Nye vs gamle høytalere

pstraums

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2007
Antall liker
119
Sted
Flateby
Torget vurderinger
1
Veldig uenig i dette. Det er mye nytt og dyrt som er HELT (i beste fall) "average".. og det er like mye gammelt som er helt rått.. Her går det an å være smart. problemet er at utstyr BLIR slitt, og det trenger vedlikehold.. så vær obs!

lars_erik skrev:
Verden har ikke stått stille de siste årene. Nyere høyttalere er mye bedre enn eldre. Verden går framover på dette området også.

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
5.733
Torget vurderinger
1
Pilsern skrev:
Originalelementer til rauna njord er CA17RCY H309 15 Ohm
Er ganske sikker på at danske High Fidelity hadde en frekvensmåling på Rauna Njord som viste en kraftig peak i diskanten. Om dette skyldes elementet eller implementeringen vet jeg ikke.
Men dette er jo waaay back in time, så det er 4.5% prosent sjangse for at jeg husker feil.

Bjeff

Hi-Fi interessert
Ble medlem
22.11.2008
Antall liker
16
Sted
Bergen
Takker for mange gode innspill, og tror jaggu jeg beholder Jamo Consert 8'ene mine en stund til. De vant Eisa award for 14 år siden og er fremdeles på høyden.
Kanskje jeg skal bytte til nyere filterkomponenter og se litt på loddinger/internkabling.
Dette er vel noe gutta hos Dynabel kan være behjelpelig med?

Pilsern

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
902
Torget vurderinger
35
pedal skrev:
Pilsern skrev:
Originalelementer til rauna njord er CA17RCY H309 15 Ohm
Er ganske sikker på at danske High Fidelity hadde en frekvensmåling på Rauna Njord som viste en kraftig peak i diskanten. Om dette skyldes elementet eller implementeringen vet jeg ikke.
Men dette er jo waaay back in time, så det er 4.5% prosent sjangse for at jeg husker feil.
specs på elementet;

http://www.seas.no/images/stories/vintage/pdfdataheet/h309_ca17rcy.pdf

mvh

U

Utgatt11378

Gjest
Å nei..bommet litt på elementet i Ymer...bare til info "Ymer och Balder, Seas P17RCY i 15 ohms utförande" :p
Bare til info... :eek:
Vh
S

sundkoien

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.01.2007
Antall liker
5.579
Sted
Kirkenær
Torget vurderinger
2
Tror ikke det spiller så stor rolle hvilket år en høyttaler er laget...
Noen høyttalere blir klassikere, legendariske og blir stående i oppsett mange år. Disse får også en god annen-(og tredje, fjerde..)håndsverdi.
Mye av magien i en god høyttaler ligger i matchingen av elementene og derav også delefitrene. Noen elementer er lettere til å få å spille pent enn andre. Det mye nevnte Vifa-elementet er av en sådan kvalitet.
Den andre viktige faktoren er "voicingen" av høyttaleren. Dette er en magisk "touch" som skiller de gode konstruktørene fra de middelmådige. Her skapes legender!
Jeg har hatt gleden av å ha i hus en rekke høyttalere fra tidlig 80-tall og fram til i dag. De som huskes best er de som hadde færrest svakheter. Monitor Audio R352, Celestion Sl-serien og den lille 3'eren, Snell J og E, Acoustic Energi AE1, ProAc SuperTablette-SC1-R2,5 osv.

Den største utviklingen syns jeg har vært på diskantelementene. Mange nyere elementer har en langt bedre oppløsning enn 80-tallets modeller. Dette er f.eks. veldig hørbart på Snell J med sitt Vifa D26 element. I ProAc D28/D38 sitter den nyutviklede arvtageren D25TG som har en svært hørbar bedre oppløsning. Skal man evt bytte ut et element må man forandre delefilteret, og magien kan forsvinne....
Gamle basser hadde ofte foam-oppheng som nærmest smuldret opp etter 10-15 års UV stråling. Dagen gummioppheng er ikke ømfintelig for UV, men er stivere som da igjen påvirker effektiviteten.
Hvis noen hadde lansert Snell J og E med nye diskanter og gummiopphengsbasser, og den samme sjarmerende og virkelighetsnære klangbalansen tror jeg vi hadde hatt en storsuksess!

M

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
5.733
Torget vurderinger
1
Selvfølgelig har høyttalerteknologien blitt bedre med årene. Men man må jo sammenligne likt mot likt. Det beste av det gamle hevder seg fremdeles i konkurransen.

*Mye har skjedd på delefilterkomponenter, panelhøyttalere og dynamiske elementer. Skjønt med horn så virker det tilsynelatende som om tiden har gått saktere.

En annen sak er hvordan type musikk høyttalerne skal brukes til. Gammel rock spiller kan hende bedre på samtidens utstyr, enn dagens mer nøytrale og oppløste greier.

M

Mr-T

Gjest
Den beste kommersielle høyttalerkonstruksjon jeg har hørt er Infinity IRS Beta. Og den er ... øh .. ikke helt ny nei. Kom vel på 80-tallet en gang.

N

nysjerrigper

Gjest
rumath skrev:
Jeg har nye høyttalere, basert på svært gammelt design. Klipsch Heresy III, første utgave kom på 50-tallet.
Tannoy Sandringham - også av eldre design.

Lyden, herlig selvsagt!
ingenting av delene i heritage er gamle iallefall :) electrovoice/eminence diskant, atlas mellomtone, eminence bass. alt standardgreier fra PA markedet den dag i dag.
men mulig konstruksjonen av driverene er fra gammelt av, som så mye annet. ::)

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Antall liker
2.258
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Mr-T skrev:
Den beste kommersielle høyttalerkonstruksjon jeg har hørt er Infinity IRS Beta. Og den er ... øh .. ikke helt ny nei. Kom vel på 80-tallet en gang.
Infinity IRS Beta kom i 1987 ;)

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
8
Mr-T skrev:
Infinity IRS holder godt følge med nyere konstruksjoner. Egentlig synd disse systemene ble avviklet da Harman kjøpte opp Infinity. Kunne vært interessant å sett hvor langt det var mulig å trekke dette prinsippet. Arnie Nudell har jo sin egen variant av disse med Genesis, men jeg har ikke hørt noen av dem.

Et annet høyttalermerke som bare forsvant er Apogee. Litt etter hva slags musikk du spiller er dette fremdeles bra. Veldig bra!

Gammeln

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2007
Antall liker
43
Jeg besøkte en kar som hadde et sett Beveridge, det må vel ha vært på slutten av 70-tallet. De etterlot et voldsomt inntrykk den gangen, jeg kan godt tenke meg de ville klart seg suverent i dag også.
Selv hadde jeg Quad på den tida, en legende allerede da, fortsatt en strålende høyttaler.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.674
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
ayaboh skrev:
Mr-T skrev:
Infinity IRS holder godt følge med nyere konstruksjoner. Egentlig synd disse systemene ble avviklet da Harman kjøpte opp Infinity. Kunne vært interessant å sett hvor langt det var mulig å trekke dette prinsippet. Arnie Nudell har jo sin egen variant av disse med Genesis, men jeg har ikke hørt noen av dem.

Et annet høyttalermerke som bare forsvant er Apogee. Litt etter hva slags musikk du spiller er dette fremdeles bra. Veldig bra!
Genesis har ein del mindre modellar, som absolutt utfordra Infinity sine tilsvarande.
Men Infinity Epsilon og Sigma var også fantastiske konstruksjonar, og langt lettare å få til i eit normalt lytterom enn IRS. Eg var på nippet til å kjøpe Sigma etter å ha testa dei ca 1995. Eg fekk rett nok ikkje gjort direkte samanlikning, men eg meinte bestemt at dei var betre enn Beta den gongen (no er eg meir usikker - det er 15 år sidan eg høyrde på slike)

Dei store IRS (som eg aldri har fått høyre), pluss dei nest minste modellane som t.d. IRS Beta hadde kvalitetar som ingen andre høgtalarar greidde å få til på den tida dei var i produksjon. Ulempa med dei var storleiken. Å høyre Linda Ronstadt synge over eit sett RS 1, var som King Kong si vakre syster hadde dukka opp i lytterommet...
Beta var nok den beste av dei store linjekjelde-konstruksjonane (presenterte ikkje så gigantisk musikarane, og var meir definert i lydbildet enn dei tidlegare modellane), og om du har eit lytterom på 50 -70 m2, er nok dette framleis noko av det betre du kan få tak i. Om du likar store bilete, iallfall.

Dei nye Genesis ser ut til å vere vidareføring av IRS-prinsippa. Og "den sirkulære banddiskanten" som Genesis har, var vesentleg betre enn EMIT. Men Beta hadde betre mellomtone enn Genesis 8300, sjølv om det var "same slekta" og klangideal. Moderne Infinity er noko heilt anna, og det er ikkje ambisjonar om å fylgje opp det som eingong var. Ei naturleg utvikling etter Infinity sin suksess med servo-subwooferar og satelittar - det var noko slikt ein drøymde om på tronge studenthyblar attende på 80-talet, og det var også radikalt billegare enn linjekjeldene. Men til og med dansken som testa satelitt-sett og sub for High Fildelity, enda opp med å kjøpe dei store modellane, vart det sagt...

Dei aller beste høgtalarkonstruksjonane opp gjennom tidene (om vi ser bort frå einskilde hornkonstruksjonar), har etter mitt syn stort sett vore linjekjelder. Dei har difor vore avhengige av relativt store rom og ganske mykje jobbing med plasseringa. Beverigde var berre heilt fantastisk, Apogee nesten like god, men heilt annleis. Det same med Magnepan, som framleis har svært gode høgtalarar, både ut frå pris og totalt. Acoustat sine fulltoneelektrostatar må nemnast, og Quad kjenner jau alle til. Alle desse er kjempegode, men samstundes ei utfordring å få plass til i eit standard husvære.

Men tendensen til utfasing av verkeleg gode høgtalarar, til fordel for lettplasserte og rimelege konstruksjonar er ein tendens vi ser både hjå Infinity og Mirage. Ikkje for det - eg hadde aldri hatt plass til dei gamle toppmodellane frå desse, men har ein heimekino basert på Mirage sine mindre modellar. Svært enkelt å montere opp, og i høgste grad godt ut frå pris, perfekt til det aktuelle føremålet i lytterom #2.

I dag finnest det høgtalarkonstruksjonar som gjer jobben med frekvensgong og dynamikk like godt (og betre), spelar endå høgre og like reint, har mindre farging, er fysisk mindre og er mindre krevande å stille opp, og kan monterast i ei relativt normal stove i ein tilnærma edrueleg utforma einebustad utan dei heilt store utfordringane. Så utviklinga går vidare, ser det ut som.

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
8
Litt tilleggsinfo ettersom vi likevel mimrer om gamle Infinityhøyttalere. Alle de beste (og dyreste) konstruksjonene til Infinity ble kalt IRS som var en forkortelse for Infinity Reference Standard. Noen av disse var 80-tallskonstruksjoner, og samtlige av disse var dipoler bortsett fra bassen. En annen spesialitet fra Infinity var servostyrte basser med elektronisk delefilter og EQ. Man var i mange tilfeller avhengig av bi-amping.

Infinity hadde også en serie som het bare RS (for Reference Standard) som var bygger rundt de samme panelene som IRS.

90-talls IRS var ikke dipoler, men hadde dempet bakoverstråling ved hjelp av tykke blokker av Glava og skumgummi. Disse høyttalerne hadde i tillegg andre båndelementer med et annet membranmateriale og kraftigere magneter. Typebetegnelsen på disse begynte med en H, altså H-EMIT, H-EMIM, osv. Disse dukket opp første gang i 1990 (tror jeg) i Renaissance 90. Dette var også den første høyttaleren Infinity lagde med dempet bakoverstråling fra panelene, men var altså ikke verdig en IRS betegnelse.

Det er en del forskjell i lydsignaturen mellom 80-talls IRS og 90-talls IRS. De nyeste har langt mindre av den koselig lyden fra 80-tallet, og har i stedet et litt renere uttrykk.

80-talls IRS modellene besto av toppmodellen IRS (siste versjon var vel 5), Beta, Gamma og Delta (som var samme modell, men med og uten servo).

90-talls IRS besto av Epsilon, Sigma, og Omega. Forskjellen mellom Epsilon og Sigma var at Epsilon hadde en LEMIM og servostyrte basser. Utvendig ser de ganske like ut, men lyden er ganske forskjellig. Sigma høres ut som en heftig Ren 90, mens Epsilon rett og slett var Infinitys forsøk på å lage en stuevennlig Beta.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.624
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
pedal skrev:
Selvfølgelig har høyttalerteknologien blitt bedre med årene. Men man må jo sammenligne likt mot likt. Det beste av det gamle hevder seg fremdeles i konkurransen.

*Mye har skjedd på delefilterkomponenter, panelhøyttalere og dynamiske elementer. Skjønt med horn så virker det tilsynelatende som om tiden har gått saktere.

En annen sak er hvordan type musikk høyttalerne skal brukes til. Gammel rock spiller kan hende bedre på samtidens utstyr, enn dagens mer nøytrale og oppløste greier.

uansett fremgang eller ikke;
Beveridge SW2 er fortsatt noe av det beste som er laget
punkt slutt imo
mvh
Leif

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.602
Torget vurderinger
24
pedal skrev:

*Mye har skjedd på delefilterkomponenter, panelhøyttalere og dynamiske elementer. Skjønt med horn så virker det tilsynelatende som om tiden har gått saktere.En annen sak er hvordan type musikk høyttalerne skal brukes til. Gammel rock spiller kan hende bedre på samtidens utstyr, enn dagens mer nøytrale og oppløste greier.
Da har du ikke hørt cutting edge hornsaker. Der har ting såvisst ikke stått stille. Ingen ting av dagens s.k. "moderne" høyttalere som kan måle seg med et all-out hornsystem som er gjort OG implementert riktig. Period.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.602
Torget vurderinger
24
Gammeln skrev:
Jeg besøkte en kar som hadde et sett Beveridge, det må vel ha vært på slutten av 70-tallet. De etterlot et voldsomt inntrykk den gangen, jeg kan godt tenke meg de ville klart seg suverent i dag også.
Selv hadde jeg Quad på den tida, en legende allerede da, fortsatt en strålende høyttaler.
Har mange hundre lyttetimer foran Beveridge. Fantastiske høyttalere, dog med noen begrensninger, men med en helst spesiell evne til å få deg til å glemme anlegget og bare nyte musikken.

S

Stereo_Mono

Gjest
pengesluk skrev:
Da har du ikke hørt cutting edge hornsaker. Der har ting såvisst ikke stått stille. Ingen ting av dagens s.k. "moderne" høyttalere som kan måle seg med et all-out hornsystem som er gjort OG implementert riktig. Period.
Njaaaa..
Har hørt cutting edge horn saker på messe i UK i fjor. Noen svære monster fra Avantgarde.
De låt akkurat som beskrevet :) Cutting til blodet kommer ut i ørene mine. Så har ikke skjedd så alt mye i klangen på ropert fronten imo.

M

Mr-T

Gjest
Ropert. Kult. Et nesten glemt ord! :) Herved notert bak øret.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.602
Torget vurderinger
24
digiman skrev:
pengesluk skrev:
Njaaaa..
Har hørt cutting edge horn saker på messe i UK i fjor. Noen svære monster fra Avantgarde.
De låt akkurat som beskrevet :) Cutting til blodet kommer ut i ørene mine. Så har ikke skjedd så alt mye i klangen på ropert fronten imo.
Er nok ikke det jeg mener med cutting edge horn, serru! Det er helt andre saker. ;D ;D

BHO

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.10.2004
Antall liker
298
Sted
Asker
Torget vurderinger
2
digiman skrev:
pengesluk skrev:
Njaaaa..
Akkurat det der kan du vel få til med hvilket prinsipp som helst?
Det trenger ikke være høyttalerne sin skyld.

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Antall liker
1.397
Sted
Saksvik - Trøndelag
pedal skrev:
Når det gjelder horn, så er velfokuset på å redusere brå overganger den største nyvinningen. Tidligere var det vanlig å kontrollere direktivitet med difraksjon, med hornfarging som følge. Nye simuleringsprogram som hornresponse og akabak gjør det også mye enklere for hvermansen å designe horn med forutsigbar respons.

Panelhøyttalere har fått lettere membran og sterkere magneter de siste årene, og dermed høyere effektivitet. De nye Wisdom LS 4 har en følsomhet på 100dB og helt flat impedansekurve, og må betegnes som en lek å drive av en hver forsterker. Disse kunne jeg virkelig tenkt meg å høre. Dessverre har de en fantasipris på 40k$ pr stykk.

Det som imidlertid er interessant er at prototypen David Graebner lagde hadde en følsomhet på 115dB. Salgsskjefen var imidlertid bekymret for at kundene ville oppleve forsterkersus med så høy følsomhet og beordret Graebner til å få ned følsomheten ved å blande neodymmagnetene med ferrittmagneter..... Utrolig! 115dB Wisdom parret med de nye Pass sit forsterkere kunne vært en passende julegave til meg!

S

Stereo_Mono

Gjest
pengesluk skrev:
digiman skrev:
pengesluk skrev:
Njaaaa..
Er nok ikke det jeg mener med cutting edge horn, serru! Det er helt andre saker. ;D ;D
Klar over det ;D
Må jo bare erte dere, som roper så fælt i roperten til Hornalliansen ;D ;D ;D Hehe!

M

Mr-T

Gjest
Området spredningskontroll / waveguides / horn er vel det eneste der det skjer noe vesentlig utvikling på høyttalerfronten sånn jeg ser det. Spesielt innen DIY mijøene har dette ført til en voldsom interesse for horn og dipoler.

Gode drivere har vi hatt i mange mange år. Nå har produsentene blitt flinkere til å optimalisere ting, men noen revolusjoner har ikke skjedd på lang lang tid.

Delefilterkomponenter? Jo, de har blitt dyrere og mer fancy på utsiden...... i all hovedsak.

eddie1

Banned
Ble medlem
02.10.2006
Antall liker
727
Torget vurderinger
8
Når det gjelder Klipsch så er ihvertfall de fornøyd med "nyere" teknoligi som gjør at farging av lyd(ropert effekt) nå er eliminert ned nyere konstruksjoner.Synes ihvertfall selv at Klupsch har beveget seg langt fremover med mkll og spesielt Palladium som er fri for kasse lyd og denne fargingen i toppen

S

Stereo_Mono

Gjest
eddie1 skrev:
Når det gjelder Klipsch så er ihvertfall de fornøyd med "nyere" teknoligi som gjør at farging av lyd(ropert effekt) nå er eliminert ned nyere konstruksjoner.Synes ihvertfall selv at Klupsch har beveget seg langt fremover med mkll og spesielt Palladium som er fri for kasse lyd og denne fargingen i toppen
Jeg er usikker.
Har lyttet til siste generasjon Klipsch ved flere anledninger og jeg synes det er en nasal mellomtone tilstede enda.
Selvfølgelig en smakssak, men ikke «my cup of tea»

BHO

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.10.2004
Antall liker
298
Sted
Asker
Torget vurderinger
2
eddie1 skrev:
De nye (Palladium) strider mot det meste som bør være grunnregel i en hver god høyttaler ....lettdrevne.
Dvs. høy følsomhet, samt at impedansen ikke må bli for lav....helst aldri bikke under 4 ohm.

eddie1

Banned
Ble medlem
02.10.2006
Antall liker
727
Torget vurderinger
8
For meg så er lyden det viktigste og Palladium er overlegent alt annet innen Klipsch men det er som sagt min mening

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
8
Audiophile-Arve skrev:
ayaboh skrev:
Sigma høres ut som en heftig Ren 90, mens Epsilon rett og slett var Infinitys forsøk på å lage en stuevennlig Beta.
Meiner du det var annan klangkarakter?
Ja, Epsilon har en LEMIM i stedet for en dynamisk driver slik som Sigma. Denne dekker egentlig det viktigste frekvensavsnittet og påvirker derfor lyden ganske markant. Sigma har denne litt "punchy" øvre bassen som Infinity er kjent for, mens Epsilon har en helt annen og mer lineær gjengivelse av grunntoneområdet som høres langt renere og mer naken ut. Epsilon blir derfor litt mer krevende mht hva du har av elektronikk. Det er forresten en smal sak å få disse høyttalerne til å spille alt fra euforisk til spinkel minimonitor alt etter plassering og hvilken elektronikk du bruker. Jeg har hørt begge deler.

En annen vesentlig forskjell er bassystemet som på Epsilon er servostyrt med elektronisk delefilter og EQ. Sigma hadde vel en Watkins bass. Uansett betyr dette at du må kjøre bi-amping på Epsilon med alt det medfører av ekstra kostnader og ergrelser, men du får jo full kontroll på denne måten. Bassen er forresten ganske potent til å komme fra en 12", selv om 20Hz er å strekke det litt langt. Forsterkerwatt ser forøvrig ut til å fordampe.

Cadillacman

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.10.2007
Antall liker
120
Torget vurderinger
0
lars_erik skrev:
Verden har ikke stått stille de siste årene. Nyere høyttalere er mye bedre enn eldre. Verden går framover på dette området også.
Vil bare opplyse deg om at jeg har et par IMF TLS 50 Mk II som ble kjøpt i 1982.
Sjelden gode høyttalere.Har modifisert delefilteret men det har ikke forandret
noe, bare blitt bedre.

PS: Bygger du dine påstander på egne erfaringer, eller er det bare løse teorier ?

Cadillacman

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
21.172
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Cadillacman skrev:
lars_erik skrev:
Vil bare opplyse deg om at jeg har et par IMF TLS 50 Mk II som ble kjøpt i 1982.
noe, bare blitt bedre.

PS: Bygger du dine påstander på egne erfaringer, eller er det bare løse teorier ?

Cadillacman
Egne erfaringer, selvsagt. Enn du? Prøvd noen nye høyttalere de siste årene? Eller er det bare løse teorier at gammelt er best/like bra?

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.286
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
lars_erik skrev:
Cadillacman skrev:
lars_erik skrev:
noe, bare blitt bedre.

Cadillacman
Egne erfaringer, selvsagt. Enn du? Prøvd noen nye høyttalere de siste årene? Eller er det bare løse teorier at gammelt er best/like bra?
Hvilke har du prøvd lars-erik og hva gjør de nye entydig bedre ?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.602
Torget vurderinger
24
Audiophile-Arve skrev:
Kva er grunnen til at så mange av oss seier så vakre ord om Beverigde, og så har vi aldri hatt dei i hus?
Eg har god unnskyldning - dårleg råd den tida då dei var i handelen.
Min unnskyldning er i hvertfall helt relevant - var på den tiden dritlei utstyr som gikk i stykker, og med lange ventetider på deler etc. Dette var symptomatisk for rør og elektrostater på den tiden. Derfor kjøpte ikke jeg Beveridge.

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
21.172
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
HCS skrev:
lars_erik skrev:
Cadillacman skrev:
lars_erik skrev:
noe, bare blitt bedre.

Cadillacman
Hvilke har du prøvd lars-erik og hva gjør de nye entydig bedre ?
Jeg har prøvd Infinity, System Audio, Dali, Gemme Audio, mm. Samt lyttet til en hel del opp gjennom årene. Det som er bedre nå, er særlig oppløsning. Diskanten er bedre enn før. Mange vil hevde at basskontrollen også er bedre. Hva man mener er "best", er jo selvsagt opp til egne preferanser. Men jeg står ved påstanden om at verden går framover ;)

Topp Bunn