OB prosjekt: 2 x Eminence 15" + Tang Band 8" fulltone og bånddiskant

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.569
    Torget vurderinger
    10
    Dette blir en åpen baffel byggetråd fra a til å. Her kommer hele prosesen inkl kostnader og tilslutt lytteinntrykk. Målet er å ha bygget ferdig i løpet av juli for deretter å jobbe suksessivt med delefilteroptimalisering. Jeg har tom kjøpt en preamp til i går (Bryston) nettopp med tanke på dette prosjektet da jeg trolig trenger å brokoble F4ne mine for å få 100 klasse a watt pr kanal.

    Har kjøpt inn materialer og elementer. Har også fått ordnet med en som har CNC fres.

    Materialene er som følger:

    Ikea benkeplate i eik, kjøpt 3 stk: http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/20123670
    2 stk Eminence 15A pr høyttaler: http://evenstadmusikk.no/index.php?main_page=product_info&cPath=322_388_517_522&products_id=13202
    Tang Band W8-1808 fulltone: http://dynabel.no/shop/
    Tang Band RT-1516SA bånddiskant: http://www.parts-express.com/pe/showdetl.cfm?Partnumber=264-871

    Det blir noen utfordringer etterhvert med impedanse på hhv 4, 6 og 8 for basser, diskant og fulltone. Det må nok, i følge råd fra mr-T, et sugefilter eller to til for å flate ut frekvensresponsen. Men dette kommer vi tilbake til.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.569
    Torget vurderinger
    10
    Her er grovskissen, men trenger tegnehjelp. Noen som forbarmer seg? ;D
     

    Vedlegg

    M

    Mr-T

    Gjest
    Dette kan bli brukbart det. Jeg skal følge med å komme med noen hint under veis. Jeg har bygd en del dipoler og gjort alle feilene man kan gjøre nemlig... så da vet jeg hva som ikke funker i hvertfall!
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.903
    Antall liker
    13.162
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    hva med aktiv deling så slipper du alle de imp.-problemer og skitt?
    mvh
    Leif
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.569
    Torget vurderinger
    10
    LMC skrev:
    hva med aktiv deling så slipper du alle de imp.-problemer og skitt?
    mvh
    Leif
    Gjerne det. Hvordan gjør jeg det? Mine F4 amper trenger +/- 20 volt gain inn.
    Denne her får jeg for ca 10 lakser fra USA: http://www.firstwatt.com/b5.html
    Problemet er at den leverer for lite gain. Her er svar fra Nelson Pass på mail hvor jeg spør om den matcher:

    Probably not. It will work fine within the 6 volt output range of the crossover,
    but that is only about 6 watts - pretty short of the capacibilities of the F4,
    so it does depend on how loud you want to play your speakers.


    Det jeg lurer på da er om det finnes aktive filter som leverer +/- 20 volt gain? Kan man lage det selv? Det vil også trenge et sugefilter på mellomtonen i følge mr-T.
     
    M

    Mr-T

    Gjest
    Den praktiske løsningen er et profesjonelt digitalt delefilter. Som entry-level kan man bruke en Behringer DCX2496, som koster ca. 3000 kr. Det leverer ca 20V balansert signal max så det burde gå greit. DCX2496 er treveis og har alle de filtre, delay og mer du noensinne kommer til å trenge.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.569
    Torget vurderinger
    10
    Mr-T skrev:
    Den praktiske løsningen er et profesjonelt digitalt delefilter. Som entry-level kan man bruke en Behringer DCX2496, som koster ca. 3000 kr. Det leverer ca 20V balansert signal max så det burde gå greit. DCX2496 er treveis og har alle de filtre, delay og mer du noensinne kommer til å trenge.
    Mine F4 tar bare singel ended (kun XLR ved brokobling), vil gain være det samme da?
    Er DCX vanskelig å sette opp?
     
    M

    Mr-T

    Gjest
    Du trenger 20V RMS inn på den? Jøss, er gain i selve ampen lik 1 eller?

    Single-ended klarer DCX'en bare halvparten ja.

    DCX er enkelt å sette opp hvis du bruker PC-softwaren til den som kan lastes ned.
     
    M

    Mr-T

    Gjest
    Google to the rescue: Den har gain=1. For 25W i 8 ohm trenger du da ca 14V RMS inn. Det klarer ikke en DCX2496 i single-ended kobling, men den er tett på...
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.569
    Torget vurderinger
    10
    Mr-T skrev:
    Du trenger 20V RMS inn på den? Jøss, er gain i selve ampen lik 1 eller?

    Single-ended klarer DCX'en bare halvparten ja.

    DCX er enkelt å sette opp hvis du bruker PC-softwaren til den som kan lastes ned.
    1) Nei, 0,5 faktisk: http://www.firstwatt.com/f4.html
    2) ca 11 volt duger hvis jeg skal bruke 2 stk F4 til hhv fulltone og diskanter, men da må jeg ha en transistorsak til bassene
    3) Høres spennende ut, kommer trolig til å prøve det men da må jeg bli ferdig først (det positive er at flere av Eminence sine 15 tommere går omhverandre og jeg vet hva dere gutta mener om høy QTS ;))
     
    M

    Mr-T

    Gjest
    Nelson sjøl sier at den har "no voltage gain". Da må jo gain være lik 1.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.777
    Antall liker
    5.270
    Sted
    oslo
    hel skrev:
    Mr-T skrev:
    Du trenger 20V RMS inn på den? Jøss, er gain i selve ampen lik 1 eller?

    Single-ended klarer DCX'en bare halvparten ja.

    DCX er enkelt å sette opp hvis du bruker PC-softwaren til den som kan lastes ned.
    1) Nei, 0,5 faktisk: http://www.firstwatt.com/f4.html
    2) ca 11 volt duger hvis jeg skal bruke 2 stk F4 til hhv fulltone og diskanter, men da må jeg ha en transistorsak til bassene
    3) Høres spennende ut, kommer trolig til å prøve det men da må jeg bli ferdig først (det positive er at flere av Eminence sine 15 tommere går omhverandre og jeg vet hva dere gutta mener om høy QTS ;))
    du vet hva jeg skal til å si nå...
    du kan enten fikse hypex plateforsterkerene dine, kjøpe en rotel rb1510 eller en hypex modul.
    alle tre alternativene er hysterisk billige, og gjør med ett ting mye enklere med tanke på delefilter ;)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.569
    Torget vurderinger
    10
    jada............men jeg liker F4ne mine så godt at de liksom er midtpunktet i systemet
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.777
    Antall liker
    5.270
    Sted
    oslo
    hel skrev:
    jada............men jeg liker F4ne mine så godt at de liksom er midtpunktet i systemet
    hvis jeg forstod det riktig kunne du bruke DCX2496 dersom du lot F4'ene ta seg av mellomtone og diskant, og brukte en annen forsterker til bassene?

    litt overkill, men kanskje enklere enn å lage et passivt filter?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.569
    Torget vurderinger
    10
    Da får jeg kjøpe et Bryston sluttrinn i sølv da som matcher Bryston Preampen utseendemessig, så får jeg fløyelslyd til diskant & fulltonen så kjører vi råkrefter i de små nusselige bassene 8)

    Husk at jeg har 11m2 :p
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.387
    Antall liker
    3.117
    Gode passive filtre er veldig vanskelig å få til.
    Man bør vite hva man gjør.

    Aktiv deling med DCX2496 eller tilsvarende er mye enklere.
    Og det kan være veldig lærerikt å eksperimentere med et slikt filter.
     

    Dtomaso

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.09.2007
    Innlegg
    317
    Antall liker
    41
    Torget vurderinger
    3
    Kor mykje kraft trengs det for å drive 4 stykker 15A da?
    For å spør litt domt, men for å få no tall å sjå etter (prøve hjelpe) :)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.569
    Torget vurderinger
    10
    Dtomaso skrev:
    Kor mykje kraft trengs det for å drive 4 stykker 15A da?
    For å spør litt domt, men for å få no tall å sjå etter (prøve hjelpe) :)
    Tipper fra ca 20 watt og oppover, de får jo en følsomhet på 103 db ved 4 ohm (jeg kjørte 2 stk, 97 db, med MAE SET1 og det funket det)
     

    Dtomaso

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.09.2007
    Innlegg
    317
    Antall liker
    41
    Torget vurderinger
    3
    Drive å lese litt på ein annen tråd, Rotel 1510 2x65 klasse D watt.
    Kansje interessant for å drive bassene? :)
    Klarer tunge laster leser eg og :)
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.425
    Antall liker
    2.849
    Torget vurderinger
    3
    Ville bare komme med ett baffel forslag jeg hel. Håper det går greit :) Tenkte den kunne henge i firkantrør ramme. Med rette flater for enklere konstruksjon.
    Kun en skisse i paint så jeg har ikke tenkt igjennom mål og slike ting. Bare en ide om hvordan den kunne lages :)
     

    Vedlegg

    M

    Mr-T

    Gjest
    God ide det der. Men den er for bred oppe ved mellomtone/diskant. En "regel" som kan være grei å huske er at baffelen ikke bør være mer enn 2x bølgelengden ved høyeste frekvens elementet skal spille. Og da ser man kjapt at baffelen må bli veldig veldig smal.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.569
    Torget vurderinger
    10
    He he Nikko. Jeg elsker disse paint tegningene. Kanskje vi skulle ha en egen galleritråd? LMC, Sluket med flere har latt kreativiteten strømme på det området ;D
     
    M

    Mr-T

    Gjest
    Kunne gjerne tatt en bilde- og tegning-tråd. Jeg kan bidra med egne bilder av mange ufattelig stygge OB konstruksjoner... hehe. ;D
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.425
    Antall liker
    2.849
    Torget vurderinger
    3
    hel skrev:
    He he Nikko. Jeg elsker disse paint tegningene. Kanskje vi skulle ha en egen galleritråd? LMC, Sluket med flere har latt kreativiteten strømme på det området ;D
    Hehe stemmer for en egen galleritråd der misforståtte kunstnere kan boltre seg fritt ;D ;D
    Og bidrar herved med ett nytt misforstått kunstverk med slankere linjer ;D
     

    Vedlegg

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.569
    Torget vurderinger
    10
    Ønsker innspill på dette:

    Mange mener at Eminience Alpha 15A er "treig" fordi den har svært høy QTS

    M J King har målt den opp mot andre 15 tommere med lavere QTS: http://www.quarter-wave.com/OBs/OB_Design.pdf

    Hans konklusjon er at den er omtrent like kjapp som de andre:

    One objection heard often with respect to higher Qts drivers in OB designs is that
    the bass transient response will ring and produce a bloated one note bottom end. Figure
    8 shows the impulse responses for the three Eminence drivers in the OB design from
    Figure 7. Again there is not much difference in the shape of the three curves. The only
    significant difference is the increasing length of the transient response with increasing
    Qts, but since the Alpha 15A woofer extends lower in the frequency domain it should
    also have a slightly longer transient response in the time domain. There is no evidence
    of excessive ringing bass response from any of these three drivers. Once again, the
    better OB low frequency performance is achieved with the higher Qts Eminence Alpha
    15A woofer.
     

    Vedlegg

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.569
    Torget vurderinger
    10
    Og et til:

    Er det lurt å tilte baffelen bakover slik at alle elementene spiller i fase mot meg når jeg sitter i lytteposisjon? Eller er ikke dette så viktig?
     

    Vedlegg

    M

    Mr-T

    Gjest
    hel skrev:
    Og et til:

    Er det lurt å tilte baffelen bakover slik at alle elementene spiller i fase mot meg når jeg sitter i lytteposisjon? Eller er ikke dette så viktig?
    Kommer litt an på lytteavstanden. Jo kortere lytteavstand jo mer kan dette ha å si.
     

    tofter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    676
    Antall liker
    466
    Torget vurderinger
    5
    Morro prosjekt du har gående her HEL, følger spent med.
     

    Dtomaso

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.09.2007
    Innlegg
    317
    Antall liker
    41
    Torget vurderinger
    3
    Ka med å bue heile baffelen om du vil ha alle elementene til å spille rett mot øyrehøyde :)

    Noe ala min "heilproffe" tegning her:
     

    Vedlegg

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Er det lurt å tilte baffelen bakover
    I ditt rom på 11kv. meter må da være fornuftig at lyden fra alle elementene treffer øret samtidig. Det er veldig kort vandring for lyden. Rommet mitt er på samme størrelse så jeg kjenner igjen utfordringene.

    Sonny

    Edit: Nå kjenner jeg ikke stolhøyden eller høyden på baffle du skal bruke, men bånddiskant bør ikke den være i eksakt ørehøyde for at du skal få full uttelling av den? Det er vel bunnen av "traktene" man skal sørge for har lik avstand og en bue hjelper ikke på det.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.569
    Torget vurderinger
    10
    Mr T: er dette hårfine nyanser eller er har det dramatisk innvirkning?

    Dtomaso: Sykt stygg tegning ;D, Bue har jeg lest at egner seg på linjekilder for å unngå kanselering (heter det combfilter effekt?)

    Sonny: bånddiskanter er vel ikke så gale opp og ned, det er vel værre sideveis?

    Mr T: har du en kommentar til både QTS betraktningen og Barbamamma baffelforslaget?
     

    Dtomaso

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.09.2007
    Innlegg
    317
    Antall liker
    41
    Torget vurderinger
    3
    Hehe, takker og bukker ;D
    vil nok gjere bygginga ein heil del meir komplisert enn ei rett plate.
    Men utfordringer liker me :)
    Teori rundt dette, er eg blank på, må ha litt backup hjelp der gitt 8)
     

    grelv

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2007
    Innlegg
    515
    Antall liker
    109
    Torget vurderinger
    1
    hel skrev:
    ..... bånddiskanter er vel ikke så gale opp og ned, det er vel værre sideveis?
    Faktisk omvendt: bånddiskanter flest har relativt god spredning i horisontalplanet, svært lite spredning vertikalt.

    mvh Espen
     
    M

    Mr-T

    Gjest
    hel skrev:
    Mr T: er dette hårfine nyanser eller er har det dramatisk innvirkning?
    Mr T: har du en kommentar til både QTS betraktningen og Barbamamma baffelforslaget?
    1. Du tenkte til vinkling og tidsmessig alignment? Vel, det er nok mer i kategorien "finpuss". Men det er enklere å få til delefilteret med elementene i tidsmessig god sammenheng
    2. Barba'en var jo artig, den kan nok fungere bra. Men jeg ville nok hatt et bredere baffel nede ved bassene.
    Qts høy eller lav - lav Qts synes jeg generelt sett låter bedre, men jeg har egentlig aldri prøvd elementer med så høy Qts som disse Eminence greiene med Qts over 1, så jeg skal ikke være bastant her.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.569
    Torget vurderinger
    10
    Takk for gode innspill.

    Jeg har trålet nettet med slepenot den siste måneden for å finne alle mulige og umulige former. Jeg synes rette former er penest, men skjønner poenget med at symetriske bafler som smalner oppe gir jevnest respons.

    Jeg er imidlertid ikke særlig glad i Respons formen (svenske pyramider). Det blir veldig gammeldags.

    Vel vel, jeg tror jeg er har funnet den endelige formen (jeg skal som nevnt ha to basser):


    Uploaded with ImageShack.us

    Spørsmålet blir nå om snekkern trenger datategning til CNCn? Jeg vet ikke helt hvordan dette fungerer? Det jeg også må ta stilling til er om bassene skal monteres bakfra, ønsker også innspill her?
     

    Dtomaso

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.09.2007
    Innlegg
    317
    Antall liker
    41
    Torget vurderinger
    3
    De var rålekre, godt slepenot du har brukt ;D 8)
     

    muzak

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    503
    Antall liker
    16
    Mr-T skrev:
    2. Barba'en var jo artig, den kan nok fungere bra.
    Vil ikke denne formen gi en unødvendig peak pr element, siden de enkelte elementene i stor grad har lik avstand til baffelenden?

    Mvh
    Bjørn
     
    M

    Mr-T

    Gjest
    Isbjorn skrev:
    Mr-T skrev:
    2. Barba'en var jo artig, den kan nok fungere bra.
    Vil ikke denne formen gi en unødvendig peak pr element, siden de enkelte elementene i stor grad har lik avstand til baffelenden?

    Mvh
    Bjørn
    Ikke nødvendigvis noe større peak enn rektangulær baffel, i praksis blir det ofte mindre peak med et sirkulært baffel enn rektangulært. Peak blir det uansett på en dipol.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn