Nye stativhøytalere

gabbe

Medlem
Ble medlem
22.11.2006
Innlegg
26
Antall liker
0
Nå har jeg igjen blitt oppsøkt av oppgraderingsspøkelset, og nye stativhøytalere står for tur. Har en Cayin 252b forsterker og et meget bra lydkort (M-Audio 410) som signalkilde. I tillegg har jeg en gammel Technichs platespiller som etterhvert skal byttes ut i en Rega P3. Har akkurat rukket å bli 17 år så jeg bor forsatt hjemme på gutterommet. Rommet er i underkant av 30 m2, men det er skråtak og høytalerene er nødt til å stå langs langveggen... Av musikk går det i rock, indie, singer-songwriter etc.

Har planer om å kjøpe høytalerene brukt og budsjettet ligger mellom 5-10 k. Vil selvfølgelig kjøpe billigst mulig, men får jeg et veldig bra tilbud på noe som ligger i øvre del av budsjettet kan det hende jeg slår til.

Er ute etter noen høytalere som matcher min forsterker (Cayin 252b) meget bra. Har ikke fått testet ut så mange høytalere, så derfor håper jeg dere kan hjelpe meg å finne frem til den ultimate høytaler for mitt anlegg!

Høytalere jeg har sett på til nå:
Audiovector M1 signatur (nypris 14000)
Sonus Faber Concertino Domus (nypris 9000)
System Audio SA2K (nypris 24000) hadde vært en drøm, men det skal noe til denne går billig nok på bruktmarkedet.

På forhånd takk for hjelp!
 

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Innlegg
4.960
Antall liker
517
hei !

hørte engang på de nevnte System Audio minimonitorene.Du verden for et trøkk og en lyd ! de var koblet opp med Vincents monoblokker hos HCK.hadde jeg hatt et kvart hundre tusen hadde jeg valgt desse fremfor B&W Nautilus 805 !

mvh. s,
 

gabbe

Medlem
Ble medlem
22.11.2006
Innlegg
26
Antall liker
0
SA høytalerene er de eneste jeg har hørt og jeg hadde det samme inntrykket selv av disse høytalerene! Fantastiske! Bare synd de koster såpass :p
 

gabbe

Medlem
Ble medlem
22.11.2006
Innlegg
26
Antall liker
0
Begynner å helle litt mot Sonus Faber. Noen som har peiling på hvordan matchen mellom Cayin og disse er?
 

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Innlegg
1.703
Antall liker
296
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
gabbe skrev:
Begynner å helle litt mot Sonus Faber. Noen som har peiling på hvordan matchen mellom Cayin og disse er?
Morten på Norsk Audioteknikk forhandler Cayin; han kan sikkert gi råd!
Dynaudio kanskje?
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.351
Antall liker
35.069
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Har hørt Concertino Domus både på Rotel, EC og Atoll.. SF'ene har altid vært en opplevelse å høre! Tror de vil passe godt til Cayin også jeg..
 

vsk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.06.2006
Innlegg
145
Antall liker
47
Sted
Oslo
Torget vurderinger
9
Anbefaler også å låne et øre (og øye; de er lekre) til Monitor Audio GS10. Glimrende liten høyttaler som jeg tror ikke er noen håpløs match med forsterkeren ettersom de med fordel kan ha litt krefter å leke med - noe 252b har. Lykke til!
 

Ivaols

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.12.2004
Innlegg
1.190
Antall liker
507
Sted
Flekkerøy
Hei.

Har hørt en stativhøyttaler som imponerte meg stort. Vet ikke om den matcher din forsterker, men det kan du eventuelt få en mening om fra han som driver sjappa.

Krix Equinox, hørt hos PM Audio. Gjennomsiktige, utrolig bredt, dypt og presist lydbilde. Satt bare og måpte.

Ellers var jeg nede hos Maxwell hi fi i Kristiansand, han har fått inn et nytt merke jeg dessverre ikke husker navnet på. Innehaverens favorittmerke som han endelig hadde fått distribusjon på. Hørte de i butikken, likte lyden svært godt. Veldig bra trøkk. Nøytrale. Har du mulighet for å besøke Maxwell hi fi er det herved anbefalt.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.351
Antall liker
35.069
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Gummitarzan skrev:
Ellers var jeg nede hos Maxwell hi fi i Kristiansand, han har fått inn et nytt merke jeg dessverre ikke husker navnet på. Innehaverens favorittmerke som han endelig hadde fått distribusjon på. Hørte de i butikken, likte lyden svært godt. Veldig bra trøkk. Nøytrale. Har du mulighet for å besøke Maxwell hi fi er det herved anbefalt.
Hvordan så de ut?
 

gabbe

Medlem
Ble medlem
22.11.2006
Innlegg
26
Antall liker
0
Takker for svar og tips om høytalere alle sammen! Dynaudio Focus 140 frister veldig, men finner på bruktmarkedet for tiden. Har hørt mye snakk om at Focus 140 er kresen på forsterker, men Morten på norsk audio teknikk mente den fungerte meget bra sammen med Cayin.
 
K

Konrad_Johnsen

Gjest
gabbe skrev:
Har hørt mye snakk om at Focus 140 er kresen på forsterker, men Morten på norsk audio teknikk mente den fungerte meget bra sammen med Cayin.
Hei

Den er ikke spesielt kresen på valg av forsterker, mye grunnet den kroppslige varme lyden.
For eksempel Dali Mentor 2 vil kunne oppleves som adskillig mer krevende.

Men for all del, den vil belønne deg rikelig med oppgradering på elektronikken og kan være med en langt stykke på veien.
Her spiller den med elektronikk til ca 30-35k og den bremser ikke ennå. ;)

Mvh
Rolf
 

gabbe

Medlem
Ble medlem
22.11.2006
Innlegg
26
Antall liker
0
RoDa skrev:
gabbe skrev:
Har hørt mye snakk om at Focus 140 er kresen på forsterker, men Morten på norsk audio teknikk mente den fungerte meget bra sammen med Cayin.
Hei

Den er ikke spesielt kresen på valg av forsterker, mye grunnet den kroppslige varme lyden.
For eksempel Dali Mentor 2 vil kunne oppleves som adskillig mer krevende.

Men for all del, den vil belønne deg rikelig med oppgradering på elektronikken og kan være med en langt stykke på veien.
Her spiller den med elektronikk til ca 30-35k og den bremser ikke ennå. ;)

Mvh
Rolf
Bra å høre! :) Men tror du Cayinen holder mål til disse høytalerene?
 

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.243
Antall liker
3.471
Sted
Horten
Torget vurderinger
7
Klart den gjør det, men det er jo rom for forbedring. ;)
 

Jebus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.08.2007
Innlegg
104
Antall liker
0
Er ute etter akkurat det samme som deg, så jeg følger litt med på denne tråden =) Har også vært innom tanken på Klipsch, samt at jeg gjerne skulle hørt disse xtz 99.25/26 som har fått litt skryt her og der. Hender jo det kommer fine ting fra Sverige også.
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
Gummitarzan skrev:
Ellers var jeg nede hos Maxwell hi fi i Kristiansand, han har fått inn et nytt merke jeg dessverre ikke husker navnet på. Innehaverens favorittmerke som han endelig hadde fått distribusjon på.
De heter Harbeth, og er i en liga for seg selv. Enormt bra.
 
K

Konrad_Johnsen

Gjest
gabbe skrev:
Bra å høre! :) Men tror du Cayinen holder mål til disse høytalerene?
Da vil jeg måtte gjette/tro, Morten på NAT gir nok bedre svar på dette enn meg.
Har du mulighet til å lytte hos NAT?

Mvh
Rolf
 

gabbe

Medlem
Ble medlem
22.11.2006
Innlegg
26
Antall liker
0
Har desverre ikke mulighet å lytte da jeg befinner meg i en helt annen del av landet :(

Men som sagt mente han jo at denne kombinasjonen fungerte bra...
 

plast

Hi-Fi interessert
Ble medlem
24.12.2006
Innlegg
55
Antall liker
2
Om min mening teller noe, så er jeg i alle fall strålende fornøyd med mine Dynaudio Focus 110.
Focus 140 har jeg ikke hørt, men de er visstnok enda bedre.
 
Topp Bunn