Nytt RIAA trinn - Anbefalinger?

SveinGu

Medlem
Ble medlem
19.10.2015
Innlegg
22
Antall liker
9
Jeg skal oppgradere mitt entry RIAA trinn. Har idag en simpel, liten sak som heter ProJect Phono Box II.

Alternativene jeg har sett i prisklassen er Primare R15 og Musical Fidelity M3x Vinyl. Har en Hana ML pickup og en Stogi Kuzma arm. Dårlig balanse mellom RIAA trinnet jeg har idag og disse komponentene.

Hvilket RIAA trinn anbefaler dere? Andre enn de jeg nevner ovenfor?

Tips mottas med takk!
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.386
Antall liker
1.473
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jeg har ikke hørt Hana så jeg skal ikke gjøre annet enn å fortelle om min erfaring.

Har hatt 2stk Rega snurrer med Rega MM phono og Rega Aria. Ortofon 2M Black PU og det låt bra.
Men nå har jeg byttet ut Rega Aria med Audio Analogue AAphono som er bittelitt dyrere enn Primare R15.
AAphono brukes i dag sammen med clearaudio Performance DC, clearaudio Tracer tonearm og Ortofon Windfeld Ti.
Det riaa-trinnet er betydelig mye bedre enn Aria.

Siden jeg har hatt Primare forsterkersett: så er vel lydsignaturen litt i samme lende som Audio Analogue. Bare min erfaring.
 

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
3.073
Antall liker
1.060
Torget vurderinger
10
Electrocompaniet ECP-2. Bruker den i begge mine anlegg. Har også sammenlignet den mot vesentlig dyrere saker og syntes det klarte seg meget bra.
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
592
Det er som er fint med å ha en entry riia er att da kan ting kun bli til det bedre.
Det finnes mye bra å velge i, men å vite hvem du foretrekker blir ikke lett.
Så vil anbefale deg å prøve å få teste en 2-3 stk, så du kan danne deg en mening
om hvor store/små forskjellene blir.
Av andre enn de du nevner kan være merker som
feks Trichord, Soundsmith, EC p2, ASR og Exposure.
Eller om du tester ut Pro-Ject sin Phono Box RS som også er en bra riia ellers har jeg hørt rykter om
att de kommer med ny toppmodell nå snart sammen med Hegel som lanserer en riia.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.420
Antall liker
25.777
Torget vurderinger
24
Hana ML er en pickup med spesifikasjoner (impedanse og utgangsnivå) som gjør den enkel å matche. Hos meg har Hana ML i Dynavector-arm hatt en karakter med litt ekstra trøkk i bunnen og ellers en grei allrounder.

Poenget er at noen pickuper krever ekstra oppmerksomhet på matching, Hana er relativt «Rett frem ifht mye annet»

Likevel skal du tenke over hvilken signatur anlegget har, og hva du ønsker mer og mindre av når du nå bytter et ledd i kjeden.
Når det er sagt så har den ikke spilt dårlig i noen riaaene her, slik andre pickuper kan ha gjort.
 

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Innlegg
5.618
Antall liker
15.404
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Gode råd fra @Fosse (som vanlig) ...altså bare når det gjelder platespiller-ting altså :ROFLMAO:.

...det er også min oppfatning av at Hana ML trøkker gassen litt ekstra i bånn når den står i DV-armene. Men, noe av den ekstra gassen-i-bånn kan også skyldes at både DV-505 (og særlig 505) og DV-507 tilfører noen egenskaper som er annerledes fra tonearmene til Kuzma. Jeg elsker Dynavector-armene, men de kan nesten sammenlignes litt med vintage høyttalere som spiller gøy til tusen, men som ikke alltid oppleves 100% homogene.

Derfor kan det tenkes at Hana ML vil kunne oppleves som ganske så nøytral i din Kuzma-arm. Det er ihvertfall min erfaring med de 50 timene som Hana ML stod i Kuzma 4P. -Da gjennom phono-trinn fra både Thrax, Aura Fidelity (den med supertransistorene) og med PS Audio Phono Stellar. Deler av gårsdagen spilte jeg med Hana ML på Röcklinger Auria. Sistnevnte ser ut til å bli den nye vinen her hjemme, for deler av platespillerparken.
 
Sist redigert:

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Massevis av spennande riaatrinn for tida. Eg held på med ein ganske nøytral sak og dynamisk sak som heiter "The Loop" og er frå Soulines. Seljast av Soundground i Bergen. Så ville eg sjekka ut den med automatisk tilpasning som PM Audio nettopp har fått inn. Svært spennande konstruksjon, trur eg. Men har du høyrt European Audio Team EAT-e-pro? Beste eg har høyrt så langt (men han kostar flesk)
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.133
Antall liker
9.288
Torget vurderinger
2
Ikke veldig mye tvil om at du bør sjekke ut denne, jeg har den og er strålende fornøyd. En SMART RIAA. Perfekt RIAA respons , se vennetråder her og Google litt.


ny beta software ute nå.
 
Sist redigert:

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Du skriver dette stadig. Hvorfor kvittet du deg med den, da? Spør av nysgjerrighet.
Det var ei komplett omstrukturering av anlegget (bortsett frå høgtalarane). Eg selde ASR Emitteren, og handla Vera. Då trengde eg ein forforsterkar. Min eldgamle ARC SP10 matcha fullkome til Vera/MBL. SP 10 har ein fantastisk phonodel, som kan ta MC-pickupar frå ca 0,3 mV og oppover. Det er for ille å ha ein slik riaakvalitet ståande ubrukt (med 8 rør). Så fekk eg besøk av ein gammal kjenning som fekk låne EATen for å prøve han saman med ein skikkeleg lågoutput-MC. Så fekk eg ideen om å klare meg utan. Det eg forsakar i høve SP 10, er å kunne ta MC-pickupar med output under 0,2. Det kan eg leve med. Så fekk eg frigjort ein del kapital, og kjøpte ein Kiseki Blue, som byr på veldig kjekke eigenskapar.
Det er ikkje enkelt å skalere ned...og det går ut over kapasiteten eg kanskje burde ha til å teste pickupar. På den andre sida er det berre nokre Fidelity Research/Ikeda, AudioNote og Ortofonpickuar eg verkeleg har lyst til å utforske, som ikkje SP10 kan takle.
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.915
Antall liker
17.104
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Det var ei komplett omstrukturering av anlegget (bortsett frå høgtalarane). Eg selde ASR Emitteren, og handla Vera. Då trengde eg ein forforsterkar. Min eldgamle ARC SP10 matcha fullkome til Vera/MBL. SP 10 har ein fantastisk phonodel, som kan ta MC-pickupar frå ca 0,3 mV og oppover. Det er for ille å ha ein slik riaakvalitet ståande ubrukt (med 8 rør). Så fekk eg besøk av ein gammal kjenning som fekk låne EATen for å prøve han saman med ein skikkeleg lågoutput-MC. Så fekk eg ideen om å klare meg utan. Det eg forsakar i høve SP 10, er å kunne ta MC-pickupar med output under 0,2. Det kan eg leve med. Så fekk eg frigjort ein del kapital, og kjøpte ein Kiseki Blue, som byr på veldig kjekke eigenskapar.
Det er ikkje enkelt å skalere ned...og det går ut over kapasiteten eg kanskje burde ha til å teste pickupar. På den andre sida er det berre nokre Fidelity Research/Ikeda, AudioNote og Ortofonpickuar eg verkeleg har lyst til å utforske, som ikkje SP10 kan takle.
Fair nok, penger spart er penger tjent. Men hva med kvalitative nedtur, eller var det ikke noe å bry seg om? ARC har vel kommet med noe (klart) bedre enn den innebygde i SP10, antar jeg, eller har de stagnert mens de skrur opp prisene?

Altså, tviler ikke på at EAT‘en er bra. Project kan sine saker, som Toyota når de bygger Lexus.
 

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Innlegg
5.618
Antall liker
15.404
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Ikke veldig mye tvil om at du bør sjekke ut denne, jeg har den og er strålende fornøyd. En SMART RIAA. Perfekt RIAA respons , se vennetråder her og Google litt.


ny beta software ute nå.
Det er en spennende liten boks denne Puffin. Kanskje er den aller best på MM-pu og ved bruk av «Magic-funksjonen». Spesielt om man har LPer med slitasje.

Jeg ble positivt overrasket over hva denne digitale boksen gjorde her hos meg, med unntak av mangler i organisk oppløsning/luftighet + at scenen ble mindre enn hva jeg er vant til. Jeg hadde innbilt meg at den skulle være tøffere i toppen enn den var i virkeligheten. Har man kun 6k til «riaa», så er den et scoop og jeg innbiller meg at den må være et bedre kjøp enn mange av de rimeligste innstegstrinnene til flere av de velrennomerte merkevarene.

Tyckar nå jag :rolleyes:
 
Sist redigert:

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Innlegg
5.618
Antall liker
15.404
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Fair nok, penger spart er penger tjent. Men hva med kvalitative nedtur, eller var det ikke noe å bry seg om? ARC har vel kommet med noe (klart) bedre enn den innebygde i SP10, antar jeg, eller har de stagnert mens de skrur opp prisene?

Altså, tviler ikke på at EAT‘en er bra. Project kan sine saker, som Toyota når de bygger Lexus.
Nyere ARC Phono synes å slite med nok gain på low-output på 0,35'ish og lavere, med mindre de har endret på siste modeller.
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.695
Antall liker
37.932
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Nyere ARC Phono synes å slite med nok gain på low-output på 0,35'ish og lavere, med mindre de har endret på siste modeller.
Det gjør de på nesten alle modeller :( er på jakt etter ARC trinn men jeg er opps på problemet

mvh
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.915
Antall liker
17.104
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Nyere ARC Phono synes å slite med nok gain på low-output på 0,35'ish og lavere, med mindre de har endret på siste modeller.
Jøss, det visste jeg ikke. Veldig mange PU har under 0.35, så det er jo en veritabel tabbe fra de, hvis så er tilfelle (her håper jeg at eiere av nyere phonotrinn fra ARC kan komme på banen).

Men jeg antar at TS spør om tips i langt lavere prisklasse (hvorfor den dyre EAT’en ble dratt frem i det hele tatt, får Arve svare på). Får komme med et bidrag for å være on topic. Sjekk ut MoFi Studiophono m/lineær PSU enhet. Finnes mer om dene kombi i tråden til Crosswind. (Jeg har hatt Mofi’en, men uten den eksterne PSU, og lot meg imponere, ikke minst til prisen).
 

crosswind

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.11.2012
Innlegg
5.319
Antall liker
13.385
Sted
Svartskog
Torget vurderinger
13
Jag spelar, som Gunner skriver, på en MoFi Studiophono med extern PSU och Hana ML i en Kuzma 4point-arm.

Kort förtalt är Studiophono bra rätt ut av esken, prisen tatt i betraktning, men den blir löjligt bra när den billiga plast-vorten blir utbytt med en regulerad extern PSU. (som inte kostar all verden på ebay).

Knallbra match med Hana är min uppfattning.
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.915
Antall liker
17.104
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Det gjør de på nesten alle modeller :( er på jakt etter ARC trinn men jeg er opps på problemet

mvh
Jeg får besudle tråden litt til med OT (sorry!).

Jeg hadde Cary PH 302 mk1, med fast 100 Ohm og 54 db. Jeg punget ut 7k kr for å oppgradere den til mk2 for å få flere valgmuligheter på last, samt øke gain med 6 db. Nå bruker jeg en annen riaa, som har et hav av justeringsmuligheter på det aller meste, og ender opp med å ha 50 db og 100 Ohm på innstillingene 😅.

Poenget mitt er vel at man kommer langt selv med 54 db..
 

erk

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2015
Innlegg
2.040
Antall liker
3.944
Sted
Tårnåsen
Det var ei komplett omstrukturering av anlegget (bortsett frå høgtalarane). Eg selde ASR Emitteren, og handla Vera. Då trengde eg ein forforsterkar. Min eldgamle ARC SP10 matcha fullkome til Vera/MBL. SP 10 har ein fantastisk phonodel, som kan ta MC-pickupar frå ca 0,3 mV og oppover. Det er for ille å ha ein slik riaakvalitet ståande ubrukt (med 8 rør). Så fekk eg besøk av ein gammal kjenning som fekk låne EATen for å prøve han saman med ein skikkeleg lågoutput-MC. Så fekk eg ideen om å klare meg utan. Det eg forsakar i høve SP 10, er å kunne ta MC-pickupar med output under 0,2. Det kan eg leve med. Så fekk eg frigjort ein del kapital, og kjøpte ein Kiseki Blue, som byr på veldig kjekke eigenskapar.
Det er ikkje enkelt å skalere ned...og det går ut over kapasiteten eg kanskje burde ha til å teste pickupar. På den andre sida er det berre nokre Fidelity Research/Ikeda, AudioNote og Ortofonpickuar eg verkeleg har lyst til å utforske, som ikkje SP10 kan takle.
Nå er jeg kanskje slem men solgte du ASR for Vera? Var det Emitter II? Med batterikassa? Alle 138kg med forsterker?
Og du savner ingenting?? :cool:

PS: Sorry ja det var OT fra meg og, svar meg gjerne på en PM hvis du gidder ;-)
 
Sist redigert:

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Fair nok, penger spart er penger tjent. Men hva med kvalitative nedtur, eller var det ikke noe å bry seg om? ARC har vel kommet med noe (klart) bedre enn den innebygde i SP10, antar jeg, eller har de stagnert mens de skrur opp prisene?

