Alt til hus og bolig Nytt kjøkken

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.933
    Sted
    Trondheim
    Det viktige er relativt konstant temperatur og ikke alt for tørt. 14-18° uten raske variasjoner er helt OK. 60-70% luftfuktighet. Da tørker ikke korkene inn. Temperering kan man gjøre i kjøleskap.
    Hvitvin settes i kjøleskapet et par timer før den skal åpnes. Den varmes ganske raskt i glasset. Ta flasken ut 30 min før den skal serveres, så holder den 8-10° når den serveres. Etter en kort stund i glasset har den riktig drikketemperatur.
    Hvis rødvinen er litt for varm (det blir den fort hvis den har stått fremme en liten stund) setter du den i kjøleskapet 20-30 min før den skal serveres. Den varmes fort i glasset, spesielt i Norge der man ikke holder glasset i stetten, men varmer det med hendene.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.408
    En vinprodusent fortalte meg engang at det ikke var så farlig om temperaturen ble for lav. Det eneste som skjedde var at modningsprosessen stoppet opp for så å begynne igjen når temperaturen steg igjen. En isolert krypkjeller er utmerket.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.700
    Fikk overlevert detaljerte plantegninger i dag. Siden vi fortsatt har noen måneder før vi tar over huset og ting må planlegges, ikke minst nytt kjøkken, hva kan anbefales av brukervennlig 3D verktøy?

Er tjue år siden sist jeg strevde mer enn syslet med AutoCAD og både antar og håper det har skjedd litt siden da.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.583
    Google sketchup?

Ellers funker vel IKEAS kjøkkenplanlegger for å se på varianter, layout og slikt selv om dere ikke skal ha kjøkken derfra. Den husker jeg som relativ enkel å bruke.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.408
    De fleste kjøkkenprodusenter har et planleggingsverktøy, mer eller mindre gode. IKEA planleggeren er grei, men siden IKEA kun har 40-60-80 bredde på sine skap er den litt begrenset. På den andre siden så er den veldig grei hvis man skal ha IKEA kjøkken. Når man er ferdig så tusler man ned på nærmeste IKEA for å få den finpusset og så er det bare å bestille.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.561
    Torget vurderinger
    0
    Fant et praktfullt IKEA kjøkken i avdelingen I Ringsaker ( nær Hamar for de som ikke er kjent ).

Kunne tatt utstillingskjøkkenet any day! Men de hadde ikke noe verktøy som gjorde det mulig å få plass til det, selv i mitt ganske romslige kjøkken!! :p

Det synes å være en feil med de fleste slike planleggingsverktøy! ???

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.086
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^Induksjonstopp. Vi har en Miele fra 2007. Ett trykk for å vekke hele greia og individuell 0-9 pluss boost (det finnes halve trinn også) fra pluss/minus-brytere til de fire platene. Enkelt og intuitivt. Vi har et kraftig gassbluss også. Det må brukes ganske sjelden tror jeg siden vi ikke har byttet flaske på 11 år.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.933
    Sted
    Trondheim
    Siemens induksjonstopp. Samme som Valentino - 1 trykk for å vekke hele greia og 0-9 (slider) for hver plate + timer på hver plate (slider). Veldig enkelt og intuitivt. 90 cm bredde med 5 kokesoner.

• Liker
    Reaksjoner: ptb

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    20.143
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Et kjøkken trenger strengt tatt kun et utvalg hvitevarer for å kjøle/fryse varer og for å tilberede mat i ulike former - samt en god arbeidsbenk.
    I tillegg trenger man 2 stk romslige oppvaskmaskiner. Én for å plassere det som skal vaskes opp og én med det som er vasket og rent og klart til bruk.

Alle skap og hyller vi stabler alt rælet i er unødvendig:cool:

• Liker
    Reaksjoner: 2xJ

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.408
    Vi har en pågående diskusjon i heimen, husfruen og jeg. Vi hadde en litt over middels Siemens oppvaskmaskin i det gamle kjøkkenet, og valgte toppmodellen til IKEA på det nye. Begge disse maskinene har smuss-sensor som styrer vanntemp. og vanntrykk. Ifølge bruksanvisning skal ikke oppvasken skylles før den settes inn i maskinen, kun skrape av matrester. Sålangt alt greit. Problemet oppsto da hun snappet opp fra noen venninner at man skulle skylle i varmt vann før man satte oppvasken inn i maskinen ellers så ble det ikke rent. Jeg protesterte og prøvde å si at det var før i gamle dager, det, vennen min. Fikk kun et stygt blikk tilbake. Nådeskuddet mot meg var når Solveig Barstad i TV2 Hjelper deg (forb%&/ megge) "beviste" at fruen har rett ved å "teste" teorien og bevise at oppvasken ikke blir ren såfremt man ikke skyller grundig før vask. Jeg prøvde å argumentere med at maskinene som ble brukt i "testen" var noen antikvariske Mielesaker, men den gikk ikke inn. Miele er jo sååååå gode,.....selvom de er 20 år gamle.
    Jeg fikk litt trøst av min datter da vi besøkte henne i hennes nye hus og gamlemor stupte bort til oppvaskkummen og begynte å skylle på harde livet. "Mamma, jeg har da ikke kjøpt en oppvaskmaskin til 7000 kroner for at jeg skal vaske opp før jeg vasker opp!!!" Kjekk datter.
    Det store spørsmålet er, hvem har rett, husfruen eller far og datter?

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.561
    Torget vurderinger
    0
    Det gjør meg særdeles vondt Pinky men jeg er redd du tar feil! Nå er det selvsagt en smule forskjell på å skylle oppvasken før den settes inn i maskinen og det å vaske den helt ren!

Jeg har nettopp lest endel om oppvaskmaskiner da vi "aspirerer til en ny en. Den har fått en lei tendens til å ikke tømme ut vannet når den er ferdig. Ikke noe stort problem for det kan tømmes med manipulering av programmet. Det er ikke hver gang så problemet er til å leve med, foreløpig. Mitt eneste kriterium for en ny maskin er at den ikke skal være for smart med slike sensorer. Jo mere mikk jo flere ting som kan svikte! Pri 1 for en ny maskin er støynivået. Så langt ned mot 40dB som mulig, UTEN all verdens "fancy" funksjoner.

Jeg har forøvrig lært at man skal skylle i lunkent/varmt vann og ikke i kokhett vann. Du må kunne holde hendene under vannstrålen. Det er noe med at eggehvitestoffer koagulerer hvis det er for varmt.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.933
    Sted
    Trondheim
    Jeg har en Miele oppvaskmaskin. Ikke toppmodell, men heller ikke av de billigste (rundt 10 000 kr). Jeg skyller sjelden av tallerkner/bestikk før vask. Hvis de er veldig fettet og med matrester tørker jeg av med kjøkkenpapir før det settes i oppvaskmaskinen. Resultat? Skinnende rent hver gang. På hurtigprogram blir det ikke alltid skikkelig tørt etterpå, så det må tørkes litt med en håndduk. På standardprogrammet blir det skinnende rent og knusk tørt.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.173
    Torget vurderinger
    4
    Så lenge det blir rent ser jeg ikke poenget med å skylle, man lager seg ikke ekstra arbeid.

Selv skyller jeg ikke men jeg vasker alt på gryteprogram for å få temperatur på >60 grader.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Ris, poteter, pasta, og egg, og det trengs litt hjelp. Ellers lar jeg maskinen ta oppvasken.

H

Hardingfele

Gjest
    Jeg har en særs god oppvaskmaskin med ekstra høyt innerkammer som får god spredning på vannomløpet. Anbefaler at man sørger for at sprederne er renset, om det ligger matrester i dem blir det mindre effektiv skylling. Jeg skyller ikke før det settes inn. Energiemerkingen på moderne vaskemaskiner bygger på at man ikke skyller først med varmtvann.
    https://www.elkjop.no/product/hvitevarer/oppvaskmaskin/DFI8557XXL/asko-oppvaskmaskin-dfi8557xxl

Men det finnes andre løsninger. Tre minutter på oppvasken, maks. Har en slik på kjøkkenet til butikken -- slikt skulle man hatt hjemme:

https://gastroline.no/produkter/opp...-56-kwmed-tommepumpesape-doseringspumpe-kopi/

Sist redigert av en moderator:
    C

Cyber

Gjest
    Ris, poteter, pasta, og egg, og det trengs litt hjelp. Ellers lar jeg maskinen ta oppvasken.
    Enig, ris, pasta og poteter som har kokt i gryte må fuktes og vaskes 94% rent før maskinen overtar, ellers setter det seg litt igjen.

Jeg skyller av kjapt det som er løst og så settes de inn. Er 3 dager unna ferdig kjøkken og spent på ny oppvaskmaskin. Den gamle vasket alltid rent på 38 minutter så håper den nye også har et godt hurtigprogram.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.408
    Da er kjøkkenet ferdig, d.v.s. det har vært ferdig et par måneder og er nå på det nærmeste innkjørt. Jobben tok ca tre uker før/etter arbeidstid pluss et par feriedager. DSC_0041.jpg DSC_0042.jpg DSC_0062.jpg DSCF5219.jpg DSCF5223.jpg DSCF5225.jpg DSCF5227.jpg

Utgangspunktet var et slitent 80-tallskjøkken i massiv eik. Litt rot før det ble bedre, men jeg er fornøyd med resultatet. Husfruen også. Vi kommer til å ta en tur til IKEA etterhvert, de har en del kjekke ting for å komplettere det hele.

Sist redigert:

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.700
    Da er kjøkkenet ferdig, d.v.s. det har vært ferdig et par måneder og er nå på det nærmeste innkjørt. Jobben tok ca tre uker før/etter arbeidstid pluss et par feriedager. Vis vedlegget 523716 Vis vedlegget 523717 Vis vedlegget 523718 Vis vedlegget 523719 Vis vedlegget 523720 Vis vedlegget 523721 Vis vedlegget 523722

Utgangspunktet var et slitent 80-tallskjøkken i massiv eik. Litt rot før det ble bedre, men jeg er fornøyd med resultatet. Husfruen også. Vi kommer til å ta en tur til IKEA etterhvert, de har en del kjekke ting for å komplettere det hele.
    Pent, hva slags benkeplate er det?

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.408
    ^^ Benkeplaten er Karlby valnøtt fra IKEA. 38 mm. tykk, sponkjerne med 4 mm. valnøttfiner.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.700
    ^^ Benkeplaten er Karlby valnøtt fra IKEA. 38 mm. tykk, sponkjerne med 4 mm. valnøttfiner.
    Takker, har en pågående diskusjon med madammen om benkeplate. Jeg liker at ting ser brukt ut, inklusive av uvørne barnehender. Madammen er mer på ting som ikke etterlater merker.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn