Ny Technics 1200 annonsert !

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • svartkeiko

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    Meget interessant spiller.Om ikke prisen blir for "stiv" her på berget.Og om Technics kvaliteten er beholdt er det nok flere produsenter som smått begynner å skjelve
    i buksene.Kanskje dette er ny bestselger på platespiller?
    Mvh Kenneth
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.032
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    1200ex ltd edition. Tipper 20k og at mange blir stående i esken noen år.
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.948
    Antall liker
    1.312

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Tøft. Med en begrenset produksjon på 1200 nummererte eksemplarer blir det kanskje raskt en moderne klassiker med en viss samleverdi.

    Motoren er noe helt annet enn det Technics har brukt tidligere. Den gir meg visse assosiasjoner til Dual EDS 1000 (Pabst).

    mvh
    KJ
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.032
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    Men det er kanskje mere interessant hva SL1200G vil koste som ikke er ltd edition. Tipper på 13000,-
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Technics vil garantert komme med en sort utgave etter denne som ikke er limited:)
     

    svartkeiko

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    Ja at den vil komme i sort er det nok ingen tvil om.Da var det vel bare å ta til sag og øks for å slakte sparegrisen.;)
    Mvh Kenneth
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.032
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    I en av linkene over står det at SL1200GAE er Anniversary Edition begrenset til 1200 eks, men at SL1200G ikke er i begrenset opplag. Så kommer sikkert en SL1210G også. For moro skyld tippet jeg prisene blir 13000 for G og 20000 for GAE. GAE har magnesium chassis der G er i aluminium. Slikt gjør den ettertraktet for samlere.
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.205
    Antall liker
    101.693
    Torget vurderinger
    23
    Fornuftig av de å ikke kløne for mye med et allerede godt design som vel er noe av det mest gjenkjennbare i platespillerverdenen. Er redd prisen for ltd.ed. versjonen kommer til å være drøy, slik er det alltid. Kanskje rundt 40k eller sågar verre..
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.032
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    Du har kanskje rett når det gjelder prisen for GAE, Sluket, selv om det hadde vært fint at det ikke ble sånn. Uansett er det interessant at de har videreutviklet et velprøvd konsept med ny motor som vibrerer mindre og bedre og mer avansert motorstyring enn tidligere. Kan lukte kupp av dette hvis ikke økonomiavdelingen til Matsushita går bananas i kalkylene. Så gjenstår det bare at de tilbyr den i green eller red light edition....
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Jeg fikk ikke med meg at det var snakk om en ordinær serieproduksjon også etter at GAE utgaven er solgt unna. Dersom det er stor nok etterspørsel fra sultne DJer, fanboys og hipstere, så er det ikke umulig at spilleren kan «masseproduseres» på tross av at den antagelig blir relativt «dyr», men kanskje ikke så dyr som den «burde» bli. Jeg tipper at Panasonic tar ut prispotensialet på GAE versjonen, og kanskje har mer nøkterne kalkyler på G utgaven som de muligens har tenkt å ha på markedet i «mange» år - det har åpenbart gått med noen kroner i produktutviklingen som skal tjenes inn på litt mer enn bare 1200 eks et eksklusivt begrenset opplag. Det blir uansett interessant å se hvor de legger prisnivået.

    mvh
    KJ
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Svært godt signal at Technics gravast opp, og at SL 1200 gjenfødast. Men eg håpar på ein Føniksversjon av min gamle kjærleik SL 1000, i mk IV-utgåve, eller denne heilt nye. SP10-drivverket var på mange måtar det beste eg har vore bort i, og den perioden eg hadde skifta ut EPA 100-armen med ein ET2 tangentialarm var vel mi beste vinylperiode, heilt fram til no...
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Technics vil garantert komme med en sort utgave etter denne som ikke er limited:)
    Det var ikke kun 1200 som skulle produseres, men det skulle produseres 1200 limited edition i magnesium. TBE

    Jeg synes den så flott ut i sølv, jeg.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    I en av linkene over står det at SL1200GAE er Anniversary Edition begrenset til 1200 eks, men at SL1200G ikke er i begrenset opplag. Så kommer sikkert en SL1210G også. For moro skyld tippet jeg prisene blir 13000 for G og 20000 for GAE. GAE har magnesium chassis der G er i aluminium. Slikt gjør den ettertraktet for samlere.
    Ja, men bare fordi den er "limited edition" og har et lite skilt som sier så. Magnesium og Aluminium har så å si identiske egenskaper. :)
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    2.768
    Torget vurderinger
    1
    Vi er vel langt unna audio-technica i hvert fall!

    Noen synspunkter på tonearmen? Vil denne spilleren ha en del hifi-egenskaper slik at vi slipper å tweake like omfattende som på den gamle modellen? Synes kanskje platematta så lite audiofil ut, men hva vet jeg.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Noen synspunkter på tonearmen? Vil denne spilleren ha en del hifi-egenskaper slik at vi slipper å tweake like omfattende som på den gamle modellen?
    Tweaking er mer hobby/interesse enn en nødvendighet, tror jeg

    Synes kanskje platematta så lite audiofil ut, men hva vet jeg.
    ???

    Skjønner ikke hvorfor, men du kan jo alltids dyppe den i linolje eller noe. ;)
     

    jan_eriks

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.02.2006
    Innlegg
    433
    Antall liker
    116
    Vet jo ikke,men for meg ser det ut til at armen (igjen) er begrensninga. Så man kan jo håpe på en versjon uten arm. Og så må man bytte strobelyset selvsagt...
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.948
    Antall liker
    1.312
    Er spent på hvordan armen er og hva prisen på den blir. Kanskje det kan bli en rimelig oppgradering til mk2?
     

    jan_eriks

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.02.2006
    Innlegg
    433
    Antall liker
    116
    Har jeg sagt at den ikke er bra?
    Vel, nei. Du sa: "for meg ser det ut til at armen (igjen) er begrensninga". Jeg antar det gikk frem av sammenhengen at det var det jeg snakket om.

    Så, hvordan ser man det?
    Vel, vi er i synseland. Men for meg ser det ut til at penga er lagt i ny motor og styring siden armen så langt ikke er nevnt med ord. Dvs det er en 40 år gammel konstruksjon med alle dens ulemper. Armen på Technicsen har vel aldri vært nevnt i state of the art sammenheng uansett.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Ser det er armrøret som er i magnesium på jubileumsutgaven. (1200GAE). Den kan mao. ha lavere masse og litt annerledes egenskaper enn på den ordinære 1200G.

    Jeg har tro på denne, jeg. Sannsynligvis en driftssikker, solid og svært brukervennlig, ærlig og redelig, real platespiller. Hvis den er like "mekanisk uangripelig" som den ser ut til, og betjeningen føles like tillitvekkende som jeg husker 1210mk2, tror jeg at jeg vil like denne.

    Mon tro hva jeg kan finne på som kone-troverdig årsak til at jeg trenger en slik ved siden av NAS Space 294 på benken. ;)

    Hvis prisen havner på 15-16.000 kan det bli en skikkelig "contender". Dessverre er jeg litt redd for at den heller prises til 20-25K, og da er det ikke like gunstig. :)

    Gleder meg til testene begynner å komme utover vårparten kanskje.
     
    Sist redigert:

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Trur ikkje armen er meir enn sånn passeleg, slik som på gamlespelaren. God nok til mykje, men langt frå nokon superarm. Det hadde Technics på storespelaren sin SL 1000.
    Det er mye som er "sånn passelig", og ikke så mye som er "supert", så det kan være helt greit, det, med mindre prisen blir ublu. :)
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.915
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det står noen setninger om armen i linken i det første innelgget
    (klikk på armen i bildet)

    High Sensitive Tonearm

    The tonearm employs lightweight magnesium which has a high damping effect, with cold drawing improving the characteristics of the material and achieving the high-precision required. In addition, high initial-motion sensitivity is attained by employing the traditional Technics gimbal suspension construction with horizontal rotation axis and the vertical rotation axis intersecting at a single central point, as well as high-precision bearings using a cut-processed housing.

    Man kan tolke en del ut av dette, men i alle fall magnesium som materiale,og noen teknikker som gir høyere presisjon enn før.
    Da kan standardutgaven som kommer bli ganske lik den gamle.
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    Helt klart en spiller å vurdere, får bare begynne å legge av noen kronasjer i syltetøy-krukka. Mine to 1210ere fungerer bekymringsløst, evighetsmaskiner, og en blank og fin bling bling begjæres. Ser for meg den matchet med en rillekiler i AT33-serien.

    ja takk!
     
    L

    Larkus

    Gjest
    DD-motoren og platetallerkenen er vel den største forandringen fra den tidligere 1200. Ellers så ser det meste ut til å være temmelig likt.
    Slik DD-motor har så vidt jeg vet ikke vært benyttet i noen tidligere Technics-spiller. Ser ut til å være skikkelige greier.


    Tallerkenen er en sandvich av aluminium, "deadening rubber" og messing.
    Totalvekten på spilleren er økt til 18 kg. Var det 12 kg på den gamle?
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Armen på SL-12xx serien hadde et meget godt lager, en unik justering av VTA og en svært allsidig arm mtp pickuper. Det som ikke var bra på mk2-serien var de dårlige armkablene. Dette ble utbedret på 1210M5G og 1200 Gold. Så å si at armen på SL-serien er en begrensning bør utdypes mer, for det er for meg en myte som gjentas til det kjedsommelige. Og at man kan SE at en arm er dårlig, bygger jo opp om disse mytene og hvordan de får fotfeste...

    Det er spennende at de har utviklet en enda bedre DD-motor. Litt artig at de strekker det enda lengre, da deres DD-motor på SL-12xx serien allerede er higend å regne selv etter dagens målestokk! Blir ille spent på prisen:)
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Fekk testa 1200 Gold like før produksjonen vart avslutta. (sjå Technics SL 1200 GLD)
    La ikkje merke til noko spesielt med armen, men så var det sikkert ti år sidan sist eg justerte ein SL 1200. Men attende på 70-talet prøvde eg ganske mange Technicsspelarar, og la merke til himmelvid skilnad mellom den som stod på 1200 og EPA 100.

    Har i det siste vorte mykje meir bevisst på kor positiv innverknad på lyden ein topp arm kan ha (og dermed vil "ein sånn passeleg arm" ha negativ innverknad i samanlikning) Men alt er eit spørsmål om matching, så sjølv om nyearmen min er eit presisjonsinstrument av dei sjeldne, er det ikkje sikkert at dette gjev utteljing i ein gjeven konstellasjon. Til dømes er eg usikker på om min Denon DL 103 spelar "verd-pengane-betre" i Kuzma 313 Reference enn i ein Technicsarm...(sjølv om mitt noverande inntrykk er akkurat dette)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg forstår ikke personlig at armkablene skal kunne gjøre så stor forskjell, men de er muligens så tynne og leder så lite strøm at små forskjeller i motstandsgruppen kapasitans kanskje kan gi hørbare forskjeller? I så fall burde jo disse forskjellene variere med forskjellige RIAA-er og pickuper? Selv velger jeg i alle fall å være fornøyd med at armkablene er der. ;)
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    2.768
    Torget vurderinger
    1
    Noen synspunkter på tonearmen? Vil denne spilleren ha en del hifi-egenskaper slik at vi slipper å tweake like omfattende som på den gamle modellen?
    Tweaking er mer hobby/interesse enn en nødvendighet, tror jeg

    Synes kanskje platematta så lite audiofil ut, men hva vet jeg.
    ???

    Skjønner ikke hvorfor, men du kan jo alltids dyppe den i linolje eller noe. ;)
    Vintage platematter har de typiske tynne ringene som plata ligger på, med en veldig liten anleggsflate samlet sett mellom plate og matte. Disse er vanligvis ikke vurdert som særlig gode av ringrever. Dagens populære matter har som regel ikke slike ringer og dermed en mye større kontaktflate.

    Linolje du lissom, det blir ikke bra før vi bruker kontaktlim. I min ungdom (forrige århundre) leste jeg i salige High Fidelity et intervju med en japansk forretningsmann (husker ikke om han virket i hifibransjen eller annet) som tok den helt ut: han kjøpte alltid to eksemplarer av alle plater og limte de fast i hver sin glasstallerken med side A og B opp. Klassisk musikk og vanligvis rakk han bare å spille hver plate noen få ganger. DA snakker vi seriøs hifimann.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Jeg forstår ikke personlig at armkablene skal kunne gjøre så stor forskjell, men de er muligens så tynne og leder så lite strøm at små forskjeller i motstandsgruppen kapasitans kanskje kan gi hørbare forskjeller? I så fall burde jo disse forskjellene variere med forskjellige RIAA-er og pickuper? Selv velger jeg i alle fall å være fornøyd med at armkablene er der. ;)
    Armkablar er ikkje kritisk, men av dei kabelskift du kan gjere i eit anlegg, er stubben mellom pickup og riaa viktigare enn noko annen stad i anlegget. Spesielt om vi snakkar om MC-pickupar.
    Sjølv kunne eg ha plukka sølvkabel (standard på dei dyrare Kuzma-armane) eller ein utskiftbar kabel. Eg valde billegaste alternativ, fordi kabelen var i eitt stykke frå kontaktene til pickupen til pluggane som skal inn i riaaen. Trur akkurat dette har meir å seie for lyden enn kabelmaterial.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Alt etter platetjukkleik og kor flat plata er, vil underlaget ha innverknad på lyden. Det aller beste eg veit om (utanom velfungerande vakuumtallerkar, i den grad desse framleis finnest), er platekrans og -strammar, og ein heilt plan tallerken utan riller. Difor (mellom anna) brukar eg VPI. Verdas beste måte å halde plata fast til tallerkenen på!
    Stor lydforbetring (men kanskje litt demping av makrodynamikken) dersom du får tak i ei Plattermatter til DD-spelaren din frå 80-talet. (Same platematte som Oracle brukar. Får du tak i ei slik er ho gull verd)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn