Hei,
Jeg takker for anbefalinger angående plassering av høyttalere.
Jeg har jobbet mye med dette og ikke minst lest mye. Jeg er ekstremt følsom for plassering og hører store forskjeller ved variasjoner på 1 cm.
Det blir nevnt noen viktige prinsipper. Og dette er prinsipper som ofte går igjen når det kommer til høyttalerplassering. Distanse fra bak og sidevegg, samme distanse mellom høyre og venstre høyttalere som mellom høyttalere og lytter, og til slutt toe-inn av høyttaler. Hvordan disse variablene påvirker lyden varier fra den variabelen som har den største innvirkningen, altså rommet.
Min erfaring er, fra mitt rom, at distanse fra bakvegg har mest innflytelse på bass. Da både kvantitativt og kvalitativt. Dybden på lydbildet blir også i stor grad påvirket av denne distansen. Min erfaring er likevel at det går en grense hvor man til slutt mister litt fokus. Altså får dårligere plassering av utøverne på ulike innspillinger. Noen sier en fot fra bakvegg, andre mener minst en meter. Jeg sier igjen at rommet må bestemme. For vi har ører som til syvende og sist forteller oss hvordan vi liker lyden aller best.
Jeg kan fortsette videre om sidevegger og tidlige refleksjoner som har en tendens til, i de fleste rom, å degraderer lydbildet og den tonale balansen. Et godt tips er at distansen fra side og bakvegg MÅ være ulike. Eller jeg kan fortsette med toe-inn og dens innvirkning på lyden, da særlig hvor definert man ønsker gjengivelsen fra midten av lydbilde (stemmer hovedsaklig). Min erfaring er at mer toe-inn fungerer bedre på musikk der stemmer er i fokus mens jeg foretrekker mindre toe-inn ved lytting til klassisk musikk.
Det jeg sier er vel egentlig at jeg er 110 % enig med Finn M og RBN. Utenom på følgende sitat:
"man kunne fått til like god lyd med høyttalere til en brøkdel av prisen dersom bare høyttalerne hadde blitt plassert optimalt". Først må man definere optimalt. Optimalt blir for meg best mulig i forhold til rammene en selv har satt seg. Optimalt for noen er å fylle stuen med akustikk-plater mens det for andre er maks 10 cm fra bakvegg osv. Da jeg bor alene har jeg ingen grenser annet enn at jeg vil ha høyttalerne på hver sin side av TV-en. Det er viktig å definere hva som er optimalt slik at de billige og dyre høyttalerne kan bli sammenlignet "apples to apples and pears to pears". At en dårligere høyttaler som er plassert bedre enn en god høyttaler i et og samme rom kan spille bedre enn den gode, det er en annen sak.
For min del vil det uansett ta mange måneder før jeg finner den optimale plasseringen. Fin-tuning tar tid!
Igjen takk for tips og interesse! Og velkommen innom på lytting om dere er i nærheten av Sandnes / Stavanger

Mvh,
Olav