C
Cyber
Gjest
Takk for svar. Jeg har også installatører i nær krets så det trenger ikke bli helt vilt.
En ulempe er at jeg har en del kurser med 13A/2x1,5mm2 som da blir justert ned til 10A.
Ikke nødvendigvis og det er heller ikke sikkert at det betyr så mye. Kanskje det går å splitte en kurs også så oppveies det.Takk for svar. Jeg har også installatører i nær krets så det trenger ikke bli helt vilt.En ulempe er at jeg har en del kurser med 13A/2x1,5mm2 som da blir justert ned til 10A.
Gratulerer og lykke til. Vi kjørte IKEA i ferieleiligheten for åtte år siden. Tenkte det ikke var nødvendig med noe mer påkostet da vi planla kortidsutleier for de store delene av året vi ikke kunne bruke den selv. La også ekstra i hvitevarer og ikke minst på en skikkelig håndverker som satte det hele sammen. Åtte år og 50+ utleier gjennom AirBnB senere er jeg særdeles positivt overrasket over hvor bra alt har holdt. Noen riper her og der, det må man regne med, men ikke et eneste slitasjeproblem eller funksjonsfeil på noe som helst.Da er kjøkkenet bestilt. IKEA. Det viste seg at designet vi likte var av det billigste så da la vi listen høyt på hvitevarene. Dette blir spennende, får jeg levert alle delene ( 175 kolli), holder produktene mål? Krysser fingrene for at det går bra, jeg.
Gratulerer tilbake.Gratulerer, jeg bestilte faktisk også i dag. Endte med å gå for dyrest ovn med damp og 78 cm platetoppen. Totalt 23 skap.
La på montering via IKEA også da jeg ikke har tid til å gjøre det selv nå og da fikk jeg også garanti på monteringen. Eneste jeg ikke valgte fra IKEA var belysning og kran.
Ja, det blir litt større enn behovet, men det er jo ikke skapene som koster og det er greit å kunne stue vekk litt saker og ting.Gratulerer tilbake.Gratulerer, jeg bestilte faktisk også i dag. Endte med å gå for dyrest ovn med damp og 78 cm platetoppen. Totalt 23 skap.
La på montering via IKEA også da jeg ikke har tid til å gjøre det selv nå og da fikk jeg også garanti på monteringen. Eneste jeg ikke valgte fra IKEA var belysning og kran.
Du har bestilt ca. dobbelt så mange skap som meg, men om et par år er vi bare to mennesker her i huset. Vi valte bort dampfunksjon på stekeovnen, så ikke helt behovet. Vi tok derimot det heftigste av kjøleskap, platetopp og oppvaskmaskin. Tok dessuten sjansen på blandebatteriet. Det er uansett en sak som er enkel å erstatte hvis det ikke holder mål. Jeg hadde tenkt å sette bort monteringen, men jeg kan disponere fritiden til dette heretter, dessuten er slikt arbeid litt gøy. Eksisterende kjøkken skal strippes helt ned til bare sponplater og bygges opp igjen. Jeg gleder meg faktisk til denne jobben. Røleggerjobben blir faktisk mikroskopisk, men elektrikerjobben blir desto større.
Det der tar jeg meg skikkelig ned av!Ikke for å pisse i bassenget her, men de dampovnene til ikea tilsvarer det samme som å sette en skål med vann i bunnen og på med varmluft i en vanlig ovn. En skikkelig dampovn er noe helt annet. Evt så er en bambussteamer fra nærmeste innvandrer sjappe en bra erstatning for en skikkelig dampovn, koster noen hundrelapper.
Jeg kjøpte valnøtt. Fineren der er 5 mm.^ Det jeg mener er Laminatet som er limt til sponstammen, ikke den totale tykkelsen på benkeplaten
Ved underliming freses all spon vekk underfra slik ar kun laminatet er igjen. Så limes kummen fast til laminatet underfra. Om dette laminatet er tynt, hvilket det er (ihvertfall på en del) av Ikea's plater, er det en risiko for at laminatet kan sprekke under belastning. Tror det tynneste er oppgitt til 0,4 mm. Jo tykkere laminat, jo mindre risiko.
Da er huset kjøpt, uten kjøkken. Mannen var villig til å diskutere pris, siden de alt har bestilt kjøkken til huset de har under oppbygging, men konen satte foten ned med referanse til hva mannen faktisk hadde betalt, ikke hva det er verdt på bruktmarkedet. Overtagelse først i mars så det gir jo litt tid til planlegging. Ikke så stort, 4x5 meter, med skyvedører (4m) mot terrasse i front og dør inn til spisestue i bakkant av den ene langveggen. Absolutt åpen for IKEA men interessert i hvitevarer fra andre enn Electrolux. Noe problem med å kombinere kjøkken fra IKEA og hvitevarer fra, feks Bosch sin 8 serie?Ikke meningen å OTe tråden men har et relatert spørsmål.
I ferd med å kjøpe et hus hvor jeg har opsjon på å kjøpe kjøkkenet slik det står eller selger tar det med seg til sitt nye hus.
Kjøkkenet det er snakk om er fra Miele. To veggrader samt stor kjøkkenøy. Alt i heltre og toppserien fra Miele. Selv om det ser bra ut så er alt ti år gammelt. Selger vil ha 300K for det hele som det nå står. Sier alt funket som det skal men det får jo jeg ikke sjekket. Synes det høres litt mye ut med tanke på at alle hvitevarene er ti år og vel om ikke nå men snart sikkert er modent for utskiftning.
Kan legge til at jeg/vi liker kjøkkenet veldig godt som det ser ut og vi vel egentlig kunne ønsket å få det med. Men til tross for utelukkende gode erfaringer med Miele så stusser vi litt på alder da det ikke kommer noen garanti med. Kjøper er av naturlige grunner ikke interessert i å selge uten hvitevarene så det er enten alt som det står eller vi må kjøpe og installere et nytt fra grunnen av.
Hva mener folket?
Takker, er helt i oppstartfasen så alle innspill som dette mottas med takk! Ønsker meg en kjøkkenøy der jeg kan legge til et gass-bluss til en induksjonstopp men får ta meg nok en tur ut til Svantes Inferno for å se i hvilken grad mine ønsker kan la seg realisere.Etter tre ukers har jobbing så er kjøkkenet totalrenovert. Erfaringene med IKEA er så langt positive. Hvitevarene virker også bra. Vær litt oppmerksom på at IKEA har lavere sokkel enn standard slik at man må/bør ka en IKEA -kompatibel oppvaskmaskin.
Grattis, er på 6. uke her, men tar nesten hele 1. etasje i samme smell. Måtte reklamere på benkeplaten så da ble det 4 uker. til...Etter tre ukers har jobbing så er kjøkkenet totalrenovert. Erfaringene med IKEA er så langt positive. Hvitevarene virker også bra. Vær litt oppmerksom på at IKEA har lavere sokkel enn standard slik at man må/bør ka en IKEA -kompatibel oppvaskmaskin.
Tja, er vel forhåpentligvis noen flere alternativer mellom ønsket om et gassbluss og et industrielt gasskammer.
Litt overkill for å steke noen baconskiver og et par egg? Tror ikke naboen tror du er superkokk heller.Drit i bosch
………………...
Evt.
……………...
Fine ovner det der, og jeg har jo sansen for klassiske franske/italienske kjøkkendesign.
Fine ovner det der, og jeg har jo sansen for klassiske franske/italienske kjøkkendesign.
Men nå har jeg jo ikke innlagt gass så hadde vel mer tenkt meg å utvide en induksjonstopp med ett eller to gassbluss, koblet til propanflaske under i kjøkkenøyen.
Si det til alle som har varmeovner med propanflaske, innendørs, på hyttene sine.Fine ovner det der, og jeg har jo sansen for klassiske franske/italienske kjøkkendesign.
Men nå har jeg jo ikke innlagt gass så hadde vel mer tenkt meg å utvide en induksjonstopp med ett eller to gassbluss, koblet til propanflaske under i kjøkkenøyen.
Propanflaske innendørs? Propan er en ganske heftig gass ved en eventuell lekkasje.
Hvor har du det fra at å lagre propanflasker innendørs er problemfritt? Det er det alldeles ikke. Propanflasker skal _ikke_ lagres innendørs. Hvorfor ikke? fordi ved en lekkasje vil du få opparbeidet konsentrasjon over nedre eksplosjonsgrense og du mangler bare en antenningskilde. Videre så vil innelukket område føre til eksplosjon og ikke bare en brann.Si det til alle som har varmeovner med propanflaske, innendørs, på hyttene sine.Fine ovner det der, og jeg har jo sansen for klassiske franske/italienske kjøkkendesign.
Propanflaske innendørs? Propan er en ganske heftig gass ved en eventuell lekkasje.
Det vanligste er å veggmontere gassflaskene i et skap utendørs og legge kobberledning inn til ovnen, men å ha flaskene innendørs er, som sagt, problemfritt. Statoil leverer gass til hundretalls millioner slike flasker i bruk nede i Europa. Og de står på kjøkkenet.
Dagens gassflasker er meget trygge, med mulighet for lekkasjesikring på regulatoren. Jeg har brukt gass i til sammen 20 år (med unntak av da jeg bodde i Oslo før jeg flyttet hit) og har aldri hatt problemer. Og det å tilberede mat med gass er en fryd.
Jeg har i to runder hatt komfyrer med fem brennere og to ovner (el-ovner) og har en med fire brennere og gassovn i selet på fjellet. Sjekke koblinger innimellom, bytte slanger etter noen år om det ikke er lagt opp rør.
Ikke mobb røykere du! Der er slemt! Røykere er mennesker de også!Røyking innendørs var vel bare positivt? Røykerne forbrukte mindre oksygen når de sugde på sigarettene![]()
![]()
Hold kjeft! Jeg har hatt lungekreft.Ikke mobb røykere du! Der er slemt! Røykere er mennesker de også!Røyking innendørs var vel bare positivt? Røykerne forbrukte mindre oksygen når de sugde på sigarettene![]()
![]()
Bare ikke like lenge!![]()
Hva er vitsen med gass når induksjon er bedre? Ja jeg vet hva jeg snakker om. Jeg har gass i Italia 20 uker i året og induksjon i Norge resten av tiden.Nå er jeg ikke spesielt bekymret over å ha en gassflaske på kjøkkenet, men Pinkys spørsmål har gitt meg en ide.
Kjøkkenet vender ut mot en skjermet uteterasse, som midtstreken i en H. Det har trekkspillskyvedører i glass slik at man kan åpne helt opp mot denne terrassen. Hadde uansett tenkt å lage meg sommerkjøkken langs den ene veggen, inklusive en gassgrill. Må også ta opp gulvet på kjøkkenet og legge nye fliser i forbindelse med ny kjøkkenøy, og har tenkt å legge samme fliser også på uteterassen for å skape større helhet, sommer som vinter.
Det Pinkys kommentar fikk meg i tanker om var at jeg muligens da kan få lagt ned kanal for gass til kjøkkenøy fra skapet i det planlagte utekjøkkenet slik at gassflasken(e) for begge formål kan stå der.