OAS på besøk hos theStig!

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
RoDa skrev:
theStig skrev:
Mange får seg en aha-opplevelse på sin andre lyttesesjon hos meg.
Morro med inntrykk.

Kanskje KW kan utdype dette med besøk nr 2 litt?
Hei!
Besøk nr. 2 var det som er beskrevet i OAS referatet.
Besøk nr. 1 er fra i fjor sommer , antagelig med det anlegget som PKS eier nå.
Det hevdes at lydgjengivelse kan huskes i
(er det 30 sekunder) og med min husk og et år så.............. ;D
Nå forholder vel slikt seg på den måten at man hører noe, så gjør man et forsøk på å memorere det (inntrykket i form av et forhold til en rimelig kjent ?? preferanse og slik sett så kan man jo ha en formening (som ikke kan dokumenteres ;) )

Stig sier; For de som savnet "utklinging", "detaljer", "overtoner", "luft" osv. har jeg nå fått til dette i overflod.
Det er vel det jeg tror at det kan han sikkert tune det til og som jeg brukte i min "beskrivelse"

De fleste har vel fått med seg at lyden hos The Stig og P. Dale i følge Stig ikke er lik, kanskje er det da slik at de to har forskjellige preferanser OG ønsker for hvordan det skal lyde, da er det val kanskje også naturlig at det er muligheter for at det er mange andre som OGSÅ har DET, enten det nå ligger nærmere Stig sitt lydgjengivelsesideal eller P.Dale eller kanskje et sted i mellom.
Jeg mener og tror fortsatt at det først og fremst er bassgjengvielsen (de lavere frekvnesområdende) som FØRST og FREMST skiller til mange av de som (eventuelt) ligger midt i mellom lydgjengivelsen forøvrig.
Det er vel bassen og dens kvalitet og definisjon gjengitt i rommet som er den største utfordringen for de fleste "oss" andre ::)
Jeg synes forøvrig at Morty sin beskrivelse er god og fin, noe liknende er ikke jeg for ofte flink nok til uttalelsesmessig.

Til dette med nærfelt, jeg er vel (kanskje, jeg har ikke vært hos alle)) den i OAS som er nærmest denne måten å lytte på i OAS, for meg er dette helt greit og imo også viktig opp mot mine ønsker om riktigst mulig stereoperspektiv.
Har likevel ingen problemer med å skjønne at andre har/liker det anderledes.
Jeg kan (fordi jeg bestemmer sjøl) ha ht. langt ut fra sidevegger/frontvegg og har for min del hørt fordelen med det.

Mvh.KW
 
T

theStig

Gjest
Ingen som vil prøve å gjette hva jeg har gjort for å få mer "luft & utklinging" ?? ;D

Jeg har ikke byttet høyttalere eller gjort noe med rommet

Noen mulige svaralternativer:
a) rør
b) nye strømkabler
c) bybee filtre
d) digitale triks
e) vibrasjonsdemping
f) solgte Porsche'n og kjøpte CD-drivverk
g) diskanter på baksida av høyttalerne
h) gått over til passive delefiltre

Anyone?
 
K

kbwh

Gjest
d). Du har sikker vært innom Stereophile og sett på målingene av Sf Strad og emulert frekvensgangen dens, hehe.
 
T

theStig

Gjest
Valentino skrev:
d). Du har sikker vært innom Stereophile og sett på målingene av Sf Strad og emulert frekvensgangen dens, hehe.
Du burde ta noen piller mot den Sonus Faber dilla di...hehe.
Godt forslag forresten.
 

MerlinTheMagitian

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.09.2006
Innlegg
161
Antall liker
2
theStig skrev:
Ingen som vil prøve å gjette hva jeg har gjort for å få mer "luft & utklinging" ?? ;D

Jeg har ikke byttet høyttalere eller gjort noe med rommet

Noen mulige svaralternativer:
a) rør
b) nye strømkabler
c) bybee filtre
d) digitale triks
e) vibrasjonsdemping
f) solgte Porsche'n og kjøpte CD-drivverk
g) diskanter på baksida av høyttalerne
h) gått over til passive delefiltre

Anyone?
Jeg tipper at du har brukt digitale triks ;D
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Nærfelt er ikke noe for meg, tror jeg. Jeg har gått fra nilytting i sweetspot til komfortabelt henslengt på sofaen.

Når man først blir vant til å ligge på en god sofa, går man aldri tilbake... ;)
 
K

kbwh

Gjest
theStig skrev:
Valentino skrev:
Har du lagt på klang for trengende gjester nå, theStig?
Hva begrunner du den mistanken i?
Jeg hadde en maltvisjon i går kveld. Visjonen holder også uten malt. Er det noe i det. Har du laget digitale refleksjoner?
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.080
Antall liker
33.821
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
theStig skrev:
Ingen som vil prøve å gjette hva jeg har gjort for å få mer "luft & utklinging" ?? ;D

Jeg har ikke byttet høyttalere eller gjort noe med rommet

Noen mulige svaralternativer:
a) rør
b) nye strømkabler
c) bybee filtre
d) digitale triks
e) vibrasjonsdemping
f) solgte Porsche'n og kjøpte CD-drivverk
g) diskanter på baksida av høyttalerne
h) gått over til passive delefiltre

Anyone?


g) diskanter på baksida av høyttalerne
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.956
Antall liker
13.299
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
diskanter på FORSIDEN? ???
mvh
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.152
Antall liker
10.663
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Siden du fremhever det på den måten så er det nok.
D: "digitale triks" som er svaret.
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Tipper du har laget hengekøye på frekvensresponsen. ;)
 
N

nb

Gjest
theStig skrev:
Ingen som vil prøve å gjette hva jeg har gjort for å få mer "luft & utklinging" ?? ;D

Jeg har ikke byttet høyttalere eller gjort noe med rommet

Noen mulige svaralternativer:
a) rør
b) nye strømkabler
c) bybee filtre
d) digitale triks
e) vibrasjonsdemping
f) solgte Porsche'n og kjøpte CD-drivverk
g) diskanter på baksida av høyttalerne
h) gått over til passive delefiltre

Anyone?
Pass på alternetivene du setter opp - kanskje du blir utestengt du også.
 
T

theStig

Gjest
Kommer til å avsløre dette snart (før jeg blir utestengt).
 

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Innlegg
3.989
Antall liker
229
Torget vurderinger
4
i) valhalla ;D
 
O

omholt

Gjest
Det er of course d).
Bruker du forresten fortsatt resampling etter den nye DACen kom i hus?
 
T

theStig

Gjest
omholt skrev:
Det er of course d).
Bruker du forresten fortsatt resampling etter den nye DACen kom i hus?
Ja, kjører upsampling fortsatt, 88.2 for tiden. Kommer til å teste litt forskjellige samplerates etterhvert, mulig det ikke er så mye å hente med den nye DAC'en.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.956
Antall liker
13.299
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
så du simulerer etterklangstid?
trekker fra for tight bass og legger til for"utklingning"
vanskelig å kjøre dead end /live end i samme enden av rommet for forskjellige frekvenser tipper jeg?
mvh
 
T

theStig

Gjest
Ja, jeg simulerer refleksjoner og etterklang i rommet digitalt. Selv om den simulerte klangen kommer fra høyttalerne, og ikke fra hele rommet som det ellers ville gjort, er effekten ganske overbevisende faktisk.

Så vidt jeg kan vurdere, så gir dette anlegget i stor grad de egenskapene noen har savnet.

Så er jo spørsmålet om dette er noe jeg personlig liker...
 
T

theStig

Gjest
Poenget mitt er at disse egenskapene som går på "luft" osv, ikke nødvendigvis skyldes utstyret, men at det primært er noe som skapes av lytterommet. Dette kan være greit å være klar over hva rommet gjør med lyden, og hvordan dette høres ut.

I et oppsett som mitt med kort lytteavstand og hard demping, så sier det seg selv at man ikke får et bidrag av ekstra "luft" fra rommet, og det vil låte tørrere og "kortere" enn i et udempet rom.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.956
Antall liker
13.299
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
for de som vil den veien burde de vel ungått dead end i utgangpunktet?
imo
mvh
 
T

theStig

Gjest
LMC skrev:
for de som vil den veien burde de vel ungått dead end i utgangpunktet?
imo
mvh
Selvsagt. Nå vil ikke jeg den veien da, dette var bare et eksperiment.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.956
Antall liker
13.299
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
interessant experiment spør du meg
drar det mye cpu/minne?
mvh
 
T

theStig

Gjest
Ja, veldig interessant dette her faktisk. I praksis er dette det motsatte av romkorreksjon. Jeg skjønner godt de som reagerer negativt på romkorreksjon, for man mister faktisk noe også. Om dette "noe" er ønskelig å ha, får være opp til hver enkelt. Jeg er vel rimelig tydelig på hva jeg selv mener om den saken.

Dette drar nok en del CPU, har ikke sett konkret på det. Jeg bruker nesten 100% av en Core Duo 1,8 GHz allerede, så noen stor ekstra load var det ikke snakk om.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.956
Antall liker
13.299
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
kanskje du vil kunne ha nytte av en quad-core,kjøpte nettopp en quad6600 og de koster nesten ikke noe lenger (nok1.895,- på digital impuls i møllergata)
mvh
 

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
993
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
theStig skrev:
Ingen som vil prøve å gjette hva jeg har gjort for å få mer "luft & utklinging" ?? ;D

Jeg har ikke byttet høyttalere eller gjort noe med rommet

Noen mulige svaralternativer:
a) rør
b) nye strømkabler
c) bybee filtre
d) digitale triks
e) vibrasjonsdemping
f) solgte Porsche'n og kjøpte CD-drivverk
g) diskanter på baksida av høyttalerne
h) gått over til passive delefiltre

Anyone?
Du hadde rett og slett glemt å koble til avkoblingene i.....
 
T

theStig

Gjest
LMC skrev:
kanskje du vil kunne ha nytte av en quad-core,kjøpte nettopp en quad6600 og de koster nesten ikke noe lenger (nok1.895,- på digital impuls i møllergata)
mvh
I know. Men pga. lavere støy kjører jeg en laptop, og da er man bundet til hva som finnes der av CPU.

Et alternativ kan jo være å sette PC'en i et annet rom, og dra noen lange kabler. Jeg har tenkt tanken faktisk.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.956
Antall liker
13.299
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
jeg kjører remote desktop fra laptopen i stuen av et coolermaster stacker kabinett,fylt med alle hardisker,vifter og dill-dall som står i "verkstedet" i kjelleren.
20m optisk usb tilbake til dac
stille og pålitelig
imo
mvh
 
T

theStig

Gjest
LMC skrev:
jeg kjører remote desktop fra laptopen i stuen av et coolermaster stacker kabinett,fylt med alle hardisker,vifter og dill-dall som står i "verkstedet" i kjelleren.
20m optisk usb tilbake til dac
stille og pålitelig
imo
mvh
Japp, Petter Dale gjør vel dette også.

Jeg kunne gjort det samme egentlig, har bare Firewire kabel mellom DAC og PC. Litt usikker på hvor lang Firewire kabel det er mulig å bruke...
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.956
Antall liker
13.299
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
gjett hvem som fikk pd til å begynne med pc audio ::) glemmer aldri ansiktuttrykket hans da han fikk høre den første (2 tårns) dddacen jeg bygget
selv med ibm laptop,enkel usb kabel og foobar i DS sparket det beina under den blodtrimmede
dp dac´n og bla/forsell-drivverket.
han var ikke dummere enn at han så potensialet
for ham har det ALDRI vært noen vei tilbake
mvh
 
T

theStig

Gjest
Hehe... :)

Jeg har vel 10+ års fartstid på PC-basert avspilling selv, men har et CD-drivverk stående for gjester som er innom med egne CD'er.

Har valg å gå for pro-audio løsninger på DAC-sida, mye pga. den enormt bra funksjonaliteten og fleksibiliteten som slikt har. Låter ikke ravgæli heller...
 
K

Konrad_Johnsen

Gjest
LMC skrev:
gjett hvem som fikk pd til å begynne med pc audio ::) glemmer aldri ansiktuttrykket hans da han fikk høre den første (2 tårns) dddacen jeg bygget
selv med ibm laptop,enkel usb kabel og foobar i DS sparket det beina under den blodtrimmede
dp dac´n og bla/forsell-drivverket.
han var ikke dummere enn at han så potensialet
for ham har det ALDRI vært noen vei tilbake
mvh
Interessant.
Har du testet drivverk-løsninger ala Sqeezebox?
Spør siden jeg mener dette låter betydelig mindre bra (grått, flatt, mangler tyngde, +++) ift et tradisjonelt cd-drivverk type Sony.
Selv om det er koblet til en dac som ikke skal være påvirket av jitter og slikt.

Stig: Si fra om dette blir for mye søpling av tråden din, så skal jeg fjerne det.
 
T

theStig

Gjest
Vi er litt OT her nå.

Jeg har ikke prøvd Sqeezebox.... enda!

Med mine DAC'er og min upsampler så hører ikke jeg forskjell på om signalet kommer fra en 500-kr DVD spiller eller fra PC'en. Ikke hører jeg noen forskjell på avspillerprogrammer heller, under forutsetning av at man ikke bruker volumkontrollen i avspillerne.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.956
Antall liker
13.299
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
nei
etter å ha snoket rundt om nos dac og pc audio i undergrunnsmiljøene i østen og usa,samt bd design i nl,
satt jeg og ventet på at noen skulle komme en løsning som passet det jeg hadde tro på ,og da usb nos dac UTEN buffer/rør eller trafo-utg. kom fra dddac,klinket jeg til.
ren usb løsning fra pc er det eneste jeg har satset på
mvh
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Stig, kjører samme løsning som PD og LMC, har serveren i kjelleren og bruker 20m kabler opp til racket. Kjører skjermkort mot plasma og proj i stua. Bluetooth tastatur og mus trådløst. Funker som en drøm. Helt stille... :)

Du kan jo bruke laptop'en som "skjerm", kjøre Remote Desktop mot serveren i et annet rom.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.131
Antall liker
2.652
Rhesus skrev:
Nærfelt er ikke noe for meg, tror jeg. Jeg har gått fra nilytting i sweetspot til komfortabelt henslengt på sofaen.

Når man først blir vant til å ligge på en god sofa, går man aldri tilbake... ;)
For første gang på dette forum overstiger jeg 100 grensa og sier meg 110% enig med Rhesus.


Bare det å slippe å sitte i sweetspot å lytte etter perspektivet..men istedenfor ligge på soffan, lukke øynene og ikke la tanken et øyeblikk streife innom HiFi...
 
P

Parelius

Gjest
Skal Parelius si seg enig med Espen R nå? Lever vi i en revolusjonstid?

Jeg prøver litt begge dele, men om ikke anlegget låter bra når jeg inntar min sofa, da gidder jeg ikke lengre. Å finslipe det hele til en sweetspot, er som å ha en kone hvis eneste aktiva ligger mellom navlen og knærne.
 
Topp Bunn