OAS på besøk hos theStig!

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
993
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Stig har rendyrket sitt rom, lytterommet er til musikk, og musikk lyttes til i optimalisert punkt i rommet, basta. vi andre med anlegget stående sammen med tv og i vanlig stue har ikke mulighet til slik optimalisering.

Litt OT: Jeg skulle ønske å få anlegget til å spille like godt i sofaen som i sweetspot nærfelt, det rumler og er alt for mye bass bak i rommet, men i sweetspot er det bingo nå.

Stig sitt nærfeltoppsett ga meg en aha... første gang jeg hørte det. Har ikke hørt det nye oppsettet enda, regner med at filosofien er videreført fra det gamle anlegget.
 
T

theStig

Gjest
Skulle tro jeg var en nerd som satt fastskrudd i lytteposisjon? ??? Jo, det låter best der, selvsagt. Men jeg spiller musikk over anlegget liggende på sofan i naborommet også............ låter bra der og.
 

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
993
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
theStig skrev:
Skulle tro jeg var en nerd som satt fastskrudd i lytteposisjon? ??? Jo, det låter best der, selvsagt. Men jeg spiller musikk over anlegget liggende på sofan i naborommet også............ låter bra der og.
He-he, du har jo anlegg i naborommet også du heldiggrisen ;D
 
T

theStig

Gjest
Harjegvelikkesådetså. Joa.. ok.. har et par Dynavoice F6, blodtrimmet og senket, med turbo og blå lysdioder i eksospotta. Men de spiller ikke, er bare til "pynt".

Det som er deilig er å sette på noe pent og rolig, f.eks Pergolesi's Stabat Mater, fyre opp Jøtul 602'n, strekke seg på sofaen. Da kommer det automatisk to firbente venner og legger seg over meg som varmeteppe... ah....
 
K

kbwh

Gjest
Hva er dette for slags henfallenhet? Jeg har investert i stativ og reimer til lyttestolen, slik at jeg ikke skal skli ut av stilling. Ved lengre seanser, så som Wagners ring i et stykke, bruker jeg kateter i tillegg.
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Valentino skrev:
Hva er dette for slags henfallenhet? Jeg har investert i stativ og reimer til lyttestolen, slik at jeg ikke skal skli ut av stilling. Ved lengre seanser, så som Wagners ring i et stykke, bruker jeg kateteter i tillegg.
;D ;D ;D

Godt humør i dag Val? Dette innlegget var ihvertfal dagens humørboost for meg.
 
T

theStig

Gjest
Valentino skrev:
Hva er dette for slags henfallenhet? Jeg har investert i stativ og reimer til lyttestolen, slik at jeg ikke skal skli ut av stilling. Ved lengre seanser, så som Wagners ring i et stykke, bruker jeg kateter i tillegg.
Hm.. hva med bytte av plate da? har du anskaffet CD-skifter? I såfall: av mekanisk eller organisk type? ;D
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.506
Antall liker
2.946
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Valentino skrev:
Hva er dette for slags henfallenhet? Jeg har investert i stativ og reimer til lyttestolen, slik at jeg ikke skal skli ut av stilling. Ved lengre seanser, så som Wagners ring i et stykke, bruker jeg kateter i tillegg.
;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
 

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
993
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Valentino skrev:
Hva er dette for slags henfallenhet? Jeg har investert i stativ og reimer til lyttestolen, slik at jeg ikke skal skli ut av stilling. Ved lengre seanser, så som Wagners ring i et stykke, bruker jeg kateter i tillegg.
ho-ho-ho, du tar kaka! Du har vel tempohjelm også, slik at det ikke blir noe "drag" rundt ørene. ;D
 

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Innlegg
1.434
Antall liker
117
LMC skrev:
nei
etter å ha snoket rundt om nos dac og pc audio i undergrunnsmiljøene i østen og usa,samt bd design i nl,
satt jeg og ventet på at noen skulle komme en løsning som passet det jeg hadde tro på ,og da usb nos dac UTEN buffer/rør eller trafo-utg. kom fra dddac,klinket jeg til.
ren usb løsning fra pc er det eneste jeg har satset på
mvh
Hva koster en slik nos DAC, LMC? Må jeg bygge den selv eller går det ann å kjøpe ferdigbygg?

Lf
 

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Innlegg
2.103
Antall liker
0
Ser at strengen begynner å skli ut her... ;)
Så back to topic!

Et av "problemene" med oppsettet til Stig er om man skal se på det som et anlegg fintunet etter eieren sin smak, eller om man skal se på det som et kommersielt salgbart produkt, noe som vel også er meningen?

Som kommersielt produkt så framstår oppsettet som litt "sært", og for spesielt interesserte. Et nisjeprodukt!

Hvor mye større ville ikke markedet vært om man relativt enkelt kunne tune om anlegget fra nærfelt til normal lytting og vice versa?
F.eks ved å sette høyttalerne på svingbare plater sånn at toe-in lett kunne justeres avhengig av lytteavstand, i kombinasjon med de andre digitale tweake mulighetene som pc-løsningen til Stig gir ville man da hatt full fleksibilitet.

Men det var nå bare litt tankespinn fra min side! ;)
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
topline skrev:
Ser at strengen begynner å skli ut her... ;)
Så back to topic!

Et av "problemene" med oppsettet til Stig er om man skal se på det som et anlegg fintunet etter eieren sin smak, eller om man skal se på det som et kommersielt salgbart produkt, noe som vel også er meningen?

Som kommersielt produkt så framstår oppsettet som litt "sært", og for spesielt interesserte. Et nisjeprodukt!

Hvor mye større ville ikke markedet vært om man relativt enkelt kunne tune om anlegget fra nærfelt til normal lytting og vice versa?
F.eks ved å sette høyttalerne på svingbare plater sånn at toe-in lett kunne justeres avhengig av lytteavstand, i kombinasjon med de andre digitale tweake mulighetene som pc-løsningen til Stig gir ville man da hatt full fleksibilitet.

Men det var nå bare litt tankespinn fra min side! ;)
Hei!
Vel, med den størrelsen på høyttalerne så vil det vel uansett bli et system for de få og da mener jeg få selv blant hifigærninger.
Dette kommer jo selvfølgelig av at de "fleste" ikke har rom på størrelse med Stig likevel.
Nå har han vel planer om "mindre" sett også, tror jeg da.
Uansett så er vel ikke vinklingen noe man forandrer fra dag til dag (selv om noen stadig prøver seg frem), men man finner frem til det som egner seg i forhold til rom og lytteposisjon.
Nå ligger vel i konseptet til the Stig også med innhold i oppstilling hjemme hos kunde, og jeg tror nok at han vet slikt bedre enn de fleste.
Da står det igjen det han har fortalt om i forhold til manipulering av etterklangstid o.l. og det er vel noe en selv fort kan lære seg bare en har redskapene.
Dersom man av diverse årsaker ønsker flere "sweetspoter" (les avstander til HT) som jeg kanskje tror du har i tankene, så vil det nok være en fordel med dreibar sokkel i hvert på omtalte høyttalere.
Stig kan sikkert få ordnet slikt også, masse håndverkere i de traktene vil jeg tro;)
Hva da med vibrasjon? ::)
Mvh.KW
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.451
Antall liker
3
topline skrev:
Ser at strengen begynner å skli ut her... ;)
Så back to topic!

Et av "problemene" med oppsettet til Stig er om man skal se på det som et anlegg fintunet etter eieren sin smak, eller om man skal se på det som et kommersielt salgbart produkt, noe som vel også er meningen?

Som kommersielt produkt så framstår oppsettet som litt "sært", og for spesielt interesserte. Et nisjeprodukt!

Hvor mye større ville ikke markedet vært om man relativt enkelt kunne tune om anlegget fra nærfelt til normal lytting og vice versa?
F.eks ved å sette høyttalerne på svingbare plater sånn at toe-in lett kunne justeres avhengig av lytteavstand, i kombinasjon med de andre digitale tweake mulighetene som pc-løsningen til Stig gir ville man da hatt full fleksibilitet.

Men det var nå bare litt tankespinn fra min side! ;)
Poenget er jo også at dette kan tunes... I Stig sitt oppsett er det optimalisert, IMO.
Å sitte lengre unna i et udempet rom er et kompromiss... Men man oppnår "luft".

PK
 

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Innlegg
2.103
Antall liker
0
KW skrev:
topline skrev:
Ser at strengen begynner å skli ut her... ;)
Så back to topic!

Et av "problemene" med oppsettet til Stig er om man skal se på det som et anlegg fintunet etter eieren sin smak, eller om man skal se på det som et kommersielt salgbart produkt, noe som vel også er meningen?

Som kommersielt produkt så framstår oppsettet som litt "sært", og for spesielt interesserte. Et nisjeprodukt!

Hvor mye større ville ikke markedet vært om man relativt enkelt kunne tune om anlegget fra nærfelt til normal lytting og vice versa?
F.eks ved å sette høyttalerne på svingbare plater sånn at toe-in lett kunne justeres avhengig av lytteavstand, i kombinasjon med de andre digitale tweake mulighetene som pc-løsningen til Stig gir ville man da hatt full fleksibilitet.

Men det var nå bare litt tankespinn fra min side! ;)
Dersom man av diverse årsaker ønsker flere "sweetspoter" (les avstander til HT) som jeg kanskje tror du har i tankene, så vil det nok være en fordel med dreibar sokkel i hvert på omtalte høyttalere.
Stig kan sikkert få ordnet slikt også, masse håndverkere i de traktene vil jeg tro;)
Hva da med vibrasjon? ::)
Mvh.KW
Ja muligheten for å variere mellom nærfelt og normal lytting, uten å være låst til det ene eller andre. Mulig det går greit med samme ht plassering, men mulighet for å justere også på høyttalerne må bare være et pluss. Hadde vært artig å hørt anlegget til Stig satt opp for normal lytting også.

Og vibrasjoner - med 300 kg høyttaler oppå? ;D
 

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Innlegg
2.103
Antall liker
0
pks skrev:
topline skrev:
Ser at strengen begynner å skli ut her... ;)
Så back to topic!

Et av "problemene" med oppsettet til Stig er om man skal se på det som et anlegg fintunet etter eieren sin smak, eller om man skal se på det som et kommersielt salgbart produkt, noe som vel også er meningen?

Som kommersielt produkt så framstår oppsettet som litt "sært", og for spesielt interesserte. Et nisjeprodukt!

Hvor mye større ville ikke markedet vært om man relativt enkelt kunne tune om anlegget fra nærfelt til normal lytting og vice versa?
F.eks ved å sette høyttalerne på svingbare plater sånn at toe-in lett kunne justeres avhengig av lytteavstand, i kombinasjon med de andre digitale tweake mulighetene som pc-løsningen til Stig gir ville man da hatt full fleksibilitet.

Men det var nå bare litt tankespinn fra min side! ;)
Poenget er jo også at dette kan tunes... I Stig sitt oppsett er det optimalisert, IMO.
Å sitte lengre unna i et udempet rom er et kompromiss... Men man oppnår "luft".

PK
Joda, men det er ikke bare "luft" man oppnår ved å sitte lengre unna. Man flytter også bakover i salen, sammenlignet med det å sitte oppå scenen sammen med musikerne! ;)
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.044
Antall liker
1.837
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
ELEL6200 skrev:
LMC skrev:
nei
etter å ha snoket rundt om nos dac og pc audio i undergrunnsmiljøene i østen og usa,samt bd design i nl,
satt jeg og ventet på at noen skulle komme en løsning som passet det jeg hadde tro på ,og da usb nos dac UTEN buffer/rør eller trafo-utg. kom fra dddac,klinket jeg til.
ren usb løsning fra pc er det eneste jeg har satset på
mvh
Hva koster en slik nos DAC, LMC? Må jeg bygge den selv eller går det ann å kjøpe ferdigbygg?

Lf
Du kan bygge selv, Leif Christensen tar ca kr 30000,- for ferdigbygg av fullversonen.
www.dddac.de
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.451
Antall liker
3
topline skrev:
pks skrev:
topline skrev:
Ser at strengen begynner å skli ut her... ;)
Så back to topic!

Et av "problemene" med oppsettet til Stig er om man skal se på det som et anlegg fintunet etter eieren sin smak, eller om man skal se på det som et kommersielt salgbart produkt, noe som vel også er meningen?

Som kommersielt produkt så framstår oppsettet som litt "sært", og for spesielt interesserte. Et nisjeprodukt!

Hvor mye større ville ikke markedet vært om man relativt enkelt kunne tune om anlegget fra nærfelt til normal lytting og vice versa?
F.eks ved å sette høyttalerne på svingbare plater sånn at toe-in lett kunne justeres avhengig av lytteavstand, i kombinasjon med de andre digitale tweake mulighetene som pc-løsningen til Stig gir ville man da hatt full fleksibilitet.

Men det var nå bare litt tankespinn fra min side! ;)
Poenget er jo også at dette kan tunes... I Stig sitt oppsett er det optimalisert, IMO.
Å sitte lengre unna i et udempet rom er et kompromiss... Men man oppnår "luft".

PK
Joda, men det er ikke bare "luft" man oppnår ved å sitte lengre unna. Man flytter også bakover i salen, sammenlignet med det å sitte oppå scenen sammen med musikerne! ;)
hehe.. ja nærfelt har sine sider...
Det man har mulighet for i mitt å stigs oppsett er jo forskjellige innstillinger, laret som filer. Da kan man tune annlegget til forskjellige annledninger og preferanser, samt til forskjellige sweetspot ;D

Pk
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!
Og vibrasjoner - med 300 kg høyttaler oppå?
Ja, oppe på en dreibar sokkel så ser jeg ikke bort i fra at det kan bli et problem, men så har jeg ikke greie på slike sokler da ;)
En dreibar baseplatform da ::)
Tror kanskje ikke ht. det snakkes om er løsningen for folk med stadig behov for å skifte avstand til sweetspot.
Hjemmekino og musikk, gjør som Stig et anlegg til hvert sitt bruk.
Eventuell hjemmekino er sikkert mer enn ok for eventuelle "andre" husstander for ren musikklytting.
Aktiv musikklytting av/med høy kvalitet (i normale rom) er etter min mening en egosport, så kan (eventuelle) øvrige husstander ligge/sitte hvor de vil, dersom de på død og liv skal være i samme rom ;D
Mvh.KW
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.955
Antall liker
13.299
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
base "skjørtet" skranglet og jeg tror de reagerer for tregt,så de kommer i "utakt"
mvh
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
pks skrev:
topline skrev:
pks skrev:
topline skrev:
Ser at strengen begynner å skli ut her... ;)
Så back to topic!

Et av "problemene" med oppsettet til Stig er om man skal se på det som et anlegg fintunet etter eieren sin smak, eller om man skal se på det som et kommersielt salgbart produkt, noe som vel også er meningen?

Som kommersielt produkt så framstår oppsettet som litt "sært", og for spesielt interesserte. Et nisjeprodukt!

Hvor mye større ville ikke markedet vært om man relativt enkelt kunne tune om anlegget fra nærfelt til normal lytting og vice versa?
F.eks ved å sette høyttalerne på svingbare plater sånn at toe-in lett kunne justeres avhengig av lytteavstand, i kombinasjon med de andre digitale tweake mulighetene som pc-løsningen til Stig gir ville man da hatt full fleksibilitet.

Men det var nå bare litt tankespinn fra min side! ;)
Poenget er jo også at dette kan tunes... I Stig sitt oppsett er det optimalisert, IMO.
Å sitte lengre unna i et udempet rom er et kompromiss... Men man oppnår "luft".

PK
Joda, men det er ikke bare "luft" man oppnår ved å sitte lengre unna. Man flytter også bakover i salen, sammenlignet med det å sitte oppå scenen sammen med musikerne! ;)
hehe.. ja nærfelt har sine sider...
Det man har mulighet for i mitt å stigs oppsett er jo forskjellige innstillinger, laret som filer. Da kan man tune annlegget til forskjellige annledninger og preferanser, samt til forskjellige sweetspot ;D

Pk
Hei!
Har vanskelig for å skjønne at anlegget kan tunes (digitalt) til å passe en lytteavsatnd f.eks. 3 x normalen i dag bakover fra ht. uten at disse evenuelt vinkles deretter.
Det går neppe ;)
Mye annet f.eks. dette med lagrede (forskjellige) filer på BL.A. etterklangstid derimot høres veldig kjekt ut og kan/skal etter min ringe forståelse gjøre "jakten" etter den "best egnede" kabelen svært unødvendig i praksis.
Hva man så liker å jakte etter er fortsatt opp til hver enkelt, noen går på ordentlig jakt.
Mvh.KW
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
LMC skrev:
base "skjørtet" skranglet og jeg tror de reagerer for tregt,så de kommer i "utakt"
mvh
Hei LMC!
Det var bare fleip fra min side, tror en baseplatform beregnet for 300 kilo, vil DØ ganske raskt, utover at den selvfølgelig bli svært tung.
Vet/ har hørt at flere av de største er "døde"
Mvh.KW
 
T

theStig

Gjest
Til info så har jeg høyttalere mine stående på harde filtputer (fra Biltema...) på en separat betong-plate i gulvet som er isolert fra resten av gulvet. Skulle mene det er rimelig bra avkoblet! Høyttalerne duver i hvertfall fint når jeg rugger på de, og det er INGEN (absolutt ingen) vibrasjon i gulvet hos meg, selv ved svært høye lydtrykk.
 
T

theStig

Gjest
Det er noen småforandringer på gang her. Noen tester jeg gjorde i går viste at det er noe mer oppløsning å hente ved å optimalisere de digitale nivåene, slik at dynamikkområdet til DAC'ene utnyttes best mulig. I praksis vil diskanten (som har høyest følsomhet) måtte dempes mye, og nivået havner dermed langt ned i forhold til 0 dB fullscale på DAC'en. Ved å heve nivået i det digitale domenet kan jeg utnytte DAC'ens dynamikkområde bedre, og dermed få bedre oppløsing. Dette må kompenseres for ved å dempe nivået igjen på den analoge siden, dvs. i forsterkerne.

Jeg skal få gjort noen endringer i gain på forsterkerne i løpet av helga, som gjør at jeg kan heve nivåene for diskant og øvre mellomtone i det digitale domenet. Så får vi se.. jeg mener høre
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
theStig skrev:
Til info så har jeg høyttalere mine stående på harde filtputer (fra Biltema...) på en separat betong-plate i gulvet som er isolert fra resten av gulvet. Skulle mene det er rimelig bra avkoblet! Høyttalerne duver i hvertfall fint når jeg rugger på de, og det er INGEN (absolutt ingen) vibrasjon i gulvet hos meg, selv ved svært høye lydtrykk.

Hei Stig!
Tror kanskje du misforstår litt ;)
Jeg tviler ikke et sekund på at det ikke er noen problemer hos deg vedrørende vibrasjoner av/fra/på dine høyttalere slik de står. men kanskje det kunne ha blit dersom de skulle stå på en dreibar "fot"
Det er heller INGEN vibrasjoner hos meg i gulvet og det tror jeg det heller ikke ville vært med dine ht. (her) .
Vi er heldige vi ;D (med gulvene våre).
Mvh.KW
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.875
Antall liker
4.315
KW skrev:
Det er heller INGEN vibrasjoner hos meg i gulvet og det tror jeg det heller ikke ville vært med dine ht. (her) .
Vi er heldige vi ;D (med gulvene våre).
Mvh.KW
Man trenger ikke spesielt gulv for å unngå gulvbårne vibrasjoner. Dette går helt greit hvis høyttalerne står på føtter som gjør at de er akustisk frikoplet fra gulvet fra under 20 Hz. Med andre ord: Myke føtter.
 
T

theStig

Gjest
Sant nok, men et annet er at lydtrykket fra høyttalerne får gulvet til å vibrere uansett, med mindre vi har betong-gulv eller noe annet tungt og dødt.
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.875
Antall liker
4.315
1 watt = 1 joule/sekund.

1 joule in everyday life is approximately:

the energy required to lift a small apple (102 g) one meter against Earth's gravity.
the amount of energy, as heat, that a quiet person produces every hundredth of a second.
the energy required to heat one gram of dry, cool air by 1 degree Celsius.
one hundredth of the energy a person can get by drinking a single 5 mm diameter droplet of beer.

Det er veldig lite energi i luftbåren lyd. 107,5 dB ut tilsvarer 1 watt. Hvis vi grovt regner at tak og vegger tar like mye som gulvet, så går det 1/3 watt i gulvet. Det er ingen ting i forhold til en person som går over gulvet.
 

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Innlegg
2.103
Antall liker
0
Bx skrev:
Det er veldig lite energi i luftbåren lyd. 107,5 dB ut tilsvarer 1 watt. Hvis vi grovt regner at tak og vegger tar like mye som gulvet, så går det 1/3 watt i gulvet. Det er ingen ting i forhold til en person som går over gulvet.
Her må det vel være litt forskjell på teori og praksis?
Hvor ofte hører vi ikke glass som begynne å klirre i barskap, eller kjenner vibrasjonene i stuebordet hvis vi har beina der når vi spiller? Så sant anlegget har litt bass altså...

;)
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.875
Antall liker
4.315
Hos meg er det ikke forskjell på teori og praksis på dette området. Gulvet har bjelkelag og parkett, og gir fra seg mye lyd hvis noen tramper litt. På musikk og film oppfører gulvet seg roligere enn veggene. Høyttalerne har fullt lydtrykk ned til 22-23 Hz.

Den gulv/rom bassromlingen som er typisk for mange høyttalere (som gjerne står på spikes) har jeg aldri hatt noe av - til tross for at høyttalerne har stått i mange ulike posisjoner i to ulike boliger. Mine høyttalere står på gummihjul som attpåtil fjærer. Jeg valgte hjul fordi det da er svært enkelt å justere plasseringen. Og gummi for å begrense lydforplantning i gulvet. Fjæringseffekten var en utilsiktet bonus. Jeg antar at de rugger med en egenfrekvens på under 5 Hz. Dermed er de akustisk frikoplet fra gulvet i hele det hørbare området og mere til.
 

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Innlegg
2.103
Antall liker
0
Bx skrev:
Mine høyttalere står på gummihjul som attpåtil fjærer. Jeg valgte hjul fordi det da er svært enkelt å justere plasseringen. Og gummi for å begrense lydforplantning i gulvet. Fjæringseffekten var en utilsiktet bonus. Jeg antar at de rugger med en egenfrekvens på under 5 Hz. Dermed er de akustisk frikoplet fra gulvet i hele det hørbare området og mere til.
Ser poenget med hjul.
Hva slags hjul er dette? Selges hvor?
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
topline skrev:
Bx skrev:
Det er veldig lite energi i luftbåren lyd. 107,5 dB ut tilsvarer 1 watt. Hvis vi grovt regner at tak og vegger tar like mye som gulvet, så går det 1/3 watt i gulvet. Det er ingen ting i forhold til en person som går over gulvet.
Her må det vel være litt forskjell på teori og praksis?
Hvor ofte hører vi ikke glass som begynne å klirre i barskap, eller kjenner vibrasjonene i stuebordet hvis vi har beina der når vi spiller? Så sant anlegget har litt bass altså...

;)
Klirring o.l. er et resultat av resonans. Da vil energien fra høyttaleren ved resonansfrekvensen 'konsentreres' i det som er i resonans slik at det blir hørart. Klirringen vil da sannsynligvis også være svært hørbar hvis man tramper litt i gulvet.
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.875
Antall liker
4.315
topline skrev:
Ser poenget med hjul.
Hva slags hjul er dette? Selges hvor?
Dette er audiofile jul ;D ;D ;D

.... Claes Ohlsson.


Jeg tror de har utgått fra sortimentet. Men de ligner ganske mye på disse: http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=18167492. På mine er det en kåpe. Jeg malte denne kåpen med sort bengalac, og det var nok det som ga den audiofile touchen. ;D ;D

Når det er hjul som kan svinge, så får man et feste som er offset i forhold til hjulets kontakt med underlaget. Dermed får man også en viss fjæringseffekt i selve stålstrukturen. Dette kommer i tillegg til gummidekket. Jeg tror også det er lurt å sikte lavt mht. bæreevne. Et overdimensjonert hjul vil være stivere og gi HT en høyere resonnansfrekvens enn et som akkurat er sterkt nok til å bære høyttaleren.

Jeg vil også si at det har vært en befrielse i mer enn ti år å ha høyttalerne på hjul. De veier ca 70 kg hver. Dette er ikke helt i 500 kg klassen, men det er ikke noe man løfter rundt i tide og utide.

Med hjul under er det så lett å flytte på dem at litt diskret markeringstape for idealplasseringen er nødvendig.
 
Topp Bunn