OB prosjekt: 2 x Eminence 15" + Tang Band 8" fulltone og bånddiskant

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Åja. Peaker og dipper. Jeg misforstod sammenhengen.

    Tang Band fulltonen har litt peak på 1-2kHz, mulig jeg lager et notch filter.
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Nok et spennende prosjekt fra deg hel! Uvitende som jeg er sitter jeg passiv i bakgrunn og gleder meg til å se det ferdige resultatet! Lykke til!
     

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Hei Hel!
    Om du skal skal skjære ut dette på en CNC maskin, forholder den seg til radier. Dermed så bør det være bl. a en radius som gjør at avstanden til ytterkant baffle er lik på begge bassene. Altså maksimal bredde på elementene, før du endrer radius både oppe og nede. Vi snakker om buer på temmelig store sirkler. Hva med å prøve deg med en passer i skala? Puff, klønete, håper du forstår hva jeg mener. :)

    Sonny
     

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Hel!

    Her har du elementene dine med mål etter din tegning i skala 1 : 10 slik at du kan leke deg med "former".



    Sonny
     

    Vedlegg

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Takker. Er rimelig sikker på at jeg velger formen over. :)
     

    Thomas_A

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.07.2002
    Innlegg
    407
    Antall liker
    2
    Laget en kjapp tegning basert på din skisse. Største bredde på baffel 50cm har jeg lagt midt mellom bassene.
    Tegningen er i skala 1:5 på A2 papir. Skulle du ha behov for tegning i annet format eller .dwg fil til CNC, så send meg en PM.
     

    Vedlegg

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Thomas_K skrev:
    Laget en kjapp tegning basert på din skisse. Største bredde på baffel 50cm har jeg lagt midt mellom bassene.
    Tegningen er i skala 1:5 på A2 papir. Skulle du ha behov for tegning i annet format eller .dwg fil til CNC, så send meg en PM.
    Tusen takk. Kjempesnilt. Der har vi den endelige formen. Skal høre med møbelsnekkern om hva han trenger. Tipper det er en fil, men da må vi kanskje ha forsenkningene og utsparingene også?
     

    Thomas_A

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.07.2002
    Innlegg
    407
    Antall liker
    2
    Fant data på TB elementene og noe på Eminence. Men dybde mål på forsenkningen for 15A fant jeg ikke. Har du det?
    Hvor tykk skal baffelen være? Jeg har tegnet med 40mm her. Kjapt forslag med fot og støtter.
     

    Vedlegg

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Kjempesnilt.

    Forsenkning på Eminence Alpha 15A er 10mm

    Benkeplaten er 38 mm

    Man må vel legge til en liten klaring på hull og forsenkning?

    Mulig at det er lurt å fjerne 10-15 mm av totalhøyden for å få rette kanter?

    Ellers ser jeg på bassene at de også kan monteres bakfra. Jeg liker måten larry hor gjort det med Bastanisene sine. Er det mulig her også?

    Flott tips til sokkel du har laget. En perfekt match! Jeg har tre Ikea plater og kan bruke den siste platen til sokler og støtter. Da må designet gå opp. Noen forslag her?
     

    wilbur-x

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.07.2006
    Innlegg
    844
    Antall liker
    1
    Husk å lage 45gr fas på baksiden av mellomtonehullet.
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.835
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    Morsomt prosjekt som jeg gleder meg til å følge videre :)
    Kjekt å se hvor hjelpsomme folk er også :D
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Thomas_K skrev:
    Tusen takk igjen. Bor du på østlandet? Jeg burde jo kommet innom med en god flaske rødvin til deg ;)
     

    Thomas_A

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.07.2002
    Innlegg
    407
    Antall liker
    2
    hel skrev:
    Tusen takk igjen. Bor du på østlandet? Jeg burde jo kommet innom med en god flaske rødvin til deg ;)
    Jeg legger litt arbeid i dette for deg hel, og jeg kan gjerne forklare hvorfor. Jeg har tid, jeg har mulighet og jeg har verktøyet. Da fora er ypperlige til å tilegne seg kompetanse og knytte kontakter så prøver jeg å benytte muligheten til å hjelpe når jeg kan. Jeg kan ikke anbefale baffel til deg, da jeg ikke innehar kunnskap nok til å kunne gi deg noe vettugt. Men jeg setter umåtelig stor pris på at det finnes folk her som innehar kunnskapen og som villig vekk deler den med oss amatører. Det er nok av grinebitere som skal diskutere kabeltykkelser i my, fargevalg på kondensatorisolasjon og som over tiden har skremt bort mange kunnskapsrike mennesker herfra.. Håper mitt bidrag kan stå i kontrast til slikt.

    Bor ikke på østlandet og drikker ikke vin. Ellers takk. ;)
    Men jeg donerer den gjerne bort til Mr.T som takk for hans bidrag til oss DIY`ere.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ePi

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Setter stor pris på ditt bidrag Thomas. Det er her inne på DIY hvor det foregår konstruktiv utveksling av kunnskap. Dette er absolutt en positiv "hobbyavdeling" på HFS. Kanskje jeg skal lage et lite messingskilt til OB`ne med dine, T`s og mine initialer på ;D

    Lurte på om du kunne endre noe småtteri på tegningen.

    1) ta bort 2 cm nederst
    2) legge sokkelen under (og ikke bak)
    3) la sokkelen stikke 5 cm ut foran også for å sikre stabiliteten
    4) fase 45 grader på baksiden av fulltonen, la oss si 15 mm inn?
    5) legge inn skruehull på bassene
    6) legge til 2 mm ekstra på diagonalen på forsenkningene og hulltagningene til alle elementene (mr-T: er det lurt?)

    Mr.T, hvis du er i Oslo en dag kan du stikke oppom kontoret mitt så skal jeg ta med en Tomasi Amarone hjemmefra ;) Og Thomas, vi må finne på noe annet til deg ;)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    LMC skrev:
    jeg bor på Østlandet! ;D
    Kan bytte, du får en Tomasi av meg men da må du rote en drøy time oppi MAE SETn ;D (ikke etter at du har drukket den da :p)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Mr-T skrev:
    Det var da svært generøst... overveldende faktisk! :)
    Absolutt fortjent. Dette må jeg si har vært en svært vellykket byggetråd med gode bidrag. Har akkurat snakket med snekkern til LMC og han (og CNC`n) er klar til å ta imot både benkeplater og DAC fil. Moro at han (snekkern) også har blitt min nærmeste nabo med 500 meter myr i mellom.

    Forøvrig har jeg akkurat kjøpt en Rotel på finn.no: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=29187877

    Så skal jeg bestille en sånn Behringer sak, men hvor gjør jeg det?

    Da skulle jeg vel ha lagt ting til rette for å prøve alle muligheter ;D
     

    Thomas_A

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.07.2002
    Innlegg
    407
    Antall liker
    2
    hel skrev:
    Lurte på om du kunne endre noe småtteri på tegningen.

    1) ta bort 2 cm nederst Skal du fremdeles ha 40 bredde i bunn, eller skal jeg beholde radien på sidene og øke bredden?
    2) legge sokkelen under (og ikke bak) OK
    3) la sokkelen stikke 5 cm ut foran også for å sikre stabiliteten OK
    4) fase 45 grader på baksiden av fulltonen, la oss si 15 mm inn? OK
    5) legge inn skruehull på bassene Har du tegning av elementet? Tenker på hulldiameter og hullplassering.
    6) legge til 2 mm ekstra på diagonalen på forsenkningene og hulltagningene til alle elementene (mr-T: er det lurt?)1mm på dybden også kanskje? Vet ikke om du skal til med pakninger...
    Prøver å få orden på dette i løpet av morgendagen.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    hel skrev:
    Mr-T skrev:
    Det var da svært generøst... overveldende faktisk! :)
    Absolutt fortjent. Dette må jeg si har vært en svært vellykket byggetråd med gode bidrag. Har akkurat snakket med snekkern til LMC og han (og CNC`n) er klar til å ta imot både benkeplater og DAC fil. Moro at han (snekkern) også har blitt min nærmeste nabo med 500 meter myr i mellom.

    Forøvrig har jeg akkurat kjøpt en Rotel på finn.no: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=29187877

    Så skal jeg bestille en sånn Behringer sak, men hvor gjør jeg det?

    Da skulle jeg vel ha lagt ting til rette for å prøve alle muligheter ;D
    blir nok en billig og bra bassforsterker den rotelen :)

    evenstad har rimelig bra pris på dcx2496
    http://evenstadmusikk.no/index.php?main_page=product_info&cPath=372&products_id=12557
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Thomas_K skrev:
    ...og skulle det være for billig så kan du svi av noen flere kroner her: http://www.linearaudio.nl/6chan-1.htm
    Du verden. Jeg er veldig i tvil om det er snilt eller slemt å sende meg sånne linker ;D ;D ;D
    Plutselig kom tvilen over meg. Kommer jeg til å gå glipp av noe hvis jeg ikke går for denne modifiseringen?
    Kikket flyktig på dette og ser at de tilbyd power supply utenfor enheten for å redusere støy? Dernest har de en volumkontroll for alle 6 utgangene slik at jeg ikke trenger preamp. Men er det ikke veldig knotete å bruke laptopen til det? Vil denne løsningen gjøre det mulig å koble SONOS rett i DCX2496 slik at jeg slipper å bruke egen DAC? Kan jeg også kjøre vinylsnurrern inn i DCX?

    Hmmmm ::)
     

    Dtomaso

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.09.2007
    Innlegg
    317
    Antall liker
    41
    Torget vurderinger
    3
    Sjå der ja, blei klasse D Rotel på deg ;D

    Har enda ikkje fått min da Tollpost meiner eg bur i Haugesund :p
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Her er info om Alpha 15A:

    MOUNTING Information
    Overall Diameter 15.15", 384.8 mm
    Baffle Hole Diameter 13.77", 349.6 mm
    Front Sealing Gasket fitted as standard
    Rear Sealing Gasket fitted as standard
    Mounting Holes Diameter 0.25", 6.4 mm
    Mounting Holes B.C.D. 14.56", 369.9 mm

    Depth 5.83", 148 mm

    Som du ser har den pakning montert.
     

    Vedlegg

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Jeg tror TB fulltonen og diskanten også har pakning men jeg skal sjekke.

    Skjønte ikke helt hva du mente med sokkelen men det peneste er vel om den går kant i kant med baffelen og heller blir litt smalere i forkant og breiere (50cm på det breieste) bak. Poenget er vel at form følger funksjon på baffelen men på sokkelen er det motsatt, den må matche baffelen ::)

    Nå må mr-T på banen. Både mht form på sokkel, bakstøtter og hulltagning mtp klaring ::)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Har kikket på baksiden og er temmelig sikker på at det hverken er pakning på fulltonen eller diskanten.
    Jeg bruker slike pakninger: http://meniscusaudio.com/gasket-tape-p-843.html
    De er oppgitt til 1/16" altså 1,5 mm men sammenpresset havner vi vel på 1 mm?

    Da sier vi 1 mm ekstra på fulltone og diskant :D
     
    M

    Mr-T

    Gjest
    hel skrev:
    Nå må mr-T på banen. Både mht form på sokkel, bakstøtter og hulltagning mtp klaring ::)
    Sokkel: Jeg ville latt den gå ut både bak og foran baffelet slik at selve baffelet står ca midt på sokkelen, eller kanskje noe foran midten, slik at tyngdepunktet på hele kontruksjonen kommer ca midt på sokkelen. Da kan du avfjære hele konstruksjonen fra gulvet på luft, f.eks en sykkelslange, og det vil stå rett.

    Bakstøtter: tynne stive stag som går helt opp til toppen av baffelet kan være en ide.

    Hulltaging og montering: Vil anbefale å soft-mounte driverne så de ikke overfører vibrasjoner til baffelet, eller i hvertfall at overføring blir redusert. Dette gjør du ved å montere en tykk fet vindusgummipakning på chassiet, og bruker gummiforinger (f.eks O-ringer) som "skiver" på alle skruer og muttre. Elementet skal føles "løst" når det er montert. Skruene skal ikke strammes, bare nok til at de er inntil pakningene.

    Skal linke opp noe bilder av hvordan jeg gjorde dette en gang.
     
    M

    Mr-T

    Gjest
    Soft-mounting:
    Skruehull, elementhull og nedfresing må ha god klaring for å unngå kontakt. Hele poenger er at elementet skal hvile på gummi, ikke ha kontakt chassis til baffel.

    Noen bilder av hvordan jeg løste det med en Seas 8" i et 60 mm tykt baffel.
     

    Vedlegg

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Oj. Dette var nytt for meg.

    1) bør alle driverne soft mountes? (diskant og fulltone også)
    2) det er altså en o-ring på begge sider av baffelen?
    3) da bør forsenkningen gjøres tilsvarende dypere og klaringene bredere både på skruehull, driverhull og forsenkning slik at driverne ikke kommer borti?
    4) hvordan beregner jeg tyngdepunktet på sokkelen? blir det sånn ca?
    5) ville du skrudd sokkelen inn i baffelen fra undersiden, eller bør jeg lime (PU-D4 eller TEC7)? Eller er det her vinduspakningen kommer inn??
    6) bakstøttene bør kanskje lages av metall? her er jeg blank, har du tips til hvem som kan utføre det + tips til design?
     
    M

    Mr-T

    Gjest
    1) Ja, spesielt mellomtone og diskant, det er mest å hente her. Optimalt sett burde disse sitte på en separat baffel som ikke har kontakt med bass-baffelen.
    2) Ja som "skiver" på skruene, for å isolere skruene fra både baffel og element.
    3) Ja
    4) Prøv og feil... elementene vil forskyve det litt, spesielt basselementene pga vekta
    5) Vinduspakningen er mellom elementene og baffelet. Lim er godt nok til å feste baffelet til sokkelen.
    6) Kanskje i stål ja. Har aldri lagd noe sånt sjøl, jeg har brukt tre, det burde funke det også. F.eks eik.
     
    J

    J.J

    Gjest
    Byggetråder med engasjement - kunnskap og bilder er det beste som er på HFS ;D



    Takk Hel og alle som bidrar.





    PS Rørleggere har kromma rør lett tilgjengelig ....
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn