Høyttalere Nye høytalere?

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.453
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Kanskje jeg ordla meg klønete, eller var litt tvetydig. Jeg blir litt stresset av å måtte forsvare absolutt alt jeg sier hele tiden, så kanskje jeg dro til litt ubevisst også. Men når jeg tenker tilbake er jeg helt sikker på at det jeg mener er at mine meninger er basert på relativt dyrkjøpte erfaringer. Ting jeg har kjøpt og prøvd uten å komme helt i mål.

Høres ut som ganske mye jobb og ikke akkurat plug & play da, hvis man helst bør ha aktiv drift, bytte drivere, og ha sub i tillegg. Sikkert kult og enkelt for de som allerede er på DIY kjøret, men jeg hadde nok ikke tatt sjansen på å bestille dem på det grunnlaget.
Det skrevne ord er vanskelig, mye leses nok som om ting er skrevet med sinte-stemmen når det er langt fra sannheten :)

Ja, det er litt jobb på samme måte som det er en jobb å skru sammen en Ikea-benk. Et mareritt å tenke på, men egentlig plankekjøring når man først setter i gang ;)

Jeg liker dette klippet fra Zlatan som jeg føler egentlig er relevant for oss hifi-folk;

 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Det skrevne ord er vanskelig, mye leses nok som om ting er skrevet med sinte-stemmen når det er langt fra sannheten :)

Ja, det er litt jobb på samme måte som det er en jobb å skru sammen en Ikea-benk. Et mareritt å tenke på, men egentlig plankekjøring når man først setter i gang ;)

Jeg liker dette klippet fra Zlatan som jeg føler egentlig er relevant for oss hifi-folk;

Et IKEA møbel er null stress, men å begi seg ut på ukjent territorie med et uendelig antall forskjellige drivere og alt det der føles ikke like overkommelig. :D

Og ja, det er kanskje ikke alltid så lett å vite intensjonen til den som skriver, men pirker man litt i det så kommer sannheten som regel fram. :cool::)
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Blir litt skeptisk av å lese spec's på Magnepan:

1622993977549.png


Lav følsomhet, da.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.031
Antall liker
7.853
Torget vurderinger
12
Det der er jo dritbra. Mine Magnepan har reell følsomhet på 81dB i følge målinger. De kaller det 86dB. Tommer vs meter vet du ;)
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
8.966
Antall liker
12.827
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Lav følsomhet = mer pepper i forsterkeriet.
...så blir det sikkert bra.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.204
Antall liker
3.549
Torget vurderinger
1
Kanskje det med hurtighet er noe av grunnen til at jeg liker de små 5,25" mine.
Jeg har hørt Mentor Menuet, og de imponerte stort faktisk (selv uten sub). Men de har i tillegg en god kasse, stiv og bra tykkelse på platene som er brukt også bassreflex skrår nedover istedet for rett bak som gjør de mer plasseringsvennlig nært vegg. Når jeg hørte de så sto det også en Mentor sub elns. i 12" utgave der, og den var ikke godt integrert (enten for mye volum på sub eller nesten ingenting og nok faseforskjell også) og her er det ikke noe vei utenom f.eks: DSP slik som Dirac.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.204
Antall liker
3.549
Torget vurderinger
1
Min anbefaling er å kjøpe brukt. Høyttalere til 13 000 og subwoofer til 7000. Det er mange typer høyttalere du kan bruke hvis du suplerer med subwoofer. Lykke til😊
Og forsterker til minst 50K for å integrere dette sammen. :)
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.032
Antall liker
7.633
Sted
Oslo
Det der er jo dritbra. Mine Magnepan har reell følsomhet på 81dB i følge målinger. De kaller det 86dB. Tommer vs meter vet du ;)
Min hi-fi awakening var med Maggie's.
Dame koret til Lou Reed's Walk on the wild side kom nærmere og nærmere.
Til de nesten ga meg en blowjob.
Men hadde jo røyka litt jazz tobakk også.
I en ideell verden skulle jeg hatt Klipsch horn i et rom
og paneler Maggie's/Quad i et annet
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.453
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Et IKEA møbel er null stress, men å begi seg ut på ukjent territorie med et uendelig antall forskjellige drivere og alt det der føles ikke like overkommelig. :D
Jeg hadde mine egne tømrerferdigheter i tankene når jeg anbefalte et ferdig sortert kit. Bare å lime sammen delene og så good to go!

Merk at det utelukkende er ytelse per krone i forhold til trådstarters ønske om rock, metal og filmlyd jeg tenkte på.
Utseende og alt sånt koster en stor del av kaken når man skal handle nytt.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Ikke akkurat. Men du trenger en del effekt. Fra 100W og oppover er fint.
Da er jeg ikke sikker på at de er for meg, har liksom vent meg til å kunne koble til hva jeg vil. Og er veldig fornøyd med 70 watteren jeg har nå.
Ser ut til at krisen er avverget for denne gang. :cool:
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.032
Antall liker
7.633
Sted
Oslo
Trodde denne diskusjonen om watt hørte hjemme på søttitallet!
En god rørforsterker på 30 watt en klasse A forsterker på 40 watt
kan ofte slå mange 100 watt
Headroom gutter er greia som regel hører vi på en brøkdel men det er greit å ikke miste pusten når det drar seg til
 
S

Syncrolux

Gjest
30W er nå snaut uansett på høyttalere som i praksis gir 80 dB per W på 1 meter. Watt er Watt, uansett hvor det kommer fra.
 

Tunghørt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.01.2017
Innlegg
134
Antall liker
147
Sted
Bodø
Har dere reflektert over at trådstarter ikke har vært tilstede i sin egen tråd på veldig lenge...? Lurer på hvorfor han evt har mistet interessen for sitt eget spørsmål🙄
Ser denne trenden titt og ofte på diverse forum.Ser trådstarter spør om råd og veiledning .Så kommer det noen konkrete tips, så er det mange sterke personligheter her inne som begynner å "krangle" i tråden med hverandre om hvem som har størst tiss osv og hele tråden sporer av til slutt.
 
Sist redigert:

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Er de kjappe og fyldige med bra mellombass på lavt til middels høyt volum? Har aldri hørt dem, men jeg likte ikke Martin Logan hvis det er sammenlignbart med andre panelhøyttalere (vet at Magnepan ikke er elektrostater). :cool:
Magnepan er på nokre måtar lik elektrostatar, men samstundes ganske annleis. Dei likar gjerne å spele litt høgre. Dei går om lag likt djupt i bassen ut frå membranareal, men er flottare i bassen, heilt utan kabinettlyd. dess større høgtalarane er, dess meir bass kan dei få til. Dette gjeld begge høgtalarslaga Ordenteleg gamle Maggiar har ikkje så veldig gode perspektiveigenskapar, men det er endra, og dei seinaste modellane er skikkeleg gode på dette feltet.

Eg likar begge høgtalarslaga, men vil nok halde ein knapp på Magnepan (dei største, helst, det vil seie, om dei får sjansen til å spele i eit stort nok rom) fordi dei passar endå betre til min musikksmak enn elektrostatar. Men om elektrostatane er store nok (mine ungdomshøgtalarar heitte Acoustat 4 og hadde eit membranareal på godt over kvadratmeteren pr kanal) er dei absolutt verd å høyre på. Gjer du direkte samanlikning, vil du nok oppleve magnepanbassen som mest naturleg og samstundes mest imponerande.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.204
Antall liker
101.691
Torget vurderinger
23
Att. trådstarter!

 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
@Audiophile-Arve Det er sikkert fine høyttalere, men jeg tror ikke de passer så godt til meg allikevel. Sist hadde jeg høyttalere med følsomhet helt nede på 93dB og det ble litt for tamt i lengden. Men hvem vet, kanskje jeg får anledning til å høre på et par en gang og danne meg et konkret inntrykk.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.204
Antall liker
3.549
Torget vurderinger
1
@Audiophile-Arve Det er sikkert fine høyttalere, men jeg tror ikke de passer så godt til meg allikevel. Sist hadde jeg høyttalere med følsomhet helt nede på 93dB og det ble litt for tamt i lengden. Men hvem vet, kanskje jeg får anledning til å høre på et par en gang og danne meg et konkret inntrykk.
Du trenger bare mer effekt! :D
 
M

MarkusH

Gjest
Velg høyttalere som passer budsjett, rommet og forsterkerne de skal spille på er mitt beste tips. Bruker billige klasse d monoblokker, gammel (men god) stereo forforsterker og høyttalere som har taklet (de til nå) to rommene de har stått i meget godt. XTZ sin Divine-serie kan sjekkes ut, til trådstarter dersom presis/nøytral gjengivelse er ønsket. Her spilles alle sjangre, i ren tokanals stereo og selv jeg (bassoholiker) er tilfreds med de så da skal man være bra prippen/kresen om de ikke når opp. Jeg har som signaturen viser både Divine 100.33 og 100.49 i to forskjellige stereo-oppsett, begge med klasse d effekter og stereo forforsterkere. Liten tvil om hva jeg foretrekker/liker. ;)
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Du trenger bare mer effekt! :D
Føler vel kanskje ikke helt det selv, men. :)

Er heller ikke overbevist om at man får samme type lyd med lav følsomhet og mye effekt, som med høy følsomhet og moderat effekt.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Føler vel kanskje ikke helt det selv, men. :)

Er heller ikke overbevist om at man får samme type lyd med lav følsomhet og mye effekt, som med høy følsomhet og moderat effekt.
Det er ingen høgtalarar som er like, og såleis er det vanskeleg å seie generelt om "huslyden" til dei ulike merka. Men eg har jobba med mine 80 dB/Wm supertungdrivne, og der kompenserast det greitt med å ha nok effekt. Men då snakkar vi om 500 - 1000 watt for at ting skal bli bra. Magnepanar har eg høyrt (i eit relativt lite rom) spele høgt nok med berre 100 Watt (gamle MG II). Dei vil nok ha det betre om du doblar effekten, og det skadar ikkje å firedoble...
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Det er ingen høgtalarar som er like, og såleis er det vanskeleg å seie generelt om "huslyden" til dei ulike merka. Men eg har jobba med mine 80 dB/Wm supertungdrivne, og der kompenserast det greitt med å ha nok effekt. Men då snakkar vi om 500 - 1000 watt for at ting skal bli bra. Magnepanar har eg høyrt (i eit relativt lite rom) spele høgt nok med berre 100 Watt (gamle MG II). Dei vil nok ha det betre om du doblar effekten, og det skadar ikkje å firedoble...
Ja, det der høres ikke ut som det er noe for meg. Jeg får klare meg med Klipsch til jeg eventuelt finner noe annet som kan ta over etterhvert, men jeg tviler på at det blir noe megaeffekthungrige greier. :)
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
8.966
Antall liker
12.827
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Jeg har eksperimenteret mye med både lav og høy følsomhets drivere i x antall diy kreasjoner, og erfarer at det er vanskeligere å få til god lyd med god dynamikk på lav følsomhet...generelt, finnes sikkert unntak.
Det hjelper selvfølgelig med mer effekt, men da må driverne tåle det også.
...og det er det ikke alle som gjør...på party volum vel og merke.
 
S

Syncrolux

Gjest
Ikke uenig med deg der. Men nå er magnetostater en del annerledes enn kon- og dome-drivere. F.eks er bassdriveren i Magnepan 3.6/R hele 3500 cm2 i areal (eller ca 10 stk 10-tommere), og spoletråden smørt utover hele membranens areal i stedet for å sitte godt isolert inni et smal svingspolegap. Termisk kompresjon er ikke noe veldig stort issue da.
 

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.580
Antall liker
490
Jeg har eksperimenteret mye med både lav og høy følsomhets drivere i x antall diy kreasjoner, og erfarer at det er vanskeligere å få til god lyd med god dynamikk på lav følsomhet...generelt, finnes sikkert unntak.
Det hjelper selvfølgelig med mer effekt, men da må driverne tåle det også.
...og det er det ikke alle som gjør...på party volum vel og merke.
Har akkurat gått fra tungdrevet 4ohm til lettdreven 8ohm og det er akkuratt der jeg merker mest, dynamikken er mye høyere. Man bør også tenke på dette i et multikanals oppsett. Tungdrevne ht kan fort "forsvinne" i lek med lettdrevne.
 

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Innlegg
1.026
Antall liker
275
Sted
Tranby
Til rock er disse bra RF 83. Spiller lett på deg støyskader. Selv om de er effektive på papiret må man ha en kraftig forsterker.
En jeg kjenner har dem i surround annlegget og jeg har aldri hørt Money for Nothing spillt så høyt.
Hvis de er bakoverlent og RF 7 II er mer frempå, er det vel snakk om hvor mye julig du vil ha.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Ikke uenig med deg der. Men nå er magnetostater en del annerledes enn kon- og dome-drivere. F.eks er bassdriveren i Magnepan 3.6/R hele 3500 cm2 i areal (eller ca 10 stk 10-tommere), og spoletråden smørt utover hele membranens areal i stedet for å sitte godt isolert inni et smal svingspolegap. Termisk kompresjon er ikke noe veldig stort issue da.
Vet du hva de tåler av watt (først og fremst passivt)? Med følsomhet på 81 dB trenger man ca. 1900W for å takle peak på 110 dB på 3m avstand med to høyttalere. Det lille jeg har hørt av Magnepan har vært tamme greier nedover i frekvens. Ikke det jeg akkurat forbinder med rock roll. Da har f.eks en JBL med 12" eller 15" delt ved 800 Hz til horn/kompresjonsdriver vært helt andre greier, når vi først skal snakke om kommersielle høyttalere med de svakheter/kompromiss det innebærer. Husker derimot ikke hvilke Magnepan modeller jeg har hørt og rommene har vært store.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Vet du hva de tåler av watt (først og fremst passivt)? Med følsomhet på 81 dB trenger man ca. 1900W for å takle peak på 110 dB på 3m avstand med to høyttalere. Det lille jeg har hørt av Magnepan har vært tamme greier nedover i frekvens. Ikke det jeg akkurat forbinder med rock roll. Da har f.eks en JBL med 12" eller 15" delt ved 800 Hz til horn/kompresjonsdriver vært helt andre greier, når vi først skal snakke om kommersielle høyttalere med de svakheter/kompromiss det innebærer. Husker derimot ikke hvilke Magnepan modeller jeg har hørt og rommene har vært store.
Da husker du ganske selektivt ja.. :LOL:
 
S

Syncrolux

Gjest
Vet du hva de tåler av watt (først og fremst passivt)? Med følsomhet på 81 dB trenger man ca. 1900W for å takle peak på 110 dB på 3m avstand med to høyttalere. Det lille jeg har hørt av Magnepan har vært tamme greier nedover i frekvens. Ikke det jeg akkurat forbinder med rock roll. Da har f.eks en JBL med 12" eller 15" delt ved 800 Hz til horn/kompresjonsdriver vært helt andre greier, når vi først skal snakke om kommersielle høyttalere med de svakheter/kompromiss det innebærer. Husker derimot ikke hvilke Magnepan modeller jeg har hørt og rommene har vært store.
Vi har vel forskjellige lytteopplevelser... Hos meg så er det veldig smekk i midbassen på de 3.6/R jeg har. De deles aktivt og drives med 500W Ncore på både bass og mellomtone-panelene. Deler ved 80 Hz til subwoofer. Jeg lytter på ca 3m, og spiller skjelden over 80 dB snitt i lytteposisjon.

Jeg har ingen anelse om hva de tåler rent termisk. Spoletråden ser ut som å være noe rundt 0,4 mm2, og den henger jo i friluft. Selve membranen er mylar og den tåler vel 150-200 grader. Så antagelig kan vi kjøre 25-30A før det begynner å ryke. 30A i 4 ohm er faktisk 3600W.
 
  • Liker
Reaksjoner: HCS
S

Syncrolux

Gjest
@Orso: hvis du har hørt Magnepan uten sub og/eller uten EQ i et altfor feil rom så er jeg helt enig. Da låter det ofte oppblåst og tamt, det har jeg opplevd selv også. Første gang jeg hørte MG 1.6 tenkte jeg: "... dette låt da ganske stuselig...". Altfor stort rom, feil plassering og mangel på bass tenker jeg var greia der.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
@Orso: hvis du har hørt Magnepan uten sub og/eller uten EQ i et altfor feil rom så er jeg helt enig. Da låter det ofte oppblåst og tamt, det har jeg opplevd selv også. Første gang jeg hørte MG 1.6 tenkte jeg: "... dette låt da ganske stuselig...". Altfor stort rom, feil plassering og mangel på bass tenker jeg var greia der.
Ja. Det har vært stort rom og verken subwoofer eller EQ inni bildet. Har minnet meg om fulltoneelektrostater som også ofte faller gjennom under slike forhold.
 
S

Syncrolux

Gjest
Her er tilbakemeldinger på OMF sitt Magnepan oppsett. Ingen reservasjoner når det gjelder midbass, trøkk og snert:
 

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.785
Antall liker
915
ser at 3.7 koster nærmere 100k. syns det er litt unfair at en høyttaler i den klassen skal kreve både EQ og sub.
 
S

Syncrolux

Gjest
ser at 3.7 koster nærmere 100k. syns det er litt unfair at en høyttaler i den klassen skal kreve både EQ og sub.
Joa, perfekt er den jo ikke, men den har da også kvaliteter veldig få andre høyttalere har vil jeg mene.
 
Topp Bunn