Alt til hus og bolig Nytt kjøkken

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.119
    Antall liker
    9.429
    Temaet har sikkert vært oppe før, men jeg prøver likevel. Mor, og for så vidt jeg også, vil ha nytt kjøkken. "Alle" sier at vi må kjøpe IKEA, de er såååå billige. Å skru sammen og montere har jeg både kunnskap om og tid har jeg også. Da spør jeg ekspertisen her, er IKEA "bang for the money" eller bør jeg doble budsjettet og kjøpe noe annet?
    Ønsker å høre pluss og minus om IKEA.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Like bra nesten uansett i segmentet fra Epoq - Ikea - HTH.
    Fordelen med Ikea er gode bruksanvisninger og deler på lager.

    Selv har jeg både Epoq og Ikea, kjøpte begge i 2014 og Ikea var enklere og dyrere.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Det har kommet nye skapstammer hos IKEA siden jeg kjøpte. 80- og 100-høyder i stedet for 70- og 90- som vel alle andre fortsatt holder på med. Mulig det er en fordel, mulig det er en ulempe.

    Mine er vel 5 år eller noe, og holder seg godt. Eneste som ikke er 100% er foliert spon benkeplate, som gir seg litt under blandebatteriet. Et par små feil som er mine egne. Vit hvor du skal ha ledningstrekk inne i skapet og lag åpninger for dette før skapene skrus opp på veggen. Tror til og med jeg skal klare å huske det selv til neste gang.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Kjøp en ordentlig heltre (eller mer fancy materiale) benkelate i det minste. Jeg har IKEA og det holder seg bra. Benkeplaten kjøpte jeg på Oslo Plateskredderi sidenjeg skulle ha ganske sære mål. Det kostet litt mindre enn skreddersøm fra IKEA og ble levert på 3 dager istendenfor 3 uker. Slitedeler som hengsler osv er stort sett standardvare og skiller ikke fra leverandør til leverandør.

    En fordel med IKEA er når (ikke hvis) du herper noe under montering så kan du normalt få en ny del på dagen om du bor nærme et varehus. Har hørt en del historier om at det kan ta vinter og vår andre steder.

    Jeg har en del på mitt kjøkken som er fra Norema - en hylle som kan vippes ut til kjøkkenmaskin osv. Det er den delen som fremstår som mest jalla - det konseptet hadde aldri passert IKEA sin kvalitetskontroll i alle fall.

    Man kan betale hur mycket som helst for et kjøkken, men maten blir ikke bedre av den grunn. Skrogene holder veldig, veldig lenge så det er også mulig å bytte fronter om man føler at man ikke helt er i tråd med rådende trender.
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.644
    Antall liker
    15.727
    Torget vurderinger
    2
    Skrogene til IKEA er ypperlige og brukes også av andre møbelsnekkere som fundament. De nye er meget enkle å montere og har holdt seg godt. Det er et godt utvalg fronter å velge mellom.

    Som weld77 skriver bør du investere i en topp benkeplate. Der er det også godt utvalg hos IKEA, men du finner bedre, f.eks. hos Sigvartsen Steinindustri.

    Alternativet: Home - drivved.no
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.576
    Antall liker
    27.685
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    IKEA skapstammer er meget holdbare. Da kjøkkenet vårt fylte 20 år, skiftet vi ut skapfronter og benkeplater. De gamle stammene var like gode.

    Mvh
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.119
    Antall liker
    9.429
    Hva med hvitevarene fra IKEA? Har hørt at det er noe ræl og at man ikke kan putte inn noe annet.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Hva med hvitevarene fra IKEA? Har hørt at det er noe ræl og at man ikke kan putte inn noe annet.
    Jeg har ingen hvitevarer fra IKEA. Innbygningsovner passer greit. Koketopp er jo bare å sage en åpning i benkeplaten så der passer jo alt. Jeg måtte lete litt for å finne et innbygningskjøleskap der komboen av frysedel og kjøledel var som ønsket - jeg ønsket liten frysedel - passet med frontene, men fant et fra Miele som passet greit. Jeg har en stekeovn + en kombinert steke/mikro oppåhverandre i et høyskap (begge fra Bosch/Siemens) og jeg måtte kappe en liten cm av en skapdør for at det skulle gå opp med et par skuffer under og et skap over. Husker ikke om jeg måtte borre spesiefikke hull til å feste hylleplatene eller om de passet som de var.

    Mitt kjøkken er fra før de lanserte fundamentalt nye modeller for noen år siden, men for innbygningsovner er det stort sett bredden som er viktig - vil overraske meg om det ikke er plass siden skrogene fra IKEA allerede er ganske tykke som de er, så kan vanskelig tenke meg at de nye er enda tykkere.

    Rørleggeren som monterte røropplegget hos meg sa at det var et klassisk svakt punkt med IKEA sine rørsystemer så han limte og styrte litt for at det ikke skulle lekke etter noen år, har holdt tett så langt i alle fall.
     

    K2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    1.973
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    Har kjøpt hvitevarer både til hjemmet og sommerhuset på Ikea, billig og bra! Fleksibilitet mht ombytting, retur og supplering er grunn nok til at velge Ikea. En bekjent valgte Epoc hvilket ble en utfordring da han ville endre litt i løpet.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Epoq er stort sett billigere enn Ikea men jeg tror ikke de har noe stort på lager i Norge.

    Men du har en kontaktperson som du kan ta alle henvendelser gjennom og du får hurtig respons.
    Du får tegnet kjøkkenet.
    De hadde i alle fall en ordning hvis de ga rabatt ut fra forsinkelse på levering.

    Så lenge kvaliteten er lik ville jeg sett på prisen.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Da er vi i samme båt. Driver og tegner selv om dagen. Var og kikket i går hos en bekjent som hadde hvitevarer fra Ikea på rund baut og var veldig fornøyd (han har peil og er "kvalitetsbevisst"). Så veldig bra ut. Det som er kjekt med Ikea er jo som nevnt over at en får standard skap og kan bytte fronter når ungene har herjet med dem i 8-10 år.

    Eneste jeg tenker å kjøpe utenom er belysning i skapene. Endel fagfolk sier VVS ikke er bra hos Ikea (Nekter å montere bla bla bla), men jeg kjøpte kraner til begge bad fra Ikea og de har vært helt topp.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.430
    Antall liker
    12.527
    Sted
    Sørlandet
    Like bra nesten uansett i segmentet fra Epoq - Ikea - HTH.
    Fordelen med Ikea er gode bruksanvisninger og deler på lager..
    Helt enig! Jeg vi gå enda litt lengre og hevde at når det kommer til selvmontering så er IKEA flere klasser foran alle andre. Dette kan dem og dem har meget god support og alltid deler på lager.

    Mvh
    -BB-
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    785
    Jeg kjøpte og monterte selv IKEA kjøkken for 6 år siden.
    Eneste jeg fikk hjelp til var VVS arbeidet og elektriker til ekstra stikk platetopp (induksjon).
    Alle hvitevarer ble kjøpt hos IKEA, men jeg valgte fra øverste hylle. Den gang brukte de Whirlpool på alt av hvitevarer.

    I de 6 årene har det var 0 feil på hvitevarene og de fungerer veldig bra.
    Skapene er like fine
    Benkeplata er nesten like fin (gråsort laminat).
    Hengsler/skuffer og demping rund baut - aldri vært noe problem.

    Men det var før IKEA begynte å "modulere" :)
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Like bra nesten uansett i segmentet fra Epoq - Ikea - HTH.
    Fordelen med Ikea er gode bruksanvisninger og deler på lager..
    Helt enig! Jeg vi gå enda litt lengre og hevde at når det kommer til selvmontering så er IKEA flere klasser foran alle andre. Dette kan dem og dem har meget god support og alltid deler på lager.

    Mvh
    -BB-
    Trådstarter holder jo på med engelske biler så jeg vil anta at han foretrekker noe som ikke er enkelt.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.430
    Antall liker
    12.527
    Sted
    Sørlandet
    Like bra nesten uansett i segmentet fra Epoq - Ikea - HTH.
    Fordelen med Ikea er gode bruksanvisninger og deler på lager..
    Helt enig! Jeg vi gå enda litt lengre og hevde at når det kommer til selvmontering så er IKEA flere klasser foran alle andre. Dette kan dem og dem har meget god support og alltid deler på lager.

    Mvh
    -BB-
    Trådstarter holder jo på med engelske biler så jeg vil anta at han foretrekker noe som ikke er enkelt.
    ;)

    Da anbefaler jeg Kvikk! Har montert to av dem og gjør det ALDRI igjen. Begge var pakket ulogisk slik at man måtte sortere. Begge manglet deler som måtte komme fra Øst Europa. Begge hadde dårlige stammer og begge hadde mangelfulle tegninger.

    -BB-
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Synes IKEA virker solid. Selv måtte jeg få lagd kjøkken på mål av en møbelsnekker fordi jeg ikke hadde plass til skuffer og skap med standarddimensjoner, så alt måtte krympes typ. 20%. Endte opp med å bestille fra Eda Kök og Interiör i Charlottenberg. Det var bra bang for the buck, halve prisen sammenlighet med tilbud jeg hentet inn i Norge gitt tilsvarende kvalitet på materialer o.a.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.119
    Antall liker
    9.429
    Like bra nesten uansett i segmentet fra Epoq - Ikea - HTH.
    Fordelen med Ikea er gode bruksanvisninger og deler på lager..
    Helt enig! Jeg vi gå enda litt lengre og hevde at når det kommer til selvmontering så er IKEA flere klasser foran alle andre. Dette kan dem og dem har meget god support og alltid deler på lager.

    Mvh
    -BB-
    Trådstarter holder jo på med engelske biler så jeg vil anta at han foretrekker noe som ikke er enkelt.
    He-he, der tar du helt feil. Engelske biler er nesten som LEGO, meget enkelt og alt passer. :)
    Forøvrig er jeg meget takknemlig for alle tilbakemeldinger så langt. De har fjernet endel av de fordommene jeg hadde mot IKEA.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.935
    Antall liker
    11.342
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Har sjøl monter tre Ikea-kjøkken og assistert på et par til... :) Det man vanligvis ser på som ankepunkter er feks hengsler og beslag, - og her går det på tyske Bluhm, som man også finner på både Drømmekjøkken og de fleste andre. En ulempe med Ikea, er at etter noen år kan det bli vanskelig med evt erstatningsdeler, om man er uheldig og modellserien skiftes. Utvalget i rare hyller og andre krummelurter er selvsagt mindre, men trenger vi egentlig det da? Huset vi bor i hadde relativt nyinstallert Ikeakjøkken og hvitevarer da vi overtok. Platetoppen tok kvelden etter ca 8 år.... stekeovn har hatt et par merkelige hickups, men funker egentlig OK.... Vil man ha Miele får man betale deretter....
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.119
    Antall liker
    9.429
    Mer mas fra meg. Spotlights/downligths er et must, kan det se ut som. Spørsmålet er da, bør jeg gå for 240 volt, som da elektrikeren må montere, eller kan jeg bruke 12 volt og montere selv?
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    230V fra SG. 12V og billig 230V er ikke det store med tanke på holdbarhet.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.818
    Antall liker
    5.468
    Sted
    Holmestrand
    IKEA skapstammer er meget holdbare. Da kjøkkenet vårt fylte 20 år, skiftet vi ut skapfronter og benkeplater. De gamle stammene var like gode.

    Mvh
    Har samme erfaring fra et tidligere IKEA-kjøkken.
    Det jeg har nå er 3 år og veldig fornøyd.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.563
    Antall liker
    7.094
    Ikke meningen å OTe tråden men har et relatert spørsmål.

    I ferd med å kjøpe et hus hvor jeg har opsjon på å kjøpe kjøkkenet slik det står eller selger tar det med seg til sitt nye hus.

    Kjøkkenet det er snakk om er fra Miele. To veggrader samt stor kjøkkenøy. Alt i heltre og toppserien fra Miele. Selv om det ser bra ut så er alt ti år gammelt. Selger vil ha 300K for det hele som det nå står. Sier alt funket som det skal men det får jo jeg ikke sjekket. Synes det høres litt mye ut med tanke på at alle hvitevarene er ti år og vel om ikke nå men snart sikkert er modent for utskiftning.

    Kan legge til at jeg/vi liker kjøkkenet veldig godt som det ser ut og vi vel egentlig kunne ønsket å få det med. Men til tross for utelukkende gode erfaringer med Miele så stusser vi litt på alder da det ikke kommer noen garanti med. Kjøper er av naturlige grunner ikke interessert i å selge uten hvitevarene så det er enten alt som det står eller vi må kjøpe og installere et nytt fra grunnen av.

    Hva mener folket?
     
    Sist redigert:

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.119
    Antall liker
    9.429
    Ikke meningen å OTe tråden men har et relatert spørsmål.

    I ferd med å kjøpe et hus hvor jeg har opsjon på å kjøpe kjøkkenet slik det står eller selger tar det med seg til sitt nye hus.

    Kjøkkenet det er snakk om er fra Miele. To veggrader samt stor kjøkkenøy. Alt i heltre og toppserien fra Miele. Selv om det ser bra ut så er alt ti år gammelt. Selger vil ha 300K for det hele som det nå står. Sier alt funket som det skal men det får jo jeg ikke sjekket. Synes det høres litt mye ut med tanke på at alle hvitevarene er ti år og vel om ikke nå men snart sikkert er modent for utskiftning.

    Hva mener folket?
    300 K for et 10 år gammel kjøkken? La han plukke det ned. For øvrig så er fastmontert utstyr med i taksten på en bolig.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    IKEA skapstammer er meget holdbare. Da kjøkkenet vårt fylte 20 år, skiftet vi ut skapfronter og benkeplater. De gamle stammene var like gode.

    Mvh
    Har samme erfaring fra et tidligere IKEA-kjøkken.
    Det jeg har nå er 3 år og veldig fornøyd.
    230V fra SG. 12V og billig 230V er ikke det store med tanke på holdbarhet.
    Holdbarhet på pærene eller utstyret generelt?
    Pærene er ikke utskiftbare så det lønner seg å ha noe som holder en viss kvalitet på LED og driver.

    Skal man styre med utskiftbare pærer ender man fort opp med å bytte temmelig ofte. Kjøling er viktig for levetid og det er ikke mye kjøling i en pære.

    Alle grossister fører SG og fagfolk med litt yrkesstolthet velger gjerne deres produkter.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.691
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Ikke meningen å OTe tråden men har et relatert spørsmål.

    I ferd med å kjøpe et hus hvor jeg har opsjon på å kjøpe kjøkkenet slik det står eller selger tar det med seg til sitt nye hus.

    Kjøkkenet det er snakk om er fra Miele. To veggrader samt stor kjøkkenøy. Alt i heltre og toppserien fra Miele. Selv om det ser bra ut så er alt ti år gammelt. Selger vil ha 300K for det hele som det nå står. Sier alt funket som det skal men det får jo jeg ikke sjekket. Synes det høres litt mye ut med tanke på at alle hvitevarene er ti år og vel om ikke nå men snart sikkert er modent for utskiftning.

    Kan legge til at jeg/vi liker kjøkkenet veldig godt som det ser ut og vi vel egentlig kunne ønsket å få det med. Men til tross for utelukkende gode erfaringer med Miele så stusser vi litt på alder da det ikke kommer noen garanti med. Kjøper er av naturlige grunner ikke interessert i å selge uten hvitevarene så det er enten alt som det står eller vi må kjøpe og installere et nytt fra grunnen av.

    Hva mener folket?
    Hvitevarer fra Miele tåler godt ti år til og det er ikke all verden av kjøkken du får for 300k hvis du ikke tar til takke med ikea, sigdal, hth eller annen dusinvare. Jeg ville slått til.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.119
    Antall liker
    9.429
    Jeg skjønner ikke at det er så stas å ha Miele I 20 år. De siste ti årene har du da noe som er en teknologisk antikvitet. En ny LG oppvaskmaskin er mye mer effektiv og økonomisk enn en 15 år gammel Miele.

    Er ikke rare kjøkkenet man får for 300K? Makan til sprøyt, hvilken verden lever du i?
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Jeg skjønner ikke at det er så stas å ha Miele I 20 år. De siste ti årene har du da noe som er en teknologisk antikvitet. En ny LG oppvaskmaskin er mye mer effektiv og økonomisk enn en 15 år gammel Miele.

    Er ikke rare kjøkkenet man får for 300K? Makan til sprøyt, hvilken verden lever du i?
    Jeg har tegnet kjøkken nå og på IKEA ligger jeg og vaker rundt 75 - 85 tusen alt avhengig av løsninger. Da er det et ganske voksent kjøkken på min skala.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.119
    Antall liker
    9.429
    Jeg skjønner ikke at det er så stas å ha Miele I 20 år. De siste ti årene har du da noe som er en teknologisk antikvitet. En ny LG oppvaskmaskin er mye mer effektiv og økonomisk enn en 15 år gammel Miele.

    Er ikke rare kjøkkenet man får for 300K? Makan til sprøyt, hvilken verden lever du i?
    Jeg har tegnet kjøkken nå og på IKEA ligger jeg og vaker rundt 75 - 85 tusen alt avhengig av løsninger. Da er det et ganske voksent kjøkken på min skala.
    Jeg holder på med det samme og havner på ca. 65000 inklusive toppmodellene av hvitevarer. Relativt lite kjøkken, 3,5 x 3,5 m. Fruen vil ha minst mulig overskap og kun skuffer i underskapene. Det holder for to middelaldrende mennesker.

    Det blir ikke noe rørarbeid, bortsett fra å koble til eksisterende vann og avløp. Elektroarbeidet blir litt mer omfattende, må bl.a. modernisere sikringskapet. Nytt tak, vegger og gulv. Jeg er fornøyd hvis jeg havner under 120K og rekker det på 2 uker. Ønsk meg lykke til.

    Jeg må legge til at kjøkkenet blir ganske basic, uten noe unødvendig dill-dall som er umoderne om to år.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    En ting jeg er veldig glad for at jeg valgte da jeg bygde kjøkken for noen år siden var å gå for en keramisk benkeplate. Tåler alt. Varme kasseroller rett fra komfyren. Ingen merker etter kniver. Ingen porer der fett eller vann kan trekke ned og lage misfarging. Like fin nå som da den ble montert for 4 år siden. Enormt praktisk og veldig lekker å se på.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Jeg skjønner ikke at det er så stas å ha Miele I 20 år. De siste ti årene har du da noe som er en teknologisk antikvitet. En ny LG oppvaskmaskin er mye mer effektiv og økonomisk enn en 15 år gammel Miele.

    Er ikke rare kjøkkenet man får for 300K? Makan til sprøyt, hvilken verden lever du i?
    Jeg har tegnet kjøkken nå og på IKEA ligger jeg og vaker rundt 75 - 85 tusen alt avhengig av løsninger. Da er det et ganske voksent kjøkken på min skala.
    Jeg holder på med det samme og havner på ca. 65000 inklusive toppmodellene av hvitevarer. Relativt lite kjøkken, 3,5 x 3,5 m. Fruen vil ha minst mulig overskap og kun skuffer i underskapene. Det holder for to middelaldrende mennesker.

    Det blir ikke noe rørarbeid, bortsett fra å koble til eksisterende vann og avløp. Elektroarbeidet blir litt mer omfattende, må bl.a. modernisere sikringskapet. Nytt tak, vegger og gulv. Jeg er fornøyd hvis jeg havner under 120K og rekker det på 2 uker. Ønsk meg lykke til.

    Jeg må legge til at kjøkkenet blir ganske basic, uten noe unødvendig dill-dall som er umoderne om to år.
    Lykket til og det høres lurt ut, vi er nok litt i samme gate, men barnefamilie. Vi ønsker også litt ekstraskap til rengjøring, søppel osv... :)

    Vi er litt frem og tilbake mellom overskap. Jeg er 194 så det er litt tungvint å måtte bøye meg ned etter alt mulig hele tiden, men ser at ungene hadde klart mer selv om ting var lavere.

    Håper å lande prosjektet + nytt gulv og tapet i stuene + ny vedovn for ca 160-170.

    Har oppe til vurdering å gå for bytte til kombiautomat med jordfeil på hver kurs, men kan ikke helt se det klare behovet da skapet bare er ca 12 år.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Med små barn og sikkerhet så er det et lett valg med jordfeilbryter. 30mA overlever man uten varige mén.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Nei, det gjør den ikke.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.119
    Antall liker
    9.429
    Greie produsentar av kjøkkeninnreiing:
    Espe Trevare - Sjå bilder
    Min lokale kjøkkenleverandør er Hjelle Snikkerverksted AS
    Holmøyane, 6779 Holmøyane. Rimeleg og av heilved. Anar ikkje kva fraktkostnadane vert, men dei har iallfall telefon 971 64 206
    Det der var lekkert, men av en eller annen grunn ser jeg for meg at 15 kvm. og en idustriarbeiderlønn. vil få produsenten til å bryte ut i krampelatter.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.430
    Antall liker
    12.527
    Sted
    Sørlandet
    Er man ute etter det beste og har ubegrenset budsjett så ville jeg valgt Hamran fra Sørlandet. Norsk håndtverk i aller ypperste klasse med tidløst design og en materialfølelse "to-die-for"

    HAMRAN - KJ?KKEN DESIGN OG INSPIRASJON

    En annen produsent jeg har sansen for er danske Reform. Dem benytter Ikea stammer og har designet sine egne fronter og løsninger. Topp service og bra kvalitet.

    http://www.reformcph.com/da/





    -BB-
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Med små barn og sikkerhet så er det et lett valg med jordfeilbryter. 30mA overlever man uten varige mén.
    Griper den kjappere inn enn en felles jordfeilbryter?
    Den store fordelen med jordfeilautomater er at de legger kun ut kursen med feil på i stedet for hele anlegget. I tillegg får du 30mA pr kurs i stedet for en kanskje 100mA felles bryter = større sikkerhet. Ved 30mA felles jordfeilbryter øker risikoen for at den slår ut betraktelig. Typisk datautstyr mm har ofte filtere i strømforsyningen som har små naturlige lekkstrømmer til jord (= jordfeil) som i sum vil gjøre anlegget vesentlig mer utsatt for å slå ut. Jeg ville ikke nøle med å skifte ut hele anlegget til jordfeilautomater fra f.eks. Schneider, Eaton eller ABB. Det gir økt sikkerhet og økt brukervennlighet ved feil. Som kjent oppstår alltid jordfeil på fredag ettermiddag eller siste kveld før helligdager ( ;) ). Da er det mer praktisk å miste en kurs enn hele anlegget siden frysevarer sjelden er hyggelig å rote i etter et par dager uten strøm og kalddusjen har sin begrensede sjarme etter noen minutter. 12 år går kanskje fort, men det er faktisk 60% av normal teknisk levetid så ikke hold igjen her. Sikkerhet er kjedelig å investere i fordi det ikke synes, oppleves eller har status, men fravær av uønskede konsekvenser er også en slags luksus. Bruker du f.eks. 20-25000 på å skifte ut anlegget (aner ikke omfanget i huset) så kan det oppleves som mye penger å bruke, men det er vel økt sikkerhet mot brann og skader verdt håper jeg.

    Selv kjøpte vi et hus fra 1954 med sikringsskap fra tidlig 80-tall. Det er byttet i et moderne skap med dobbelt så mange kurser (nå 32 stk), overspenningsvern og nytt overbelastningsvern samt nytt inntaksskap (kortslutningsvern) slik at man vet at dette gjør huset tryggere å bo i. La også inn 32A 3-fase kurs til evt billader, 16A 3-fase til evt verktøybruk, masse ekstraplass for utvidelse etc for å være litt fremtidsrettet. Sikringene er også separert i grupper slik at man skal ganske enkelt skal kunne styre laster for å unngå stor maksimalbelastning. Jepp, så driver jeg i bransjen og har anledning til å gjøre arbeidene selv lovlig samt tilgang til bedre priser på utstyr, men det forhindret oss ikke i å bruke 6-sifret på å bedre elsikkerheten (det inkluderer også en del nye stikk, brytere, dimmere, ledninger etc) før vi tar tak i renovering av bad og kjøkken. Bare for å sette ting litt i perspektiv.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn