Ode til gleden!

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Du bor tydeligvis med et fleksibelt og musikkelskende kvinnemenneske,Focal! Spørs om du ikke må ta ekstra godt vare på henne, ja!

Jeg synes også dette er et eventyr av en tråd, så jeg kaster meg frampå igjen.

Da jeg flyttet in sammen med min kjære, var jeg i besittelse av to uhyre kompetente minimonitorer på grisetunge Target-stativer. Som de fleste sånne høyttalere måtte disse plasseres etter boka, minimum to meter fra bakvegg, og med noen få grader toe-in. På den berømte millimeter`n. Dette medførte at den ene høyttaleren nesten blokkerte utgangen til hagen. Jeg fikk endel kommentarer av typen "sånn kan de bare IKKE stå!", og anlegget ble en kilde til irritasjon for fruen. Hun er usedvanlig glad i musikk, og hadde ingen problemer med den digre rørforsterkeren, platespilleren, kablene, den todelte CD-riggen, alle platene eller alle bunkene med TAS, Stereophile og HiFi+ som lå rundtomkring. Likevel, disse små mahognykassene lå an til å få oppholdstillatelsen permanent inndratt. Man må jo ha uhindret utgang til hagen, må vite!

På sett og vis var det greit. De som har vært innom stua vår, vet at anlegget okkuperer en del av langveggen mellom kjøkkenet og hagedøra. Jeg trengte høyttalere som ikke er avhengig av stor avstand mellom seg, (det er kun 1.40 å gå på her!) og som er optimalisert for bruk "med ryggen mot veggen."

Jeg visste hva som skulle til, og en dag var de å finne på børsen. ;D De veier 65 kg pr.stk og er ca.1.20 høye. Dessuten er de dype, har mørkt frontstoff og mahognyfinish. Rimelig ruvende, altså. Etter en kort biltur ble de lagt i vår kjære lavtflyvende svenske og transportert hjem. Jeg husker enda kommentaren da de sto midt på stuegulvet i all sin ruvende tilstedeværelse. " Skal de virkelig brukes i denne stua? Det er jeg slett ikke sikker på! De er grusomt store!"

Jeg måtte en tur til byen, og fikk bare satt impulsene på plass og koblet dem til. Så bar det inn til hovedstaden.
Da jeg kom tilbake noen timer senere, kunne jeg høre at fruen hadde satt på Faithless lenge før jeg kom til "vår "dør.

Jeg låser meg inn, og i det jeg entrer stua, ser jeg en dansende og glad kvinne på stuegulvet. "Disse groover virkelig ! Det er myyye morsommere å spille musikk nå!" roper hun.

Jeg kunne ikke vært mer enig. ;D

I likhet med etpar andre her på sentralen, ville jeg nok få en tøff runde å gå med min bedre halvdel om jeg skulle tenke på å bytte dem ut. Det kunne ikke falle meg inn, forøvrig.

Focalmann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.02.2005
Antall liker
1
Karma skrev:
Focalmann skrev:
Jeg er ihvertfall glad i min samboer, og håper jeg får beholde henne lenge ;D
Enig! ;D
Glemte å nevne den økonomiske delen av det. Selv om jeg blakker meg helt på et(les:flere) hifikjøp,og er ærlig på hva det kostet, har jeg fortsatt tilgode å få kjeft for et kjøp. Det til tross for at jeg da må "leve på henne" i kortere eller lengre tid :D ;D

Men sånn ellers er hun en skikkelig drittkjærring ;D Litt må man vel tåle for å få lov til å holde på med hobbyen(e) sin...

A

aair

Gjest
Flott tråd! Her var det mange gode og fornøyelig historier om små barn og musikk ;D Min historie omhandler en musikkglad 5-åring som for et par år siden begynte å vise interesse for pappas toploader. Stor stas for poden første gang han løftet opp lokket, tok av puck'en og satte på "Gråtass"-skiva. Ubetalelig øyeblikk for pappa å se at poden mestret og sette på musikk, og ikke minst å se podens store forventning til at musikkrommet snart skulle fylles med "traktormusikk" ;D

Like fornøyelig var det for et par uker siden, da pappa spilte The Oscar Petersons Trio "C-Jam Blues" fra skiva "Night Train". Lett på foten som han er (guttungen altså ;D) danset og nynnet han seg gjennom hele låta. Da neste spor tok til å spille, kom det kjapt fra poden "En gang til a', pappa". Minnes i ettertid som et av våre største øyeblikk foran musikkanlegget ;D Noen dager seinere fikk pappa levert Gallo 3.1 på døra hvorpå poden straks utbasunerte "Åh, de var kuule!". Ser derfor ut til at fars musikkinteresse og verdsetting av god lyd er sikret med neste generasjon ;D

Det var også mange fornøyelig historier om damer og musikk her. Var samboer med ei på 90-tallet som brydde seg katta om musikk. Kari Bremnes' "Løsrivelse" hadde hun et spesielt anstrengt forhold til og synes det var det mest depressive som noen gang var utgitt. Endte med at jeg ikke fikk lov til å spille denne skiva når hun var hjemme. Det tok jo litt drepen av min musikkglede for denne skiva og fasinasjon for Edvard Munch. Etter at forholdet opphørte, har jeg nydt denne skiva i fulle åndedrag hver gang siden. Hun var forresten helt håpløs til å plassere blomsterpotter på toppen av mine Proac'er også. Ahh, godt og endelig få satt ord på dette etter så mange år, he, he ;D

EDIT: Min 5-åring synes det er veldig morsomt å føre støvbørsten over vinylskivene sine. Pappa'n er er litt bekymret for hva som skjer om poden mister børsten og den seiler avgårde med treffsikker retning mot pick-up og arm. Derfor lurt tips om å kjøpe egen platespiller til ungene. Veldig morsomt å se at de mestrer og har interessen for vinyl, da :)

K

kbwh

Gjest
aair skrev:
[...] helt håpløs til å plassere blomsterpotter på toppen av [...]
Sonus faber har høy WAF på så mange måter! Takk for fine historier, aair.

A

aair

Gjest
Bare hyggelig det :) Morosom tråd. Har Gallo nå og de er det litt verre å plassere potteplanter på toppen av.

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Tanken min bak å kjøpe snurrer til jr,var jo akkurat at han skulle få lov å leke seg litt,med denne,men kanskje en brukt spiller,feks dual,tecnics eller noe,heller kunne vært ett alt. til co snurrern......bygget opp ett budsjettanlegg til poden på rommet med vinylsnurrer ;) cd mediet kan spilles av med en rimelig brukt cd snurrer kanskje,og hva med en litt rimelig integrert røramp,og ett par klipsh stativer.......med leting,og på sikt burde dette være overkommelig....

Hva med Nad BEE integrert,vet ikke om den har riia,men en rimelig nad riia,kunne jo kjøpes til det hele....hmm....

helarn

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.06.2006
Antall liker
570
Sted
Bodø
Torget vurderinger
1
Ja, ja. Akkurat nå sa den lille fruen: Å ka godt de e å slå av TVn og hør på musikk av og til...( forsøk på fonetisk utgave av bodødialekten). Dette fikk meg til å minne meg selv på hvor heldig jeg er...

K

kbwh

Gjest
Fruens fetter med frue og fire gutter i alderen fire til femten har vært innom. Fenomenet gjentar seg:

Fetterfruen valgte Haydns Årstidene i Jacobs' innspilling (Harmonia Mundi), og jeg satte på Høsten fra starten på jakten. Etter en stund: Ein Blitz! Ein Knall! PANG!

"Jeg ble SKUTT!", ropte Fetterfruen. Og gliste. Så byttet hun plass med hr. Fetter, som koste seg med vinhøsten og påfølgende dans og spel.

Det ER kjekt med god musikk på greit anlegg i stuen.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.823
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
BUMP!

Eldstemann på seks har vært hjemme med streptokokker mesteparten av uken, og det ble jeg som måtte ta med av det ikke veldig syke barnet på dagtid.
Så vi har kost oss med brettspillet Jakten på den forsvunne diamant og diverse godsaker på anlegget.

I ettermiddag var han ute og lekte med lillebror og jeg hørte ham gaule

Ha holti lok råo!
Ha holti lok råo!
med distinkt rytme.

Hva er det han roper? tenkte jeg opptil flere ganger. Men så datt det på plass. Denne har gått en runde eller 4 i uka:

;D

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.823
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Et forsøk på gjenoppliving (igjen, klagehuer). Vi hadde gjester fra hovedstaden i helgen. Et par bestekompiser med koner og døtre. Det ble litt musikk, men trådens egentlige tema illustreres med dette bildet:

Søndag morgen pysj. Våre to gutter og de to eldste av de besøkende unge kvinner har befolket lyttestolen til Trond Viggo Torgersens opplesning av Prokofievs Peter og Ulven, spilt av Concertgebouworkest Amsterdam dirigert av Bernard Haitink.

Store øyne og intens konsentrasjon!

Vedlegg

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Antall liker
4.636
Valentino skrev:
BUMP!

Eldstemann på seks har vært hjemme med streptokokker mesteparten av uken, og det ble jeg som måtte ta med av det ikke veldig syke barnet på dagtid.
Så vi har kost oss med brettspillet Jakten på den forsvunne diamant og diverse godsaker på anlegget.

I ettermiddag var han ute og lekte med lillebror og jeg hørte ham gaule

Ha holti lok råo!
Ha holti lok råo!
med distinkt rytme.

Hva er det han roper? tenkte jeg opptil flere ganger. Men så datt det på plass. Denne har gått en runde eller 4 i uka:

;D
Denne minner meg om en kompis, som en tid arrangerte endel store konserter i Oslo. Han ble tatt til side av tante i barnehagen til datteren på 3. Hun spurte om det ble spilt mye musikk i heimen. Min kamerat (som da var involvert i Prince-konserten) svarte stolt at, jo det ble da det.

Tanten svarte, uten å smile; "det er kanskje derfor din datter løper rundt her og gauler; "you sexy motherfucker - shake that ass""

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.398
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
BigSwifty skrev:
Tanten svarte, uten å smile; "det er kanskje derfor din datter løper rundt her og gauler; "you sexy motherfucker - shake that ass""
Tryggest å holde seg til klassisk............

M

musicus

Gjest
om.s skrev:
Etter en tid med tildels store sosiale omveltninger og uro, er det igjen på tide å nyte av livet, igår hadde jeg besøk av en meget hyggelig (og snygg!!) kvinne som man har møtt og funnet en usedvanlig god tone med.

Etter timer med hyggelig prat og glede var det tid å plassere henne i sofaen fremfor anlegget, i sweetspot, frem plukket man Patricia Barber "Verse" og låt #5 , lyset ble dempet og det var tid for reaksjonen!
ENDELIG, sier nå jeg, hun lukker øynene, lytter intenst, og etter noen minutter kommer det, "nå, skjønner jeg hvorfor du driver med dette, jeg har ikke tidligere hørt musikk så klart, dette vil jeg vil høre mer av en annen gang"!. Gjett om, sier nå jeg ;D.
(Nå hører det også med til historien at hun jobber innen kultur med bl.a musikk, film, bøker etc..)

Lykkelig! jeg? bare forordet!! ;D og fortsettelsen av historien går videre idag, da skal man hilse på hennes bror (som visstnok også lider litt av dette), Jeg går en spennende tid i møte 8) ;D....

Så gutta, kara, menn osv, ikke gi opp, det finnes håp!!! ;D

mvh
En lite videre utvikling av denne lille posten:
Kvinnen det snakkes om tidligere i innlegget har jeg nu vært sambo med over ett år, en sønn på snart 8 mnd har entret verden og livet smiler vel igjen på det meste.
Ikke minst bruken og gleden av og med anlegget og musikken, der er hun flittig bruker og lillen ser også ut til å like god musikk på ett godt anlegg, (riktig nok med en helt annen oppsetning pr idag) :)...

mvh

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Antall liker
4
Må nesten følge opp det siste innlegget til musicus.

Vi har i vårt hjem stort sett spilt musikk hele dagen, både høyt og lavt. Poden som nå er litt over 14 mnd ble foret med musikk fra dag 1 i svangerskapet og det har fortsatt etterpå også. Han "danset rytmisk" før han kunne gå. Og når han nå kommer hjem fra barnehagen og anlegget er på, stopper han opp med et stort smil rundt munnen og starter å danse. Han savner tydeligvis musikken når han er i barnehagen. Opplever også at han blir "fraværende" og står og danser for seg selv. Tror små barn føler musikk og rytme. Her er det ikke nødvendigvis den audiofile lyden som står i fokus, han danser nå selv til motorlyden på vår gamle GW! ;D Det er også morsomt å se hva av lyd/musikk som fanger hans interesse, da må han bort til den ene høyttaleren og kjenne på den samt stå der og lytte. Tror dog han hadde savnet anlegget hjemme (slik foreldrene gjør når vi har vært på besøk til andre i slekten) om vi hadde byttet det ut med et kompaktanlegg.

Svigers liker seg forresten også når de er på besøk, spiller da musikk de liker. Går med noen timer til det hver gang de er nedover. Har til og med fått svigers over på squeezeboxløsning etter at de har satt seg inn i hvordan det fungerer her i hjemmet.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.275
Torget vurderinger
1
musicus skrev:
om.s skrev:
Etter en tid med tildels store sosiale omveltninger og uro, er det igjen på tide å nyte av livet, igår hadde jeg besøk av en meget hyggelig (og snygg!!) kvinne som man har møtt og funnet en usedvanlig god tone med.

Etter timer med hyggelig prat og glede var det tid å plassere henne i sofaen fremfor anlegget, i sweetspot, frem plukket man Patricia Barber "Verse" og låt #5 , lyset ble dempet og det var tid for reaksjonen!
ENDELIG, sier nå jeg, hun lukker øynene, lytter intenst, og etter noen minutter kommer det, "nå, skjønner jeg hvorfor du driver med dette, jeg har ikke tidligere hørt musikk så klart, dette vil jeg vil høre mer av en annen gang"!. Gjett om, sier nå jeg ;D.
(Nå hører det også med til historien at hun jobber innen kultur med bl.a musikk, film, bøker etc..)

Lykkelig! jeg? bare forordet!! ;D og fortsettelsen av historien går videre idag, da skal man hilse på hennes bror (som visstnok også lider litt av dette), Jeg går en spennende tid i møte 8) ;D....

mvh
Kvinnen det snakkes om tidligere i innlegget har jeg nu vært sambo med over ett år, en sønn på snart 8 mnd har entret verden og livet smiler vel igjen på det meste.
Ikke minst bruken og gleden av og med anlegget og musikken, der er hun flittig bruker og lillen ser også ut til å like god musikk på ett godt anlegg, (riktig nok med en helt annen oppsetning pr idag) :)...

mvh
-ser ut som en bra lyttestol. ;)

M

musicus

Gjest
bjornh skrev:
musicus skrev:
om.s skrev:

mvh

mvh
-ser ut som en bra lyttestol. ;)
Skulle gjerne hatt en slik for senior også, men heldigvis har jeg (delvis ved en slump) klart å tune anlegget så man har lyden med seg ganske godt rundt i rommene og ikke er så sweetspot avhengig lenger, så da legger jeg meg heller på sofaen og har fullt lydutbytte ;) ;D ...

mvh

yel

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.03.2006
Antall liker
1
Har prøvd meg på alt av barne sanger, fra lillepetter edderkopp, til bæ-bæ osv.... med middelmådig suksess. Har en på snart 5, og en på straks året. RAM...STEIN.... RAM...STEIN!!!! Brøles plutselig ut av ht (random). Og da ser du, vart det fart på minstemann, armer og bein, og et kjempe flir!! ;D ;D ;D. Hver gang denne låta settes på, så er det slutt på gråt og sure miner... Lurer bare på hva som er neste steg, hvis Ramstein er musikk for ettåringer....................... hm... ::) ??? ::) ???

-Y-

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
13.119
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Valentino skrev:

Søndag morgen pysj. Våre to gutter og de to eldste av de besøkende unge kvinner har befolket lyttestolen til Trond Viggo Torgersens opplesning av Prokofievs Peter og Ulven, spilt av Concertgebouworkest Amsterdam dirigert av Bernard Haitink.
Store øyne og intens konsentrasjon!
Herlig. Fineste bildet jeg har sett til nå på HFS, Valetino!

Topp Bunn