OB prosjekt: 2 x Eminence 15" + Tang Band 8" fulltone og bånddiskant

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • muzak

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    503
    Antall liker
    16
    For å isolere skruen helt, og hindre at den sklir, kan bruke en gummislange. Kapp den opp i passe biter og lag hullet akkurat stort nok til at slangebiten sitter. Ca slik:



    (Dette var ikke elementhull men magnetmontering)

    Så kan man benytte gummipakninger i tillegg slik Stig viser :)

    Mvh
    Bj
     
    M

    Mr-T

    Gjest
    Ja god ide, men ikke helt nødvendig hvis hullet er stort nok.
     

    Thomas_A

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.07.2002
    Innlegg
    407
    Antall liker
    2
    Gjorde slik en gang på OB med Hawthorne elementer. Funket greit det. 90 grader beslag på fot og baffel. Rør mellom.
    Har tatt ut huller til skruer osv. men avventer litt til dere er helt enige om størrelser.
     

    Vedlegg

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.694
    Torget vurderinger
    10
    Gjennomfarget svart MDF (30mm - 1250x2500 pr plate) får jeg for kr 1150 inkl mva fra Oslo Finerfabrik. Hva med en løsning hvor 2 stk limes/skrus mot hverandre slik at jeg får et stk støttestag bak som er hele 6 cm tykt?

    Jeg ser for meg at formen både på sokkelen og støttestaget henter opp grunndesignet fra baffelen.

    Utfordringen er å feste den til baffelen. På sokkelen skrur jeg underifra. Har ikke lyst på vinkeljern, vil gjerne ha noe mer estetisk. Hva med å bruke messinganker i baffelen på baksiden og skru inn gjengestag gjennom bakstøtten som strammes med bolter på baksident? Da blir hele konstruksjonen demonterbar.


    Farget MDF: http://www.oslofiner.no/index.asp?DocID=33&Lang=1

    Messinganker: http://expandet.dk/sider/produkter_mur.htm
     

    Vedlegg

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.694
    Torget vurderinger
    10
    Jeg tror vi glemmer forslaget over.

    Her er et enklere et. Bruke benkeplater som materiale. Lage 2 stk bakstøtter pr høyttaler. Lage en liten hylle/knekk øverst slik at man kan skru bakfra inn i baffelen. Nederst skrur man fra undersiden.

    Innspill?
     

    Vedlegg

    Dtomaso

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.09.2007
    Innlegg
    317
    Antall liker
    41
    Torget vurderinger
    3
    Om du hadde laget spor til baffelen ned i foten, hadde du da trengt ei støtte?

    Spesielt med tanke på at du skal ha elementa festet med pakning og vibrasjoner ikkje skal komme i baffelen.

    både baffelen og foten er ganske tjukk i seg sjølv, så om det blir kilet sammen på et vis..

    Hmmm, frese vekk litt under foten også kansje og få ein gjennomgående bolt av no slag gjennom baffelen på undersida?

    ska prøve å lage ein like proff tegning som sist ;D
     

    Dtomaso

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.09.2007
    Innlegg
    317
    Antall liker
    41
    Torget vurderinger
    3


    prøver med kamera først.. ellers får me prøve proffe paint igjen :p
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.694
    Torget vurderinger
    10
    Tja. Kanskje det. Utfordringen blir å tre gjengestagene gjennom og at sokkelen blir veldig smal der den forsenkes. Mulig vi kan videreforedle ideen din på en eller annen måte. Har satt i gang de små grå helt bakerst i lillehjernen ;)

    Har akkurat hentet Bryston preampen. Uheldigvis er den ikke helt ok, stereo/mono venderen er litt ustabil. Høyre kanal var helt vekk da jeg startet den opp. Litt fikling med bryteren så slår den inn. Har snakket med selgern og han skulle kontakte Lyric-Tor for meg. Bryston har jo 20 års garanti.

    Hvordan låter Bryston i forhold til Audio Note? Mye mer rett på! Mulig at dette med impedansematcing har en del å si til Brystons fordel, men det er ingen tvil om at Audio Note med NOS Rca rør tilfører en behagelig sødme akkurat som et romantisk slør. Bryston oppleves mer detaljert og renskåren. Den tilfører resten av kjeden et dynamisk trøkk, den er ikke slitsom slik grovkornete oppsett er men allikevel nådeløst tøff. Nå skal det sies at mine bafler er prototyper med "fingern i været" 6db filtre. Uansett er høyttalerne svært transparente og avslører komponentene bakover i kjeden med letthet.


    Uploaded with ImageShack.us
     

    Dtomaso

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.09.2007
    Innlegg
    317
    Antall liker
    41
    Torget vurderinger
    3
    hel skrev:
    Tja. Kanskje det. Utfordringen blir å tre gjengestagene gjennom og at sokkelen blir veldig smal der den forsenkes. Mulig vi kan videreforedle ideen din på en eller annen måte. Har satt i gang de små grå helt bakerst i lillehjernen ;)
    Kom på ein løsning når eg leste her nå, bak på foten går det jo ann å borre 1 hull per gjengestag for å få gjengestaga inn og gjennom hulla. man vil jo ikkje sjå dette hullet uten man legger seg på gulvet bak høyttalern :)

    Eventuelt plugge hullet etterpå med samme materiell som foten ;D

    Gratulerer med Bryston Pre :) Mykje krem utstyr hos deg ;)

    Kan bryston være mer rett på grunnet den er av transistor forsterker? har lest rør generelt er litt mer laidback lyd enn transistor. stemmer dette?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.694
    Torget vurderinger
    10
    Hull bakfra, god idee, la oss høre med mr-T

    Rør er ofte mer tilgivende enn transistor ja
     

    Dtomaso

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.09.2007
    Innlegg
    317
    Antall liker
    41
    Torget vurderinger
    3
    Liten videreføring av ideen:



    litt mindre utskjæringer (ikkje mer enn nødvendig), tre på skiver og skru på mutre etterhvert som gjengestanga tres inn.

    Blir nesten litt koffert dette her :p
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.694
    Torget vurderinger
    10
    Hmmmm:


    Uploaded with ImageShack.us
    Ingen enorm forskjell men dog, etter 5 minutters lytting har jeg følgende inntrykk.
    Litt tørrere, tammere, litt mindre øvre midbass, bedre perspektiv, litt mindre "forvrengt" (dette er subtilt) men lurer på om dette nettop er fravær av wizzercone?

    Ingen wow og imponator faktor men det kan være at jeg på sikt vil like disse bedre enn Tang Band W8-1808?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.694
    Torget vurderinger
    10
    Har akkurat gjort en deal om et dbx driverack PA aktivt delefilter :)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.694
    Torget vurderinger
    10
    Hallo folkens. Fostexen var en liten digresjon. Back to bussiness med Tang Band ;D

    Jeg går for løsningen i innlegg #82/84

    Det jeg trenger hjelp til da er:

    1) hvor mye ekstra plass på både skruehull og forsenkning trenger jeg for soft-montering av fulltonen og diskanten?
    2) sokkelen må tegnes om
    3) bakstøtten er ikke avklart enda men det kan tas underveis
    4) diskantens bakkammer er firkantet, kanskje greit at vi tegner om det?

    Tusen takk for hjelpen gutter. Hadde jeg stått alene hadde resultatet bare blitt 80% og her inne på DIY så er det vel 100 som gjelder ;)

    Ellers har jeg vært på posten i dag og DBX aktivt filter og Rotel 2x100 watt klasse D ligger rastløst og venter på å bli koblet opp 8)
     

    svm88

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    01.09.2009
    Innlegg
    487
    Antall liker
    49
    Sted
    Røyken
    Torget vurderinger
    9
    Spennende å høre om din sammenligning mellom fostex og tang band. Hva var forskjellene etter litt mer bruk? (er både fostex og tang band elementene brukt en del timer, slik at de er skikkelig innkjørt når du prøvde?) :)

    Hvilke DBX filter har du kjøpt? Jeg hadde et driverack 482. Lyden var bra, men det var mye viftestøy...
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.694
    Torget vurderinger
    10
    svm88 skrev:
    Spennende å høre om din sammenligning mellom fostex og tang band. Hva var forskjellene etter litt mer bruk? (er både fostex og tang band elementene brukt en del timer, slik at de er skikkelig innkjørt når du prøvde?) :)

    Hvilke DBX filter har du kjøpt? Jeg hadde et driverack 482. Lyden var bra, men det var mye viftestøy...
    Fostexene har jeg kjøpt brukt. TBne er vel brukt 100-150 timer av meg. Begge låter veldig bra. Fostexene låter slankere og mer ryddig. Tror jeg sparer dem til enten Nagaoka horn eller kanskje en Tektondesign clone?

    Innkjøring er oppskrytt, låter det pyton ut av esken, ja så er det ofte det. Mulig at TBne ble ørlite mykere i klangen etter 3-4 timer men det var i såfall alt. Les her hva nettopp mannen bak Tektondesign skriver: http://tektondesign.wordpress.com/page/3/

    DBX driverack PA, tror ikke den har vifte?
    :D
     
    M

    Mr-T

    Gjest
    hel skrev:
    1) hvor mye ekstra plass på både skruehull og forsenkning trenger jeg for soft-montering av fulltonen og diskanten?
    Øk diameteren på nedfres med 2-3 mm, det holder for å unngå at elementet toucher borti. Dybden på nedfresingen bør økes, men det avhenger av tykkelsen på pakningen man bruker. Vinduslist i gummi vil si ca 3-4 mm tenker jeg. Skruene bør nok borres opp 3-4 mm større enn de boltene man skal bruke.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.694
    Torget vurderinger
    10
    Thomas -

    Vil du gjøre som Mr T har foreslått?

    Når det gjelder støttene bak så ser jeg for meg helt rette stag av eik som går +/- 45 grader fra baffelen mellom bass nr 1 og 2 og ned til sokkelen.

    Støttene kan være alt fra 5 til 15 cm brede. Det kommer an på hvor mye materialer det er igjen av de tre IKEA platene.

    Da skulle vi være i mål :D
     

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Hel: søk etter tetningslist på Dynabel også. Billig og bra.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.694
    Torget vurderinger
    10
    SannaX skrev:
    Hel: søk etter tetningslist på Dynabel også. Billig og bra.
    Jeg tror Mr T har en grovere list i tankene. En slik selvklebende 2mm som Dynabel har har jeg 20-30 meter av.
    :)
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    tror clas har varianten med 3 riller.
    koster vel rundt hundrelappen
     
    M

    Mr-T

    Gjest
    Endelig fant jeg et bilde av pakningen jeg brukte. Clas har den sikkert, det er temmelig standard vinduspakning.
     

    Vedlegg

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.694
    Torget vurderinger
    10
    Nydelig. Bra jobba. Hvor mye skal vi legge til på forsenkningene da?
     
    M

    Mr-T

    Gjest
    Det er mulig å gjøre dette mer avansert også:

    1. Magnetmontering ala Linkwitz Orion. Her har mellomtonen ikke kontakt med baffelet.
    2. Elementet opphengt i snor uten kontakt med baffelet. Dette er tricky å få til, har aldri prøvd det sjøl.

    Soft-montering med pakning har først om fremst noe for seg i mellomtonen. I bassen fungerer det nok ikke tror jeg.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.694
    Torget vurderinger
    10
    Så softmontering av diskanten er unødvendig?
     
    M

    Mr-T

    Gjest
    Jeg vil ikke si det nei... Kommer litt an på delefrekvens. Skal du dele ved 5k så har det kanskje mindre å si, men en diger diskant som deles ved 1,5k ville jeg definitivt softmontert.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.694
    Torget vurderinger
    10
    Jeg skal dele ca ved 12K, kanskje enda høyere
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.694
    Torget vurderinger
    10
    Da har jeg vært på Bauhaus.

    Det ble en tetningslist fra TESA: Classic E-profile.
    Det ligger 2 stk 9mm parallelt som dras enkelt fra hverandre. Alternativt kan man bruke den som en 19 mm tetningslist.
    Høyden er oppgitt til 2-3,5 mm. Klemmer jeg den hardt sammen for hånd blir den 2mm. Medium hardt 2,5 mm.

    Da tipper jeg at en forsenkning på 2,5 mm er det riktige, eller hva synes du mrT?



    Uploaded with ImageShack.us
    http://i.imgur.com/2fF4J.jpg
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.694
    Torget vurderinger
    10
    Når det gjelder bakstøttene så har jeg en eikeplate liggende. Den er 2,7 mm tykk og er ca 50 bred og drøye 160 lang. Den står i furtebua (mini atelier) til kona som jeg har bygget i hagen til henne. Hun vil ha en som er dypere og som går kant i kant. Da blir denne til overs (til DIY-Hifi).

    Hva om vi også bruker denne plata til å lage bakstøtter?

    PS: La inn et selvportrett, så blir tråden mer personlig :D



    Uploaded with ImageShack.us
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.694
    Torget vurderinger
    10
    Testet Rotelen. Bassen ble vesentlig strammere, dypere, kjappere og mer dynamisk.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.694
    Torget vurderinger
    10
    Idag skal jeg til snekkern med tegninger og plater ;D ;D ;D ;D ;D
     

    Peter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2002
    Innlegg
    911
    Antall liker
    281
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    hel skrev:
    Når det gjelder bakstøttene så har jeg en eikeplate liggende. Den er 2,7 mm tykk og er ca 50 bred og drøye 160 lang.
    Idag skal jeg til snekkern med tegninger og plater
    Bare sørg for å lære forskjell på mm og cm ;D FØR du beveger deg i nærheten av snekkern!

    ;)Peter
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.694
    Torget vurderinger
    10
    Huff. Det kunne gått riktig ille ;D

    Jeg har tidligere i ettermiddag laget og printet arb tegninger hvor jeg har kjørt cut&paste fra produsentenes datablad ;)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.694
    Torget vurderinger
    10
    2 endringer:
    - Kun en bass
    - U-frame

    Ellers blir det softmontering som beskrevet tidligere

    Lurer litt på å montere bassen bakfra slik at fronten blir helt jevn med faset kant. Fordelen er det estetiske. Ulempen er at bassen kommer snaue 4 cm lenger bak mtp fase. Da må vel også U-Rammen gjøres 4 cm dypere???

    Her er siste tegning og vi (snekkern og jeg) er 99,9 % i mål

     
    M

    Mr-T

    Gjest
    Ser veldig bra ut dette her! ;D
    Henger på greip både teknisk og utseendemessig.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    hel skrev:
    2 endringer:
    - Kun en bass
    - U-frame

    Ellers blir det softmontering som beskrevet tidligere

    Lurer litt på å montere bassen bakfra slik at fronten blir helt jevn med faset kant. Fordelen er det estetiske. Ulempen er at bassen kommer snaue 4 cm lenger bak mtp fase. Da må vel også U-Rammen gjøres 4 cm dypere???

    Her er siste tegning og vi (snekkern og jeg) er 99,9 % i mål
    ser ut som en fornuftig konstruksjon, men etter egen erfaring låter er det dobbelt så bra med to 15" kontra en.
    størrelsen og dybden i lydbildet får en betydelig oppgadering!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn