Ønsker anbefaling Nye høyttalere

Magnb

Medlem
Ble medlem
27.08.2018
Innlegg
33
Antall liker
13
Og hvor stort var rommet dine nye høyttalere skal spille i Magnb? Fant ikke dette i tråden. Vil de ha frontvegg og sidevegger tett på, eller blir det mye luft rundt de?
Rommet er omlag 55 kvm. Men ikke helt kvadratisk. Den ene høyttaleren vil stå midt på en 8m lang vegg. Den andre omlag 1,5m fra veggen. Nærmeste veggen foran høyttalerene er ca 5 meter på den ene og 7m på den midt på veggen.
 

Magnb

Medlem
Ble medlem
27.08.2018
Innlegg
33
Antall liker
13
Og hvor stort var rommet dine nye høyttalere skal spille i Magnb? Fant ikke dette i tråden. Vil de ha frontvegg og sidevegger tett på, eller blir det mye luft rundt de?
Er det tyngre på forsterkeren å drive høyttalerene i et større rom?
 

Thomasd

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.01.2009
Innlegg
1.034
Antall liker
1.308
Sted
Ås
Torget vurderinger
2
Er det tyngre på forsterkeren å drive høyttalerene i et større rom?
Ja, det blir tyngre. Rubicon 8 vil sikkert fungere i rommet ditt om forsterkeren følger med. Kommer an på avspillingsvaner også selvfølgelig. Ikke alle som er ute etter discotek. Kan hende du får noen flere gode råd her med denne informasjonen. Kanskje du kunne hatt noe enda mere lettdrevet? Samtidig har jeg ikke noe erfaring med forsterkeren din og skal være forsiktig med å anbefale match til denne. Jeg ser den ikke dobbler i 4 ohm, men oppgitt effekt er ikke alt. Min erfaring med Dali er i hvertfall at de ikke er veldig kresne på hva de spiller greit med, men kvitterer selvsagt med bedre elektronikk som de fleste høyttalere. Jeg ville ikke hvert redd for en enda kraftigere forsterker på disse. Eller sagt på en annen måte ville jeg ikke hvert redd for en kraftigere forsterker på 55 m2 med 4 ohm høyttalere.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Johnblund: Det går ikke på det. Det det går på er å få tingene så UANSTRENGT som mulig. Dali selv er faktisk enige med meg, og de har ikke akkurat bygget lettdrevent de siste ti år heller. Selv den gamle Dali 104 bekrefter det jeg skriver her oppe. De har hele 94 dB følsomhet, men det er imepedansen som gjør at de først våkner med en velkonstruert, strømsterk hundrewatter i ryggen. Det veit jeg godt, da jeg har eid disse i noen år som ung. 90, 5 dB er LAVT, ja. For en såpass stor konstruksjon som R8. Hadde den derimot hatt 92+...noe helt annet. En bekjent har derimot fått eksepsjonelt gode resultater med Rubicon 8 og...BLADELIUS YMER. Det er til gjengjeld en forsterker som driver hva det skulle være..

Latentfreak: Morsom, du :) Reindrift er noe annet...
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Jeg har hørt at et symfoniorkester kan spille så lite som 20db og opp til 120db.
Stemmer dette, Må en ha mye krefter hvis en skal ha det realistisk.
Men faktisk få har det realistisk. 😊

Fra 20 til 120db på 1 sek
Hjelper ikke med noe småtteri da.
Derfor jeg har 2 trafoer, både i pre og effekt 😁😜
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.331
Antall liker
3.678
Torget vurderinger
1
Dali krever jo ikke all verden av kraft for å spille musikk.. men gud bedre hva det hjelper med mye effekt og en god forsterker, lyden åpner seg totalt på en helt annen måte og man får faktisk dynamikk. Ingen grunn til å ha forsterker som er en flaskehals på gode høyttalere.
 

Magnb

Medlem
Ble medlem
27.08.2018
Innlegg
33
Antall liker
13
Ja, det blir tyngre. Rubicon 8 vil sikkert fungere i rommet ditt om forsterkeren følger med. Kommer an på avspillingsvaner også selvfølgelig. Ikke alle som er ute etter discotek. Kan hende du får noen flere gode råd her med denne informasjonen. Kanskje du kunne hatt noe enda mere lettdrevet? Samtidig har jeg ikke noe erfaring med forsterkeren din og skal være forsiktig med å anbefale match til denne. Jeg ser den ikke dobbler i 4 ohm, men oppgitt effekt er ikke alt. Min erfaring med Dali er i hvertfall at de ikke er veldig kresne på hva de spiller greit med, men kvitterer selvsagt med bedre elektronikk som de fleste høyttalere. Jeg ville ikke hvert redd for en enda kraftigere forsterker på disse. Eller sagt på en annen måte ville jeg ikke hvert redd for en kraftigere forsterker på 55 m2 med 4 ohm høyttalere.
Med ikke redd for mener du at jeg med fordel kunne hatt en kraftigere?
Jeg takker dere alle for en livlig diskusjon, jeg lærer mye:)
Jeg tar gjerne imot forslag til forsterkere med mer kraft enn hint 6 med veloppløst lyd til ikke mer enn 30k, nytt som brukt. Helt integrert, men kan også vurdere effekttrinn.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Latentfreak: Morsom, du :) Reindrift er noe annet...

Du svarer ikke på spørsmålet, hva er def av "rein drift" når det gjelder en høyttaler..?? Er det en teknisk måte å forklare dette på som makes sense?
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
593
Med ikke redd for mener du at jeg med fordel kunne hatt en kraftigere?
Jeg takker dere alle for en livlig diskusjon, jeg lærer mye:)
Jeg tar gjerne imot forslag til forsterkere med mer kraft enn hint 6 med veloppløst lyd til ikke mer enn 30k, nytt som brukt. Helt integrert, men kan også vurdere effekttrinn.
Det er ingen grunn til å være redd for att Hint ikke driver Rubicon 8. Det går helt fint. Hvis du liker å spille
mye høyt kan du jo vurdere kraftigere saker etter hvert.
 

Thomasd

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.01.2009
Innlegg
1.034
Antall liker
1.308
Sted
Ås
Torget vurderinger
2
Med ikke redd for mener du at jeg med fordel kunne hatt en kraftigere?
Jeg takker dere alle for en livlig diskusjon, jeg lærer mye:)
Jeg tar gjerne imot forslag til forsterkere med mer kraft enn hint 6 med veloppløst lyd til ikke mer enn 30k, nytt som brukt. Helt integrert, men kan også vurdere effekttrinn.
Ja, det mener jeg. Samtidig er jeg enig med forsell i svaret over, det går nok helt fint med Hint.
Om du tenker oppdatering også på forterkersiden ville jeg ventet på et godt kjøp på bruktmarkedet og kost meg med Hint så lenge. Det er mye bra forsterkere som er produsert og vanskelig å spå hva som dukker opp på brukten. Hegel H360 er det solgt mye av og dukker stadig opp. Gato dia 400 gir også mye kraft for pengene. Bladelius Thor. Om du har lyst til å begynne å rote med klasse A finnes det noe kraftige saker fra Xindax, men blir varme og tar stor plass. Brukt Musical Inovation eller Primare kan gi virkelig mye for pengene som separate løsninger om du skulle ramle over noe slikt. Det kan være mange gull innenfor separate løsninger om du tør satse på noe som har noen år på bena. Osv, osv, som sagt, hva som dukker opp på brukten.

Vurdere, veie og vrenge på forsterkerjakt er like moro som å kjøpe nye høyttalere. Bare å kose seg med prosessen.

Er det av plasshensyn du helst ønsker integrert løsning?
 
P

parafinoksen

Gjest
Du svarer ikke på spørsmålet, hva er def av "rein drift" når det gjelder en høyttaler..?? Er det en teknisk måte å forklare dette på som makes sense?
Antar han mener RMS (kontra peak).
 
  • Liker
Reaksjoner: HCS

Magnb

Medlem
Ble medlem
27.08.2018
Innlegg
33
Antall liker
13
Ja, det mener jeg. Samtidig er jeg enig med forsell i svaret over, det går nok helt fint med Hint.
Om du tenker oppdatering også på forterkersiden ville jeg ventet på et godt kjøp på bruktmarkedet og kost meg med Hint så lenge. Det er mye bra forsterkere som er produsert og vanskelig å spå hva som dukker opp på brukten. Hegel H360 er det solgt mye av og dukker stadig opp. Gato dia 400 gir også mye kraft for pengene. Bladelius Thor. Om du har lyst til å begynne å rote med klasse A finnes det noe kraftige saker fra Xindax, men blir varme og tar stor plass. Brukt Musical Inovation eller Primare kan gi virkelig mye for pengene som separate løsninger om du skulle ramle over noe slikt. Det kan være mange gull innenfor separate løsninger om du tør satse på noe som har noen år på bena. Osv, osv, som sagt, hva som dukker opp på brukten.

Vurdere, veie og vrenge på forsterkerjakt er like moro som å kjøpe nye høyttalere. Bare å kose seg med prosessen.

Er det av plasshensyn du helst ønsker integrert løsning?
Neida. Plass har jeg nok av, heller av prishensyn.
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.456
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Helt seriøst hadde jeg gått for noe Crown cdi drivecore greier hvis jeg hadde hatt veldig tungdrevne høyttalere (under 90 dB og lav/vanskelig impedans).
Glimrende dsp inkludert for EQ, voldsom kraft og upåvirket uansett impedanse , variabelt gain og låter fortreffelig. Koster attpåtil fint lite.
Først på litt mer sensitive saker hvor man kan slippe unna med litt mindre pulver ville jeg heller vurdert ting med lavere støy, feks Hypex Ncore nc400 eller Purifi - som også er ambivalent til hvor vanskelige laster høyttaleren presenterer.

Devialet 120 gikk ganske fort tom for guff på Monitor Audio Gold 200 og Platinum 200, det er vel 90w/8 ohm mener jeg.
Et problem med forsterkere med lav effekt i kombinasjon med tungdrevne høyttalere er at det er lite overskudd for plutseligheter. Resultatet er gjerne døll og/eller skarp lyd når det skal begynne å bli gøy.
 

Thomasd

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.01.2009
Innlegg
1.034
Antall liker
1.308
Sted
Ås
Torget vurderinger
2
Hva med hegel h300. Halve prisen og en del eldre. Stor forskjell i lyd på de to? Utdatert DAC?
Personlig mener jeg at ofte pre delen og dac delen er litt nedprioritert i forsterkere som har "alt" på budjett. Det er i hvertfall egne erfaringer som er gjort. Ofte også på pre del og dac det arbeides med og forbedres når det kommer nye modeller i integrerte og vil tippe største forskjellen ligger her.
Har ikke hørt H300 selv.
Hadde en H160 på hytta hvor jeg endte opp med å bruke HD25 dacen foran. Ikke himmel og hav av forskjell men djevelen ligger jo ofte i detaljene i denne hobbyen. Det var på en mindre Rubicon modell for øvrig.
 

Magnb

Medlem
Ble medlem
27.08.2018
Innlegg
33
Antall liker
13
Magnb: Den kan funke...men jeg tror du skal se på PMC/Dynaudio også...Rubicon 8 er et effektdyr, så selv med en Parasound til drift veil du ikke sitte igjen med så altfor mye reserver. Og reserver, det er en av hovednøklene til dynamikk og detaljering. Merk: Dynaudio passive er enda mer tungdrevne enn den Dalien, men de er imo også mer balanserte. Men la oss bare si at jeg godt veit hva jeg selv ville satt opp Hint 6 med- og hvorfor..Hint: Den er gulvstående, men ca. 70% så stor som Rubicon 8.
Hva? Du må oppklare hintet ditt;)
 

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Innlegg
2.776
Antall liker
717
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
Hvilken forsterker har du?
Hvis du har muligheten, så gå for gulvstående hvis du da ikke skal ha anlegget i et rom på i underkant av 15 kvadrat da. Audiovector QR5 er gulvstående som kan settes veldig nære bakvegg fordi bassrefleksen slår ned og fram.
Prøv hjemmlån også om mulig. Kanskje Spendor A4 er full treff. ?

Men hvis du skal ha stativhøyttalere som er litt store, så er det Dynaudio, Proac, PMC, ATC Spendor og Focal er gode på stativhøyttalere. Jeg nevner bare merker sm har imponert meg.

Et tips. Det fins uendelig mange høyttalere der ute. For 30 tusen, kan det hende at man kan nærme seg high-end magi.

Det fins en del butikker her i Oslo området som har stort utvalg:
Oslo Hi-fi Center, Soundgarden, Stereofil, Hi-fi klubben, Eksakt hi-fi, Duet Audio As. (De har Piega.) Lenger oppi gata finner du Norsk Audioteknikk. Han har masse spennende og masse kunnskap.
I asker ved Mc Donalds fins en diger butikk med masse utvalg, Mala Audio og i Heggedal er Gjallarhorn Audio.
Bak Toyota Rud fins Norsk AudioCenter. Må ringe og bestille time. Lykke til.
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.575
Antall liker
2.771
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Et par Pylon Amber på Finn nå - til en ok bruktpris.
Kjenner ikke selger, har ikke hørt høyttalerne, men hvis de er i nærheten av Jasper 25, ja da bør de på short listen

mvh
Proffen
 

K2

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2007
Innlegg
1.228
Antall liker
1.973
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
10
Helt seriøst hadde jeg gått for noe Crown cdi drivecore greier hvis jeg hadde hatt veldig tungdrevne høyttalere (under 90 dB og lav/vanskelig impedans).
Glimrende dsp inkludert for EQ, voldsom kraft og upåvirket uansett impedanse , variabelt gain og låter fortreffelig. Koster attpåtil fint lite.
Først på litt mer sensitive saker hvor man kan slippe unna med litt mindre pulver ville jeg heller vurdert ting med lavere støy, feks Hypex Ncore nc400 eller Purifi - som også er ambivalent til hvor vanskelige laster høyttaleren presenterer.

Devialet 120 gikk ganske fort tom for guff på Monitor Audio Gold 200 og Platinum 200, det er vel 90w/8 ohm mener jeg.
Et problem med forsterkere med lav effekt i kombinasjon med tungdrevne høyttalere er at det er lite overskudd for plutseligheter. Resultatet er gjerne døll og/eller skarp lyd når det skal begynne å bli gøy.
drivecore-amps kan med fordel også brukes på hyper-følsomme ht. med fordel. Bruker en Lexicon dd8 på mine Altec Wott med 109 db!
 

Magnb

Medlem
Ble medlem
27.08.2018
Innlegg
33
Antall liker
13
Nå som dette har dratt seg iver i en post også om forsterkere:) Hva med primare A35.2 satt opp mot Hint 6. Klart primare har en del mer power. Klasse D opp mot AB. Hvordan kan lydsignaturen sammenlignes?
 
Topp Bunn