OB Part Deux

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • C

    Cyber

    Gjest
    Takk takk. Jeg ser at skal de bygges på ordentlig så vil ha ha dem litt høyere og trekke basselementene ned mot gulvet noe, samt gjør noen estetiske vrier og avrundinger. Men nå får vi teste litt først. Det frister å teste en SLOB-løsning også.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Når du skriver at lyden flyter, mener du at det låter uanstrengt?

    Høyttalerene ser liksom litt litt ut som en svær mann som aldri trenger å anstrenge seg uansett hvor tøff oppgaven blir. Litt "atitude and balls" og senkede skuldre. Kunne godt ha tenkt meg noe slikt selv, men jeg er litt redd for at det blir for stort. Altså fysisk slik at man har en følelse av å ha høyttalerene på fanget.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Vel, jeg er i startgropen med filter på disse og balansen er ikke rett mellom topp og bunn, ei heller deling, men joda, de spiller høyt uten å svette, men biter litt oppover enda. Stikker ikke dypt i bassen, sikkert et sted på 40-50 tallet når alt er ferdig?

    Men potensialet er der. Lyttet gjennom Norah Jones debutplate og alt i alt låt var det en deilig åpenhet og tilstedeværelse som jo er kjennemerket på åpen baffel og man får nesten lyst til å synge med. (Er dog ingen stor sanger så frk Jones kan beholde nattesøvnen sånn sett.)
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Driver og jobber med delefiltre og tar gjerne i mot hjelp. I første omgang jobber jeg med lavpass filter til Eminencene. De har visstnok en stigende impedanse som gjør saken litt mer krevende. Her er specs på elementene, de er koplet 2 stk. i parallell.

    EMINENCE BETA15 THIELE & Small Parameters· Resonant Frequency (fs) 35 Hz
    · DC Resistance (Re) 6.32
    · Coil Inductance (Le) 1.10 mH
    · Mechanical Q (Qms) 8.10
    · Electromagnetic Q (Qes) 0.63
    · Total Q (Qts) 0.58
    · Compliance Equivalent Volume (Vas) 334.6 liters / 11.8 cu. ft.
    · Peak Diaphragm Displacement Volume (Vd) 330 cc
    · Mechanical Compliance of Suspension (Cms) 0.35 mm/N
    · BL Product (BL) 11.5 T-M
    · Diaphragm Mass inc. Airload (Mms) 60 grams
    · Efficiency Bandwidth Product (EBP) 56
    · Maximum Linear Excursion (Xmax) 4.0 mm
    · Surface Area of Cone (Sd) 823.7 cm²
    · Maximum Mechanical Limit (Xlim) 11.6 mm
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.857
    Torget vurderinger
    3
    eminence baffel.jpg



    Simulerte litt i basta :) 2ordens filter delt på 175hz. 2 stk bass elementer i en baffel på 110cm. dvs 50cm bred front plate og 30cm dype bakstøtter. Ga dette resultatet du ser over. Dette er en simulering så forbehold må tas. Men jeg synes simuleringen ser bra ut.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Takker så meget, holder på med et annet filter, men skal prøve dine verdier etterpå.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.696
    Torget vurderinger
    10
    I følge ekspertene så skal man ikke ta med bakstøttene, jeg er forøvrig veldig usikker her så det beste er vel å prøve seg frem.

    Som nevnt på Mail Cyber så ville jeg faktisk prøvd rundt 100 Hz først samtidig som jeg ville impedansekorrigert driverne. Så kan du teste dette opp mot Nikko sin simulering som er i samsvar med M J King sine anbefalinger.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Etter litt elektronisk-telefonisk grunnkurs av HEL har jeg nå fått fart på dette.

    Følgende er implementert i bunn.
    filtbilde.png

    Treffer ikke 100% på verdiene med det jeg har liggende, men svært nær.

    Måling:
    HALLELUJA.png
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    jeg blir veldig forvirret av de målingene... er du sikker på at du kobler ting korrekt?
    og hva representerer de grønne søylene?
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Nei, den siste er korrekt. De andre hadde jeg koplet kondisene feil... :rolleyes:

    Søylene er bakgrunnsstøy etter målingen. Den tegnede kurven viser nivå.

    Det er vel en dipolpeak jeg ser på?
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    men den siste kurven er vel helt feil hvis meningen var å dele ved 100hz.
    ser nesten ut som om du har tatt høypass på bassen isteden for lavpass?
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Ja, jeg er enig ut ifra kurven, men den deler lowpass-lett hørbart. Jeg lurer på om mikrofonen på iPaden har lite respons nedover - men det er kun min egen tanke.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    du får låne deg en målemic og sjekke hvordan ting egentlig måler.
    forhåpentligvis stemmer ikke ipadmålingen overhode, siden en en korrekt kurve for 100hz lavpass ville sett sett mer ut som dette:
    100hz lavpass.png
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Ja, enig med du i det. Skal investere i en mikrofon - har bare ikke kommet dit. :)
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    du får prøve å dele bassen ved 200hz 2nd order LR, og fulltonen ved 300hz.
    hvis bjorno sine simuleringer er korrekte vil jo det ende med en fin overgang mellom de to.
    Skjermbilde 2014-01-14 kl. 08.42.42.jpg
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Per i dag deler jeg lowpass 100 hz 12 db LR og fulltonen 350 hz 6 db butterworth. HEL tenker en bør prøve å dele lavt, 70 - 100 hz i utgangspunktet.

    Jeg må se om jeg får tid til å mekke litt i morgen igjen, dog skjønner man etterhvert hvor enkel miniDSP-verdenen er mtp å lage filtre raskt og enkelt.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.696
    Torget vurderinger
    10
    Bra at den ipad appen er gratis

    Selv har jeg god erfaring med å bruke den til å sjekke at jeg har en noenlunde jevn respons oppover fra 2-300 Hz men jeg forstår nå at bassmålingen er helt på bærtur he he.

    Dipolpeaken slipper du unna ved å dele f eks ved 150 og 300, altså en oktav i mellom, allikevel mener jeg med 15B driverne at 100 Hz er bedre og allikevel f eks 300 Hz på fulltonen, muligens 200 Hz.

    Det må bare prøves og allerede nå, før du har fått mic, ville jeg prøvd å dele fulltonen som nevnt over.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Da er mikrofonen på vei og en høyttaler er testet fullrange med ok resultat.

    For ettertidens skyld legger jeg ved fulltonens oppgitte frekvensgang. Ikke mange fulltoner som følger den over 10K i samme prisklasse.

    a10freq-500x500.png
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.696
    Torget vurderinger
    10
    Du trenger trolig ikke noen form for filter på fulltonen, toe in etter smak vil nok gjøre susen :)
     
    C

    Cyber

    Gjest
    LR sine konklusjoner om lyd og høyttalere, mye bra her: Conclusions

    LR sine konklusjoner om lyd og høyttalere, mye bra her: Conclusions

    Noen av de bedre:

    The loudspeaker is by far the weakest link in the reproduction
    chain. Unless you have really poorly designed associated equipment you cannot
    get significant improvement in accuracy by going to very expensive equipment.
    Marketing departments like to tell you otherwise. Hearing a change is not an
    indication of greater accuracy. Some products are designed to make an audible
    change so the customer will notice it. Other products rely on the power of
    suggestion which works the better, the higher the price tag.


    People listen differently. Performing musicians and members of
    the audience are used to different perspectives and focus on different aspects
    of the sound. Both are valuable for analyzing a loudspeaker. People who only
    listen to loudspeakers and thus always compare loudspeakers are poor judges of
    accuracy.
     
    Sist redigert av en moderator:
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Da er mikrofonen på vei og en høyttaler er testet fullrange med ok resultat.

    For ettertidens skyld legger jeg ved fulltonens oppgitte frekvensgang. Ikke mange fulltoner som følger den over 10K i samme prisklasse.

    Vis vedlegget 237740
    Jeg vil tro dette er målt i infinite baffle. I praksis vil du da trenge et baffelstep-filter.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Mikrofonen ankommer i dag. :)

    Alpairene er nå delt 6 db Butterworth på 250 hz og i mine ører låter de ikke stigende i frekvens, ei heller målt med iPaden, men nå tar jeg de målingene med to klyper salt.

    Bassene deles på 150 hz 12dB LR og det sitter greit, men den stikker ikke veldig dypt. (Naturlig nok)
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Vel, da hadde man endelig 15 minutter til rådighet. Har målt høyre høyttaler på ca 1 meter for å prøve ut målinger. Mye å lære her også skjønner jeg. Kurvene har 1/24 glatting. Høyttaleren alene er målt 5 dB lavere enn de to andre for å få kurvene litt skilt fra hverandre. Hva tenker vi?

    Ta inn hele skjermen 20.01.2014 202410.jpg


    Måtte måle lavt pga sovende barn. :D
     
    Sist redigert av en moderator:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.696
    Torget vurderinger
    10
    Prøv 1/2 glatting
    dra ut dB skalaen slik at det er 5 dB mellom hver strek
    begrens frekvensområdet fra 20 Hz til 10000 Hz
    mål med høyt volum
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.696
    Torget vurderinger
    10
    Og mål summert med og uten snudd polaritet
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    og mål alt med samme volum!

    først fulltone uten delefilter, mikrofon 1 meter i fra, rett foran elementet.
    deretter kobler du inn delefilteret og måler.
    så flytter du mikrofonen ned slik at den står mellom de to bassene og måler igjen, med og uten delefilter.
    helt til slutt kan du heve mikrofonen mellom mellomtone og bass, koble til alt sammen med delefilter og måle igjen.

    bassresponsen vil ikke stemme overens med virkeligheten, men du vil iallefall kunne se avrullingen, og overgangen til fulltonen.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Ta inn hele skjermen 20.01.2014 211336.jpg


    Her er justeringene av første måling, HEL. Må ta nye etter ønske i morgen. Disse er gjort med høyttaler flyttet midt i rommet som jeg har forstått er normal kotyme?
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Ser ut som en fin summering ved delehz, men det er fortsatt en del energi i bassen ved 800 og denne faser ut mt.

    mvh
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Ja, jeg tror jeg må dele bassene lavere. Jeg kan høre med ørene at de er med og bidrar for mye oppover. Nå deles de på 150 hz. Jeg har heller ikke zobel-filtre på dem i mangel pga for få komponenter, de vil kanskje fikse dette utifra Beta 15s stigende impedanse...?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.696
    Torget vurderinger
    10
    Har måleprogrammet mulighet for å legge inn target kurver?
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Vanskelig bare utfra målinger, lek med større spole og Zobel ? legg merke til bassen når spolen blir større også

    mvh
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn