OB med T-slot aluminium profiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • M

    MusicBear

    Gjest
    Amerikaneres favorittlim, det der. Kjøpte med til svigerfar, fra USA hvert år, inntil jeg oppdaget at det er en importør av det i Stavanger :ROFLMAO:
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.192
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Titebond 1 er et standard PVA lim... det er ingen grunn til å tro at feks Casco er dårligere... gammelt lim er en annen skål...
     

    H.Are.Felle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2008
    Innlegg
    312
    Antall liker
    760
    Sted
    Porsgrunn
    Har også bestilt nye høyttaler kabler fra Klotz. 4 kvadrat til bass og 2,5 kvadrat til m.tone og diskant. 2,5 var billigere en 1,5 som jeg hadde tenkt å bruke til diskant.
    Siden det blir 3 høyttaler kabler pr side, har jeg tenkt å bruke en samlestrømpe til disse.
    Har planlagt å bruke Neutrik Speakon som koblinger mellom kabel og høyttaler.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.794
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Hvorfor ikke kjøpe en 8x2,5 kvadrat Klotz, og doble opp i bassen? Da får du alt i en kabel.

    Johan-Kr
     

    H.Are.Felle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2008
    Innlegg
    312
    Antall liker
    760
    Sted
    Porsgrunn
    Da må den splittes opp i den andre enden som går til forsterkerne. Har 3 stk. stereo effekttrinn som står litt spredt i benken som skal tilkobles.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.794
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Da er det selvsagt mere komplisert, men gjennomførbart med slike "bukse"-krympestrømper.

    Johan-Kr
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.037
    Antall liker
    2.486
    Titebond 1 er et standard PVA lim... det er ingen grunn til å tro at feks Casco er dårligere... gammelt lim er en annen skål...
    Titebond lover her også. Du har trolig rett i at vi har europeiske produsenter som vet hva de gjør med kjemien. Men den brede tuten og lukkemekanismen på flasken gjør det for meg alene verd å kaste penger på denne amerikaneren.
     

    ePi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    1.454
    Antall liker
    957
    Har også bestilt nye høyttaler kabler fra Klotz. 4 kvadrat til bass og 2,5 kvadrat til m.tone og diskant. 2,5 var billigere en 1,5 som jeg hadde tenkt å bruke til diskant.
    Siden det blir 3 høyttaler kabler pr side, har jeg tenkt å bruke en samlestrømpe til disse.
    Har planlagt å bruke Neutrik Speakon som koblinger mellom kabel og høyttaler.
    Jeg hadde samme behovet til 2x15" JBL + kompdriver, og ville ha alt i en kabel. Fant Elephant SPM4025 fra Sommer Cable, som har 4x4mm + 2x2.5mm i samme strømpe. 8-pols Speakon for kobling. Så er det nevnt, i tilfelle noen andre skulle ha samme behov.
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.944
    Antall liker
    10.541
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Stemmer også for elephant sommercable👍. Relativt rimelig , fleksibel og solid.. Har selv varianten med 8 stk 4mm2 i samme strømpe, så har jeg muligheten til å kunne kjøre 4-veis fra samme kabel
     

    H.Are.Felle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2008
    Innlegg
    312
    Antall liker
    760
    Sted
    Porsgrunn
    Stemmer også for elephant sommercable👍. Relativt rimelig , fleksibel og solid.. Har selv varianten med 8 stk 4mm2 i samme strømpe, så har jeg muligheten til å kunne kjøre 4-veis fra samme kabel
    Var ikke klar over at disse kablene var tilgjengelig. sånn er det når man ikke har oversikt over hva bransjen har å tilby.
    Siden bestillingen allerede er effektuert, blir det som planlagt (men fordyrende)
    På høyttaler: breake out boks med 3 stk Neutrik Speakon panel adaptere , 3 stk. separate Klotz høyttaler kabler.
    Breake out boksen med panel adaptere blir lagd med mulighet til å plassere den hvor som helst i t-slot rammen, men bør slik jeg ser det plasseres innenfor rammen slik at Neutrik pluggene til kablene ikke blir belastet utilsiktet.
     

    H.Are.Felle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2008
    Innlegg
    312
    Antall liker
    760
    Sted
    Porsgrunn
    Hadde noen rester av firkantrør i aluminium som jeg hadde tenkt å bruke som breakout box for tilkobling av høyttalerkabler.
    Teipet fast panel adaptere slik at jeg kunne forbore og gjenge opp, til 3mm skruer.

    03.09 (3).jpg



    03.09 (7).jpg


    Siden T-slot profilen gir meg valgfrihet i plassering, valgte jeg å plassere de vertikalt i rammen.

    03.09 (6).jpg


    03.09 (5).jpg


    Har også jobbet videre med vakuum prosjektet i forbindelse med finerings arbeidet som skal gjøres.
    Etter anbefaling på youtube slisset jeg opp en melamin plate som skal fungere som en underlagsplate under fineringen.
    Melamin overflate har vist en egenskap som gjør at tre lim ikke sitter så bra på på dette.
    Slissene gjør at vakuumeringen trekker vakuum likt hele veien.
    Alle kantene til underlagsplata blir også rundet av med avrundingsfres slik at vakuumposen ikke blir ødelagt av spisse kanter.

    03.09 (2).jpg


    03.09 (1).jpg


    Første test av vakuumering.
    Lagde en spredeplate ved innsuget, slik at ikke ventilen på slangen ble blokkert når vakuumet blir lagd.
    Tokk også å la noen skummbiter i hvert hjørne for å sikre at vakuumposen ikke ble ødelagt pga. skarpe kanter.
    Kvaliteten på vakuumposen var ikke all verden så jeg måtte sette på en klemme for å stenge en lekkasje i åpningen.
    Vurderer å lage en ny pose av vindus plast beregnet til båt kalesje som kan fås i metervare. 136 cm bredde X 100 cm lengde, koster ikke mer en et par hundrelapper. Ende låsen på posen kan lages av glatte trikker rør på 16 og 20mm plastrør.

    03.09 (4).jpg
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.207
    Antall liker
    101.703
    Torget vurderinger
    23
    Den vakuumløsningen må da også kunne brukes til s.k. "skinning" av carbon på diverse materialer.... 🤔
     

    H.Are.Felle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2008
    Innlegg
    312
    Antall liker
    760
    Sted
    Porsgrunn
    I påvente av Decoflex fineren, begynner jeg med å finere baksiden av bafflene. Bredden på fineren må skjøtes for å få riktig bredde i forhold til bafflen.
    Prøver her å matche mønsteret på skjøt nr.2.


    04.09 (7).jpg


    04.09 (6).jpg


    Finer arket ligger nederst mot vakuum plata med mdf oppå. Ved at finer arket ligger nederst, kan fineren være større en mdf plata uten å bli ødelagt av vakuumet. Har kun rullet lim på mdf plata i et passe lag.
    40 minutter i press og finer arket sitter dønn fast.

    04.09 (5).jpg


    Litt pussing å vi er klar neste plate.
    I utgangspunktet ville jeg vente med å finere baksiden da det er best å finere begge sider samtidig for å unngå at plata slår seg,
    men gjør her et forsøk for å få erfaring.

    04.09 (1).jpg
     

    Vedlegg

    H.Are.Felle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2008
    Innlegg
    312
    Antall liker
    760
    Sted
    Porsgrunn
    Fikk avrundingsfresen i posten som jeg har tenkt å bruke på baffle sidene.
    Ville også prøve å finere front med buen for å se hvordan det gikk.
    Bruker fortsatt rester av gammel finer.

    05.09 (7).jpg


    Denne gangen er fineren vendt opp. For å sikre jevnt vakuum over fineren, legges et fint nett over fineren hvor vakuumet kan jobbe over hele overflaten.
    La en plate med mdf under mdf plata som fineren blir limt på, men med 3 millimeter smalere bredde slik at buen på sidene i fineren blir presset mer sammen i kantene.


    05.09 (6).jpg


    For å holde platene sammen under vakuumering, brukte jeg tosidig skumteip.
    Dette var ikke noe sjakktrekk! Nærmest umulig å få i fra hverandre i ettertid.

    05.09 (5).jpg


    Et greit første forsøk.

    05.09 (1).jpg


    Sola kikket inn igjennom garasje vinduet, og da ble det slik!

    05.09 (3).jpg


    Litt utprøving før jeg bestemmer meg.

    05.09 (2).jpg


    Har også gjort noen endringer på vakuumbordet. Flyttet vakuum avsuget i senter og under plata, for å få bedre fordeling av vakuumet. Slangen og pumpa er heller ikke i veien lenger.

    05.09 (4).jpg
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Ludo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    3.027
    Antall liker
    533
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Skal si du kan faget ditt 👏 Imponert over det du får til 🥳
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    885
    Antall liker
    566
    Du er virkelig en dygtig håndværker! Flot!
     

    H.Are.Felle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2008
    Innlegg
    312
    Antall liker
    760
    Sted
    Porsgrunn
    Takker for hyggelige tilbakemeldinger!
    Har nå fått bekreftet levering av Decoflex finer mellom 9.9 og 19.9, så da blir det plutselig mye å gjøre.
    Skal snart begynne å montere sammen høyttaler kabler og er spendt på hvordan dette blir.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.207
    Antall liker
    101.703
    Torget vurderinger
    23
    Klotzmajor :ROFLMAO: (åtte bare, Hare..) Skikkelig tøft pluggoppsett.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Klotzmajor :ROFLMAO: (åtte bare, Hare..) Skikkelig tøft pluggoppsett.
    Velger å legge til at jeg blir direkte sur på denne mannens vegne, dersom han ikke mottar personlig julehilsen påskrevet ordene PERFEKSJONIST fra alu-leverandøren, samt ønsker om benyttelse av hans bilder i deres neste brosjyre under kapittel "hva alu-profiler kan benyttes til" :cool:
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.981
    Antall liker
    4.269
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Tøfft 😁
    Hva skal du ha under bunnrammen (bortsett fra gulv og kjeller) ?
     

    H.Are.Felle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2008
    Innlegg
    312
    Antall liker
    760
    Sted
    Porsgrunn
    Kan hende at det blir åpent i rammen hvis balansen blir riktig, men blir balansen feil feller jeg inn en steinplate. Det kommer også justerbare skrueben bakerst i rammen.
     

    H.Are.Felle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2008
    Innlegg
    312
    Antall liker
    760
    Sted
    Porsgrunn
    Fikk ny nedslående melding om Decoflex fineren i dag. Levering er utsatt med 4 uker.....
    Tar da å finerer baksiden på alle platene.
    Har en del gammel tørr og sprø finer som jeg i utgangspunktet ikke hadde tenkt å bruke.
    Må fjerne det som ikke kan brukes på fineren.
    Etter litt sortering tok jeg skinnesaga å kuttet i gjennom hele pakka med finer.

    IMG_20220910_134654[1].jpg


    Skumrulle og lim fungerer bra.

    IMG_20220910_155215[1].jpg


    Vakuumeringen fungerer også bra!
    Alt er helt plant og fint.

    IMG_20220910_161440[1].jpg


    Var litt sjapp der...
    En flis av finer hadde reist seg uten at jeg var klar over dette. Regnet med at plasten pungterte, men det gikk bra. Ingen stor deal med hull, da enhver teip fikser det meste.

    IMG_20220910_163509[1].jpg


    Avrundet sidene på bafflen med overfresen. Siden jeg måtte bruke annholdet på overfresen og ikke kule lagre som er montert på avrundingsfresen, bruker jeg en start og stop plate som annholdet kan hvile mot.

    IMG_20220910_165520[1].jpg


    Alle bafflene finert og avrundet.

    IMG_20220910_181017[1].jpg


    Må sette meg i tenkeboksen å finne ut hva jeg skal gjøre. Skal jeg vente minimum 4 uker på finer, eller skal jeg bruke det jeg har?
    Har u-isolert garasje og det blir ikke varmere fremover.

    IMG_20220910_180915[1].jpg
     

    H.Are.Felle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2008
    Innlegg
    312
    Antall liker
    760
    Sted
    Porsgrunn
    Da ble det ikke som tenkt. Har ikke mulighet til å vente på Decoflex finer da jeg bør være ferdig med trearbeidet i løpet av neste helg av forskjellige grunner.
    Må derfor ty til den gamle fineren, selv om jeg da må skjøte denne.

    11.09 (12).jpg


    Fineren er kortere i høyderetning en bafflen, dette pga at vakuumet ikke skal ødelegge fineren.
    Bafflen blir trimmet før jeg limer på kant finer.

    11.09 (11).jpg


    Klart for liming av kant finer, blir deretter satt fast med tvinger.

    11.09 (8).jpg


    Et greit resultat , når jeg tenker på hvor lite finer arbeid jeg har gjort totalt.
    Finerte en liten høyttaler for sikkert 20 år siden som ble helt grei.
    Ellers har jeg et mislykket forsøk for mange år siden hvor jeg klarte å pusse i gjennom fineren.

    11.09 (7).jpg


    11.09 (4).jpg


    Påbegynt ned fresing av høyttalerelementet. Den andre bafflen skal speiles mot denne.

    11.09 (3).jpg


    Dette ble dagens produksjon. 6 baffler hvor 2 er påsatt kant finer.

    11.09 (1).jpg
     
    Sist redigert:

    H.Are.Felle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2008
    Innlegg
    312
    Antall liker
    760
    Sted
    Porsgrunn
    Siden bånddiskanten var firkantet, måtte jeg lage en fresemal. Hjørne radie på diskanten var 8mm, så da var det bare å sette inn en 16mm pinne fres med kulelager for kopiering. Malen ble lagd med klaring mot diskanten tilsvarende tykkelse på 4 stk. maskerings teip som sikkerhet for at det ikke blir for lite klaring.

    14 (5).jpg


    Blir mer og mer glad i Bosch sin lette og enkle 12V overfres. Til slike småjobber gjør den nytten.

    14 (4).jpg


    Litt innvendig frihåndsfresing måtte til for å tilpasse bånddiskanten.

    14 (2).jpg


    Da var den mest kritiske fasen for denne bafflen over.

    14 (3).jpg
     

    ePi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    1.454
    Antall liker
    957
    Blir mer og mer glad i Bosch sin lette og enkle 12V overfres. Til slike småjobber gjør den nytten.
    Hvilke jobber vil du anse at den blir for liten eller svak til? Kan man klare seg med kun en slik om man bare pusler sammen noen middels høyttalerkasser nå og da?
     

    H.Are.Felle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2008
    Innlegg
    312
    Antall liker
    760
    Sted
    Porsgrunn
    Denne fresen er best egnet til fresing av kanter (fas og radie) og pinnefresing for nedfelling. Fresen tar verktøy som har maks 8mm tange. Dette begrenser fresehoder med stor diameter.
    Den har lite eller ikke noe ekstra utstyr som f.eks sirkeljigg.
    Til tross for dette, tar jeg meg i det at jeg bruker denne fresen mer og mer hvor festool fresen blir brukt mindre og mindre.
    Denne fresen ville jeg kalt en en håndsfres.
    Ellers er det befriende å slippe strømkabel
     
    • Liker
    Reaksjoner: ePi

    H.Are.Felle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2008
    Innlegg
    312
    Antall liker
    760
    Sted
    Porsgrunn
    En annen fordel med en lett hånd overfres, er at en kan jobbe fra andre siden uten at vekten på fresen utgjør noe.
    En får godt innsyn i hva en gjør og dette forenkler mye, trenger kun å konsentrere meg om blyant strekene.


    16 (2).jpg


    Utprøving av mellomrom og hvor mye jeg skal korte inn bafflene på høyden.

    16.09 (2).jpg


    15" felt inn.
    Likte ikke at pakningene var så tykke, kan hende jeg lager en pyntering.

    16.09 (4).jpg


    Prøvetesting av bafflene.

    16.09 (5).jpg


    Mangler å finere kantene på 4 baffler. Tenker å ta dette i morgen.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    H.Are.Felle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2008
    Innlegg
    312
    Antall liker
    760
    Sted
    Porsgrunn
    Fått frest ut alle hullene i bafflene. Greit å henge opp nettkabel og støvsuger slange når en skal frese sirkler.
    Cat fresen ble kjøpt inn ene og alene kun for å få mulighet til å bruke fresehoder med 10mm tange.
    Avrundings fresen til kantene på bafflen var 10mm. Fresen var overaskende sterk og i mdf klarte jeg meg med kun en kjøring for hele avrundingen.
    Til 1600,- var dette ikke noe å lure på.
    Coteck støvsugeren begynner å svikte meg etter kun 6-7 års drift. Strømføleren for tilkoblet utstyr virker ikke lenger.

    17.09 (5).jpg



    Har satt på to "endestoppere" på sirkel jiggen. Disse representerer ytter diameter på høyttalerelementet og innfellingshullet.
    Så lenge de er skrudd fast, vil alle bafflene få like hull selv om jeg freser med forskjellig diameter underveis.

    17.09 (4).jpg


    I påvente av at kantfineren skal tørke, sjekker jeg ut noen fargeprøver som jeg kanskje kan bruke.
    Har tidligere brukt Liberon finishing oil, men denne vil endre farge over tid.
    Prøver derfor hardvoks i steden.

    Bilde tatt i sola.
    Lyseste kakestykket ubehandlet.

    17.09 (3).jpg


    I skyggen.
    Alle sektorer etter behandlet med matt voks.

    17.09 (1).jpg


    I hula.

    17.09 (6).jpg
     

    H.Are.Felle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2008
    Innlegg
    312
    Antall liker
    760
    Sted
    Porsgrunn
    Her kommer det et tips som nødløsning hvis du har frest ut hull til et høyttalerelement som har blitt for lite eller for trangt og hvor avkappet i mitten er fjernet. (eller at du skal bytte ut et høyttalerelement med et nytt, med større diameter.)
    Ta å lag en platebit med litt større diameter en hullet du har frest ut feil. (da ligger den kun an på endene av buen). Fres inn et spor med pinne fres dypt nok til at fresen kommer på innsiden av buen du har lagd i platen.
    Ta tosidig skumteip på fresemalen.

    20.09 (10).jpg


    Vri skjæret på pinnefresen slik at den ligger inntil kanten på hullet du skal utvide. Vri deretter skjæret 5-10 grader vekk fra kanten og juster fresen inntil kanten på nytt. De 5-10 gradene offset på pinnefresen bestemmer hvor stort kuttet skal bli.
    Fest fresemalen på fresen med teipen uten å flytte fresen.

    20.09 (11).jpg


    Har her frest en runde. Valgte å ikke frese hele dybden slik at du kan se hvor mye den tar av diameteren.

    20.09 (1).jpg


    Siden jeg har frest en runde, har diameteren på hullet endret seg noe, slik at neste freserunde får litt større kutt.
    Kutt nr: 2

    20.09 (2).jpg


    Kutt nr:3

    20.09 (3).jpg


    Kutt nr:4

    20.09 (4).jpg


    Jeg finner denne løsningen enklere og kjappere en å skru på en plate for å finne senter som man fester en sirkeljigg i. Man vil mest sannsynlig bomme mer på sirkelen en ved denne løsningen.



    Ting tar tid, men har kommet lenger. Valgte nøytral farge på voksen.
    Gjort klart festene til skruene og skrud bafflene på plass for å se hvordan det ser ut.
    Så lang fornøyd.

    20.09 (7).jpg


    Eike fineren var en konstant utfordring da den var så tørr og sprø. Gjør ikke dette en gang til.
    Dette ble litt for mye for en ufaglært wannabe.

    20.09 (9).jpg



    20.09 (6).jpg


    Mangler fortsatt skruer og noen smådeler som kommer snart.

    20.09 (8).jpg
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    H.Are.Felle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2008
    Innlegg
    312
    Antall liker
    760
    Sted
    Porsgrunn
    Kunne ikke godta blanke skiver til skruene som holder bafflen, tok derfor å lakket disse.

    24.09 (7).jpg


    Selve skruene forblir blanke.
    Selv om tverrstaget går litt inn i hullet, er det god klaring for elementet.

    24.09 (6).jpg


    24.09 (5).jpg



    Pullerten som ble kjøpt inn kommer ikke til å bli brukt da denne løsningen er tight og fin uten slark.

    24.09 (8).jpg


    Måtte igjen se hvordan det blir.

    24.09 (3).jpg


    24.09 (4).jpg


    24.09 (9).jpg


    Mangler Rampa muffer for å feste 15", men regner med at det løser seg til uka.
    Har fortsatt montasje av høyre side som jeg håper å få gjort i morgen.
    Vurderer også å bytte ut pakningene foran på 15" elementene da de ødelegger designet.(er alt for tykke).
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn