Nytt kjøkken! aka den store kjøkkentråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    oslo er forlatt. har fått lagt opp undervisningen slik at jeg greier meg med én tur i uka for å dekke den; så det blir ikke så ille. (jeg har uansett passert alderen, så nå jobber jeg på «frivillig» basis to semestre til. men da er det slutt - ellers begynner de å kutte i pensjonen.

    jeg pendlet i 20 år mellom son og oslo før jeg flyttet inn der. jeg har dratt den ruta mer enn nok.

    nå skal jeg gjøre alt det jeg ikke kunne gjøre i byleiligheten; lage øl, grille, ha et kjøkken å traske rundt i, sitte å se på floden og spille musikk uten å måtte ta hensyn til naboer (nå blir det: slipp lyden løs; min siste store oppgradering på lydfronten), kunne ha familien samlet i fullt innrykk osv. og bare det å se ut av vinduet, og kunne se noe annet enn veggen på nabogården er jo underbart.

    og fredrikstad er en flott by; hvalerlandet er ypperlig, og svenskegrensa bare et langt stenkast unna.

    det blir bra!

    rundt 25m2 platting og båter som en hilser til.
    IMG_2453.jpeg
    IMG_1691.jpeg
     
    Sist redigert:

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    mer kjøkken…

    etter at jeg greide å finne en løsning på de forskjellig funksjoners plassering, med halvøya som det opprinnelige problembarnet, så var det å finne overflater og plater.

    av en eller annen grunn så var det bare heltre som var interessant for meg; det er noe med det taktile, og det at ting ikke knuses om det faller et glass ned. kom vel ganske raskt frem til hvitoljet eik.

    verre med kjøkkenfrontene. jeg ville ha noe stramt og glatt (som hun sier), så krusseduller og utskjæringer var ut. usikker på om det ville ha passet inn på den stilen jeg nå la opp til på kjøkken og stue/spisestue: listefritt – dog fotlister.

    masse snacks der ute. en av kandidatene var denne:
    IMG_2139.jpeg
    den avskaffet seg selv grunnet pris. (det nye kjøkkenrommet gjorde innhogg i finansene.) men jeg fant vel også ut at det kunne bli litt for mye av det gode.

    den som jeg vel syntes mest om, var denne:
    IMG_1577.jpeg

    men også her var lommeboka litt i ulage. så jeg endte opp med denne, med en overflate som nesten ikke er inntrykksøm på fingermerker. rene teflongreia, og innen budsjett.
    IMG_2141.jpeg

    slik så reklamen ut:
    nordsjo-kjokken-milano-mattgrå-kjokken-grått-1200x800-1-1024x683.jpeg

    så da ble det helved hvitoljet eikeplate og grått milanokjøkken fra nordsjø.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    SOTA og VPI.

    liten teaser på et kommende prosjekt der oppe i 2. etg. det er fra to soverom (de to i front) som skal forvandles til ett rom og huse bøker, plater, lyd og dram. vinduer forvandles til franske balkonger (om kommunen vil). kvinner i følge med foresatte.

    mens fornuftige folk nedskalerer i eldre alder, så oppskalerer jeg.

    22008557-1F7C-46D9-B0F2-D53661EFBDF2.jpeg 2057F44E-5481-4F83-9658-7EC6F6C29877.jpeg C4EDF9E4-9FDB-4DFC-9D2F-1A4C18646C6D.jpeg
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.753
    Antall liker
    21.627
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg håper virkelig at den lampen ikke er en kvinnebeskjemmet Panton. Tapetet med stammer, fugl og fuglekasser kan du beholde. Fullkommen ironi.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    interiøret i huset er som plukket opp fra gies bort på finn. jeg bedriver djevelutdrivelse (slette alle spor av tidligere eier som var en bløffmaker), og gjør rom for rom til mitt.

    den lampen har en festeanording som vel er hentet fra ph-lamper:

    EF5BBDED-A265-4C09-91B4-992081E720C1.jpeg

    det er som en må dikte seg et kapittel i boken «den gamle mannen og ereksjonen» for å få dra et smil over leppene.

    men nå er det fredag, sol på frontallappen og bare fryd. 54F13955-F60B-4EE4-B521-5F91ABB2DB04.jpeg
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.753
    Antall liker
    21.627
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Dong-prosaen har vært savnet. At den skulle gjennoppstå som kjøkkenlektyre kom overraskende som en tilbakelent Klipsch.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    lite hvileskjær før vi går videre; fargevalg!

    i utgangspunktet, før det store ombygging, så kunne jeg tenke meg en kontrastvegg på spisestua. da dreide det seg om kalkmaling, og rustikk terracotta. da var en litt i tradisjonen med alle teglverkene her langs glomma.

    etter at veggen ble åpnet, så ville kontrastveggen nå strekke seg over både spiesestue og kjøkken. kalkmaling ble forlatt, men pure color et godt alternativ.

    dernest ble ideen lutftet om å trekke den samme fargen fra kontrastveggen og inn som grunnfarge i hele kjøkkenet. den ble forlatt.

    det første teststrøket jeg gjorde med rustikk terracotta ble ikke den umiddelbare suksess. hmm. dermed måtte jeg prøve ut andre alternativ, så det ble teststrøk over en lav sko.

    i tillegg skulle det hele passe inn med farge ellers i stue/spisestue, samt at jeg antok at den samme farge der ville gå igjen på resten av kjøkkenet. så: en farge på kontrastveggen som var felles for kjøkken og spisestue, og så samme farge i resten av kjøkken og stue. mindre forvirring i fargesammensetningen.

    fra utprøvingen:

    453E2012-F4B1-4A91-9459-1338A3208226.jpeg 67B0A757-317D-4A5C-84C3-06C7DE940FB5.jpeg

    jeg endte opp med tudor i stue og kjøkken, og – hvem skulle trodd – rustikk terracotta på kontrastvegg.

    terracottaen som jeg var litt misfornøyd med i første sving, satt som et skudd på oppløpssiden.

    den mørke grønne – northern mystic – var vakker, men ikke her, fant jeg ut. den fikk derimot sin plass i gangen for kvinnelig forskjønnelse, og vil bli brukt i bibliotek/musikkrom i 2. etg.

    så da stod jeg igjen med hvitoljet eik benkeplater, matt grå fronter, rustikk terracotta kontrastvegg og tudor på resten.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    870
    Antall liker
    2.163
    Torget vurderinger
    1
    Spennende å følge med på kjøkkenet (og huset forøvrig), du må vurdere å opprette en egen tråd når du kommer til ditt bibliotek og musikkrom.
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    det ble bedrevet litt målingsgreier for halvøya og spisestue. hvor langt skulle den stikke inn i stueområdet, og hvor stor plass ble igjen for bord og stoler.
    IMG_2230.jpeg

    generisk forslag:
    Bredder-plassbehov.jpeg

    og når det kom til halvøya; aldri livet om jeg ville stole på de føttene de skapa stod på; en måtte for stødighetens skyld lage egen sokkel til skapa. og legge utlufting i sokkel og gjennom vegg. gikk greit.
    IMG_2501.jpeg
    IMG_2503.jpeg

    IMG_2524.jpeg



    IMG_1642.jpeg IMG_1638.jpeg

    3FD22DC7-1234-4003-A3A7-71BAD599266A.jpeg

    plass nok, og ingen estetisk nedtur med at øya stikker inn i stua. nesten tvert i mot.ø
    IMG_2561.jpeg
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    en bør være nøye med å plassere skap på rett plass. gud gav oss laser!
    IMG_2394.jpeg

    etter at skapa var plassert rett, uten at de var skrudd fast inn i point of no return, så var det å legge på benkeplata. den var 15 mm for lang. gud gav oss dykksag.

    (jeg hadde et lite problem med øya og siden; det var en liten nivåforskjell på gulvet – overgangen gammelt til nytt gulv – som krevde at plata som gikk ned langs sida måtte skråsjæres mot gulv. gud gav oss dykksag.)
    IMG_2568.jpeg
    og så måtte det limes litt:
    IMG_2542.jpeg

    IMG_2569.jpeg

    IMG_2539.jpeg
     
    Sist redigert:

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    ett av «problemene» jeg ikke helt har funnet løsning på er veggen bak benkeplata og på siden av halvøya (hvor det kommer en platetopp).

    det er brukt jotun pure color, en på alle måter estetisk behagelig sak for øyet, men som har visse funksjonelle begrensninger; det er ikke en vær- og matbestandig overflate.

    jeg liker uttrykket slik det er nå, og vil ikke ødelegge det med fjonge løsninger som drar inn flere elementer. så i hodet mitt har jeg «landet» på glassplater som forsegles mot vegg og males på baksiden. høres det ut som en ok løsning, eller fins det bedre alternativ der ute i vår felles bevissthet?
     
    Sist redigert:

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Du får høre med glassmester Hagen
    Om savnet etter haugen blir for stort inn i mellom får du banke på i Frydenlundgata.
    Jeg vil savne våre impromptu møter på nabolagets vannhull der jeg forstyrret Doktorens tanker over utepils på min vei hjem fra dagens strev.
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.367
    Antall liker
    11.022
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Jeg jobbet for en kunde som hadde en slags plexiglass plater over kjøkkenbenk. (Herdet glass er sikkert vel så bra, men veier litt mer og er mer stressbetont å håndtere imo) Bak hadde de utbyttbare ark med ulike farger, tapetmønstre. Lett å bytte utseende når de ble lei. Jeg likte løsningen.
    Platene ble festet med slike: https://hgvs.no/shop/product/n-755-...ass-plastglass/kjokken/glass-over-kjokkenbenk

    edit: jeg mener de sa at tapet, samt kontaktpapir før man fjerner beskyttelsen, begge var lett håndterbar til dette bruket.
     
    Sist redigert:

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.463
    Antall liker
    35.293
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Vi endte opp med Svane-kjøkken
    20220529_150714_copy_2312x1734.jpg
    20220529_150616_copy_2312x1734.jpg
    PSX_20220611_192402.jpg
    Kjøleskapet er ikke på plass ennå, da vi venter på en med isbitermaskin (og enkel)
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.463
    Antall liker
    35.293
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Skulle egentlig ha en Siemens, men det var tomt på lager, så vi fikk denne fra Bora til samme pris. Angrer ikke, den virker meget bra. Jeg var litt skeptisk for jeg hadde aldri hørt om Bora før, men har forstått at det også er gode produkter.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.344
    Antall liker
    1.844
    ett av «problemene» jeg ikke helt har funnet løsning på er veggen bak benkeplata og på siden av halvøya (hvor det kommer en platetopp).

    det er brukt jotun pure color, en på alle måter estetisk behagelig sak for øyet, men som har visse funksjonelle begrensninger; det er ikke en vær- og matbestandig overflate.

    jeg liker uttrykket slik det er nå, og vil ikke ødelegge det med fjonge løsninger som drar inn flere elementer. så i hodet mitt har jeg «landet» på glassplater som forsegles mot vegg og males på baksiden. høres det ut som en ok løsning, eller fins det bedre alternativ der ute i vår felles bevissthet?
    Ja, Trestjerner vannbasert gulvlakk utenpå. Vi påførte det bak stekesone i 2017. Like fin enda.
    Edit: fargeløs selvfølgelig. Og det er påført på alt over kjøkkenbenken. Tror det er halvblank eller silkematt. Den helt matte vil bli en magnet på skitt.
     
    Sist redigert:
    C

    Cyber

    Gjest
    Jeg jobbet for en kunde som hadde en slags plexiglass plater over kjøkkenbenk. (Herdet glass er sikkert vel så bra, men veier litt mer og er mer stressbetont å håndtere imo) Bak hadde de utbyttbare ark med ulike farger, tapetmønstre. Lett å bytte utseende når de ble lei. Jeg likte løsningen.
    Platene ble festet med slike: https://hgvs.no/shop/product/n-755-...ass-plastglass/kjokken/glass-over-kjokkenbenk

    edit: jeg mener de sa at tapet, samt kontaktpapir før man fjerner beskyttelsen, begge var lett håndterbar til dette bruket.
    Jeg har overskap hele veien, tapetserte bak og kjøpte herdet glass på 3+ meter, men etter noen år har det kommet litt støv mellom selv om jeg fuget rundt hele...

    Flott kjøkken på G, Dr Dong - Tudor Pure Color har vi i hele gangen, behagelig farge.

    Mitt neste kjøkken skal nok ikke ha integrert kjøleskap - det er jeg ikke så fornøyd med, litt slitsomt å holde rent er det også.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.566
    Antall liker
    7.097
    Eller
    De fjongeste/raskeste hjulene til Campagnolo heter Bora. Campa er glade i vindfulle navn på hjulene sine. Scirocco, Shamal…

    /ot
    Eller som Mistral, da jeg var mest aktiv som brettseiler.

    Men tilbake til tråden så var litt av grunnen til at jeg endte opp med Bora på kjøkkenet nettopp det at de utfordret det konvensjonelle behovet for vifte over kokeplatene.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.753
    Antall liker
    21.627
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Vi laget storkjøkkeninspirert kasse i taket til den største innbyggingsvifta Thermex hadde i sortimentet. Men det er 15 år siden, lenge før Bora gjorde suksess med nedoversug og Peter Sagan.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Ja, Trestjerner vannbasert gulvlakk utenpå. Vi påførte det bak stekesone i 2017. Like fin enda.
    Edit: fargeløs selvfølgelig. Og det er påført på alt over kjøkkenbenken. Tror det er halvblank eller silkematt. Den helt matte vil bli en magnet på skitt.
    en eller annen glassløsning ligger på mellom 20-25.000.

    den lakkløsningen bør utprøves. funker det ikke så er intet forferdelig skjedd, og funker det, så er det nesten som et utgiftsmessig mirakles. takker for tips.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.344
    Antall liker
    1.844
    en eller annen glassløsning ligger på mellom 20-25.000.

    den lakkløsningen bør utprøves. funker det ikke så er intet forferdelig skjedd, og funker det, så er det nesten som et utgiftsmessig mirakles. takker for tips.
    Hadde mine tvil selv, men det er ikke kommet en eneste flekk på den veggen som sitter nå på snart 6 år. Malingen blir naturligvis litt blankere enn en skikkelig matt veggmaling.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Hadde mine tvil selv, men det er ikke kommet en eneste flekk på den veggen som sitter nå på snart 6 år. Malingen blir naturligvis litt blankere enn en skikkelig matt veggmaling.
    Trenger en lignende løsning over kjøkkenbenken selv, med vannbasert veggmaling som tydeligvis er reløselig med den minste vanndråpe. Blir det stor fargeforskjell der man legger klarlakk over, kontra ulakkert?
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.344
    Antall liker
    1.844
    Trenger en lignende løsning over kjøkkenbenken selv, med vannbasert veggmaling som tydeligvis er reløselig med den minste vanndråpe. Blir det stor fargeforskjell der man legger klarlakk over, kontra ulakkert?
    Nei, tror ikke det ble så mye fargeforskjell. Den ble bare blankere syns jeg huske. Du får kjøpe deg en skvett og prøve.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Nei, tror ikke det ble så mye fargeforskjell. Den ble bare blankere syns jeg huske. Du får kjøpe deg en skvett og prøve.
    Takk for svar. Tror kanskje glassplate vil være en bedre løsning for min del. :)
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.367
    Antall liker
    11.022
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Dekso 5 fra Flügger er en slitesterk og vaskbar maling, godt egnet til kjøkken fx.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Dekso 5 fra Flügger er en slitesterk og vaskbar maling, godt egnet til kjøkken fx.
    Skal sjekke hva som er brukt der fra før, vet bare at det er Flügger. Egentlig irriterende hvis jeg må kjøpe maling og male selv når leiligheten er helt ny, fordi utbygger ikke har laget en holdbar løsning over kjøkkenbenken.
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.367
    Antall liker
    11.022
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Veldig stor forskjell på malingene til flügger. Takmalinga deres er veldig bra, sammen med nevnte dekso, men de har og noen som jeg aldri vil bruke igjen.
     
    Sist redigert:

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Har ingen erfaring med dem egentlig, men var det merket malerne brukte her vet jeg. Spannene står igjen i boden, så kan se hvilken type det er før jeg gjør noe mer. Kan bli vanskelig å få 100% pent også, siden det ble malt før det ble fuget rundt benkeplata.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    det tok for lang tid å vente på bestillingen av lange fresejern. (de som er normale gjør det ikke mulig å komme igjennom 30mm plate + 10mm mal. så da ble det stikksag. kjøpte ordentlige sagblad som var toveis; sager på opp og nedtur, fordelt over deler av bladet. funket fortreffelig i forhold til å unngå flising på treverket. men det var ett problem som nesten sendte meg ned i kjelleren; bladet vred seg til siden i saga, slik at en fikk et skjevt sagsnitt, og saglinjen forskjøv seg i forhold til anlegget. (uten pendel på bladet og sakte sakte fremrykking.)

    er det stikksaga som er for dårlig, eller er dette et problem uansett, når en sager i 30mm eikeplate?

    i morgen er det stort hull til koketoppen. da fyrer jeg opp dykksaga!

    vasken kom på plass, og jeg holdt hullet innen toleransene…
    67759539502__FC9219E9-4019-4D82-9A92-F459F5F42F58.jpeg

    (ot)
    stua begynner å ta form også.
    IMG_2616.jpeg
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.241
    det tok for lang tid å vente på bestillingen av lange fresejern. (de som er normale gjør det ikke mulig å komme igjennom 30mm plate + 10mm mal. så da ble det stikksag. kjøpte ordentlige sagblad som var toveis; sager på opp og nedtur, fordelt over deler av bladet. funket fortreffelig i forhold til å unngå flising på treverket. men det var ett problem som nesten sendte meg ned i kjelleren; bladet vred seg til siden i saga, slik at en fikk et skjevt sagsnitt, og saglinjen forskjøv seg i forhold til anlegget. (uten pendel på bladet og sakte sakte fremrykking.)
    1) Hvorfor brukte du ikke heller guds underverk - dykksaga til mesteparten av jobben?
    2) Han som skar ut hos meg sa at et tjuvtriks for saging med stikksag i eik var å bruke sagblad beregnet på metall til jobben.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn