Forsterkere Ny (rør)forsterker

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hei folkens

    Jeg ønsker meg noen tips til forsterker, først og fremst rørforsterker.

    Litt bakgrunn:
    Kjærringa og jeg var innom Audio Aktøren for 3-4 r siden og hørte PrimaLuna Evo 400, tror det var på Splendor og det ga mersmak.
    Når sant skal sies har jeg (egentlig vi begge) ikke hørt andre rørforsterkere enn PrimaLuna Evo 400 og Audio Note Cobra (som var satt opp med Sonus faber Electa Amator 3).
    Sistnevnte oppsett låt ganske bra med bra oppløsning og fin varme, men med en gang jeg skrudde opp litt ble det bare rot. Om det skyldes forsterker, HT eller rommet vet jeg ikke.

    De skal drive Sonus faber Consertino eller Sonus faber Olympica 1, litt avhengig av hva vi ender opp med av forsterker. Jeg har begge de HT stående.
    Som bildet viser så er dette en litt typisk stue som ikke er, eller kommer til å bli, særlig behandlet med akustikk-remedier. Midt på gulvet kryper det en liten miniterrorist med kleptomanpølser, men det vokser han fra etterhvert ellers må han teipes fast i veggen ;)
    Til venstre for bildet står en vedovn som er hovedvarmekilden i huset så det blir nok noe varm i området :(
    På bildet står det Luxman L-595A SE fordi jeg ville teste. Den skal stå i kjellerstua.

    20210816_121449.jpg

    Hvorfor preferansen mot rør?
    Forsterkeren skal så i stua og rørforsterker kan se flott ut, og låte bra. Må det være rør? Nei, men vi ønsker å utforske den retningen først.
    SET/300B eller hva alt heter har jeg ingen formening om hva er :p
    Det gjør ingenting om forsterkeren er litt fyldig i bunnen/varm (tror jeg).

    Av forsterkere har jeg hatt Rotel 930, men det er så lenge siden at jeg ikke husker hvordan den låt. Forøvrig brukt på de samme HT som er på bildet.
    Jeg har hatt Primare SP31/A30.5 som jeg likte, på System Audio Ranger og Sonus faber Olympica 2
    Har hatt Bladelius Thor mk3 som var veldig bra, på Sonus faber Olympica 1 og 2.
    Har hatt Luxman L-590AX mk2 som var velig bra, på Sonus faber Olympica 2.
    Har hatt Rega Elicit-R som var den dårligste forsterkeren jeg noen sinne har hørt (beklager om noen blir fornærmet :p ), på Sonus faber Olympica 2.
    Nå har jeg Luxman L-595A SE som jeg liker veldig godt, som driver Sonus faber Olympica 2.


    Pris? Tja si det. Minst mulig, men det må jo låte bra.
    Vi har sett på PrimaLuna Evo 400, Audio Note Cobra, Cayin, Audio Research VSi75. Stort sprang i priser, men mye lar seg gjøre hvis man tar seg tid til å spare lenge nok.

    Kilder?
    Mest streaming og TV :/ Har ikke streamer (eller DAC) enda, men vil ha forsterker på plass først.

    Nytt eller brukt?
    Fordelen med nytt at det er lettere å få lånt en uten kostnad.
    Brukt er jo billigere.

    Specs og målinger er viktige, men de forteller meg for lite og forteller meg ikke hva jeg hører. Fine grafer og utfyllende tabeller meg tall forteller meg altså ingenting, kanskje fordi jeg ikke er kompetent nok og ikke er spesielt interessert i den biten.

    PS!
    Jeg og kjærringa? Ja, jeg er ikke en kjærringstyrt tøffel, men har ei som også liker musikk og bra lyd. Siden jeg nærmer meg fornøyd med kjellerstua så passer det jo bra med et anlegg i stua, noe hun er helt enig i, så lenge jeg betaler haha.
    Har vi det travelt? Nei, det står en Sonos Amp der i dag og gjør en slags jobb.

    PSS!
    Har det ikke travelt :)
     

    Jonas_H

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2015
    Innlegg
    420
    Antall liker
    948
    Torget vurderinger
    7
    Hei, rør er spennende!

    Gikk over til rør for ca. tre år siden, og har ikke angret. Har små barn selv, og mitt inntrykk er at de lærer seg raskere å ikke tukle med rørforsterkere enn andre (ikke fult så varme) typer.

    Har ikke hørt Evo400 selv, men har hatt to stykk Line Magnetic (216iA og 508iA) og nå Manley Snapper og Hovland HP-100. Lydsignaturen er ganske forskjellig i oppsettene jeg har hatt, men alle falt i smak på hvert sitt vis.

    Justering av bias er enkelt, så så fremt dette kan gjøres fra utsiden av forsterker, er det uproblematisk. LM508iA ble sykt varm, og erstattet i og for seg en varmeovn hjemme.

    Var jeg deg, så ville jeg klart forsøkt å få lånt meg forsterkere hjem for test. Hvordan de låter med en gitt høyttaler i et demo-rom, tilsvarer ikke nødvendigvis hvordan de låter på dine høyttalere i din stue.

    Somus Faber Olympica 2 er vel ikke direkte lettdrevne, så ville kanskje sett på en forsterker med en del effekt..

    Lykke til på veien😀
     

    Jonas_H

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2015
    Innlegg
    420
    Antall liker
    948
    Torget vurderinger
    7
    Skal også nevnes at jeg selv har vært særs dårlig til å ta med utstyr for hjemmelytting, men har i stor grad kjøpt brukt, og da kan man stort sett selge uten nevneverdig tap.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Luxman varmet opp stua etter noen time den også.

    Da tror jeg at at LineMagnetic legges litt ned på lista.
    Så leste jeg igjennom de siste sidene i Manley vennetråden og inntrykket var at det kan bli litt mekking, men det kan jo hende at jeg kom litt skeivt inn.
    De har jo en imponerende liste med kjendiser på kundelisten, bla Neil Young 🙂 og stingray 2 ser jo kul ut.

    Det er forresten ikke Olympica-ii som skal stå i stua sammen med ny forsterker, men Olympica 1.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.027
    Antall liker
    7.629
    Sted
    Oslo
    Har hatt div rørforsterkere siden tidlig nittitall.
    I 10år har jeg hatt Unison Research S6. Meget fornøyd med lyden, og syns den ser bra ut.
    Sjelden opp for salg, iallefall her på berget, sier kanskje noe om hva eierne selv mener om den.
     

    Jonas_H

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2015
    Innlegg
    420
    Antall liker
    948
    Torget vurderinger
    7
    Luxman varmet opp stua etter noen time den også.

    Da tror jeg at at LineMagnetic legges litt ned på lista.
    Så leste jeg igjennom de siste sidene i Manley vennetråden og inntrykket var at det kan bli litt mekking, men det kan jo hende at jeg kom litt skeivt inn.
    De har jo en imponerende liste med kjendiser på kundelisten, bla Neil Young 🙂 og stingray 2 ser jo kul ut.

    Det er forresten ikke Olympica-ii som skal stå i stua sammen med ny forsterker, men Olympica 1.
    Har ikke hatt problemer med mine Manley Snapper utenom at en sikring gikk i forbindelse med at et rør tok kvelden. Vil si at jeg faltisk har hatt mindre problemer med rørforsterkere de siste årene enn det jeg hadde med diverse transistor og klasse-d amper. Mulig jeg har hatt flaks/uflaks, hvem vet 😀

    LM508iA er 2x48 watt SET klasse A, så at den blir varm er ikke så merkelig. Den trakk vel over 400W kontinuerlig mener jeg. Skyldes nok i større grad akkurat den konstruksjonen enn LM generelt.
     

    fuzzroffe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Innlegg
    330
    Antall liker
    437
    Sted
    Stavanger
    På 87dB høyttalere bør du ha litt effekt, men ikke så mye som man skulle tro. Jeg driver Mirage på 90dB med 7-8w uten nevneverdige problemer, så du trenger nok ikke noe forferdelig eksotisk. 30-50w kanskje, f.eks. EL34 eller KT88 i push-pull vil nok gjøre jobben bra hvis du ikke spiller grusomt høyt, men jeg bygger selv så jeg har ikke noen spesifikke forslag dessverre :)
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.027
    Antall liker
    7.629
    Sted
    Oslo
    Følsomhet er en ting, for en rørforsterker er ohm lasten vel så viktig 8 og over er ofte bra under 6 kan bety trøbbel
     

    StefanR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.03.2020
    Innlegg
    612
    Antall liker
    775
    Sted
    Orkanger
    De er oppgitt til 87db følsomhet, men flere målinger viser reelt like under 85db. Impedanskurven er heller ikke så ille da en er på minimum 4.x ohm.
    2DA600FF-D424-4CD1-A4A4-E025793F353B.png
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    På 87dB høyttalere bør du ha litt effekt, men ikke så mye som man skulle tro. Jeg driver Mirage på 90dB med 7-8w uten nevneverdige problemer, så du trenger nok ikke noe forferdelig eksotisk. 30-50w kanskje, f.eks. EL34 eller KT88 i push-pull vil nok gjøre jobben bra hvis du ikke spiller grusomt høyt, men jeg bygger selv så jeg har ikke noen spesifikke forslag dessverre :)
    Min luxman er oppgitt til 30w@8ohm og 60w@4ohm. Og alle mine Sonus faber er 4 ohm.
    Alle, fordi jeg har Concertino, Olympica 1, Olympica 2 og Olympica center. 🙄
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Følsomhet er en ting, for en rørforsterker er ohm lasten vel så viktig 8 og over er ofte bra under 6 kan bety trøbbel
    Jeg har mailet litt med mono.no og de sier at det meste av rør skal gå veldig bra.
    Sonus faber bruker ofte Audio Research for å utvikle og demonstrere høyttalere.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Jg ville passe på å høre alternativet til PrimaLuna . De har nemlig ofte uvanlig høy utgangsmotstand,, større en de fleste andre, og det medfører en stor variasjon i frekvensgang. Det er ikke heldig med mindre man har griseflaks og ujevnhetene er motsatte av høyttalerne og rommet.

    Jeg er selv Cayin fan basert på både lyden og det tekniske og design/kvalitet.
    Med de SF høyttalerne på 85db nytter det ikke med en SET 300B eller 845. Dubtrenger en kraftig KT88-120-150 push pull forsterker. Sammenlign med den virkelige watten du har . i dag. Luxmanen yter normalt langt mer enn papiret viser… Detver noennkraftige Cayin monoblokker på Finn nå 2x70 watt men det finner rørforsterker over100 watt og det er å foretrekke på så tungdrevne høyttalere. Kommer an på hvor høyt du vil spille så du får lytte selv. Blir det anstrengt og rotete og uklart mangler det gjerne watt
     
    Sist redigert:

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.952
    Antall liker
    3.705
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Mastersound lager også gode rørforsterkere. Har testet Compact 845 og eid Evo 845
    Ser flotte ut også, de.
    Der ligger vel en Compact 845 på brukten mener jeg.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.027
    Antall liker
    7.629
    Sted
    Oslo
    Om mulig, hjemlån og lytting i kjente omgivelser og med kjent utstyr er å foretrekke
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Min luxman er oppgitt til 30w@8ohm og 60w@4ohm. Og alle mine Sonus faber er 4 ohm.
    Alle, fordi jeg har Concertino, Olympica 1, Olympica 2 og Olympica center. 🙄
    Er det 590axnnn du har er den 30 watt i klasse A men går over i klasse AB og leverer dobbelt så mye uten at du vet det…
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.915
    Antall liker
    17.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Rørforsterker er jo så mangt.

    Liker du Primaluna, så gå for det. Ellers umulig å vite hva som passer best med din smak, ht og rommet.

    Siden det skal stå i stua, låte godt til minst mulig pris. Antar at det er bare bonus om den ser bra ut, samt er "motstandsdyktig" mot klåfingre: det selges en Copland CTA 405 til en veldig hyggelig pris på finn.no.

    Bilde_2021-08-17_233657.png
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Mastersound lager også gode rørforsterkere. Har testet Compact 845 og eid Evo 845
    Ser flotte ut også, de.
    Der ligger vel en Compact 845 på brukten mener jeg.
    Sorry men det akkurat slike forsterkere man ikje skal ha på tungdrevne stativhøyttalere. Mye forvregning selv på få watt og lavt nivå:,Slike forsterkere krever høyttalere på 95 db helst
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.027
    Antall liker
    7.629
    Sted
    Oslo
    Rørforsterker er jo så mangt.

    Liker du Primaluna, så gå for det. Ellers umulig å vite hva som passer best med din smak, ht og rommet.

    Siden det skal stå i stua, låte godt til minst mulig pris. Antar at det er bare bonus om den ser bra ut, samt er "motstandsdyktig" mot klåfingre: det selges en Copland CTA 405 til en veldig hyggelig pris på finn.no.

    Vis vedlegget 741666
    Copland skal være bra det.
    Selv er jeg svak for rørforsterkere der røra står og lyser romantisk i lytterommet
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.915
    Antall liker
    17.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Copland skal være bra det.
    Selv er jeg svak for rørforsterkere der røra står og lyser romantisk i lytterommet
    Jada, jeg foretrekker det selv, og har ikke tall på hvor mange damer jeg har nedlagt pga "åpenhet", samtidig som telysbudsjettet gikk kraftig ned. Mange LP-plater spart, faktisk!

    Men Copland er unntaket.

    Mastersound er nevnt. De har flere modeller som ikke bruker de store triode-rørene, om det skulle være av interesse.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.027
    Antall liker
    7.629
    Sted
    Oslo
    Jada, jeg foretrekker det selv, og har ikke tall på hvor mange damer jeg har nedlagt pga "åpenhet", samtidig som telysbudsjettet gikk kraftig ned. Mange LP-plater spart, faktisk!

    Men Copland er unntaket.

    Mastersound er nevnt. De har flere modeller som ikke bruker de store triode-rørene, om det skulle være av interesse.
    Om du ikke har tall på antall damer, prøv et exel program
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jg ville passe på å høre alternativet til PrimaLuna . De har nemlig ofte uvanlig høy utgangsmotstand,, større en de fleste andre, og det medfører en stor variasjon i frekvensgang. Det er ikke heldig med mindre man har griseflaks og ujevnhetene er motsatte av høyttalerne og rommet.

    Jeg er selv Cayin fan basert på både lyden og det tekniske og design/kvalitet.
    Med de SF høyttalerne på 85db nytter det ikke med en SET 300B eller 845. Dubtrenger en kraftig KT88-120-150 push pull forsterker. Sammenlign med den virkelige watten du har . i dag. Luxmanen yter normalt langt mer enn papiret viser… Detver noennkraftige Cayin monoblokker på Finn nå 2x70 watt men det finner rørforsterker over100 watt og det er å foretrekke på så tungdrevne høyttalere. Kommer an på hvor høyt du vil spille så du får lytte selv. Blir det anstrengt og rotete og uklart mangler det gjerne watt
    De skal stå i stua, og jeg er for gammel til de gamle fyllefestene med høy musikk.
    Nå skal musikken nytes og det er ikke nødvendig å holde nabolaget oppe.

    I kjellerstua med Luxman og Olympica 2 så går det godt over 100db før det blir grusomt, men det er langt høyere enn det jeg liker musikken.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Mastersound lager også gode rørforsterkere. Har testet Compact 845 og eid Evo 845
    Ser flotte ut også, de.
    Der ligger vel en Compact 845 på brukten mener jeg.
    Hvis du skal bruke hifi-blomsterspråk, hvordan vil du beskrive lyden?
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Er det 590axnnn du har er den 30 watt i klasse A men går over i klasse AB og leverer dobbelt så mye uten at du vet det…
    Jeg hadde L-590A mk2, men nå har jeg L-595A SE. Laget 300 stk av den for hele verden.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Rørforsterker er jo så mangt.

    Liker du Primaluna, så gå for det. Ellers umulig å vite hva som passer best med din smak, ht og rommet.

    Siden det skal stå i stua, låte godt til minst mulig pris. Antar at det er bare bonus om den ser bra ut, samt er "motstandsdyktig" mot klåfingre: det selges en Copland CTA 405 til en veldig hyggelig pris på finn.no.

    Vis vedlegget 741666
    Når du nevner Copland, jeg hadde en CSA8 en gang i tiden. Den var jeg jo fornøyd med. Det er vel en transistor om jeg ikke husker feil.
    Designet har helt klart likheter med den du viser her.

    Hva jeg liker? Hvordan vet jeg det? :p

    YNWA ;)
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.915
    Antall liker
    17.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Når du nevner Copland, jeg hadde en CSA8 en gang i tiden. Den var jeg jo fornøyd med. Det er vel en transistor om jeg ikke husker feil.
    Designet har helt klart likheter med den du viser her.

    Hva jeg liker? Hvordan vet jeg det? :p

    YNWA ;)
    Tipset om Copland siden det så ut til at det var smårolling hos deg, ref bildet. Billig er den også.

    Men hadde det vært meg, så hadde jeg hentet tilbake en forsterker jeg har hatt før. Fint til SF.

    unnamed.jpg
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Smårollinger vokser opp håper jeg. Alternativet er ikke så hyggelig å tenkte på.

    Hvilke forsterker er det der, @The Gunner ?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Jeg hadde L-590A mk2, men nå har jeg L-595A SE. Laget 300 stk av den for hele verden.
    Grattis! Jeg har ikke klart å finne ut om den også har den sedvanlige overkapasitete ved å gå over til AB operasjon over merkeeffekt. Men det ville være rart om det ikke er tilfelle…

    Er den kombininasjoner du har nok for ditt volum kan man jo anta at en rørforsterker mellom 2*30=60 og 100 watt nok.
    Lurt å sjekke stereophile sin målinger om de fins. Da ser du når forvregingen begynner å ta seg opp. 1%vreng kan man faktisk tåle ganske bra , men lavere er jo bedre . Lykke til rør er gøy ..og litt frustrerende å jakte på nos rør når kvaliteten spriker…
     
    Sist redigert:

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.915
    Antall liker
    17.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Smårollinger vokser opp håper jeg. Alternativet er ikke så hyggelig å tenkte på.

    Hvilke forsterker er det der, @The Gunner ?
    Barn er forskjellige, likeså oppdragelse. Jeg har alltid hatt (åpne) rørforsterkere og platespillere - også stativ ht - godt innenfor mine to gutters rekkevidde gjennom hele oppveksten uten at noe skader har skjedd.

    Det er en Jadis Orchestra Reference.

    Trenger du flere krefter og er villig til å grave dypere i lommeboka?

    Jadis_DA88S.jpg
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hvilke Jadis? Den der så veldig bra ut, men er den bra?
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Ingen forhandler i Norge? Jeg kom til www.adiomedia.no men den siden var lite å skryte av.

    Jadis Orchestra Reference, har vært innom hifishark til ikke så ille priser
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Har seff en hang til rør fordi for meg gir det større musikalsk glede.
    Men syns òg mange rørforsterkere gir meg større estetisk glede enn de fleste transer.
    Ja, er kanskje ikke helt uenig, men har sett bilder av noen stygge rørforsterkere også :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn