"Nye" AvForum!

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
2.979
Antall liker
1.208
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Synes nye AvForum er ulogisk/rotete og lite brukervennelig. I MANGE år var jeg daglig innom og sjekket forumer og bruktbørsen. Meget forbnøyd med slik den var (selv om den kunne være litt treg). MEN siden omlegging til ny plattform, har jeg kun vært innom 2-3 ganger og registrert at det nesten ikke finnes nye annonser på bruktbørsen. For noen år siden, så la jeg ut en forsterker på den bruktbørsen. Den fikk over 1500 treff på 1 dag og ble solgt over "takst" :cool:. Noe må jo ha godt ruskende galt dessverre, for jeg bryr meg ikke lenger om den engang så "nødvendige" nettstedet jeg bare måtte innom flere ganger daglig!!!! ???
 
Sist redigert:

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Litt enig. Pleide å sjekke bruktbørsen der jevnlig, men ser ikke noe grunn til det nå lenger.
 

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Innlegg
5.372
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
AVForum har tatt en harakiri. De levde i beste velgående - men dør sakte ut etter omleggingen. Har besøkt stedet et par ganger det siste året - og sidene er tragiske.
 

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Innlegg
24.209
Antall liker
62.284
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42
Hva var planen da de la om sidene? Kan vanskelige tenke meg at de ønsket å fremstå slik tilfellet er i dag.
 

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Innlegg
5.372
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Tror planen var alt for stor / ambisiøs til at de klarte å gjennomføre den. Masse fokus på credpoeng hit og dit og spesialtilbud og annonser her og der - og alt skullevære så samkjørt og automatisert. Tror grunnlegger fikk blod på tann og ville benytte forumet til å ekspandere business - men det havarerte. Synd, for sidene før omleggingen var veldig bra.
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
22.992
Antall liker
20.126
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Er lite som stemmer over there Jeg har skrevet mitt siste innlegg der. Og kommer nok ikke til å bruke det forumet igjen. Den siste dråpen var for noen uker siden.
 

Novus

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2011
Innlegg
723
Antall liker
187
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
AVForum er blitt helt forjævlig. Skjønner ikke hvorfor de i det hele tatt ønsket å presentere oss ett så rotete brukergrensesnitt "in the first place". Visstnok så mye arbeid, og penger brukt på noe så rotete, og jævlig.... bare klarer ikke å fatte og begripe det. Det er noe som heter "kundene først", og "kunden har alltid rett" - dette ble ikke tatt i betraktning under dette (som ville vært alle oss brukere), som ser mer ut som ett ego-prosjekt, enn ett lite uhell.

Synd, for var/er mye bra fagstoff å tråle gjennom på sidene. Samme med arkivet. Spørsmålet er om man gidder, slik brukergrensesnittet er. Blir sliten med en gang jeg ser AVForum-logoen.

Er bare ett tidsspørsmål før man får "Beklager, innholdet på denne siden ble ikke funnet".
 

Evo III

Hertugen av Langhus
Ble medlem
25.12.2009
Innlegg
25.766
Antall liker
50.398
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
78
Det er synd ja,var mye innom der før men ikke nå lenger.Gidder ikke bruke tiden på og ikke finne frem ;)

O
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.238
Antall liker
2.373
Torget vurderinger
13
En helvetes pine er hele forumet blitt... - Har ikke antall brukere explodert her på sentralen etter at "nye" AV-forum ble lansert ?

Litt som når Windows Vista ble lansert - Jobs mente da at dette var det beste som kunne hendt Apple :rolleyes:
 

Novus

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2011
Innlegg
723
Antall liker
187
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Har ikke antall brukere explodert her på sentralen etter at "nye" AV-forum ble lansert ?
Jo! Og virker som "alle" går over fra flerkanals til to, kanskje for å ikke havne helt på sidelinja på dette to-kanals-forumet :)
 

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Innlegg
1.308
Antall liker
341
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
Jeg brukte AVtorget fra tid til annen tidligere, men slik AVtorget har blitt nå så gidder jeg ikke å gå inn en gang.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Hva var planen da de la om sidene? Kan vanskelige tenke meg at de ønsket å fremstå slik tilfellet er i dag.
De måtte legge om slik jeg har forstått det, men omleggingen har gått fullstendig på trynet.
Handler vel enkelt og greit om inkompetanse. Man legger ikke ned det gamle fungerende forumet og erstatter det med noe som ikke engang er brukanes for beta testere.

Regner med de kommer sterkere tilbake, men det ser ut til å ta tid og det vil de nok tape mye på. Aktiviteten der inne nå er meget lav. Avforum er tross alt styrt av de som driver Avshop. Når Avforum mister brukere, taper også Avshop inntekter.

Ellers synes jeg svakheten til forumet har alltid vært de uttalige underkategoriene som gjør det hele veldig uoversiktlig.
 

Stein Ivar

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2008
Innlegg
538
Antall liker
414
Torget vurderinger
6
Syns sidene til Avforum var veldig bra før og var innom flere ganger daglig. Etter omleggingen har jeg knapt vært innom. Hele greia er jo en katastrofe. Hvordan kan de bruke flere år (og sikkert en god slump penger) på noe som er så skivebom? Når omleggingen skulle gjennomføres regnet de med ca 24 timer nedetid. Det ble over en uke og når det kom opp igjen var det ikke noe som fungerte.

Jeg har også lagt merke til at det sjelden komme nye annonser på brukforumet der.

Veldig synd egentlig, var veldig fornøyd med sidene slik de var før. Får håpe de får tingene på stell igjen. Nesten så det er bedre å rulle tilbake til gammel plattform :)

-Stein Ivar
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
22.992
Antall liker
20.126
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Jeg har også lagt merke til at det sjelden komme nye annonser på brukforumet der.
Er nok noe med forumet. Jeg har prøvd å legge inn annonser de siste 2 ukene. Alt ser ut til å fungere, får enda til beskjed om at annonsen er opprettet ( eller noe slikt ) men når jeg da skal se på annonsen så er den ikke der...

Har som sagt gitt opp, men håper på det skal bli bedre.. Men har mine tvil.
 

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Innlegg
5.384
Antall liker
3.559
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Det positive med det er at jeg får mer tid til å bruke på Hifisentralen;) Nå sjekker jeg bare noen få tråder jeg har abonnert på lenge feks kinoene til BEF, Tralltrall, RuneW og Hunsbeth. I Tralltrall sin kino skjer det mye spennende om dagen:)
 

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
2.979
Antall liker
1.208
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Syns sidene til Avforum var veldig bra før og var innom flere ganger daglig. Etter omleggingen har jeg knapt vært innom. Hele greia er jo en katastrofe. Hvordan kan de bruke flere år (og sikkert en god slump penger) på noe som er så skivebom? Når omleggingen skulle gjennomføres regnet de med ca 24 timer nedetid. Det ble over en uke og når det kom opp igjen var det ikke noe som fungerte.

Jeg har også lagt merke til at det sjelden komme nye annonser på brukforumet der.

Veldig synd egentlig, var veldig fornøyd med sidene slik de var før. Får håpe de får tingene på stell igjen. Nesten så det er bedre å rulle tilbake til gammel plattform :)

-Stein Ivar
100% enig med deg.
Plattformen de bruker nå må bare skrotes, og så håper jeg inderlig de dukker opp igjen i ny genial drakt, for vi trenger AvForum på lik linje som AvForum trenger Hifisentralen.
 

Aggromagnet

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.08.2012
Innlegg
286
Antall liker
70
Har ikke hatt adgang til avforum siden i sommer.
Jeg får bare feilmelding "no input file specified".
 

Naturlyd

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
562
Antall liker
337
Torget vurderinger
23
Folk var vel ikke overvettes fornøyd med "nye" HFS heller. Ingen sammenligning forøvrig, nye AVForum er en katastrofe. Forummotoren virker tydeligvis ikke som den skal, jeg har mistet PM, det er uoversiktlig og lite tiltalende. Skjønner at de mister brukere.
 

Novus

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2011
Innlegg
723
Antall liker
187
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Det komiske er jo at når man går inn på siden er man ikke innlogget. Trykker bare login så er jeg inne, men kommer rett inn til "abonnerte tråder" der menyen er på venstre side med "profil", "kontrollpanel", "finn innlegg", "galleri" etc, men får ikke sett liste over "nye innlegg", ei heller gått tilbake, uten at jeg blir satt tilbake til forside som ikke innlogget = back to start.

Er det jeg som gjør noe feil, og overser noe markant - eller er det flere som har oppdaget det samme issuet?
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.515
Antall liker
57.401
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Er det ikke lite fruktbart å diskutere AV Forum her på HFS?

Burde man heller ta det på AVF?
 

sinep

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Innlegg
957
Antall liker
108
Sted
Vallhall
Forstår virkelig ikke hva de folka der har holdt på med.
Virker som de bare har trykket på en eller annen "update" knapp i admin panelet og krysset fingrene for at alt skulle gå bra uten å ta backup eller noe som helst.
Hvorfor har de ikke bare samkjørt den gamle versjonen med den nye på et subdomene (f.eks. dev.avforum.no) frem til alt så stabilt og greit ut? I stedet for har de bare kjørt full oppdatering, fått panikk og forsøkt å rette opp alle feilene i ukesvis etterpå.
 

unison

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2004
Innlegg
426
Antall liker
58
Sted
Otta
Torget vurderinger
0
Den gamle avforum plattformen var meget bra, etter at de la om så ble alt så omstendelig og lite brukervennelig.
Bare og legge inn en annonse har blitt litt av en jobb...
Det var også bedre og lese innleggene der før, nå er alt grått med liten skrift.
Vi må få tilbake den gamle avforum plattformen.
De gamle sidene brukte jeg like mye som hifisentralen, nå nesten aldri!
 

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
2.979
Antall liker
1.208
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Synes virkelig Hifisentralen bør gi AVF en julepresang i år for alle de nye brukerene de har vervet oss helt gratis :cool:
 

anywhere

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
349
Antall liker
23
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Har de ikke backup tro? Det beste hadde nok vært å rulle tilbake til forrige versjon. Det gjør man som regel for andre IT-relaterte systemer når oppgraderingen ikke går som planlagt.
 

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Innlegg
3.785
Antall liker
2.768
Torget vurderinger
1
Jeg var også mye på AVforum før. Likte allsidigheten og det store spekteret i tråder innen alt mulig audiovisuelt, til og med noen veldig bra tråder om hifi! Det rådet også en vennlig positivisme og hjelpsomhet i forumet som var forfriskende (til sammenligning kan det være vel mye størknet testosteronmarinert selvgodhet på HFS). Det som var dårligst på gamle AVforum var søkefunksjonene og generelt visuelt inntrykk som var datert og kjedelig. Det var også vel mange kategorier, som en over her poengterer.

Så har de altså klart å ta alle ankepunktene mot gamleforumet og faktisk gjøre det verre! Nå er det en standard vBulletin plattform, dørgende kjedelig, med små skrift, fylt opp av uendelig med kategorier både på norsk og engelsk. Det er overhode ikke spennende å være der, sidene innbyr ikke til å tilbringe tid der og jeg synes rett og slett synd på de mange som brukte mye tid på å lage ordentlig gode tråder fra egen hjemmekino/lytterom og som nå har mistet mye av dette.

Jeg har sagt det før og sier det igjen: Svenske MinHembio er det ultimate forumet for den som liker å bruke tid på slikt; fantastiske søkemotorer og lekkert visuelt med farge og skrift valgt etter lesbarhet og designhensyn. Bilder og tråder spretter opp når man skriver i søkefeltet. Herlig! Har aldri sett dette i andre forum overhodet. Og det hersker god orden i trådene. Hvorfor ikke en norsk avlegger av dette forumet? Prisjaktdelen er jo allerede oppe og går i norsk språkutgave.
 
N

nb

Gjest
Det lille jeg har fulgt med (brukte avforum en del for noen år siden, men lite de siste årene) var at de var nødt til å gjøre noe siden det var mye kode i forumet ingen lengre visste hvordan fungerte osv, og det kunne oppstå feil som ville bli omtrent umulig å få fikset. Forsåvidt en plausibel forklaring, men gjennomføringen har det nok skortet på. Dessverre - det kan bety kroken på døra for forumet, folk går etter hvert lei av å vente og finner seg andre steder.

Vil igjen minne om hvilken utmerket jobb Høvdingen & co har utført med oppgraderingen av HFS. Her virket det fra dag 1 og det var kun småfeil som måtte fikses. Kjernefunksjonaliteten var på plass umiddelbart.
 

gismo

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2007
Innlegg
24.470
Antall liker
31.825
Sted
Væssia i Grue.
Torget vurderinger
20
Er det ikke lite fruktbart å diskutere AV Forum her på HFS?

Burde man heller ta det på AVF?
Helt enig med deg der bluesbreaker;)
Men ikke for å diskutere, men for å informere, jeg har slettet det jeg hadde der og meldt meg ut:)

gismo
 

Novus

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2011
Innlegg
723
Antall liker
187
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Er det ikke lite fruktbart å diskutere AV Forum her på HFS?

Burde man heller ta det på AVF?
Joda, du sier noe der. Men nå er det en gang slik at det er her flest fra AVForum (tidligere aktive der) henger nå, og at det derfor er lettere å få ut frustrasjon, stille spørsmål og nå ut til flere via denne tråden. Samtidig er hverken AVF, eller HFS 100% utfyllende for alle, og enhver. Må ha begge, og dette er viktig for bilde - og igjen lyd-interessen, som igjen påvirker utvalg/popularitet av Hi-Fi-audio-produkter her til lands. Dette må da i aller høyeste grad iverata HFS'rnes interesser enten man foretrekker to, eller flere kanaler. Eller en HTPC i anlegget for best musikk-ytelse, eller best video-prosessering!

Slapp av, denne tråden dør før eller seinere uansett :)
 

Academic_South

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.10.2013
Innlegg
874
Antall liker
401
Det lille jeg har fulgt med (brukte avforum en del for noen år siden, men lite de siste årene) var at de var nødt til å gjøre noe siden det var mye kode i forumet ingen lengre visste hvordan fungerte osv, og det kunne oppstå feil som ville bli omtrent umulig å få fikset. Forsåvidt en plausibel forklaring, men gjennomføringen har det nok skortet på. Dessverre - det kan bety kroken på døra for forumet, folk går etter hvert lei av å vente og finner seg andre steder.
Vel. Jeg har et par venner som er "computer-nerder" og de hevder i alle fall at avforum.no uansett kunne ha vært opprettholdt slik det var tidligere i høst. At ledelsen av nettsiden ikke har klart å snu i tide, er uforståelig for meg. Jeg har selv hatt ca. 2500 innlegg på det gamle forumet, men nå gidder jeg ikke mer. Snakk om å skusle bort en fantastisk side, som også har hatt gode inntektsmuligheter (reklame etc.).

Så all honnør til Høvdingen her på sentralen, som klarte å lage en allerede bra nettside enda bedre (og sikkert med hjelp av mange gode krefter her på forumet)! Jeg må nesten tilbake til Audio-dagene sist jeg var aktiv her på forumet (10-15 år siden).
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Litt av problemet slik jeg opplevde det var at de på død og liv skulle utvikle så mye av platformen på egenhånd i stedet for å primært basere seg på en velutrustet forumplatform med litt visuell polish og minst mulig særtilpasning, også kjent som en "driftbar løsning".

Det var helt tydelig at formålet med det nye avforum primært var å kapitalisere på innholdet og sy sammen alle tjenester på siden i den hensikt å tjene penger, og at det å ha et velfungerende forum og torg faktisk endte opp som en sekundærprioritet.
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Jeg stusser også over de uendelig mange kategoriene som har dukket opp med egne Amerika og Asia kategorier for alt, akkurat som om de satser på en enorm global brukermasse fra dag 1. Dette gjør dessverre ikke annet enn å få forumet til å se helt forlatt ut. Et stort antall kategorier med 0 poster vitner ikke akkurat om et behov for massive mengder kategorier og en utpreget internasjoal tilstedeværelse.
 

Academic_South

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.10.2013
Innlegg
874
Antall liker
401
Litt av problemet slik jeg opplevde det var at de på død og liv skulle utvikle så mye av platformen på egenhånd i stedet for å primært basere seg på en velutrustet forumplatform med litt visuell polish og minst mulig særtilpasning, også kjent som en "driftbar løsning".

Det var helt tydelig at formålet med det nye avforum primært var å kapitalisere på innholdet og sy sammen alle tjenester på siden i den hensikt å tjene penger, og at det å ha et velfungerende forum og torg faktisk endte opp som en sekundærprioritet.
Jeg tror du har helt rett.
 

Aggromagnet

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.08.2012
Innlegg
286
Antall liker
70
Har ikke hatt adgang til avforum siden i sommer.
Jeg får bare feilmelding "no input file specified".
Ville prøvd å tømt cache i nettleseren din.
Takk for tips - Det hjalp imidlertid pent lite, samme melding fremdeles.
Kanskje verdt å nevne at jeg bruker Opera, men det fungerte tidligere. Explorer og firefox orker jeg ikke :)
 

Kenol

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2005
Innlegg
528
Antall liker
173
Torget vurderinger
12
Synd med avforum, tydeligvis ikke alene om å ta meg selv ved å aldri gå inn der lenger. Avtorget er så tragisk at jeg mangler ord. RIP.
 

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Innlegg
5.372
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Ble medlem der i september 2003 og fikk mye glede av det forumet i mange år med 14.000+ innlegg - men etter omleggingen så kjølnet interessen ganske effektivt. Er omtrent aldri der mer - og siste innlegg jeg hadde der var over 9 måneder siden.

Var også moderator på det forumet i en periode.

Hilsen
Tiger
 

Hunsbedt

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.05.2013
Innlegg
617
Antall liker
2.626
Sted
Kvinesdal
Torget vurderinger
1
Ser at mitt brukernavn på AVforum er nevnt i denne tråden, og føler derfor at jeg må komme med en kommentar. I likhet med de fleste kommentarene i denne tåden var jeg rimelig irritert i oppstarten på versjon to av AVforum. Med en av de største byggetrådene var det skremmende å se at alle bildene i tråden falt ut i "oppgraderingen", for eks. Nesten fire års arbeid hver kveld på tråden virket plutselig bortkastet.

Men ting gikk seg til etterhvert. Bildene kom tilbake, og flere av de savnede funksjonene likeså. Det er jo fremdeles store mangler. Blant annet virker ingen av mine over hundre snarveier i egen tråd lengre, på grunn av ny serveradresse(?). "Min hjemmekino" er så elendig tragisk at jeg slettet min egen presentasjon. Og Avtorget virker ikke særlig godt. Man burde også ha slettet alt som har med asiatisk og engelskspråklige versjoner. Mye tyder på at det var et "uhell" at betaversjonen ble lagt ut, Lygren har vel forsøkt å forklare dette mer enn en gang...

Uansett alle problemer, jeg har ikke helt gitt opp AVforum enda. Det blir ikke bedre hvis alle forlater skuta selv om den er lekk. Jeg er enig med mange her inne at vi godt kan ha BÅDE AVforum og hifiSentralen. Jeg har opp igjennom årene lest veldig mye spennende her inne, og vært mye på Torget. Selv om min deltagelse her har vært dårlig, ser jeg behovet for begge alternativene. Jeg håper derfor at flere vil delta med kommentarer på AVforum, slik at skuta kan komme på rett kjøl igjen. Det er faktisk en god del bra tråder som funger igjen. Om ikke Lygren tjener så mye penger lengre er kanskje synd, men de aktive brukerne som har lagt mye arbeid ned i forumet fortjener faktisk at forumet overlever. Så får forbedringene komme etterhvert. Det skjer ikke hvis alle forlater AVforum.
 
Topp Bunn