Nye naboer i etasjen over.....

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Innlegg
2.318
Antall liker
886
De beistene der må snarest ut hvis du ikke vil ha naboen på døren med hagle istedenfor velkomstklem. Vi har allerede mistet nok HFS'ere i aggresjonsrusen til naboer med nedslitte (lyd)nerver. Ikke en til, vi kan ikke miste en til.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
For meg virker det som om SilverSurfer har planer om noen enda større beist. Med mindre jeg har misforstått det hele - og at "markere seg fra dag én" betyr fyrstikkeskestore høyttalere utelukkende i den hensikt å fremstå som snill gutt fra dag én.
 

Silversurfer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.03.2004
Innlegg
413
Antall liker
7
Torget vurderinger
1
Ja spørsmålet var om å skaffe seg disse for å slippe å ha venner i oppgangen... :)

Bare det å bære de opp hadde nok satt skrekken i de fleste av naboene, fin "practical joke" !
 

Silversurfer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.03.2004
Innlegg
413
Antall liker
7
Torget vurderinger
1
BMI på 32 på de der , nytt måltall på HT?
 
S

Stereo_Mono

Gjest
Ikke helt i samme BMI klasse, men glemmer aldri ansiktet til naboen, når en kompis og meg kom bærende opp trappen med Kef Refrence Model 4 HT mine :)
 

Vedlegg

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
digiman skrev:
Ikke helt i samme BMI klasse, men glemmer aldri ansiktet til naboen, når en kompis og meg kom bærende opp trappen med Kef Refrence Model 4 HT mine :)
Hehe - mye er vunnet hvis man tar tyren ved hornene. Jeg fikk nye naboer i leiligheten under sist helg - og siden de andre i styret allerede har reist avgårde på ferie, så jeg det, i kraft av å være eneste gjenværende styremedlem, som min oppgave å hilse et noe eldre ektepar velkommen. "Og forresten er jeg veldig glad i å spille musikk", sa jeg, "har tre ganske heftige steroanlegg". Da ble det en påfallende flakking med blikket - "du spiller ikke mye bass, håper jeg?".....

Det endte med at jeg inviterte dem inn til meg, satte på noe ganske basskraftig musikk på et nivå som lå godt over det jeg pleier å ligge på til vanlig - og så gikk vi sammen inn i leiligheten deres, lukket døren og lyttet. Det var knapt en lyd å høre i leiligheten deres - visste for såvidt det på forhånd, siden jeg hadde testet med dem som bodde der før - og man kunne formelig høre at de pustet lettet ut. "Dere får bare si fra hvis det blirfor ille", avsluttet jeg med - ganske trygg på at det pleier de veldig sjelden å gjøre. Ikke etter en slik grundig og vennlig demo.
 
N

nb

Gjest
SilverSurfer skrev:
Utmerket taktikk! ;D
Samme taktikk funker garantert ikke i en Frogner-bygård fra 1890 eller deromkring. Jeg var ekstremt happy med at leiligheten under min stort sett stod ubebodd og residensen var såpass stor at det var temmelig langt fra mitt anlegg til vegg-i-vegg-naboen.
 

EiK

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2007
Innlegg
1.207
Antall liker
714
Sted
Haslum
Torget vurderinger
3
Lærebok på hvordan man skal gjøre det, Ulf-B

Blir ikke så lett å klage nå for dem.

Er belemret på en nabo som har tatt på seg offerrollen, og derved følger seg beretiget til å klage uansett. Han nytter det ikke å gjøre slik med. Er bare å spille musik har jeg funnet ut . Den andre naboen har jo aldri klaget, så det kan nok ikke være så ille.
 
N

nb

Gjest
EiK skrev:
Er belemret på en nabo som har tatt på seg offerrollen, og derved følger seg beretiget til å klage uansett. Han nytter det ikke å gjøre slik med. Er bare å spille musik har jeg funnet ut . Den andre naboen har jo aldri klaget, så det kan nok ikke være så ille.
Terskelen for irritasjon er veldig varierende, uansett hva det gjelder. Noen tåler hvasomhelst mens enkelte som bor i bygård er sure fordi de unge folkene som har flyttet inn etasjen over lager mer støy enn hva tante Olga som bodde der fra 1931-2008 gjorde. Etter å ha bodd mine år i leiligheter slår det meg at ganske mange som bor innenfor ring 2 i Oslo egentlig burde bo langt pokkersivold ute på landsbygda så mye som naboene irriterer de.

En fyr som bodde over en veninne av meg ringte på for klage hver gang hun støvsugde.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
nb: Jeg har selv bodd i en bygård på Frogner - bygget rundt 1895 - og det blir en helt annen skål. Men generelt tror jeg mer på konstruktivt samarbeid fremfor konfrontasjon - i hvert fall som åpningstrekk. I verste fall får man gjøre Al Capone's ord til sine: "Man kommer lenger med et vennlig ord og en revolver, enn med bare et vennlig ord."

EiK: Jeg tror ikke det blir lett å klage for dem, men jeg hjelper til. Passer på å lukke terrassedør og vinduer og slikt når jeg skal dra på litt. Velger det av stereoanleggene mine som ligger lengst fra soverommet deres når jeg skal spille musikk utover kvelden. Prøver å finne ut av døgnrytmen deres - kan hende kan jeg få noen gode musikkstunder mens de er ute og handler, er ute på sykkeltur eller hva vet jeg?
 

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Innlegg
2.778
Antall liker
718
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
Kul tråd! :D
Skulle det skjære seg helt, Kjøp billig tomt i hobøl og bygg et hus der. Da kan man spille så høyt man vil uten hissige naboer.

Har man behov for å krangle med naboene? Flytt inn i obos blokk type 1950. Ha vindu oppe og spill musikk høyt fra kl. 18 til kl. 06 om morgene. Konstant høyt Bare på hverdager.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Datteren min og mannen hennes har en åndssvak tulling i leiligheten over. Foreldrene hans har kjøpt leiligheten bare for at junior skal kunne ha et sted å bo mens han - tror de - studerer. Leilighetene i blokken er som i blokker flest - greit ordnet med stue over stue, soverom over soverom, kjøkken over kjøkken etc. Hadde denne åndssvake tullingen spilt musikk i stuen, hadde dette vært en ikke-sak - men denne tullingen av en nabo har innredet soverommet rett over datterens soverom som hifi-rommet med stor "H" - og der kan han ganske jevnlig finne på å spille på maks volum kl 03 på natten. Med åpent vindu ut mot bakgården. Han blir like overrasket hver gang noen klager - vokabularet hans er stort sett begrenset til et stort og langtrukkent "Hææææ?". Godt at man ikke er bevæpnet, sier jeg bare.
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.955
Antall liker
1.293
Sted
Nadadouro, Portugal
Ja, flyttet i ny leilighet, viser seg at de fleste her er unge hvor foreldrene har kjøpt leiligheten til de.
Ordensreglene siger der skal være ro etter 23.00, likevel sitter noen å spiller guitar og synger ute på balkongen ved midnat. Over oss er der vilde fester noen ganger, musikken drøner og folk skriker til kl. 03.00.
Ingen setter opp nabovarsel heller....
Bakgården er desverre liten med høye murer rundt om så enhver lyd forsterker enormt, selv prating i mobil på balkongen kan være slitsomt å høre på faktisk.
Vi er desverre noen der må tidlig opp for å komme på jobb selv i helgene.
Jeg deler ut ordensregler i postkassene av og til.
 

Geir Kristiansen

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.01.2011
Innlegg
2.853
Antall liker
2.281
Sted
Tromsø
Hvis naboene blir skremt av anlegget mitt så viser jeg dem slagverket til sønnen min og da skjønner de flste at slaget er tapt. ;D
 

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Innlegg
11.893
Antall liker
26.729
Sted
Oslo/Grebbestad
Har kun en naboer på siden av meg som godt skulle kunne høre meg, men hon er døv! men føler sikkert bassen, iværtfall på hjemmekino :-X
 

Skrotnisse

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.03.2006
Innlegg
231
Antall liker
129
Torget vurderinger
1
SilverSurfer skrev:
Ny nabo i etasjen over , på tide å handle nye HT for å markere seg fra dag en? ;D ::)

Ha god sommer!!
Disse høytalerne har fungert overraskende godt i forhold til naboene over så vel som vegg-i-vegg, over gangen, og i resten av bygget. De få gangene de nærmeste har valgt å støye som et uvær litt for seint har det bare vært å legge inn ett par ekstra knepp på volumkontrollen så har de dempa seg kjapt gitt ;D
 

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
1.475
Antall liker
996
Faderen har vært kompis med en fyr siden de var en neve store, og moren til denne kompisen var en sindig og musikkglad dame i slutten av sekstiårene. Hun leide ut hybelen i huset til studenter, og den nyeste leieboeren kom bærende på en gulvstående konstruksjon. Han advarte høflig om at han interesserte seg for musikk og likte å spille litt høyt iblant...

"Åh, det går nok helt fint. Jeg kan fint overdøve deg om jeg vil uansett" svarte hun og kniste ;D

En dansk venn av familien er DIY-nisse og har konstruert et utall høyttalere for dem iløpet av årene. I stuen på akkurat dette tidspunktet stod det en sak med fem stykk Richard Allan Golden Eight i hver kasse, drevet av en Pioneer-amp med saftig matchvekt... ;)
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.579
Antall liker
2.772
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
For en tid tilbake var det laugskveld, musikk på noe over moderat lydnivå og aktiv lytting.....
Dagen etter ringte det på døren, og jeg tenkte "shit".........
Da var det naboen under som stod utenfor.
MEN; suprise, det hun lurte på, var hva han svensken het, som vi spilte kvelden før..... ;D
Lars Winnerbeck var seff svaret, og naboen tuslet godt fornøyd hjem igjen, trolig for å rote ham frem via Spotify... ;D

Så herlig harmonisk kan det av og til være... ;D

mvh
Proffen
 

EiK

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2007
Innlegg
1.207
Antall liker
714
Sted
Haslum
Torget vurderinger
3
Det er sånne naboer vil vil ha... :)

Jeg hadde også tidligere en "drømme"nabo. På en søndag etter at jeg har spilt musikk til langt på natt, så kunne fruen i huset si: -Å så fin musikk du spilte i går. Den var så fin å sovne til.

Det hører med til historien at de hadde soverom i kjelleren i rekkehuset, kun et par-tre meter fra mine 20hz høyttalere......Gubben hørte ikke noe, han bare sov ;D
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Kjendis skrev:
Kul tråd! :D
Skulle det skjære seg helt, Kjøp billig tomt i hobøl og bygg et hus der. Da kan man spille så høyt man vil uten hissige naboer.
Hehe - jeg kjenner ikke til hva slags tomtestørrelser man kan få i Hobøl - men ute i Asker, som jeg altså flyttet fra tidligere i år, bodde vi i et område med tomter på oppimot 2 mål - hvilket skulle tilsi at naboene ikke var plagsomt tett innpå. Og likevel - min hyggelige nabofrue hadde det i en periode med å åpne terrassedøren på vidt gap og sette på musikk på full guffe når hun skulle ut i hagen og klippe gresset, luke fjerntliggende blomsterbed og slikt. Musikk til arbeidet - som hørtes over hele nabolaget. M.h.t. musikk og høytspilling skjønte jeg jo fort at "her sitter jeg i glasshus" - ikke lett å klage - men da hun begynte å sette Whitney Houstons "I'll always love you" på repeat hver gang hun skulle ut og jobbe i hagen, ble det for mye for meg. "Musikken din høres VELDIG godt", sa jeg til henne - og etter det var det nærmest musestille hver gang hun var ute i hagen. Hun beklaget veldig - hun hadde rett og slett ikke tenkt på det.

For noen år siden gjorde jeg forresten en test i det huset vi altså har flyttet fra - skalket alle luker, satte på musikken så høyt som ørene mine tålte, og tok meg en runde rundt huset. Jeg ble ganske overrasket over å konstatere at selv en 20 meter oppe i oppkjørselen var det ikke noe problem å høre musikken. Antageligvis helt OK vinterstid når alle naboene - i likhet med meg - stort sett satt bak lukkede dører og vinduer - men jeg skjønte jo at dette utvilsomt ville kunne være sterkt irriterende sommerstid når man skulle sitte på terrassene sine og nyte utepils og fuglekvitter.
 

Petre

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2007
Innlegg
1.720
Antall liker
1.205
Sted
Siggerud
Vi flyttet inn der vi fortsatt bor for drøye 2 år siden, i en endeseksjon i rekkehus i et hyggelig nabolag. Etter kjøpet, men før innflytting var vi ute og rekognoserte litt, så på nabolaget og hilste på nye naboer. Fyren ved siden av oss, en forøvrig hyggelig fyr, ble behørig forberedt på at man liker da musikk, noen ganger med volum og trøkk. Ikke noe problem, sa han, han liker musikk selv.
Vel og bra. Når vi så kom trillende med flyttebiler og rygget inntil, kom han og lurte på om han kunne bidra med bærehjelp? Kom igjen, du, velkommen skal du være. Da vi åpnet bakdørene på varebilen, glodde han rett inn i 4 15'' bassere. Han ble litt lang i maska, og mumlet: ''Æ trudd no' du mente iPod, ja!'' Hahahaha. Det hører med til historien at det ble aldri noe problem. Jeg har dundret og spilt så det har vært nesten ubehagelig å være i rommet, men naboene er like blide.
Anskaffelse av en sub, plassert inntil veggen mot naboen endret heller ikke dette. Hmmm..
Jeg trenger visst større høyttalere?
 
Topp Bunn