Oblivione? Valentino opplever Oblivion RCA

Status
Stengt for ytterligere svar.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Se der, så har onkel P brakt tilbake forsoning og smil på alles lepper. Nå kan dere gyve løs igjen, men husk å være høflige og kjekke med hverandre :)

Mvh Vidar P
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.706
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Er det noen spesiell grunn til at denne tråden har blitt så lang? Noe sier meg at tråden ikke hadde fått oppmerksomhet hvis det var noen andre som testet kablene. Helt seriøst, hva er dealen med Valentino?
 
S

Storebror

Gjest
Mbare skrev:
Når jeg leser meg gjennom denne tråden slår det meg en ting:

hvorfor i all verden er det en lang diskusjon om hvorvidt Val hører forskjell på kabler eller ikke? Det er jo interessant, til en viss grad at han ikke gjør det, men da burde det jo sånn sett være like interessant, til den samme visse graden, at jeg gjør det?

Jeg skjønner bare ikke. Knapt nok skjønner jeg hva det er jeg ikke skjønner. Annet enn at jeg har gjort meg selv forvirra. ???
Det er flere som ikke skjønner det. Hvorfor i det hele tatt starte denne tråden? Husk nå på at Valentino er Valentino, historien hans og han tidligere innlegg betyr litt her. For å sette det på spissen så han han antydet at de aller fleste forskjeller forsvinner hvis det er < 0.1dB nivåforskjell og øynene er lukket. Hvorfor så teste kabler? Og ikke minst; hvorfor annonsere det før testen starter? For å bidra til positiv stemning? ::) Mest av alt lurer jeg på hva som er så skummelt med at noen hører forskjell på kabler?

R
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.176
Antall liker
4.369
Torget vurderinger
1
Storebror skrev:
...
Mest av alt lurer jeg på hva som er så skummelt med at noen hører forskjell på kabler?
...
Hva er det som er så opprivende med at mange ikke gjør det, og dertil ikke helt er overbevist om at så mange andre gjør det heller?
(å oppleve forskjeller med vidåpne øyne er en noe annet enn å høre med bare ørene).

mvh
KJ
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.873
Antall liker
21.887
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Storebror skrev:
Mbare skrev:
Når jeg leser meg gjennom denne tråden slår det meg en ting:

hvorfor i all verden er det en lang diskusjon om hvorvidt Val hører forskjell på kabler eller ikke? Det er jo interessant, til en viss grad at han ikke gjør det, men da burde det jo sånn sett være like interessant, til den samme visse graden, at jeg gjør det?

Jeg skjønner bare ikke. Knapt nok skjønner jeg hva det er jeg ikke skjønner. Annet enn at jeg har gjort meg selv forvirra. ???
Det er flere som ikke skjønner det. Hvorfor i det hele tatt starte denne tråden? Husk nå på at Valentino er Valentino, historien hans og han tidligere innlegg betyr litt her. For å sette det på spissen så han han antydet at de aller fleste forskjeller forsvinner hvis det er < 0.1dB nivåforskjell og øynene er lukket. Hvorfor så teste kabler? Og ikke minst; hvorfor annonsere det før testen starter? For å bidra til positiv stemning? ::) Mest av alt lurer jeg på hva som er så skummelt med at noen hører forskjell på kabler?

R
For å ta det essensielle:
Sammen likner man to helt like hifidingser med så liten forskjell som 0,5dB på volumkontrollen vi de to oppleves som uliktlåtende (høyt signifikansnivå, husker ikke tallet.;D).
Når man ikke vet hva som spiller er man prisgitt sine ører. Hifi handler egentlig kun om lydgjengivelse.
Jeg tenkte jeg kunne dele mine opplevelser med dere her - jeg har ikke lyttetestet kabler på ca. 10 år - og folk med ørene i orden har sagt at jeg burde prøve Oblivion.
Jeg visste ikke hvordan det ville gå da jeg startet tråden. Lurer på hva slags tråd det ville blitt om jeg hadde hørt forskjell.

Jeg har under testens gang opptil flere ganger tenkt at nå låter det kvassere eller mer liquid og alt slikt, men så har jeg repetert/kontrollert og funnet ut at det nok bare var lille hodet som laget en knagg i det øyeblikket. Og sånn har dagene gått.
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
Karma skrev:
Det mest interessante spørsmål nå er: HVORFOR hører ikke Valentino forskjell?

1. Han har ikke gode nok evner til å lytte på den rette måten.

2: Anlegget hans evner ikke å avdekke slike forskjeller

3: Anlegget hans er så solid og godt konstruert at det ikke ikke blir ustabilt i forhold til ulike kabler.

4: Han er påvirket av negativ placèbo

5: Han er for nøytral til å bli påvirket av positiv placèbo

6: Disse kabler er egentlig i egenskap identiske med de han har fra før
Fortsetter med relevante spørsmål her jeg (har ikke kommet lenger i tråden)..
Har Valentino latt begge kablene få minimum 24 timer på seg til å yte sitt beste.?
Eller har han byttet kabler og lyttet samme dag.?
Har kanskje kablene blitt byttet "like" ofte som plater.?
Har Valentino gitt begge kablene en real sjanse og brukt to like komponenter med forskjellige kabler.?
(eksempelvis to identiske signalkilder med forskjellige kabler)
Kjell
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
el_mariachi skrev:
asbjbo skrev:
"Dødt løp", hvis det er hva dette til slutt ender med, vil være det samme som ren utklassing. DIY-kabelen koster ca 550 alt inklusive og Oblivion RCA ca 8500. Med den prisforskjellen (7950 kr, eller 1445 %) burde det fortrinnsvis være ganske dramatiske forskjeller å høre.
Feil.
De som selger forbrukerelektronikk har ingen produkter som de ikke kan kalkulere "innkjøpspris X 10" på. Den nevnte kabelen koster da sannsynligvis kr.85 å produsere.

Og da kommer jo situasjonen i et nytt lys? Eller?
Dette må du bevise..
Frem med rene bevis her..
Dette er en ren påstand og det må du svare for.!
Kjell
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
Valentino skrev:
Storebror skrev:
Mbare skrev:
Når jeg leser meg gjennom denne tråden slår det meg en ting:

hvorfor i all verden er det en lang diskusjon om hvorvidt Val hører forskjell på kabler eller ikke? Det er jo interessant, til en viss grad at han ikke gjør det, men da burde det jo sånn sett være like interessant, til den samme visse graden, at jeg gjør det?

Jeg skjønner bare ikke. Knapt nok skjønner jeg hva det er jeg ikke skjønner. Annet enn at jeg har gjort meg selv forvirra. ???
Det er flere som ikke skjønner det. Hvorfor i det hele tatt starte denne tråden? Husk nå på at Valentino er Valentino, historien hans og han tidligere innlegg betyr litt her. For å sette det på spissen så han han antydet at de aller fleste forskjeller forsvinner hvis det er < 0.1dB nivåforskjell og øynene er lukket. Hvorfor så teste kabler? Og ikke minst; hvorfor annonsere det før testen starter? For å bidra til positiv stemning? ::) Mest av alt lurer jeg på hva som er så skummelt med at noen hører forskjell på kabler?

R
For å ta det essensielle:
Sammen likner man to helt like hifidingser med så liten forskjell som 0,5dB på volumkontrollen vi de to oppleves som uliktlåtende (høyt signifikansnivå, husker ikke tallet.;D).
Når man ikke vet hva som spiller er man prisgitt sine ører. Hifi handler egentlig kun om lydgjengivelse.
Jeg tenkte jeg kunne dele mine opplevelser med dere her - jeg har ikke lyttetestet kabler på ca. 10 år - og folk med ørene i orden har sagt at jeg burde prøve Oblivion.
Jeg visste ikke hvordan det ville gå da jeg startet tråden. Lurer på hva slags tråd det ville blitt om jeg hadde hørt forskjell.

Jeg har under testens gang opptil flere ganger tenkt at nå låter det kvassere eller mer liquid og alt slikt, men så har jeg repetert/kontrollert og funnet ut at det nok bare var lille hodet som laget en knagg i det øyeblikket. Og sånn har dagene gått.
Jeg er kanskje en av de få som aksepterer og respekterer din konklusjon ang kablene..
Og all ære til deg som tør å foreta en test og skrive det her på HFS..

Litt relevant OT: slik som HFS utarter seg, så kommer dette til å bli et utrivelig sted å være.. Ingen stoler på et resultat om du hører forskjeller på whatever, og ingen stoler på et resultat der du ikke hører forskjeller på whatever..
Så jeg ser OPP til de som tør stikke nesa si frem og fortelle sannheten, slik de opplever og sanser forskjellige komponenter/kabler i egne tester..

Så lurer jeg på hvorfor det skal bråkes og krangles i en tråd som denne.?
Jeg kan ikke se at Valentino har gjort en eneste feil i sin test her, så hvorfor i all verden oppfører dere så ufint.?
Om du personlig ikke stoler på Valentinos testresultat, så gjør den samme testen selv i eget oppsett..

PS: det er faktisk veldig mange meget gode innlegg her også ;)
Kjell
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Rotekroken skrev:
el_mariachi skrev:
asbjbo skrev:
"Dødt løp", hvis det er hva dette til slutt ender med, vil være det samme som ren utklassing. DIY-kabelen koster ca 550 alt inklusive og Oblivion RCA ca 8500. Med den prisforskjellen (7950 kr, eller 1445 %) burde det fortrinnsvis være ganske dramatiske forskjeller å høre.
Feil.
De som selger forbrukerelektronikk har ingen produkter som de ikke kan kalkulere "innkjøpspris X 10" på. Den nevnte kabelen koster da sannsynligvis kr.85 å produsere.

Og da kommer jo situasjonen i et nytt lys? Eller?
Dette må du bevise..
Frem med rene bevis her..
Dette er en ren påstand og det må du svare for.!
Kjell
For det første trenger jeg ikke bevise noe som helst, dette er ikke en påstand men en bedriftsøkonomisk observasjon.

Ja det er så enkelt at forhandlere ser seg ikke økonomisk tjent med å ha produkter i sortimentet sitt hvor de ikke kan multiplisere innkjøpsprisen med 10. Vi regner dermed med at kabelen koster kr850 inn i butikk. Videre bruker importør/grossistledd samme kalkyle, vi er da nede i kr 85 ut fra produsent som dekker materialer, produksjonskostnader og overskudd til produsenten.
 
K

KindOfBlue

Gjest
Rotekroken skrev:
Nå har du tatt deg litt vann over hodet her..
Bevis at Oblivion koster 85,- å produsere..
Bevis at Habia koster 5,50 å produsere..
Hva Oblivion koster vet jeg ikke, men Habia koster vel fortsatt 550 å produsere? (Ca. anslag v/asbjbo om jeg husker rett.)

Her har vi å gjøre med enkeltmannsfremstilt kontra masseproduksjon/distribusjon.

Til Habia er det innkjøpt deler, disse er satt sammen av bruker. Jeg regner med at det ikke er lagt inn tilvirkningskostnader: arb. timer, osv. Og at summen på 550 utgjør sluttkost for disse.

Det er annerledes med produkt som skal ut i butikk. Vet ikke helt om jeg tror på 10X fra grossist til detaljist - men det er mange ledd fra fremstilling til avsetning, og hvert ledd medfører vanligvis minst en dobling av prisen. Så fra opprinnelse til avsetningsledd ser vi ihvertfall glatt 10X.

Og i tilfellet Goldmund Eidos 18 har vi da et visst belegg for at ihvertfall innmaten kostet 40X mer enn hva Pioneer skulle ha for samme. (Og nå kommer kommentarene om at innpakning var bedre og noen plastdupper ble byttet ut - men vi vet ikke om disse ble byttet ut av Pioneer som OEM, ved at Goldmund spec'et opp akkurat dette i førsteledd, noe som er meget sannsynlig.)

Uansett - Habia 550.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.873
Antall liker
21.887
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Habia 550,- er temmelig spot on, og det er uten "arbeidskostnader", ja.
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.883
Antall liker
5.727
Torget vurderinger
1
Jeg har tatt bort noen av de siste innleggene, og jeg refererer til regel nr. 1 om god folkeskikk. Det er flere innlegg i denne tråden som kunne vært fjernet, men vi lar dem stå ettersom ting ser ut til å ha blitt skværet opp.

Feil.
De som selger forbrukerelektronikk har ingen produkter som de ikke kan kalkulere "innkjøpspris X 10" på. Den nevnte kabelen koster da sannsynligvis kr.85 å produsere.
Denne påstanden om 10-kalkyle er forøvrig helt feil. Det som er riktig er at det ofte regnes 10-gangen fra utviklingskostnad og opp til veil. pris, men det blir noe helt annet.

Mvh
Høvdingen
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Men hvis man ser på techspec på disse kablene er de vel mere like enn ulike?

Ptfe isolerte, forsølvet kobber osv. Men er ikke oblivion skjermet?

EDIT:Sjekket akkurat websiden deres og der var det masse skriverier om WBT pluggene og lite om oppbyggingen av kabelen.
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Høvdingen skrev:
Denne påstanden om 10-kalkyle er forøvrig helt feil. Det som er riktig er at det ofte regnes 10-gangen fra utviklingskostnad og opp til veil. pris, men det blir noe helt annet.

Mvh
Høvdingen
Disse ordene får du stå for hr.høvding.

Hvis du er tvunget til å ta et produkt via importør inn i Norge passerer du nok X 10 flere ganger i forhold til produksjonskostnad.
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.883
Antall liker
5.727
Torget vurderinger
1
el_mariachi skrev:
Disse ordene får du stå for hr.høvding.

Hvis du er tvunget til å ta et produkt via importør inn i Norge passerer du nok X 10 flere ganger i forhold til produksjonskostnad.
10-gangen er nokså vanlig når et produkt går fra fabrikant til importør og deretter til forretning som selger til kunde. Hvis en forretning direkteimporterer så blir prisen ofte en del lavere enn 10-gangen.

Hva tror du det koster å lage en Plasma tv som Elkjøp selger for kr. 10.000? Hva tror du Elkjøp gir for denne tv'en?

Jeg tror du vil bli sjokkert når du ser hvor lite denne bransjen har i fortjeneste pr. produkt.

Det hadde vært interessant om du kunne komme med noen spesifikke eksempler ettersom du virker så sikker i din sak.
 
L

lark

Gjest
Jeg vil påstå at på forbrukerelektronikk der butikkene handler fra importør, opereres det med ca. 2-kalkyle og ofte lavere.
(2-kalkyle betyr at innkjøpspris uten moms ganget med to = utsalgspris). For en del år siden fikk jeg tak i en Thule IA250B forsterker til innkjøpspris. Jeg ga ca. 15000 for den inkl.moms og i butikken kostet den 19995.- inkl. moms som vel og merke staten stikker av med.
På kabler og dippedutter er nok kalkylen høyere, men ikke i nærheten av 10.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.873
Antall liker
21.887
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg har sett forhandlers del av salgspris være satt til 30% for høyttalere.
 

DR HEE

Bransjeaktør
Ble medlem
21.05.2007
Innlegg
76
Antall liker
6
Torget vurderinger
1
el_mariachi har helt rett når det gjelder 10x

Følgende ting er også sant:

Julenissen finnes.
I går hadde jeg besøk av vesener fra Mars.
Michael Schumacher kan ikke kjøre bil.
Halle Berry er skikkelig stygg.
Det løp en enhjørning over plenen i sta.
Jeg har nettopp funnet opp evighetsmaskinen.
;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Sannheten er nok heller at hvis en kan bruke det som kalles 2kalkyle,
anses det som et produkt en har veldig god dekning på.

10x -------- "In your dreams !!!!!!"
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
Forbrukerelektronikk kjøpt fra de store kjedene vil jeg tippe blir solgt med en bruttoavanse på 15-25%. Trekk fra husleie, lønn, annonsering, svinn osv. Pengene deres ligger i volum. Dog skal det sies at de tjener rått på tillegssalg og unødvendige dippedutter.

Kalkylene innenfor mer spesialiserte butikker, i dette tilfelle HiFi, er nok kalkylene langt annerledes. Forståelig nok, siden markedet er relativt smalt, og volumene foholdsvis lave. Også her har jeg en stygg mistanke om at tilleggsprodukter har en langt høyere kalkyle enn basisproduktet. Sannheten liggger kanskje et sted mellom Høvdingen og el-mariachi´s utsagn. Hva vet jeg?

Har tidligere erfaring fra fotobransjen, med veldig lik prissetting som annen forbrukerelektronikk. Solgte jeg et kamera til 3000.- , doblet jeg nesten fortjenesten på salget hvis jeg solgte med en veske og et batteri til en total salgspris på 600.- .
Enkelt og greit.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.069
Antall liker
7.968
Torget vurderinger
12
Problemet med diskusjonen er at dere diskuterer forskjellige ting. Noen snakker om utsalgspris ift egen kostpris og andre ift produksjonskostnad. Det er 2 vidt forskjellige ting.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Trondmeg skrev:
Problemet med diskusjonen er at dere diskuterer forskjellige ting. Noen snakker om utsalgspris ift egen kostpris og andre ift produksjonskostnad. Det er 2 vidt forskjellige ting.

Og ingen av delene har forsåvidt noe i denne tråden å gjøre.... :)
 
K

KindOfBlue

Gjest
HCS skrev:
Trondmeg skrev:
Problemet med diskusjonen er at dere diskuterer forskjellige ting. Noen snakker om utsalgspris ift egen kostpris og andre ift produksjonskostnad. Det er 2 vidt forskjellige ting.

Og ingen av delene har forsåvidt noe i denne tråden å gjøre.... :)
Tja - det ble påstått at Habia umulig kunne være like bra som Oblivion, fordi sistnevnte var så mye dyrere -- og da er det vel relevant å sikre at man sammenligner like forholdstall.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.631
Antall liker
35.583
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Poenget er ikke hva slags kalkyle som brukes for kommersielle produkter generelt eller Oblivion spesielt. Poenget er at en fornuftig DIY-løsning igjen viser seg å ha like gode egenskaper som "det beste av de beste" kommersielle produktene, og det til en brøkdel av prisen. Jeg har selv brukt altfor mye penger på kabler opp gjennom årene, og har etterhvert innsett at kabler skal man definitivt lage selv. Det er det enkleste og mest lønnsomme man kan gjøre som et DIY-prosjekt.

Apropos kalkyle: De 550 for Habia-kabelen er også langt fra produksjonskostnad. Hva slags kalkyle tror dere Elfa bruker når de kjøper kabel og kontakter i bulk, og selger videre enkeltvis/metervis til privatkunder, pent pakket i små ziplock-poser? De driver neppe veldedighet, de heller.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
På kabler som jeg kjøper inn fra elektrogrossist (sterkstrøm) ligger rabatten vanligvis på rundt 90%.

Kan tenke meg at Elfa ikke er helt ulikt Solar og Ahlsell.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
KindOfBlue skrev:
HCS skrev:
Trondmeg skrev:
Problemet med diskusjonen er at dere diskuterer forskjellige ting. Noen snakker om utsalgspris ift egen kostpris og andre ift produksjonskostnad. Det er 2 vidt forskjellige ting.

Og ingen av delene har forsåvidt noe i denne tråden å gjøre.... :)
Tja - det ble påstått at Habia umulig kunne være like bra som Oblivion, fordi sistnevnte var så mye dyrere -- og da er det vel relevant å sikre at man sammenligner like forholdstall.
Når hadde LYDEN av en kabel noe med forholdstall å gjøre ?? Trodde det var ørene en lyttet med ? Ja, O kablene er dyrere enn Habia, men har dette noe med OPPLEVELSEN til Val ?? ::)

Vil dette si at ved innkjøp av dine komponenter satt du med FORHOLDSTALL mellom de komponetene som du vurderte så kjøpte du den kompontene som så best ut ifht et regneark ??? Den dagen musikken kun blir en økonomisk kalkyle så slutter jeg med den... ;)
 
K

KindOfBlue

Gjest
HCS - vet ikke om du har lyst til å lese gjennom innlegget ditt påny, kanskje modifisere det. For nå virker det som om du ikke helt har stått opp.

Mitt poeng, og det var vel innlysende utfra tidligere innlegg, var at det i tråden ble hevdet at Oblivion var mye bedre enn Habia fordi Oblivion var så mye dyrere. Men når vi skreller tilbake til fremstillingskost - og glemmer transport, markedsføring, lønning, rabatter, messedeltagelse, dekningsbidrag, butikkbidrag - så kommer vi altså med en fremstillingskost for Oblivion, og denne kan vi sammenligne mot ditto for Habia.

Deretter kan vi bruke ørene -- og det har Valentino gjort.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Utifra den logikken som du hevder her KOB så ville alle kunne greie seg med BILLIGE DIY kabler..Og dette bestrider jeg KOB... Og jeg er våken her!

Og tråden skulle vel dreie seg om hvordan lytteinntrykket av kablene var ? Sjelden vare å se kost/nytte diskusjoner når det gjelder lytteopplevelser i kabeltråder... Hvis en er fornøyd med Habia, Jalla-balla, og andre billige kabler så ære være. Jeg synes Oblivion er en utmerket kabel basert på det jeg har hørt. Javel , så koster den penger. Hva som ligger i matr. kost kan vi delevis regne oss til, uten at vi 100% vet hva kablene består av. Hva med utviklings kostnader osv ?

Og ja, generellt sett er kabler altfor dyre. Tror mange hifibutikker har en meget god avanse på disse. En av innehaverene i en av de større butikkene i Oslo ble spurt hvilket agentur han ville gi minst slipp på. Og han har virkelig noen fete agenturer! Han svarte : "kabelagenturet...." ;)
 
K

KindOfBlue

Gjest
HCS skrev:
Utifra den logikken som du hevder her KOB så ville alle kunne greie seg med BILLIGE DIY kabler..Og dette bestrider jeg KOB... Og jeg er våken her!

Og tråden skulle vel dreie seg om hvordan lytteinntrykket av kablene var ? Sjelden vare å se kost/nytte diskusjoner når det gjelder lytteopplevelser i kabeltråder... Hvis en er fornøyd med Habia, Jalla-balla, og andre billige kabler så ære være. Jeg synes Oblivion er en utmerket kabel basert på det jeg har hørt. Javel , så koster den penger. Hva som ligger i matr. kost kan vi delevis regne oss til, uten at vi 100% vet hva kablene består av. Hva med utviklings kostnader osv ?
HCS - det er slett ikke min påstand, men jeg syns vi skal bruke riktige forholdstall.

To kilo poteter, fra samme åker, selges. Den ene selges gjennom O. Fjeldberg i Bygdøy Allé, den andre selges fra gården. Fjeldbergs poteter koster 2,5x så mye pr kilo.
Er de da 2,5x så gode?

Selvsagt ikke.

Butikk utsalgspris kan ikke brukes som sammenligningsgrunnlag. Fremstillingskostnad er målet som er relevant - og da inngår selvsagt utviklingskost.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.873
Antall liker
21.887
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg prøvde (og prøver fremdeles) å høre forskjell på lyden med de to, ikke prisen.

Andre tråder har vist oss at at det er vanskelig å finne en direkte sammhenheng mellom opplevd lydkvalitet og pris på et hifiprodukt, opplevelsene synes å sprike i alle retninger.

Diskuter gjerne kostnader her, men skill snørr og barter.
 
K

KindOfBlue

Gjest
Interessant at du ikke hører forskjell, når så mange rapporterer betydelige forskjeller. Du har sett min lakris, så du vet hvor jeg står i kabeldebatten.
Men det skyldes at jeg ikke har opplevd betydelige forskjeller, og at jeg har problemer med å akseptere enkelte rapporter om samme, grunnet testmetodene.

Synd at Fidelity ikke gikk i detalj om sin metode ved rangering av ni kabler i forrige nummer - der er jeg nysgjerrig pga sammenfallet når det gjaldt de to topprangerte kablene.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
KindOfBlue skrev:
HCS skrev:
Fremstillingskostnad er målet som er relevant - og da inngår selvsagt utviklingskost.


Så lenge denne ikke konkret fremkommer så er påstander om forholdstall VÅS!
Omtrent like våsete som Quantum Wire forklaringen jeg la inn, mener du?
Nå blander du kortene... Kvantefysikk og økonomi er to forskjellige egenskaper...Hvis du synes det Celius sier er VÅS foreslår jeg at du tar det med han direkte istedet for å komme med indirekte hendtydninger her... Ok ?
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
KindOfBlue skrev:
Interessant at du ikke hører forskjell, når så mange rapporterer betydelige forskjeller. Du har sett min lakris, så du vet hvor jeg står i kabeldebatten.
Men det skyldes at jeg ikke har opplevd betydelige forskjeller, og at jeg har problemer med å akseptere enkelte rapporter om samme, grunnet testmetodene.

Synd at Fidelity ikke gikk i detalj om sin metode ved rangering av ni kabler i forrige nummer - der er jeg nysgjerrig pga sammenfallet når det gjaldt de to topprangerte kablene.

Hvorfor låner du ikke O kablene selv da ?? Og bruker din egen metode ? Er temmlig sikker på at du ikke VIL høre noen forskjell, men da har du iallefall prøvd... ;D
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.873
Antall liker
21.887
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Skjønner ikke hvorfor du argumenterer på dette viset, HCS. Støygenerering hadde tråden nok av før O Store ryddet sist.
 
M

musicus

Gjest
21 sider og mer enn 300 innlegg når man alikevel ikke hører noen forskjell, minner noe om en liten "anti" hype det her....

mvh
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Ja, jeg ser den. Og beklager dette ifht deg Val. Men trodde dette var en tråd for opplevelsen av lyden du hadde med O kablene. Hva prod kalkyler, økonomi, lakris-snører, DIY,kvantefysikk har med dette å gjøre synes jeg er på trynet. Derav min reaksjon.
 
M

musicus

Gjest
HCS skrev:
Ja, jeg ser den. Og beklager dette ifht deg Val. Men trodde dette var en tråd for opplevelsen av lyden du hadde med O kablene. Hva prod kalkyler, økonomi, lakris-snører, DIY,kvantefysikk har med dette å gjøre synes jeg er på trynet. Derav min reaksjon.
Jeg er forsåvidt enig med deg, men det er vel bare å respektere at O i dette oppsettet ikke når frem, om jeg kan si det slik, som de gjør i ett flertall andre anlegg. Alt annet prat om kalkyler etc oppleves mer som underminering av noe andre finner som ett meget godt kjøp og en kabel verdt prisen. Men man får ikke glemme at man er på hfs ;) :) ....

mvh
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
DR HEE skrev:
el_mariachi har helt rett når det gjelder 10x

Følgende ting er også sant:

Julenissen finnes.
I går hadde jeg besøk av vesener fra Mars.
Michael Schumacher kan ikke kjøre bil.
Halle Berry er skikkelig stygg.
Det løp en enhjørning over plenen i sta.
Jeg har nettopp funnet opp evighetsmaskinen.
;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Sannheten er nok heller at hvis en kan bruke det som kalles 2kalkyle,
anses det som et produkt en har veldig god dekning på.

10x -------- "In your dreams !!!!!!"

Anonym skrev:
På kabler som jeg kjøper inn fra elektrogrossist (sterkstrøm) ligger rabatten vanligvis på rundt 90%.

Kan tenke meg at Elfa ikke er helt ulikt Solar og Ahlsell.
Så da er jeg ikke helt på bærtur likevel!


el_mariachi skrev:
Men hvis man ser på techspec på disse kablene er de vel mere like enn ulike?

Ptfe isolerte, forsølvet kobber osv. Men er ikke oblivion skjermet?

EDIT:Sjekket akkurat websiden deres og der var det masse skriverier om WBT pluggene og lite om oppbyggingen av kabelen.
Men hvorfor er det så liten interesse for å diskutere den tekniske oppbyggingen av disse kablene som egentlig er like men SKALL lyde så forskjellig?
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.069
Antall liker
7.968
Torget vurderinger
12
el_mariachi skrev:
Men hvorfor er det så liten interesse for å diskutere den tekniske oppbyggingen av disse kablene som egentlig er like men SKALL lyde så forskjellig?
Nå ble jeg veldig nysgjerrig. Er Habia og Oblivion egentlig like? Hvor har du det fra? Og hvilke områder er de like på?
 
Status
Stengt for ytterligere svar.
Topp Bunn