Høyttalere Nye høytalere?

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
8.964
Antall liker
12.827
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Revel F35 får "not recommended" fra meg.
Har testet dem i to forskjellige rom, og er lite imponert.

...takke meg til DIY.

;)
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.201
Antall liker
101.666
Torget vurderinger
23
Spesifikke anbefalinger = verdiløst. Eneste som duger er hjemlån/ test av han som skal leve med de, i det miljøet de skal stå å spille i, på den musikken kjøperen spiller! Nest best/ grunnresearch før hjemlån = høre hos andre selvsagt.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.132
Antall liker
9.285
Torget vurderinger
2
Jeg hørte Patos for mange år siden men husker at jeg syns det låt veldig bra i en butikk i Stavanger, de ble jo regnet for en slags giantkiller.

Siden F35 ble henvist til over så har jeg tilfeldigvis Revel F36 hjemme som ertstattet et par lettdevne DIY kit etter en grundig utprøving i heimen. Vil ikke påstå at F36 er high-end eller best i sin klasse til det har jeg for lite sammenligningsgrunnlag. Men de kan faktisk produsere kan mye mer bass enn datarket viser (-6db/45Hz). Så som med alle høyttalere hjelper rommet til i bassen. Men med samme høyttaler fås vanvittig forskjellig bass med to ulike plasseringer , se figur under.

F36 har et søkk rundt 2k som nok skyldes at de er en 2.5 veis og ikke en ekte 3 veis med mindre mellomtoneelement. Jeg vil si den har en behagelig lyd takket vær en kompetent design uten store frekvensavvik(sammenlignet med visse andre), Men har kompromisser her og der . På papiret er nok KEF R serie bedre ,men de ble for tungdrevne for min forsterker...


Dette var mest for å vise hvor mye plassering har å si ,på samme høyttaler , ikke anbefaling av noe. Høytalere må høres i heimen.. Jeg kan love at de to plasseringene under høres ganske anderledes ut!!
1622735551547.png
 
Sist redigert:

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Pantherus: Regner med du har lytta endel på PMC ettersom du har Cayin forsterkere? Som allroundere er de engelske boksene uovertrufne, imo, så lån et par ører til dem igjen dersom du ikke finner en mid size Klipsch RP II -modell innen rammer..😊 Motsatt Lyric, får du da et par raffinerte dynamikkbomber helt uten filter. Full Fat Sound, om du vil..Uansett retning. Den prisen gir deg et par nye DB1 Gold og en relativt brutal REL subwoofer, dersom valget faller på førstnevnte. Så metal er null problem, hvis du tvilte..
 
Sist redigert:

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.691
Antall liker
37.921
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
29
Pantherus: Regner med du har lytta endel på PMC ettersom du har Cayin forsterkere? Som allroundere er de uovertrufne, imo, så lån et par ører til dem igjen dersom du ikke finner en mid size Klipsch RP innen rammer..😊
Hvorfor i alle dager skulle han ha hørt PMC fordi han har en Cayin forsterker? :unsure:

mvh
 

StefanR

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2020
Innlegg
612
Antall liker
775
Sted
Orkanger
Samme forhandleren som selger Rega og de svenske greiene?
 

Alek264

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.06.2017
Innlegg
2.671
Antall liker
1.837
Sted
Høyjord
Torget vurderinger
1
Pantherus: Regner med du har lytta endel på PMC ettersom du har Cayin forsterkere? Som allroundere er de engelske boksene uovertrufne, imo, så lån et par ører til dem igjen dersom du ikke finner en mid size Klipsch RP II -modell innen rammer..😊 Motsatt Lyric, får du da et par raffinerte dynamikkbomber helt uten filter. Full Fat Sound, om du vil..Uansett retning. Den prisen gir deg et par nye DB1 Gold og en relativt brutal REL subwoofer, dersom valget faller på førstnevnte. Så metal er null problem, hvis du tvilte..
Klipsch RP II -modell... den må du forklare bedre selv jeg som ihugga Klipsch fan skjønner ikke hva du sikter til :)
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Alek264: Mellomstørrelse Klipsch i REFERENCE PREMIERE 2 skapelse😎 Har alt som har gjort Klipsch til det det idag er, så nær som de irriterende hornresonnansene. Filtere , kabinetter og elementer er også kraftig forbedret. Såpass mye at man faktisk kan ta disse for å være raffinerte bomber. Gummibelagte horn burde vært standard fra start, men de er heldigvis det nå..Gjør merket langt mer orientert mot langtidslytting, uten å tape merkesidentitet eller -DNA..SELV RP600 Premiere 2 monitor fyller lett ei sånn stue med beintøff rock og live-følelse..Enda bedre ville det jo vært med en Rega Elicit R der, men den Cayinen er morsom som få, den og..såfremt den får være seg selv..
 
Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.276
Antall liker
34.811
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Det er vel på plass med en liten advarsel om at PMC house sound er enda lengre fra nøytral lyd enn Klipsch. Nøytrale allroundere er det ikke. Det er definitivt ikke noe man kjøper uten å ha hørt dem først, helst på hjemlån i eget rom med de aktuelle forsterkerne. Det er noen innebyggede "tonekontroller" som er skrudd til ytterstilling i de høyttalerne. I motsetning til Klipsch gjør ikke PMC noe forsøk på å kontrollere spredningen fra høyttalerne, så reflektert lyd vil låte helt annerledes enn direktelyd. Det betyr gjerne at det ikke blir så mye stereoperspektiv å snakke om. Jeg tviler sterkt på at PMC vil fungere noe særlig i ditt reflekterende rom.
1622749879890.png

1622749904359.png
 
Sist redigert:

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.204
Antall liker
3.549
Torget vurderinger
1
For 20k så ville jeg sjekket ut et par Dali Helicon MK2 eller Euphonia om man finner de fint brukte og ok pris. Lite kasse-resonans og noenlunde nøytrale høyttalere er viktig i mine ører når man skal trykke ut litt metal fra noen kasser som gir lyd. Langt rimeligere Mentor kan også fungere, men ofte er de veldig overpriset når de ligger ute med vel optimistiske selgere og finish er ikke i nærheten (mentor har en tynn laminat ytterst) og Helicon høres mye bedre ut og ikke nødvendigvis mye dyrere.
 

Thomasd

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.01.2009
Innlegg
1.007
Antall liker
1.253
Sted
Ås
Torget vurderinger
2
For 20k; Brukt Monitor Audio Gold 200, svært lekker, konevennlig og velbygd liten tre veis gulvstående som låter bra til prisen (etter min smak) om du ønsker en moderne høyttaler. Men smaken er som baken og det gjør det vanskelig å anbefale noe som helst.

Sonus Faber Cremona M er en eldre høyttaler som er nede på rundt 20K, den trenger nok litt mere luft for å puste. Et smykke av en høyttaler til 20K

Mange snakker om spredningskarakteristikk. Viktig poeng om du har mye nære førsterefleksjoner.

Det første jeg hadde vurdert og lest meg opp på var ulike bassrefleksløsninger /eller ikke, og hvordan du plasserer høyttalerne i rommet. 80% av alle høyttalere trenger luft rundt seg for å puste. Samtidig står 80% av høyttalere hjemme i stuene til folk plassert for nærme vegg og ikke trukket en god meter ut i rommet. Sitter ikke bassen så sitter ikke lyden. Det er høyttalerkonstruksjoner som er tunet for plassering nærmere vegg og vil låte for tynt om du trekker de ut. Motsatt får du boomy bass og lukket lydbilde med masse maskering i mellomtonen. Like viktig å se på dette som spredningskarakteristikk, her er det mye å hente på sluttresultatet.

Plasserer du høyttalerne for best lyd eller slik de passer plasseringsmessig med resten av interiøret? Ta hensyn til det og jobb deg videre derfra er mitt råd.
 
U

utgatt60135

Gjest
Det er vel på plass med en liten advarsel om at PMC house sound er enda lengre fra nøytral lyd enn Klipsch. Nøytrale allroundere er det ikke.
Ikke nøytrale nei, men tenker at de alikevel takler det meste greit. Ikke spesielt tilgivende. Hengekurvelyd med fokus på diskant og bass. Med rette forsterker er de gøyale på rock.

Ellers er jeg enig i at Monitor Audio Audio Gold er et godt valg.
 

Pantherus87

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.11.2017
Innlegg
67
Antall liker
19
Har ikke mulighet å plassere 1 meter fra vegg hvis det skal se greit ut, så har landet på 50cm
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.132
Antall liker
9.285
Torget vurderinger
2
Målt fra front eller bakside av høyttaler? Tipper du mener fra baksiden, (mens mye litteratur har referanse fra frontplaten når de snakker om avstander)
 

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Innlegg
1.166
Antall liker
508
ikke hvis man vil ha en høytaler som gjengir musikken slik den er. Men det er kanskje ikke meningen i dettetilfellet.
Nå imponerer ikke de narurlige lydene (stemmer og instrumenter) hifi-interesserte all verden, i alle fall ikke lydmessig. HiFi og High-End handler mer enn noe annet om en søken etter noe larger than life, altså det unaturlige og langt fra autentiske. Så god lyd for de som interesserer seg for dette, handler mest av alt om at det er dette unaturlige som er målet.

Hva gjelder det autentiske så ville de fleste HiFi folk blitt skuffet av lyden, det er sannheten som for mange blir hard å innrømme (uten at jeg helt forstår hvorfor det skal være så tabu å hevde, da det må være lov å søke etter en sound man liker som er forskjellig fra det autentiske også)...

Når det er sagt, musikken kan man jo like om det blir autentisk eller kraftig tilgjort slik hifi jo i større eller mindre grad er.
 
S

Syncrolux

Gjest
Standardsvaret mitt på dette spørsmålet er som alltid: Klipsch.
Mitt standardsvar er : Magnepan.

Oppfordrer herved alle til å komme med sitt standardsvar!

Point being: andres anbefalinger er mer eller mindre poengløse.... lån med hjem og lytt sjøl!
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.322
Sted
Smurfeland
Mitt standardsvar er : Magnepan.

Oppfordrer herved alle til å komme med sitt standardsvar!

Point being: andres anbefalinger er mer eller mindre poengløse.... lån med hjem og lytt sjøl!
Det er jo ikke poengløst i det hele tatt, at noen deler sine erfaringer og forteller hva de har erfart at funker til et spesifikt bruksområde.

Det er jo ikke det samme som at den som spør om råd gå ut og kjøpe det som blir anbefalt, eller ikke skal teste det selv, men det kan være en god pekepinn på noe man kan sjekke ut og et tips som kanskje leder en i riktig retning.

Skjønner ikke at det er mulig å bli så vrang og vanskelig at man ikke klarer å se dette. :cool:
 
S

Syncrolux

Gjest
Problemet er jo at anbefalingene du får vil sprike i alle retninger....
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.322
Sted
Smurfeland
Problemet er jo at anbefalingene du får vil sprike i alle retninger....
Så da skal man ikke komme med anbefalinger, fordi andre også vil komme med sine anbefalinger? Syns det er en merkelig måte å tenke på.

Det får bli opp til den som spør om råd å sile ut det vedkommende syns virker interessant, kanskje? Og ikke opp til deg eller noen andre å fortelle oss at råd uansett er poengløse fordi du syns de er det? Sorry, men jeg blir litt irritert av at det aldri skal være mulig å si noe på dette forumet uten å bli irettesatt av bedrevitere.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.322
Sted
Smurfeland
Ok. Magnepan er sikkert fine høyttalere. Ha en god søndag, da.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.204
Antall liker
3.549
Torget vurderinger
1
Problemet er jo at anbefalingene du får vil sprike i alle retninger....
Et annet problem er at mange anbefaler det samme uavhengig av musikk-stil, og har ikke i nærheten samme musikk-smak engang som den som lurer.
 
  • Liker
Reaksjoner: KMR
S

Syncrolux

Gjest
Apropos. Jeg har valgt Magnepan utelukkende ut fra egne erfaringer og lyttebesøk hos andre. For min del er anbefalinger null verdt i utgangspunktet. Men så er jeg vel et perfekt rasshøl i noens øyne også ... 😎
 
S

Syncrolux

Gjest
Et annet problem er at mange anbefaler det samme uavhengig av musikk-stil, og har ikke i nærheten samme musikk-smak engang som den som lurer.
Folk anbefaler jo gjerne de de selv har eller evt sikler etter?

PS. Ingen premie for å gjette hva slags høyttalere jeg har...
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.322
Sted
Smurfeland
Nå ble det jo spurt om råd til helt spesifikke sjangere, da.

Og jeg blir alltid litt mistenksom når folk anbefaler noe de ikke ville kjøpt selv.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.322
Sted
Smurfeland
Apropos. Jeg har valgt Magnepan utelukkende ut fra egne erfaringer og lyttebesøk hos andre. For min del er anbefalinger null verdt i utgangspunktet. Men så er jeg vel et perfekt rasshøl i noens øyne også ... 😎
Da bør du presisere det, og ikke lansere det som en universell sannhet: "For meg er anbefalinger null verdt. Det er MIN subjektive mening og oppfatning".

Isteden hopper du på meg, og det syns jeg ikke noe særlig om.
 
S

Syncrolux

Gjest
Bambi vil anbefale Klipsch.

Syncrolux vil absolutt fraråde alt som heter Klipsch og heller anbefale Magnepan fordi det har han selv, og de var dyre og han er en fanboy som har digre skylapper som de fleste andre.

Spør Internet, og særlig klok blir du ikke. 😎
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.204
Antall liker
3.549
Torget vurderinger
1
Nå ble det jo spurt om råd til helt spesifikke sjangere, da.

Og jeg blir alltid litt mistenksom når folk anbefaler noe de ikke ville kjøpt selv.
Altså, mange anbefaler det samme uansett sjanger bare de ser det dukker opp nye høyttalere tråder og jeg mistenker mange her inne ikke er helt oppdatert på sjangere siden 80-tallet. :)
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.322
Sted
Smurfeland
Bambi vil anbefale Klipsch.

Syncrolux vil absolutt fraråde alt som heter Klipsch og heller anbefale Magnepan fordi det har han selv, og de var dyre og han er en fanboy som har digre skylapper som de fleste andre.

Spør Internet, og særlig klok blir du ikke. 😎
Ja, og sånn er det vel bare når man spør om råd på nettet. Anbefalinger vil sprike som du sa, og man må sile ut informasjonen som alle andre steder.

Men det er da vel ingen grunn til å ikke komme med velmente anbefalinger man helt ærlig mener kan passe? Eller har man ikke lov til å dele egne meninger, erfaringer, og oppfatninger lenger hvis det ikke følger med et målebrev og en vitenskapelig avhandling? Dette er jo en veldig subjektiv hobby, hvor man vil danne seg subjektive meninger utfra egne erfaringer. Det må da være lov å dele dem.

Jeg har hørt på metal i temmelig mange år, og jeg har brukt ganske lang tid på å finne noe som jeg syns spiller det på en kul måte. Jeg har landet på Klipsch og syns det funker bra, og at man får mye i forhold til pris. Men det kan jeg ikke dele på internett når noen spør, fordi andre kanskje vil anbefale andre ting. Har jeg forstått dette rett?
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.322
Sted
Smurfeland
Altså, mange anbefaler det samme uansett sjanger bare de ser det dukker opp nye høyttalere tråder og jeg mistenker mange her inne ikke er helt oppdatert på sjangere siden 80-tallet. :)
Det kan sikkert hende, men jeg skjønner ikke hva det har med meg å gjøre. ;P
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.276
Antall liker
34.811
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jeg har hørt på metal i temmelig mange år, og jeg har brukt ganske lang tid på å finne noe som jeg syns spiller det på en kul måte. Jeg har landet på Klipsch og syns det funker bra, og at man får mye i forhold til pris. Men det kan jeg ikke dele på internett når noen spør, fordi andre kanskje vil anbefale andre ting. Har jeg forstått dette rett?
Kanskje det er en fordel å begrunne rådet? Her forklarer du dette med musikkstil, men såvidt jeg husker ble ikke det nevnt til å begynne med. Da kan rådet fremstå som mer løsrevet enn det egentlig er. Bare som et meta-råd. :)
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.204
Antall liker
3.549
Torget vurderinger
1
Det kan sikkert hende, men jeg skjønner ikke hva det har med meg å gjøre. ;P
Følte du deg truffet?
Når man kommenterer et innlegg, så er det ofte ikke personen som skriver innlegget jeg kommenterer men da en kommentar til innlegget. Så det har nødvendigvis ikke noe som helst med personen som skriver et innlegg å gjøre. ;)
 
S

Syncrolux

Gjest
Litt av problemet med å velge høyttalere spesielt til en sjanger er at det potensielt ikke funker på noe annet, og muligheten for å utvide den musikalske horisonten begrenses.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.322
Sted
Smurfeland
Kanskje det er en fordel å begrunne rådet? Her forklarer du dette med musikkstil, men såvidt jeg husker ble ikke det nevnt til å begynne med. Da kan rådet fremstå som mer løsrevet enn det egentlig er. Bare som et meta-råd. :)
Hvis jeg husker riktig så ble musikktype man ønsket anbefalinger til nevnt i åpningsinnlegget? Og da var mitt korte, og litt flåsete kanskje, svar at til det anbefaler jeg Klipsch. Fortsatt hvis jeg husker riktig, så fikk jeg vel brukbarkt med anledning til å forsvare det standpunktet i påfølgende innlegg.

Men ja, jeg ser poenget ditt. Noen ganger gidder man kanskje ikke å skrive like utfyllende, fordi man uansett vet at man enten ikke blir hørt, eller at man må forsvare det man sier i endeløse fram og tilbake innlegg fra noen som alltid vet bedre. :cool:

Men kortversjonen er liksom: "metal og film? da ville jeg sjekket ut Klipsch".
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.322
Sted
Smurfeland
Følte du deg truffet?
Når man kommenterer et innlegg, så er det ofte ikke personen som skriver innlegget jeg kommenterer men da en kommentar til innlegget. Så det har nødvendigvis ikke noe som helst med personen som skriver et innlegg å gjøre. ;)
Ja, jeg følte meg truffet siden det kom midt i en utveksling jeg var en aktiv del av. Hvis man ikke retter det mot noen spesielle, kanskje man kan presisere at det er en generell uttalelse så man ikke framstår som uklar eller tvetydig. :cool:

Skal også sies at jeg har jævlig lite tålmodighet om dagen. Kanskje det er varmen og stress, eller noe hormonelt. Eller noe i drikkevannet. :unsure::LOL:
 
Topp Bunn