Forsterkere Nye Pro-Ject MaiA DS, erfaringer?

  • Trådstarter Kleine Freiheit
  • Startdato
K

Kleine Freiheit

Gjest
Hei

Vurderer å downsize litt i stereobenken. Tenker på å bytte ut Marantz PM KI Pearl med noe mindre.
Har funnet en korttest i tyske Stereo (får bra skussmål) av denne oppgraderte MaiA:

Pro-Ject MaiA DS stereoforsterker med DAC - Sølv

Skal brukes sammen med det som står i signaturen. Kraft nok burde den ha for Klipschene. Litt skeptisk når det gjelder innebygd RIAA, men på den andre side står for tiden Tidal Hifi gjennom Sonos Connect for 95% av musikken.

Har noen erfaring med denne nye fra Pro-Ject? Den gamle har jevnt over fått bra skussmål.

Vurderer ellers også (nesten seriøst) å steget helt ut, og gå over til 2 Sonos play:5. Noen erfaringer opp mot normal stereo?

Mvh
Kleine
 

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Innlegg
2.181
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Jeg snuser litt på samme problemstilling - jeg trenger et kompakt sett med rimelig elektronikk - fra digital inngang og frem til høyttalerne.

Maia virker som en potensielt god løsning på utfordringen, men jeg skulle gjerne ha sammenlignet med andre løsninger - eventuelt rimeligere løsninger også..
 

sirop

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.12.2007
Innlegg
1.102
Antall liker
213
Torget vurderinger
4
Tror disse Pro-Ject forsterkerne har fått litt "middels" tilbakemeldinger i tester.
Men til rundt 5000kr så har det jo etterhvert kommet endel integrerte med dac og riaa.

Jeg har hatt diverse rimelige løsninger, og mest for pengene per krone til nå synes jeg har vært Marantz PM6005 som jeg forøvrig hadde samtidig som Hegel H100 og Electrocompaniet PI-2. Hegel var mer oppløst i toppen og hadde mer power, mens jeg synes faktisk Marantzen va vel så morro å høre musikk på, spesielt på lavere og moderat lydnivå.
 
X

X186841

Gjest
Har prøvd endel av både DS og RS serien med box,er fra Pro-Ject. RS stereobox var det ihvertfall elendig lyd på, samme med streameren DSNet.
Dac box rs, Stream box rs, Pre box rs digital og RS monoblokkene var helt greie. Men kvaliteten var ikke noe å skryte av. RS pre med defekt fjerkontroll mottaker, Stream box rs med feil strømforsyning, stereo box rs med en død utgang, ekstern strømforsyning til mono blokker som durer meget høyt osv.
Gikk jo greit å få levert tilbake/byttet , men turte ikke prøve MAIA DS etter alle de dårlige opplevelsene.
 
K

Kleine Freiheit

Gjest
Litt av poenget var å redusere plassbehovet, og gå bort fra standard bredde etc.

Jeg har bestilt en MaiA DS. Er også litt spent på kvaliteten. Vurderte også NAD D3020, men den er litt vel plastic-fantastic. Vurderte også en Brio-R, men har hatt den før og er ikke glad høyglansfinishen på fronten.

Det skal bli interessant å se hvordan MaiA er - har alltids 14-dagers angrerett hvis det viser seg å være ræl.

Har bare hatt en Tubebox 2 for noen år siden, og jeg hadde ingenting å utsette på den.

Et annet alternativ er ny Sonos Connect Amp eller en effektforsterker+RIAA til eksisterende Connect.

Tror nok ikke at jeg klarer å selge Heresy og gå over til 2 stk Play 5:)
 

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Innlegg
2.181
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Det blir spennende å høre hvordan det går. Jeg har et par PSB Imagine Mini som trenger litt watt, men virker ellers å spille greit. Har de, av ulike årsaker, koblet opp mot Hegel HD20 og Chapter Precis 250S. De vokste litt av den elektronikken..!
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.310
Antall liker
16.930
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Jeg har bestilt en MaiA DS. Er også litt spent på kvaliteten.
Det blir spennende å høre dine betraktninger ettervert. Har selv den "gamle" MaiA og er meget fornøyd med den. Lydkvaliteten på selve amp`n synes jeg er overraskende bra, det samme med htlf-utgangen. Dac`n er helt tilfredsstillende (for mitt bruk). Det svakeste kortet er Riaa-trinnet. Det er ikke allverden, så jeg kjører separat PhonoBox S i det oppsettet.
 
K

Kleine Freiheit

Gjest
Kommer til å returnere MaiA DS.
Allerede ved kl.9 på volumet er lyd fra annen signalkilde gjennom line2 hørbar gjennom phonoinngangen-line1.
Det er også generelt høy støy via phonoinngangen.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.310
Antall liker
16.930
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Hmmm.
Har faktisk ikke testet det på min MaiA - dvs m/lyd fra 2 kilder samtidig. Det må prøves.

Støy er derimot ingen issue m/unntak av USB-inngangen som av en eller annen årsak suser litt helt til kilden aktiviseres.
Det er nok noen konstruksjonsutfordringer ved å stappe såpass mye inn i et lite kabinett.
 
K

Kleine Freiheit

Gjest
Men det må sies: det lille jeg prøvde gav den lydmessig et godt inntrykk. Hadde jeg ikke trengt phono hadde den kanskje blitt.
 
  • Liker
Reaksjoner: ptb
K

Kleine Freiheit

Gjest
Vurderer Rotel RA-11. Den har standard bredde, men er lav nok til å passe i benken.
 
K

Kleine Freiheit

Gjest
Takk for tipsene, men jeg vil ha et minimum av bokser. Innebygd MM-RIAA er et must. Pluss minimum en analog til TV og enten analog eller digital m.dac til Sonos Connect.

Men det og høydefaktoren begrenser mildt sagt utvalget.
Brio-R, Rotel RA-11, noen flere?

Skal inn i benken under hyllen. Høyden er 13cm, og litt luft bør forsterkeren få. Selv om den ikke nødvendigvis blir drevet så hardt foran Klipsch Heresy.


20160308_201808.jpg
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Med såpass lite luft over forsterker, er det vel strengt tatt kun kl D som kan anbefales. Leveres Nuprime IDA 8 med RIIA? Koster noen lapper mer enn Maia DS, men har også mer krefter...

mvh
Proffen
 
K

Kleine Freiheit

Gjest
Har sjekket bruksanvisningen til Rotel RA-11. Minimum 10 cm er anbefalt.

Men på den andre side er det 6cm ved bruk av Rotel, og den vil aldri bli brukt i nærheten av max.
 
Sist redigert:

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.915
Antall liker
17.104
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Rart å se på ting med andre briller. Jeg ser masse plass både over, under og sikkert inne I benken også - til minst noen rørblokker.:D

Kl D er nevnt. Det ligger jo noen Devialet på brukten.
 
Sist redigert:
K

Kleine Freiheit

Gjest
Hvis jeg dropper å koble TV til anlegget kan jeg for den del gå for platespiller->riaa->sonos connect-effektforsterker. Evt connect amp.

Kildene står fast: sonos+platespiller, evt tv.
Muligheter, muligheter, muligheter.
 

Drammen lyd

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2012
Innlegg
764
Antall liker
388
Svenske Holographic Audio har jo noen søte små bokser.
 
Topp Bunn