Høyttalere Nye Avalon Tessaract til USD $300K estimert pris

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• PetterH

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.01.2008
    Antall liker
    183
    Sted
    Høvik
    Torget vurderinger
    19
    Ku klux klan i sort.

Låter sikkert ok, men ser for j,,,,ut.
    Enig Tommy. En slik høyttaler må man være medlem i Ku Klux Klan for å like.:p
    Og de største utgavene til Avalon, Isis og Senteniel får man bare følelsen av at Darth Vader står i rommet... ikke noe hyggelig.

Men det finnes lekre Avalon også. Her er Avalon Transcendent til "bare" kr 165 tusen:
    Vis vedlegget 223257
    Utrooolig lekre er de faktisk! :cool:
    Hadde bare prisen vært litt lavere så hadde jeg nok tatt en tlf til Peter D.....

Ikke fortvil FinnM:rolleyes:
    Idea er til forveksling lik og til halve prisen!

Avalon Idea, en helt ny høyttaler fra Avalon. Markedets beste til under NOK 100.000,-? Finish er absolutt i toppklasse, men noe annet er heller ikke å forvente fra Avalon Acoustics. Avalon Idea Loudspeaker (Hi-Fi+ 84) For the prospective end user, this is a winning situation. If the Transcendent is the ‘Avalon for the rest of us’, the Idea is ‘the best £20,000 speaker you can buy for £8,000’. That it is more room and amp friendly in the process only serves to make it more attractive to a wider audience. And for those who crave a big image in a small room, I can’t think of a better design whatever the cost. The Idea lives up to its slightly odd name, because it’s one of the brightest ideas in high-end loudspeakery this year, and comes extremely highly recommended. Prisen er i Norge er Kr 79.000,- pr. par!

Møbelfinishen på disse høyttalerne er bare helt rå!!

Vennlig hilsen
    PetterH

S

Syncrolux

Gjest
    Noe av poenget med ekstrem high-end (prismessig) er vel at det MÅ skille seg ut rent utseendemessig. Jeg tror få er villig til å betale 300k yankeedollars for noe som ser ut som en svart firkantet boks.

T

tce-teams

Gjest
    Ja, du liker hjemmekino, greit det. Men her har du forvillet deg inn i feil tråd.
    Det å påstå at du kan skifte ut et topp Avalon oppsett med et hjemmekinooppsett, at det gjør samme nytten.... det blir som å bruke semitrailer på en formel 1 arena (god sammenligning faktisk)...

Hva skal du med 11.4 hjemmekino og masse svarte stygge bokser, når du kan ha to pene lydskulpturer som gjør en bedre jobb?
    Hørte en gang Avalon i ei stue her i Ålesund der man tydelig kunne høre en gjeng indianere komme mot deg mens de sang krigsdansen, for så å danse rundt stolen og bak deg! Dette altså med bare to høyttalere. Fantastisk! Her er Avalon mestere! Ingen over, ingen ved siden!
    For det jeg liker hjemmekino , lyd ved siden av meg og bak meg , har jeg fått av di høyttalerene jeg har pr i dag å.
    Dette startet jeg faktisk ein tråd om , akkurat det der og lyder ved siden av seg og bak seg i 2 kanals stereo.
    Her fant jeg tråden å http://www.hifisentralen.no/forumet/hi-fi-generelt/70777-3-d-lydbilde.html
    Nei jeg har ikke forvillet meg i feil tråd , og se hva jeg skriver først. Vi hjemmekino folk ser ikke bare på film , jeg hører mest musikk i hverfall 70 % av tiden og dette i 2 kanals strero direct. Jeg sa til den prisen det koster for et par avalon høyttalere , skulle jeg ha bygd meg et fett lytterom , la oss si jeg har kjøpt meg magico q5 i front da , så kansje jeg har oppnådd samme lyden som i et par avalon tesseract til 1.8 millioner kroner.

Finn M

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Antall liker
    1.219
    Torget vurderinger
    6
    Du sier kanskje, jeg sier nei.

Ja, du liker hjemmekino, greit det. Men her har du forvillet deg inn i feil tråd.
    Det å påstå at du kan skifte ut et topp Avalon oppsett med et hjemmekinooppsett, at det gjør samme nytten.... det blir som å bruke semitrailer på en formel 1 arena (god sammenligning faktisk)...

Hva skal du med 11.4 hjemmekino og masse svarte stygge bokser, når du kan ha to pene lydskulpturer som gjør en bedre jobb?
    Hørte en gang Avalon i ei stue her i Ålesund der man tydelig kunne høre en gjeng indianere komme mot deg mens de sang krigsdansen, for så å danse rundt stolen og bak deg! Dette altså med bare to høyttalere. Fantastisk! Her er Avalon mestere! Ingen over, ingen ved siden!
    For det jeg liker hjemmekino , lyd ved siden av meg og bak meg , har jeg fått av di høyttalerene jeg har pr i dag å.
    Dette startet jeg faktisk ein tråd om , akkurat det der og lyder ved siden av seg og bak seg i 2 kanals stereo.
    Her fant jeg tråden å http://www.hifisentralen.no/forumet/hi-fi-generelt/70777-3-d-lydbilde.html
    Nei jeg har ikke forvillet meg i feil tråd , og se hva jeg skriver først. Vi hjemmekino folk ser ikke bare på film , jeg hører mest musikk i hverfall 70 % av tiden og dette i 2 kanals strero direct. Jeg sa til den prisen det koster for et par avalon høyttalere , skulle jeg ha bygd meg et fett lytterom , la oss si jeg har kjøpt meg magico q5 i front da , så kansje jeg har oppnådd samme lyden som i et par avalon tesseract til 1.8 millioner kroner.

Finn M

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Antall liker
    1.219
    Torget vurderinger
    6

Avalon Idea, en helt ny høyttaler fra Avalon.Markedets beste til under NOK 100.000,-? Finish er absolutt i toppklasse, men noe annet er heller ikke å forvente fra Avalon Acoustics.Avalon Idea Loudspeaker (Hi-Fi+ 84) For the prospective end user, this is a winning situation. If the Transcendent is the ‘Avalon for the rest of us’, the Idea is ‘the best £20,000 speaker you can buy for £8,000’. That it is more room and amp friendly in the process only serves to make it more attractive to a wider audience. And for those who crave a big image in a small room, I can’t think of a better design whatever the cost. The Idea lives up to its slightly odd name, because it’s one of the brightest ideas in high-end loudspeakery this year, and comes extremely highly recommended.Prisen er i Norge er Kr 79.000,- pr. par!

Vennlig hilsen
    PetterH

Siden vi her snakker utseende:
    Transcendent har det flotte diamantutseendet på kabinettet. For meg minner Idea mer om (utseendemessig altså) de Avalon Eclipse som jeg solgte for ti år siden.
    Eclipse manglet dynamikk og var altfor lett og udynamisk i bassen (ihvertfall i mitt anlegg og i mitt rom). Den kom liksom aldri til liv....
    Nå skal man ikke skue hunden på hårene og Idea er sikkert en helt annen og mer moderne høyttaler.... men det var dette med personlige assosiasjoner i forhold til utseende da...​

Sist redigert:
    T

tce-teams

Gjest
    Du sier kanskje, jeg sier nei.

Har vert artig og testet dette , Jeg har fått lånt det avalon tesseract koster i norge. Fått lånt et ganske bra lytterom som har vert ferdig etter mine ønsker , kjøpt det av høyttalere og komponenter jeg har trengt. Og testet mot avalon tesseract lydmessig etterpå.

PetterH

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.01.2008
    Antall liker
    183
    Sted
    Høvik
    Torget vurderinger
    19

Avalon Idea, en helt ny høyttaler fra Avalon.Markedets beste til under NOK 100.000,-? Finish er absolutt i toppklasse, men noe annet er heller ikke å forvente fra Avalon Acoustics.Avalon Idea Loudspeaker (Hi-Fi+ 84) For the prospective end user, this is a winning situation. If the Transcendent is the ‘Avalon for the rest of us’, the Idea is ‘the best £20,000 speaker you can buy for £8,000’. That it is more room and amp friendly in the process only serves to make it more attractive to a wider audience. And for those who crave a big image in a small room, I can’t think of a better design whatever the cost. The Idea lives up to its slightly odd name, because it’s one of the brightest ideas in high-end loudspeakery this year, and comes extremely highly recommended.Prisen er i Norge er Kr 79.000,- pr. par!

Vennlig hilsen
    PetterH

Transcendent har det flotte diamantutseendet på kabinettet. For meg minner Idea mer om (utseendemessig altså) de Avalon Eclipse som jeg solgte for ti år siden.
    Eclipse manglet dynamikk og var altfor lett og udynamisk i bassen (ihvertfall i mitt anlegg og i mitt rom). Den kom liksom aldri til liv....
    Nå skal man ikke skue hunden på hårene og Idea er sikkert en helt annen og mer moderne høyttaler.... men det var dette med personlige assosiasjoner i forhold til utseende da...​

Enig FinnM, utrolig lekkert med foldet baffel også under elementene:)

Har selv hatt Eclipse og jeg kjenner meg igjen i beskrivelsen!
    Har nå Arcus som er en betraktelig mere åpen og dynamisk høyttaler.
    Selv om disse også er utrolig krevende å drive skikkelig.
    Eclipse var vel en helt lukket konstruksjon så vidt jeg husker..

Bassen har jeg i grunn alltid vært fornøyd med, nå spiller jeg riktignok på
    tvers av rommet og sliter mer med for mye bass enn for lite...

Håndverksmessig er de uansett i toppklasse! (som møbelsnekker er det litt viktig for meg:)..)

mvh PetterH

• Liker
    Reaksjoner: oct

samlanes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Å lage høgtaler som treng masse kraft for å blomstre er feilkonstruert etter mitt skjønn.
    Langt bedre å ha følsomheten med seg fra starten av,da er allt riktig i utgangspunktet,og kan drives med små forsterkere som uten unntak er bedre musikkformidlere enn store beist.

Lytta på 2 typer Avalon(husker ikkje modell)grei lyd,men med mekanisk signatur i lyden,ikkje min smak.

Mvh.

T

tce-teams

Gjest

Vennlig hilsen
    PetterH

Enig FinnM, utrolig lekkert med foldet baffel også under elementene:)

Har selv hatt Eclipse og jeg kjenner meg igjen i beskrivelsen!
    Har nå Arcus som er en betraktelig mere åpen og dynamisk høyttaler.
    Selv om disse også er utrolig krevende å drive skikkelig.
    Eclipse var vel en helt lukket konstruksjon så vidt jeg husker..

Bassen har jeg i grunn alltid vært fornøyd med, nå spiller jeg riktignok på
    tvers av rommet og sliter mer med for mye bass enn for lite...

Håndverksmessig er de uansett i toppklasse! (som møbelsnekker er det litt viktig for meg:)..)

mvh PetterH
    Disse avalon høyttalerene du har bilde av her likte jeg å , var ganske grei pris på di å. Lurer på hvordan di har hamlet opp mot martin logan montis som jeg sikler etter.

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.042
    Sted
    Oslo
    Avalon Indra er heller ikke ille. Noe stivere pris, da:

indra%201.jpg
    220 K. NOK.

mvh

JENO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Antall liker
    1.397
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Jeg synes det er kult med slike over-the-top-produkter. Men jeg lurer på hvordan det stiller seg med diffraksjon med så skarpe kanter på kabinettet. Rart om de har oversett en så elementær detalj. Kanskje de har et alternativt syn på saken eller har latt designet bestemme.

Bebophifi12

Bransjeaktør
    Ble medlem
    01.05.2012
    Antall liker
    70
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Det er ingen grunn til å anta at Avalon overser detaljer i kontstruksjonen av sine høyttalere. Jeg har hatt 5 sett ink Indra, Transcendent, Ascendant N... Glimrende høyttalere som riktignok trenger noe krefter for å spille som de kan, da særlig Indra.

Men jeg har nå valgt helt andre alternativer og type anlegg og det ER mange veier til god lyd......

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.042
    Sted
    Oslo
    Skader vel ikke å legge ut et bilde av Isis også:

Avalon_Isis__h8Hf1Bb5Uh1F.jpg
    Er vel modellen under Tesseract, og koster i Norge i overkant av 700 K.

mvh

Finn M

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Antall liker
    1.219
    Torget vurderinger
    6
    Jeg synes det er kult med slike over-the-top-produkter. Men jeg lurer på hvordan det stiller seg med diffraksjon med så skarpe kanter på kabinettet. Rart om de har oversett en så elementær detalj. Kanskje de har et alternativt syn på saken eller har latt designet bestemme.
    Det skal du ihvertfall ikke bekymre deg over. Er det noe Avalon kan så er det nettopp det.
    Ingen høyttalere jeg har hørt kan oppvise en slik trediensjonalitet og forsvinne i rommet.

Derfor er høyttalerne også konstruert for å spille med stofftrekket på. Det er forresten kledd på innsiden på lyddempende materiale, bortsett akkurat ved åpningen for membranene da selvsagt.

roger

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    472
    Sted
    Nøtterøy
    Er det bare meg, eller ser disse Avalon-høyttalerne helt forferdelige ut?
    R

• Liker
    Reaksjoner: G95

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Tror det er mer enn bare diffraksjon som er en svakhet her.
    Er det forøvrig ikke pussig at når man skriver et white paper, så publiserer man ingen målinger? ;)

C

Cyber

Gjest
    Er det forøvrig ikke pussig at når man skriver et white paper, så publiserer man ingen målinger? ;)
    Poenget med en høyttaler til 1.8 mill er vel ikke bare god lyd? Det er jo et "statement" produkt. Skal man bare ha god lyd vil jeg tro man slipper billigere unna enn det der. Får vel høyttalere til 10% av prisen som spiller temmelig tett opp mot det optimale på interessante parametre.

C

cruiser

Gjest
    Poenget med en høyttaler til 1.8 mill er vel ikke bare god lyd? Det er jo et "statement" produkt. Skal man bare ha god lyd vil jeg tro man slipper billigere unna enn det der. Får vel høyttalere til 10% av prisen som spiller temmelig tett opp mot det optimale på interessante parametre.

Da var lunta tent, bare å vente på Roysen her nå :)

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    Selv om 10% / 180.000,- også er mye penger for en høyttaler så er det vel ingen til den prisen som ligner og kan sammenlignes direkte konstruksjonsmessig med monsteret fra Avalon. Aktivt bass-system med det membaranarealet og diamantdiskant.

Tror jeg hadde foretrukket MG 20.7 selv om den blir billig i forhold, men muligens mer dynamikk og str på lydbilde oppover i frekvens enn Avalon? Det er begrenset hva en liten diskant og enslig mellomtone kan gjengi uansett kvalitet og sprøtt design på kabiniettet.

Maths

Fersking
    Ble medlem
    24.08.2013
    Antall liker
    4
    Sted
    Trondheim
    - Halvparten av alle innleggene handler om pris.
    - Noen skribenter er tydeligvis dyktigere på høyttaler design enn en av verdens beste produsenter.
    - Andre mener de kan få like bra lyd på surround anlegg.

Jeg er målløs. :p

• Liker
    Reaksjoner: SAL

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.042
    Sted
    Oslo
    Glem ikke at Avalon har høyttalere i betalbar prisklasse. Innstegsmodell, Idea til snaut 80 k.

mvh

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.042
    Sted
    Oslo
    @ alphamale: Roysen har gått bort fra "tessaractene" & kjøpt Magico Q 7. Det gjør ikke førstnevnte mindre interessante. Men langt utenfor mitt budsjett. Indra får holde.Se foto fra net. litt lenger oppe i tråden:).

mvh

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.918
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Her fra en kinosisk hjemmekina.....ehm kinesisk hjemmekino