Altså, tviler ikke på at EAT‘en er bra. Project kan sine saker, som Toyota når de bygger Lexus.
SP 10 er ganske spesiell. Klart han ikkje er fullstendig nøytral, men det han gjer, er så veldig musikalsk fengjande. Det er ganske udefinerbart, men eg trur det har med dynamikken å gjere. Dessutan matchar han veldig klangmessig høgtalarar/rom for meg - og Vera-forsterkaren. Det vart faktisk så bra at eg ikkje saknar Emitteren, sjølv om han objektivt sett kanskje er eit hakk betre (i forståinga av å vere veldig nøytral - det er Vera også, men som sagt, ikkje SP10. Eg likar ikkje berre lyden via platespelaren, men også linjedelen, som er eit velsmakande krydder når eg køyrer digitale signalkjelder. Eg kjøpte SP10en akkurat då den vart avløyst av SP11. Var fyrst redd eg burde oppgradere, men då eg fekk høyre 11aren, var denne rett nok stillare, men 10 hadde dei beste dynamiske eigenskapane. Seinare har eg høyrt nokre flotte ARC forforsterkarar, men dei har vore relaivt dyre, og dessutan for nøytrale for meg. Og viss eg vil ha nøytralitet, har eg no satsa på Topping, som dessutan er svært oppløyst om eg er i det hjørnet.
Så den kvalitiative nedturen er marginal, om han er der i det heile tatt.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.172
Antall liker
34.558
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Hiver meg på denne tråden, er på jakt etter ny (eller brukt) riaa, makspris 5000,-
Har sett på MoFi Studiophono - er den grei, eller vil dere anbefale noe annet. Bør nok kunne ta både mc og mm.
 

RS1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.12.2006
Innlegg
143
Antall liker
86
Torget vurderinger
2
Cambridge Alva Duo
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.037
Antall liker
2.485
Kom over denne kalkulatoren i helgen. Rett så kjekk når en forsøker forstå hvor mye gain man behøver.
Man fyller inn to av de fire boksene og kalkulatoren gjør omregning fra alle variasjoner man fyller inn.

1621427734308.png

En PU med 0.0004 Volt (0.4mV) viser kalkulatoren at man behøver 65dB forsterkning for å nå 0.7 Volt på utgangen.
Eller man finner at 0.0004 Volt ut fra PU med 40dB (100x) gain gir 0.04 Volt og med 60dB (1000x) gain får man 0.4 Volt.
 

Evo III

Hertugen av Langhus
Ble medlem
25.12.2009
Innlegg
25.765
Antall liker
50.394
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
78
Massevis av spennande riaatrinn for tida. Eg held på med ein ganske nøytral sak og dynamisk sak som heiter "The Loop" og er frå Soulines. Seljast av Soundground i Bergen. Så ville eg sjekka ut den med automatisk tilpasning som PM Audio nettopp har fått inn. Svært spennande konstruksjon, trur eg. Men har du høyrt European Audio Team EAT-e-pro? Beste eg har høyrt så langt (men han kostar flesk)
Alternativene jeg har sett i prisklassen er Primare R15 og Musical Fidelity M3x Vinyl
Litt over det han søker kanskje? eller skulle du bare skryte av at du har eid det ?
 

Handsoer

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.03.2007
Innlegg
3.875
Antall liker
1.897
Sted
Sortland
Hiver meg på denne tråden, er på jakt etter ny (eller brukt) riaa, makspris 5000,-
Har sett på MoFi Studiophono - er den grei, eller vil dere anbefale noe annet. Bør nok kunne ta både mc og mm.
Virker litt merkelig å anbefale riaa-trinn til 35 - 50 000.- i en slik sammenheng :rolleyes:

Strekker du det litt har Lindemann sin til 7' fått mye god omtale.
Men Cambridge sin Duo er nok et godt valg.
 

RS1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.12.2006
Innlegg
143
Antall liker
86
Torget vurderinger
2
Jeg har selv Emotiva XPS-1:
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.172
Antall liker
34.558
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Virker litt merkelig å anbefale riaa-trinn til 35 - 50 000.- i en slik sammenheng :rolleyes:

Strekker du det litt har Lindemann sin til 7' fått mye god omtale.
Men Cambridge sin Duo er nok et godt valg.
Jeg kan så klart starte en ny tråd hvis det er ønskelig...
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.869
Antall liker
5.689
Torget vurderinger
1
Minner om at det ikke er tillatt å bruke forumet til å selge egne produkter, og @Kingsington sitt innlegg med tilhørende svar er fjernet.

Mvh
Høvdingen
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Alternativene jeg har sett i prisklassen er Primare R15 og Musical Fidelity M3x Vinyl
Litt over det han søker kanskje? eller skulle du bare skryte av at du har eid det ?
Du kan sjå på innlegget som eit aggresivt marknadsføringtiltak for mi yndlingsnettide.
 
Topp Bunn