Typisk når Mariss Jansons er dirigent og jeg tar opp; ELENDIG lyd...! H....te!
|
De må jo komprimere det, eller kommer TV-publikum til å klage på at de må skru volumet opp og ned hele tida.....VilhelmW skrev:Det er noe "flatt", ja...... Hvorfor i huleste greier de ikke å få til skikkelig lyd på en slik prestisjesending?
Vet ikke, men meget bra spørsmål.Vidar P skrev:Er det forskjell på lydkvalitet på NRK-sendingene via de forskjellige leverandørene? Tenker på bakkenett, satelitt, kabel etc.
Det var i hvert fall fryktelig dårlig på kabel nettverk tidligere.Vidar P skrev:Er det forskjell på lydkvalitet på NRK-sendingene via de forskjellige leverandørene? Tenker på bakkenett, satelitt, kabel etc.
Hovedforklaringen er nok dynamikk, eller mangel på sådan. Folk skal slippe å skru lyden opp og ned må vite, og det skal være god tydelighet selv på lave volum i de tusen hjem. Jeg vet ikke hvor mye NRK komprimerer, men at det er veldig mye er helt sikkert. TV-lyd er nesten alltid helt pyton pga den hersens dynamikkomprimeringen. Det samme med radio og forresten.Lyngen skrev:Jeg fikk forklaringen (enkel) på dårlig lyd fra NRK, men så var det det med husken da :-[. Kunne det være noe med båndbredden?
Selvfølgelig en smakssak - men ikke bare det. Dette er musikk laget for å underholde, og det er vel og bra. Men særlig komplisert eller utfordrende er den ikke, verken for musikerne eller publikum.tah skrev:Ikkje Indrefilet? Det er vel ein smakssak. Dette er verdens beste i sin sjanger!
Og framføringa er verdens beste, med klar margin.
Mitt anlegg er sammensatt mht dynamikkekthet, 3D og gjennomsiktighet - ikke frekvenslinearitet, høyt lydtrykk og "hifi-lyd".lovemusikk skrev:Igjen..manglene dynamikk ???
Hvorfor hadde jeg dynamikk hos meg da? Luftig og flott var det og.. Låt flott hos meg.
Tror dere har for dårlig anlegg jeg.;D
Må innrømme jeg brukte Krellen til høyttalerne. ;D Forøvrig måtte jeg opp i denne for å få like god lyd som i MAen.Kabeldragern skrev:Mitt anlegg er sammensatt mht dynamikkekthet, 3D og gjennomsiktighet - ikke frekvenslinearitet, høyt lydtrykk og "hifi-lyd".lovemusikk skrev:Igjen..manglene dynamikk ???
Hvorfor hadde jeg dynamikk hos meg da? Luftig og flott var det og.. Låt flott hos meg.
Straks jeg merket at lyden var flat, tam, laidback, grå og kjedelig samt venstrevridd som en annen påpeker her - så satte jeg på en LP og en CD jeg kjenner godt; alt vel, takk og pris!
Tror Vidar P er inne på noe mht bakkenett, satelitt, kabel etc.
@ lovemusikk; Jeg bruker MA88 med Telefunken småsignalrør og Quicksilver rørpreamp med RCA Clear Top og Tannoy one-point source studiomonitorer - liv i lyden skal normalt være på plass, ja! ;D
Kanskje du fortsatt har noe tilgode, Lovemusikk?lovemusikk skrev:Igjen..manglene dynamikk ???
Her må du vel mene evt. returkanal til receiver?vredensgnag skrev:Men sjekk også om signalet prosesseres, eller dynamikkbegrenses, selv i TVen.
Nrk sender DVB-T nå, over bakkenett, gjør de ikke?Ole I skrev:Her må du vel mene evt. returkanal til receiver?vredensgnag skrev:Men sjekk også om signalet prosesseres, eller dynamikkbegrenses, selv i TVen.
For lyden direkte ut av en moderne flat-TV er vel ikke helt sammenlignbar i denne sammenhengen?
Ser du også skriver dette i et tidligere innlegg:
"Men det er forskjell på hvilke standarder den overføres med av kanalene som mottar sendingene, og det er andre ulikheter i hvordan lyden så når folk - fra luftsendt analog til digital flerkanals HD. "
luftsendt analog? Er ikke det lagt ned?
http://no.wikipedia.org/wiki/Analogt_bakkenett
"1. desember 2009 stengte den aller siste analoge bakkestasjonen ved Kautokeino."
Aner ikke, men det er jo digital, ikke analog ??vredensgnag skrev:Nrk sender DVB-T nå, over bakkenett, gjør de ikke?Ole I skrev:Her må du vel mene evt. returkanal til receiver?vredensgnag skrev:Men sjekk også om signalet prosesseres, eller dynamikkbegrenses, selv i TVen.
For lyden direkte ut av en moderne flat-TV er vel ikke helt sammenlignbar i denne sammenhengen?
Ser du også skriver dette i et tidligere innlegg:
"Men det er forskjell på hvilke standarder den overføres med av kanalene som mottar sendingene, og det er andre ulikheter i hvordan lyden så når folk - fra luftsendt analog til digital flerkanals HD. "
luftsendt analog? Er ikke det lagt ned?
http://no.wikipedia.org/wiki/Analogt_bakkenett
"1. desember 2009 stengte den aller siste analoge bakkestasjonen ved Kautokeino."
Jeg regner med at ingen lytter til høyttalere i en flatskjerm, men om man har den tilkoblet høyttalere kan man gjøre innstillinger av lyden i fjernsynets meny, og der er det gjerne ulike muligheter, alt etter hva man har av signaler inn.