Nytt kjøkken! aka den store kjøkkentråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Wright

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Innlegg
    905
    Antall liker
    2
    BBking skrev:
    Kjølehjørne (evt kjølerom) anbefales på det sterkeste!
    Finnes det stillegående varianter av dette, eller er lydisoleringen nevnt tidligere å regne som obligatorisk tilbehør? Var på ivrig utkikk etter kjølehjørne som holdt kjeft, uten hell – tror varianter med motor på loftet og annen galskap var inne i vurderingen også.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.733
    Antall liker
    21.598
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Min søster har kjølerom. Det er kjekt å ha walk-in kjøleskap. Vi nøyer oss med fullstørrelse kjøleskap og fryser samt et gammelt kombiskap i kjelleren. Der står mikrobølgeovnen også. Den brukes til å varme kyllingvinger til gullrekka og sporadisk popcornpopping nå etter at det er slutt på tåteflaskekjøret.
     

    JackX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2002
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    1.377
    wotg skrev:
    @JackX Siematic er nice, men det er vel nesten oppe i Bulthaup, Poggenphol og Boffi prisklassen?
    Er redd for det, ja. Men det er en investering, og som de aller fleste investeringer håper man jo å få en viss økning av huset ved et evnt. salg i fremtiden.
    Men når jeg tenker meg om var det ikke værre enn en prossessor eller 2 ..... :p
     

    bber

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    20
    Wright skrev:
    BBking skrev:
    Kjølehjørne (evt kjølerom) anbefales på det sterkeste!
    Finnes det stillegående varianter av dette, eller er lydisoleringen nevnt tidligere å regne som obligatorisk tilbehør? Var på ivrig utkikk etter kjølehjørne som holdt kjeft, uten hell – tror varianter med motor på loftet og annen galskap var inne i vurderingen også.
    Vi opplever ingen støy fra vårt Polar kjølehjørne. Nærmest lydløst.
     

    Paal_Iksom

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.07.2003
    Innlegg
    790
    Antall liker
    6
    På tegningene for det nye kjøkkenet har jeg prøvd å bruke skuffer i alle benkeskap så langt det har latt seg gjøre - jeg ble på et tidspunkt lei av å ligge på knærne og grave etter det som havner bakerst i nederste hylle. Men jeg er usikker på hvor god ide dette er. Pros & Cons?

    Jeg vurderer forøvrig å gå for flatpakket HTH, som blir omtrent samme pris som IKEA, men noe penere.
     

    unodostres

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.01.2009
    Innlegg
    168
    Antall liker
    0
    Paal Iksom skrev:
    På tegningene for det nye kjøkkenet har jeg prøvd å bruke skuffer i alle benkeskap så langt det har latt seg gjøre - jeg ble på et tidspunkt lei av å ligge på knærne og grave etter det som havner bakerst i nederste hylle. Men jeg er usikker på hvor god ide dette er. Pros & Cons?
    Pros? Du sa det selv, mye lettere å holde oversikten
    Cons? Knapt noen. Jeg har et hjørneskap med karusell og et skap som jeg har kjøkkenmaskin på heis i, ellers skuffer der det er mulig. Eneste grunn til skap jeg kan se er om du har noe som er for stort til skuffer.

    Som jeg nevnte tidligere - 80 cm skuffer ser tøft ut, men de blir temmelig tunge når du fyller de opp. 60 cm er fin størrelse, 40 cm blir for lite synest jeg.
     

    Paal_Iksom

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.07.2003
    Innlegg
    790
    Antall liker
    6
    unodostres skrev:
    Paal Iksom skrev:
    På tegningene for det nye kjøkkenet har jeg prøvd å bruke skuffer i alle benkeskap så langt det har latt seg gjøre - jeg ble på et tidspunkt lei av å ligge på knærne og grave etter det som havner bakerst i nederste hylle. Men jeg er usikker på hvor god ide dette er. Pros & Cons?
    Pros? Du sa det selv, mye lettere å holde oversikten
    Cons? Knapt noen. Jeg har et hjørneskap med karusell og et skap som jeg har kjøkkenmaskin på heis i, ellers skuffer der det er mulig. Eneste grunn til skap jeg kan se er om du har noe som er for stort til skuffer.

    Som jeg nevnte tidligere - 80 cm skuffer ser tøft ut, men de blir temmelig tunge når du fyller de opp. 60 cm er fin størrelse, 40 cm blir for lite synest jeg.
    Høres bra ut, da nøster jeg videre i den retningen.
    Det blir muligens litt penere også om det kan gjennomføres slik at skuffelinjene følger hverandre, dvs i dette tilfellet konsekvent velge 3 skuffer.
     

    Torek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.07.2008
    Innlegg
    217
    Antall liker
    0
    Kan skrive under på at skuffer er en meget god og oversiktlig løsning! Selv syntes jeg ikke over 60cm er noe problem, spesiellt til gryter og panner er det tvert imot veldig digg å ha godt med plass. Sokkelskuffer er også utrolig praktisk!
     

    JackX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2002
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    1.377
    Har selv 60 cm skuffer gjennomgående i hele kjøkkenet, og kan ikke få fullrost nok. Har du mulighet til å velge aluminiumsbunn i skuffene bør du gå for det: letter rengjøringen betraktelig samtidig som slitestyrken bedres legio.
    Har du høyskap anbefaler jeg uttrekk-innmat. Sokkelskuffer ... tja. Min erfaring er at det vil bli vanskeligere å komme til for å få gjort skikkelig rent. Avtagbart sokkelpanel er dèt jeg gikk for, etter anbefaling av leverandøren.
     

    newcomer11

    Medlem
    Ble medlem
    28.08.2010
    Innlegg
    7
    Antall liker
    0
    Denne tråden har ligget brakk en stund, men prøver allikevel.

    Har et stort kjøkken prosjekt på gang hjemme og ønsker å høre litt hva møbelsnekkere kan bidra med og koster.

    Noen som har noen gode forslag på møbel/kjøkkensnekkere i oslo området?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.857
    Antall liker
    8.852
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

    Selv om det ikke akkurat er tema, og at jeg har veldig forståelse for andre valg enn IKEA - så ble jeg faktisk ikke så rent lite imponert når jeg bladde i siste katalog nå. IKEA gir 25 års garanti på skaper, dører, hengsler, skuffer og de fleste benkeplater. På blandebatterier gir de 10 års garanti.

    Det er ganske sterkt!

    Og det finnes knapt selskaper som er mer imøtekommende på en garanti/reklamasjon enn IKEA!

    Mvh
    OMF
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.493
    Antall liker
    35.378
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    newcomer11 skrev:
    Denne tråden har ligget brakk en stund, men prøver allikevel.

    Har et stort kjøkken prosjekt på gang hjemme og ønsker å høre litt hva møbelsnekkere kan bidra med og koster.

    Noen som har noen gode forslag på møbel/kjøkkensnekkere i oslo området?
    Jeg brukte Lill-Ulv i Drøbak til å lage og montere nytt kjøkken hos meg. Da fungerte snekkerfirmaet som "hovedentreprenør" og skaffet all teknisk utrustning, organiserte andre håndverkere, osv., i tillegg til å lage og montere innredningen i heltre. På det meste var det vel 11 eller 12 håndverkere innom på samme dag. Ble veldig bra, men kanskje ikke spesielt billig, og passet perfekt inn i det gamle huset mitt fra 1920.

    http://www.lill-ulv.no/
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.334
    Antall liker
    8.403
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Bygde dette fra Ikea.
    Ikke et eneste problem.
    Ble levert rett på hyttedøra. Med alle hvitevarene kom dette på Ca 45 000.-
    Å sette sammen dette var nesten bare gøy ;)

    Steinar.
     

    Vedlegg

    N

    nb

    Gjest
    Møbelsnekret er dyrt - det er mye arbeid. De fleste som har tenkt å bruke møbelsnekker ombestemmer seg når de får prisoverslag. Men det skader ikke å spørre så lenge du er klar over og innstilt på at det kommer til å koste en hel del kronasje - særlig om kjøkkenet ditt er stort - dvs med mye innredning.

    Etter å ha sett på en del ulike leverandører av ferdigkjøkken har i alle fall jeg konkludert med at det ikke er allverdens forskjell på de og at noen av leverandørene burde vært buret inne for prisene de tar, men det er tydligvis nok av folk som skal ha det dyrest mulig. Jeg gikk selv for IKEA siden jeg ikke vil betale så mye idiotskatt.

    Ett tips: Skal du ha spesielle benkeplater, så bruk Oslo Platekredderi. De leverer akkurat det du skal ha i topp kvalitet. Nesten uansett hvor i Oslo du bestiller benkeplater så er det de som produserer åkke som. De formidler også kontakt til montører som kan komme for å ta mål og montere platene.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.493
    Antall liker
    35.378
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    To grunner til at jeg gikk for "skreddersøm":
    - I et gammelt hus er ingen ting i lodd, vinkel eller vater, og det er ingen ting som passer til noen standard modulstørrelse. Det blir mye tilpasning, åkkesom, og det blir uansett ganske dyrt.
    - Den fortjenesten forhandlerne beregner seg på kjøkken er helt enorm, så om jeg betaler like mye penger til et lokalt snekkerverksted går de pengene i det minste til å lønne den som lager innredningen, heller enn til fortjeneste og bonus til en selger/importør.

    Mine benkeplater kom vel fra Askim Steinindustri, mener jeg å huske, men det ble også organisert av "hovedentreprenør".
     
    N

    nb

    Gjest
    Serling Asbjørns punkt 2 er sentralt. Det må være helt vanvittige marginer på en del av de mer "eksklusive" kjøkkenene. Ser man hva de faktisk er laget av så er det sjelden mer fancy enn IKEA sine.

    Prisene på hvitevarer i Norge er også helt absurde, selv om Lefdahl/Elkjøp/etc gjør sitt beste for å innbille folk at de er rimelige. Sjekk 123hvidevarer.dk - de leverer på døren i Oslo. Kan spare titusener om man skal ha komplett utstyr og litt fancy saker. Å bestille fra Tyskland er også et alternativ, har lest om folk som sparer rundt 40% på Miele/Gaggenau og lignende.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Det er blitt noen kjøkken med årene, og man har lært litt om hva som er fornuftig. Ikke bygg det for stort, og jobb med arbeidsstrekningene, slik at det blir gjennomtenkt og ikke trangt.

    Kjøkkenet jeg har nå fungerer, men ble planlagt av forrige innehaver av leiligheten. Ved å innføre en "kjøkkenøy" har jeg gjort det arbeidsvennlig, men det er for stor avstand fra vask/ovn til kjøleskap/fryser og vaskekummen er tåpelig (standardløsning som er ugjennomtenkt, og med en dårlig kran som jeg burde skiftet ut).

    Vel - bildet viser mitt forrige kjøkken, det beste jeg har hatt. Kompakt og praktisk. Jeg gjorde om en stue til kjøkken/spisestue da jeg overtok huset.
    Kjøkkenet brukte jeg en del tid på å planlegge. Steinplate som det er lett å rengjøre på begge sider av ovnen, og heltre teakplate med innebygd kjøkkenvask i tre (så slipper man klirr av metall og porselen mot stålvask).
    To ovner, gasselement.
    Jeg satte avtrekksvifte/motor på utsiden av huset, på en gummi-isolert opphengt plattform, slik at jeg ikke skulle kunne høre viften når den kjørte. Vibrasjonsisolert fra husvegg og ventilasjonsrør. Herlig tyst.

    Mitt inntrykk er at folk har altfor mange skap og uttrekksskuffer på dagens kjøkken. Det meste som ligger/står i disse blir aldri brukt ...

    Kjøkkenøy, som jeg i mitt neste hus skal ha med innebygd vask/utslag med kvern.
    Hovedoppgaven var å sørge for at alt var innen tre steg, og at kjøleskap fryser var rett ved siden av, om man stod ved kjøkkenøyen.

    Såpass fornøyd med dette at jeg nok kommer til å gjenta det ved neste korsvei. Og personlig syns jeg at kjøkken og spiseplass hører sammen. Blir veldig trivelig, og som planlagt endte vi opp med å nesten aldri bruke det som ble stuen i det huset. Litt det samme hvor jeg bor nå, der spiseplass/kjøkken er kombinert - som regel bryter vi ikke opp og går inn i stuen.

    Hovedinvesteringen var i den teakbenken, samt i peisen, som ble laget slik at jeg kunne bruke den for å grille/rotisserie. Kjøleskap/fryser og ytterligere skap er bak peisen.

    Teakplaten (ett stykke, perfekt bearbeidet) med innebygd to-kums trevask kom herfra:
    http://www.williamgarvey.co.uk/choice/sinks-basins

    EDIT: la inn rett link til teakbenk/vask
     

    Vedlegg

    Kim

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.09.2002
    Innlegg
    431
    Antall liker
    43
    Torget vurderinger
    17
    Jeg fikk montert kjøkken fra Kvänum Grip. Det gleder meg hver dag å bruke kjøkkenet. Å åpne skuffer i heltre er en ren nytelse. Det kostet litt mer, men smaker så mye bedre (pun intended).

    En god venn bygde nettopp stort kjøkken fra Bulthup. Jeg må ærlig talt si jeg er skuffet. Kvalitetsfølelsen i Kvänum er himmelhøyt over. Men det ser jo pent ut med rene fronter og ståltopp :)

    På jobben har vi Kvik; det blir aldri, aldri montert hjemme hos meg!

    Hvitevarefavoritter:
    Ovn: Gaggenau
    Dampovn: Gaggenau
    Induksjon: Gaggenau
    Oppvask: Miele pga bestikkskuffen og er svak for Asko.
    Kjøleskap: Miele, der er Gaggenau hinsides dyr!
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.066
    Antall liker
    1.497
    Torget vurderinger
    1
    Har selv et stort nytt kjøkken som var relativt dyrt. Var låst til en leverandør av husbygger og ville være et kjempetap å trekke ut dette. Er helt på linje med NB når han sier at dyre kjøkken er i samme kvalitet som IKEA. Hadde valgt IKEA om jeg skulle lagd nytt kjøkken i dag. God kvalitet og like god finnish som dyre kjøkken dersom man går for feks rette flater i hvitt.

    VG: Har du noe mer info om oppvaskkummen i tre? Skal med tiden bytte ut benkeplatene med stein og hadde vært stilig og praktisk med trevask!

    Angående kjølehjørne som nevnt over, har vi ingen støy fra dette.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    MML skrev:
    VG: Har du noe mer info om oppvaskkummen i tre? Skal med tiden bytte ut benkeplatene med stein og hadde vært stilig og praktisk med trevask!
    Så det flere steder under reiser i UK, og fikk kontakt-info til William Garvey. Undersøkte med dem, og ble meget beroliget når det gjaldt holdbarhet. Det er steder i UK der deres vasker i teak har stått i over hundre år.

    Vasken jeg fikk hadde to kummer - tykk teak og var en fryd å vaske opp i, meget stille. Treverket har naturlige desinfiserende stoffer - og studier viser utrolig nok at det er færre bakterier i en trevask enn i porselen/stål. Believe it or not. Jeg valgte å tro det.

    Meget fornøyd. Og har faktisk en trevask liggende på loftet som skal monteres på mitt neste bosted. Den jeg har er som denne, men jeg lot fronten bygge inn, i stedet for å la den stå åpent.



    Det mest imponerende var teakplaten de leverte. Ett stykke, på over tre meter og med 12 cm tykkelse, med skrånende innfresing for at vannet skulle renne av når jeg la ting på venstre side av kummen -- og utskjæring for dobbeltkummen. Solid oljeholdig, og behøvde ikke å gjøre noe med treverket i løpet av de ni årene jeg bodde der.
    De garanterte den "for at least one lifetime".
     

    Vedlegg

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.625
    Antall liker
    3.747
    Vi gikk for en kombiløsning, som nå har funket i 6 år; skrog (innmat) fra IKEA, med tykke, solide, skreddersydde valnøttfronter/benkeplater. I stedet for fliser på vegg, brukte vi glassplater.

    Vi er superfornøyd.

    Møbelsnekkeren (en av Norges mest anerkjente) vi brukte anbefalte Ikea/løsningen og vi er kjempefornøyd. Et triks vi anbefaler er å bygge skuffer inn i soklene. Sparer utrolig mye plass.

    Noen venner har den Gaggenau-viften. De er ikke så fornøyd med effektiviteten.
     
    O

    Ole I

    Gjest
    vredensgnag skrev:
    Mitt inntrykk er at folk har altfor mange skap og uttrekksskuffer på dagens kjøkken. Det meste som ligger/står i disse blir aldri brukt ...
    Det er jo en smakssak. Dagens minimalistiske trend "tillater" ikke at kjøkkenbenkene flyter over av ting&tang, selv om det på mange måter er veldig hyggelig og et tegn på at det "er noen hjemme". Vi får endelig håpe at disse minimalister ikke glemmer at de har en god kaffekvern i overskapet eller at Victorinox knivene ligger i skuffen.

    Jeg har en del erfaring med kjøkken og bygging/montering av disse. I vårt siste prosjekt valgte vi en mellomløsning da vi følte det ville passe huset best - som en helhet. Veldig praktisk på vårt lange, smale kjøkken.

    Ved å bruke en 3D-kjøkkenplanlegger kan man få et fint inntrykk av hvordan kjøkkenet blir seende ut og gjøre de endringer man føler for slik at man blir fornøyd. Planlegging - planlegging - planlegging.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.166
    Antall liker
    6.853
    Torget vurderinger
    4
    vredensgnag skrev:
    Mitt inntrykk er at folk har altfor mange skap og uttrekksskuffer på dagens kjøkken. Det meste som ligger/står i disse blir aldri brukt ...
    Blir det ikke brukt fordi det er bortgjemt i skuffer og skap eller fordi man har for mye "kjekt å ja" ?

    Jeg holder en knapp på det siste.
     

    bber

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    20
    IKEA har de mest solide elementene. De er nemlig skrudd sammen, ikke limt som de andre.
     
    O

    Ole I

    Gjest
    BBking skrev:
    IKEA har de mest solide elementene. De er nemlig skrudd sammen, ikke limt som de andre.
    Det er vel opp til den som skrur sammen - jeg brukte lim i tillegg til skruer.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    da gikk jeg igang med nytt kjøkken. planen var å åpne opp mot stue (bilde 2); bort med litt vegg og en liten drager i taket. nå var gulvet litt skjevt også, så det måtte rettes opp. da viste det seg at bjelkelaget i gulvet var blitt herpa, slik at nytt bjelkelag og sponplater måtte inn. eller; det ble et nytt rom!

    gammelt kjøkken som var satt sammen av biter fra finn:

    dør ut mot gang.
    IMG_1853.jpeg
    veggen som skal bort for å åpne mot stue
    IMG_1857.jpeg
    vindu som slipper glomma inn.
    IMG_1883.jpeg

    etter at veggen mot stua var fjernet og gulvet de-/rekonstruert:
    IMG_1969.jpeg
    IMG_2026.jpeg IMG_2056.jpeg

    en dør fra kjøkken og ut i en gang ble lukket. (jf. første bilde)
    IMG_2057.jpeg

    da var planrisset av rommet omtrent slik:
    kjøkkenplan.jpeg
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Flott, men hvor er grammofonen!?
    he-he.
    den skal opp i 2. etg., men det er et helt annet prosjekt. (vel, egentlig var det det som skulle være prosjektet, men så tok kjøkken og stue helt overhånd grunnet de uforusette bedritenheter som livet av og til har liggende på lur.)

    fra demontering på haugen.
    3C654E3E-6720-4654-BBE1-FFF1D71544C0.jpeg BDC71626-8C8B-4956-A6E0-364D74DA1DD6.jpeg 891F7C14-1167-423B-9EE1-BBF367CD5464.jpeg

    opp til anden etage ved floden.
    C3844B26-C483-4F71-80B6-2E895DAF82E5.jpeg
     
    Sist redigert:

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    etter at rommet var blitt helt og rent, lagt inn spikerslag til oppheng og isolering på yttervegg, så kommer problemet med innredning. hvor skal jeg sette de forskjellige greiene.

    to ting var helt enkelt; jeg ser ingen grunn til å ha utsikt til kjøleskap og stekeovn fra spisestue/stue. så de gikk i den «mørke kroken».

    siden jeg også har mine litt idiotiske sider, så hadde jeg bestemt meg for at jeg skulle ha en induksjonstopp, og siden jeg er idiot over the top av og til – en driver ikke denne hobbyen uten visse islett av slikt –, så hadde jeg bestemt meg for at før jeg går i graven, så skulle jeg stå og regjere over en bora x-pure. no less! den er stor i all sin eleganse; voldsom som en vpi hrx.

    videre; den eneste grunnen til at jeg nå inntok landskapet uten motstand (aka østfold/fredrikstad), var at jeg skulle se vann. og det eneste vannet som hadde en viss nærhet til ølkranene i fredrikstad, det var floden glomma. jeg dro dit ikke for å kunne se glomma, men få glomma inn i huset. jeg ville se floden når jeg drakk, når jeg spiste og når jeg laget mat. så da var bl.a. problemet: hvor plasserer jeg min high end koketopp? dette gav meg mange våkennetter. ikke ville jeg ha den på langveggen; da stod jeg med rygg til floden hver morgen men jeg stekte mine egg. jeg kunne ha satt den foran vinduet, men da var det lavere enn benken, så en måtte nærmest lage en liten hage der i vindusposten foran toppen. næh!

    hva med en halvøy; jeg kunne stå der og koke vann mens jeg så floden og underholdt mine gjester i spisestuen som nå var blitt en del av kjøkkenet etter at veggen falt.

    men toppen er diger! det virket som jeg ikke hadde land nok til å plassere den på en slik liten halvøy. det ble for smått.

    jeg var selv låst inn i en merkelig tankegang; det var som om forsvunnede vegg hadde etterlatt fantombilder; det gikk engang en grense der, og den forblir, liksom, litt mentalt. det merkelige var at det blant alle de kjøkkendesignere jeg hadde møter med, bare var en som slo det helt fritt fra de mentale sperrer: det er ingen vegg der, du trenger ikke følge den imaginære linjen den etterlot seg; flytt grensen inn i spisestua! og det ble lys også i mine demente synapser.

    jeg fikk stor nok øy, jeg fikk underholde mine imaginære gjester, jeg kunne invitere floden på et speilegg.

    sånn ca. ble planløsningen: E16CB2C0-A0ED-4EB3-A0DB-7041EB524D14.jpeg
    bilde av det jomfruelige kjøkkenrom

    FEE54CE7-B4BC-40BC-92DC-E3273E63AD7E.jpeg
     
    Sist redigert:

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    en digresjon:

    slik ser de opprinnelige vegger ut der nede i plankebyen.

    AB9F6988-8540-4893-8AA3-5CD69D1CB70A.jpeg

    og en finner tid til stilleben under arbeidets gang:

    1E349EA1-1D1E-4C67-BEE9-796EC0ACB560.jpeg

    og en finner behag i utsikten fra 2. etg. som fungerer som oppholdsbrakke for han som trodde det bare var å flytte inn:
    B542F2CD-9419-42A0-A4A2-B250FDBD03F9.jpeg ABB2D30D-46E5-404C-B0C1-D2E66EAE684B.jpeg
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Blir nok bra til slutt, men tar det mest som en påminnelse om at jeg skal gå veldig mange runder meg selv før jeg skal kjøpe en bolig med "potensiale" en gang til. Det baller som regel en del på seg.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.560
    Antall liker
    7.087
    Blir nok bra til slutt, men tar det mest som en påminnelse om at jeg skal gå veldig mange runder meg selv før jeg skal kjøpe en bolig med "potensiale" en gang til. Det baller som regel en del på seg.
    en digresjon:

    slik ser de opprinnelige vegger ut der nede i plankebyen.

    Vis vedlegget 822476

    og en finner tid til stilleben under arbeidets gang:

    Vis vedlegget 822477

    og en finner behag i utsikten fra 2. etg. som fungerer som oppholdsbrakke for han som trodde det bare var å flytte inn:
    Vis vedlegget 822478 Vis vedlegget 822479
    Blir som Weld sier sikkert veldig bra til slutt. Etter å ha fått renovert en eldre villa med nytt kjøkken og tre bad gjennom pandemien så er jeg også langt mindre entusiastisk enn madammen hva gjelder å ta fatt på nye prosjekter med «potensiale».

    Forøvrig fint bilde og fargetoner i det siste der av utsikten.
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.733
    Antall liker
    21.598
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^Har du vurdert å vise de opprinnelige veggene, Dr? Meget vakkert.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    ^Har du vurdert å vise de opprinnelige veggene, Dr? Meget vakkert.
    enig i at de har en viss skjønnhet ved seg, og at de faktisk kunne vært «vist frem». det er som mur laget av tre. (knubb er faguttrykket på det.) problemet er at såfremt vi snakker om ytre vegger, så vinner isoleringsønsket over skjønnhetslengsel. jeg hadde en indre vegg som var på samme måte. mulig jeg gikk litt raskt frem, men jeg trengte å ha en dør fra stue til en liten gang. den gangen har tre dører. to av dem slår inn i gangen (den ene til stua rett ved peisen), og dermed måtte jeg tenke litt alternativ dør – skyvedør. da ble det problematisk, siden slikt må legges på utsiden av veggen.

    du kan se hvordan det er i veggen mellom stue og gang.

    IMG_2253.jpeg IMG_2260.jpeg IMG_2268.jpeg

    sett fra den lille gangen (som blir det grøna rummet hvor det svake kjønn skal få bedrive skjønnhetsforbedring før de tre inn i stuen – hvor de uansett blir oversett.)
    IMG_2266.jpeg
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.733
    Antall liker
    21.598
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Oh. Det ville smerte meg dypt å skjule en knubbvegg. Jeg hadde kjørt på med glass og stål, om etterisolering kunne ordnes utvendig eller at det var en indre vegg . Kunne være interessant å høre de herværende arkitekter (og de uansett oversette) sine meninger.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Har Doktoren forlatt Oslo for godt eller skal det pendles til akademiet? Er vel bit of a hike som de sier i utlandet?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn