Nye høyttalere 50-100K (HJELP)

LydKarl

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.11.2004
Antall liker
115
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
1
Noen som har noen erfaringer med De større Gradientene?.
Hei

Eg har i eige oppsett kun erfaring med MkI/II i passiv versjon. Når du seier dei større Gradientane tippar eg du tenker på aktiv versjon med basstårn. Det er nokså garantert andre her på sentralen som har høyrt meir på dette systemet enn meg, då eg kun har hatt nokre få timar foran Revolution Active systemet. For kva det er verdt; eg sit med eit (subjektivt sjølvsagt, som alltid) førsteinntrykk av at dette systemet serverer musikk med ein størrelse, dybde, autoritet, total uanstrenghet, realisme og gjennomsiktighet eg hverken før eller seinare har vore vitne til. Har høyrt på betydeleg dyrare og andre imponerande system, men dette har kun vore lynlytt på messer og derfor umulig å utbrodere noko om. Lukke til med valget uansett kva du måtte ende opp med.

Mvh. Karl

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Quad sine elektrostater ESL 2905 f.eks?
Åh... den som hadde rom og penger til det...

Min erfaring med ProAc er at de lager meget gode høyttalere, men at de minste modellene er de mest imponerende lydmessig.  De større modellene møter mer konkurranse fra andre merker.

Synes også at Piega er et utrolig spennende merke.  Koaksial-monterte diskant- og mellomtonebånd er definitvt verdt en lytt.  Har bare hørt dem på messa i Horten, men det ga mersmak.

H

hordasped

Gjest
Hei

Eg har i eige oppsett kun erfaring med MkI/II i passiv versjon. Når du seier dei større Gradientane tippar eg du tenker på aktiv versjon med basstårn. Det er nokså garantert andre her på sentralen som har høyrt meir på dette systemet enn meg, då eg kun har hatt nokre få timar foran Revolution Active systemet. For kva det er verdt; eg sit med eit (subjektivt sjølvsagt, som alltid) førsteinntrykk av at dette systemet serverer musikk med ein størrelse, dybde, autoritet, total uanstrenghet, realisme og gjennomsiktighet eg hverken før eller seinare har vore vitne til. Har høyrt på betydeleg dyrare og andre imponerande system, men dette har kun vore lynlytt på messer og derfor umulig å utbrodere noko om. Lukke til med valget uansett kva du måtte ende opp med.

Mvh. Karl
Kort beskrivelse om spillestil på De høytt.du har?

Fornøyd

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
41.898
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
20
Ligger jo en annonse her på Montana XP til 1/3 av nypris. Personlig hadde jeg
løpt bena av meg for å kjøpe disse , men jeg har allerede et par !

LydKarl

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.11.2004
Antall liker
115
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
1
Kort beskrivelse om spillestil på De høytt.du har?

Fornøyd
Hei

Sit igjen med eit inntrykk av at desse er nødt til å vere meget nøytrale. Det er kanskje det eg likar aller best med dei, utover at dei leverar eit veldig integrert/komplett/sammensydd, men stort, lydbilde. Lytteforholda er tilnærma optimale også noko utanfor sweetspot. Med mellom anna Coda forsterkeri (og riktignok 2005-utgåva av Revolution Active) hjå PM Audio saknar eg definitivt ikkje dynamikk og ikkje noko anna heller for den saks skuld. Dette må berre opplevast..

Henviser ellers til http://www.pmaudio.no/index2.php4?menu=3&produkt_id=29 for andres inntrykk av Revolution. Synest sjølv spesielt artikkelen frå TAS (The Gradient Revolution: A Measurement Supplement to REG's TAS Review, Issue 154: http://www.regonaudio.com/Gradient Revolution Loudspeaker.html) er meget interessant.

Om eg er fornøyd? Vel. Inhabil som ein fornøyd eigar alltid er; ja, eg er særdeles fornøyd. Revolution gjev meg og familien min stor musikkglede heile ettermiddagen til stor begeistring for store og små. Desse finske jentene gjev meg også full valuta for oppgradering av øvrige komponentar, då endringar i oppsettet umiddelbart blir registrert, ofte i betydeleg grad.

Håpar dette kan vere til litt hjelp.

Mvh. Karl

H

hordasped

Gjest
Takker for en grei tilbakemelding på Gradientene.

Takk for den Lydkarl

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.184
Torget vurderinger
6
Kjenner ikke Proac d80 og vet ikke hva du liker og ikke liker. Det er vel ofte det det kommer an på. En høyttaler skal tiltale deg slik at du vet at du kan leve lenge med den. Selv har jeg levd et heftig samliv med mine kjære Ascolta Brennin mkII siden 98/99 tror jeg det var jeg kjøpte dem (siste par i Norge). Jeg er fremdeles happy og vel så det med den høyttaleren. Nok om det, poenget er at du bruker tid slik at du også velger en høyttaler som du kan leve lenge med (som jeg forstår at du er innstilt på å gjøre). Jeg var på jakt etter en høyttaler som har elektrostatenes/magnepan'enes oppløsning og egenskaper i diskant og mellolmtone som produserte bass helt ned til kjelleren (20Hz, mine går til 16Hz) Når jeg har vært rundt og lyttet til høyttalere som kan være arvtagere når mine "samboere" en dag skal ut, har det egentlig vært ganske få konstruksjoner som har tiltalt meg og mine preferanser. Jeg har hørt på masse høyttalere, og de som har seilt opp som aktuelle kandidater i prisklassen er; Burmester tror det var B80 (en del dyrere enn ditt budsjett), og JBL Array. Vet at Array høyttaleren har fått mye pepper og mange dømmer den nedenom og hjem. Jeg har hørt den i et hjemmemiljø med 350W primare effekttrinn og kan garantere at den hverken er hard eller uoppløst, åssså har den et spark i bassen jeg ikke har opplevd fra en hi-fi høyttaler før. Avalon har blitt nevnt, og hvis du bor i Bergen er vel det en høyttaler som selges i ditt område. Avalon bruker mye mellomtoner og diskanter fra tyske Thiel & Partner. Har ikke hørt Avalon selv (det må jeg få gjort noe med!), men inbiller meg at de kanskje har noen av de samme egenskapene som mine nåværende høyttalere. Svenske Response har ikke vært nevnt, men de kan kjøpes fra Audiofil (tror de holder til på Karmøy, nærmere Bergen enn NAT i hvertfall) Revel har også høyttalere i prissegmentet du kikker i, og bør kanskje også vurderes for en lytt. Sandnes A-varer pleier å ha inne modeller i 100k klassen fra Revel... Lykke til med lytting og kjøp!!

O

om.s

Gjest
Foruten Wilson-Benesch Discovery/Curve så kan jo Merlin VSM MX nevnes, der har du høyttalere å vokse med....

Ta deg god tid!, ellers havner man snart opp på bruktbørsen i riktig mainstream, "dyrt selges billig" kategorien...

mvh

H

hordasped

Gjest
Tid og en god del tålmodighet er et MUST,samt kombo reising/lytting/pakking/bæring.Javisst,tid må man ha til sånne prosjekter.

Må samtidig få takke alle sammen for mange bra innspill.

Mvh

S

Simplistic

Gjest
i dette prisleie er det vel ingen vits i å kjøpe noe annet enn avantgarde? ;D

hør avantgarde og sjela di er tapt. ;D
Enig i det. Duo demomodellene til Tor på Lyric går for 89 tusen. Alt annet blir kjedelig i forhold.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Enig i det.  Duo demomodellene til Tor på Lyric går for 89 tusen. Alt annet blir kjedelig i forhold.
Dette er jo greit å få testet også, siden det er Tor på Lyric som selger Bryston.

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
Ingenting bestemt,men kan si at D-80 og Summit står høyt på listen.
Vel, om du liker lydbildet fra elektrostater..............så er det ikke så mye annet som gir deg det....enn en elektrostat! ;)

Altså utelukker det det meste annet av høyttalere på markedet, med unntak av noen dipoler ++

Alt blir mye enklere om du vet hva slags lyd du liker. Da krymper alternativene dramatisk inn.

vih

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.05.2002
Antall liker
5
Sted
Slemmestad
Gjør deg selv tjenesten og hør på Usher Dancer serien, før du går til innkjøp av nye høytallere.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.308
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Vel, om du liker lydbildet fra elektrostater..............så er det ikke så mye annet som gir deg det....enn en elektrostat!  ;)

Altså utelukker det det meste annet av høyttalere på markedet, med unntak av noen dipoler ++

Alt blir mye enklere om du vet hva slags lyd du liker. Da krymper alternativene dramatisk inn.
Det skulle vært interessant å vite hva slags musikk du spiller, Hordasped. Elektrostater er ikke akkurat det rette for headbangermusikk.
mvh

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
167
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
i dette prisleie er det vel ingen vits i å kjøpe noe annet enn avantgarde?  ;D

da får du jo med to saftige bassforsterkere (aktive basser) på kjøpet også, og kan nøye deg med noen få kvalitetswatt. et opplagt best buy, imho.

hør avantgarde og sjela di er tapt.  ;D
Skjønner ikke hva dere bråker om!!......?? Gjør som Joaquin sier.....
Horn og rør, da er det ingen vei tilbake, bare å nyte (og optimalisere litt i ny og ne!) ;D

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.152
Torget vurderinger
7
Jeg har kun hørt avantgarde med rør i demo hos Lyric, og under noe som sikkert var lite optimale forhold, for jeg fikk ikke den "åpenbaringen" som jeg trodde jeg skulle få. Det lånt fryktelig pent, for all del, men....
Enten er det jeg som er rar, eller så var det forholdene som sugde big-time. Jeg aksepterer kun siste alternativ ;D

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Det er mulig å få tak i brukte par av Wilson Sophia Series 2 altså, for ca 100k
Disse er jo bare ufattelig bra!
Endelig har Wilson fått det til! (Synes jeg da... og mange mange andre også...)
Det er veldig langt imellom disse bruktsakene på denne, men det går an!

Og i prisklassen under 200.000kr er dette veldig mye musikkglede for pengene, selv nye!

U

utgatt60135

Gjest
Jeg har kun hørt avantgarde med rør i demo hos Lyric, og under noe som sikkert var lite optimale forhold, for jeg fikk ikke den "åpenbaringen" som jeg trodde jeg skulle få. Det lånt fryktelig pent, for all del, men....
Enten er det jeg som er rar, eller så var det forholdene som sugde big-time. Jeg aksepterer kun siste alternativ ;D
samme her...

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
167
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Tor har (dessverre) ALDRI fått Avantgarde til å låte bra hos seg. Husker godt den gangen jeg selv var interessert i å kjøpe, det var så absolutt ikke hans demo som fikk meg til å kjøpe horn.
Vet ikke om det er like ille der enda, men........ ???

Min formulering var ellers satt litt på spissen, men jeg mener med hånden på hjertet at Avantgarde Duo med passende elekronikk spiller skjorta av det aller aller meste. :)
Musikk spilt på så effektive høyttalere blir så lett og uanstrengt og - rett og slett - så naturlig, at det er vanskelig å finne noen gode alternartiver.

Mvh

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
På kraftfattige forsterkere skjønner jeg godt at effektive høyttalere er tingen.
Men til Bryston 7B med 600 w/blokk i 8 ohm...?

Bryston er jo ofte anbefalt på tungdrevne høyttalere, siden de drar "alt" uten å anstrenge seg.

ksveen73

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.03.2005
Antall liker
30
Sted
Drammen
Torget vurderinger
2
Focal.JmLab Diva Utopia Be eller vente litt og prøvekjøre Focal.JmLab Electra 1037Be er mitt forslag. Men så er jeg sinnsykt fan av berylliumdiskanten til Focal.

Tror også kanskje jeg ville ha sjekka ut Usher Dancer.... Har vel til gode å hørt/sett noen som har vært minsfornøyd med disse...

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
Har eid JMLAB ALto Utopia Be og de må ha STORT rom og/ eller ekstrem kontroll med spredningen til diskanten. Hos meg fant jeg ut at den ikke passet og ML Summit overfår Alto på alle områder unntatt ultimat smekk i midbassen (men den høres mye renere ut på Summit).

bobbob

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.01.2007
Antall liker
1
Hei. Første post her :). Tenkte jeg skulle slenge meg på, dette er jo rimelig spennende. Enig med tidligere poster om at duo til 89K grenser til genialt :), men vil bare si at 7B på disse blir helt feil. 7B er meget god, men på Avantgarde trenger du ikke mye watt, derimot få men gode.

Ville gått for 300B feks Border Patrol eller 2A3 eller kanskje helst 45 rør, selvfølgelig avhengig av musikk/spille stil. 300B først hvis du vil spille virkelig høyt ellers så er 2Watt på 45 rør 'mer' enn nok. Avantgarde sin model 5 er vel knapt på 0,5 watt i klasse A. Det er fryktelig viktig å finne en forsterker med så lavt støygulv som mulig på så effektive høytalere.

Forsalg; selg bryston du sitter på mye penger der. Kjøp duo demo og feks. Yamamoto A-08S til ca. 2000 euro. Yamamoto 08S DC heatet er 'stille'. Vurder også å slenge på Emission Labs 45 rør, da burde være kvitt oppgraderingspøkelset for en stund. Til du begynner å tenkte tro da :).

Uansett, tenkte jeg bare ville dele noen tankter og lykke til i den vanskelige jakten. Det jo er ett flott luksus problem dette her da:).

H

hordasped

Gjest
Ingenting annet som nytter enn en god porsjon tålmodighet,etter lang tid sparing+ et lite innhøgg i feriepenger,må det lyttes,reises,bæres,prøves, ikke minst i min egen stue.

Men tross alt dette.Det er jo et luksusproblem. ::)

Skal gi meg veldig god tid.

Takker for mange gode tips.

Mvh

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.152
Torget vurderinger
7
Lykke til hordasped. Håper på mange bildetråder nå framover etterhvert som du tester ut forskjellige høyttalere.
:)

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
167
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
På kraftfattige forsterkere skjønner jeg godt at effektive høyttalere er tingen.
Men til Bryston 7B med 600 w/blokk i 8 ohm...?

Bryston er jo ofte anbefalt på tungdrevne høyttalere, siden de drar "alt" uten å anstrenge seg.
Selvsagt ikke verken nødvendig eller gunstig med Brystion på horn. Ut med dem ;)
Se forøvrig innlegg til bobbob.
Ang transistor på horn har jeg bare hørt om to som kan matche: Avantgarde's egen, samt en STAX klasse A (25 Watt) som en bekjent testet hos meg en gang.....

Det er MANGE gode røreffekt-alternativer når det gjelder å drive AG horn (Uno, Duo; trio.....).
Har selv hatt/testet 4 forskjellige 300B (hvor Ancient Audio Silver 300B (18 Watt) var den klart beste), 2A3, 845 (Spark 9084D er en knallmatch), BAT VK60 etc....

Men husk at det stilles ekstra krav mht lavt støygulv i elektronikken med så følsomme høyttalere.
Heart/Stoetkit skal ifølge Audioaktøren ha løst sitt gamle problem mht støy etter at de gikk over til AC-gløding. 300B fra Stoetkit spiller med pondus, og er en av de mest musikalske forsterkerne jeg har hørt på horn.

Mvh

anywhere

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
23
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Det ligger et sett med ProAC D100 på bruktbørsen nå forresten....

H

hordasped

Gjest
Det ligger et sett med ProAC D100 på bruktbørsen nå forresten....

Å jada,du,har ikke gått forbi De du.

Har jo testet D-80 på 7B SST-Fyrverkeri

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Noe jeg synes er veldig fett, er jo en bokylle/monitorsak på stands, og å kjøpe noen som er litt små, men alikevell har
mørdabas (for å ta en svensk vri her...)

Altså, annskaffe noen små potente stativhøyttalere og drive dem til de revner!!!

Hehe... Jeg husker jeg og min bror mata på med ca 500w engang på ett sett med småttinger, de holdt!!! Jeg mener, vi vrei max, men de døde rett og slett ikke!!!

De kosta bare 1500kr paret, men duverden altså!!!
Med 5-6oow i stumpen så spilte de så bra, at jeg er sikker
på at de hadde øyeblikk der hvor de var i transe!!!

Gøy!

Det finnes nemlig monitorhøyttalere som trives med enorme mengder strøm og volt!

Jeg tenker på slike som Cliffhanger audio Bulldog.
Den hittil beste powermonitor i småklassen som jeg vet om!
Slik ser den ut:

Finnes nå bare som brukt. Men har ikke sin likemann altså!!!

Andre:

SP4 tech sine Timepiece. Rått!

Speaker art Super Clef (mk II) Dette er monitoringlegender!

Dette er fantastiske og strømglade beist som yter hinsides
når de får mat! De er utrolig rimelige og!!!

SuperClef er kjent for å tro at de har noen 12 toms subber innebygd... og at ingen har fortalt de at de ikke er der.
For slikt låter det nemlig!
Disse skreller plankene rett av stenderne... ;D
Disse går altså rett ned til 25hz, med trøkk!

SuperClef har og kommet med transmisjonlinje konfigurasjon i bassen.
Det kommer til å bli helt LOONIE!!! da går de til 22hz flatt.
Disse er også litt klarere i lyden enn refleksport utgaven.

Hemmeligheten til Superclefs vanvittige watt toleranse er
ett 4 + 7 ordens seriefilter!!! Unikt i sitt slag!
24dB per oktave avskjæring i bassen, 40dB per oktave for diskanten... 40db/oktav!!!Dette gjør att bl.a diskanten virkelig ikke ser noe til det som er under 1.6khz, der den er delt.

SuperClef koster 2000$, SuperClef TL 6000$

Bilde av TL utgaven:

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Jeg bare lufter tankene mine litt...

Denne Superclef kunne jo vært toppen til en slags superhøyttaler man kunne laget ved å bruke en 18" JBL midbass og en 15" JBL dypbass kombo!

18 tomsen blir altså brukt som "filler" element!

JBL har nemlig elementene JBL 2245H (en 18 toms midbass av superkvaliteter. JBL har også JBL 2235 en 15 toms sak som kan nå 15hz med letthet!
Denne er også kapabel til å yte ifra 55hz til 17hz med +/- 0.7db!!!

Woah!!!

Tenk da Superclef ifra en si 140-380hz og opp.
JBL 2245H (18.) ifra 140-380 og ned til ca 55hz. (+/- 0.7db i området...)
JBL 2235 (15.) ifra 55hz til 15hz ... dang!!!

Sikkert litt uvanlig at man skulle brukt 18tomsen til midbass, men dette vil funke max det!!!
Det har seffern også noe med Thiel/small verdiene...

KOSE!!! ;D

Nå spiller jeg Robyn (dont stop the music) ...LOUD!!!

Stivert

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.12.2003
Antall liker
3
Det første som slo mæ..... tulling ;D ;D ;D

mvh

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Det første som slo mæ..... tulling ;D ;D ;D

mvh
Jeg klippa og limte litt i paint bare...
Slik kunne "Dunderklump" sett ut!

Bassenhetene er ikke JBL's.. bare sånn ca for å vise hva man
kunne ha laget...

Høyden på denne høyttaleren ville blitt ca 115-135 cm?
Ganske dyp dog... sikkert 65-75cm dyp...
Vi trenger endel volum vøttø!!!

Fet hva? ;D

Topp Bunn