Nyttårskonserten: ELENDIG lyd!

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Typisk når Mariss Jansons er dirigent og jeg tar opp; ELENDIG lyd...! H....te!

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Det er noe "flatt", ja...... Hvorfor i huleste greier de ikke å få til skikkelig lyd på en slik prestisjesending?

haden

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.09.2004
Antall liker
1
slutt klagingen og nyt musikken !!

M

Mr-T

Gjest
VilhelmW skrev:
Det er noe "flatt", ja...... Hvorfor i huleste greier de ikke å få til skikkelig lyd på en slik prestisjesending?
De må jo komprimere det, eller kommer TV-publikum til å klage på at de må skru volumet opp og ned hele tida..... :p

O

Ole I

Gjest
NRK på CD er kun PCM, to kanaler.
Men receiver gjør en bra jobb med DSP "Hall in Vienna".

Lyden blir grei da :)

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Artig når Mariss dirigerer både orkester og sal....takk til en stooor dirigent og et praktfullt orkester!!

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Joda, flott konsert igjen - og jeg greide å nyte musikken tross slett lydkvalitet. :)

8

8x12_TOM

Gjest
Første gang med nyttårkonserten på oppsettet, ble en stor musikalsk opplevelse for min del. Lekent og med artige innslag. Fokuset på lyden ble satt i annen rekke denne gang, men mer dynamikk, innsyn og tydelighet i lydbilde hadde ikke skadet.

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.938
Torget vurderinger
8
Flatt???????

Da må jeg bare si, dere har for dårlig anlegg.

Det låt Ikke flatt hos meg, men lekent og lett med enorme dynamiske tilslag når det skulle vere det.
Og jeg har ikke DAC.

Meget bra lyd nrk!!!

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Er det forskjell på lydkvalitet på NRK-sendingene via de forskjellige leverandørene? Tenker på bakkenett, satelitt, kabel etc.

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.938
Torget vurderinger
8
Vidar P skrev:
Er det forskjell på lydkvalitet på NRK-sendingene via de forskjellige leverandørene? Tenker på bakkenett, satelitt, kabel etc.
Vet ikke, men meget bra spørsmål.

Jeg har BKK-bredbånd. Med nyeste tuneren dei har og kjører rca.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.411
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Vidar P skrev:
Det var i hvert fall fryktelig dårlig på kabel nettverk tidligere.
Den gang det var analogt.

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.926
Sted
Phobos
Jeg har en kompis som var her i jula som jobber som lydtekniker i NRK. Han sa at den beste lyden på NRK i dag faktisk er på nett-TV og ikke via den ordinære TV-distribusjonen.

tah

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
40
Flott konsert! Eg brukte ikkje tid på å reflektera over lydkvaliteten på sendinga. Derimot er eg nok ein gong imponert og dette orkesterets klang! Alle instrumentgrupper er topp, bare litt unødvendig trombonerasp eit par gonger. Og den presisjonen, også i rubato! Det er tross alt live, direkte!
Også kjekt å høyra Jansons denne gongen! Forrige gongen var skuffande, syns eg.

Satser på å få med meg første delen nå kl 1800.

Ta

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.574
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Unødvendig trombonerasp? Bah! Dette var Wienerfilharmonikerne, ikke Berlinerfilharmonikerne.

tah

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
40
Ja, men bare to gonger i eit av di siste stykkene! Det er godkjent......

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Antall liker
2.854
Sted
Bærum
Min erfaring tidligere har vært at det beste analogt har vært på svensk radio, via kabelnettet.

Ellers er mitt råd: Kjøp i ettertid - på vinyl! Har et par innspillinger som lyder utrolig bra. Men NB! Dette er ikke akkurat indrefileten av klassisk musikk. Morsomt å høre på en gang i året, men ikke noe særlig mer.

tah

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
40
Ikkje Indrefilet? Det er vel ein smakssak. Dette er verdens beste i sin sjanger!
Og framføringa er verdens beste, med klar margin.

U

utgatt60135

Gjest
Jeg fikk forklaringen (enkel) på dårlig lyd fra NRK, men så var det det med husken da :-[. Kunne det være noe med båndbredden?

Johs

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.10.2003
Antall liker
12
Torget vurderinger
3
Satelitt, Viasat, digetalt via HDMI til Marantz SR8002.
God Lyd og bra dynamikk men kan sjølvsagt ikkje samanlignast med det beste på sacd eller vinyl.
MVH

M

Mr-T

Gjest
Lyngen skrev:
Jeg fikk forklaringen (enkel) på dårlig lyd fra NRK, men så var det det med husken da :-[. Kunne det være noe med båndbredden?
Hovedforklaringen er nok dynamikk, eller mangel på sådan. Folk skal slippe å skru lyden opp og ned må vite, og det skal være god tydelighet selv på lave volum i de tusen hjem. Jeg vet ikke hvor mye NRK komprimerer, men at det er veldig mye er helt sikkert. TV-lyd er nesten alltid helt pyton pga den hersens dynamikkomprimeringen. Det samme med radio og forresten.

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Antall liker
2.854
Sted
Bærum
tah skrev:
Ikkje Indrefilet? Det er vel ein smakssak. Dette er verdens beste i sin sjanger!
Og framføringa er verdens beste, med klar margin.
Selvfølgelig en smakssak - men ikke bare det. Dette er musikk laget for å underholde, og det er vel og bra. Men særlig komplisert eller utfordrende er den ikke, verken for musikerne eller publikum.

Det skulle bare mangle at fremføringen er bra. Disse musikerne kan de fleste av stykkene inn og ut. I de mange årene Willi Boskovsky var fast dirigent, vendte han seg nesten like mye til publikum som til orkesteret, og resultatet ble neppe noe dårligere av den grunn.

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Antall liker
1.132
Ikke bare elendig dynamikk, men lydbildet i seg selv var jo også "venstrevridd"! :-\
Trodde først det var noe feil med receiveren. Noe som raskt ble avklart ved av norske kommentarer satt som spikret midt i lydbildet, noe musikken ikke gjorde.
Og snakk om dynamikk?
Kommentatorlyden lå jo mange dB høyere enn musikken! Elendige greier. NRK må da kunne klare bedre enn som så, i alle fall en gang i året?

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Antall liker
7.007
Koser meg med lyd og bilder fra Wien hvert år. Det er alltid en fryd å se og høre.
I år låt det Mariss som nok ikke er min favoritt på wienervalser, men alltid artig å høre de forskjellige dirigenters tolkninger og hvilken påvirkning de har på orkesteret.

Orkesteret er bare helt sykt bra synes jeg.

M

Mr-T

Gjest
Lyden på TV-sendinga har vært elendig så lenge jeg kan huske. Men i gamle dager så sendte de konserten på radio også, i stereo og med noenlunde anstendig dynamikk. Det var vel 20 år sida eller mer de slutta med det... tror jeg ?

TV handler jo først og fremst om bilde.

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.938
Torget vurderinger
8
Igjen..manglene dynamikk ???

Hvorfor hadde jeg dynamikk hos meg da? Luftig og flott var det og.. Låt flott hos meg.

Tror dere har for dårlig anlegg jeg. :p ;D

V

vredensgnag

Gjest
Lydkvaliteten fra hallen og ut i OB-bussen i slike sammenhenger er det liten grunn til å klage over. Det legges voldsomt med energi i å få den ypperlig, og de har en del erfaring etterhvert. ;)

Men det er forskjell på hvilke standarder den overføres med av kanalene som mottar sendingene, og det er andre ulikheter i hvordan lyden så når folk - fra luftsendt analog til digital flerkanals HD. Og det er opp til kringkastere som NRK hvordan deres kommentatorer legges inn i forhold til sendespor, og her kan det kanskje skje ting.

Ville nok sjekket eget oppsett om det var veldig dårlig i stuen.

M

Mr-T

Gjest
Vel ... jeg har ikke sett eller hørt dagens konsert, så den skal jeg ikke uttale meg om. Min kommentar gjaldt ståa den gang NRK sendte analogt. Den gang var TV-lyden fullstendig pyton, mens på radioens samsending var det meget bra.

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
lovemusikk skrev:

Hvorfor hadde jeg dynamikk hos meg da? Luftig og flott var det og.. Låt flott hos meg.

Mitt anlegg er sammensatt mht dynamikkekthet, 3D og gjennomsiktighet - ikke frekvenslinearitet, høyt lydtrykk og "hifi-lyd".

Straks jeg merket at lyden var flat, tam, laidback, grå og kjedelig samt venstrevridd som en annen påpeker her - så satte jeg på en LP og en CD jeg kjenner godt; alt vel, takk og pris!

Tror Vidar P er inne på noe mht bakkenett, satelitt, kabel etc.

@ lovemusikk; Jeg bruker MA88 med Telefunken småsignalrør og Quicksilver rørpreamp med RCA Clear Top og Tannoy one-point source studiomonitorer - liv i lyden skal normalt være på plass, ja! ;D

M

Mr-T

Gjest
Et lite spørsmål:
Kan det være slik at enkelte TV-tunere/dekodere har innebygget dynamikk-kompressor slik som DVD- og Bluray-spillere har?

V

vredensgnag

Gjest
Bruk SVTs sendinger, de har høyere oppløsning på stereo og multikanal. Selv på analoge signaler (NICAM)

Men sjekk også om signalet prosesseres, eller dynamikkbegrenses, selv i TVen.

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.938
Torget vurderinger
8
Kabeldragern skrev:
lovemusikk skrev:

Mitt anlegg er sammensatt mht dynamikkekthet, 3D og gjennomsiktighet - ikke frekvenslinearitet, høyt lydtrykk og "hifi-lyd".

Straks jeg merket at lyden var flat, tam, laidback, grå og kjedelig samt venstrevridd som en annen påpeker her - så satte jeg på en LP og en CD jeg kjenner godt; alt vel, takk og pris!

Tror Vidar P er inne på noe mht bakkenett, satelitt, kabel etc.

@ lovemusikk; Jeg bruker MA88 med Telefunken småsignalrør og Quicksilver rørpreamp med RCA Clear Top og Tannoy one-point source studiomonitorer - liv i lyden skal normalt være på plass, ja! ;D
Må innrømme jeg brukte Krellen til høyttalerne. ;D Forøvrig måtte jeg opp i denne for å få like god lyd som i MAen. ;)

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Antall liker
1.132
lovemusikk skrev:

Kanskje du fortsatt har noe tilgode, Lovemusikk? ;)

O

Ole I

Gjest
vredensgnag skrev:
Her må du vel mene evt. returkanal til receiver?
For lyden direkte ut av en moderne flat-TV er vel ikke helt sammenlignbar i denne sammenhengen?

Ser du også skriver dette i et tidligere innlegg:
"Men det er forskjell på hvilke standarder den overføres med av kanalene som mottar sendingene, og det er andre ulikheter i hvordan lyden så når folk - fra luftsendt analog til digital flerkanals HD. "

luftsendt analog? Er ikke det lagt ned?

http://no.wikipedia.org/wiki/Analogt_bakkenett
"1. desember 2009 stengte den aller siste analoge bakkestasjonen ved Kautokeino."

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Jeg irriterer meg en del over dette. Det sendes fra tid til annen flotte konserter på NRK. Som f.eks julekonserten og tidligere i høst en konsert med Thomas Dypdahl. Men for min del blir de nesten helt ødelagt av den komprimerte lyden. Man kan skru opp så mye man vil, men man føler aldri lyden kommer skikkelig ut av høyttalerne. Jeg har parabol.
Man hintet i en annen tråd hvilke komprimering sendingene var på ,og stemmer det så gir det i så fall svar for min del. Vi snakker om sterkt komprimert mp3.

Har sett en del på nett TV i det siste (ikke NRK vel og merke) og har da lagt merke til hvor mye bedre lyden er.

V

vredensgnag

Gjest
Ole I skrev:
vredensgnag skrev:
For lyden direkte ut av en moderne flat-TV er vel ikke helt sammenlignbar i denne sammenhengen?

"Men det er forskjell på hvilke standarder den overføres med av kanalene som mottar sendingene, og det er andre ulikheter i hvordan lyden så når folk - fra luftsendt analog til digital flerkanals HD. "

"1. desember 2009 stengte den aller siste analoge bakkestasjonen ved Kautokeino."
Nrk sender DVB-T nå, over bakkenett, gjør de ikke?
Jeg regner med at ingen lytter til høyttalere i en flatskjerm, men om man har den tilkoblet høyttalere kan man gjøre innstillinger av lyden i fjernsynets meny, og der er det gjerne ulike muligheter, alt etter hva man har av signaler inn.

V

vredensgnag

Gjest
Noen år tilbake var det en Dybdahl/KORK konsert på P3 Session som ble lagt ut som nedlastbar fil i HD. Vet ikke om det fortsatt er link til den på NRK. Lyden var fantastisk i sammenligning med sendingen.

Det er utdrag på Nett-TV, men ikke i den oppløsningen. (Ser det er noen torrents som har den, men har ikke prøvd å laste ned. Filen jeg lastet ned fra Nrkvar på nesten to gig husker jeg).

O

Ole I

Gjest
vredensgnag skrev:
Ole I skrev:
vredensgnag skrev:

Nrk sender DVB-T nå, over bakkenett, gjør de ikke?
Jeg regner med at ingen lytter til høyttalere i en flatskjerm, men om man har den tilkoblet høyttalere kan man gjøre innstillinger av lyden i fjernsynets meny, og der er det gjerne ulike muligheter, alt etter hva man har av signaler inn.
Aner ikke, men det er jo digital, ikke analog ??

Ang, forskjellige mottakerløsninger, så fant jeg dette på AVforum:

"Sakset fra NRK BETA ang 5. 1 lyd:
Ettersom du får “DTS” på displayet tyder det på at du bruke bakkenettet. I bakkenettet kan du, dersom du har en RiksTV mottaker boks, velge om du vil høre original stereo PCM miks eller 5.1 miks (oppmikset stereo eller original 5.1). Dette gjøres ved å velge “stereo” eller “5.1? i menyen. Når du ønsker 5.1, må du også velge “Norsk2? under lydvalg i opsjonsmenyen. Bakkenettets mottakerbokser har DTS koder innebygget. 5.1 strømmen ut på HDMI eller S/PDIF kontakten vil bli dekodet av DTS dekoderen i forsterkeren.

På satellitt og kabel TV som henter signal fra satellitt vil man bare få Dolby Digital lyd, enten opp/nedmikset eller ekte 5.1. Dette skyldes at Canal Digital og Viasat bare ønsker å formidle dette.

Stereo oppmiksen er gjort konservativt, nærmest 3.0, dvs. minimal lyd i bakhøytalere og sub. Dette er gjort for at mottakerens nedmiks skal bli så lik den originale stereomiksen som mulig.

For å se om lyden sendes i “ekte” 5.1, må du se i EPG’ens tekstinformasjon. Her vil det i tilfelle stå (HD/5.1). VMs direkte sendinger er produsert i 5.1 og sendes i 5.1. Redigerte opptak i nyhetssendingene o. l. vil bare være stereo"

Men dette er fra februar 2011. Mener å huske at bl.a. NRK+CD ikke lenger videreformidler DD da de fikk klager fra brukere over så forskjellig volum på sendingene.

Og i august står dette på AVforum ang. satellitt:

(svar fra NRK) "Vi har sluttet med å oppmikse stereolyd til 5.1. Dermed får du nå alle vanlige stereosendinger med lyden bare i høyre/venstre fronthøyttalere.

I "ekte" 5.1 sendinger vil fordelingen av lyden være i henhold til hvordan selve produksjonen ble mikset."

http://avforum.no/forum/satellitt/116198-ikke-lenger-dolby-digital-nrk-cd.html#post1716659

Topp Bunn