OB Part Deux

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Har måleprogrammet mulighet for å legge inn target kurver?
    Føler meg litt sirup i hjernen her, men hvor vil du legge dem inn?

    Bruker REW til å måle med.
    Target kurve er en perfekt kurve som fungerer som en mal. Du definerer den i REW. Har lært at 24 dB Linkwitz er et bra utgangspunkt. Så justerer du delingen og korrigering etter alle kunstens regler til målingen matcher target kurven mest mulig. Da er du i mål bokstavelig talt :)
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Skjønar. Vi får se om det blir tid til slikt i overskuelig fremtid. :)
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Har mistanker om at du må inn med et filter på fulltonen også for å få en skikkelig sumering

    mvh
     
    C

    Cyber

    Gjest
    De er filtrert, 250 hz 6 dB Butterworth.

    Det er nå man skjønner hvor lett verden var med miniDSP. :)
     

    yggdrasill

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    72
    Antall liker
    10
    Ja, jeg tror jeg må dele bassene lavere. Jeg kan høre med ørene at de er med og bidrar for mye oppover. Nå deles de på 150 hz. Jeg har heller ikke zobel-filtre på dem i mangel pga for få komponenter, de vil kanskje fikse dette utifra Beta 15s stigende impedanse...?
    Forutsatt at kurvene er målt ved samme volum ser det ut som om bassene skal dempes. Videre at delefrekvensen til bassene skal økes og / eller fulltonene senkes.

    Jeg ville prøvd en liten motstand i serie med bassene og kontrollmålt.

    Johnny
     
    C

    Cyber

    Gjest
    De to kurvene for fulltoner og bass er målt 5 db høyere.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Da var materialer for videre bafler innkjøpt. Den lokale Monter-sjappa selger kryssfiner-plater som er 99% for 150,- uansett dimensjon. Fikk rasket til meg noen kg 22 mm. Her må det hentes henger og hamstres.

    Blir stadig overrasket over hvem de har på lageret på slike butikker. Han som hjalp meg i dag visste ikke hvordan han målte tykkelsen på plater, ei heller hva en sirkelsag var.
     
    Sist redigert av en moderator:

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    latterlig pris på kryssfinérplatene!
    bare å fylle opp alle kriker og kroker ;)
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Ja, 18 mm på samme butikk fikk jeg rabatt på til 800 per plate. Jeg har en garasje som kun er stendere med asfalt/kledning utenpå som ikke ser så pent ut. Skal ut i morgen og måle ut hvor mange plater jeg trenger for å kle veggene med kryssfiner. Genialt. De hadde en stabel på 2-3 meter i høyden av dem. Var noen småskavanker på enkelte, men herlighet - hva er 150 i dagens samfunn?
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Hmmm, 4x10HD ser ut til å fungere fint, selv sammen med rimelig simple forsterkere. En gammel receiver i bunn og tripath i topp, men har aldri lagt merke til at Harry Belafonte smatter på Jamaica Farewell. :)
     
    C

    Cyber

    Gjest
    På sikt skal disse baflene erstattes med noe annet og jeg prøver å tenke langt frem. Jeg ser for meg å lage en sak med en fast bassramme og en egen topp som det er mulig å bytte litt på hvis man vil prøve ut andre drivere og typer drivere. Jeg laget en kjapp modell med støtter og bass-baffel i bunn, men er dette en mindre lur måte å gjøre det på? (Tegningen er altså uten "toppbaffelen")

    ide.png
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Prøver meg på litt målinger. I sweetspot måler høyre kanal slik på ca 2 meter. 0 - 7 khz.

    kurve.jpg
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.857
    Torget vurderinger
    3
    Det er så bra å se bilder av DIY prosjekter. Tenker det låter ganske ok også jeg :)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Bra, nå har du 5 dB step på målingene. Pass også på at du måler med ganske høyt lydnivå.

    Kan du smoothe 1/1?

    Skriv også delefrekvenser og slopes under målingene du legger ut fortløpende samt evt EQ innstillinger

    Sjekk i måleprogrammet om det går an å legge inn "target curves"

    Nå når du har miniDSP er det mulighet å få en paddeflat kurve i løpet av en time
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.523
    Antall liker
    102.861
    Torget vurderinger
    23
    Da var materialer for videre bafler innkjøpt. Den lokale Monter-sjappa selger kryssfiner-plater som er 99% for 150,- uansett dimensjon. Fikk rasket til meg noen kg 22 mm. Her må det hentes henger og hamstres.

    Blir stadig overrasket over hvem de har på lageret på slike butikker. Han som hjalp meg i dag visste ikke hvordan han målte tykkelsen på plater, ei heller hva en sirkelsag var.
    Hvor? HVOR???
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Det er så bra å se bilder av DIY prosjekter. Tenker det låter ganske ok også jeg :)
    Joda, bedre og bedre, dag for dag. Jeg er smertelig klar over hvilket lavt nivå jeg driver på, men jeg synes selv bilder av saker og ting i DIY-tråder er det mer interessante på forumet og hvis man skal mase på at andre må legge ut bilder så må man først bidra selv.

    Sluket: Det er nok for langt unna deg og du er sikkert mer picky enn meg på at de må være helt perfekte. Jeg så at de var kun 12-18 mm igjen nå.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.523
    Antall liker
    102.861
    Torget vurderinger
    23
    Det er så bra å se bilder av DIY prosjekter. Tenker det låter ganske ok også jeg :)
    Joda, bedre og bedre, dag for dag. Jeg er smertelig klar over hvilket lavt nivå jeg driver på, men jeg synes selv bilder av saker og ting i DIY-tråder er det mer interessante på forumet og hvis man skal mase på at andre må legge ut bilder så må man først bidra selv.

    Sluket: Det er nok for langt unna deg og du er sikkert mer picky enn meg på at de må være helt perfekte. Jeg så at de var kun 12-18 mm igjen nå.
    Vel, Sluket's armer er uransakelige... og lange! Hadde ikke tenkt å bruke de til utsøkt finisharbeide heller.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.523
    Antall liker
    102.861
    Torget vurderinger
    23
    På en måte, men til forskaling f.eks. så er det ikke noe vettugt å bruke unødvendig mye penger på platenes overflatefinish, kanter osv.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    EDIT: Nye målinger under.
     
    Sist redigert av en moderator:
    C

    Cyber

    Gjest
    måling.jpg


    1-2.jpg


    2 meter på aksen i høyde med fulltonens senter, mer nivå. 1/6 og 1/2 glatting.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Det der ser egentlig ut som et svært bra utgangspunkt.

    Hvordan deler du, hva er gain, er polariteten snudd?

    Prøv:

    48 dB deling på 300 Hz med og uten snudd polaritet

    6 dB på fulltonen ved 300 Hz og 24 dB på bassen ved 150-200


    Og mål hhv topp og bunn, del de hver for seg og juster slik at den MÅLTE (akkustiske) kurven faller 24 dB ved 300 Hz, evt 250 som alternativ to.

    Jeg et husker ikke helt men knekkpunktet skal vel være 6 dB ned når det er den "perfekte" 0,7 Q verdien til Linkwitz
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Den dippen er forresten enten for bred avstand mellom delefrekvensene eller utfasing
     
    C

    Cyber

    Gjest
    48300.jpg

    48 dB på 300 hz
    Lilla er snudd polaritet

    150300.jpg

    24 db 175 hz på bass, 6 db butterworth på fulltoner @ 300 hz snudd polaritet


    Begge 1/6 db glatting
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Kjør 1/2
    ikke del noe som helst
    mål en driver av gangen
    Og legg ut målingene
     
    C

    Cyber

    Gjest
    utenfilter.jpg

    Your wish is my command. Grønnblå er da bassdelen hvis det var uklart. :)

    Litt snodig respons på fulltonene, ikke nivå før 400 hz...
     
    Sist redigert av en moderator:

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    det er nok bare fulltonen som er såpass nær toppen av platen at avrullingen starter tidlig.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Ok. :) Så en justering til MK2 er å lage den høyere og kanskje ta fulltonen litt ned. Slik det er i dag er det litt høyere enn ørene mine i godstolen. Bassene skal også trekkes nedover mot gulvet.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    for å dobbeltsjekke avrullingen kan du jo teipe litt papp på toppen og måle igjen.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Hva med å tape på pappkartong ca 30-40 cm over?

    bassen må dempes

    mål igjen
     
    C

    Cyber

    Gjest
    medpapp.jpg


    Skal vi se, grønn er med 30 cm papp oppover. Lille er samme, men pluss vinger på sidene på 15 x 30 cm rett ut av fulltonen. Blå er med ytterligere 15 cm oppover.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Del på 125 og 250
    12 dB

    mål separat

    juster bassen til slutt på øra


    Men......har du funnet ut om det er mulig å lage target curves?
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Skal prøve det ut!

    Hvordan er det med å brette bafler bakover hele veien opp på en OB. Vil fulltonen lide lydmessig?

    vs.png

    I f.eks. Linkwitz sine LX521 er det jo et poeng å ha toppbaffelen smal, ikke så vid som mulig. Gainphile skriver også om å ikke ha baffelen bredere enn elementets diamter x 2.

    Hmmm....

    LX521-rear400.jpg
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Den der er nok den "riktigste" OBn som noensinne er laget.
    Sigfried L har brukt flerkanals Emotiva (gunstig priset) med sitt propreitære altive filter med svært godt resultat.
    Veldig kult konsept.


    Om det er den "morsomste" OBn vet jeg ikke
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Apropos target-kurve, så er jo det et interessant tema i seg sjøl. Jeg for min del foretrekker en som tilter 1-2 dB nedover mellom 200 og 20 kHz, og som under 200 stiger 6-8 dB mot 20 Hz. En "flat" kurve låter veldig unaturlig og spinkelt i mine ører. Og i de fleste andres ører også.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Jeg liker LX521 selv, men den koster jo endel, men mange beskriver den jo som det beste de har hørt. (Men det sier jo mange om Dynavoice også...)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn