Alt til hus og bolig Nytt kjøkken

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• C

cruiser

Gjest
    Induksjon er vel stort sett bare bedre når man skal koke opp vann, ellers er gass overlegent. Større fleksibilitet på gryter og woker, bedre varmefordeling/spredning/kontroll, de fåes bare med skruknotter ikke touchpanelhelvete som de aller fleste induksjonstopper, ingen komfyrvakt, sjarm osv
    Jeg vet også hva jeg snakker om, har begge deler på mitt kjøkken hele året og har laget mat før :)

Sist redigert av en moderator:

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.517
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Har 5 bluss gass selv. Stor og bred. Fornøyd i grunn men rengjøring er mer trøblete

H

Hardingfele

Gjest
    Propanflaske innendørs? Propan er en ganske heftig gass ved en eventuell lekkasje.
    Si det til alle som har varmeovner med propanflaske, innendørs, på hyttene sine.

Det vanligste er å veggmontere gassflaskene i et skap utendørs og legge kobberledning inn til ovnen, men å ha flaskene innendørs er, som sagt, problemfritt. Statoil leverer gass til hundretalls millioner slike flasker i bruk nede i Europa. Og de står på kjøkkenet.

Dagens gassflasker er meget trygge, med mulighet for lekkasjesikring på regulatoren. Jeg har brukt gass i til sammen 20 år (med unntak av da jeg bodde i Oslo før jeg flyttet hit) og har aldri hatt problemer. Og det å tilberede mat med gass er en fryd.
    Jeg har i to runder hatt komfyrer med fem brennere og to ovner (el-ovner) og har en med fire brennere og gassovn i selet på fjellet. Sjekke koblinger innimellom, bytte slanger etter noen år om det ikke er lagt opp rør.
    Hvor har du det fra at å lagre propanflasker innendørs er problemfritt? Det er det alldeles ikke. Propanflasker skal _ikke_ lagres innendørs. Hvorfor ikke? fordi ved en lekkasje vil du få opparbeidet konsentrasjon over nedre eksplosjonsgrense og du mangler bare en antenningskilde. Videre så vil innelukket område føre til eksplosjon og ikke bare en brann.

Ja, sørover i europa er det vanligere å ha glassflasker på kjøkkenet, men tro ikke at det er problemfritt. Det er det ikke.
    At det har gått bra i lang tid betyr ikke at det fortsetter å gå bra. Man trenger bare den ene gangen før man har en brann og eksplosjon. Og får man en brann av andre årsaker så vil huset brenne ned, fordi brannvesenet vil ikke gå inn. Slike flasker skader og tar livet av brannmenn sørover i Europa.

Plasser gassflasken utendørs i godt ventillert område.
    Siden jeg ikke bruker ordet "lagre" eller "lagring" noe sted i mitt innlegg, kan du jo se på ditt innlegg som et jazzriff inspirert av mitt. Det er ganske innlysende at dette handler om flasken som er i bruk. Og siden det er solgt hundretusener av varmeovner med gassflaske, og hytteovner med gassflaske, som står landet over, innendørs (som du kan se om du finleser innlegget mitt), kan vi regne med at dette er både godkjent og trygt -- hvilket det er.

Det ideelle er å ha gassflasker i skap utendørs, men varmeovnene blir da vanskelig å koble opp, eller?

Gassflasker som ikke er i bruk er det klokt (og påbudt) å lagre utendørs.

Som noruego nå er inne på, kan han kjøpe et dobbelskap for gassflasker for å ha dette på terrassen, og det vil fungere utmerket. Men det går altså også å ha gassflasken innendørs, på kjøkkenet. Og så sørger man bare for å bruke den riktig, gjerne også med gassvarsler, om man vil.

Sunwind ser tydeligvis muligheter i produktkategorien. Disse ovnene rulles rundt, med gassflasken ombord.

Skjermbilde 2018-11-10 kl. 08.44.20.jpg Skjermbilde 2018-11-10 kl. 08.43.49.jpg

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.561
    Torget vurderinger
    0
    Da må jeg bare spørre; hva i huleste skal du med et tre etasjer høyt verktøyskap på kjøkkenet?? Det hører jo hjemme i et dedikert furterom.
    Hva skal jeg si! Det er ikke plass i dobbeltgarasjen!! :p

For øvrig er det et "statement"! :D

Og det har vist seg veldig praktisk også! Slipper å gå ut i garasjen etter verktøy! Utrolig hvor ofte man behøver verktøy innadørs! :)

• Liker
    Reaksjoner: ePi

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.561
    Torget vurderinger
    0
    Nå er jeg ikke spesielt bekymret over å ha en gassflaske på kjøkkenet, men Pinkys spørsmål har gitt meg en ide.

Kjøkkenet vender ut mot en skjermet uteterasse, som midtstreken i en H. Det har trekkspillskyvedører i glass slik at man kan åpne helt opp mot denne terrassen. Hadde uansett tenkt å lage meg sommerkjøkken langs den ene veggen, inklusive en gassgrill. Må også ta opp gulvet på kjøkkenet og legge nye fliser i forbindelse med ny kjøkkenøy, og har tenkt å legge samme fliser også på uteterassen for å skape større helhet, sommer som vinter.

Det Pinkys kommentar fikk meg i tanker om var at jeg muligens da kan få lagt ned kanal for gass til kjøkkenøy fra skapet i det planlagte utekjøkkenet slik at gassflasken(e) for begge formål kan stå der.
    Hva er vitsen med gass når induksjon er bedre? Ja jeg vet hva jeg snakker om. Jeg har gass i Italia 20 uker i året og induksjon i Norge resten av tiden.
    Stemmer det at man ikke kan brenne maten i kaserollen når det benyttes induksjon?

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.429
    Nå er jeg ikke spesielt bekymret over å ha en gassflaske på kjøkkenet, men Pinkys spørsmål har gitt meg en ide.

Kjøkkenet vender ut mot en skjermet uteterasse, som midtstreken i en H. Det har trekkspillskyvedører i glass slik at man kan åpne helt opp mot denne terrassen. Hadde uansett tenkt å lage meg sommerkjøkken langs den ene veggen, inklusive en gassgrill. Må også ta opp gulvet på kjøkkenet og legge nye fliser i forbindelse med ny kjøkkenøy, og har tenkt å legge samme fliser også på uteterassen for å skape større helhet, sommer som vinter.

Det Pinkys kommentar fikk meg i tanker om var at jeg muligens da kan få lagt ned kanal for gass til kjøkkenøy fra skapet i det planlagte utekjøkkenet slik at gassflasken(e) for begge formål kan stå der.
    Hva er vitsen med gass når induksjon er bedre? Ja jeg vet hva jeg snakker om. Jeg har gass i Italia 20 uker i året og induksjon i Norge resten av tiden.
    Stemmer det at man ikke kan brenne maten i kaserollen når det benyttes induksjon?
    Nei.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.561
    Torget vurderinger
    0
    @ Pinky: Takker! Da vant jeg den diskusjonen.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.718
    Og mens du er i gang på hvitevarequizen; det er forøvrig heller ikke sant at mikrobølgeovner er velegnede til å tørke våte katter.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.610

Det som imidlertid er omtrent umulig er å brenne noe fast i koketoppen - så induksjonstopper er lette å rengjøre. Det er, om noe, lettere å brenne maten i kasserollen på induksjon enn på vanlig komfyr siden effekten er høyere på induksjon.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.718
    Induksjon er vel stort sett bare bedre når man skal koke opp vann, ellers er gass overlegent. Større fleksibilitet på gryter og woker, bedre varmefordeling/spredning/kontroll, de fåes bare med skruknotter ikke touchpanelhelvete som de aller fleste induksjonstopper, ingen komfyrvakt, sjarm osv
    Jeg vet også hva jeg snakker om, har begge deler på mitt kjøkken hele året og har laget mat før :)
    Touchpanelhelvete, det hadde jeg nok av i forrige leilighet jeg leide. Til tross for at Electrolux-toppen bare var et par år og mid-range irriterte pipingen ved hvert trykk nesten like mye som at den var overfølsom både i forhold til våte fingre og kokekar. Selv med induksjonsertifiserte panner av topp kvalitet måtte jeg stadig «lure» den med en panne den aksepterte før jeg fikk smettet inn den jeg faktisk ville benytte.

C

Cyber

Gjest
    Touchpanelhelvete, det hadde jeg nok av i forrige leilighet jeg leide. Til tross for at Electrolux-toppen bare var et par år og mid-range irriterte pipingen ved hvert trykk nesten like mye som at den var overfølsom både i forhold til våte fingre og kokekar. Selv med induksjonsertifiserte panner av topp kvalitet måtte jeg stadig «lure» den med en panne den aksepterte før jeg fikk smettet inn den jeg faktisk ville benytte.
    Det er et must med kontrollene i en side av toppen og egen skala for hver sone.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Så en gang en delt sak for innbygging hvor alle kontrollene for platene fortsatt var på fronten av stekeovnen. Lurer på om ikke det var Bosch som hadde den. Det er riktig måte å gjøre det på i mine øyne. Touch er irriterende nok på telefonen innimellom, om man ikke skal plages til slag før middagen kommer på bordet også. Ei heller er det noe gøy å vaske rundt og under vribrytere på en glasstopp som IKEA har servert på en del av sine modeller...

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.429
    Så en gang en delt sak for innbygging hvor alle kontrollene for platene fortsatt var på fronten av stekeovnen. Lurer på om ikke det var Bosch som hadde den. Det er riktig måte å gjøre det på i mine øyne. Touch er irriterende nok på telefonen innimellom, om man ikke skal plages til slag før middagen kommer på bordet også. Ei heller er det noe gøy å vaske rundt og under vribrytere på en glasstopp som IKEA har servert på en del av sine modeller...
    Å ha betjeningen for platetoppen på stekeovnen er litt toskete. Noe av vitsen ved å ha disse separat er at man da kan plassere de forskjellige steder. Jeg har platetopp og stekeovn på hver sin side av rommet. Dessuten så har jeg plassert stekeovnen opp fra gulvet. For gammel til å ligge på alle fire på gulvet for å inspisere søndagssteken

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Der hvor man plasserer den innebygget men innbyrdes plassert som i en komfyr, så er det en jækla god idé. Jeg har banna over de beskrevne løsningene på bryter for plater/kokesoner nok til at det er ganske nytteløst å forklare meg noe annet enn at det ikke akkurat bidrager til sindets munterhet. La gå at du ellers kan ha dem i hvert sitt hus for den del, men for mange er det poenget temmelig irrelevant..

C

cruiser

Gjest
    På den som stod i leiligheten her når jeg flyttet inn måtte man først velge en av fire plater så trykke inntil 10 ganger på pluss for å velge guffe.. JALLA! Den havna på gata.. fra balkongen.

C

Cyber

Gjest
    Tredje bare, men nok til at den døde
    Tok den på innbo da? :) (Når jeg tenker meg om går den på husforsikringen...)

Jeg hadde en slik frem til pågående renovering. Nå blir det individuell kontroll av hver sone og tall fra 1-10 for hver sone, samt kontrollene borte fra sonene. Håper det blir bedre.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.561
    Torget vurderinger
    0
    Men si meg da.....??

Slike moderne greier som induksjon, styres ikke de med app på din Iphone?!

Evt med stemmestyring?? ( ref; Ooopen dooor! )

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    2.202
    Torget vurderinger
    1

Gjorde akkurat det samme for et par år siden. Fjernet det forferdelige gasskapet i stål på veggen og lagde meg nytt utekjøkken. Plass til gassgrillen og skapene er gasskap både for grillen og gasspeisen inne. Det er krav om fagmann for gjennomføring av gassrør gjennom vegg. Kostet meg 2500 for at fagmannen skulle fikse denne jobben på ca 15 min. Uansett er alt fagmessig og godkjent. Tillatt med gassflasker uten låsbart skap siden skapet ikke er tilgjengelig på bakkeplan.

IMG_1991.jpg

Sist redigert:
    H

Hardingfele

Gjest
    Det finnes sikkert bedre induksjonstopper enn den i leiligheten jeg hadde i Oslo. Men den var dyr og kom fra et kjent, tysk merke. For et helvete. Trykk-trykk-trykk-trykk for å justere. Om kjelene kom i kontakt med hverandre ble alt slått av og man måtte begynne på nytt. Men det som gjorde at den ble avlivet til fordel for gass var nok at jeg hadde to kasser med suverene kobberkjeler som jeg ikke fikk brukt. Det er mulig at man kunne slå av pipingen for hvert trykk, men så langt kom jeg ikke før jeg slapp opp for tålmodighet.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.610
    Jeg har touch der jeg velger sone, deretter instilling fra 1-boost direkte. Synest egentlig det funker greit, eneste aber er at de ikke virker om det kommer en god del fukt på, da må jeg tørke over. I praksis trenger man sjelden å justere effekten på mange plater hyppig, så det plager meg ikke at det ikke er en direkte innstilling pr. plate.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.610
    I den grad man bryr seg om slikt så er gass betydelig dyrere i drift. Blir fort rundt 2 kroner pr kWh med gass året rundt. I tillegg er vsrmetapet større ved gass. Ikke at jeg bryr meg om akkurat det men kan være et relevant poeng for noen. Må også ha minst to gassflasker for å tømme de helt og minimere sannsynligheten for å gå tom på ugunstig tidspunkt. Kjøter to flasker på gassgrillen, da er alltid en full i reserve.

På en annen side er gass en måte å unngå større elektrikerregning om anlegget ikke er dimensjonert tilstrekkelig i utgangspunktet. Hadde ganske slapp hovedsikring i min forrige residens, da vurdere jeg gass seriøst.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.718
    I den grad man bryr seg om slikt så er gass betydelig dyrere i drift. Blir fort rundt 2 kroner pr kWh med gass året rundt. I tillegg er vsrmetapet større ved gass. Ikke at jeg bryr meg om akkurat det men kan være et relevant poeng for noen. Må også ha minst to gassflasker for å tømme de helt og minimere sannsynligheten for å gå tom på ugunstig tidspunkt. Kjøter to flasker på gassgrillen, da er alltid en full i reserve.

På en annen side er gass en måte å unngå større elektrikerregning om anlegget ikke er dimensjonert tilstrekkelig i utgangspunktet. Hadde ganske slapp hovedsikring i min forrige residens, da vurdere jeg gass seriøst.
    I Norge har det vel aldri vært noe økonomisk argument for å koke på gass hjemme, i motsetning til de land vi selger vår gass til.

C

Cyber

Gjest
    Jeg har touch der jeg velger sone, deretter instilling fra 1-boost direkte. Synest egentlig det funker greit, eneste aber er at de ikke virker om det kommer en god del fukt på, da må jeg tørke over. I praksis trenger man sjelden å justere effekten på mange plater hyppig, så det plager meg ikke at det ikke er en direkte innstilling pr. plate.
    Alt funker, men de gangene jeg lager skikkelig middag så det er deilig å slippe å velge sone hver gang effekt skal endre og bare trykke direkte på verdien som korresponderer med sonen. Akkurat som at jeg betalte dobbelt for "smarte" dimmere i huset nå. Trenger det ikke, men deilig med en masterbryter ved utgangsdøren som justerer alt lyset på et trykk.

2

2xJ

Gjest
    Da jeg hadde enebolig og totalrenoverte huset.... og da med nytt ikeakjøkken, ble det valgt en kombo mellom gass og strøm.
    2 propanflasker ute i spesial skap (metall) med et eget gassalarmsystem hvor sensor var rett under kobling inne, som stengte ventilene ute, om nødvendig.....
    Fantastisk og bruke, og ingen bekymringer i det hele tatt.

Skal se om jeg finner et bilde i tråden min.......

ikke helt ferdig malt og lister på de bildene som ble lagt ut...... men dere skjønner vel tegninga med dobbelt opp på kokesoner

101042d1335555715-jan-jana-s-ve-og-vel-og-vel-sa-det-kja-kken-3.jpg

101044d1335555715-jan-jana-s-ve-og-vel-og-vel-sa-det-kja-kken-6.jpg

101047d1335555715-jan-jana-s-ve-og-vel-og-vel-sa-det-kja-kken-7.jpg

101043d1335555715-jan-jana-s-ve-og-vel-og-vel-sa-det-kja-kken-5.jpg

Sist redigert av en moderator:

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.718
    Da jeg hadde enebolig og totalrenoverte huset.... og da med nytt ikeakjøkken, ble det valgt en kombo mellom gass og strøm.
    2 propanflasker ute i spesial skap (metall) med et eget gassalarmsystem hvor sensor var rett under kobling inne, som stengte ventilene ute, om nødvendig.....
    Fantastisk og bruke, og ingen bekymringer i det hele tatt.

Skal se om jeg finner et bilde i tråden min.......

ikke helt ferdig malt og lister på de bildene som ble lagt ut...... men dere skjønner vel tegninga med dobbelt opp på kokesoner

Vis vedlegget 516962

Vis vedlegget 516963

Vis vedlegget 516964

Vis vedlegget 516965
    Så veldig fint ut med de toppene der, og likte gassbluss i sentrum og induksjon på sidene for hva enn man måtte ha putrende der. Også skikkelige brytere!

Hvem er produsenten?

• Liker
    Reaksjoner: 2xJ
    2

2xJ

Gjest
    Dette er IKEA, bilde er noen år gammelt nå...... Men kombinasjonen av gass og elektrisk var helt knall.
    Stekeovner med forskjellige "spisskompetanser" og....

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    20.163
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Det finnes sikkert bedre induksjonstopper enn den i leiligheten jeg hadde i Oslo. Men den var dyr og kom fra et kjent, tysk merke. For et helvete. Trykk-trykk-trykk-trykk for å justere.
    Det er stor variasjon i betjeningsvennlighet og betjeningsfleksibilitet for ulike merker/produsenter. Den vi tilslutt valgte er både enkelt og intuitiv, og man har i hovedsak entrykksfunksjon for ordinære operasjoner - Dvs to da - velg ønsket kokesone(r), så direktevalg av ønsket temperatur.

Men, jeg skulle gjerne hatt plass til et par gassbluss også.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.561
    Torget vurderinger
    0
    Et raskt bytte av tema her.

Vannskaden på mitt kjøkken var mye mindre enn fryktet. Forsikringsselskapet dekker også alt, heldigvis.

Men fruen er på "oppussingsraid"! I og for seg ikke så dumt for nå blir hele rommet tømt i og med at nytt gulv må legges, så da passer det nok på en måte.

Gulv: Der har "Hun som tror at hun bestemmer!" lyst på noe som heter "Klikk Vinyl". Ser ut som "vanlig klikk laminat" bare at dette er massiv vinyl, vannbestandig og skal være rimelig mykt/godt å gå på. Noen med tanker om dette?

Vi har også fått anbefalt å legge gulvvarme (ESVA) under platene. Formålet skal være å gi en liten lunk i gulvet, ikke å varme opp rommet. Erfaringer, synspunkter?

Nytt veggbelegg/tapet. Det vi har er 30 år gammelt og modent for utskifting. Forslag eller synspunkter på hva som bør velges.

Mitt røde verktøyskap flyttes og vi kjøper nytt fryseskap ( lik det vi har fra før ) Da får vi 2 fryseskap ved siden av hverandre og kjøleskap ved siden av de to. Alle tre i samme design.

Den gamle fryseboksen flyttes ut i bod bak garasjen. Der fryseboksen har bodd blir det nå plass til et vinkjøeskap i "full høyde" Dvs ca 185cm.. ( Betaling for at verktøskapet ryker ut! )

Og her er jeg ganske blank. Vinkjøleskap er pkt 1. et hvitt felt på mitt kart og pkt 2. svineaktig dyrt!! Lite rom for feilkjøp.

Har forsøkt å lese meg opp på tema og ser at de støyer mer enn vanlige kjøleskap. Fant et hos Skausen.no på tilbud til litt over 8 Høvdinger. Men ser på en annen side at dette støyer "middels", så ble brått ganske betenkt. Vi bruker kjøkkenet som "allrom". Spisebord i hverdagen og vi har TV der. I stuen har vi ikke TV! Blir det mye bråk er det ikke artig å være der. Ser i en kommentar til dette skapet at den avgir 42-43 dB på framsiden, men helt oppe i nivåer over 50dB bak skapet. Tatt i betraktning at det blir stående veldig nært spisegruppen ble jeg betenkt.

Noen med erfaring/synspunkter på vinskap?

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.610
    Jeg har "klikklinoleum" - Marmoleum heter det på kjøkkenet. Mykt, behagelig å gå på. Kan fås i ymse farger og kan legges i mønster om man vil. Lett å legge selv om det er aktuelt. Vannbestandig og fint. Har varmefolie med gulvføler under som funker fint. Under folien trenger du noen plater som bygger 3 eller 6 mm, for øvrig. Varmefolien bygger omtrent ingen ting i høyden. Koster fort rundt en tusing pr. kvadrat for varmefolie.

Marmoleumer ikke massiv- det er HDF under, men slitelaget er ganske tykt.

Med forbehold om at det er noe annet "hun som tror hun besemmer" har sett seg ut..

Her er det jeg har
    https://www.forbo.com/flooring/no-no/produkter/konsument-produkter/marmoleum-click/bsvp2y#anker

Sist redigert:

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.429
    Jeg ymtet frempå om "klikk-vinyl" på kjøkkenet, men adm.dir. trumfet gjennom parkett, og bestilte like godt nok til stuen også. Snakk om å være sleip. Det positive var at da måtte jeg ha en bordsag og en god stikksag.

Hva kommer det av at vinskap støyer så grassat som du skriver?

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.718
    Skjønner heller ikke hvorfor det trenger å være problemer knyttet til støy med vinskap. Nå har jeg riktig nok bare erfaring med et lite ett i kjøkkenøyen i huset jeg leide for noen år siden, men det var helt tyst. Muligens kan det dog være slik at man ikke har tatt så mye hensyn til støy for modeller som ikke er tiltenkt plassering i oppholdsrom.

PS ikke begynt å se på dette ennå men jeg planlegger også et vinskap i full høyde på det nye kjøkkenet. Slik kjøkkenet er nå står det et ekstra fryseskap i bakveggen, i det som var inngang til vaskerom i sin tid. Etter påbygging har dette vaskerommet allerede adgang fra både nytt vindfang/entre og bakgård, så ingen grunn til å åpne denne adgangen fra kjøkkenet igjen. Har romslig og isolert garasje med dør inn til kjøkkenet på motsatt ende av langveggen som vender inn mot spisestuen, så går heller for en fryseboks i garasjen og et (stillegående) vinskap på kjøkkenet, tenker jeg.

Sist redigert:

aam01

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    2.540
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    6

Vannskaden på mitt kjøkken var mye mindre enn fryktet. Forsikringsselskapet dekker også alt, heldigvis.

Men fruen er på "oppussingsraid"! I og for seg ikke så dumt for nå blir hele rommet tømt i og med at nytt gulv må legges, så da passer det nok på en måte.

Gulv: Der har "Hun som tror at hun bestemmer!" lyst på noe som heter "Klikk Vinyl". Ser ut som "vanlig klikk laminat" bare at dette er massiv vinyl, vannbestandig og skal være rimelig mykt/godt å gå på. Noen med tanker om dette?

Vi har også fått anbefalt å legge gulvvarme (ESVA) under platene. Formålet skal være å gi en liten lunk i gulvet, ikke å varme opp rommet. Erfaringer, synspunkter?

Nytt veggbelegg/tapet. Det vi har er 30 år gammelt og modent for utskifting. Forslag eller synspunkter på hva som bør velges.

Mitt røde verktøyskap flyttes og vi kjøper nytt fryseskap ( lik det vi har fra før ) Da får vi 2 fryseskap ved siden av hverandre og kjøleskap ved siden av de to. Alle tre i samme design.

Den gamle fryseboksen flyttes ut i bod bak garasjen. Der fryseboksen har bodd blir det nå plass til et vinkjøeskap i "full høyde" Dvs ca 185cm.. ( Betaling for at verktøskapet ryker ut! )

Og her er jeg ganske blank. Vinkjøleskap er pkt 1. et hvitt felt på mitt kart og pkt 2. svineaktig dyrt!! Lite rom for feilkjøp.

Har forsøkt å lese meg opp på tema og ser at de støyer mer enn vanlige kjøleskap. Fant et hos Skausen.no på tilbud til litt over 8 Høvdinger. Men ser på en annen side at dette støyer "middels", så ble brått ganske betenkt. Vi bruker kjøkkenet som "allrom". Spisebord i hverdagen og vi har TV der. I stuen har vi ikke TV! Blir det mye bråk er det ikke artig å være der. Ser i en kommentar til dette skapet at den avgir 42-43 dB på framsiden, men helt oppe i nivåer over 50dB bak skapet. Tatt i betraktning at det blir stående veldig nært spisegruppen ble jeg betenkt.

Det finnes to typer kjøleskap til vin. Vintemperingsskap beregnet til kortidsoppbevaring og for å få serveringstemperatur på vinen. Disse er ikke så dyre, gjerne under 10K og de bråker en del. Så finnes det vinoppbevaringsskap beregnet på langtidslagring av vin på 12 til 14 grader. Disse er mer stillegående bl. a. fordi vin ikke har godt av risting og de er vesentlig dyrere, fra 15k til 30k avhengig av størrelse. Skal du ha dobbel bredde blir det dobbel pris. I tillegg må du på disse skifte de aktive kullfiltrene hvert år og det koster fra 1k for de små skapene. Jeg har et slikt skap tra Miele under benken med plass til 40 flasker og det fungerer bra. For å oppsummere; hvis du har en god kjeller til vinlagring og bare skal ha vinen på kjøkkenet i noen dager kan du kjøpe vintempereringsskap. Hvis du som meg bor i blokk med 20 grader i parkeringskjelleren må du legge i en god del mere penger og gå for et vinoppbevaringsskap. Driftsutgiftene til filter og strøm går fort over 35 kr pr. flaske i året.
    Vinoppbevaringsskap er mer stillegående enn kjøleskap, men ikke mye. Vintempereringsskap bråker mer.

Sist redigert:

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.561
    Torget vurderinger
    0
    Nei hvorfor aner jeg ikke. Men det jeg kunne lese var at vinskap bråker noe mer enn vanlige kjøleskap. Når så tilbakemelding fra en kunde sier at de ikke gidder å væe på kjøkkenet når kompressoren går blir jeg selvsagt noe skeptisk. I beskrivelsen av skapet fra en levereandør står det at dette skapet bråker "middels" så er det nok noe i det. De fleste er oppgitt å ha "lav støy".

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.561
    Torget vurderinger
    0
    Ja det er langtidsoppbevaring jeg går for. Jeg bor i hus uten kjeller.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.718

Det finnes to typer kjøleskap til vin. Vintemperingsskap beregnet til kortidsoppbevaring og for å få serveringstemperatur på vinen. Disse er ikke så dyre, gjerne under 10K og de bråker en del. Så finnes det vinoppbevaringsskap beregnet på langtidslagring av vin på 12 til 14 grader. Disse er mer stillegående bl. a. fordi vin ikke har godt av risting og de er vesentlig dyrere, fra 15k til 30k avhengig av størrelse. Skal du ha dobbel bredde blir det dobbel pris. I tillegg må du på disse skifte de aktive kullfiltrene hvert år og det koster fra 1k for de små skapene. Jeg har et slikt skap tra Miele under benken med plass til 40 flasker og det fungerer bra. For å oppsummere; hvis du har en god kjeller til vinlagring og bare skal ha vinen på kjøkkenet i noen dager kan du kjøpe vintempereringsskap. Hvis du som meg bor i blokk med 20 grader i parkeringskjelleren må du legge i en god del mere penger og gå for et vinoppbevaringsskap. Driftsutgiftene til filter og strøm går fort over 35 kr pr. flaske i året.
    Vinoppbevaringsskap er mer stillegående enn kjøleskap, men ikke mye. Vintempereringsskap bråker mer.
    Interessante betraktninger. Kan ikke noe om vinskap men hadde tenkt meg et slags vinkombiskap hvor en mindre del var for temperering og den større for lagring.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.610
    For lagring av vin er angivelig det viktigste at det er stabil temperatur - eksakt hva den er sies å være mindre viktig, men det bør selvsagt ikke være for varmt eller for kaldt. Og så kan man jo også spørre seg hvor lenge lagrer man faktisk hvor mye vin lenge? Jeg har ikke spesielt fancy vinsmak eller stor "vinkjeller", men har kjeller som holder ca 18 grader året rundt og det duger for min del.

Tempereringsskap har jeg litt problemer med å se hensikten med å bruke mye plass og penger på - temperering kan ordnes i et vanlig kjøleskap ganske greit eller utendørs store deler av året her i landet. Rød- og hvitvin skal uansett stort sett ha temmelig ulik temperatur så hvor mye reell nytte man får av et tempereringsskap er vel også diskutabelt.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.718
    Ser den. For vår del har vi endt opp med å få eller kjøpe stadig mer men drikke stadig mindre vin, så det har hopet seg litt opp i en bod under langt fra ideelle lagringsforhold. Går maks to flasker i uken (når vi ikke har selskap, naturligvis), så den hvite kan naturligvis gå via kjøleskapet og den røde via temperering på kjøkkenbenken, som de gjør nå.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn