm store elektrostater og sier:"Jeg har planer for de høyttalerne!"
Maria forferdet: "Du skal vel ikke selge de høyttalerne? Det må du ikke gjøre!"

Eat your hearts out ;D ;D ;D 8)
mvh

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Soundproof skrev:
Alltid givende når folk får oppleve hva som egentlig befinner seg i musikk som er blitt gjort til bakgrunnsstøy - får meg også til å tenke på de stakkars musikerne som legger sjel, flid og detaljrikdom i arbeid som kun en sjelden gang når frem til et par ører.

For tiden har jeg stor glede av å utsette besøkende for Carla Bleys SOCIAL STUDIES, og sporet "Copyright Royalties" - dette er et forundringsskrin av en musikkåpenbaring, som vokser og vokser og vokser til du sitter bergtatt. I tråd med andre innlegg her har jeg opplevd at folk avslutter lytten med "Nei, nå skal jeg få meg et skikkelig anlegg. Dette var stort."

Gode høyttalere, skikkelig satt opp, med en rik kilde gjennom rette komponenter. Underlig å tenke på at kald elektronikk kan skape så rike følelser og fin respons. Husker da min datter, den gang 9, hørte Afro Cuban All Stars første gang - hun klarte ikke å sitte stille og MÅTTE ut på gulvet og røre på seg. Etter flere år nå med MP3 i Mac og iPod så tar hun seg fortsatt tid til å sette seg ned og "høre ordentlig på favorittene mine."

Det er håp!
Hei!
Pussig sammentreff ;D
Jeg sitter og hører på nettopp Afro Cuban All Stars "Distinto,Diferente" og så kommer jeg til dette innlegget ;D
Skjønner godt at folk får lyst til å danse etter slikt, hvem gjør ikke det.

Tar noen kommentarer jeg husker.
Brodern; Jeg synes det alltid er god lyd her jeg, hører ikke noe forskjell fra gang til gang ::)
Setter seg sjelden til og lytter uten at jeg ber ham om det, så jeg antar det er den lille interesssen som gjør at han ikke hører "forandringer"

Fetter fra Gøteborg;
Joda, det er bra dette og meget overraskende at det er så lite knitring på Elvisplatene (han koset seg og var vel i Graceland ::) ) virket det som.
Påsto for noen år siden at Elvis, det skulle høres ut som det gjorde på hans 60 tallsanlegg det ;D hørte ikke noe om det i sommer.

Min gamle mor; Bryr seg ikke, kun om det blir for høyt, og enten er det for høyt eller lavt (bestandig) det samme når jeg "prøver" å snakke med henne alltid enten for høyt eller for lavt ::)
Dessuten så har hun i mage år hatt innebygget "iPod" og "favoritten" er Kostevalsen.
Det kan visstnok bli alt for mye av den, så det med favoritt kan vel diskuteres, men det er den som oftest står på i følge henne.
Ganske pussig å se (på f.eks. biltur) at hun takter armen til kostevalsen uten at jeg hører en lyd og vet at hun heller ikke gjør det ::)
Er dette den mest reelle form for placebo som finnes?

Topline (sist han lyttet til hovedanlegget) Jeg vil ikke høre mer ::) Oppfattet det som positivt ment ;)

Kamerat (lite interessert i anlegg og det meste annet materielt, er 50 år og har aldri hatt tv ::) )
Hørte på Kari Bremnes "Live" i går kveld, føler vel at han ble mektig imponert.
Han er nok godt interessert i musikk, men tror ikke han bruker mange kronene på anlegg.
Mesteparten av hans kroner går med til reiser og det er ikke småtteri han kan vise til i så måte, formålet er en kombinasjon av frimerker/fugler eller bare en av delene, tror neppe han reiser desom ikke en av de er formålet ;D
Desto mer interessert var han nok da i å få se filmen jeg har laget fra vår tur til Australia i 99, siden han faktisk ikke har sett den før nå (i går kveld).

Pølsemaker`n Å&S (kamerat); Lyden kommer fra alle andre steder enn høyttalerne jo.
Mvh.KW

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Hei,vil fortelle dere om at her koser både liten og stor seg med hifi,min sønns mor er faktisk rimelig hifi gal,og sitter på ett kompetent ec anlegg,riktignok noen år gammelt nå,men spiller meget godt,jr har jo vokst opp med ec sakene,å fikk tidelig beskjed om å ikke kline snørr på frontene,i hifien 8) 8)Her om dagen,kom han på sin vanlige helgevisitt,jeg skrudde som vanlig på sakene for oppvarming her,så sa han...i dag er det min tur til å sitte i "hørestolen" din..jeg hadde nemlig vært på big dipper,å funnet smurfene med Geir Børresen(1978) på ett strøkent vinyleks..den lå på senga ved ankomst,...da ville han selvsagt høre smurfene!Vi la på skiva på spillern.og for en lyd på denne,jeg fikk beskjed om å være stille,å poden leea ikke en finger i løpet av side en!!--helt utrolig av en 6 åring,spør du meg..Så var det tid for å snu,hvorpå jr,spurte forsiktig om å få lov å senke armen....noen lynkjappe tanker om hvor galt dette kunne gå,streifet igjnnom hodet på far,men så...kremt...Ok,det skal du få lov til,men da må vi finne oss en kjøkkenstol,så du står skikkelig på denne,dette er ikke noe leketøy vet du,gutten er nå rimelig spent, idet han klyver opp på stolen,som er sikkert plassert vsa racket,jeg starter motoren,og fører armen forsiktig inn på startsporet,han senker armen med hendelen og.....smurfene er tilstede i stua igjen..etter seansen,gjentok jeg at dette ikke var noe leketøy...men kanskje en alt i ett platesnurrer fra clas ohlsson kan gjøre nytte som avspilling av barnevinyl på rommet,poden uttrykte etter at side 2 var feridg,at sånn vil jeg ha når jeg blir like stor som deg pappa!!!!!! ;D ;D ;DDet hører til historien at far hadde hjertebank under seansen 8) 8) Tenk på den nye dv 20x en,om det hadde gått til helvete ;DMvh Espen

tommen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
0
Jeg har tenkt litt på hvorfor man ikke får med seg andre med den samme entusiasmen
man selv har for lyd/MUSIKK , og tror at mye beror på opplæring og tilvenning.
Hvis man har dette som hobby og har vært igjennom endel oppgraderinger og problemstillinger( og hørt mye musikk) så har vi antagelig fått en helt annen innfallsvinkel til å vurdere hva vi hører.
Jeg ser det sammen innen foto og bilde. Det som for noen bare er et bilde enten det befinner seg i avis/bok/ på veggen/Tv eller i album/pc, har andre klare meninger om hva som er bra eller dårlig. Med andre ord så må man være genuint interessert for å
reagere med mer enn likegyldighet når man lytter eller ser.
Lykkelige er de som får til å dele musikk og kunst med andre, men man må akseptere
at vi ikke er like.

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.501
Torget vurderinger
13
Når du sitter i sweetspot og gåsehuden stritter ifra nederste tå til toppen av det øverste hårstrået som finnes på ditt hode er du imål.Da har du sluttet å lete etter feil med elektronikken å det eneste som betyr noe er følelsen du sitter igjen med.

Ubeskrivelig ....eller bedre du har funnet ut hva det egentlig dreier seg om,,,,noe som er ditt og ingen andres.En følelse av forsvunnen lykke som er gjenoppstått.Etter endt seanse kan du bare smile og en skulle ønske følelsen varte forevig..............

MVH Johnny

Eirik.U

Medlem
Ble medlem
14.09.2006
Antall liker
1
Torget vurderinger
2
Fabelaktig tråd Valentino ;D

Det er så flott med slike tråder som tar opp det positive i det vi holder på med istedet for å krangle om ett produkt er bra eller ikke..

Jeg fikk en uventet positiv opplevelse i sommer. Vi var en jeng som skulle på A-ha kosert og fant ut vi skulle ha vorspiel hos meg. Siste time før vi skulle gå, ladet vi opp men gode gamle A-ha låter. Fikk en del kometarer på at mangen syntes at vi allerede var på kosert, men tenkte ikke så mye på dette da.
Vi kom oss avsted til konsert arena og stod og ventet i 2 timer i øsende regn før A-ha gjengen kom på senen. Det var 10 000 fans ikledd reinklær og støvler, og med ølkoppen halvfull med vann. Men du verden for en bra konsert!!

Da vi snakket om konserten etterpå sa nesten samtlige at det var en bra konsert men at det var litt dårlig lyd :eek:
Vi ble enige om å dra tilbake til meg og fortsette kvelden.
Det ble fest til langt utover natta.
Det er så moro når andre sier du har bra lyd og du ikke engang har nevn noe ;D

Vi vet vel alle hvordan der er å skulle forklare hvorfor vi bruker så mye penger på vår hobby til folk som er fornøyd med sitt lille micro annlegg.
Derfor er det så morro når noen komenterer at di aldri har hørt makan til lyd osv. når du ikke har brakt samtalemne opp ;D ;D ;D

Mvh
Eirik

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
8.368
Torget vurderinger
4
ixos_76 skrev:
..etter seansen,gjentok jeg at dette ikke var noe leketøy...men kanskje en alt i ett platesnurrer fra clas ohlsson kan gjøre nytte som avspilling av barnevinyl på rommet,poden uttrykte etter at side 2 var feridg,at sånn vil jeg ha når jeg blir like stor som deg pappa!!!!!! ;D ;D ;DDet hører til historien at far hadde hjertebank under seansen 8) 8) Tenk på den nye dv 20x en,om det hadde gått til helvete ;DMvh Espen
...joda, det er nettopp hva det er. Et leketøy for store gutter. Det er bare litt dyrere enn leketøy for smågutter. Ja, tenk om det hadde gått til helvete? Dersom far hadde blitt vred og helvete løs hadde poden for alltid vært kurert for audiofili. Dersom far hadde sukket, bitt det i seg, og latt poden prøve neste gang også, likevel, da hadde far vært evig helt og poden en kommende audiofil. Hva er vel en dv 20x mot en guttunges musikkglede ?

Og forresten, tror du ikke poden føler seg litt snytt over en clas ohlsson-greie ? Hvor er magien da? Nei, kjøp han en brukt P3 eller noe slikt. En billig investering i en musikalsk barndom!

...men en sjarmerende historie ;D

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Ja kanskje det...han er jo bare 6 år,så tanken var mer å få "leke" med plater...en selve musikkopplevelsen,anlegget står jo kun 4 meter unna rommet uansett,alltid til disp,dersom poden vil høre golyd med smurfeskiva :D :D

Jeg TROR jeg hadde greid å holde fatningen dersom det hadde gått riktig ille ::) ::)

Neste helg kommern igjen,da skal vel smurfene til pers igjen,tror ikke det er så mange unger i dag,som vet hva vinyl er gitt,derfor er jo dette litt gøy å vise frem på en måte..skulle kanskje beholdt P2 en nå?? ;)Det er ikke mange øyeblikk som virkelig står stille i livet,men dette var en av de.....!

K

kbwh

Gjest
Et vennepar flyttet til unaiten i går, men vi rakk familiesøndag med snø, kjelker, akevitt og rakfisk-lunch, deilig middag, og selvfølgelig MAHLER før det.

Det har seg slik at kvinnen i paret har vokst opp i et musikalsk hjem, med flygel under mezzaninen og sort gull i hyllene, og hun er rett og slett hekta på greiene til Gustav M. Nå hadde jeg fått en ny symfoni siden sist og den måtte hun få de to siste satsene fra:

Bimm Bamm! Der satt hun i godstolen, med minstemann på 1 på fanget, med sin mann og min frue (og noen barn) sittende på gulvet med ryggen mot frontveggen (frontdøren) og bare nøt. Jeg drakk vel ettellerannet imens tenker jeg.

Når her spilles Mahler tynes anlegget til det maksimale. Full smekk legges på 104dB omtrent. Min frue gjorde en diskret motursbevegelse med høyre hånd i et parti av finalesatsen, men jeg holdt stillingen.

Vår venninne er for en tid vaksinert. Er det noen som vet om de har et brukbart orkester i San Diego?

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.395
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Alltid moro å gi mer eller mindre musikkinteresserte venner (de fleste av mine mannlige har en liten eller mellomstor en en inni seg ett eller annet sted i det minste) hakeslepp. Har blitt mange slike på min Wadia 830/CJ2500/MS5 AudioMagic/AudioQuest/BlackMagic kombinasjon.

Og en av de byttet forleden ut sitt anlegg med Mentor 6 og en skikkelig HK receiver og fikk hakeslepp i egen heim, inpirert av besøk hos meg. Nå lytter han til og med på klassisk med glede sier han begeistret. Mission accomplished.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Vakker historie, Valentino. Ikke mionst en betimelig påminnelse. Det fine med å ha anlegget stående i stuen, er jo netopp at det er enklere å dele musikkopplevelser med venner og kjente. Gudene skal vite at Mahler på full spiker kan bevege de fleste....

Jeg fikk lyst til å bidra med en historie fra riktig lenge siden.
Vi snakker 1981, og jeg går siste året på gymnaset. Som de fleste i den situasjonen bor jeg hjemme hos "fossila". Husk trykk på første stavelse her. At de på den tiden var like gamle som jeg er nå, nevner jeg jo bare i en bisetning, selvfølgelig.

Det har seg sånn at min far, som nok så min fascinasjon for musikk og lydgjengivelse relativt tidlig, hadde proklamert at det var helt i orden at jeg kjøpte disse dyre hifi-greiene. Jeg kunne sogar få låne penger til finansieringen av galskapen. Det måtte betales tilbake relativt fort, det var betingelsen.

Dermed hadde han, pr. september 1981, vært med på å finansiere en Pioneer PL-590 (maken til den Rudi har på børsen nå!) med Stax UA7cf arm og Stax CPY-ECP-1 Elektretpickup med Stax Riaa, et Electrocompaniet forsterkersett, (ur-typen!) tungt modifisert hos Norsk Radiofabrikk. Lyden ble formidlet via Magnepan MG2b og en aktiv transmisjonslinjesub dempet med 18 kg rent kobber. Kabler? Hallo! Vi snakker som sagt 1981. Installasjonskabel med gode plugger. Hjertelig og entusiastisk anbefalt av Pål på NRF. Relativt eksotiske greier for en 17-åring, egentlig. Høyttalerne var anskaffet uken før. Jeg hadde også fått tak i en komfortabel, men sliten lyttestol av typen "Britisk Herreklubb", nennsomt plassert i sweetspot.

En kveld jeg låser meg inn etter en sykkeltur, møtes jeg av Duke Ellington i gangen. Ikke helt bokstavelig selvsagt, men likevel.
Den gamle satt i lyttestolen og bare nøt. Og visst pokker spilte han sterkt! Jeg prøvde å gi meg til kjenne, men han var altfor opptatt av musikken til å legge merke til meg. Tre bestemte dunk mot skulderen nåtte til, og det var da han snudde seg jeg kunne se at jeg faktisk ikke var den eneste i familien som nøt favorittmusikken avspilt på denne riggen. Fader`n hadde et henført og rimelig bortreist ansiktsuttrykk jeg faktisk ikke har sett siden. Da han satte kursen for kjøkkenet, snudde han seg og spurte;" I orden at jeg låner det innimellom, eller"? Det var "male bonding" på høyeste nivå.

Det er noen øyeblikk man ikke glemmer. :D

B

Back_Door

Gjest
Valentino skrev:
Et vennepar flyttet til unaiten i går, men vi rakk familiesøndag med snø, kjelker, akevitt og rakfisk-lunch, deilig middag, og selvfølgelig MAHLER før det.

Det har seg slik at kvinnen i paret har vokst opp i et musikalsk hjem, med flygel under mezzaninen og sort gull i hyllene, og hun er rett og slett hekta på greiene til Gustav M. Nå hadde jeg fått en ny symfoni siden sist og den måtte hun få de to siste satsene fra:

Bimm Bamm! Der satt hun i godstolen, med minstemann på 1 på fanget, med sin mann og min frue (og noen barn) sittende på gulvet med ryggen mot frontveggen (frontdøren) og bare nøt. Jeg drakk vel ettellerannet imens tenker jeg.

Når her spilles Mahler tynes anlegget til det maksimale. Full smekk legges på 104dB omtrent. Min frue gjorde en diskret motursbevegelse med høyre hånd i et parti av finalesatsen, men jeg holdt stillingen.

Vår venninne er for en tid vaksinert. Er det noen som vet om de har et brukbart orkester i San Diego?
Jeg går å venter på denne:

Gleder meg til å høre dette på full guffe på Gaia.. ;)

K

kbwh

Gjest
Full guffe på Gaia er vel ca. dobbelt så høyt som jeg kan spille. Da begynner det å bli realistisk.

Glimrende historie, impulse. Male bonding, ja.
Her hender det at lyttestolen blir stående, og jeg finner ofte fruen i den med en diger tekopp plassert på armlenet og Dylan, Cohen eller Toneff syngende.

Focalmann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.02.2005
Antall liker
1
Knall tråd! :)

Har holdt på med hifi i ca 20 år, men selvfølgelig til og fra.
Min siste "hifi-periode" (siste 3 år), startet for alvor når en kompis foreslo å dra høyttalerne mine langt ut på gulvet, i et forsøk på å få bedre lyd. Jeg reagerte straks med "de kan vel ikke stå sånn" i frykt for samboerns reaksjon(hun var der).
Anlegget var temmelig moderat pr. da, type hjemmekino.

Hun svarer da at "det gjør da ikke noe" :eek: Påfølgende måneder raste det selvfølgelig inn nye rene sterokomponenter, og alt ble tweaket hit og dit..Ble etterhvert 1 stk komplett stereoanlegg+ 1 stk komplett hjemmekinoanlegg i stua på hele 16 kvm. Samboern viser seg å være veldig glad i musikk gjengitt med realisme, og bekrefter gjerne at det låter godt hvis jeg spør. Hun er også fin å ha som blindtester, siden hun ikke bryr seg om selve utstyret, kun lyden.

I sommer flyttet vi til enebolig, og av en eller annen merkelig grunn satte jeg kun opp 7.2 surround anlegget i stua. Skal bygge meg et stereorom/peisestue, og satte derfor bort stereokomponentene i påvente av ferdigstillelse av rommet.

Tok det frem her om dagen, mest for å få et sammenligningsgrunnlag ifbm at jeg skal ha det med til en kompis idag for å teste litt på hans høyttalere.
Stereokomponentene ble plassert på gulvet foren en allerede VELFYLLT vegg med diverse komponenter, og jeg synes til og med selv at det så litt drøyt ut..
Men lyd ble det, og god sådan(utrolig hvordan man ikke klarer å memorere lyd over tid), rør er bare utrolig :-* Jeg kommenterer at ihvertfall lyden er bra(selv om stua nå ser ut som en middels hifisjappe), og hun svarer: "Ja, jeg synes det er rart du ikke har satt det opp i stua før" ;D

Jeg tror faktisk jeg kunne kjøpt meg hva som helst av utstyr mtp WAF ,
i motsetning til min far som har en kone(det er selvfølgelig samme muttern som har gitt meg vrangforestillingen om at ingen kvinner aksepterer "synlig" hifiutstyr) som helst skal bestemme hvilket utstyr ut i fra utseendet på det. Helst ikke anlegg i det hele tatt har jeg inntrykk av.

Jeg er ihvertfall glad i min samboer, og håper jeg får beholde henne lenge ;D

Unplugged

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2002
Antall liker
0
ixos_76 skrev:
Hei,vil fortelle dere om at her koser både liten og stor seg med hifi,min sønns mor er faktisk rimelig hifi gal,og sitter på ett kompetent ec anlegg,riktignok noen år gammelt nå,men spiller meget godt,jr har jo vokst opp med ec sakene,å fikk tidelig beskjed om å ikke kline snørr på frontene,i hifien 8) 8)Her om dagen,kom han på sin vanlige helgevisitt,jeg skrudde som vanlig på sakene for oppvarming her,så sa han...i dag er det min tur til å sitte i "hørestolen" din..jeg hadde nemlig vært på big dipper,å funnet smurfene med Geir Børresen(1978) på ett strøkent vinyleks..den lå på senga ved ankomst,...da ville han selvsagt høre smurfene!Vi la på skiva på spillern.og for en lyd på denne,jeg fikk beskjed om å være stille,å poden leea ikke en finger i løpet av side en!!--helt utrolig av en 6 åring,spør du meg..Så var det tid for å snu,hvorpå jr,spurte forsiktig om å få lov å senke armen....noen lynkjappe tanker om hvor galt dette kunne gå,streifet igjnnom hodet på far,men så...kremt...Ok,det skal du få lov til,men da må vi finne oss en kjøkkenstol,så du står skikkelig på denne,dette er ikke noe leketøy vet du,gutten er nå rimelig spent, idet han klyver opp på stolen,som er sikkert plassert vsa racket,jeg starter motoren,og fører armen forsiktig inn på startsporet,han senker armen med hendelen og.....smurfene er tilstede i stua igjen..etter seansen,gjentok jeg at dette ikke var noe leketøy...men kanskje en alt i ett platesnurrer fra clas ohlsson kan gjøre nytte som avspilling av barnevinyl på rommet,poden uttrykte etter at side 2 var feridg,at sånn vil jeg ha når jeg blir like stor som deg pappa!!!!!! ;D ;D ;DDet hører til historien at far hadde hjertebank under seansen 8) 8) Tenk på den nye dv 20x en,om det hadde gått til helvete ;DMvh Espen
Bare en ting å si: Vakkert! :)

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.395
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
tkr skrev:
Må bare fortelle denne, som skjedde for et par uker siden:
tkr og Maria sittter i sweetspot i stua og hører på musikk. tkr, som har tenkt å oppgradere panelene på sine Soundlaber, peker på sine 2m x 80 cm store elektrostater og sier:"Jeg har planer for de høyttalerne!"
Maria forferdet: "Du skal vel ikke selge de høyttalerne? Det må du ikke gjøre!"

Eat your hearts out ;D ;D ;D 8)
mvh
Mine Acoustat mod 2 fikk jeg i gave fra kona i 1985 - for plassering i ei lita stue. Du er ikke alene om å være heldig!

Topp Bunn