Alt til hus og bolig Nytt kjøkken

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• C

Cyber

Gjest
    Takk for svar. Jeg har også installatører i nær krets så det trenger ikke bli helt vilt. ;) En ulempe er at jeg har en del kurser med 13A/2x1,5mm2 som da blir justert ned til 10A.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.507
    Torget vurderinger
    12
    Takk for svar. Jeg har også installatører i nær krets så det trenger ikke bli helt vilt. ;) En ulempe er at jeg har en del kurser med 13A/2x1,5mm2 som da blir justert ned til 10A.
    Ikke nødvendigvis og det er heller ikke sikkert at det betyr så mye. Kanskje det går å splitte en kurs også så oppveies det.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.411
    Ting begynner å bli klare nå, mye takket være tips fra dere. Nå er dilemmaet at valget står mellom to fronter, den ene foliert og den andre malt/lakkert. Begge fra IKEA. Cons/pro?

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.411
    Da er kjøkkenet bestilt. IKEA. Det viste seg at designet vi likte var av det billigste så da la vi listen høyt på hvitevarene. Dette blir spennende, får jeg levert alle delene ( 175 kolli), holder produktene mål? Krysser fingrene for at det går bra, jeg.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.706
    Da er kjøkkenet bestilt. IKEA. Det viste seg at designet vi likte var av det billigste så da la vi listen høyt på hvitevarene. Dette blir spennende, får jeg levert alle delene ( 175 kolli), holder produktene mål? Krysser fingrene for at det går bra, jeg.
    Gratulerer og lykke til. Vi kjørte IKEA i ferieleiligheten for åtte år siden. Tenkte det ikke var nødvendig med noe mer påkostet da vi planla kortidsutleier for de store delene av året vi ikke kunne bruke den selv. La også ekstra i hvitevarer og ikke minst på en skikkelig håndverker som satte det hele sammen. Åtte år og 50+ utleier gjennom AirBnB senere er jeg særdeles positivt overrasket over hvor bra alt har holdt. Noen riper her og der, det må man regne med, men ikke et eneste slitasjeproblem eller funksjonsfeil på noe som helst.

C

Cyber

Gjest
    Gratulerer, jeg bestilte faktisk også i dag. Endte med å gå for dyrest ovn med damp og 78 cm platetoppen. Totalt 23 skap.

La på montering via IKEA også da jeg ikke har tid til å gjøre det selv nå og da fikk jeg også garanti på monteringen. Eneste jeg ikke valgte fra IKEA var belysning og kran.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.411
    Gratulerer, jeg bestilte faktisk også i dag. Endte med å gå for dyrest ovn med damp og 78 cm platetoppen. Totalt 23 skap.

La på montering via IKEA også da jeg ikke har tid til å gjøre det selv nå og da fikk jeg også garanti på monteringen. Eneste jeg ikke valgte fra IKEA var belysning og kran.
    Gratulerer tilbake. :)
    Du har bestilt ca. dobbelt så mange skap som meg, men om et par år er vi bare to mennesker her i huset. Vi valte bort dampfunksjon på stekeovnen, så ikke helt behovet. Vi tok derimot det heftigste av kjøleskap, platetopp og oppvaskmaskin. Tok dessuten sjansen på blandebatteriet. Det er uansett en sak som er enkel å erstatte hvis det ikke holder mål. Jeg hadde tenkt å sette bort monteringen, men jeg kan disponere fritiden til dette heretter, dessuten er slikt arbeid litt gøy. Eksisterende kjøkken skal strippes helt ned til bare sponplater og bygges opp igjen. Jeg gleder meg faktisk til denne jobben. Røleggerjobben blir faktisk mikroskopisk, men elektrikerjobben blir desto større.

C

Cyber

Gjest

Gratulerer tilbake. :)
    Du har bestilt ca. dobbelt så mange skap som meg, men om et par år er vi bare to mennesker her i huset. Vi valte bort dampfunksjon på stekeovnen, så ikke helt behovet. Vi tok derimot det heftigste av kjøleskap, platetopp og oppvaskmaskin. Tok dessuten sjansen på blandebatteriet. Det er uansett en sak som er enkel å erstatte hvis det ikke holder mål. Jeg hadde tenkt å sette bort monteringen, men jeg kan disponere fritiden til dette heretter, dessuten er slikt arbeid litt gøy. Eksisterende kjøkken skal strippes helt ned til bare sponplater og bygges opp igjen. Jeg gleder meg faktisk til denne jobben. Røleggerjobben blir faktisk mikroskopisk, men elektrikerjobben blir desto større.
    Ja, det blir litt større enn behovet, men det er jo ikke skapene som koster og det er greit å kunne stue vekk litt saker og ting.

En bekjent kjøpte damp i vinter og skryter hemingsløst så jeg tok sjansen. Blandebatteriene tror jeg er gode, jeg har selv kran på 2 bad fra IKEA som har vært prima i 6+ år, men vi hadde et annet vi ønsket ut fra design. (Du vet vel hvem "vi" er i slike avgjørelser.)

Det som ble "sjokket" for min del var at jeg var forespeilet 6-8 uker levering og trodde jeg hadde god tid på å strippe ned og ta alle flater, vinduer og strøm, men fikk levering ca 20 september og monteringsstart påfølgende dag.

Lykke til! :)

C

cruiser

Gjest
    Ikke for å pisse i bassenget her, men de dampovnene til ikea tilsvarer det samme som å sette en skål med vann i bunnen og på med varmluft i en vanlig ovn. En skikkelig dampovn er noe helt annet. Evt så er en bambussteamer fra nærmeste innvandrer sjappe en bra erstatning for en skikkelig dampovn, koster noen hundrelapper.

C

Cyber

Gjest
    Ikke for å pisse i bassenget her, men de dampovnene til ikea tilsvarer det samme som å sette en skål med vann i bunnen og på med varmluft i en vanlig ovn. En skikkelig dampovn er noe helt annet. Evt så er en bambussteamer fra nærmeste innvandrer sjappe en bra erstatning for en skikkelig dampovn, koster noen hundrelapper.
    Det der tar jeg meg skikkelig ned av!

Null svette, jeg synes ovnen virket fin og hjelper dampen litt så er det en bonus. Jeg er fullt klar over at jeg like gjerne kunne satt inn en skål med vann. Det skilte ikke så mange kronene. :)

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    20.143
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Mulig det allerede er nevnt, men OBS!

Når IKEA gikk over til sin nye modell m/lav sokkel så må/bør man velge en oppvaskmaskin som er tilpasset dette, dersom man vil ha skapfront på maskinen.
    Om man ikke velger en tilpasset modell vil døren ikke kunne åpnes mer enn litt før nedre dørkant tar i sokkelen på maskinen.

IKEA´s egne oppvaskmaskiner passer selvfølgelig, men enkelte modeller fra hvitevareleverandørene har også IKEA-tilpassede varianter i sitt utvalg.

Utover det har jeg kun positive erfaringer med skapstammer, dører osv.
    Har bevisst valgt andre leverandører på hvitevarer, VVS og benkeplater.
    Benkeplate, laminat m/underlimt vask, ble levert av Sentrum Bygg (Sigdal), og den kommer da fra samme danske produsent som leverer til bl.a Norema, Sigdal og HTH. Noe dyrere løsning enn IKEA, men størreutvalg - og tykkere, sterkere laminat. IKEA´s laminat er så tynn at den egentlig ikke egner seg for underliming.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    20.143
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ Det jeg mener er Laminatet som er limt til sponstammen, ikke den totale tykkelsen på benkeplaten:)
    Ved underliming freses all spon vekk underfra slik ar kun laminatet er igjen. Så limes kummen fast til laminatet underfra. Om dette laminatet er tynt, hvilket det er (ihvertfall på en del) av Ikea's plater, er det en risiko for at laminatet kan sprekke under belastning. Tror det tynneste er oppgitt til 0,4 mm. Jo tykkere laminat, jo mindre risiko.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.411
    ^ Det jeg mener er Laminatet som er limt til sponstammen, ikke den totale tykkelsen på benkeplaten:)
    Ved underliming freses all spon vekk underfra slik ar kun laminatet er igjen. Så limes kummen fast til laminatet underfra. Om dette laminatet er tynt, hvilket det er (ihvertfall på en del) av Ikea's plater, er det en risiko for at laminatet kan sprekke under belastning. Tror det tynneste er oppgitt til 0,4 mm. Jo tykkere laminat, jo mindre risiko.
    Jeg kjøpte valnøtt. Fineren der er 5 mm.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.706
    Ikke meningen å OTe tråden men har et relatert spørsmål.

I ferd med å kjøpe et hus hvor jeg har opsjon på å kjøpe kjøkkenet slik det står eller selger tar det med seg til sitt nye hus.

Kjøkkenet det er snakk om er fra Miele. To veggrader samt stor kjøkkenøy. Alt i heltre og toppserien fra Miele. Selv om det ser bra ut så er alt ti år gammelt. Selger vil ha 300K for det hele som det nå står. Sier alt funket som det skal men det får jo jeg ikke sjekket. Synes det høres litt mye ut med tanke på at alle hvitevarene er ti år og vel om ikke nå men snart sikkert er modent for utskiftning.

Kan legge til at jeg/vi liker kjøkkenet veldig godt som det ser ut og vi vel egentlig kunne ønsket å få det med. Men til tross for utelukkende gode erfaringer med Miele så stusser vi litt på alder da det ikke kommer noen garanti med. Kjøper er av naturlige grunner ikke interessert i å selge uten hvitevarene så det er enten alt som det står eller vi må kjøpe og installere et nytt fra grunnen av.

Hva mener folket?
    Da er huset kjøpt, uten kjøkken. Mannen var villig til å diskutere pris, siden de alt har bestilt kjøkken til huset de har under oppbygging, men konen satte foten ned med referanse til hva mannen faktisk hadde betalt, ikke hva det er verdt på bruktmarkedet. Overtagelse først i mars så det gir jo litt tid til planlegging. Ikke så stort, 4x5 meter, med skyvedører (4m) mot terrasse i front og dør inn til spisestue i bakkant av den ene langveggen. Absolutt åpen for IKEA men interessert i hvitevarer fra andre enn Electrolux. Noe problem med å kombinere kjøkken fra IKEA og hvitevarer fra, feks Bosch sin 8 serie?

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.411
    Etter tre ukers har jobbing så er kjøkkenet totalrenovert. Erfaringene med IKEA er så langt positive. Hvitevarene virker også bra. Vær litt oppmerksom på at IKEA har lavere sokkel enn standard slik at man må/bør ka en IKEA -kompatibel oppvaskmaskin.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.706
    Etter tre ukers har jobbing så er kjøkkenet totalrenovert. Erfaringene med IKEA er så langt positive. Hvitevarene virker også bra. Vær litt oppmerksom på at IKEA har lavere sokkel enn standard slik at man må/bør ka en IKEA -kompatibel oppvaskmaskin.
    Takker, er helt i oppstartfasen så alle innspill som dette mottas med takk! Ønsker meg en kjøkkenøy der jeg kan legge til et gass-bluss til en induksjonstopp men får ta meg nok en tur ut til Svantes Inferno for å se i hvilken grad mine ønsker kan la seg realisere.

C

Cyber

Gjest
    Grattis, er på 6. uke her, men tar nesten hele 1. etasje i samme smell. Måtte reklamere på benkeplaten så da ble det 4 uker. til... :)

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.584
    Cruiser er vel topptrent proff, ellers enig.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.411
    Etter min og min bedre halvdels smak skal kjøkkenet vøre et hyggelig rom hvor man kan oppbevare, tilberede og ikke minst spise mat, eller sitte og slarve og slappe av med en kaffekopp. Da er et rom som ser ut som et institusjonskjøkken uaktuelt.
    Men som kokken sier, gøy med verktøy, selv om jeg foretrekker at verktøyet er plassert i verkstedet. :)

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.411
    H

Hardingfele

Gjest
    Fine ovner det der, og jeg har jo sansen for klassiske franske/italienske kjøkkendesign.

Men nå har jeg jo ikke innlagt gass så hadde vel mer tenkt meg å utvide en induksjonstopp med ett eller to gassbluss, koblet til propanflaske under i kjøkkenøyen.

Propanflaske innendørs? Propan er en ganske heftig gass ved en eventuell lekkasje.
    Si det til alle som har varmeovner med propanflaske, innendørs, på hyttene sine.

Det vanligste er å veggmontere gassflaskene i et skap utendørs og legge kobberledning inn til ovnen, men å ha flaskene innendørs er, som sagt, problemfritt. Statoil leverer gass til hundretalls millioner slike flasker i bruk nede i Europa. Og de står på kjøkkenet.

Dagens gassflasker er meget trygge, med mulighet for lekkasjesikring på regulatoren. Jeg har brukt gass i til sammen 20 år (med unntak av da jeg bodde i Oslo før jeg flyttet hit) og har aldri hatt problemer. Og det å tilberede mat med gass er en fryd.
    Jeg har i to runder hatt komfyrer med fem brennere og to ovner (el-ovner) og har en med fire brennere og gassovn i selet på fjellet. Sjekke koblinger innimellom, bytte slanger etter noen år om det ikke er lagt opp rør.

• Liker
    Reaksjoner: 2xJ

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.507
    Torget vurderinger
    12
    På familiehytta var det gasskomfyr med innendørs gassflaske i 45 år før den ble elektrisk. Man byttet slange med jevne mellomrom og stengte ventilen så ofte som mulig og det gikk over all forventning. Til og med i perioden det ble praktisert innerøyking.

Daniel62

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Antall liker
    791
    Røyking innendørs var vel bare positivt? Røykerne forbrukte mindre oksygen når de sugde på sigarettene :) :)

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.706
    Nå er jeg ikke spesielt bekymret over å ha en gassflaske på kjøkkenet, men Pinkys spørsmål har gitt meg en ide.

Kjøkkenet vender ut mot en skjermet uteterasse, som midtstreken i en H. Det har trekkspillskyvedører i glass slik at man kan åpne helt opp mot denne terrassen. Hadde uansett tenkt å lage meg sommerkjøkken langs den ene veggen, inklusive en gassgrill. Må også ta opp gulvet på kjøkkenet og legge nye fliser i forbindelse med ny kjøkkenøy, og har tenkt å legge samme fliser også på uteterassen for å skape større helhet, sommer som vinter.

Det Pinkys kommentar fikk meg i tanker om var at jeg muligens da kan få lagt ned kanal for gass til kjøkkenøy fra skapet i det planlagte utekjøkkenet slik at gassflasken(e) for begge formål kan stå der.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.216
    Fine ovner det der, og jeg har jo sansen for klassiske franske/italienske kjøkkendesign.

Men nå har jeg jo ikke innlagt gass så hadde vel mer tenkt meg å utvide en induksjonstopp med ett eller to gassbluss, koblet til propanflaske under i kjøkkenøyen.

Propanflaske innendørs? Propan er en ganske heftig gass ved en eventuell lekkasje.
    Si det til alle som har varmeovner med propanflaske, innendørs, på hyttene sine.

Det vanligste er å veggmontere gassflaskene i et skap utendørs og legge kobberledning inn til ovnen, men å ha flaskene innendørs er, som sagt, problemfritt. Statoil leverer gass til hundretalls millioner slike flasker i bruk nede i Europa. Og de står på kjøkkenet.

Dagens gassflasker er meget trygge, med mulighet for lekkasjesikring på regulatoren. Jeg har brukt gass i til sammen 20 år (med unntak av da jeg bodde i Oslo før jeg flyttet hit) og har aldri hatt problemer. Og det å tilberede mat med gass er en fryd.
    Jeg har i to runder hatt komfyrer med fem brennere og to ovner (el-ovner) og har en med fire brennere og gassovn i selet på fjellet. Sjekke koblinger innimellom, bytte slanger etter noen år om det ikke er lagt opp rør.
    Hvor har du det fra at å lagre propanflasker innendørs er problemfritt? Det er det alldeles ikke. Propanflasker skal _ikke_ lagres innendørs. Hvorfor ikke? fordi ved en lekkasje vil du få opparbeidet konsentrasjon over nedre eksplosjonsgrense og du mangler bare en antenningskilde. Videre så vil innelukket område føre til eksplosjon og ikke bare en brann.

Ja, sørover i europa er det vanligere å ha glassflasker på kjøkkenet, men tro ikke at det er problemfritt. Det er det ikke.
    At det har gått bra i lang tid betyr ikke at det fortsetter å gå bra. Man trenger bare den ene gangen før man har en brann og eksplosjon. Og får man en brann av andre årsaker så vil huset brenne ned, fordi brannvesenet vil ikke gå inn. Slike flasker skader og tar livet av brannmenn sørover i Europa.

Plasser gassflasken utendørs i godt ventillert område.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.561
    Torget vurderinger
    0
    Røyking innendørs var vel bare positivt? Røykerne forbrukte mindre oksygen når de sugde på sigarettene :) :)
    Ikke mobb røykere du! Der er slemt! Røykere er mennesker de også!

Bare ikke like lenge! ;)

Sist redigert:

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.561
    Torget vurderinger
    0
    Og da var vi en til i kjøkkenrenoveringsklubben!

Her i dag oppdaget vi noe pussig, det piplet vann fram fra små sprekker i gulvbelegget på kjøkkenet! :eek:

Investigering avdekket at der drypper vann fra varmvannsrøret bak/under kjøkkenbenken. Såkallt "Cutterlex" rør. Kobberrør med plastmantel. Vannet kom ut mellom røret og mantelen. Og det ser ut til at dette har pågått en tid!

Vill panikk som utvikler seg til nært infarkt og hysteri når jeg ved innlogging på hjemmesiden til forsikringsselsakpet finner ut at jeg ikke har husforsikring!!!! :eek::eek::eek::eek:

Gjennomgang av årets kvitteringer ( ja jeg foretrekker papirfakturaer!! ) og etter en god halvtime med 370 i puls finner jeg ut at hjemmsiden stemmer, huset og endel andre ting er forsikret i navnet til "Lyset i mitt liv"! :) Hennes fagforening har tydeligvis en avtale! Puuh!!

I følge prosjektlederen som var her i ettermiddag er vi utrolig heldige om håndverkerne klarer å ta ut et 30 år gammelt kjøkken uten å ødelegge det! Gulvet må byttes og for å få til det MÅ kjøkkenet tømmes, tømmes helt! Nytt gulv må legges og nytt gulvbelegg. Dette dekkes selvsagt av forsikringen. De tar det meste av kjøkkeninredningen også om den blir ødelagt.

Ganske romslig kjøkken, 6,5 x 4,5 meter, spiseplass til 7-8 stk. I dag har vi kjøkkeninnredning i en U-form i ca halve kjøkkenet og spise / arbeidsplass i den andre halvparten. Selv er jeg ganske fornøyd slik det er, men jeg er gift! Slike muligheter til vanvittige omveltninger gir jo kvinner ideer!

Og den største bekymringen er at jeg risikerer å miste min "Kronjuvel"! Spiralis har et gildt rødt verktøyskap på hjul, tre etasjer verktøyskap!! På kjøkkenet!! :-D Slike pleier å stå i garasjen!! Men jeg har klart å få aksept for det!! PÅ KJØKKENET !! Beviset på at Spiralis ikke er den tøffel som onde tunger mener han er! Nå lever skapet farlig!! Hva pokker skal man gjøre??

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.411
    Da må jeg bare spørre; hva i huleste skal du med et tre etasjer høyt verktøyskap på kjøkkenet?? Det hører jo hjemme i et dedikert furterom.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Krev varmekabler i garasjegulvet. Man må for enhver pris unngå kondens på verktøyet.

aam01

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    2.537
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    5
    Nå er jeg ikke spesielt bekymret over å ha en gassflaske på kjøkkenet, men Pinkys spørsmål har gitt meg en ide.

Kjøkkenet vender ut mot en skjermet uteterasse, som midtstreken i en H. Det har trekkspillskyvedører i glass slik at man kan åpne helt opp mot denne terrassen. Hadde uansett tenkt å lage meg sommerkjøkken langs den ene veggen, inklusive en gassgrill. Må også ta opp gulvet på kjøkkenet og legge nye fliser i forbindelse med ny kjøkkenøy, og har tenkt å legge samme fliser også på uteterassen for å skape større helhet, sommer som vinter.

Det Pinkys kommentar fikk meg i tanker om var at jeg muligens da kan få lagt ned kanal for gass til kjøkkenøy fra skapet i det planlagte utekjøkkenet slik at gassflasken(e) for begge formål kan stå der.
    Hva er vitsen med gass når induksjon er bedre? Ja jeg vet hva jeg snakker om. Jeg har gass i Italia 20 uker i året og induksjon i Norge resten av tiden.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn