Høyttalere Nye Avalon Tessaract til USD $300K estimert pris

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    roysen; Har du vurdert noen gang Focal sin Utopia serie? Focal Grande Utopia EM, the best hifi loudspeaker in the world? High end loudspeakers
    Og tydeligvis hvorfor det ikke ble denne? nesten høy WAF faktor også:) Vurderte selv Diablo en periode..
    Vel, de høytalerne der, samt Wilson XLF, German Physiks Emperor, Kharma Exquisite Classic, Lansche Audio Model Model 8.1 og Verity Audio Montsalvat har vært vurdert. Av ulike grunner har alle disse blitt valgt bort.

Mvh
    Roysen
    Hvorfor ikke denne
    Exquisite Extreme Grand Limited | KHARMA
    Med en pris på 540 000,- USD må den jo være omtrent dobbelt så god som Tesseract.

Firer du på kravene og går for versjonen uten "limited"-stempelet koster den bare 410 000 USD. Men da ryker nok også noe av magien i lydbildet, vil jeg anta:)
    larkuz jeg synes dette innlegget bærer preg av å være spydig/negativt og ikke være medvirkende til noe positivt.
    Når det er sagt så trenger ikke alt å være "positivt", det er bare bra med kritisk holdning til div. påstander en mener å være for drøye samt diskusjoner om annet.
    Jeg synes dette innlegget i så måte var unødvendig, men det er nå meg.

Mvh.KW

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.738
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    roysen; Har du vurdert noen gang Focal sin Utopia serie? Focal Grande Utopia EM, the best hifi loudspeaker in the world? High end loudspeakers
    Og tydeligvis hvorfor det ikke ble denne? nesten høy WAF faktor også:) Vurderte selv Diablo en periode..
    Vel, de høytalerne der, samt Wilson XLF, German Physiks Emperor, Kharma Exquisite Classic, Lansche Audio Model Model 8.1 og Verity Audio Montsalvat har vært vurdert. Av ulike grunner har alle disse blitt valgt bort.

Mvh
    Roysen
    Hvorfor ikke denne
    Med en pris på 540 000,- USD må den jo være omtrent dobbelt så god som Tesseract.

Firer du på kravene og går for versjonen uten "limited"-stempelet koster den bare 410 000 USD. Men da ryker nok også noe av magien i lydbildet, vil jeg anta:)

Dette innlegget finner jeg nokså unødvendig, og bærer preg av å være "spydig". Vær vennlig og frastå fra slike kommentarer i fremtiden. Mvh Høvdingen
    Bravo! Og det er ikke myntet på larkuz.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.738
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Kos deg med det du velger av utstyr til å matche disse høyttalerne. Hadde vært moro å høre det du trekkker i hus etterhvert. Bare overse de som bare disser deg. De mangler midler og er misunnelige for at noen tar den helt ut.
    Selv har jeg valgt en annen vei, nemlig rør og hønn, men jeg vet at det er flere veier til godlyd.
    Roger
    Jeg liker innlegget ditt, men jeg synes nå dette var en litt fleskete generalisering.

R

Roysen

Gjest

Mvh
    Roysen
    Hvorfor ikke denne

Dette innlegget finner jeg nokså unødvendig, og bærer preg av å være "spydig". Vær vennlig og frastå fra slike kommentarer i fremtiden. Mvh Høvdingen
    Bravo! Og det er ikke myntet på larkuz.
    Enig. Dette er virkelig et godt skritt i riktig retning, og det har ikke noe med at jeg var mottakeren av spydigheten. Jeg ser frem til mer opprydding av denne sorten og håper det er mulig med dagens ressurser.

Mvh
    Roysen

Sist redigert:

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.386
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    47
    he-he
    utseendet appellerer tydeligvis til fantasien
    men det må jo være noen slags form følger funksjon, når man leser hvordan de er oppbygget
    finnes det noe "exploded view" eller "kryss-seksjons-bilde"(rart norsk forsøk? :rolleyes:)
    hva med impedansforløpt på den delen som er 92,5 db og ikke aktiv?
    mvh
    Leif

R

Roysen

Gjest
    he-he
    men det må jo være noen slags form følger funksjon, når man leser hvordan de er oppbygget
    finnes det noe "exploded view" eller "kryss-seksjons-bilde"(rart norsk forsøk? :rolleyes:)
    mvh
    Leif
    Ikke enda i hvert fall.

Mvh
    Roysen

Petre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Antall liker
    1.414
    Sted
    Siggerud
    Torget vurderinger
    1
    he-he
    mvh
    Leif
    Sprengskisse er vel ordet for det. Jo, det ville vært interessant å sett hvordan konstruksjonsprinsippene gjennomføres i denne klassen.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    29.600
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Artig form. Blanding av militær STEALTH og slipte edelstener.
    Dersom Avalon gjør hjemmeleksen sin mhp. elektronisk basstyring skulle det være mulig å bruke disse også i vanskeligere rom, Roysen.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Jeg synes de ser aldeles grusomme ut. Men lydmessig kan de sikkert være suverene. De er i hvert fall store nok, ser det ut som. Den 'runde' nedre delen av pæreformen ser ut som den har et stort volum. Noen som vet høyde?

R

Roysen

Gjest
    Jeg synes de ser aldeles grusomme ut. Men lydmessig kan de sikkert være suverene. De er i hvert fall store nok, ser det ut som. Den 'runde' nedre delen av pæreformen ser ut som den har et stort volum. Noen som vet høyde?
    Det syntes jeg også til jeg hadde sett litt på de noen ganger. Nå synes jeg de faktisk ser ganske rå ut. Futuristisk design hvor det er tydelig at form følger funksjon. Til og med interiørregjeringen har godkjent den der.

193cm høyde
    74cm bredde
    Dybde står ikke oppgitt, men jeg antar at den er den samme som bredden.
    300kg pr stk.

Mvh
    Roysen
    Mvh
    Roysen

R

Roysen

Gjest
    he-he
    mvh
    Leif
    Den oppgitte impedansen på 5 Ohm nominelt og 4.6 minimum er på den passive delen.
    Impedansen på den aktive delen er også nominelt 5 Ohm (+/- 0.3 Ohm).
    Ingen fasevinkler større enn 4.2 grader.

Mvh
    Roysen

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Svære greier, ja. Som mange sikkert har fått med seg lider jeg av det Valentino kalte en dipolar lidelse, så jeg ville nok heller sett i den retningen. Men bare rommet er stort nok, kan også kassehøyttalere komme tilstrekkelig løs fra rommet til at selv jeg kan like resultatet. Jeg tror det handler om å lage et et stort nok tidsvindu mellom direkte og reflektert lyd.

Riktig godt å se høyttalere med high end-aspirasjoner som er store nok. Jeg er i hvert fall lut lei av små høyttalere som har 'bedre bass og dynamikk enn man skulle tro'. Jeg får elveblest av å lese om 'jeg lette febrilsk etter subwooferen' og denslags.

Men utseendet kommer jeg nok ikke til å lære meg å like. Selv om disse ser ferdige ut (i motsetning til en annen høyttaler som gjorde meg forbannet med sitt formspråk for ikke lenge siden).

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.386
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    47
    teoretisk skulle de være greie å drive, men Avalon er vel tradisjonelt regnet for å være relativt tungdrevne?
    regner med at de vide skjørtene og åpningen under er relatert til den spesielle bassløsningen
    typisk elske eller hate design, men vinner i lengden....
    mvh
    Leif

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.738
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Det syntes jeg også til jeg hadde sett litt på de noen ganger. Nå synes jeg de faktisk ser ganske rå ut. Futuristisk design hvor det er tydelig at form følger funksjon. Til og med interiørregjeringen har godkjent den der.

193cm høyde
    74cm bredde
    Dybde står ikke oppgitt, men jeg antar at den er den samme som bredden.
    300kg pr stk.

Mvh
    Roysen
    Mvh
    Roysen
    Da jeg så hva disse høyttalerne veier, innså jeg at jeg bare kunne skrinlegge alle planer om å skaffe meg dem.

tore_v1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Kan man ta to i slengen er det ikke stort nok.

Det finnes jo eksempler på høyttalere som kommer med tralleløsninger for å lette finjustering. Dette er det vel rimelig å anta at disse gjør også?

Jeg har tittet innom denne tråden flere ganger nå, og tittet på bildene flere ganger. Jeg tror ikke det vil være vanskeligere å få inn disse enn et stort hornsystem i heimen. Etterhvert må jeg si de sniker seg innpå med et utseende som blir mer tiltalende for hver gang jeg er innom her.

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.937
    Torget vurderinger
    8
    For meg ser det ut som om Roysen velger hifi-utstyr ene og alene ut fra antall siffer foran komma på prislappen.
    Målet ser ut til være å skaffe seg de dyreste komponentene og høyttalere som finnes på denne planeten.

Dere er så sinn sykt misunnelig at det ligger tykt utpå dere. Jeg sikter ikke bare til deg, men og mange flere.
    Oppfører dere jo som små unger som ikke får snopet dere fant på butikken. :mad:

Håper dere alle kan skjerpe dere kraftig!!! Eg er kjempeglad for at noen har råd til dyre ting, for når de selger, eller 2-3 mann selger, kan vi som ikke har såå god råd, kjøpe disse produktene. Har dere tenkt på det?

Nei, jeg forventer skjerpings :)

Roysen: Dette som du opplever her, skjedde meg på MA-forumet da jeg skrev jeg skulle kjøpe Burmester. Jeg klarte ikke la være å svare på all dritt slengingen. Selv forumeier slengte seg på. I ettertid har de slettet de fleste av de mest kraftige innlegg.
    Jeg burde seff oversett det hele. Jeg ba de til slutt slette meg, selv om de da "vant" Men jeg gadd ikke mer..

Men nå ser jeg i innlegget etter meg her, noe jeg ikke har fått med meg..beklager det.

Gleder meg til forsettelsen her. :)

Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: SAL
    Z

Zomby_Woof

Gjest
    lovemusikk. Det gikk deg kanskje hus forbi, men her følger et kort referat:

Vi har sett et unødvendig og utrivelig innlegg fra Larkuz.
    Vi har sett det påtalt i en tydelig men respekfull tone av KW.
    Vi har sett Larkuz ta selvkritikk på det.
    Vi har sett at Roysen liker innlegget hvor Larkuz beklager.

Med andre ord har vi sett begge 'kamphanene' vise vilje til forsoning.

Det er en meget hyggelig utvikling. Vær vennlig og ikke ødelegg den.

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.937
    Torget vurderinger
    8
    lovemusikk. Det gikk deg kanskje hus forbi, men her følger et kort referat:

Vi har sett et unødvendig og utrivelig innlegg fra Larkuz.
    Vi har sett det påtalt i en tydelig men respekfull tone av KW.
    Vi har sett Larkuz ta selvkritikk på det.
    Vi har sett at Roysen liker innlegget hvor Larkuz beklager.

Med andre ord har vi sett begge 'kamphanene' vise vilje til forsoning.

Det er en meget hyggelig utvikling. Vær vennlig og ikke ødelegg den.
    Beklager, det fikk jeg ikke helt med meg. Var jo flere som slengte med leppa..
    Men da er det avsluttet og flott er da.

Så då gleder vi oss til resten. :)

musicman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Ku klux klan i sort.

Låter sikkert ok, men ser for j,,,,ut.

Virgo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Antall liker
    609
    Torget vurderinger
    10
    Fryktelig stygge høytalere!

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.451
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvis de bildene er tatt hos deg, Roysen: Gratulerer!

Pene er de ikke, men det ser ut som om det er en logikk i hvordan de er formet. Det handler tydeligvis om å styre refleksjoner bort fra lytteren. Det er også et interessant whitepaper på websiden: http://www.avalonacoustics.com/pdf/TESSERACT WEB STATEMENT.PDF

Målsettingene de beskriver er prisverdige, men jeg synes de virker litt vel firkantede i å si at sånn-og-sånn er den eneste måten å realisere de målsettingene på. Hvis man går ut fra et passivt delefilter er det kanskje riktig, men mange av de målsettingene er veldig mye enklere å realisere med aktive høyttalere og en smule DSP.

Og dette utsagnet i whitepaper'et er direkte feil:
    Maxwell's partial differential equations are not only the foundation of electrodynamics, but also of fluid dynamics, and in terms of tensor fields also govern gravitation and special relativity.
    Fluidmekanikk beskrives av Navier-Stokes-ligningene som i prinsippet beskriver de kreftene og akselerasjonene som virker på et lite volum. De er ikkelineære partielle differensialligninger som må løses numerisk. Maxwell's ligninger er lineære partielle differensialligninger som beskriver sammenhengen mellom elektriske og magnetiske felter. Jeg kan ikke se hvordan de skal kunne vrenges rundt til å beskrive fluidmekanikk eller relativitetsteori, men så er det kanskje ikke nødvendig å kunne så veldig mye relativitetsteori for å bygge høyttalere heller.

Sist redigert:

PetterH

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.01.2008
    Antall liker
    183
    Sted
    Høvik
    Torget vurderinger
    19
    Stealth Monk
    Hei!

Avalon sin forrige toppmodell Sentinel så virkelig ut som munker;)
    Det er nok mine drømmehøyttalere...
    sentinel1.jpg

Selv synes jeg Tesseract blir litt vel glorete og harry...
    Men som Avalon eier har jeg ingen grunn til å betvile at lyden er i toppklasse!

mvh PetterH

R

Roysen

Gjest
    Synes Tesseract er fine, men tror ikke svart er noen innertier. Skulle gjerne hatt de her.

Mvh
    Roysen

epicurus

Bransjeaktør
    Ble medlem
    31.05.2004
    Antall liker
    7
    Torget vurderinger
    0
    AVALON SENTINEL

Det finnes et sett Sentinel i nærheten av Oslo :)
    ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
    Stealth Monk
    Hei!

Vis vedlegget 222794

mvh PetterH

Finn M

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Antall liker
    1.218
    Torget vurderinger
    6
    Ku klux klan i sort.

Låter sikkert ok, men ser for j,,,,ut.
    Enig Tommy. En slik høyttaler må man være medlem i Ku Klux Klan for å like.:p
    Og de største utgavene til Avalon, Isis og Senteniel får man bare følelsen av at Darth Vader står i rommet... ikke noe hyggelig.

Men det finnes lekre Avalon også. Her er Avalon Transcendent til "bare" kr 165 tusen:
    hero.jpg

Utrooolig lekre er de faktisk! :cool:
    Hadde bare prisen vært litt lavere så hadde jeg nok tatt en tlf til Peter D.....

Sist redigert:

PetterH

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.01.2008
    Antall liker
    183
    Sted
    Høvik
    Torget vurderinger
    19
    Det finnes et sett Sentinel i nærheten av Oslo :)
    ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
    Stealth Monk

What?!

Finnes virkelig disse høyttalerne her i landet:p
    Vet at Peter hadde disse en periode(ref korttest i Fidelity nr 10).
    Tenkte at de kanskje var på europatur utlånt fra produsent...

Skulle gjerne hørt Sentinel en gang.
    får neppe anskaffet disse selv før arven kommer;)

mvh PetterH

Hei!

Vis vedlegget 222794

mvh PetterH
    H-1---917

T

tce-teams

Gjest
    Det er sikkert god lyd i disse høyttalerene , men for du lyd for 300000 dollar ? Det er vel litt over 1.8 millioner norske kroner for et par høyttalere , overdrevet priset spør du meg. For di pengene skulle jeg ha bygget meg det feteste lytterommet , med fult 11.4 hjemmekino oppsett og kansje jeg har greid og få like god lyd , som di avalon høyttalerene for nesten 2 millioner norske kroner.

Finn M

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Antall liker
    1.218
    Torget vurderinger
    6
    Hva skal du med 11.4 hjemmekino og masse svarte stygge bokser, når du kan ha to pene lydskulpturer som gjør en bedre jobb?
    Hørte en gang Avalon i ei stue her i Ålesund der man tydelig kunne høre en gjeng indianere komme mot deg mens de sang krigsdansen, for så å danse rundt stolen og bak deg! Dette altså med bare to høyttalere. Fantastisk! Her er Avalon mestere! Ingen over, ingen ved siden!

T

tce-teams

Gjest
    Hva skal du med 11.4 hjemmekino og masse svarte stygge bokser, når du kan ha to pene lydskulpturer som gjør en bedre jobb?
    Hørte en gang Avalon i ei stue her i Ålesund der man tydelig kunne høre en gjeng indianere komme mot deg mens de sang krigsdansen, for så å danse rundt stolen og bak deg! Dette altså med bare to høyttalere. Fantastisk! Her er Avalon mestere! Ingen over, ingen ved siden!
    For det jeg liker hjemmekino , lyd ved siden av meg og bak meg , har jeg fått av di høyttalerene jeg har pr i dag å.
    Dette startet jeg faktisk ein tråd om , akkurat det der og lyder ved siden av seg og bak seg i 2 kanals stereo.
    Her fant jeg tråden å http://www.hifisentralen.no/forumet/hi-fi-generelt/70777-3-d-lydbilde.html

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    32.171
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Det er sikkert god lyd i disse høyttalerene , men for du lyd for 300000 dollar ? Det er vel litt over 1.8 millioner norske kroner for et par høyttalere , overdrevet priset spør du meg. For di pengene skulle jeg ha bygget meg det feteste lytterommet , med fult 11.4 hjemmekino oppsett og kansje jeg har greid og få like god lyd , som di avalon høyttalerene for nesten 2 millioner norske kroner.
    Er ikke helt sikker på det......Jeg har hørt dem.........

mvh

• Liker
    Reaksjoner: oct

Finn M

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Antall liker
    1.218
    Torget vurderinger
    6
    Ja, du liker hjemmekino, greit det. Men her har du forvillet deg inn i feil tråd.
    Det å påstå at du kan skifte ut et topp Avalon oppsett med et hjemmekinooppsett, at det gjør samme nytten.... det blir som å bruke semitrailer på en formel 1 arena (god sammenligning faktisk)...

For det jeg liker hjemmekino , lyd ved siden av meg og bak meg , har jeg fått av di høyttalerene jeg har pr i dag å.
    Dette startet jeg faktisk ein tråd om , akkurat det der og lyder ved siden av seg og bak seg i 2 kanals stereo.
    Her fant jeg tråden å http://www.hifisentralen.no/forumet/hi-fi-generelt/70777-3-d-lydbilde.html

• Liker
    Reaksjoner: oct

Finn M

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Antall liker
    1.218
    Torget vurderinger
    6
    De ligner på E.T.
    Du skal ikke snakke for høyt om ET du som er grønn i trynet og har trompet-ører! ;) ;) ;)

Men jeg er enig med deg: Avalons toppmodell(er) er... over-the-top. Ser missplassert ut selv i ei stor amerikansk stue.
    Men er selvsagt mye finere enn et hjemmekino-oppsett da...... :rolleyes:

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn