Oblivione? Valentino opplever Oblivion RCA

Status
Stengt for ytterligere svar.

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.748
Antall liker
21.618
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Begge bruker PTFE som isolasjon.
Begge bruker (etter hva jeg forstår) forsølvet kobber i lederne.

Likhetene kan godt stoppe der for hva jeg vet, både elektrisk og mekanisk.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
Valentino skrev:
Begge bruker PTFE som isolasjon.
Begge bruker (etter hva jeg forstår) forsølvet kobber i lederne.

Likhetene kan godt stoppe der for hva jeg vet, både elektrisk og mekanisk.
Jeg kjente til disse likhetene. Jeg synes ikke det holder for å kalle de like. Tverrsnitt, geometri, lederoppbygging, isolasjonsdimensjoner, lederavstand, revolvering, osb osb. Opprinnelig påstand var så bastant at den gjorde meg nysgjerrig på hva jeg ikke visste.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.748
Antall liker
21.618
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Enig, trondmeg.

Kan noen måle kombattantene? Rheeeesuuuuus!
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.876
Antall liker
5.718
Torget vurderinger
1
el_mariachi skrev:
Anonym skrev:
På kabler som jeg kjøper inn fra elektrogrossist (sterkstrøm) ligger rabatten vanligvis på rundt 90%.

Kan tenke meg at Elfa ikke er helt ulikt Solar og Ahlsell.
Så da er jeg ikke helt på bærtur likevel!

Jeg føler at det var jeg som i all hovedsak dro denne debatten ut av kurs ved at jeg motsatte meg påstandene til el_mariachi, og som Høvding deltar jeg ikke normalt i debatter, men når enkelte forsøker å overbevise resten om at hifi forretninger har 10-gangen på sine produkter, så føler jeg at det er riktig å opplyse at dette ikke er riktig.

Det var en bruker lengre opp i tråden som tok frem et eksempel på en norsk hifi forretning som mente at kabelagenturet er det siste han ville gi slipp på, men det har nok ikke bare med prisen å gjøre (hvis det i det hele tatt var sant). Kabler er veldig enkelt å lagerføre da det tar lite plass, det er noe alle kunder trenger, og det er enkelt å selge inn uten for mye jobb. Det er selvfølgelig enkelte kunder som skal teste 10 kabelmerker opp mot hverandre før de tar en avgjørelse, men de aller fleste kjøper komplett kabelsett etter 10-15 minutters samtale, mens de kan bruke dagevis eller ukevis på å bestemme seg for høyttalere eller forsterker o.l. Kort oppsummert så er det en drøm å selge kabler, men det betyr ikke at alle som selger kabler er ute etter å lure deg.

Kalkylene er ofte noe bedre på kabler, men ikke alltid, og jeg vet om kabelmerke som selges i Norge med under 3x kalkyle fra fabrikk til forbruker (hvilket betyr veldig lav fortjeneste), samtidig som jeg vet om kabler som selges langt dyrere, så det blir umulig å kategorisere alle kabelmerker under en kam.

Jeg synes vi skal stoppe diskusjonen om utviklingskostand og fortjeneste i denne debatten, såfremt ingen har noe håndfast info, og det er det ingen som har hatt så langt.


Mvh
Høvdingen
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Høvdingen skrev:
el_mariachi skrev:
Anonym skrev:
På kabler som jeg kjøper inn fra elektrogrossist (sterkstrøm) ligger rabatten vanligvis på rundt 90%.

Kan tenke meg at Elfa ikke er helt ulikt Solar og Ahlsell.
Så da er jeg ikke helt på bærtur likevel!

,

Det var en bruker lengre opp i tråden som tok frem et eksempel på en norsk hifi forretning som mente at kabelagenturet er det siste han ville gi slipp på, men det har nok ikke bare med prisen å gjøre (hvis det i det hele tatt var sant). ,
Mvh
Høvdingen

....det nok veldig sant...Men anser det ikke som relevant å fronte denne bransje -personligheten i denne tråden.. Det finnes konkrete eksempler på hifibutikker som også er produsenter av til dels dyrt utstyr som har en meget brukbar avanse på produktene... Men det er en annen historie..Og hører ikke hjemme her.. :)
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.876
Antall liker
5.718
Torget vurderinger
1
Det faktum at Valentino ikke hører forskjell på de aktuelle kabler synes jeg er greit.

Jeg skjønner derimot ikke hvorfor en skal dissekrere Oblivion med alle mulige spekulasjoner og løse argumenter. Det har blitt en trend de siste årene at kabler, cd og forsteker spiller likt, og det argumentere ofte utifra veldig enkle sammenlignigner. Ettersom kabel A har kobber og teflon så må den koste det samme og spille likt som kabel B fordi den også har kobber og teflon.

Så lenge diskusjonen inneholder saklig og håndfast info er det helt greit, men usaklige spekulasjoner og drittkasting blir noe annet.

Mvh
Høvdingen
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.748
Antall liker
21.618
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Men en måling kunne vise at jeg ikke kan høre, ikke sant?
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.073
Antall liker
33.779
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Kan jo hende begrensningene ligger et annet sted i kjeden. Forskjellen på kabler øker i takt med kvaliteten på resten av utstyret.
Ville vel være litt overkill å bruke en kabel som koster mer enn pre/dac'en. Kan vel ikke forvente at en kabelstump skal utrette mirakler heller.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.748
Antall liker
21.618
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg tror ikke prisen på elektronikken er relevant. Heller ytelsen.
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.073
Antall liker
33.779
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Valentino skrev:
Jeg tror ikke prisen på elektronikken er relevant. Heller ytelsen.
Dessverre ikke til å unngå at det har en viss sammenheng. (I større eller mindre grad).
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.748
Antall liker
21.618
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Man kan alltid spekulere i om utstyret mitt mangler transparens. Spesielt om man ikke har hørt det.
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.073
Antall liker
33.779
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Valentino skrev:
Man kan alltid spekulere i om utstyret mitt mangler transparens. Spesielt om man ikke har hørt det.
Når det gjelder nevnte pre/dac så har jeg faktisk en maken hjemme som jeg bruker til hodetelefoner, samt et par aktive studiomonitorer.
Jeg liker lyden , men den kan ikke måle seg med det beste når det gjelder transparens. Ergo skiller den heller ikke like bra på kabler ect. som det beste av det beste.

Men det spiller musikk som bare f.... ;)
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.748
Antall liker
21.618
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
SD Transporter har da ingen hodetelefonutgang. Det er ikke din hodetelefonforsterker eller dine studiomonitorer som er flaskehalsen?
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.073
Antall liker
33.779
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Valentino skrev:
SD Transporter har da ingen hodetelefonutgang. Det er ikke din hodetelefonforsterker eller dine studiomonitorer som er flaskehalsen?
Jeg har testen den i anlegget sammen med Cary 306 SACD/Chord/Montana.(jeg henviste dessuten til RME ADI-2)
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.748
Antall liker
21.618
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Min RME ADI-2 er ikke i kjeden under testen her.
Har noe av det du har skrevet om transparens etc. i vår diskusjon relasjon til SD Transporter?
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.073
Antall liker
33.779
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Valentino skrev:
Min RME ADI-2 er ikke i kjeden under testen her.
Har noe av det du har skrevet om transparens etc. i vår diskusjon relasjon til SD Transporter?
Nei, da har jeg ikke fulgt med i timen............
 

KAS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2005
Innlegg
156
Antall liker
0
Etter å ha fulgt denne tråden har jeg rett og slett ikke lært noe ???

Mvh
KAS
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.073
Antall liker
33.779
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
KAS skrev:
Etter å ha fulgt denne tråden har jeg rett og slett ikke lært noe ???

Mvh
KAS
Konklusjonen blir vel at det alltid er lurt å teste ut en kabel i det aktuelle oppsettet før man brenner av en masse penger.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.748
Antall liker
21.618
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
soundscape skrev:
Valentino skrev:
Min RME ADI-2 er ikke i kjeden under testen her.
Har noe av det du har skrevet om transparens etc. i vår diskusjon relasjon til SD Transporter?
Nei, da har jeg ikke fulgt med i timen............
Godt. Jeg tror SD Transporter lar seg slå av EMMlabs og dCS sine saker (ref. Oslo Audio Society), men det er en ganske annen liga prismessig.
 

KAS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2005
Innlegg
156
Antall liker
0
soundscape skrev:
KAS skrev:
Etter å ha fulgt denne tråden har jeg rett og slett ikke lært noe ???

Mvh
KAS
Konklusjonen blir vel at det alltid er lurt å teste ut en kabel i det aktuelle oppsettet før man brenner av en masse penger.

Akkurat, og er det ikke forskjell lar jeg det være. Fint, da var alt som før.

KAS
 

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Innlegg
1.686
Antall liker
14
soundscape skrev:
Dessverre ikke til å unngå at det har en viss sammenheng. (I større eller mindre grad).
Hvordan er det egentlig mulig å uttale seg på en slik skråsikker måte? Det er jo ikke en kjeft på kloden som kan si noe fornuftig om hva som konstituerer "den beste kabelen" - noen sverger til èn solidcore leder, noen til flere, noen til multistrand. Noen lager rektangulære ledere, noen flate ledere, noen runde. Noen liker kobber, noen liker sølv, noen kobber med sølv rundt, noen mener gull funker best, noen digger funky materialer som palladium og beryllium kobber. Noen fletter mot venstre, noen fletter mot høyre, noen tvinner hardt, andre tvinner løst og et eller annet sted der ute finnes helt sikkert noen som bruker makramè-teknikkene de lærte i håndarbeidstimene på barneskolen også.

Det eneste som forener dem alle er at nettopp deres aller dyreste kabel er den beste som eksisterer på kloden, en rørende enighet om at fabuløse priser er absolutt påkrevd (for troverdighet blant de bemidlede og de konstant aspirerende?) og en fullstendig mangel på sammenhengende og troverdige forklaringer på hvorfor akkurat deres design gjør noe som helst til eller fra i forhold til en ledningsstump fra el-sjappa nede i gata. Og slikt skal man altså forholde seg til og ta for god fisk?

Ærlig talt.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
KAS skrev:
Etter å ha fulgt denne tråden har jeg rett og slett ikke lært noe ???

Mvh
KAS
Joda. Valentino har testet to kabler mot hverandre, hører ingen forskjell, og ingen vet egentlig hvorfor.

Snart er alle tenkelige årsaker pekt på av en eller annen, og en av de årsakene er det sannsynligvis. Men hvilken kommer vi aldri til å finne ut.

Mvh Vidar P
 

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Innlegg
1.686
Antall liker
14
Short, sweet and on the button. Lengre kommer man vel heller ikke - noen gang.

Håper manglen på nattesøvn ikke går ut over treffsikkerheten når dagens diagnoser skal stilles... ;)
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Mangelen på treffsikkerhet går iallefall aldri utover nattesøvnen :)

Mvh Vidar P
 
L

lark

Gjest
Vidar P skrev:
KAS skrev:
Etter å ha fulgt denne tråden har jeg rett og slett ikke lært noe ???

Mvh
KAS
Joda. Valentino har testet to kabler mot hverandre, hører ingen forskjell, og ingen vet egentlig hvorfor.

Snart er alle tenkelige årsaker pekt på av en eller annen, og en av de årsakene er det sannsynligvis. Men hvilken kommer vi aldri til å finne ut.

Mvh Vidar P
Hmm... jeg kom på noe. Kan det tenkes at det rett og slett ikke er hørbar forskjell på ledningene?
 
S

Storebror

Gjest
Kaaanskje kommer lakrisen?

Valentino skrev:
Kan noen måle kombattantene? Rheeeesuuuuus!
Rhesus har målt 25m Clas og konstatert at den er lik 1m Valhalla.
Derfor tror jeg det er trygt å si at vi ikke trenger målinger.

Du har hørt på Habia kontra Oblivion et stykke tid og ikke hørt forskjeller på disse. Fair.
Noen spekulerer i at det er grunnet likheter mellom de to kablene. Fair.
Hva med å introdusere lakris nå på tampen av uka for å høre om den skiller seg fra de to andre?

Mvh
Rolf
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.073
Antall liker
33.779
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Lille_Adam skrev:
soundscape skrev:
Dessverre ikke til å unngå at det har en viss sammenheng. (I større eller mindre grad).
Hvordan er det egentlig mulig å uttale seg på en slik skråsikker måte? Det er jo ikke en kjeft på kloden som kan si noe fornuftig om hva som konstituerer "den beste kabelen" - noen sverger til èn solidcore leder, noen til flere, noen til multistrand. Noen lager rektangulære ledere, noen flate ledere, noen runde. Noen liker kobber, noen liker sølv, noen kobber med sølv rundt, noen mener gull funker best, noen digger funky materialer som palladium og beryllium kobber. Noen fletter mot venstre, noen fletter mot høyre, noen tvinner hardt, andre tvinner løst og et eller annet sted der ute finnes helt sikkert noen som bruker makramè-teknikkene de lærte i håndarbeidstimene på barneskolen også.

Det eneste som forener dem alle er at nettopp deres aller dyreste kabel er den beste som eksisterer på kloden, en rørende enighet om at fabuløse priser er absolutt påkrevd (for troverdighet blant de bemidlede og de konstant aspirerende?) og en fullstendig mangel på sammenhengende og troverdige forklaringer på hvorfor akkurat deres design gjør noe som helst til eller fra i forhold til en ledningsstump fra el-sjappa nede i gata. Og slikt skal man altså forholde seg til og ta for god fisk?

Ærlig talt.
Hadde vel ikke tenkt å delta i denne debatten, men når mine uttalelser blir tatt helt ut av sammenhengen så føler jeg for å forklare meg.

Min uttalelse vedrørende pris/kvalitet dreide seg om elektonikk - og IKKE kabler.
Jeg uttaler meg "på en slik skråsikker måte" på de erfaringene jeg har samlet meg som hi-fi freak i en alder av 51 år.(og fremdeles hørsel på begge ørene).

Uttalelsen er basert på egen erfaring med utstyr i "alle" prisklasser, og man får ofte (i varierende grad) det man betaler for.

Priser på kabler er en HELT annen historie. Jeg har selv valgt bort langt dyrere kabler enn de jeg har utelukkende av lydmessige årsaker.

Jeg har ingen personlig erfaring med kablene Valentino testet ut, og kanskje er det som lark sier rett og slett ingen hørbar forskjell på ledningene....eller resultatet kunne blitt annerledes i et annet oppsett.

Nu, forlater jeg frokosten og drar meg på jobb - ha en fortreffelig dag :)
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.748
Antall liker
21.618
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Kaaanskje kommer lakrisen?

Storebror skrev:
Hva med å introdusere lakris nå på tampen av uka for å høre om den skiller seg fra de to andre?
Jeg har jo luftet ideen, men tror jeg heller vil høre musikk og filosofere litt med Mbare.
 

KAS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2005
Innlegg
156
Antall liker
0
soundscape skrev:
Jeg har ingen personlig erfaring med kablene Valentino testet ut, og kanskje er det som lark sier rett og slett ingen hørbar forskjell på ledningene....eller resultatet kunne blitt annerledes i et annet oppsett.


Har ingen erfaring med nevnte kabler jeg heller, men er enig i dette.
Eneste som gjennstår er å bytte til like plugger på begge settene, og teste igjen.

KAS
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Nå må dere snart gi dere her! ;D
25 sider med kabelpjatt!

Valentino hørte ikke forskjell, big deal. Sikkert mange av oss som hadde hatt samme erfaring(eller ikke, who the fuck knows). Jeg mente for 3 år siden at jeg hørte stor forskjell på Crystal Cable signal-kabel vs noe kinesisk jeg hadde, og kjøpte. Men da var jeg audiofilt syk. Ikke sikkert jeg hadde vært like overbevist i dag, på den annen side er Crystal bra bygget, har gode plugger, er tynne, fleksible og fine - så jeg er happy uansett.

Jeg er imponert over at Val gadd å bruke tid på det(han er nok sykere enn meg), kjenner selv at det skal mye til for å "teste ditt og datt" nå, spesielt hvis det ikke er noen saftige incentiver.(f.eks en morsom ny komponent/høyttaler som man har lyst på)

Og der bidro jeg til pjattet også gitt.

O.
 

KAS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2005
Innlegg
156
Antall liker
0
Dog skrev:
Nå må dere snart gi dere her! ;D
25 sider med kabelpjatt!

Valentino hørte ikke forskjell, big deal. Sikkert mange av oss som hadde hatt samme erfaring(eller ikke, who the fuck knows). Jeg mente for 3 år siden at jeg hørte stor forskjell på Crystal Cable signal-kabel vs noe kinesisk jeg hadde, og kjøpte. Men da var jeg audiofilt syk. Ikke sikkert jeg hadde vært like overbevist i dag, på den annen side er Crystal bra bygget, har gode plugger, er tynne, fleksible og fine - så jeg er happy uansett.

Jeg er imponert over at Val gadd å bruke tid på det(han er nok sykere enn meg), kjenner selv at det skal mye til for å "teste ditt og datt" nå, spesielt hvis det ikke er noen saftige incentiver.(f.eks en morsom ny komponent/høyttaler som man har lyst på)

Og der bidro jeg til pjattet også gitt.

O.
Litt pjatt ja, og det kan jo hende det fins ett snev av lydforskjell når man beveger seg oppover i skalaen på Crystal Cable også da. I rette anlegg selvfølgelig ;)

KAS
 
K

KindOfBlue

Gjest
Dersom man skal akseptere "i rette anlegg" argumentet, så får kabelselgere et helvete fremover, gitt det enorme antall variabler de må ta høyde for. Det blir umulig å komme med anbefalinger, fordi variasjonsmulighetene er nærmest uendelige.

Man skulle, f.eks., tro at det å strekke beste mulige kabel fra A til Å i anlegget, fra samme leverandør, ville være et sjakktrekk. Men etter at Bertram banket Valhalla som signalkabel i Fidelitys referanseanlegg er den teorien i bero. Dette diskuteres også en del i seneste nummer av Fidelity.

Diskusjonen går på at det virker det som om en av de fremste kabelfremstillerne - Nordost - ikke er i stand til å skape en optimal kjede med sine produkter, og redaktøren grubler over hva han trodde var en vedtatt sannhet, som nå får et skudd for baugen.

Enda mer tankevekkende er det at man nå er prisgitt å tombola seg frem med andre kabelmerker, i hvert eneste ledd i kjeden, i jakten etter godlyden.

Dette er hyggelig utfra både selgers synspunkt (til tross for at det er umulig å gi råd), men også hobbyentusiastens, som nå har fått tidtrøyte til mange og lange vinterkvelder.
 

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Innlegg
4.569
Antall liker
1.240
Torget vurderinger
11
Kaaanskje kommer lakrisen?

Valentino skrev:
Storebror skrev:
Hva med å introdusere lakris nå på tampen av uka for å høre om den skiller seg fra de to andre?
Jeg har jo luftet ideen, men tror jeg heller vil høre musikk og filosofere litt med Mbare.
Det hadde jo vert veldig interesant om du prøvde med lakris også!

Men uten at jeg kjenner de 2 kablene som er omtalt,så virker det jo på meg som de er veldig likt oppbyggt også ? Massiv sølvbelagt kobber med pyton :D isolasjon ,eller ?
Etter min erfaring skal det da vere veldig vanskelig å skille de 2......
 

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
24
Torget vurderinger
5
Kaaanskje kommer lakrisen?

Rune S skrev:
Valentino skrev:
Storebror skrev:
Hva med å introdusere lakris nå på tampen av uka for å høre om den skiller seg fra de to andre?
Jeg har jo luftet ideen, men tror jeg heller vil høre musikk og filosofere litt med Mbare.
Etter min erfaring skal det da vere veldig vanskelig å skille de 2......
Har de ikke veldig stor forskjell i pris?
 
S

Storebror

Gjest
Lakris is tha shit...?

Testen som sådann er fin.
Den viser at Valentino i eget oppsett ikke hører forskjell på egen Habia og Oblivion.
Det kan i beste fall benyttes til å trekke slutningen om at kanskje er det mulig å lage sine egne Oblivion og spare noen gode kroner på det. (I tilsvarende kabelimmune anlegg som Valentino i alle fall)

Men før Valentino har testen Lakris mot Habia/Oblivion så forteller egentlig ikke testen så mye.
Er anlegget totalt kabelimmunt og responderer ikke på lakris kontra Habia/Oblivion?
Eller vil anlegget fortelle om forskjeller på disse og dermed en større gevinst av testen totalt sett?

Synd om det ikke blir noe av.

R
 
M

musicus

Gjest
KindOfBlue skrev:
Dersom man skal akseptere "i rette anlegg" argumentet, så får kabelselgere et helvete fremover, gitt det enorme antall variabler de må ta høyde for. Det blir umulig å komme med anbefalinger, fordi variasjonsmulighetene er nærmest uendelige.
Dette burde du jo ha oppdaget som gamme hifi entusiast, imo, det er vel der for en skal unngå de bastante konklusjonene, og ha en viss åpning for ikke alt er forutbestemt, og dessverre gjør det hifi verdenen for stor for noen, i betydningen at det ikke alltid er svart/hvitt men også består av en hel del deilige nyanser, også med tanke på kabelens påvirkning i avspillingskjeden.
Anbefalinger bør være av "løp og test" og ikke nødvendigvis "løp og kjøp" karakter, men er det klart, har man bestemt seg for ikke tro det er forskjeller alikevel er man kanskje mer tjent med å sette på en skive og la folk få holde på som de vil, det funker faktisk, men synes vanskeligere for noen enn andre igjen.

mvh
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.934
Antall liker
587
Et moment som jeg ikke husker å ha sett gjennomdiskutert til konsensus, det kan vel også ta mer enn 20 sider, er om kabelimmunt er en hedersbetegnelse eller et skjellsord.

Et moment i den debatten, gjelder digitaloverføring: Det går an å lage en så dårlig kombinasjon av digitalutgang og digitalinngang at det faktisk gir hørbare forskjeller mellom ulike digitalkabler. Men det er godt gjort å få til å designe, lage og selge slikt utstyr, og det er slett ikke et honnørord at vedkommende anlegg kan brukes til å skjelne mellom ulike digitalkabler.

Jeg kaster derfor inn som brannfakkel ( asbestdrakt på ) at det kanskje kan være mulig å lage så dårlige analoganlegg også at de kan brukes til å skjelne mellom kabler! Det være seg signalkabler eller høyttalerkabler.
 

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Innlegg
4.569
Antall liker
1.240
Torget vurderinger
11
Kaaanskje kommer lakrisen?

toriamos skrev:
Rune S skrev:
Valentino skrev:
Storebror skrev:
Hva med å introdusere lakris nå på tampen av uka for å høre om den skiller seg fra de to andre?
Jeg har jo luftet ideen, men tror jeg heller vil høre musikk og filosofere litt med Mbare.
Etter min erfaring skal det da vere veldig vanskelig å skille de 2......
Har de ikke veldig stor forskjell i pris?
Jo,var det ikke så at der var forskjel i pris? Etter 24 sider tror jeg den var avklart.... ::) ;D

Jeg burde ikke begynnt å skrive i denne tråden,for det intereserer meg igrunnen ikke ;D ,men jeg vet at Celius har jobbet mye med kabler opp igjennom årene.Kobber er ikke kobber,sølv er ikke sølv,der finnes bedre og dårligere kvalitet med tilsvarende prisforskjel på råmaterialet,jeg vet også hva det vil si å prøve å drive et firma/butikk i kongeriket Norge idag.
Habia kommer vel kanskje ifra et sted der de jobber for 5 riskorn i timen ? ,hva vet jeg.....
 
K

KindOfBlue

Gjest
Musicus - Nå er det vel tydelig av mine tidligere innlegg hva jeg syns om den type vilkårlighet? ;D
Dersom man enkelt klarte å identifisere forskjeller, når det var kontrollert for seende lytting, ville man simpelthen vært nødt til å akseptere at sånn er hobbyen. For å trekke en sammenligning: glem hva som står på etiketten, all vin smaker ulikt, alt etter hvilket glass og hvilket rom du drikker den i.

Men siden rapporterte forskjeller er avhengige av at man vet hva man lytter til, og disse i tillegg går i hytt og pine, så blir det en meget vilkårlig hobby, for dem som velger denne innfallsvinkelen.
Det er langt fra nødvendig. Det er også mulig at vin fra samme slott og årgang smaker likt!
 
Status
Stengt for ytterligere svar.
Topp Bunn