Nye vs gamle høytalere

Cadillacman

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.10.2007
Antall liker
120
Torget vurderinger
0
lars_erik skrev:
Cadillacman skrev:
lars_erik skrev:
Verden har ikke stått stille de siste årene. Nyere høyttalere er mye bedre enn eldre. Verden går framover på dette området også.
Vil bare opplyse deg om at jeg har et par IMF TLS 50 Mk II som ble kjøpt i 1982.
Sjelden gode høyttalere.Har modifisert delefilteret men det har ikke forandret
noe, bare blitt bedre.

PS: Bygger du dine påstander på egne erfaringer, eller er det bare løse teorier ?

Cadillacman
Egne erfaringer, selvsagt. Enn du? Prøvd noen nye høyttalere de siste årene? Eller er det bare løse teorier at gammelt er best/like bra?
Hva mener du med gammelt 5-10 år.Hva mener du er den store forskjellen? Prinsippet er det jo liten forskjell på.Komponenter i delefilter kan jo ha blitt bedre, men ikke vesentlig.

Cadillacman

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
21.173
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Cadillacman skrev:
lars_erik skrev:
Cadillacman skrev:
lars_erik skrev:
Verden har ikke stått stille de siste årene. Nyere høyttalere er mye bedre enn eldre. Verden går framover på dette området også.
Vil bare opplyse deg om at jeg har et par IMF TLS 50 Mk II som ble kjøpt i 1982.
noe, bare blitt bedre.

PS: Bygger du dine påstander på egne erfaringer, eller er det bare løse teorier ?

Cadillacman
Egne erfaringer, selvsagt. Enn du? Prøvd noen nye høyttalere de siste årene? Eller er det bare løse teorier at gammelt er best/like bra?
Hva mener du med gammelt 5-10 år.Hva mener du er den store forskjellen? Prinsippet er det jo liten forskjell på.Komponenter i delefilter kan jo ha blitt bedre, men ikke vesentlig.

Cadillacman
Delefiltrene vet jeg for lite om. Men elementene har blitt bedre, særlig diskantelementene. Resonansen og spredning har også blitt mer kontrolert. Oppløsningen er mye bedre. Jeg hørte musikk på 70 og 80-tallet også, og vil nok hevde at dagens høyttalere er bedre. Men den enkeltes preferanser kan man jo ikke diskutere.

Cadillacman

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.10.2007
Antall liker
120
Torget vurderinger
0
Er det generelt for høyttalere av nyere dato du sikter til, eller er det en spesiell høyttaler du tenker på.

Cadillacman

uob

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2009
Antall liker
89
Sted
Oppegård
lars_erik skrev:
Cadillacman skrev:
lars_erik skrev:
Cadillacman skrev:
lars_erik skrev:
noe, bare blitt bedre.

Cadillacman

Cadillacman
Delefiltrene vet jeg for lite om. Men elementene har blitt bedre, særlig diskantelementene. Resonansen og spredning har også blitt mer kontrolert. Oppløsningen er mye bedre. Jeg hørte musikk på 70 og 80-tallet også, og vil nok hevde at dagens høyttalere er bedre. Men den enkeltes preferanser kan man jo ikke diskutere.
Verden går fremover, og generelt har alt blitt bedre, men det er mye mindre forskjell en mange vil at man skal tro. Jeg har de senere årene prøvd en del forskjellig utstyr mot hverandre, (gammelt kontra nytt) og forskjellene er ikke veldig store. Nye høytaler kan være litt mere oppløst i toppen, men det er ikke stor forskjell. Det eneste stedet hvor det er enorme forskjeller etter min mening er på surrerunt utstyr (men det sier vel seg selv, med tanke på at det er nye systemer og datakraft har utviklet seg enormt).

(om interesert, så har jeg prøvd nye høytalere mot 20 år gamle, jeg har prøvd nye effekt forsterkere mot 20 år gamle, nye forforsterkere mot 20 år gamle. Også cd spillere (her er vel forskjellen størst, men ikke enorm). drivverk (her merker jeg ingen forskjell). Alt har vært topp utsyr nå mot topp utstyr da. )

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
21.173
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Cadillacman skrev:
Er det generelt for høyttalere av nyere dato du sikter til, eller er det en spesiell høyttaler du tenker på.

Cadillacman
Jeg har langt fra lyttet til alle høyttalere som eksisterer, men de jeg har hørt av nyere- siste 5 år- er entydig bedre enn eldre. Etter mine preferanser.
Det beste rådet jeg kan gi, er å ta seg en lytterunde. Eventuelt låne med hjem.

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
45.519
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Har heller ikke hørt på alt der ute men personlig vill jeg heller ha en 10-15år gammel high end høyttaler en noe nytt.

litt mere sjel i en eldre høyttaler synes jeg,lettere å få til.

mvh

eddie1

Banned
Ble medlem
02.10.2006
Antall liker
727
Torget vurderinger
8
Hehe enkelte her inne mener altså at utviklingen går fremover nen ikke på høytaler fronten!!!

eddie1

Banned
Ble medlem
02.10.2006
Antall liker
727
Torget vurderinger
8
lars_erik skrev:
Cadillacman skrev:

Cadillacman
Jeg har langt fra lyttet til alle høyttalere som eksisterer, men de jeg har hørt av nyere- siste 5 år- er entydig bedre enn eldre. Etter mine preferanser.
hehe verden går fremover selv om enkelte skal kverulere

J

J.J

Gjest
@Eddie1

Hva har skjedd spesifikt med høyttalerteknologi dem ti siste årene som er revolusjonerende ?

uob

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2009
Antall liker
89
Sted
Oppegård
eddie1 skrev:
Hehe enkelte her inne mener altså at utviklingen går fremover nen ikke på høytaler fronten!!!
Klart verden går fremover, men veldig sakte. Og Klipsch er vel et av de beste eksemplene på at gamle høytaler design står seg godt i dag også.

Siden du synes alle som ikke mener at det er rivende utvikling på høytalere er så latterlige så kan det være interesant å høre hvilket godt grunlag du har for å si det. (Bortsett fra at du synes paladium serien er bedre en de eldre klipsch høytalerne. Det er faktisk mange som ikke er enig med deg der foresten).

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.674
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
JENO skrev:
Audiophile-Arve skrev:
Kva er grunnen til at så mange av oss seier så vakre ord om Beverigde, og så har vi aldri hatt dei i hus?
Eg har god unnskyldning - dårleg råd den tida då dei var i handelen.
Den unnskyldningen holder ikke! :)

http://www.bevaudio.com/products.html#Model_X-1

Min unnskyldning er at jeg fortsatt har dårlig råd.
Kven har høyrt G3? Aldri sett dei omtalt nokon stad. Eg var klar over desse, men det er eit litt langt skot over dammen, handle på fjernpostordre med sonen til gründeren... Så eg har resignert og kjøpt meg noko som er greitt å forholde seg til her i landet.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.674
Sted
Torget vurderinger
0
lars_erik skrev:
Cadillacman skrev:

Cadillacman
Eit godt råd.
Sjølv tykkjer eg at det finnest fleire gamle konstruksjonar som framleis står fjellstøtt. Men det er såpass mange gode og nye ting at det er vel så freistande å kjøpe nytt, blankt og med garanti framfor gammalt og usikkert.

Cadillacman

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.10.2007
Antall liker
120
Torget vurderinger
0
lars_erik skrev:
Cadillacman skrev:

Cadillacman

Det ser ikke ut som at mange er enige med deg om alder på høyttalere.Har du så dårlig erfaring med de "gamle"?

Cadillacman
[/quote

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Antall liker
4.524
Jeg har et par Gale gs 401 fra 70-tallet. Rekonede basselementer og ny kabling, men ellers originale.

Bruker disse i "nr2-anlegget" drevet av en Phase Linear Poweramp.

Dette låter så bra, at jeg har lekt med tanken om å bygge en "all-out" rigg rundt disse høyttalerne.

I tillegg er de verdens peneste! (IMVHO)

Vedlegg

Cadillacman

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.10.2007
Antall liker
120
Torget vurderinger
0
lars_erik skrev:
Cadillacman skrev:

Cadillacman

Det ser ut som at de gamle er eldst i denne diskusjonen.
Det med andre ord få som er på din side her.

Cadillacman

eddie1

Banned
Ble medlem
02.10.2006
Antall liker
727
Torget vurderinger
8
uob skrev:
eddie1 skrev:
Klart verden går fremover, men veldig sakte. Og Klipsch er vel et av de beste eksemplene på at gamle høytaler design står seg godt i dag også.

Siden du synes alle som ikke mener at det er rivende utvikling på høytalere er så latterlige så kan det være interesant å høre hvilket godt grunlag du har for å si det. (Bortsett fra at du synes paladium serien er bedre en de eldre klipsch høytalerne. Det er faktisk mange som ikke er enig med deg der foresten).
ja hvis kasselyd farging av lyd etc er positivt så ok.klipsch selv sier noe annet men du vil alltid ha de som sier "det var bedre før" slik vil det vel alltid være

eddie1

Banned
Ble medlem
02.10.2006
Antall liker
727
Torget vurderinger
8
J.J skrev:
@Eddie1

Hva har skjedd spesifikt med høyttalerteknologi dem ti siste årene som er revolusjonerende ?
Når det gjelder klipsch så sier de selv at de har kommet langt videre med Palladiun på grunn av data teknologi som gjør at de nå er kvitt ressonanser og den typiske horn lyden etc

eddie1

Banned
Ble medlem
02.10.2006
Antall liker
727
Torget vurderinger
8
Audiophile-Arve skrev:
Men det er uansett noko eige med eit sett La Scala når det røyner på litt....
joda hatt noen timer med morro på de!

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
eddie1 skrev:
uob skrev:
eddie1 skrev:

ja hvis kasselyd farging av lyd etc er positivt så ok.klipsch selv sier noe annet men du vil alltid ha de som sier "det var bedre før" slik vil det vel alltid være
Ille her til tider men det er vel bare å bite tenna sammen og lide seg igjennom.... ::)

/jan

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
JanR skrev:
eddie1 skrev:
uob skrev:
eddie1 skrev:

Ille her til tider men det er vel bare å bite tenna sammen og lide seg igjennom.... ::)

/jan
Du må høre på orakelet og gå for paladium, for øyeblikket og sikkert ut året det eneste som duger jan

eddie1

Banned
Ble medlem
02.10.2006
Antall liker
727
Torget vurderinger
8
Spesielt merkelig med klipsch her på sentralen er at det nesten er en synd og gå for nyere klipsch!!! Her er det heritage og 3-4 rørwatt som gjelder.klipsch gjorde noe helt spinnvilt galt da de introduserte RF og Palladium.Har jo heller ikke hatt noe klipsch selv så snakker kun om hva jeg tror :mad:

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
eddie1 skrev:
Spesielt merkelig med klipsch her på sentralen er at det nesten er en synd og gå for nyere klipsch!!! Her er det heritage og 3-4 rørwatt som gjelder.klipsch gjorde noe helt spinnvilt galt da de introduserte RF og Palladium.Har jo heller ikke hatt noe klipsch selv så snakker kun om hva jeg tror :mad:
Så så lille venn.
Noen fortrekker mora andre dattera, sånn er det bare.

Og innimellom ber du om det ;D

Beklager OT.

/jan

J

J.J

Gjest
eddie1 skrev:
Gratulerer

eddie1

Banned
Ble medlem
02.10.2006
Antall liker
727
Torget vurderinger
8
JanR skrev:
eddie1 skrev:
Så så lille venn.
Noen fortrekker mora andre dattera, sånn er det bare.

Og innimellom ber du om det ;D

Beklager OT.

/jan
hehe vil vel heller si at en del feil valg tidligere kommer fra råd jeg har fulgt her inne akkurat som den gangen jeg ble lurt til å tro at en an på 10w skulle få heritage til og rocke hehe neida heritage er kule party høytalere men ikke noe for seriøs lytting

eddie1

Banned
Ble medlem
02.10.2006
Antall liker
727
Torget vurderinger
8
:D nei nå skal jeg slutte og erte! Klipsch er vel en av få som har klart og henge med så lenge de har gjort.Elsker Heritage selv...

Vapor

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2002
Antall liker
201
Sted
Bergen
Osteaktig nei nå skal jeg slutte og erte! Klipsch er vel en av få som har klart og henge med så lenge de har gjort.Elsker Heritage selv...
hehe...den ertingen nappet jeg på ;D var i gang å si hva jeg mente om at heritage var party høyttalere ;D ;D ;D

eddie1

Banned
Ble medlem
02.10.2006
Antall liker
727
Torget vurderinger
8
Vapor skrev:
Osteaktig nei nå skal jeg slutte og erte! Klipsch er vel en av få som har klart og henge med så lenge de har gjort.Elsker Heritage selv...
hehe...den ertingen nappet jeg på ;D var i gang å si hva jeg mente om at heritage var party høyttalere ;D ;D ;D
;D Ble nesten rene "kabel" tråden her så måtte være litt slemm hehe

Music4all

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.04.2009
Antall liker
7
Hmm, hva skal man si når andre mener mine New Stratus fra 1992 omtrent er på nivå med Gradient Revolution da, som er en relativt ny HT i forhold ? ? ;)

Mvh :)

Music4all

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.04.2009
Antall liker
7
Audiophile-Arve skrev:
Nei, partyhøgtalarar må spreie lyden 360 grader i rommet. Slike er langt dyrare.
Ikke sant Arve, MBL til ca 400 K f. eks ;D Er dine ferdig innspilt nå da, og er du fornøyd ? ? :) God jul :)

Music4all

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.04.2009
Antall liker
7
eddie1 skrev:
Vapor skrev:
Jah, begynte å minne meg om en av de "koselige" krangletrådene i kabelhjørnet ;D ;D God jul :)

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
796
Torget vurderinger
5
eddie1 skrev:
Tenkte jeg også :)
Utrolig hva det kan krangles om, noen tar det tydelig litt for mye til seg :)

Og noen mener det er "to sider" i saken ;D

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
DoMentor skrev:
Hmm, hva skal man si når andre mener mine New Stratus fra 1992 omtrent er på nivå med Gradient Revolution da, som er en relativt ny HT i forhold ? ? ;)

Hvordan er de i forhold til psb gold?

Music4all

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.04.2009
Antall liker
7
Holmium skrev:
eddie1 skrev:
Tenkte jeg også :)
Utrolig hva det kan krangles om, noen tar det tydelig litt for mye til seg :)

Og noen mener det er "to sider" i saken ;D
Ikke sant du ;D God jul :)

Music4all

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.04.2009
Antall liker
7
65finger skrev:
DoMentor skrev:

Aner ikke, har aldri hørt Gold, men mine er uorginale sånn sett pga at jeg satte inn RA Blue Standard internkabler i de :) God jul :)

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
45.519
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
DoMentor skrev:
65finger skrev:
DoMentor skrev:

Aner ikke, har aldri hørt Gold, men mine er uorginale sånn sett pga at jeg satte inn RA Blue Standard internkabler i de :) God jul :)

Gold er mange klasser over hvis man bare gir dem nok krefter ;)
Har hatt alt av Psb i hus fra den gamle serien.

Tviler på at å skifte internkabling forandrer hele signaturen.

mvh

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.674
Sted
Torget vurderinger
0
DoMentor skrev:
Audiophile-Arve skrev:
Nei, partyhøgtalarar må spreie lyden 360 grader i rommet. Slike er langt dyrare.
Ikke sant Arve, MBL til ca 400 K f. eks ;D Er dine ferdig innspilt nå da, og er du fornøyd ? ? :) God jul :)

Utmerka partyhøgtalar, eg er veldig fornøgd og har aldri hatt betre partyhøgtalar i huset nokonsinne....kan trygt tilråde innkjøp.

Music4all

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.04.2009
Antall liker
7
motoren skrev:
DoMentor skrev:
65finger skrev:
DoMentor skrev:

Gold er mange klasser over hvis man bare gir dem nok krefter ;)
Har hatt alt av Psb i hus fra den gamle serien.

Tviler på at å skifte internkabling forandrer hele signaturen.

mvh
Meget mulig, men er kjempefornøyd jeg ikke minst mht at jeg ga HELE 300 spenn for de i en bruktsjappe, så mere lyd pr. krone skal du vel lete lenge etter, jah ;D

Tja, de spiller enda mer luftig, oppløst og homogent etter at jeg kasta ut de tynne og gamle kobberkablene og satte inn Roald sine snadderkabler iallefall, så det så, hah ;D God jul, forresten :)

Topp Bunn