Nytt anlegg i hus! (Nå med bilder)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• P

Parelius

Gjest
    Har du anskaffet en, Vreden?

Tillegg: Litt sløv av meg; Alabama sin tråd dette, så han er vel den eneste som koser seg med denne foreløpig.

olav_larsen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.01.2004
    Antall liker
    84
    Parelius skrev:
    Har du anskaffet en, Vreden?

Tillegg: Litt sløv av meg; Alabama sin tråd dette, så han er vel den eneste som koser seg med denne foreløpig.
    Jeg tror ikke det er solgt flere til Norge foreløpig.
    Jeg håper flere tar steget og bytter ut sine hundrevis av kilo med forsterker-dingser med denne koselige boksen :)

Mvh,

olav_larsen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.01.2004
    Antall liker
    84
    Utpakking av nye høyttalere...
    Disse er tatt med mobilen. Mer og bedre bilder kommer av endelig oppsett :)

Vedlegg

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Har stor sans for besluttsomheten her! Dei ser flotte ut, Faberene. Kunne godt tenkt meg å lytta til dei gamle og, etter å ha fått ein overbevisande rundstråledemo med MBL 8)

olav_larsen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.01.2004
    Antall liker
    84
    Brasse skrev:
    Har stor sans for besluttsomheten her! Dei ser flotte ut, Faberene. Kunne godt tenkt meg å lytta til dei gamle og, etter å ha fått ein overbevisande rundstråledemo med MBL 8)
    Duevel høyttalerne er meget bra. De står nå hos en fornøyd kamerat, og spiller fortsatt nydelig.
    Sonus Faber Amati spiller og meget bra. Bedre enn forventet faktisk!
    Jobber fortsatt med finjustering av plasseringen da de i mitt rom er meget følsomme på det :)

Mvh,
    Olav

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.497
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    Flotte saker stjernen!

Den hvile sjenken i midten ser litt feilplassert ut nå og må selvfølgelig byttes ut med noe adskillig lekrere. ;)

olav_larsen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.01.2004
    Antall liker
    84
    C. Alshus skrev:
    Flotte saker stjernen!

Den hvile sjenken i midten ser litt feilplassert ut nå og må selvfølgelig byttes ut med noe adskillig lekrere. ;)
    Hehehehe.
    Jeg tenkte akkurat det samme! Kanskje det er Montana som må til?

Mvh,
    Olav

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    41.498
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    22
    Utrolig flotte disse, og den fargen er rå syns jeg ;)
    Kvaliteten på finishen kjenner jo de fleste. Rått!!

gismo

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.771
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Herlig!!!!!

Det enkleste er ofte det beste som det heter...

Mvh
    OMF

tomerik

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.12.2006
    Antall liker
    253
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer med nye fantastiske høyttalere! En gang i fremtiden er Amati noe jeg også vil ha i stua :D

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.497
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    Montana kan være noe. Eventuelt Clic. Selges på Kontrapunkt og er litt laget for hifi-bruk.

Anfield

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Antall liker
    42
    C. Alshus skrev:
    Montana kan være noe. Eventuelt Clic. Selges på Kontrapunkt og er litt laget for hifi-bruk.
    "litt laget for hifi....." ? ;-)

C

Cyber

Gjest
    Utrolig lekkert, med Devialet-forsterkeren blir det hele understatement-highend, en må liksom ha litt peil for å skjønne hvor "galt" det er. ;)

RBN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Antall liker
    1.598
    Hei Alabama
    Fantastisk elegant, minimalistisk anlegg som oser kvalitet og eksklusivitet. Ser ut som en vanvittig finish både på forsterker og høyttalere. Kan tenke meg at lyd matcher utseende. Bare en ting. Fingermerker. Har du gått til innkjøp av rosa oppvaskhansker, sprayflaske med eksklusivt fettfjerningsmiddel og ekstra myk støvfille som ikke riper? :)
    Det som er fint å se i dine bilder er alle gitarer, instrumenter og cd/LP plater rundt i leiligheten/huset. Dette må være et hjem hvor det utøves, nytes og åndes musikk. Her "plukkes" ikke låta fra kjøkkenradioen heller.
    Nok en gang, gratulerer med et flott oppsett. Stilige møbler også..

Mvh
    RBN

olav_larsen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.01.2004
    Antall liker
    84
    C. Alshus skrev:
    Takk for tipset! Ser meget interessant ut! Og som du selv sier er det "litt" mer HiFi enn Montana.
    iLike!

Mvh,
    Olav

olav_larsen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.01.2004
    Antall liker
    84
    cybervision_ skrev:
    Utrolig lekkert, med Devialet-forsterkeren blir det hele understatement-highend, en må liksom ha litt peil for å skjønne hvor "galt" det er. ;)
    Hehehe! :)

olav_larsen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.01.2004
    Antall liker
    84
    RBN skrev:
    Hei Alabama
    Fantastisk elegant, minimalistisk anlegg som oser kvalitet og eksklusivitet. Ser ut som en vanvittig finish både på forsterker og høyttalere. Kan tenke meg at lyd matcher utseende. Bare en ting. Fingermerker. Har du gått til innkjøp av rosa oppvaskhansker, sprayflaske med eksklusivt fettfjerningsmiddel og ekstra myk støvfille som ikke riper? :)
    Det som er fint å se i dine bilder er alle gitarer, instrumenter og cd/LP plater rundt i leiligheten/huset. Dette må være et hjem hvor det utøves, nytes og åndes musikk. Her "plukkes" ikke låta fra kjøkkenradioen heller.
    Nok en gang, gratulerer med et flott oppsett. Stilige møbler også..

Mvh
    RBN
    Alt er på plass! Hansker, kluter, fettfjerningsmiddel og en spray flaske med noe greier fra Sonus Faber.
    Det stemmer at jeg er "musiker". Du finner meg og bandet på Spotify, Youtube eller iTunes :)
    Ellers takk for fine ord!

Mvh,
    Olav Larsen

Finn M

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Antall liker
    1.219
    Torget vurderinger
    6
    Fantastisk flotte høyttalere, gratulerer! Liker utrolig godt denne grafitt-finishen! :)

Men.... jeg bare må si det.... du må gjøre noe med høyttalerplasseringen:

Har nettopp opplevd selv i egen stue hvor uhyre viktig høyttalerplasseringen er. Plasserer man de for nær bakveggen (eller en annen vegg for den sakens skyld), forsvinner tredimensjonaliteten.
    Jeg har de siste månedene hatt mine høytalere plassert bare en meter fra bakvegg, men etter å ha skiftet til en ny og bedre CD-spiller, begynte jeg å tenke: lyden hadde faktisk har vært bedre før. Jeg begynte da å eksperimentere med høyttalerplasseringen og endte til slutt med høyttalerne nesten to meter ut fra bakvegg. Der lytteposisjon og høyttalerne dannet en likesidet trekant med alle sider på to meter. Og for en forskjell! Lyden ble helt frigjort høyttalerne med et enormt rom, også i dybde og høyde.
    Cluet er nemlig det at når høyttalerne står så nær bakveggen som det du har så vil den reflekterte lyden fra bakvegg blir oppfattet av ørene, ikke som naturlig akustikk, men som støy som forkludrer lydbildet. Grunnen til dette er at dersom tidsforskjellen direktelyd og reflektert lyd når øret vårt har svært liten forskjell tidsmessig, vil hjernen oppfatte det som direktelyd alt sammen. Dermed blir den flotte lyden som anlegget ditt lager delvis bli ødelagt av støy fra bakveggen. Jeg vil faktisk provosere litt og si at man kunne fått til like god lyd med høyttalere til en brøkdel av prisen dersom bare høyttalerne hadde blitt plassert optimalt. Høyttalerplasseringen er alfa og omega for å få optimal lyd av et så godt oppsett som det du har.
    Så kan du selvsagt si: jammen, lyden hos meg er meget god. Da svarer jeg. greit nok at du kan være fornøyd, men lyden kunne vært så mye, mye bedre.... ;)

Hvorfor jeg buser ut med dette og ødelegger stemningen? Fordi du har så gode høyttalere at de fortjener bedre! Det er bare godt ment! :) Et spark bak kan noen ganger være bedre enn bare å bli klappet med hårene.... ;)

RBN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Antall liker
    1.598
    Hei Finn M
    Enig med deg at det er mye å hente på høyttalerplassering og da spesiellt ut i rommet. Dette kan jo by på problemer i en vanlig stue, så for alle blir vel dette ikke aktuellt. Tror ikke kona ville sette pris på et par høyttalere 2,75 m ut på stuegulvet. Det er avstanden til frontvegg på lytterommet i dag.
    Jeg har bare lyst til å fortelle om et lite "arrbeidsuhell" jeg hadde i sommer. Jeg skulle teste noen høyttalerkabler som var litt for korte. Jeg, og de fleste med meg tror jeg, har plassert elektronikken helt inntil frontvegg. Det har jeg alltid gjort og er mest praktisk. Nå måtte jeg altså flytte frem utstyret på gulvet slik at det ble en åpning på ca 1 meter til frontveggen. Tenkte ikke mer over det og satte på litt musik før jeg skulle bytte kablene. Ble da svært overrasket over en helt ny dybde i lydbildet i tillegg til et mere homogent lydbilde med bedre utklinging. Ikke for at jeg savnet noe før jeg flyttet komponentene, men det var potensiale for forbedringer tydeligvis. Dette var hjemme hos meg, andre opplever dette kanskje annerledes. Du kan jo prøve dette også Finn M.

Sorry OT Olav men måtte bare kommentere denne.

Mvh
    RBN

Finn M

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Antall liker
    1.219
    Torget vurderinger
    6
    Jeg er klar over at man må ta hensyn til kona RBN! :)
    Og kanskje jeg har ei spesielt snill ei? Men et argument man kan bruke med så flotte høyttalere er at dette jo er lyd-skulpturer som ser like flott ut på baksiden som forsiden. Og dermed er det jo ingen grunn til at de skal stues inn til veggen? ;)
    For stuer man dei inn til veggen, blir de jo mer usynlige, og da kan ikke-hifi-interesserte besøkende lett komme til å forveksle de med noen billige saker kjøpt på Lefdal. Og det var vel ikke meningen? ;)

olav_larsen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.01.2004
    Antall liker
    84
    Hei,

Jeg takker for anbefalinger angående plassering av høyttalere.
    Jeg har jobbet mye med dette og ikke minst lest mye. Jeg er ekstremt følsom for plassering og hører store forskjeller ved variasjoner på 1 cm.

Det blir nevnt noen viktige prinsipper. Og dette er prinsipper som ofte går igjen når det kommer til høyttalerplassering. Distanse fra bak og sidevegg, samme distanse mellom høyre og venstre høyttalere som mellom høyttalere og lytter, og til slutt toe-inn av høyttaler. Hvordan disse variablene påvirker lyden varier fra den variabelen som har den største innvirkningen, altså rommet.
    Min erfaring er, fra mitt rom, at distanse fra bakvegg har mest innflytelse på bass. Da både kvantitativt og kvalitativt. Dybden på lydbildet blir også i stor grad påvirket av denne distansen. Min erfaring er likevel at det går en grense hvor man til slutt mister litt fokus. Altså får dårligere plassering av utøverne på ulike innspillinger. Noen sier en fot fra bakvegg, andre mener minst en meter. Jeg sier igjen at rommet må bestemme. For vi har ører som til syvende og sist forteller oss hvordan vi liker lyden aller best.

Jeg kan fortsette videre om sidevegger og tidlige refleksjoner som har en tendens til, i de fleste rom, å degraderer lydbildet og den tonale balansen. Et godt tips er at distansen fra side og bakvegg MÅ være ulike. Eller jeg kan fortsette med toe-inn og dens innvirkning på lyden, da særlig hvor definert man ønsker gjengivelsen fra midten av lydbilde (stemmer hovedsaklig). Min erfaring er at mer toe-inn fungerer bedre på musikk der stemmer er i fokus mens jeg foretrekker mindre toe-inn ved lytting til klassisk musikk.

Det jeg sier er vel egentlig at jeg er 110 % enig med Finn M og RBN. Utenom på følgende sitat: "man kunne fått til like god lyd med høyttalere til en brøkdel av prisen dersom bare høyttalerne hadde blitt plassert optimalt". Først må man definere optimalt. Optimalt blir for meg best mulig i forhold til rammene en selv har satt seg. Optimalt for noen er å fylle stuen med akustikk-plater mens det for andre er maks 10 cm fra bakvegg osv. Da jeg bor alene har jeg ingen grenser annet enn at jeg vil ha høyttalerne på hver sin side av TV-en. Det er viktig å definere hva som er optimalt slik at de billige og dyre høyttalerne kan bli sammenlignet "apples to apples and pears to pears". At en dårligere høyttaler som er plassert bedre enn en god høyttaler i et og samme rom kan spille bedre enn den gode, det er en annen sak.

For min del vil det uansett ta mange måneder før jeg finner den optimale plasseringen. Fin-tuning tar tid!

Igjen takk for tips og interesse! Og velkommen innom på lytting om dere er i nærheten av Sandnes / Stavanger :)
    Mvh,
    Olav

RBN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Antall liker
    1.598
    Hei igjen
    Ser Finn M er heldig med kone. Min heter Hilde som kommer av norrønt Hildr som igjen betyr STRID. Trenger vel ikke nevne mer og setter pris på om dere føler både empati og sympati for en stakkars sjel. :(
    Høyttaler plassering er noe som tar tid og jeg har vel en liten oppskrift som fungerer for meg.
    Først setter jeg høyttalerne pekende rett fremover med passelig mellomrom, likt fra rommets senterlinje. Beveger så høyttalerne ut fra bakvegg og deretter mot sidevegger til punktet jeg synes bassen blir jevnest og best. Flytter lyttestol etter likesidet trekant prinsippet.
    Flytter så høyttalerne ut mot sidevegg til det blir ”hull” i midten eller bassen blir lidende. Blir det hull i midten flyttes høyttalerne tilbake mot midten til det forsvinner.
    Når dette er gjort vinkles høyttalerne inn mot midten til man føler at ting faller på plass.
    Så begynner finjusteringer som kan ta laaaang tid. Lytteposisjon havner nesten alltid litt innenfor en likesidet trekant for min del.
    Siden jeg har eget rom har jeg også noen akustiske tiltak som må tilpasses. Ikke lett dette når man bruker ørene som hjelpemiddel.

Da jeg hadde vonSchweikert høyttalere brukte jeg også rosa støy. Da man hørte en stor ball/kule med støy som hang mellom høyttalerne, hvor ingen frekvensområder ble fremhevet, stod de riktig. Vanskelig å forklare dette men man skjønner når en treffer. Fungerer ypperlig.

Skulle mer enn gjerne tatt turen innom Olav, men avstanden Hamar - Sandnes/Stavanger er litt drøy. Skal ha det i bakhodet hvis jeg en eller annen gang er på de trakter.

Mvh
    RBN

olav_larsen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.01.2004
    Antall liker
    84
    Vi syke har det godt.
    Og vi trenger strie damer til å passe på at vi ikke, jeg holdt på å si bor oss ihjel, men mente "stereoanleggmidtistuer oss ihjel" :)

Mvh,
    Olav

GjeEsp

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2006
    Antall liker
    115
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Flott å se Sonusene i hus, gratulerer ;D
    Vakre er de og du virker som en kar som vet å verdsette de. Elektronikken er jo helt rå (det jeg har lest om den ihvertfall), så dette blir sikkert meget bra.
    Nyt ditt flotte anlegg og plasser HT der du mener de passer deg og ditt :)

Mvh Gjert

olav_larsen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.01.2004
    Antall liker
    84
    Tusen takk, Gjert!
    Er det et anlegg her på forumet jeg skulle ha lyttet til så er det ditt! :)
    Jeg kjenner godt til flere modeller av Sonus Faber, og det var etter å ha hørt Cremona hos en kamerat at jeg bestemte meg for å se nærmere på Amati. Når Cremona låter så bra til prisen spurte jeg naturligvis meg selv hvordan den største av de "stuevennlige" modellene ville låte. Det hjalp selvfølgelig og at konstruktørene av Devialet drar Amati frem som en av de beste matchene til denne forsterkeren. Forsterkeren har jerngrep på disse høyttalerne og jeg kan bokstavelig talt spille så lavt eller høyt jeg vil uten å miste verken detaljer eller lydbilde.
    Jeg er skeptisk til kabler, men ser litt på det som "jåleri" eller "smykker/klokker". En luksus man ikke trenger å forsvare annet enn at det gjør oss blide. Så den neste oppgraderingen blir nye kabler ;)

Du vet ikke tilfeldig hva Sonus Faber bruker internt av kabling?

Mvh,

Wergeland

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2009
    Antall liker
    89
    Torget vurderinger
    1
    AlabamaRodeoStar skrev:
    Jeg er skeptisk til kabler, men ser litt på det som "jåleri" eller "smykker/klokker". En luksus man ikke trenger å forsvare annet enn at det gjør oss blide. Så den neste oppgraderingen blir nye kabler ;)

Mvh,
    Kanskje deres egen høyttalerkabel; Yter?

Kult anlegg forresten!

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.488
    Torget vurderinger
    13
    Dette ser virkelig flott ut og jeg kan bare drømme om hvordan det vil låte når alt er innspilt, virkelig morro tråd. Følger gledelig med i fortsettelsen. (Du for en pm om jeg beveger meg ut på dine kanter :))

Just4Fun

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2005
    Antall liker
    29
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    1
    AlabamaRodeoStar skrev:
    C. Alshus skrev:
    Flotte saker stjernen!

Hehehehe.

Mvh,
    Olav

Kan jeg få anbefale Frieslev, selges hos Soundgarden, fåes med stoffdører slik at fjernkontroll virker med dører igjen og kan leveres med vifter integrert, for kjøling av elektronik.

Nydelig oppsett :eek:

Vedlegg

Anfield

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Antall liker
    42
    AlabamaRodeoStar skrev:

Mvh,
    Mener å ha lest at det for det meste går i Van Den Hul. Usikker på hvilke typer i hvilke høyttalere dog....

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.103
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Gratulerer med fantastiske komponenter, kult å se at noen lever ut drømmene!
    SF har klart å erobre en plass i hjertet mitt og det uten at jeg har hørt mye av dem... ::)
    Et par Cremona er min lille drøm.

Mvh
    Rolf

olav_larsen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.01.2004
    Antall liker
    84
    stejorge skrev:
    AlabamaRodeoStar skrev:
    C. Alshus skrev:
    Flotte saker stjernen!

I
    Hehehehe.

Mvh,
    Olav

Kan jeg få anbefale Frieslev, selges hos Soundgarden, fåes med stoffdører slik at fjernkontroll virker med dører igjen og kan leveres med vifter integrert, for kjøling av elektronik.

Nydelig oppsett :eek:
    Fine møbler ja! Takk :)
    Mvh,

olav_larsen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.01.2004
    Antall liker
    84
    Wergeland skrev:
    AlabamaRodeoStar skrev:

Mvh,
    Kanskje deres egen høyttalerkabel; Yter?

Kult anlegg forresten!
    Har googlet litt. Du har rett! De bruker Yter på både, Guaerni, Amati og Stradivari.
    Ikke så gale i pris heller etter hva jeg kan se.
    Takk :)

Mvh,
    Olav

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn