Nytt kjøkken! aka den store kjøkkentråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • wotg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Innlegg
    2.376
    Antall liker
    4
    Det er endel vin, whisky, cognac og matdiskusjoner her på forumet.
    Noe som får meg til å tro at det er noen kjøkkenfetisjister der ute ;D
    Nå er det endelig tid for å kjøpe nytt kjøkken. Jeg lager endel mat og vil ha et kjøkken med høy kvalitet og endel semiproffe løsninger.
    Først og fremst så lurer jeg på om noen her inne har kjøkken fra Varenna, Boform, Schmidt og uno form. Jeg ønsker altså et stilrent og moderne kjøkken.
    hvis noen har andre merker av god kvalitet å anbefale er jeg åpen for innspill.
    Bulthaup, Poggenphol og boffi blir for dyrt...
    Når det kommer til hvitevarer så har jeg sett på Gaggenau sin grill, induksjonstopp og tepanyakiplate i deres vario 400 serie. jeg ser at Miele har tilsvarende produkter, men er de like bra? Jeg bruker fortiden gass og det er jo genialt, men kjipt å komme hjem sulten klokka to på natta og finne ut at man er tom for gass...
    Trenger også ovn, micro og oppvaskmaskin. Det viktigste her er at ovnen har pyrolyse funksjon (er litt lat ;D ) og gjærne bakesten og rotserie.
    micro`n trenger bare å matche ovnen utseende messig.
    vaskemaskinen må være helintegrert og MÅ ha et hurtigprogram.
    Jeg trenger også en skikkelig ventilator, jeg er så dritlei av matos så jeg trenger en skikkelig ventilator - koste hva det koste vil!
    Jeg ser nå på gaggenau sin benkmonterte AT 400
    er det noen her inne som bruker denne?

    Ja! jeg er litt kjøkkenhore!
     

    unodostres

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.01.2009
    Innlegg
    168
    Antall liker
    0
    Sjekk Fagerborg Elektro, de har hyggelige priser på hvitevarer fra Siemens for tiden. Er det samme som Bosch, bare i forskjellig design. Men om du vurderer Guggenau, så beveger du deg muligens i høyere prisklasser.

    Ad inredning - jeg har kjøpt IKEA. Kjøkkeninnredninger er noe jeg synest er like dustete priset som HiFi. Handler man på de mer fancy butikkene, betaler man i praksis en forume for frontene og eventulle smartere løsninger om man trenger de. Greit om man er villig til det, men med få unntak er alt av hengsler, skuffer etc det samme uansett hva man kjøper. Jeg ville ikke kommet med kvalitetsargumentet for å forsvare kjøp i de høye prisklasse. Jeg demonterte akkurat et IKEA-kjøkken fra tidlig 90-tall. Skrogene var like fine som de nye jeg satte i. En ting du skal huske på om du velger noe fra IKEA, Kvik eller en av de andre som ikke er så veldig dyre, så kan du faktisk få et helt nytt kjøkken for en rimelig penge om du ønsker å bytte om noen år.

    Skulle jeg først brukt virkelig mye penger på kjøkken i et hus jeg skal bo i til jeg kreperer, så hadde jeg hyret inn en møbelsnekker for å få det akkurat som jeg vil og alt optimalt tilpasset rommet og hva jeg skulle ha av løsninger. Å betale hundretusenvis av kroner for ett eller annet jålemerke har jeg vanskelig for å se poenget med, men jeg innser at andre kanskje setter større pris på design enn hva jeg gjør.

    Ellers har du et greit utgangspunkt for suksess når du innrømmer at du har en kjøkkenfetish, det er mange som har det men som ikke vil innrømme det. Maten blir like god uansett hva man lager den på;) Gass ser jeg på som upraktisk jåleri. Induksjon blir minst like raskt varmt og krever betydelig mindre vedlikehold. Og alt annet likt, så foretrekker jeg å ungå å ha gass inne i boligen;) For å sitere Terje Ness "Jeg har drevet Oro uten gasskomfyr, så jeg skjønner ikke helt hva noen skal med det hjemme"

    Jeg har ikke så mye kjennskap til Guggenau utover at jeg vet at det koster et par skjorter, men at det er noe bedre enn Miele, Siemens og de andre usual suspects har jeg ingen tro på. De er laget for folk som skal ha dyre saker og er villige til å betale for det. Ang. kvalitet og levetid, så har i alle fall Miele en bra track record. Jeg hadde kjøpt det fremfor jåleriet fra Guggenau any day of the week for å si det slik.

    Og hva skal du med en micro?? Ubrukelig relikvie fra 80/90 - tallet spør du meg, men fin å poppe popcorn i.

    (Jeg driver akkurat og fikser kjøkken selv, så har tenkt litt gjennom sakene...)
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.654
    Antall liker
    21.453
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ventilator Vi kjøpte den største innbyggingsenheten til Thermex og fikk snekkeren til å lage kasse i taket til den. Fordelene med en slik kasse i taket er at den
    1) ikke er bling
    2) kan lages stor nok
    3) kan plasseres der den gjør best mulig jobb.

    Ellers er kjøkkenet noe håndtaksløst fra JKE med hvitevarer fra Miele.
    Anbefaler deg å vurdere høy oppvaskmaskin om du får det til å passe med layout og slikt. Det er så vanvittig mye enklere å få greiene opp 30cm til.
     

    wotg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Innlegg
    2.376
    Antall liker
    4
    unodostres skrev:
    Sjekk Fagerborg Elektro, de har hyggelige priser på hvitevarer fra Siemens for tiden. Er det samme som Bosch, bare i forskjellig design. Men om du vurderer Guggenau, så beveger du deg muligens i høyere prisklasser.

    Ad inredning - jeg har kjøpt IKEA. Kjøkkeninnredninger er noe jeg synest er like dustete priset som HiFi. Handler man på de mer fancy butikkene, betaler man i praksis en forume for frontene og eventulle smartere løsninger om man trenger de. Greit om man er villig til det, men med få unntak er alt av hengsler, skuffer etc det samme uansett hva man kjøper. Jeg ville ikke kommet med kvalitetsargumentet for å forsvare kjøp i de høye prisklasse. Jeg demonterte akkurat et IKEA-kjøkken fra tidlig 90-tall. Skrogene var like fine som de nye jeg satte i. En ting du skal huske på om du velger noe fra IKEA, Kvik eller en av de andre som ikke er så veldig dyre, så kan du faktisk få et helt nytt kjøkken for en rimelig penge om du ønsker å bytte om noen år.

    Skulle jeg først brukt virkelig mye penger på kjøkken i et hus jeg skal bo i til jeg kreperer, så hadde jeg hyret inn en møbelsnekker for å få det akkurat som jeg vil og alt optimalt tilpasset rommet og hva jeg skulle ha av løsninger. Å betale hundretusenvis av kroner for ett eller annet jålemerke har jeg vanskelig for å se poenget med, men jeg innser at andre kanskje setter større pris på design enn hva jeg gjør.

    Ellers har du et greit utgangspunkt for suksess når du innrømmer at du har en kjøkkenfetish, det er mange som har det men som ikke vil innrømme det. Maten blir like god uansett hva man lager den på;) Gass ser jeg på som upraktisk jåleri. Induksjon blir minst like raskt varmt og krever betydelig mindre vedlikehold. Og alt annet likt, så foretrekker jeg å ungå å ha gass inne i boligen;) For å sitere Terje Ness "Jeg har drevet Oro uten gasskomfyr, så jeg skjønner ikke helt hva noen skal med det hjemme"

    Jeg har ikke så mye kjennskap til Guggenau utover at jeg vet at det koster et par skjorter, men at det er noe bedre enn Miele, Siemens og de andre usual suspects har jeg ingen tro på. De er laget for folk som skal ha dyre saker og er villige til å betale for det. Ang. kvalitet og levetid, så har i alle fall Miele en bra track record. Jeg hadde kjøpt det fremfor jåleriet fra Guggenau any day of the week for å si det slik.

    Og hva skal du med en micro?? Ubrukelig relikvie fra 80/90 - tallet spør du meg, men fin å poppe popcorn i.

    (Jeg driver akkurat og fikser kjøkken selv, så har tenkt litt gjennom sakene...)
    Hehe dette blir nesten litt det samme som kabeldebattene ;)
    Ikea og Kvik lager greie kjøkken, men det er ingen mulighet for skrddersøm og de mangler en del features jeg ønsker.
    Miele er knall bra ingen tvil om det, men Jeg er veldig fornøyd med min Gaggenau gasstop og føler at jeg stoler på kvaliteten deres.
    Ovn, micro og oppvaskmaskin kommer jeg derimot mest sansynligvis ikke til å kjøpe fra Gaggenau da jeg synes de er betydelig mye dyrere enn konkurrentene.
    Micro er kjekt for å varme opp mat, smelte smør, temperere sjokolade osv. Ikke koster en microovn allverden heller.
     

    wotg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Innlegg
    2.376
    Antall liker
    4
    Valentino skrev:
    Ventilator Vi kjøpte den største innbyggingsenheten til Thermex og fikk snekkeren til å lage kasse i taket til den. Fordelene med en slik kasse i taket er at den
    1) ikke er bling
    2) kan lages stor nok
    3) kan plasseres der den gjør best mulig jobb.
    Vifte med motor plassert på loft er genialt og veldig "stealth" som du sier, men det går desverre ikke i byleilighet :(
     

    Rune.U

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.10.2006
    Innlegg
    1.054
    Antall liker
    15
    Som fagmann kan jeg langt på vei bekrefte hva Unodostres sier,men det er klart;det er ikke noe forbud i mot å betale for mye for ting ;)
    Uansett så er det jeg har sett av skreddersøm opp gjennom årene lettest,og for ikke å snakke om billigst,å fikse ved å benytte et snekkerverksted.De lager akkurat den innredningen du måtte ønske,og gjerne etter dine egne tegninger.Materialvalg,og slikt kan være noe mer begrenset via et verksted,men de fleste av dem kan male i ønsket finish og farge.Gjennomsnittlig vil prisen fra et snekkerverksted ligge på ca 50 % av hva feks HTH ol.vil ta.Det vil også vanligvis ligge litt under hva du kan få en IKEA-innredning for,men vi kan nok ca sidestille snekkerinnredning og IKEA prismessig.Det er bare det at mulighetene er mindre ved valg av IKEA,og plukkingen/prakket med å få alt du trenger,er større!
    Minuset ved valg av en snekkerinnredning er vanligvis ventetiden,men det kan jo være at tidene er litt "bedre" akkurat nå.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Rune.U skrev:
    Det vil også vanligvis ligge litt under hva du kan få en IKEA-innredning for,men vi kan nok ca sidestille snekkerinnredning og IKEA prismessig.Det er bare det at mulighetene er mindre ved valg av IKEA,og plukkingen/prakket med å få alt du trenger,er større!
    Hvis dette stemmer - noe jeg egentlig nekter å tro - så er jeg mildt sagt sjokkert!

    Jeg ville vel trodd at det var minst dobbelt så dyrt!

    Uten hvitevarer, men med 2 x 286cm heltre benkeplater, så kommer kjøkkenet på litt under 20 000,-.

    Driver selv og monterer IKEA kjøkken nå i dag - og jeg er imponert over hvor enkelt dette går. Har til nå (2 kjøkken, hyller, senger, massevis av skaper, kontormøbler og stuemøbler) til gode at det mangler deler i en IKEA pakke.



    Mvh
    OMF
     

    wotg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Innlegg
    2.376
    Antall liker
    4
    Rune.U skrev:
    Som fagmann kan jeg langt på vei bekrefte hva Unodostres sier,men det er klart;det er ikke noe forbud i mot å betale for mye for ting ;)
    Uansett så er det jeg har sett av skreddersøm opp gjennom årene lettest,og for ikke å snakke om billigst,å fikse ved å benytte et snekkerverksted.De lager akkurat den innredningen du måtte ønske,og gjerne etter dine egne tegninger.Materialvalg,og slikt kan være noe mer begrenset via et verksted,men de fleste av dem kan male i ønsket finish og farge.Gjennomsnittlig vil prisen fra et snekkerverksted ligge på ca 50 % av hva feks HTH ol.vil ta.Det vil også vanligvis ligge litt under hva du kan få en IKEA-innredning for,men vi kan nok ca sidestille snekkerinnredning og IKEA prismessig.Det er bare det at mulighetene er mindre ved valg av IKEA,og plukkingen/prakket med å få alt du trenger,er større!
    Minuset ved valg av en snekkerinnredning er vanligvis ventetiden,men det kan jo være at tidene er litt "bedre" akkurat nå.
    Sist jeg sjekket skreddersøm kostet det skjorta, må kanskje sjekke dette på nytt.
    Kjøkkenet blir i leilighetens største rom og blir på en måte vårt største møbel. Det bør derfor se ganske presentabelt ut.
    I og med at jeg faktisk bruker kjøkkenet veldig mye har jeg heller ingen kvaler med å betale litt for feelgoodfaktoren. det er tross alt et møbel jeg skal bruke hver dag i mange, mange år.
    Annehåndssverdien mtp. vidre salg osv bekymrer meg ikke så mye.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    At det er lønnsomt å velge dyre kjøkken hvis en ser på holdbarhet/krone tviler jeg sterkt på, men å påstå at det er omtrentlig samme kvalietet på Bulthaup og IKEA blir vel noe enkelt?

    Nåvel, Multiform er et alternativ jeg bruker i et par sammenhenger (men jeg har ikke helt oversikt over pris).
     

    wotg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Innlegg
    2.376
    Antall liker
    4
    Fosse skrev:
    Nåvel, Multiform er et alternativ jeg bruker i et par sammenhenger (men jeg har ikke helt oversikt over pris).
    Multiform har samme prosnivå som boform og uno form, sånn ca.
    Dvs. i mellomsjiktet.
    Vi har et tilbud på kjøkken uten benkeplate fra Italienske Varenna på ca. 90.000,- Det er vel omtrent der jeg ser for meg at vi ligger i pris +/- 20 - 30.000,-
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.958
    Antall liker
    13.283
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    vi kjøpte et rødt lakk-kjøkken fra JKE og levert av Ski Bygg
    hvitevarer : side by side whirlpool
    dampovn hette og oppvask fra siemens
    platetopp 90cm induksjon fra gaggenau
    blanko helt benkebeslag
    skiferfliser
    ikke angret et sekund selv om det ble hakket over snittet i pris
    denne investeringen er noe du merker på kropp og sjel hver dag og skal ikke undervurderes for eget velbefinnende
    imo
    Mvh
    Leif
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.654
    Antall liker
    21.453
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    wotg skrev:
    Valentino skrev:
    Ventilator Vi kjøpte den største innbyggingsenheten til Thermex og fikk snekkeren til å lage kasse i taket til den. Fordelene med en slik kasse i taket er at den
    1) ikke er bling
    2) kan lages stor nok
    3) kan plasseres der den gjør best mulig jobb.
    Vifte med motor plassert på loft er genialt og veldig "stealth" som du sier, men det går desverre ikke i byleilighet  :(
    Må du bruke resirk/kullfilter eller kan du kjøre ut gjennom yttervegg?
    Byleiligheter har jo ofte endel takhøyde å ta av, så en avart av løsningen "min" kan kanskje fungere med kullfilter?

    Jeg ha lest noen Bonytt, og sett at enkelte pene løsninger har kombinert IKEA skapstammer og snekkerfronter.
     

    unodostres

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.01.2009
    Innlegg
    168
    Antall liker
    0
    Valentino skrev:
    Jeg ha lest noen Bonytt, og sett at enkelte pene løsninger har kombinert IKEA skapstammer og snekkerfronter.
    Skrog fra IKEA koster ingen ting. Jeg ødela et 60 cm underskap. Nytt skrog kostet 230 kroner. Det meste "fancymerkene" driver med er ran på høylys dag for folk som tror at de kjøper kvalitet. Jeg las en gang et debattinnlegg fra en fyr som jobbet på en trelastfabrikk, han sa at uansett hvilket merke kjøkken man kjøpte i Sverige, så var det de som leverte materialene til skrogene. Det er også noen morsomme sjeler som tror at det er andresorteringen til Bluhm eller hva det de hengslene heter som går til IKEA. To stk hengler på IKEA koster 40 kroner eller deromkring. Spør på HTH eller lignende hva akkurat de samme hengslene koster der.

    IKEA har muligens et frynsete rykte fra gammelt av, men svigers har et kjøkken fra Norema som er noen få år gammelt. Sammenlignet med det jeg nå monterer fra IKEA så er Norema billig plastikk når det kommer til hengsler, skuffer og lignende. Ikke i nærheten av hva IKEA leverer nå.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.266
    Antall liker
    11.004
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Rune.U skrev:
    Som fagmann kan jeg langt på vei bekrefte hva Unodostres sier,men det er klart;det er ikke noe forbud i mot å betale for mye for ting ;)
    Uansett så er det jeg har sett av skreddersøm opp gjennom årene lettest,og for ikke å snakke om billigst,å fikse ved å benytte et snekkerverksted.De lager akkurat den innredningen du måtte ønske,og gjerne etter dine egne tegninger.Materialvalg,og slikt kan være noe mer begrenset via et verksted,men de fleste av dem kan male i ønsket finish og farge.Gjennomsnittlig vil prisen fra et snekkerverksted ligge på ca 50 % av hva feks HTH ol.vil ta.Det vil også vanligvis ligge litt under hva du kan få en IKEA-innredning for,men vi kan nok ca sidestille snekkerinnredning og IKEA prismessig.Det er bare det at mulighetene er mindre ved valg av IKEA,og plukkingen/prakket med å få alt du trenger,er større!
    Minuset ved valg av en snekkerinnredning er vanligvis ventetiden,men det kan jo være at tidene er litt "bedre" akkurat nå.
    Dette er nesten for godt til å være sant, men passer så til de grader med våre planer og ønsker. Her er det gammelt, skeivt og ukurant og alt må nok skreddersys. Kanskje det er rett tidspunkt for å hente inn priser og lage planer nå?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.654
    Antall liker
    21.453
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Blir det Le Style de Centre Pompidou på kjøkkenet også nå, Jøgga?
     

    unodostres

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.01.2009
    Innlegg
    168
    Antall liker
    0
    Rune.U skrev:
    Det vil også vanligvis ligge litt under hva du kan få en IKEA-innredning for,men vi kan nok ca sidestille snekkerinnredning og IKEA prismessig.
    Dette stusse jeg litt på... la oss si et 60 cm underskap fra IKEA med front i Eik og tre skuffer koster 1700 kroner til forbruker. Dvs at bare for å dekke timeprisen på la oss si 500 kroner, så må et snekkerverksted bygge et slikt på litt over tre timer. DET nekter jeg å tro er mulig å få til med skuffer, skinner, fronter, skrog osv.

    http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/S49846012

    Jeg har hatt litt priser fra møbelsnkkere i Oslo på bokhyllebygging (mer materiale, men MYE enklere). Det ble ikke noen bokhylle fra møbelsnekker for å si det slik.
     

    wotg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Innlegg
    2.376
    Antall liker
    4
    Litt morsomt at denne tråden utviklet seg fra hva jeg spurte om til en slags konklusjon om at alt dyrere enn ikea kjøkken er sløsing med penger, sett i lys av kostnadene relatert til hi-fi, der har jo ikke folk store kvaler med å betale 20.000,- for en strømledning, men 10.000,- for en gaggenaugril er snobberi... ;D
     

    unodostres

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.01.2009
    Innlegg
    168
    Antall liker
    0
    wotg skrev:
    Litt morsomt at denne tråden utviklet seg fra hva jeg spurte om til en slags konklusjon om at alt dyrere enn ikea kjøkken er sløsing med penger, sett i lys av kostnadene relatert til hi-fi, der har jo ikke folk store kvaler med å betale 20.000,- for en strømledning, men 10.000,- for en gaggenaugril er snobberi... ;D
    ;) Absolutt et relevant poeng i deler av denne forsamling - kjøkken er ett av de viktigste rommene i boligen, og kokkelerer man mye så har de mye å si at man har fungerende løsninger og et rom man har lyst til å være i. De trenger ikke koste mye, men skal man ha noe som ser ut på en bestemt måte koster det kanskje mer, og skal man imponere naboen eller har forlest seg på interiørblader kan det koste hur mycket som helst.

    Men det er greit å være klar over hvorfor enkelte ting koster så mye som de gjør. Er man det, og likevel vil ha det, så er det bare å kjøre på. Men kvalitetsbegrunnelsen synest i alle fall jeg er temmelig hul - i alle fall i mange av tilfellene.
     

    iSaint

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2006
    Innlegg
    506
    Antall liker
    60
    Sted
    Belgia
    Kjøpte nettopp komplett kjøkken fra Kvik, med integrerte hvitevarer fra Siemens.

    Ikke helt ferdig montert ennå, men det ser lovende ut.

    Er forøvrig svært fornøyd med servicen fra Kvik Trondheim - De anbefales.

    www.kvik.no

    Mvh
    Arne Kr
     

    unodostres

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.01.2009
    Innlegg
    168
    Antall liker
    0
    wotg skrev:
    Når Robert Tandberg gikk konk solgte de et dadakjøkken verdt en million kroner!
    Mener å huske at hvitevarene fra Gaggenau utgjorde ca 350.000 kroner av den summen.
     

    wotg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Innlegg
    2.376
    Antall liker
    4
    unodostres skrev:
    ;) Absolutt et relevant poeng i deler av denne forsamling - kjøkken er ett av de viktigste rommene i boligen, og kokkelerer man mye så har de mye å si at man har fungerende løsninger og et rom man har lyst til å være i. De trenger ikke koste mye, men skal man ha noe som ser ut på en bestemt måte koster det kanskje mer, og skal man imponere naboen eller har forlest seg på interiørblader kan det koste hur mycket som helst.

    Men det er greit å være klar over hvorfor enkelte ting koster så mye som de gjør. Er man det, og likevel vil ha det, så er det bare å kjøre på. Men kvalitetsbegrunnelsen synest i alle fall jeg er temmelig hul - i alle fall i mange av tilfellene.
    Så klart man betaler endel for den berømmelige feelgoodfaktoren, men det er også ganske store forskjeller der ute i hva som finnes av uttrekksskap, hvilke løsninger som finnes for overskap, hva slags skuffeinnlegg som finnes osv.
    Det er jo ofte disse tingene som skiller produsentene. Og som du sier så er jo kjøkkenet et av de viktigste rommene i huset, spesielt hvis man er glad i å lage mat.
     

    unodostres

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.01.2009
    Innlegg
    168
    Antall liker
    0
    wotg skrev:
    Så klart man betaler endel for den berømmelige feelgoodfaktoren, men det er også ganske store forskjeller der ute i hva som finnes av uttrekksskap, hvilke løsninger som finnes for overskap, hva slags skuffeinnlegg som finnes osv.
    Jeg ville basert meg på 60 cm moduler - i alle fall for skuffeseksjoner. 40 cm er for lite, 80 cm ser flott ut, men de blir ganske så tunge om man fyller de opp.

    Er du høyrehedt, så bør oppvaskmasninen stå til venstre for oppvaskkummen. Tenk på at du skal kunne bevege deg lettest mulig mellom ovn, vask, kjøleskap og hva du nå ellers har av maskineri tilgjengelig.

    Kjøp to stekeovner, du vil garantert ikke angre. Alternativt kan du ha en kombinert mikro/varmluftsovn som ovn nr. 2, det er noen leverandører som tilbyr det. Alternativt en dampovn om du vil halitt høyere glam-faktor. Selv har jeg ikke gått for dampovn i første omgang, men har muligheten for å kaste ut varmluft/mikro - komboen siden målene er det samme på dampovner.

    Man kan nesten aldri få for mye stikkontakter.

    Om du kjører på med full pakke på hvitevarefronten, sjekk at det elektriske anlegget er dimensjonert for det. Det kan bli ganske dyrt om det må byttes hovedsikring, stigeledninger osv. Det blir ganske mange kurser og ganske høy simultanbelastning på et fjongt kjøkken.

    Skal du ha kjøkkenmaskin / ordentlig skjæremaskin eller lignende? Det er kjekt å ha på heiser i benkeskap, så slipper du å løfte de inn og ut av skal når de skal brukes samtidig som de er ute av syne når de ikke er i bruk. Uansett hva du velger av kjøkken, så selger Norema slike for ca 1500 kroner i alle standardbredder (tror jeg, jeg kjøpte i alle fall for 50 cm skap til ca 1500)
     

    wotg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Innlegg
    2.376
    Antall liker
    4
    unodostres skrev:
    wotg skrev:
    Så klart man betaler endel for den berømmelige feelgoodfaktoren, men det er også ganske store forskjeller der ute i hva som finnes av uttrekksskap, hvilke løsninger som finnes for overskap, hva slags skuffeinnlegg som finnes osv.
    Jeg ville basert meg på 60 cm moduler - i alle fall for skuffeseksjoner. 40 cm er for lite, 80 cm ser flott ut, men de blir ganske så tunge om man fyller de opp.

    Er du høyrehedt, så bør oppvaskmasninen stå til venstre for oppvaskkummen. Tenk på at du skal kunne bevege deg lettest mulig mellom ovn, vask, kjøleskap og hva du nå ellers har av maskineri tilgjengelig.

    Kjøp to stekeovner, du vil garantert ikke angre. Alternativt kan du ha en kombinert mikro/varmluftsovn som ovn nr. 2, det er noen leverandører som tilbyr det. Alternativt en dampovn om du vil halitt høyere glam-faktor. Selv har jeg ikke gått for dampovn i første omgang, men har muligheten for å kaste ut varmluft/mikro - komboen siden målene er det samme på dampovner.

    Man kan nesten aldri få for mye stikkontakter.

    Om du kjører på med full pakke på hvitevarefronten, sjekk at det elektriske anlegget er dimensjonert for det. Det kan bli ganske dyrt om det må byttes hovedsikring, stigeledninger osv. Det blir ganske mange kurser og ganske høy simultanbelastning på et fjongt kjøkken.

    Skal du ha kjøkkenmaskin / ordentlig skjæremaskin eller lignende? Det er kjekt å ha på heiser i benkeskap, så slipper du å løfte de inn og ut av skal når de skal brukes samtidig som de er ute av syne når de ikke er i bruk. Uansett hva du velger av kjøkken, så selger Norema slike for ca 1500 kroner i alle standardbredder (tror jeg, jeg kjøpte i alle fall for 50 cm skap til ca 1500)
    Det blir nok ihvertfall et sett med 80cm skuffer slik at jeg får store skuffer til kjeler, panner, bestikk osv.
    Jeg må nok få lagt opp en egen kurs til kjøkkenet da det potensielt kan bli ganske mye effekt som trekkes med alt stående på.
    Stikkontakter blir det også plenty med.
    Noen kjøkkenaparater vil permanent stå fremme, slik som vannkoker, kitchenaid osv.
    sånne små heiser er smart, men er ikke sikker på om jeg har plass til å velge en slik løsning.
    Har aldri før hatt behov for to ovner, men har lurt mye på dampovn.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.958
    Antall liker
    13.283
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    dampovnen vi kjøpte fra Siemens er knal i kombo med vanlig ovn
    90 cm induksjons toppen fra gaggenau er suveren men jeg trengte ny stigeledning
    vurderte selv den kule avtrekkeren øverst i tråden men er redd et kullfilterbasert avtrekk ikke blir effektivt nok i vår åpne løsning
    føler meg forøvrig laaangt mere komfortabel med å betale 20k for en sååå fin/effektiv platetopp ifht en latterlig kabel
    mvh
    Leif
     

    Wright

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Innlegg
    905
    Antall liker
    2
    Dampkoker er gøy, men en dertil egnet kjele gjør akkurat samme nytten. Spørsmålet er vel heller om man faktisk bruker dampkokeren oftere dersom man har kjøpt en egen enhet (hos opphavet har dette ikke skjedd; der går den simpelthen inn under navnet «håndklehengeren» – og rundt 20.000 for holder til et oppvaskhåndkle er friskt).

    Unngå for all del komfyrene med touchskjerm. Dette er ikke plagsomt effektivt å håndtere med fettete fingre når timingen helst skal være rett.
     

    pemek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.09.2005
    Innlegg
    483
    Antall liker
    11
    Sted
    Bergen
    Mitt råd er: kutt ut fokuset på valg merker og trendy løsninger. Tenk heller over hva du trenger, hvor ting skal plasseres, og ikke minst hvordan du kan spare plass. Det er det som er hovedjobben.

    Skreddersøm er best i de fleste tilfeller, evt. ved en kombinasjon med ordinær salgsvare. Har du et smalt rom kan du f.eks gjøre effektiv plass større ved å bruke skyvedører. Det får du ikke hos noen av de vanlige leverandørene. "Kjøkkenøy", 120 cm brede benkeplater og 90 cm moduler kan være flott å se på i magasinpresentasjonene fra kjøkken like store som en vanlig norsk stue. I de fleste sammenhenger vil det likevel være effektiv planløsning og kompakt arealbruk som teller.

    Et Ikea kjøkken kan godt oppleves eksklusivt om du kombinerer med en fet benkeplate, gjennomtenkt belysning eller ved å tilføre rommet i seg selv kvaliteter som trekker opp. Bulthaupt kan bli tilsvarende trist om du plasserer de overdådige modulene i et kjøkken på 10 kvm.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.654
    Antall liker
    21.453
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Vi gjorde en tabbe i U-kjøkkenet vårt.
    Spark-opp søppelsortereren (anbefales!) på 60cm havnet helt inn mot ett av hjørnene, hvor kaffetrakter og vannkoker selvfølgelig også bor ved vasken. Hadde vi tenkt litt lenger kunne den vært trukket 50cm ut fra hjørnet, og vi hadde sluppet unna mange kjøkkentrafikkorker.
    Leksjon: Det er ikke noe problem å skjære i skapstammer for å få plass til kummer og avløpsrør.

    (Og om dere spør hvorfor vi ikke bare byttet plass på de to skapene så er det fordi at kjøkkenet har liggende finerfronter med gjennomgående tegninger i fineren. Man kan jo ikke ødelegge slike fjonge saker!)
     

    Wright

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Innlegg
    905
    Antall liker
    2
    Valentino skrev:
    ... kjøkkenet har liggende finerfronter med gjennomgående tegninger i fineren.
    Eller jittermatchet perspektivsynergi, som det heter på hifi-norsk. :)
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.654
    Antall liker
    21.453
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det ble akkurat så forståelig som jeg fryktet, ja...
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    wotg,

    Benytt anledningen til å legge akustikkplater i kjøkkentaket. Jeg installerte Rockfon Sonar i kjøkkentaket. Det kosta pinadø mer enn parketten. Men det er en mirakelkur for trivselen på kjøkkenet, og den beste oppussingsinvesteringen jeg noensinne har gjort. Moderne kjøkkenakustikk er ikke noe særlig.

    Og så to oppvaskmaskiner, to stekeovner og to høyttalere ;D
     

    Torek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.07.2008
    Innlegg
    217
    Antall liker
    0
    Jeg har nylig kjøpt kjøkken fra Schmidt med hvitevarer fra Siemens (pyrolyse, ahh 8) )
    Jeg er utrolig fornøyd med dette!
    Servicen og oppfølgingen har derimot vært litt både og. Veldig bra i planlegningsfasen, men mildt sagt tungrodd når det kom til oppfølging av ting i etterkant.
    At IKEA i dag leverer kjøkkenløsninger som holder veldig høy kvalitet er jeg ikke det minste tvil om. Schmidt tilbyr allikevel langt flere muligheter hva for eksempel tilpassningsmuligheter og finish angår. Jeg er selv konditor, godt over gjennomsnittet interiør/design interresert og ikke minst...meeeget opptatt av mat :p så hos meg fikk kjøkkenet høy prioritet. Var innom flere steder som Kvik, HTH og Tvis...men endte altså opp med Schmidt. Angrer ikke på det :D
     

    JackX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2002
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    1.377
    Jeg har hatt gleden av å kokkelere i et Siematic-kjøkken med Gaggenau-utstyr i nå snart 5 år, og kan ikke få fullrost det nok.
    Da vi skulle se oss ut avtrekkhette var den jeg til slutt valgte absolutt nederst på listen da vi startet vår søken ::) Den lignet mer eller mindre på en restaurant-hette, og vi syntes den var altfor stor. Men, med alle de ulike koke- og steketoppene vi endte opp med, var den store modellen den mest optimale:

    http://www.gaggenau.com/NO_no/produ...4519-ace0-4c40-86fb-20262fb53217&family=Hoods

    Vi har valgt grill, wok, 4-platers koketopp, kombidamper samt stekeovn. Dekker våre behov, og vel så det.

    mvh
    JackX
     

    Vedlegg

    bber

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    20
    Husk rikelig skapplass (blir aldri for mye).
    Kjølehjørne (evt kjølerom) anbefales på det sterkeste!

    HTH er helt greit på design og kvalitet. Har ingen grunn til å tro at IKEA er noe mindre solid, til en lavere pris.
     

    wotg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Innlegg
    2.376
    Antall liker
    4
    Har Amerikansk kjøleskap, så jeg har nok oppbevaringsplass til matvarer.
    @JackX Siematic er nice, men det er vel nesten oppe i Bulthaup, Poggenphol og Boffi prisklassen?
    @torek var det fra Scmidt her i Oslo du handlet?
     

    Torek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.07.2008
    Innlegg
    217
    Antall liker
    0
    wotg skrev:
    Har Amerikansk kjøleskap, så jeg har nok oppbevaringsplass til matvarer.
    @JackX Siematic er nice, men det er vel nesten oppe i Bulthaup, Poggenphol og Boffi prisklassen?
    @torek var det fra Scmidt her i Oslo du handlet?
    Jepp, Schmidt her i Oslo.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn