Høyttalere Nye Høytalere i prisklassen 50-60tusen.

eiv

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.01.2009
Innlegg
293
Antall liker
7
Torget vurderinger
1

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.153
Antall liker
10.663
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Står et par Revel ultima salon for 56k på finn.no.. Sjelden sjanse. Har trua på de men kanskje i et enda større rom... Aldri hørt dem selv ;)
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.464
Antall liker
2.120
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Til din musikk smak bør du absolutt få hørt på Magnepan, Martin Logan og Quad. MÅ du ha kjeller dyp bass må de nokk suppleres med en god aktiv subb eller to.
Ny Martin Logan er testet i siste Watt.
 

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Innlegg
3.644
Antall liker
3.274
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Står et par Revel ultima salon for 56k på finn.no.. Sjelden sjanse. Har trua på de men kanskje i et enda større rom... Aldri hørt dem selv ;)
Jeg har hørt Salon 2 og de var "dritbra" på et stort Mark Levinson oppsett. Virket som en bra oppløst allround høyttaler med solid bassfundament. Krever kanskje sin plass dog. Vet ikke hvor mye forskjell det er på de to salon generasjonene.
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.271
Antall liker
1.173
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Martin Logan må prøves, sier nå jeg. Har stort sett samme musikk smak som deg og det beste jeg har hatt i hus for slik musikk.
IMG_2444_Vista1.jpg
 

maxi

Medlem
Ble medlem
21.02.2010
Innlegg
42
Antall liker
48
takker for så mange gode forslag, skal nå få prøvd og hørt på en de av disse, så får vi se. jeg kommer til bake når valgte høytalere er kjøpt. så ska vi se litt på maskineriet og div :)takk takk,
 

maxi

Medlem
Ble medlem
21.02.2010
Innlegg
42
Antall liker
48
Hei igjen godt folk!
Nå har jeg fått ett tilbud på sonus faber xtrema,noen som kjenner til disse? har hørt mye bra om denne klassikeren, men aner ikke hva jeg kan forvente, noen som husker ny prisen på disse og hva disse går for i dag??
 

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.278
Antall liker
3.332
Torget vurderinger
49
Hei igjen godt folk!
Nå har jeg fått ett tilbud på sonus faber xtrema,noen som kjenner til disse? har hørt mye bra om denne klassikeren, men aner ikke hva jeg kan forvente, noen som husker ny prisen på disse og hva disse går for i dag??
Har ikke hørt denne .
men den skal være extremt(he he) bra med strømsterke forsterkere ala store Krell har jeg hørt .
 

rolfb*123

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.08.2008
Innlegg
615
Antall liker
574
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Jeg kan varmt anbefale ATC SCM50SL, absolutt "no nonsence".

M.V.H
 

maxi

Medlem
Ble medlem
21.02.2010
Innlegg
42
Antall liker
48
ok,ja har lest nå en god del om disse,det virker som det er utrolig brae høytalere som gir en ordentlig live følelse og varm musikk. og er SVÆRT tungdreven,(men det gjør ikke noe:) men trenger litt mere info også fra folk som har hørt disse eller vet noe om disse
 
U

utgatt60135

Gjest
Er du sikker på at det er Sonus Faber lyd du liker best? De passer ikke inn i dine første beskrivelse, men den var kanskje ikke helt korrekt?
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.009
Antall liker
6.241
Jeg ville vurdert Marten Miles III i den prisklassen.
 

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Innlegg
2.318
Antall liker
886
Er ikke Marten Django på introtilbud til 75k?
 

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Innlegg
3.644
Antall liker
3.274
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Det ligger et par Piega tc70x / coax 70 på børsen til en rimelig penge. Jeg eier et par slike selv og kan virkelig anbefale dem ihht dine beskrevne preferanser. Les test i lyd og bilde.
 

G.A.G.

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.02.2006
Innlegg
475
Antall liker
68
Sted
Vestfold
Et alternativ er Montana EPS 2.4 som er aktive høyttalere. Trenger bare kilde pluss evt pre amp, eller dac m volum, så er du i mål. Jeg har omtrent samme genre musikk som avlyttes mest, og er kjempefornøyd! Høyttalerne har i tillegg manuell eq som gjør at du kan tilpasse de til dine preferanser/rom i stor grad. De har respons helt ned til under 20 hz! Til 99.000,- er de verd en lytt! :)

Mvh
 

maxi

Medlem
Ble medlem
21.02.2010
Innlegg
42
Antall liker
48
Mange gode alternativer her,blir spennende og se hva jeg går for,leser så mange artikler så mulig og forums, og det er mange av disse høytalerene som går igjen på annbefalingene,så det er ganske vankelig,må bare se og komme meg på flere lytte prøver, er litt nyskerrig på b&w 803d som ligger ute nå,
 

Schumacher

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.10.2005
Innlegg
870
Antall liker
97
Sted
Sør-Trøndelag
Hei alle sammen:)
Er ny på forumet og trenger litt hjelp.
Har søkt en del og lest igjenom poster ang mitt spørsmål.
Men spør likevell:)

Ska kjøpe meg nye høytalere i pris klassen 50-60tusen.
Vill ha noen gode annbefalinger hos dere ut i fra hva jeg foretrekker av
lyd og type musikk jeg hører på.
Spiller ingen rolle om disse er tungdrevende eller ei,så lenge jeg får mest
mulig for pengene;-)
Høytalerene vill bli brukt i ett firkantet rom på 24m2 hvor lyd er prioritert.
Jeg vill at høytaleren ska være mest mulig nøytral,hvor verken bassen eller
diskanten tar for mye.Jeg foretrekker klarhet og skarphet. hvor jeg for eks.
hører helt ned til di minste detaljer.Og når det trengs fylde og musikken topper seg
så følger høytaleren med hele veien og man får ett perfekt lydbilde som varmer.
Disse høytalerene vill kun bli brukt til stereo hvor jeg ska lytte og nyte god musikk i ro og fred.
Jeg hører på endel klassisk,Akustisk,jazz,live,gitar,piano og selfølgelig litt lett rock/pop.
Hva mener dere og hvorfor.

På forhånd takker jeg så mye:)
Trådstarter etterlyser her HT med karakteristikker som jeg selv verdsetter og vil ha i mitt lydbilde.Isåfall kan jeg anbefale Dynaudio,som har ett krystallklart nøytralt lydbilde.Ingenting legges til eller trekkes fra.
Til prisen villen jeg setr nærmere på Dynaudio Contour S5.4 som nye eller Confidence C2 eller C4 som jeg selv har brukt:)
 
C

Cyber

Gjest
Litt moro med disse trådene, man får i grunnen anbefalinger over "hele fjøla". :)
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Noe det sikkert ikke kommer til å gjøre
:confused:
Vi snakker om ett firkantet rom 24 kvadrat.. det er 490cmx2 det + takhøyden.

Høyttalerplassering i firkantet rom:
George, we need you, hither... Cardas Audio

Det er ikke annet å gjør i ett firkantet rom enn att man må ta en sjanse!!!! Kjøpe seg de høyttalerne man rett og slett tror kan funke og så må man jobbe med plasseringen.
Det er ikke alltid lett, og det kan bli feil... Da får man prøve noen andre.
Men, det er derfor det er bruktforum og forum generellt, fordi ting ikke funka perfekt første gang.
Det er en del av dette gamet, og det er jo morro det og!!!

Men,les om firkanta rom før du velger, det er vel en bra start da..

Selv så synes jeg att ett par bra stativere og opptil FLERE subber er en bra taktikk... (pga topper og dips som kan variere fra 3 -5db og helt opp/ned i 13db i områder som er fra 50 - 150hz...) Det er mye... om man plasserer ting litt feil får man IKKE kompansert med en gulvstående høyttaler. No way! (eh,joda, men det er mye vanskeligere )

Det perfekte lytterom ser slik ut (sort of...)
...

Innen prisklassen som er nevnt så kan jeg tenke meg att klassikere som f.eks B&W 805 må kunne funke vel så bra som my annet.
Funker på masse typer musikk.

mvh
 
Sist redigert:

Virgo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2006
Innlegg
1.707
Antall liker
602
Torget vurderinger
10
Ila en 4-5 år har jeg hatt følgende høytalere, i samme rekkefølge som nevnt:

Audio Pro Blue Diamond ( fantastisk gode og billige høytalere )
Dynaudio Contour 5.4
Magnepan 1,6 / 3.6 m/MyeStand ( 3.6 er enormt bra, men krever stort rom samt forsterkeri
Pioneer S1Ex
AudioVector S6 Signature
Infinity Renaissance 90 ( tilsalgs)
og sist som slår dem alle med gode marginer, Revel Ultima Studio, etter min mening bedre enn Salon og Studio 2, mer musikalsk.
Infinity R90 holder lett følge med nye høytalere oppimot 100k klassen, så gode er de.
 
Sist redigert:

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.242
Antall liker
2.388
Torget vurderinger
13
Liker utseende på denne godt. Tipper det vil være mulig med en lytt hos klubben før kjøp. Skal ikke være vanskelig å få til en i en normal stue heller.


epicon.png.jpeg



 

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Innlegg
3.447
Antall liker
2.632
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Liker utseende på denne godt. Tipper det vil være mulig med en lytt hos klubben før kjøp. Skal ikke være vanskelig å få til en i en normal stue heller.
De ser meeeeget lekre ut... vil tro de dukker opp i butikkene i høst...
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Hei alle sammen:)
Er ny på forumet og trenger litt hjelp.
Har søkt en del og lest igjenom poster ang mitt spørsmål.
Men spør likevell:)

Ska kjøpe meg nye høytalere i pris klassen 50-60tusen.
Vill ha noen gode annbefalinger hos dere ut i fra hva jeg foretrekker av
lyd og type musikk jeg hører på.
Spiller ingen rolle om disse er tungdrevende eller ei,så lenge jeg får mest
mulig for pengene;-)
Høytalerene vill bli brukt i ett firkantet rom på 24m2 hvor lyd er prioritert.
Jeg vill at høytaleren ska være mest mulig nøytral,hvor verken bassen eller
diskanten tar for mye.Jeg foretrekker klarhet og skarphet. hvor jeg for eks.
hører helt ned til di minste detaljer.Og når det trengs fylde og musikken topper seg
så følger høytaleren med hele veien og man får ett perfekt lydbilde som varmer.
Disse høytalerene vill kun bli brukt til stereo hvor jeg ska lytte og nyte god musikk i ro og fred.
Jeg hører på endel klassisk,Akustisk,jazz,live,gitar,piano og selfølgelig litt lett rock/pop.
Hva mener dere og hvorfor.

På forhånd takker jeg så mye:)
Trådstarter etterlyser her HT med karakteristikker som jeg selv verdsetter og vil ha i mitt lydbilde.Isåfall kan jeg anbefale Dynaudio,som har ett krystallklart nøytralt lydbilde.Ingenting legges til eller trekkes fra.
Til prisen villen jeg setr nærmere på Dynaudio Contour S5.4 som nye eller Confidence C2 eller C4 som jeg selv har brukt:)
Du tror ikke S5.4 eller C4 blir for store i et rom på 24 kvadrat?
 

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Innlegg
2.181
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Epicon 6 står antakeligvis allerede i flere butikker. De står i Trondheim, vet jeg, og antakeligvis i Markus Thranesgate.
 

Schumacher

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.10.2005
Innlegg
870
Antall liker
97
Sted
Sør-Trøndelag
Skal jeg være helt ærlig Anonym,og det skal man jo være så overså jeg den detaljen med kvadrat.
Før jeg kjøpte mine C4 så snakket jeg mye med Morten på NAT og jeg var redd for at de ble overkill hos meg(42kvadrat) og Morten sa han hadde hørt C4 spilt fantastisk i stue på 20 Kvadrat.Confidence-serien (minus C1) har jo DDC systemet som visstnok skal eliminere stående bølger og romproblematikk usedvanlig bra.
Kanskje i så måte Confidence C1 eller C2 vil være ett bra valg da.
 

Virgo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2006
Innlegg
1.707
Antall liker
602
Torget vurderinger
10
[/QUOTE]
Du tror ikke S5.4 eller C4 blir for store i et rom på 24 kvadrat?[/QUOTE]

Jeg hadde bl.a 5.4 i et rom som ikke var mer enn 21 kvadrat, helt firkanta..spilte som bare søren det, men dess større rommet er, dess mer utbytte vil en vel få av alle høytalere..
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Ja, man må bare gutse!
Det meste KAN fungere, og så lenge man da LIKER oppsettet og digger musikken tilslutt, så er man imål.
Snorett frekvensgang trenger man egentlik ikke å tenke på sålenge man unngår de aller største resonansene, og setter lyttestolen der den hører hjemme. (veldig viktig..!!)
Blir så bra atte! Husk nå endelig å supplere med en 3-4 bokser/flasker justernektar før oppsettet tar til. :p

mvh
 

Hi-rex

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2012
Innlegg
2.541
Antall liker
781
Sted
Etne
Torget vurderinger
4
Hei alle sammen:)
Er ny på forumet og trenger litt hjelp.
Har søkt en del og lest igjenom poster ang mitt spørsmål.
Men spør likevell:)

Ska kjøpe meg nye høytalere i pris klassen 50-60tusen.
Vill ha noen gode annbefalinger hos dere ut i fra hva jeg foretrekker av
lyd og type musikk jeg hører på.
Spiller ingen rolle om disse er tungdrevende eller ei,så lenge jeg får mest
mulig for pengene;-)
Høytalerene vill bli brukt i ett firkantet rom på 24m2 hvor lyd er prioritert.
Jeg vill at høytaleren ska være mest mulig nøytral,hvor verken bassen eller
diskanten tar for mye.Jeg foretrekker klarhet og skarphet. hvor jeg for eks.
hører helt ned til di minste detaljer.Og når det trengs fylde og musikken topper seg
så følger høytaleren med hele veien og man får ett perfekt lydbilde som varmer.
Disse høytalerene vill kun bli brukt til stereo hvor jeg ska lytte og nyte god musikk i ro og fred.
Jeg hører på endel klassisk,Akustisk,jazz,live,gitar,piano og selfølgelig litt lett rock/pop.
Hva mener dere og hvorfor.

På forhånd takker jeg så mye:)

Nu ska du få et godt råd:

Martin Logan Electromotion ELS spiller fletten av det meste med ret forsterker og kabler" Musical Fidelity M6i og Analysis Plus big silver oval høytaler kabler".
Ka nesten garantere, at du aldrig kommer til at se dig om efter noget bedre, jeg har selv denne combi som Hytte anleg, og det spiller bedre en alle de svindyre anlegs kombinationer jeg tidligere har haft.

Og så til det bedste,- du ka få hele denne pakke for det beløb du snakker om at bruge på høytalerne.

Disse høytalere anbefales også av 2 tidligere anmelder fra det gamle High Fidelity DK,. en av dem købte et set, på dagen han hørte dem.

Fin en forhandler og få en prøve lyt på denne combi,- det fjerner enhver tvilv :)


Mvh

Hi-rex
 

stingrayV

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.02.2011
Innlegg
480
Antall liker
245
Sted
Skodje
Torget vurderinger
4
Hei maxi,
Jeg synes burmester fortjener litt av oppmerksomheten din når du først setter i gang med valg av høyttalere i en kjempespennende prisklasse! Ohc har noen B25 liggende ute for salg. Jeg har kun hørt storebroren B30. Jeg synes de var flotte musikkformidlere, med et veldig høyt detaljnivå, uten å bli vonde å lytte til i lengden. Og de sparket når det var nødvendig.

Mvh
stingrayV
 

AJ_82

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.04.2011
Innlegg
420
Antall liker
126
Torget vurderinger
6
Høyttalerne i signaturen min burde passe bra til musikksmaken din. Du må evt finne noen brukte. De burde kanskje hatt litt større rom, men siden du sier at dette primært skal brukes til musikk er det sikkert mulig med litt demping.

A.J.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.705
Antall liker
7.947
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Kva med å bruke panelhøgtalarar av eitt eller anna slag? Quad eller Magnepan? Av og til bryr dei seg veldig lite om rommet, berre dei får avstand til bakvegg, og slepp å ha eit digert rack ståande mellom seg. Og så let dei veldig, veldig bra også...
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.346
Torget vurderinger
1
Se å få prøvd Dynaudio Confidence C1 og Sonus Faber Cremona Auditor M! De vil levere på kriteriene dine. Extrema eller Guarneri Memento fra Sonus er mitt bruktalternativ i den klassen..ikke helt nøytrale, men ingenting stikker seg negativt ut, sålenge samarbeidende elektronikk er i orden..Rega Osiris/Isis eller Bladelius Ask/Embla holder i massevis!! Virkelige entusiastpakker..Guarnerien er så bra at jeg kun kan tenke meg to høyttalere som er bedre utfra egne preferanser- Guarneri Palladio og evt Guarneri Evoluzione- og JA, jeg er jazzmann!!
 
Sist redigert:
Topp Bunn