Bil, båt og motorsykkel Ny stor bil. Tips?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    2.201
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har etterhvert begynt å se meg om etter en ny bil. Egentlig ingen spesiell grunn bortsett fra at bilen er helt elendig på vinterføre. Som regel kjører jeg lite på vinterføre da jeg bor i Stavanger. Allikevel er det flere turer på fjellet vinterstid, forrige gang tidligere i uken der det nettopp hadde snødd en del over Suleskard og Hardangervidden. Dette aktualiserte tanken om ny bil i den grad at vi faktisk var å kikket på ny bil i går.

Jeg føler imidlertid at markedet er relativt begrenset. Jeg har en 7-seters Ford S-Max og dette er så praktisk at jeg ønsker ny stor bil selv om jeg egentlig ikke trenger da vi kun er 4 i familien. Ekstrasetene og den store lastekapasiteten brukes allikevel relativt ofte. Jeg hadde ikke sett for meg å kjøpe ny fossilbil i disse tider, men det finnes kun et elektrisk alternativ pt: Tesla Model X. Bilen kan konfigureres som en 6-seter (eneste bilen jeg kjenner til med dette) og dette ville vært optimalt for mitt bruk, allikevel er nok disse dørene litt spesielle og jeg ville heller hatt en mk2 med normale dører.

Vi har en noe upraktisk bruksmønster på bil. I hverdagen bruker vi ikke bil da vi sykler/jogger til jobb. Altså stort sett småturer i lokalområdet, allikevel relativt ofte småreiser i helgene og ca 4 langturer i året der vi kjører ca 140 mil. Vår nåværende bil har kun gått 85 000 på 8 år. Altså ville en liten enkel bil dekket det meste av behovet, mens langturene allikevel gjøre det aktuelt å se på andre bilklasser. To biler blir allikevel uaktuelt.

Jeg har sett på Volvo XC 90. Dette er en fantastisk bil og hadde den vært elektrisk ville det nok blitt en slik. Prisen på leasing er totalt 360 000 inkludert service på 3 år. Etter dette er det nok blitt mange elektriske alternativer, men samtidig er kanskje mange av fordelene som mva-fritak avsluttet.

Dette ble litt mye info, men jeg ønsker altså innspill både på aktuelle modeller (store 7-setere som er gode å kjøre) og synspunkter på finansieringsordninger. Gjerne også synspunkter på el/fossil og tanker om nye modeller.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.394
    Du sier grunnen er dårlige vinteregenskaper. Den bilen burde ikke være dårlig på vinterføre, den har vel alle "støtteordninger" som er å få. Hva med å sette på premium vinterdekk?

roadrune

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Antall liker
    1.180
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Skal du ha elektrisk med mer en 5 seter er det vel ikke andre alternativ en Tesla tror jeg. Audi E-tron fås kanskje med flere seter, men der er jeg usikker. E-tron 50 er jo relativt billig, men har bare 300km rekkevidde, så det duger ikke på langtur, som de fleste elbiler.

Ellers får du Q7 som 7-seter, men da er du i en heeeelt annen prisklasse.

Hvis du klarer deg med 5 seter kan jeg varmt anbefale A6 Quattro 2013-2018, har en -13 modell på fjerde året nå, og jeg klarer ikke å se at jeg skal bytte den ut.
    MEGET god på vinteren også.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.647
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    S-max finnes jo nå også med 4WD for den saks skyld......

baldrick

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Antall liker
    749
    Torget vurderinger
    3
    Min påstand dersom du skal kjøpe ny bil: Pr dag klarer ingen å konkurere med leasingtilbudene til Volvo. Verditapet på bilen etter 3 år er nesten garrantert langt høyere enn leasingkostnad.

Audi finnes ikke som 7-seter, hverken Q7 eller E-tron, kun som Q7 diesel. Har nylig solgt min Q7 E-tron og det var superbil på alle måter. Har nå gått over igjen til Volvo leasing og selv om jeg foretrekker Audi så er Volvoene helt kurrante. Tesla er nå Tesla på godt å vondt.

Bortsett fra "feil merke" så er jo dette plutselig ett spennende alternativ: https://www.ford.no/personbiler/nye-explorer

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.651
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Eg vaks opp med VW Caravelle (eller rettare: Transporter), og har svært gode erfaringar med desse. Lasteplass til kva som helst, gode køyreeigenskapar, trekk lett store hengarar og brukbare vintereigenskapar (kan ta litt lang tid å få bilen varm på kalde dagar om du ikkje har garasje. Lett å køyre, du har flott oversikt frå førarsetet, og det er svært greitt å berekne bilen.
    To ulemper: dyr i innkjøp, og så brukar han nesten dobbelt så mykje diesel som min no føretrekne Peugeot 407 (brukar 0,4 mot Caravelle sine 0,7 må mila) Men det utviklast ein ny modell, med elektrisk motor..
    Eg har ofte reist på bilferie, så mitt behov er nok ikkje som ditt. Men usannsynleg kjekt med bil som er stor nok, spesielt då ungane var små, men også no når dei treng flyttehjelp.

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    13.075
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    39
    Skulle jeg få tak på en stabel med penger så står en Caravelle med 4 motion og DSG kasse høyt oppe på short listen min...... den dekker så godt som alt og er super på vinterføre...... og masse plass.

roadrune

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Antall liker
    1.180
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Det største minuset med Caravelle er det samme som ulempen med å ha løftebukk i garasjen, nemlig alle; "du som har varebil...."

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    2.201
    Torget vurderinger
    1
    For å avklare evt misforståelse: jeg har S-Max på premium piggfrie vinterdekk. Denne bilen har elendige egenskaper på vinterføre. XC 90 tror jeg har meget gode egenskaper uansett veiforhold.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    10.098
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    21
    Bit tenna sammen og kjør det du har en liten stund til, denne kommer snart og det skulle ikke forundre meg om den kommer i 4wd utgave også.
    Og prisen på batteripakkene synker stadig, jeg tror ikke momsfritaket er så viktig om 2-3 år.( elbil er billig å produsere)
    50bf4f291750576f3677b9f070967e76.jpg

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    15.884
    Sted
    Sørlandet
    XC 90 tror jeg har meget gode egenskaper uansett veiforhold.
    Det er jeg ikke enig i. XC90 har for dårlig hybridsystem og det er rett og slett ikke godt nok. En Tesla X på vinterføre er overlegen XC90 og den føles trygg og stabil også på grensen.

-BB-

Daniel62

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Antall liker
    791
    Jeg har sett på Volvo XC 90. Dette er en fantastisk bil og hadde den vært elektrisk ville det nok blitt en slik. Prisen på leasing er totalt 360 000 inkludert service på 3 år. Etter dette er det nok blitt mange elektriske alternativer, men samtidig er kanskje mange av fordelene som mva-fritak avsluttet.
    kr 10.000,- pr mnd i 3 år? Og innskuddet?

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    2.201
    Torget vurderinger
    1
    kr 10.000,- pr mnd i 3 år? Og innskuddet?
    Innskudd på 150 000 som jeg har inkludert i denne summen.

Det er jeg ikke enig i. XC90 har for dårlig hybridsystem og det er rett og slett ikke godt nok. En Tesla X på vinterføre er overlegen XC90 og den føles trygg og stabil også på grensen.

-BB-
    Jeg vil tro at en XC 90 vil fungere svært bra for meg samtidig som at jeg vil oppleve dette som en svært god bil å kjøre. Allikevel er jeg i prinsippet enig i at en elektrisk 4-hjulstrekker som Model X har alle muligheter til å fungere enda bedre. I tillegg ville 6-seters utgaven av denne vært optimal for oss. Allikvel er jeg tilbakeholden pga disse dørene.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.573
    Jeg har noenlunde likt bruksmønster. Nesten ingen ting til hverdags, stort sett korte turer lokalt og så en del lengre turer på hytter og sommerferie rundt i Norge. Jeg har sett på en variant der vi kun har en liten elbil til det daglige og så leie/bilkollektiv for de lengre turene, men økonomien i det ene kontra det andre slår ikke veldig ut i noen retning og det er en del hassle med å stadig skulle leie en bil. Noen av turene har også ukjent lengde f.eks som følge av værforhold - de kan både bli lengre og kortere enn planlagt og noen blir bestemt på kort varsel, type samme fredag som vi drar.

Jeg har i dag Tesla Model S som er suveren på vinterføre og med overraskende stor bagasjekapasitet - spesielt med skiboks på taket. Jeg vet ikke hva du driver med innen transportfaget, men min betalingsvilje for mer lastekapasitet har nå essensielt gått til null. De få store tingene som skal transporteres en sjelden gang kan ordnest med hjemlevering og de par-tre gangene i året det er tilhenger involvert så ordner jeg det med svigers som også bor i Oslo og har stor tilhenger. Med mindre du har å flytte rundt på store ting som hobby eller lignende så ville jeg ikke basert et bilvalg på et såpasst marginalt område. På generelt grunnlag mener jeg at behovet for tilhengerfeste og dets like er sterkt overvurdert, men selvsagt med lokale variasjoner alt etter hvor man bor og hva man driver med.

Jeg har dog aldri noensinne hatt behov for flere enn fem seter.

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    15.884
    Sted
    Sørlandet
    På komfortsiden er Volvo flinke så du vil tygge mange mil hvis du ønsker. Land Rover Disco matcher på dette området og har 7 seter. Disco er også fantastisk på vinterføre. Har mange tusen mil i Disco 4 som nokså nylig har blitt erstattet med en ny modell. Nydelige dieselmotorer.

-BB

gwh

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.04.2006
    Antall liker
    779
    Sted
    Oslo
    HVa med å bare leie en bil ved behov og beholde den du har nå?

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    10.098
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    21
    Og hvor mange penger skal det legges i noe som brukes 5 timer i uka + noe mer 3-4 ganger i året? Timeprisen blir høy, kanskje beholde det man har og heller jobbe litt mindre:)

roadrune

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Antall liker
    1.180
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Hva er definisjonen på "god/fantastisk/overlegen på vinterføre her? Er det kun at den kommer seg frem, eller også at den stopper fort og er i stand til å ta en unnamanøver på sikkert vis?

Jeg stiller meg sterkt tvilende til at biler på 2 tonn og oppover har de egenskapene, altså biler som Tesla, XC90 og Discovery.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.229
    Torget vurderinger
    1
    Hvis du klarer deg med 5 seter kan jeg varmt anbefale A6 Quattro 2013-2018, har en -13 modell på fjerde året nå, og jeg klarer ikke å se at jeg skal bytte den ut.
    MEGET god på vinteren også.
    Forhjulstrekkeren av denne er også svært god på vinterføre....

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.229
    Torget vurderinger
    1
    For å avklare evt misforståelse: jeg har S-Max på premium piggfrie vinterdekk. Denne bilen har elendige egenskaper på vinterføre. XC 90 tror jeg har meget gode egenskaper uansett veiforhold.
    Det er helt ubegripelig for meg. Du må ha feil med dekka eller bilen.
    Sleit ut tre stykker av disse som drosje i Tromsø. Der er det som kjent mye bakker. Også med piggfritt. De gikk mellom 300 000 - 400 000km før de ble pensjonert.

Sist redigert:

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.229
    Torget vurderinger
    1

-BB-

Synes ikke XC90 er bra på vinterføre til å ha 4WD. Jeg har kjørte dieselutgaven av og på i et års tid. Riktignok er fremkommeligheten god, men det var breisladd i omtrent hver sving....og ikke lekent som en BMW....
    Synes heller ikke XC90 er god å kjøre. Lett styring helt blottet for tilbakemelding og middelmådig retningsstabilitet. Kjører mer som en komfortabel kassebil enn personbil. S-max er rene gocarten i forhold....

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    3.133
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Det er helt ubegripelig for meg. Du må ha feil med dekka eller bilen.
    Finnes en mulighet til...... ;)
    Det er etter min erfaring stor forskjell i ferdighetene i å kjøre på såkalt vinterføre. Ser jo mye rart rundt forbi.

Hadde vært interessant å høre ts sette ord på hvorfor og hvordan han mener nåværende bil er elendig på vinterføre.

mvh
    Proffen

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    15.884
    Sted
    Sørlandet
    Hva er definisjonen på "god/fantastisk/overlegen på vinterføre her? Er det kun at den kommer seg frem, eller også at den stopper fort og er i stand til å ta en unnamanøver på sikkert vis?

Jeg stiller meg sterkt tvilende til at biler på 2 tonn og oppover har de egenskapene, altså biler som Tesla, XC90 og Discovery.
    Ingen av bilene som jeg har nevnt her har Audi Quattro permanente 4wd egenskaper hvis det er det du tenker på. Men jeg lover deg at jeg uten særlige problemer skulle klart å holde følge med en Disco (som forøvrig veier 3+ tonn). Du seiler ikke avgårde som en full alke ved unnamanøver heller.

-BB-

roadrune

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Antall liker
    1.180
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1

Ingen av bilene som jeg har nevnt her har Audi Quattro permanente 4wd egenskaper hvis det er det du tenker på. Men jeg lover deg at jeg uten særlige problemer skulle klart å holde følge med en Disco (som forøvrig veier 3+ tonn). Du seiler ikke avgårde som en full alke ved unnamanøver heller.

-BB-
    Du kan ikke kødde med fysiske lover, en tung bil har lenger bremselengde og må kjøre saktere i sving, sånn er det bare.

A6'en min er også for tung med sine 1800kg, men nei, du hadde ikke holdt følge 😉

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    15.884
    Sted
    Sørlandet

-BB-
    Du kan ikke kødde med fysiske lover, en tung bil har lenger bremselengde og må kjøre saktere i sving, sånn er det bare.

A6'en min er også for tung med sine 1800kg, men nei, du hadde ikke holdt følge ??????
    Nei, man skal helst ikke kødde men å leke seg med dem er morro :)

Har kjørt Audi Quattro i mange år også. Med og uten turbo. Morsomme vinterbiler men dem har ikke 7 seter :)

-BB-

roadrune

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Antall liker
    1.180
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Joda, du får/fikk Q7 som 7-seter.

Jeg tror muligens også C4 avant kom med to bakovervendte seter som ekstrautstyr.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.923
    Sted
    Trondheim
    Kjøp en liten enkel bil, gjerne elbil, til daglig bruk og lei bil de gangene du trenger mer plass. Det blir helt sikkert billigere.

PS: Ikke svar på spørsmålet, men sikkert en bedre løsning.

• Liker
    Reaksjoner: MML

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.573
    Kjøp en liten enkel bil, gjerne elbil, til daglig bruk og lei bil de gangene du trenger mer plass. Det blir helt sikkert billigere.

PS: Ikke svar på spørsmålet, men sikkert en bedre løsning.
    Jeg har regnet på det og det var ikke åpenbart veldig gunstig. Nå skal det sies at min bil er ca 5 år og avskrivingskurven nok ikke er like bratt som den var, men det koster en del å leie en bil for helger / ferieturer en god del ganger i året. Det ville nok vært noe rimeligere, men ikke nok til at jeg synest det er verdt merarbeidet og tiden det medfører. På en annen side kan man jo leie akkurat den typen man trenger om en normal bil ikke dekker behovet på en bestemt tur. Kompis av meg bruker kun bilkollektiv (han har ikke egen bil i det hele) og synest det funker helt strålende, men har bor også like ved en av sentralene med godt utvalg av biler. Hadde det ikke vært for at vi er en god del på hytter hadde jeg dog ikke vært i tvil - da hadde jeg hatt en liten elbi og leid for sommerferien.

Men det er kanskje en mye en vanesak for min del - for noen år tilbake var jeg ganske nærme å kjøpe en bil nr. 2 pga et eller annet imaginært behov. Nå sett i ettertid ville noe slikt vært fullstendig galskap for vår del - kan telle på en hånd (og jeg har ikke en gang alle fingrene intakt på ene hånden) de gangene det hadde vært i kategorien "kjekt å ha"

• Liker

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.573
    Analysen min var ikke ekstremt nøye og har en ganske stor usikkerhetsfaktor i form av servicekostnader etter at garantien er ute, men jeg så på å
    1) beholde bilen jeg har
    2) kjøpe en liten elbil + leie
    3) kjøpe en rimelig brukt fossilbil.

Om noe er det alternativavkastningen på frigjort kapital i alternativ 2 og 3 som er den store driveren, ikke hvordan man løser selve bilholdet. Bare å ha en rimelig elbil koster en del det også pr. år og så tilkommer det ganske mye i leiekostnader gjennom året. Vårt case er også drevet av at vi har en sommerhytte som ikke ligger så fryktelig langt unna, men den har ikke innlagt strøm og den vi bruker om vinteren er 23 mil unna, 700 høydemeter oppoverbakke og det er fort -10 når vi skal dit så å kjøre dit med en liten elbil er rimelig uaktuelt. For fossilbilcaset utgjør årsavgift og bompenger ganske mye i negativ retning (bor i Oslo).

Det sagt så brude nok ganske mange tenke seg grundig om og gjøre en noenlunde edruelig kalkyle over hva bilhold koster kontra hva det essensielt leverer (fleksibilitet ift transporttjenester) og man bør strekke seg veldig, veldig langt for å unngå to biler om økonomien i det er noe man er opptatt av. Om man har bil som hobby eller liker spesielt kule biler kan det se annerledes ut, men at det er mulig å generere signifikant fascinasjon for en generisk familiefrakter er litt utenfor ting jeg er i stand til å skjønne.

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    2.201
    Torget vurderinger
    1
    Taker for mange innspill! Noen kommentarer:

Selv om jeg verken er spesielt interessert i bil eller glad i å kjøre, er jeg faktisk vokst opp med ordentlig vinterføre 6 mndr i året. Jeg tror ikke at jeg har noen spesielle kjøreferdigheter, men føler meg altså ikke utrygg på vinterføre selv om jeg bor i Stavanger... Nå har jeg også kjørt en del forskjellig biler og på denne bakgrunnen mener jeg altså at Ford S-Max er en elendig vinterbil. Jeg kan heller ikke vite at noe ikke er galt med bilen, men bilen fremstår god teknisk stand og alt som ikke har vært 100% har fortløpende blitt reparert. Nye vinterdekk er også på plass og er en eller annen versjon av en "testvinner". For meg fremstår det som noe fundamentalt galt i vektfordelingen i bilen som gjør den svært uegnet på vinterføre uten at jeg har annen empiri av dette enn at jeg ofte føler at bilen er utrygg og ustabil. Det er faktisk relativt uforståelig for meg at andre mener dette er en god vinterbil. Uansett var tirsdagens passering over Suleskard årsaken til at jeg i det hele tatt kom på at det var tid for et bytte. For de som ikke er lokalkjent var det nettopp kommet 20cm nysnø og det var svært glatt. Lite trafikk, men av 4 biler jeg traff over fjellet, sto en i grøfta (ikke min..).

Ellers mange andre forslag til bil som ikke er aktuelle for mitt bruk. Jeg har kjørt en del stor SUV og liker å sitte høyt og ha god plass og luftig kupe. Jeg synes derfor at Model S blir for liten. Jeg kjørte ca 400 mil i USA i sommer og hadde da stor bil med seperate seter til barna på andre rad. Dette er optimalt, men som sagt kun TMX som jeg kjenner til i Norge som kan konfigureres slik. XC 90 kan legge ned midtsetet og da dette er noe mindre får man en tilsvarende effekt.

Som nevnt tidligere er det ikke slik at jeg arbeider inne flyttebransjen, men liker at jeg alltid har plass til det jeg skulle ha behov for. Hengerfeste er strengt tatt ikke er must, men jeg kjører relativt ofte med henger og synes det blir for mye hassel å låne bil hver gang jeg bare skal slenge på hengeren. Av samme grunn er det ikke et alternativ å leie bil de gangene vi skal på langtur.

Jeg er forøvrig svært økonomisk av meg og synes det er et stort dilemma å bruke så mye penger på bil da det enkelte ganger kan være flere uker mellom hver gang jeg kjører. Allikevel er det jo slik at på turer til østlandet, brukes bilen 20 timer bare for å komme seg tur/retur. Komforten på en slik tur flere ganger i året er også verdt noe.

osc

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2004
    Antall liker
    396
    Det sagt så brude nok ganske mange tenke seg grundig om og gjøre en noenlunde edruelig kalkyle over hva bilhold koster kontra hva det essensielt leverer (fleksibilitet ift transporttjenester) og man bør strekke seg veldig, veldig langt for å unngå to biler om økonomien i det er noe man er opptatt av. Om man har bil som hobby eller liker spesielt kule biler kan det se annerledes ut, men at det er mulig å generere signifikant fascinasjon for en generisk familiefrakter er litt utenfor ting jeg er i stand til å skjønne.
    Jeg har to biler og en scooter. En bil er for praktisk bruk med kjørelengde ca 4000 i året, ekstremt billig i drift, og kan trekke en stor henger i snøen. Andre bilen er en hobbybil og går ca 2 tanker om sommeren når sola skinner. Scooteren brukes stort sett for alt annet om sommeren, butikken å handle osv. Totalt forbruk ca 12 - 15 liter pr år.

Jeg tror problemet oppstår når bil blir et statussymbol og ikke en bruksgjenstand. Enkleste og billigste er en litt eldre bruktbil.

alipax

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Antall liker
    458
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har Mondeo sedan og har aldri hatt opplevelsen av utrygghet med vinterveier mot piggfrie dekk. Antiskrens har bidratt til den gode opplevelsen. Ville vurdert Mondeo om du klarer deg med 5 seter. Mondeo har kanskje lavere tyngdepunkt enn S-Max, derav bedre stabilitet mot vintervei ?

K2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Antall liker
    2.021
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    Jeg gikk for XC 90 T8 i 4 seter versjon. Tror du får 6 seter nå i 2020. Min venn har Tmx 6 seter og han er veldig misunnelig på min Volvo spesielt B&W lydsystem og støynivå samt materiell kvalitet. Jeg har kjøpt min, men Volvos leasing tilbud er ganske gode. Forsikring er dyr men billigere enn TMX. Range Rover er billig i forsikring, men der er kvaliteten langt fra på topp.

• Liker

KjellR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Antall liker
    3.613
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Jeg gikk for XC 90 T8 i 4 seter versjon. Tror du får 6 seter nå i 2020. Min venn har Tmx 6 seter og han er veldig misunnelig på min Volvo spesielt B&W lydsystem og støynivå samt materiell kvalitet. Jeg har kjøpt min, men Volvos leasing tilbud er ganske gode. Forsikring er dyr men billigere enn TMX. Range Rover er billig i forsikring, men der er kvaliteten langt fra på topp.
    Tmx er vel en "dverg" når det gjelder kvalitet - som jo er standard for 'T'...
    Ville valgt Volvo XC90 foran 'T'- helt klart. Flott bil! Selv "sliter" jeg med en (ikke ny - på langt nær) forhjulstrukket S60. Skal bli "gøy" på snøføre tenker jeg :)

Frode

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.12.2002
    Antall liker
    175
    Torget vurderinger
    2
    Høres ut som om en VW Multivan måtte passe bra.

Frode

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    3.133
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    En liten sak som jeg opplever at mange Ola Dunk`er glemmer, er betydningen av å ta seg noen turer ut og "leke seg" med bilen når den første snøen kommer. Det er utrolig hvor lett det er å glemme hvordan bilen reagerer og oppfører seg på et annerledes føre. Noen turer hvor man frisker opp ferdighetene i å håndtere bil på glatten skal aldri undervurderes - men skal selvsagt foretas i kontrollerte former og med kontroll, slik at man unngår å skape farlige situasjoner i trafikken! Kjør i kjente svinger, alternativt finn en stor åpen parkeringsplass, provoser frem en sladd ved å "nappe" litt i brekket, sørg for å få kontroll på bilen uten å få panikk. Det er jo en kjent sak at returen på sladden ofte er den vanskeligste å håndtere, så lenge man unngår i tråkke bremsen i bånn med en gang bilen slædder. Eller frisk opp fornuftig bruk av hhv gass, brems og kløtsj i realistiske situasjoner.

Et lite eksempel: Har ikke tall på hvor mange ganger man, utrolig nok, har måttet trø til fordi folk ikke kommer seg løs, etter å ha "kjørt seg fast", eller der de ikke kommer seg opp de enkleste bakker.

mvh
    Proffen

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.694
    Analysen min var ikke ekstremt nøye og har en ganske stor usikkerhetsfaktor i form av servicekostnader etter at garantien er ute, men jeg så på å
    1) beholde bilen jeg har
    2) kjøpe en liten elbil + leie
    3) kjøpe en rimelig brukt fossilbil.

Om noe er det alternativavkastningen på frigjort kapital i alternativ 2 og 3 som er den store driveren, ikke hvordan man løser selve bilholdet. Bare å ha en rimelig elbil koster en del det også pr. år og så tilkommer det ganske mye i leiekostnader gjennom året. Vårt case er også drevet av at vi har en sommerhytte som ikke ligger så fryktelig langt unna, men den har ikke innlagt strøm og den vi bruker om vinteren er 23 mil unna, 700 høydemeter oppoverbakke og det er fort -10 når vi skal dit så å kjøre dit med en liten elbil er rimelig uaktuelt. For fossilbilcaset utgjør årsavgift og bompenger ganske mye i negativ retning (bor i Oslo).

Mange gode poenger her og det er vel knapt noe det brukes mer penger på uten å ha gjort noen edruelig kost/nytteanalyse enn bil. Men årsaken er vel også nettopp dette at for mange så handler valg av bil om så mye mer enn bare et spørsmål om økonomisk nytteverdi.

De fleste jeg kjenner bruker mer tid på mobilen enn i bilen. Flere av disse bruker mer tid per måned på å sjekke, diskutere og bytte leverandør av mobilabonnement for å spare noen småkroner enn de sannsynligvis brukte for å krysse av for ti om ikke hundretusener av ekstrautstyr på siste bilkjøp.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.807
    Sted
    Østfold
    Taker for mange innspill! Noen kommentarer:

Selv om jeg verken er spesielt interessert i bil eller glad i å kjøre, er jeg faktisk vokst opp med ordentlig vinterføre 6 mndr i året. Jeg tror ikke at jeg har noen spesielle kjøreferdigheter, men føler meg altså ikke utrygg på vinterføre selv om jeg bor i Stavanger... Nå har jeg også kjørt en del forskjellig biler og på denne bakgrunnen mener jeg altså at Ford S-Max er en elendig vinterbil. Jeg kan heller ikke vite at noe ikke er galt med bilen, men bilen fremstår god teknisk stand og alt som ikke har vært 100% har fortløpende blitt reparert. Nye vinterdekk er også på plass og er en eller annen versjon av en "testvinner". For meg fremstår det som noe fundamentalt galt i vektfordelingen i bilen som gjør den svært uegnet på vinterføre uten at jeg har annen empiri av dette enn at jeg ofte føler at bilen er utrygg og ustabil. Det er faktisk relativt uforståelig for meg at andre mener dette er en god vinterbil. Uansett var tirsdagens passering over Suleskard årsaken til at jeg i det hele tatt kom på at det var tid for et bytte. For de som ikke er lokalkjent var det nettopp kommet 20cm nysnø og det var svært glatt. Lite trafikk, men av 4 biler jeg traff over fjellet, sto en i grøfta (ikke min..).

Ellers mange andre forslag til bil som ikke er aktuelle for mitt bruk. Jeg har kjørt en del stor SUV og liker å sitte høyt og ha god plass og luftig kupe. Jeg synes derfor at Model S blir for liten. Jeg kjørte ca 400 mil i USA i sommer og hadde da stor bil med seperate seter til barna på andre rad. Dette er optimalt, men som sagt kun TMX som jeg kjenner til i Norge som kan konfigureres slik. XC 90 kan legge ned midtsetet og da dette er noe mindre får man en tilsvarende effekt.

Som nevnt tidligere er det ikke slik at jeg arbeider inne flyttebransjen, men liker at jeg alltid har plass til det jeg skulle ha behov for. Hengerfeste er strengt tatt ikke er must, men jeg kjører relativt ofte med henger og synes det blir for mye hassel å låne bil hver gang jeg bare skal slenge på hengeren. Av samme grunn er det ikke et alternativ å leie bil de gangene vi skal på langtur.

Jeg er forøvrig svært økonomisk av meg og synes det er et stort dilemma å bruke så mye penger på bil da det enkelte ganger kan være flere uker mellom hver gang jeg kjører. Allikevel er det jo slik at på turer til østlandet, brukes bilen 20 timer bare for å komme seg tur/retur. Komforten på en slik tur flere ganger i året er også verdt noe.
    Først tenkte jeg at det var et feilskjær å bytte til elbil, grunnet ditt bruksmønster. Nå innser jeg at det du trenger er nye dekk. Høres ut som om du har fått på Nokian. De er veldig dårlige på bart føre, men på vinterføre er de skikkelig dårlige. Selv om de har kommet bra ut i en del tester virker det ikke som om det henger særlig godt sammen med dekkene vi "dødelige" får kjøpt. Jeg har selv S-max, og har hatt Nokian på 2 av hjulene. Så skiftet jeg til Maxxis Arctic Trekker. Det var som natt og dag, føles ikke som samme bil en gang. Det er kun på polert holke med overvann jeg har måttet melde pass, men da var det også så glatt at det var umulig å gå fordi man skled ut i grøfta uansett hvordan man snudde og vendte på det. Vi har også en Mini, og den satt det også Nokian på da vi kjøpte den. Jeg byttet til samme type dekk på den, og merket samme utrolige forvandling der. Ikke er de dyre heller, så jeg anbefaler deg på det varmeste å få på nye dekk først, så får du heller se om det rykke like hardt i bilbyttemuskelen etter det. Med under 100 000km kjørelengde etter 8 år er det ingen grunn til å legge veldig store penger i bil, og heller ikke vil det lønne seg å bytte ut den du har. Statistisk sett er det ekstremt lite tull med akkurat den modellen, selv om det har vært ett og annet med svinghjul, EGR-ventil og en AC som ikke har verdens kraftigste kjølekapasitet. Kjørefølelsen derimot, står jo ikke tilbake for noe annet med mindre man er opptatt av å ikke bli vekket fra sin dype søvn når man sitter bak rattet. Den er også velsignet med en av bilverdenens beste setter (om du har Titanium-setene). De er blant de få, utenom ekstremdyre ting, man kan sette seg i, kjøre 8 timer, og ikke føle seg spesielt sliten i kroppen etter kjøreturen. Slik du beskriver det har du en bortimot perfekt bil til deg, om du tar økonomi med i regnestykket, men helt feil dekk. Har den originalt sportsunderstell er det også en fordel med litt lavere profil og ganske høyt trykk. På vinterføre er det ikke nødvendigvis 80-profil og pizzaskjærere som gjelder. Men jeg har kjørt en del både i Stavanger, på Jæren og i Haugesund/Tysvær når det har kommet snø, og man kan jo i blant lure på om folk har førerkort, slik som han som lå i 30 i 70-sona i flere minutter, passerte den ene avkjøringen etter den andre, samt flere busslommer, og ambulansen på fulle sirener og blålys som lå bak ham visste ikke sin arme råd. Heldigvis skulle de til slutt hver sin vei i en rundkjøring. Da var det sånne hvite greier på bakken som hadde kommet i løpet av natten.

• Liker
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn